Osaisiko joku kertoa minkä takia ylä- ja alataljaa tehdessä olkapäät kipeytyy (poltaa) niin pirusti ekoissa kunnon sarjoissa vaikka lämmittelen ja venyttelen kiertäjät kunnolla? Teen myös aluksi muutamat lämmittely sarjat selälle ja silloin niihin ei satu, mutta kun pitäisi alkaa kunnolla tekemään niin silloin rupeaa polttelemaan. En ole mikään voimaryskääjä. Tätä on nyt jatkunut jo jonkin aikaa.

Keskitythän siihen, että olkapäät pysyvät "alhaalla" liikettä tehdessä, jolloin liike kohdistuisi nimenomaan selkään eikä olkapäihin?

Osaisiko joku kertoa minkä takia ylä- ja alataljaa tehdessä olkapäät kipeytyy (poltaa) niin pirusti ekoissa kunnon sarjoissa vaikka lämmittelen ja venyttelen kiertäjät kunnolla? Teen myös aluksi muutamat lämmittely sarjat selälle ja silloin niihin ei satu, mutta kun pitäisi alkaa kunnolla tekemään niin silloin rupeaa polttelemaan. En ole mikään voimaryskääjä. Tätä on nyt jatkunut jo jonkin aikaa.

Todennäköisesti kireät rintalihakset(pieni) / etuolkapäät. (oletan siis että tiedät miten ylipäätään vetää itsesi hyvään ryhtiin selkää treenatessa.)
Keskity siis avaamaan manuaalisesti näitä alueita + venyttelemään. Taljavedoissa kokeile esimerkiksi vähän kapeampaa vastaotetta, tällä otteella tuo kireys on helpommin kierrettävissä kun olkanivelen voi ojentaa helpommin.

Millaista ohjelmaa suosittelisitte aloittelijalle? Tavoitteena olis polttaa rasvaa vatsan seudulta ja kiinteyttää keskivartaloa sekä kasvattaa koko kehon lihasmassaa. 183cm/86kg.
Muoks: tarkoitus olisi käydä 4 krt viikossa salilla.

Kumpi on parempi kyykkytuloksen kehittämiseen: Takakyykky 2x viikoon vai etu- ja takakyykky molemmat kerran? Ja jos kyykky 2x viikkoon, niin olisiko antaa esimerkkiä miten nuo treenit eroavat toisistaan? Kyykkymaksimi tällä hetkellä 140x5, jos tuo nyt vastaukseen vaikuttaa.

Millaista ohjelmaa suosittelisitte aloittelijalle? Tavoitteena olis polttaa rasvaa vatsan seudulta ja kiinteyttää keskivartaloa sekä kasvattaa koko kehon lihasmassaa. 183cm/86kg.
500 toistoa aamuin illoin, jalkojen nostolla saat rasvaa vatsan alaosasta pois ja istumaannousulla yläosasta.
Koska huumori on niin vaikea laji etten osaa sitä niin pitää vielä mainita että edellinen oli ihan täyttä paskaa, rasva palaa jokapuolelta tasaisesti paitsi vatsasta josta se lähtee viimeisenä, kannustavaa eikö totta :)

Onko vinopenkki täysin välttämätön liike rinnalle itse olen treenannut vain penkkipunnerrusta ja peck deckiä rinnalle.. koska vinopenkkiä tehdessä kp liikerata menee jotenkin luonnottomaks eikä pysy tasapainossa. Tangolla tehdessä taas olkapäät rasittuu

Onko vinopenkki täysin välttämätön liike rinnalle itse olen treenannut vain penkkipunnerrusta ja peck deckiä rinnalle.. koska vinopenkkiä tehdessä kp liikerata menee jotenkin luonnottomaks eikä pysy tasapainossa. Tangolla tehdessä taas olkapäät rasittuu
Eiköhän se idea ole juurikin siinä, että sille rinnalle annetaan erilaista ärsykettä. Tasapaino kyl löytyy ku alat hinkkaamaan kiltisti vaa pienemmillä painoilla.

Mies 40v
Reenitaustaa 1-2 v, välillä pidempiä taukoja.
Kyykky ja Penkki ykköset 120kg
Kolmijakoinen ohjelma, treenejä 2-4 krt /viikko, miten töiltään pääsee.

Tuossapa pieni pohjustus, ja sitten itse asiaan.
Tein sunnuntaina kovan jalkajumpan (siis omalle tasolleni) viitisen sarjaa kyykkyä, toistot 15-8. Tämän päälle muutama sarja reiden koukistuksia ja ojentajia + pohkeet.
Eilen, maanantaina, rinta-olka-ojentaja. Ihan perusraskas jumppa, ilman mitään erikoistekniikoita. Jumpat loppui klo 18
Illalla sitten oli kotona outo olo. Mittasin kuumeen, kun oli jotenkin semmonen olo. mutta kuumetta ei ollut. Tsekkasin paineet ja sykkeen. Pikkusen koholla, mutta varmaan ihan normaalia fyysisen rääkin jälkeen.

No, mä sitten menin ma-iltana nukkumaan 23 aikoihin. Ei saakeli mikä yö. Hirveitä ahdistus ja pelkotiloja, maailma kaatui niskaan ja tuntui että kävin ihan kierroksilla. Kusella piti käydä iltakusemisen lisäksi kahdesti, vaikka normaalisti ei ole pissaamisen tarvetta yöllä. Kaikki negatiiviset asiat nousivat mieleen ja nämä moninkertaisena. Ihan hirvee yö. Aamulla sitten soffalle kualaköllöä pariksi tunniksi itsesäälin ja ketutuksen säestyksellä.

Jalat on komiasti tukossa ja kävely + istuminen vaikeaa. Tuttu tunne, ja meni ainakin liikkeet perille.

Voiko kyseessä olla akuutti ylirasitustila? Sairastan kyllä kaamosmasennusta ja mulla on välillä muutenkin mieli maassa ja siiten tarvittavat lääkkeet, mut tuo viime yö oli kyl jotain älytöntä. Ruoka maistuu ja intoa olisi ollut tänäänkin mennä reenaamaan selkää, mutta ajattelin pelata nyt varman päälle ja vetästä 3-4 vrk lepoa.

Ravinto-ohjelmaa... ihan oikeasti. Alle kulutuksen syöminen on se millä rasvaa poltetaan. Salitreenin ei ulkoisesti tarvitse olla millään tavalla erilainen massakaudella ja dieettikaudella. Kaloristatus ratkaisee mitä kropassa tapahtuu. Eikä tosiaan rasvanpolton kohdentaminen vain vatsaan ole mahdollista... rasva palaa joka paikasta tai ei mistään. Toki se eniten vatsan alueella näkyy, kun siinä sitä yleensä (miehillä) eniten onkin.

500 toistoa aamuin illoin, jalkojen nostolla saat rasvaa vatsan alaosasta pois ja istumaannousulla yläosasta.
Koska huumori on niin vaikea laji etten osaa sitä niin pitää vielä mainita että edellinen oli ihan täyttä paskaa, rasva palaa jokapuolelta tasaisesti paitsi vatsasta josta se lähtee viimeisenä, kannustavaa eikö totta

Luulenpa, että olet osa ongelmaa etkä ratkaisua :D

Kumpi on parempi kyykkytuloksen kehittämiseen: Takakyykky 2x viikoon vai etu- ja takakyykky molemmat kerran? Ja jos kyykky 2x viikkoon, niin olisiko antaa esimerkkiä miten nuo treenit eroavat toisistaan? Kyykkymaksimi tällä hetkellä 140x5, jos tuo nyt vastaukseen vaikuttaa.

Jos tarkoitus on kyykkyä kehittää, niin ilman muuta kyykky 2x viikossa on siihen tarkoitukseen parempi.

Mitä treenit sisältävät riippuu sitten enemmänkin siitä, että mikä on heikkous / kyykyn kehittymistä eniten rajoittava tekijä tai ominaisuus.

ESIM 1.
Yksi treeni voimaa jollain nousujohteisuusmallilla 4-5 sarjaa x 1-5 toistoa. (esim. 5x5 tai 5 / 3 / 1 systeemit tms.)
Ja toinen treeni nopeutta 10 sarjaa x 2-3 toistoa vakiopainolla, kevyehkö kuorma ja lyhyetköt palautukset.

ESIM 2.
Toinen hyvä vaihtoehto taas yksi treeni maksimivoimaa/perusvoimaa 4-5 x 1-5 toistoa
Ja toinen treeni funktionaalinen hypertrofia toistoasteikolla 6-10 toistoa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Pitkään väännetyn kaksijakoisen vetävät/työntävät tilalle olisi tarkoitus ottaa testiin 3+1 -jakoinen siten, että alkuviikosta ohjelmassa olisi yläkropan työntävät / jalat, vatsat / yläkropan vetävät hieman bodypainotteisemmin. Tämän jälkeen viikonloppuna mahdollisuuksien mukaan koko kropan voimapainotteinen treeni. Onko nämä erilaiset hybridijaot miten toimivia ja löytyykö valmiita hyviä runkoja kuinka paljon?

Jos tarkoitus on kyykkyä kehittää, niin ilman muuta kyykky 2x viikossa on siihen tarkoitukseen parempi.

Mitä treenit sisältävät riippuu sitten enemmänkin siitä, että mikä on heikkous / kyykyn kehittymistä eniten rajoittava tekijä tai ominaisuus.

ESIM 1.
Yksi treeni voimaa jollain nousujohteisuusmallilla 4-5 sarjaa x 1-5 toistoa. (esim. 5x5 tai 5 / 3 / 1 systeemit tms.)
Ja toinen treeni nopeutta 10 sarjaa x 2-3 toistoa vakiopainolla, kevyehkö kuorma ja lyhyetköt palautukset.

ESIM 2.
Toinen hyvä vaihtoehto taas yksi treeni maksimivoimaa/perusvoimaa 4-5 x 1-5 toistoa
Ja toinen treeni funktionaalinen hypertrofia toistoasteikolla 6-10 toistoa.

Tästä oli paljon apua, kiitoksia! Sellainen kysymys muuten vielä tuosta tyylistä, että onko tuossa 5/3/1 tarkoitus tehdä jotain kevyempiä sarjoja perään? Riittääkö tuo yksi kova ja ajoittain lyhytkin sarja kehitykseen kyykyssä?

Tästä oli paljon apua, kiitoksia! Sellainen kysymys muuten vielä tuosta tyylistä, että onko tuossa 5/3/1 tarkoitus tehdä jotain kevyempiä sarjoja perään? Riittääkö tuo yksi kova ja ajoittain lyhytkin sarja kehitykseen kyykyssä?

Voihan sinne 5/3/1 raskaimman perään yhden ns. feeder setin laittaa, mutta en minä ainakaan ikinä niitä ole enempää kuin yhden tehnyt. Jos sitäkään.
Kun vaikka siinä on vain se yksi huippusarja, niin kyllähän siinä silti semi-kovia sarjoja tulee useampikin... äkkiä 4-5 sarjaa mitkä voidaan ihan oikeasti nostamiseksi laske. Ei sitä painoa ole tarkoitus liikaa hyppiä sarjasta seuraavana tai itseään vain sitä viimeistä varten säästellä.

Jos vaikka 5kg välein nousee niin 4 viimeistä ovat 125-130-135-140kg x 5 niin eihän tuo 125kg mikään kovin kevyt ole. Jos 1RM on vaikka 160kg niin se on kuitenkin 78% x 5 toistoa, kun 5RM oli 88% maksimista.
Saatikka sitten jos ottaa vielä pienemmillä nousuilla 130 - 132½ - 135 - 137½ - 140kg ... siinä tuli jo 5 työsarjaa joista kaikki yli 80% tässä tapauksessa oletetusta maksimista.
Että ihan kuinka raskaan siitä sitten haluaakaan itselleen tehdä.
...en tosin suosittele noin pienillä väleillä nousemaan kuin jälkimmäisessä esimerkissä, mutta että pointti tuli selväksi.

Kysymys syömiseen liittyen. Herään viikonloppuisin yleensä klo 7-8 aikaan ja käyn koiran kanssa heti herättyäni kävelyllä noin tunnin lenkin ja lähden mieluiten heti sen jälkeen salillle. En ole silloin ehtinyt syödä vielä mitään. Olen kokenut jaksavani hyvin salilla ja tämä tapa on sopinut minulle hyvin. Olen syönyt heti kotiin päästyäni vaikka ei silloinkaan vielä hirveä nälkä yleensä ole. Onko tämä kuinka paha tapa? Jos on niin olisiko jotain järkevää välimuotoa syömättömyyden ja kunnon aamupalan välillä jolloin en joutuisi odottelemaan ruoan sulamista mutta saisin lisää tehoa treeniin?

Ite sanoisin, että etu- ja taka kyykky kumpikin kerran viikossa. Etukyykkääminen perse lattiaan asti parantaa helvetisti myös takakyykkyä tekniikan osalta. Mutta vielä parempi olisi kyykyt 3x viikossa ja vuorottelet etu- ja takakyykkyä. :david:

Kysymys syömiseen liittyen. Herään viikonloppuisin yleensä klo 7-8 aikaan ja käyn koiran kanssa heti herättyäni kävelyllä noin tunnin lenkin ja lähden mieluiten heti sen jälkeen salillle. En ole silloin ehtinyt syödä vielä mitään. Olen kokenut jaksavani hyvin salilla ja tämä tapa on sopinut minulle hyvin. Olen syönyt heti kotiin päästyäni vaikka ei silloinkaan vielä hirveä nälkä yleensä ole. Onko tämä kuinka paha tapa? Jos on niin olisiko jotain järkevää välimuotoa syömättömyyden ja kunnon aamupalan välillä jolloin en joutuisi odottelemaan ruoan sulamista mutta saisin lisää tehoa treeniin?

Ei kai siinä mitään tarvetta oo syödä jos kulkee hyvin. :D

Edit: Ja kunhan ei kauhea nälkä yllätä kesken reenin

Minulle on viisaammat suositelleet että ottaisi EAA tai BCAA paukut alle estämään lihaskatoa jos liikuntaa ennen aamupalaa, toisaalta jos toimii ja kun ei tavoitteista tiedä niin eikai sillä väliä jos itselle sopii?
Sinällään ainoa jolla EHKÄ saa lisää tehoa treeniin on treenilaturi tai intra treenin aikana, nuokin taitaa olla monella enempi henkistä tukea kuin todellinen fyysinen apu ainakin joissain määrin.

Tavoitteena on saada vähän lihaksia lisää ja kiinteyttää koko kroppaa sekä parantaa kuntoa.Nämä kommentit oli tosi hyvä uutinen,luulin että tulee täystyrmäys :).Mulla on eniten energiaa juurikin aamulla ennen kuin syön.Pystyisin ihan kevyesti olemaan syömättä vaikka iltapäivään asti jos se olisi pelkästä nälästä kiinni.Enemmän mulla tuntuu vaikuttavan univaje jaksamiseen kuin ruoka.Kiitos vastauksista,nyt voin hyvällä omallatunnolla jatkaa samalla linjalla kun tämä tosiaan itselle tuntuu sopivan hyvin :).

Kannattaa kuitenkin pitää huolta siitä, että päivän aikana syö tarpeeksi, vaikka tarkoitus olisikin kiinteytyä.
Tästä on hyvä esimerkki toisten suosima intermitting fasting jossa kalorit otetaan lyhyen aikaikkunan sisällä ja yleensä illalla jolloin kenties suurin aktiivisuus on paaston (ilman ruokaa) olemisen aikana ja ei heiltäkään näytä lihakset katoavan, en tiedä tarkkaan miten aminoja otetaan mutta varsinaiset heradrinkit ei ole ohjelman mukaisia mutta pelkät aminot voi ottaa, tästähän löytyy tuolta ihan oma ketjunsa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom