Voisko olla, et oot vaan aiemmin tehny yliampuvan siitä kaaresta? Varmaa aika helposti kipeytyyki jos selän asento muistuttaa siltaa.
Senhän ''kuuluis'' olla vaan semmonen, että saat yläselän juntattua siihen penkkiin tukevuutta & ergonomiaa tuomaan. Ja jalat kanssa tuo siihen jykevyyttä, ku osaa ne asetella. Jalat penkillä 99% varmuudella paljo vaikeampaa ja ei lähellekkään yhtä tukevaa+vaikee muodostaa kaari.
Ite huomannu, et toi latsien taakke vetäminen yms. penkissä on muodustunu paljo helpommaks/luonnolliseks sitä mukaa, ku on yläselkä vahvistunu. Sherlock sinänsä, mut selän rooli on helppo laiminlyödä.
200_s.gif
Voi kyllä olla mahdollista. Tosin perse on kyllä aina pysynyt penkissä ja asento ollut tukevanen oloinen. Pitääpä alkaa tekemään taas normipenkkiä noitten polamk kokeiden jälkeen ja kathoo miten onnistuu :rolleyes:

Mitä mieltä ihmiset on penkkaamisesta jalat penkillä? Penkkasin ennen jalat maassa, mutta kun rautaa tuli lisää niin usein selkä kipeytyi tosi pahasti ja siitä lähtien oon vetänyt jalat penkillä, jossa selkä ei kärsi lainkaan vaikka romua on enemmän nyt kun mitä koskaan oli jalat maassa. Vähän pelottaa ajatus vaihdosta takaisin tohon jalat maassa, kannattaako?
Mulla auttoi selkäkipuihin erään konkari neuvo että yritä tehdä kaari enemmän yläsellällä ja pitää alaselkä neutraalina, silloin lavat saa nippuun mutta painetta ei samalla lailla tule.

Mitäs mieltä ootte mun treeni ohjelmasta ja ravinnosta?

oon 178cm..paino noin 90kg.mies.
salilla käynnyt 3 vuotta..välillä tullu pitempiä taukoja
treenaan yläkropan 3 x viikossa..aina sama setti,ensin penkki sitten peck deck,ojentajat taljassa ,selkää taljassa,hauis käsipainoilla,olkapäät käsipainoilla,vatsat,alaselkä lopuksi.
treenaan jokaista liikettä 3 x 12 ja nostan aina vähitellen painoja.

jalat treenaan kerran viikossa.mave 3x 12 80kg .prässi 3x 12. ja pohkeet lopuksi.
kun olen treenannut noin 1kk otan yhden viikon kevyemmillä painoilla
airobista liikuntaa pyrin tekemään 1-2 kertaa viikossa..vaikka uinti 1km ja reipasta kävelyä noin 2h viikossa.

ravinto lisäravinteita (whey 80) aina puntti treenin jälkeen.muuten kanaa,naudanjauhelihaa,vihanneksia,kasviksia,tummaaleipää ja tummaa pastaa,rahkaa,kaurapuuroa,hedelmiä.

oon laihtunut nyt lomalla (2kk) yli 10kg...vaikka en oo nyt puntilla käynny tuonna aikana..ruoka tottumukset on ollut vaan paremmat ku ennen.
ihanne paino olis joskus 80-85kg..rasvaprosentti joku 10.
voimaa lähteny hirveesti näiden 2kk aikana :(:(:(

toi sun treeni on aika heikko ja epätasapainonen. tekisin ite ekana selän (enemmän ku yks liike), sit rinnan jälkeen käsiä. jalkoja treenaisin kyl toistekki, ja ottasin vähä useamman liikkeen ku vaan mave,prässi ja pohkeet..

Luin tuossa utin juttuja jaksottamisesta yms. Selvästi siis isoja liikkeitä kannattaa vaihdella harvemmin kun apuliikkeitä, yksinkertainen kysymys kuuluukin siis: kuinka usein kannattaa apuliikkeitä vaihdella ?

Luin tuossa utin juttuja jaksottamisesta yms. Selvästi siis isoja liikkeitä kannattaa vaihdella harvemmin kun apuliikkeitä, yksinkertainen kysymys kuuluukin siis: kuinka usein kannattaa apuliikkeitä vaihdella ?
Ne on nimensä mukaan apuliikkeitä ja moni treenaa niin että päättää vasta salille mentäessä tai salilla mitä avustavia tekee. Itse vaihdan 4-6 viikon välein yleensä..

Tuli taas luettua vähän lisää ja jäi pari kysymystä mieleen. Miten usein/kauan näitä erilaisia tekniikoita kuten failureen treenaaminen, pyramidit, pakkotoistot yms. otetaan mukaan ohjelmaan ? Esim pidetäänkö päivä/viikko milloin sarjat vedetään failureen, ja vedetäänkö silloin kaikki liikkeet failureen vai kannattaako sekoitella eri tekniikoita vai mitä häh :D Toivottavasti saitte selvää.

moro . olen 29v vuotias mies jolla on noin 4kk aktiivista treeniä takana (4-5krt viikossa) ja jouduin vatsaleikkaukseen
tähystyksessä poistettiin sappikivet + sappirakko ja mahassani on 4 pientä arpea tikeissä. pian on kulunut 1.5 viikkoa
leikkauksesta ja tikkeihin ei enään koske mutta haavat ovat selvästi näkyvissä. kysyisin neuvoja kuinka pian uskallan
aloittaa treenaamisen tietyissä eri liikkeissä? olen tehnyt kevyttä 15kg käsipainoilla liikkeitä ja saan postista lähipäivinä
hauistangon ja 20kg rautaa myös.. koska kannattaa ostaa salikortti?

toinen asia mikä kovasti kiinostaisi minua, on että onko mahdollista saada 32n asuntoon pientä ja toimivaa *kotisalia*
eli esim penkki ja jtn muita hyödyllisiä laitteita joilla saisa jotenkuten treenattua koko kroppaa. olen aloittamassa työn
ja mietin että aika ei aina riitä välttämättä salilla käydä. muun viihtyvyyden ja nukkumisen osalta minulle riittää vaikka
pienehkö sänky/patja jossakin nurkassa :D hehe...

kiitos kaikista vastauksista. rekisteröidyin juuri pakkikselle :)

Kokemuksesta voisi sanoa, että odottele nyt vaikka vielä viikko ja sitten aloittelet rauhallisesti. Tosin jos noin kevyttä treeniä muutenkin ollut, niin tokkopa sen kummemmin tarvitsee kevennellä. Kuulostelet kroppaa miltä suorittaminen tuntuu etkä revi liikoja. Alussa voi kyljessä/vatsassa tuntua outoa kiristelyä, mutta kyllä se siitä.

kuinka pian uskallan
aloittaa treenaamisen tietyissä eri liikkeissä?... koska kannattaa ostaa salikortti?

toinen asia mikä kovasti kiinostaisi minua, on että onko mahdollista saada 32n asuntoon pientä ja toimivaa *kotisalia*

Heitän oman lusikkani soppaan sanomalla, että voihan tuota kysyä myös lääkäriltä, että mitä mieltä he ovat. Omaa kokemusta ei löydy.

Salikortti toki kannattaa ostaa heti kuin mahdollista tai työpaikan tjms. salille vain. Itsekin kotisalia pidin yllä vuoden ajan ja mielessäni oli ostaa sängyn alle taitettava penkki ja lisää rautaa, mutta rohkaisin mieleni ja meininkin salille. Ei ole kotisalissa (sohvan ja tv:n välissä siis) painot enää sen jälkeen heiluneet. Toki itse sain ihan hyvin omasta mielestäni treenattua irtopainoilla, vastuskumeilla ja leuanvetotangolla, mutta kyllähän se treeni meni aivan eri tasolle sinä päivänä, kun salilla aloin käydä. Tuohon aikaan majailin 25 neliön kämpässä, että kyllähän tuossa sulla on jo ruhtinaallisesti tilaa!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
moro . olen 29v vuotias mies jolla on noin 4kk aktiivista treeniä takana (4-5krt viikossa) ja jouduin vatsaleikkaukseen
tähystyksessä poistettiin sappikivet + sappirakko ja mahassani on 4 pientä arpea tikeissä. pian on kulunut 1.5 viikkoa
leikkauksesta ja tikkeihin ei enään koske mutta haavat ovat selvästi näkyvissä. kysyisin neuvoja kuinka pian uskallan
aloittaa treenaamisen tietyissä eri liikkeissä? olen tehnyt kevyttä 15kg käsipainoilla liikkeitä ja saan postista lähipäivinä
hauistangon ja 20kg rautaa myös.. koska kannattaa ostaa salikortti?

eli esim penkki ja jtn muita hyödyllisiä laitteita joilla saisa jotenkuten treenattua koko kroppaa. olen aloittamassa työn
ja mietin että aika ei aina riitä välttämättä salilla käydä. muun viihtyvyyden ja nukkumisen osalta minulle riittää vaikka
pienehkö sänky/patja jossakin nurkassa :D hehe...

kiitos kaikista vastauksista. rekisteröidyin juuri pakkikselle :)

ehdottomasti kysyt sairaalasta leikkauksen jälkeiset rajotukset! mikään ei ole hölmömpää kun lähtee rykii liian aikasin ja huonolla tuurilla joutua uudestaan operoitavaksi :) omakohtanen kokemus tohon kotisaliin niin mulla ollu yksiössä penkki ja käsipainot, niillä sai kohtuu treenit tehtyä mutta nyttemmin ku salilla käyny pari vuotta ni en kyl enää vaihtas kotitreeniin :)

Tuli taas luettua vähän lisää ja jäi pari kysymystä mieleen. Miten usein/kauan näitä erilaisia tekniikoita kuten failureen treenaaminen, pyramidit, pakkotoistot yms. otetaan mukaan ohjelmaan ? Esim pidetäänkö päivä/viikko milloin sarjat vedetään failureen, ja vedetäänkö silloin kaikki liikkeet failureen vai kannattaako sekoitella eri tekniikoita vai mitä häh :D Toivottavasti saitte selvää.
et tarvi erikoistekniikoita alussa lainkaan, hakkasin itse päätä noiden erikoistekniikoiden kanssa alussa useamman vuoden, kunnes totesin että menee vain paikat tukkoon ja se johtaa loukkaantumisiin. Perus työtä isoissa liikkeissä järkevällä progressiolla niin säästyy monelta vaivalta ja tulee niitä tuloksia kun ei aina joku paikka trokaa.

et tarvi erikoistekniikoita alussa lainkaan, hakkasin itse päätä noiden erikoistekniikoiden kanssa alussa useamman vuoden, kunnes totesin että menee vain paikat tukkoon ja se johtaa loukkaantumisiin. Perus työtä isoissa liikkeissä järkevällä progressiolla niin säästyy monelta vaivalta ja tulee niitä tuloksia kun ei aina joku paikka trokaa.
Tiedän kyllä, en oo ihan täysin aloittelija kuitenkaan :D Oon tehny reeniä 1-2 jakosilla, perusliikkeisiin keskittyen ja eri jaksottamismenetelmillä jo 3v varmaan aktiivisesti. Haluaisin kuitenkin ymmärtää nämä erikoistekniikat, että ei tartte sitten alkaa miettimään kun edellämainittu lakkaa toimimasta.

Minkälaisia salikenkiä muuten kannattaa käyttää kuntosaliharjoituksissa? Haluaisin yhden kengät, mitkä sopivat kaikkiin harjoitteisiin, mutta kyykätessähän niiden merkitys eniten korostuu. En juokse matolla ja sisäliikuntakengät löytyvät jo erikseen. Olen lukenut, että painikenkiä käyttäisivät monet. Olisiko siinä hyvä hankinta? Olen tässä reilun vuoden ajan tehnyt koti- ja salitreenit joillain Stadiumista ostetuilla Adidaksen treenikengillä, mutta ovat ehkä hieman liian korkeapohjaiset.

Minkälaisia salikenkiä muuten kannattaa käyttää kuntosaliharjoituksissa? Haluaisin yhden kengät, mitkä sopivat kaikkiin harjoitteisiin, mutta kyykätessähän niiden merkitys eniten korostuu. En juokse matolla ja sisäliikuntakengät löytyvät jo erikseen. Olen lukenut, että painikenkiä käyttäisivät monet. Olisiko siinä hyvä hankinta? Olen tässä reilun vuoden ajan tehnyt koti- ja salitreenit joillain Stadiumista ostetuilla Adidaksen treenikengillä, mutta ovat ehkä hieman liian korkeapohjaiset.
Suosittelen Gorilla Wearin omaa painonnostokenkää (uutuus) G!Wear High Tops, ostin tuossa pari viikkoa sitten ja ovat aivan helkutin tukevat, kevyet ja sopii kaikkiin liikkeisiin, tasapohjilla vähänkuin painikenkä. Myös todella mukavat ja tyylikkäät :)

http://www.Fitnesstukku koodi pakkotoisto15-shop.fi/images/kuvat/gw_hightopsblack.jpg

Haluaisin yhden kengät, mitkä sopivat kaikkiin harjoitteisiin, mutta kyykätessähän niiden merkitys eniten korostuu.

Niin korostuu ja siksi tärkeää on juuri se, millä tyylillä kyykkää ja mikä on liikkuvuus. Jos kyykkää painonnostotyylisesti ja pohjaan, niin kantakorotus yleensä helpottaa ja tehostaa nostamista kummasti ja heikolla liikkuvuudella tai haastavilla välityksillä se on jopa välttämättömyys. Leveällä kyykyllä ja jos ei tavoitella perseellä lattiaa menee usein tasapohjainenkin kenkä. Oikeiden painonnostokenkien haittapuolena on lähinnä jäykkyys minkä vuoksi niillä ei esim. juoksennella juoksumatolla, mutta kun niihin tottuu niin melkein kaikkea pystyy kyllä tekemään. Esim. maastavetoon, jossa korotuksesta on vain haittaa, kengät voi heittää kokonaan syrjään ja vetää sukkasillaan.

Joka tapauksessa tietty tukevuus on pääasia eli lenkkarit ja kaikki muut paksu- ja joustavapohjaiset jalkineet kannattaa unohtaa heti. Sitten tosiaan liikevalikoiman ja tekniikoiden perusteella kannattaa valinta suorittaa esim. mainitsemiesi painitossujen tai noiden Limitlessin kuvan kaltaisten ohutpohjaisten mutta tukevien kenkien tai sitten oikeiden jäykkäpohjaisten ja kantakorotettujen painonnostokenkien välillä. Jälkimmäisessä tapauksessa kannattaa testailla myös paria mallia erisuuruisilla korotuksilla, koska joskus liian suuri kantakorotus on vain haitaksi maltillisempaan verrattuna.
(Itselläni tällä hetkellä Adidas Powerlift II, joka on Adidaksen halpismalli mutta juuri joustavuus painonnostokengäksi tekee siitä itselleni hyvän yleistreenikengän ja kantakorotus ei ole kovin suuri, mikä sopii minulle).

Iltaa! Tähän väliin helvetin tyhmä kysymys!
Mikä mahtaa mavessa mennä pieleen kun selkä aika jäätävällä Notkolla heti lähtiessä.
Eli selkä ei pysy Nostoissa oppikirjamaisen suorana sitten millään.

Viimeksi muokattu:
Mikä mahtaa mavessa mennä pieleen kun selkä aika jäätävällä Notkolla heti lähtiessä.

ekana tulis mieleen heikot vatsalihakset tai niiden käyttämättömyys.

Perse ampuu ensimmäisenä ylös? Luultavasti vika tekniikassa. Pyri pitämään tanko lähellä kehoa, mikäli paino karkaa eteen pyöristyy myös selkä. keskity myös selällä vetämisen sijasta nostamaan perseellä ja takareisillä paino pitäen paino lähinnä kantapäillä kokoajan ja ajattele painavasi jalkasi "lattiasta läpi" samalla säilyttäen selkärangan neutraalin asennon.

Kysymys koskien GHR:ää, eli tekisittekö sen pääliikkeenä vai esimerkiksi jonkun raskaan vetoliikkeen, kuten romanialaisen maastavedon jälkeen? Uudelta salilta löytyy laite tuohon enkä ole ennen vastaavaa tehnyt joten ajattelin kysyä kummin olisi optimaalisinta. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom