Olen 27v mies, pituus 180, paino 85, pari vuotta salitaustaa. aloitin dieetin 88kg:stä n 7viikkoa sitten, paino putosi ekan kolmen viikon aikana 3 kiloa ja tyssäsi tuohon. Tavoitteena n.77-80kg paino.

Syön tällä hetkellä viidessä ateriassa n.2100kcal p167g h201g r67g lepopäivinä, treenipäivinä palkkari päälle.
http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto?delid=8637&ord=1&jr=&pv=2016-11-12&kulutus=2500#et

Punttia viikossa 5 kertaa jaolla:
Rinta 3 liikettä 3-4 sarjaa, Hauis 2 liikettä, 3-4 sarjaa
Etureidet 3 liikettä 3-4 sarjaa, Takareisi 1 liike 4 sarjaa
lepo
Selkä 4 liikettä 3-4 sarjaa
Takareidet 3 liikettä 3-4sarjaa, etureisi 1 liike 4 sarjaa
Ojentaja 3 liikettä 3-4 sarjaa, olkapää 3-4 sarjaa.
Pääliikeet pena,kyykky,maastaveto tai sumo tulee tehtyä n5 toistoa, muut liikeet 10-15 toistoa.
Treenin päälle 20min matalasykkeistä aerobista mistä kuitenkin hengästyy.

Plussalla söin samat pöperöt + avokadon,banaanin,80g enemmän riisiä, 20g enemmän kaurahiutaleita eli n.2800kcal p.180g h293g r94g

Vähän yli vuosi sitten laihdutin n.10kg samalla määrällä safkaa, siinä ajassa on tullut aïnakin pari kiloa lisää lihasta. Mietin että nää kalorit olis jopa liian alhaiset / juuri sopivat nopeaan mutta lyhyeen painonpudotukseen mutta kunto näyttää pelissä vaan lässähtäneeltä.

En näe nälkää vaikka kalorien pitäisi kulutukseen nähden olla alhaiset, miksi en laihdu?

onhan toi 2100kcal sun kokoselle miehelle aika vähän,voisko se olla syy ettei paino putoa?

Onhan toi aika vähän joo mutta kai sen painon silti vähän aikaa pitäis pudota kovaa tahtia ennenkuin kroppa menee säästöliekille? Ja luulisi että tuntisin sillon kovaa nälkää mutta ainoa nälän tunne tulee n.2h ruuasta joka katoaa tunnin sisällä, sama tunne tulee offillakin

Menen penkin päätypuolelle, sukellan penkille parempaa kaarta hakien, pusken lapoja yhteen ja haen jalkoille sopivaa tukea. Ote noin 20cm hartioitten ulkopuolella. Alussa tietenkin tarkistin, että tanko on tarpeeksi matalalla. Nosta tangon ja lähden laskemaan hallitusti rintalastaa kohden. Kädet on noin 90asteen kulmassa tangon rinnalle tultaessa. Kun tanko osuu rintaa, lähden luonnollisesti nostamaan samalla puhaltaen keuhkot tyhjäksi laskun alussa otetusta ilmasta.

Mitä teen väärin? Junnannut noin 2vko 50kg kohdalla koko hemmetin penkki. Olen käynyt salilla noin 2vuotta sitten, jolloin sarjapainot oli rutkasti isompia. Ohjeet ja ohjelmat kateltu täältä. Kaloreita tulee noin 3000 30/30/30 arvoilla ja jopa saan nukuttuakin sen 8h vuorokauteen. Nosto lähtee rinnalta kyllä, mutta ojentajista loppuu löyly, edellisen saliseasonin lopettanut vasen olkapää kipeytyy ja tanko lähtee vajoamaan. Lavat on kyllä yhdessä ja persepenkissä. Liian kapea ote? Turhauttaa, kun ei saa vanhaa lihasmuistia toimimaan :(

Kun tanko osuu rintaa, lähden luonnollisesti nostamaan samalla puhaltaen keuhkot tyhjäksi laskun alussa otetusta ilmasta.
edellisen saliseasonin lopettanut vasen olkapää kipeytyy ja tanko lähtee vajoamaan

Kantsisko ottaa pari-kolme ekaa nostoa samalla hapella ilman puhaltelua, niin pystyy keskittymään tekniikkaan paremmin? Keuhkojen tyhjäksi puhaltaminen ei varmaan ole mikään itseisarvo? Hyvät lämmittelyt kannattaa tehdä olkapäille jos ottavat kipeää, tee penkissä ja/tai koneessa pikkupainolla rauhassa venyttäviä lämmittelysarjoja. Itse teen aina koneessa pientä veivausta ja pitoja venytyksessä ilman painoa ennen kuin alan penkkaamaan, on helpottanut olkapäiden olotilaa treenin jälkeen kun etuhartiat on lämmitelty/venytelty kunnolla. Ja pieni peruslämpö alle esim. soutulaitteessa, niin selkäpuoli on sitten lämpimänä penkkiä vasten tukemassa. Hae rauhassa vaan hyvä tekniikka ja itsellesi oikea nostoasento, niin kyllä se siitä lähtee.

Kysymystä rintalihaksista ja olkapäistä:

Olkapäät: Oon tehny penkkiä hyvällä menestyksellä 2013-14 ja alotin taas käymään salilla ja penkkii ladattavat rautamäärät lähti nousemaan odotetullat tavalla eli hyvin. Ongelmana kuitenkin se että etuolkapäät kehittyy edellä muita osia eli ilmeisesti keski- ja takaolkapäitä. Netistä kun luin nii kattelin et penkin tekeminen on hyvä käänteinen/sivurasitus (en muista termiä) rasitus olkapäille. Haluisin kuitenkin vahvat olkapäät joka osa-alueelta (etu keski taka^^). Tähän siis kaipaisin neuvoa. Leveempi ote, jotta sais enemmän rintalihasta rasittumaan ja olkapäitä vähemmän?

Rintalihas: Penkki ja vinopenkki toimii hyvin ja tulokset paranee ei ongelmaa, kuitenkin on vaikee saada rintalihakset väsyneiks sekä penkissä että koneissa joita oon tehny. Eli flye-kone ja vaakapunnerruspenkki (?) eli istutaan ja työnnetään käsillä vaakatasossa painoa etiäppäi. Nää liikkeet oottaa mulla olkapäihin ja ehkä jopa sattuu tehä näitä laitteita, joten tekeminen loppuu aika nopeasti eikä rintalihas saa riittävää rasitusta. Oon miettiny jos tekis ristikkäistaljassa, mut sen liikerataan en oo vielä tutustunu nii ajattelin kokeilla koneita ensin. Oisko ristikkäistalja parempi tai oisko koneisiin jotain viinkkejä?

tee takaolkapäille kohdistuvia liikkeitä niin kyllä nekin kehittyy. ristikkäistalja on tehokas mutta kannattaa tosiaan pyytää jotakuta neuvoo oikee tekniikka, sitä näkee tehtävän niin erikoisilla tyyleillä et pahaa tekee :D onko nois laitteissa säädöt sulle sopivat? hartiat alhaalla ja rinta hieman rottingilla? hyvät lämmittelyt alla ja tarpeeks pienet painot?

Kysymystä rintalihaksista ja olkapäistä:

Olkapäät: Oon tehny penkkiä hyvällä menestyksellä 2013-14 ja alotin taas käymään salilla ja penkkii ladattavat rautamäärät lähti nousemaan odotetullat tavalla eli hyvin. Ongelmana kuitenkin se että etuolkapäät kehittyy edellä muita osia eli ilmeisesti keski- ja takaolkapäitä. Netistä kun luin nii kattelin et penkin tekeminen on hyvä käänteinen/sivurasitus (en muista termiä) rasitus olkapäille. Haluisin kuitenkin vahvat olkapäät joka osa-alueelta (etu keski taka^^). Tähän siis kaipaisin neuvoa. Leveempi ote, jotta sais enemmän rintalihasta rasittumaan ja olkapäitä vähemmän?

Rintalihas: Penkki ja vinopenkki toimii hyvin ja tulokset paranee ei ongelmaa, kuitenkin on vaikee saada rintalihakset väsyneiks sekä penkissä että koneissa joita oon tehny. Eli flye-kone ja vaakapunnerruspenkki (?) eli istutaan ja työnnetään käsillä vaakatasossa painoa etiäppäi. Nää liikkeet oottaa mulla olkapäihin ja ehkä jopa sattuu tehä näitä laitteita, joten tekeminen loppuu aika nopeasti eikä rintalihas saa riittävää rasitusta. Oon miettiny jos tekis ristikkäistaljassa, mut sen liikerataan en oo vielä tutustunu nii ajattelin kokeilla koneita ensin. Oisko ristikkäistalja parempi tai oisko koneisiin jotain viinkkejä?

1) Tee takaolkapäitä joka yläkropan treenissä, ihan kunkku liike takaolkapäille on facepull.
View: https://www.youtube.com/watch?v=F0ma4r2jqBo
& Band pull aparts
View: https://www.youtube.com/watch?v=1lQdu_U4AAI
. Keskity näissä liikkeissä enemmän tuntumaan kuin itse suureen vastukseen (=käytettävään painoon) Pidemmät sarjat toimivat hyvin ainakin itsellä takaolkapäille, 20-30 toiston sarjat. Myös viparit taakse toimivat näiden kanssa.

2) Tee rintalihakselle etukäteisväsytystä ennen rinta treeniä, niin saat lihaksen aktivoitua paremmin sitten moninivel liikkeissä kuten penkki. Ensin pumppailemalla peck deckkiä, ristikkäistaljaa tai flyersseja. Näissä eristävissä liikkeissä pyri nimenomaan Puristamaan rintalihaksilla voimakkaasti, venytyksen ei imo tarvitse olla niin väkivaltainen vaan pyri pitämään lihas jännittyneenä koko ajan. Ja jokaisessa rintaliikkeessä hyvä ryhti ja röyhistä sitä rintaan kun perkeleen riikinkukko.
View: https://www.youtube.com/watch?v=9O3UphpXjys

1) Tee takaolkapäitä joka yläkropan treenissä, ihan kunkku liike takaolkapäille on facepull.
View: https://www.youtube.com/watch?v=F0ma4r2jqBo
& Band pull aparts
View: https://www.youtube.com/watch?v=1lQdu_U4AAI
. Keskity näissä liikkeissä enemmän tuntumaan kuin itse suureen vastukseen (=käytettävään painoon) Pidemmät sarjat toimivat hyvin ainakin itsellä takaolkapäille, 20-30 toiston sarjat. Myös viparit taakse toimivat näiden kanssa.

2) Tee rintalihakselle etukäteisväsytystä ennen rinta treeniä, niin saat lihaksen aktivoitua paremmin sitten moninivel liikkeissä kuten penkki. Ensin pumppailemalla peck deckkiä, ristikkäistaljaa tai flyersseja. Näissä eristävissä liikkeissä pyri nimenomaan Puristamaan rintalihaksilla voimakkaasti, venytyksen ei imo tarvitse olla niin väkivaltainen vaan pyri pitämään lihas jännittyneenä koko ajan. Ja jokaisessa rintaliikkeessä hyvä ryhti ja röyhistä sitä rintaan kun perkeleen riikinkukko.
View: https://www.youtube.com/watch?v=9O3UphpXjys

Selvä! Näillä eteenpäin. Kiitän!!

tee takaolkapäille kohdistuvia liikkeitä niin kyllä nekin kehittyy. ristikkäistalja on tehokas mutta kannattaa tosiaan pyytää jotakuta neuvoo oikee tekniikka, sitä näkee tehtävän niin erikoisilla tyyleillä et pahaa tekee :D onko nois laitteissa säädöt sulle sopivat? hartiat alhaalla ja rinta hieman rottingilla? hyvät lämmittelyt alla ja tarpeeks pienet painot?

Joo se on ristikkäistalja niin "vapaa" eli liikerata voi mennä nii pahasti sivuun et ei viitti mennä sohimaa ilman tietoo :D. Pitääpä tarkistaa noi ^^! lämmittelyjen uskon riittävän mut oon saattanu penkin jälkesissä euforiahormoneissa laittanu liikaa rautaa koneeseen. Kannattaako kyseessä olevii liikkeitä siis tehä pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja jos tarkotus on nimenomaa kasvattaa lihasmassaa ja muu ohjelma on 6-8 tai 10-12 toistomääriä?

Joo se on ristikkäistalja niin "vapaa" eli liikerata voi mennä nii pahasti sivuun et ei viitti mennä sohimaa ilman tietoo :D. Pitääpä tarkistaa noi ^^! lämmittelyjen uskon riittävän mut oon saattanu penkin jälkesissä euforiahormoneissa laittanu liikaa rautaa koneeseen. Kannattaako kyseessä olevii liikkeitä siis tehä pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja jos tarkotus on nimenomaa kasvattaa lihasmassaa ja muu ohjelma on 6-8 tai 10-12 toistomääriä?

nimenomaan aluksi kannattaa aloitella pienemmillä painoilla,jotta liikkeen saa tuntumaan siellä missä pitää ja vaikka pidemmillä sarjoilla. pikkuhiljaa sitten nostaa painoa ja vaikka lyhentää sarjoja,toki vaihtelukin virkistää :) mä itse tykkään tehdä 6-10 toiston sarjoja pääliikkeissä ja muissa pitempiä sarjoja.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
nimenomaan aluksi kannattaa aloitella pienemmillä painoilla,jotta liikkeen saa tuntumaan siellä missä pitää ja vaikka pidemmillä sarjoilla. pikkuhiljaa sitten nostaa painoa ja vaikka lyhentää sarjoja,toki vaihtelukin virkistää :) mä itse tykkään tehdä 6-10 toiston sarjoja pääliikkeissä ja muissa pitempiä sarjoja.

Kiitän tästä! :)

Tunkaisen nyt tämän tänne, kun en sopivampaa paikkaa löydä. Mikä on vialla, kun treenin jälkeen lihakset keräävät hirveästi nestettä? Tiedän kyllä mikä pumppi on, mutta nyt puhutaan sellaisesta, että salilta lähtiessä housut ei mahdu jalkaan ja paita kiristää. Ja se neste on nimenomaan lihaksissa, mikä tekee aika ikävän olon, kun lihakset on kovana yms ja nostaa lisäksi suonet pintaan. Olen pienikokoinen hento nainen 47kg/163cm ennen salia, mutta sieltä lähtiessä paino hiipii 3-4kg ylöspäin ja olo ei todellakaan ole pieni ja hentoinen. Olen joskus ollut paremmassa kunnossa, mutta en kuitenkaan mitenkään hirveästi nykyisestä paremmassa. Juon treeninaikana melko paljon, kokeilin jossain vaiheessa juoda vähemmän, mutta siitä nyt ei tullut yhtään mitään. Tätä samaa ongelmaa on ollut suunnilleen aina, nyt se tuntuu vielä pahemmalta kuin aiemmin. Eli kiinnostaisi mitkä tekijät tähän nesteiden kertymiseen vaikuttaa? Jokin puutos? Liikaa suolaa? Paskat geenit?

Kuinka paljon takaolkapäät työskentelee leuanvedossa suht kapealla vastaotteella? Kuinkas soudussa istuen laitteessa, missä veto vähän hartioita leveämmällä otteella palleaa kohti.

Kuinka paljon takaolkapäät työskentelee leuanvedossa suht kapealla vastaotteella? Kuinkas soudussa istuen laitteessa, missä veto vähän hartioita leveämmällä otteella palleaa kohti.
No tää on hyvin henkilökohtaista. Tunnetko takaolkapään tekevän töitä ja vastaako harjoitteluun kasvamalla?

Yleensä kannattaa tehdä esim facepulleja ja/tai band pull-apartseja lavan lähentäjille ja takaolkapäille lisäksi

Tunkaisen nyt tämän tänne, kun en sopivampaa paikkaa löydä. Mikä on vialla, kun treenin jälkeen lihakset keräävät hirveästi nestettä? Tiedän kyllä mikä pumppi on, mutta nyt puhutaan sellaisesta, että salilta lähtiessä housut ei mahdu jalkaan ja paita kiristää. Ja se neste on nimenomaan lihaksissa, mikä tekee aika ikävän olon, kun lihakset on kovana yms ja nostaa lisäksi suonet pintaan. Olen pienikokoinen hento nainen 47kg/163cm ennen salia, mutta sieltä lähtiessä paino hiipii 3-4kg ylöspäin ja olo ei todellakaan ole pieni ja hentoinen. Olen joskus ollut paremmassa kunnossa, mutta en kuitenkaan mitenkään hirveästi nykyisestä paremmassa. Juon treeninaikana melko paljon, kokeilin jossain vaiheessa juoda vähemmän, mutta siitä nyt ei tullut yhtään mitään. Tätä samaa ongelmaa on ollut suunnilleen aina, nyt se tuntuu vielä pahemmalta kuin aiemmin. Eli kiinnostaisi mitkä tekijät tähän nesteiden kertymiseen vaikuttaa? Jokin puutos? Liikaa suolaa? Paskat geenit?

Jos syöt normaalisti niin elimistö pitää kyllä hyvinkin tehokkaasti suolatasapainon kondiksessa ja siinäkin tapauksessa, että suolaa tulisi liikaa lisäisi se mielestäni ennemminkin veren plasman volyymia. Pumpiltahan tuo kuulostaa, mutta kannattaa nyt silti tsekata sekä vaaka, että tuo juotu vesimäärä koska ton painon eteen sun pitää tosiaan juoda se 4+ litraa vettä, mikä on kyllä ihan helvetisti yhteen treenikertaan varsinkin noin siroon raamiin. Tyhjästähän se paino ei lisäänny.

Jos syöt normaalisti niin elimistö pitää kyllä hyvinkin tehokkaasti suolatasapainon kondiksessa ja siinäkin tapauksessa, että suolaa tulisi liikaa lisäisi se mielestäni ennemminkin veren plasman volyymia. Pumpiltahan tuo kuulostaa, mutta kannattaa nyt silti tsekata sekä vaaka, että tuo juotu vesimäärä koska ton painon eteen sun pitää tosiaan juoda se 4+ litraa vettä, mikä on kyllä ihan helvetisti yhteen treenikertaan varsinkin noin siroon raamiin. Tyhjästähän se paino ei lisäänny.

Tosiaan huonosti ilmaisin tuon painon nousun. Se siis nousee treenin aikana vesimäärän verran, joka ylenesä on 2-3 litran tienoilla, riippuen pituudesta, mutta paino jatkaa nousua sen jälkeen ja käy huippussaan tuossa 3-4kg kohdilla, jonka jälkeen se sitten laskee melko nopeasti takaisin, niin että seuraavan päivän aamupainossa on enää 1-2kg "extraa." Joka häviää sitten päivän aikana. Että perillä olen mistä paino tulee ja olen sitä niin tieteellisesti kun voin vaa'an avulla tutkia. Kuitenkin näyttäisi siltä, että jostain syystä lihaksillani on hirveä hinku imeä nesteitä. Voisin kuitenkin olettaa, että sen nesteen pitäisi tulla normaalisti poiskin, mutta se ei kyllä kovin äkkiä lähde. Lisäksi en hikoile treenatessa juuri ollenkaan. Mutta hyvä tietää, että se ei ole todennäköisesti ole liiasta suolasta. Se olisi kuitenkin ollut melko helppo korjata. Aloin myös epäilemään onko syynä yleinen nestevajaus, koska olen teen suurkuluttaja.

50 kiloinen nainen ja 2-3l vettä treenin aikana? 1-1,5h aikana? Ja onko tuossa vesimäärässä mukana suolaa/paljonko ? Ekana tulee mieleen että jos tuossa vesimäärässä ei ole ollenkaan suolaa niin tuollainen määrä voi heittää veren natriumit pyllylleen. Voi olla jossain tilanteissa myös aika letaalia (Hyponatremia).
Tämä siis selittää osallaan myös painonnousua(veden kertymistä noissa määrin).

Toi on kyllä hurja määrä vettä. Itse näin 85 kiloisena sellanen 0,7 litraa treenin aikana ja siihen palkkari päälle vähän yli 0,5 litraa. Varsinkin, kun et juuri hikoile reenin aikana kuulostaisi tuo vesimäärä liialliselta, ja uskallan väittää että se sitä myös on. Itse hikoilen melko tehokkaasti niin jopa sellainen 1,5 litraa (sis. palkkari) voisi olla ihan ok reilun tunnin treenissä, mutta kahta litraa en varmaan edes hyvällä fiiliksellä saisi juotua.

Miksi siitä ei tullut mitään, kun koitit juoda vähemmän?

Siirryin dieetiltä bulkille (ei mikään sikabulk, 1kg kuussa tavoite nostaa painoa) reversedieettaamalla nostaen kaloreita 100-200kcal viikossa puolentoista kuukauden aikana. Aineenvaihdunta oli pitkän dieetin jälkeen alkuun aika jumissa, 2000kcal nostettiin 3400kcal asti ja vasta nyt paino nousee tavoitevauhtia. Ihan kiva ettei ole enää koko aikaa nälkä, mutta tilalle on tullut kokopäiväinen ähky. Kasviksia menee heldelmineen päivineen noin kilo päivässä, enkä oikeastaan haluaisi niistä tiputtaa. Mikä neuvoksi? Ruokaa joutuu käytännössä survomaan väkisin alas. Mitat 190cm/89kg, makrot 2g proteiinia 1g rasvaa / painokilo ja loput hiilareista.

Siirryin dieetiltä bulkille (ei mikään sikabulk, 1kg kuussa tavoite nostaa painoa) reversedieettaamalla nostaen kaloreita 100-200kcal viikossa puolentoista kuukauden aikana. Aineenvaihdunta oli pitkän dieetin jälkeen alkuun aika jumissa, 2000kcal nostettiin 3400kcal asti ja vasta nyt paino nousee tavoitevauhtia. Ihan kiva ettei ole enää koko aikaa nälkä, mutta tilalle on tullut kokopäiväinen ähky. Kasviksia menee heldelmineen päivineen noin kilo päivässä, enkä oikeastaan haluaisi niistä tiputtaa. Mikä neuvoksi? Ruokaa joutuu käytännössä survomaan väkisin alas. Mitat 190cm/89kg, makrot 2g proteiinia 1g rasvaa / painokilo ja loput hiilareista.

No ei toi kilo vihreetä kuulosta paljolta huomioon olettaen, että syöt muuten kalorillisesti rikkaista ruuista kalorit täyteen (riisi, pasta jne). Itellä menee pelkästää ton verran "perus-salaattia" lisukkeena ja sit siihe lisäks pääruoka esim. 300-400g peruna, bataatti yms (ja tietenkin lihat jne).

Mut joo se siitä mun syömistaidoist :D Eli läträä ruokiin mukaan jotain helposti alas menevää ja maistuvaa (itse tehtyä) kastiketta, jotka ei ole pelkkiä tyhjiä kaloreita tai nopeeta sokeria/rasvaa. Toine on, että juot enemmän kaloreitas esim itsetehdyt smoothiet on hyviä tähän tarkoitukseen, niin saat hyvät makrot jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom