Auttakaas,olen treenannut salilla epäsäännöllisesti reilun pari vuotta,nyt ollut muutaman kuukauden tauko. Lihaksiakin löytyy kyllä jonkun verran,mutta nyt olisi tarkoitus aloittaa taas kunnon treenaaminen. Ongelmani on että syömiseni on aina ollut ihan retuperällä enkä ole koskaan mitään ruokavaliota noudattanut vaan mätännyt suuhun aivan mitä sattuu ja mielitekee.
Nyt haluaisin kunnon ruokavalion jota noudattaa ja haluaisin kasvattaa lihasta ja massaa ihan tosissaan. Salilla ajattelin käydä kolme kertaa viikossa,2 tai 3 jakoisella ohjelmalla.
Olen 21vuotias mies, reilu 170cm ja n.86kg. Työni on keskiraskasta,ajoneuvo asentajan työtä.
Olen siis ihan kujalla näiden ruokajuttujen kanssa ja olen tuolta yrittänyt lukea eri ruokavalioita ja miten se kannattaa koostaa mutta tuntuu että on niin paljon erillaisia versioita että pää on aivan pyörällä,mutta miltä tälläinen suurinpiirtein kuullostaisi? :
Aamianen: 4dl kaurahiutaleita, 250g maitorahkaa,100g marjoja/200g mehukeitto,5g öljyä
Välipalat: 4dl kaurahiutaleita,250g maitorahkaa,100g marjoja/200g marjoja
TAI proteiinijuoma
lounas/päivällinen: 100g peruna/riisi/pasta,200g kanaa/jauhelihaa/kalaa,50g raejuustoa/1kpl kananmunia
(kasviksia/salaattia lisäksi jos siltä tuntuu), 5g öljyä
iltapala: sokeriton skyr rahka,15g vehnäleseitä
treenin jälkeen palautusjuoma
+monivitamiini ja omega 3
Töihin en meinaa kantaa eväinä muuta kuin välipalan,että töissä söisin työpaikka ruokalassa jonka yritän koostaa mahdollisimman järkevästi.
Saisiko tälläisella mitään tulosta aikaan ja kuinka nopeasti?
Olen myös itse ekaa kertaa elämässäni ottanut hyödyt irti ruokavaliosta, ja voin sanoa että kyllä se panostus syömiseen kannattaa, suosittelen safkojen laskemista. (HUOM. en ole ammattilainen, ottanut itse selvää parhaani mukaan)
Omaa syömistä on auttanut myös makrojakaumien laskenta ja tästä on erinäviä mielipiteitä. Itse tykkään, se auttaa pysymään tavotteissa ja näitten kanssa vaikea mennä mönkään sen suuremmin jos vaan noudattaa niitä. Olen tällä hetkellä karsimassa rasvoja, ja käytän 40/30/30 (hiilari/rasva/protsku) menetelmää, näiden toimintatapa, idea ja toteutus löytyy googlettamalla vaikka 40/30/30. Plussalla voit harkita myös korkeahiilarisempaa makrojakaumaa vaikka 50/25/25 tai vastaavaa.
Jos siis haluat lisää lihasta, niin menet plussalle kaloreissa, eli syöt enemmän kun kulutat.
Tärkeintä kuitenkin plussalla että
maltillisesti otat painoa eli 500g-1kg / kuukaudessa niin tulee mahollisimman vähän ylimäärästä rasvaa kroppaan. Kuinka paljon kaloreita pitää syödä saadaksesi tuo määrä kuukaudessa ? Sitä ei tiedä kukaan varmasti, se on kokeiltava ja puntarin avulla itse selvitettävä.
mitä puuhtaampaa safkaa sen parempi eli lihaa, kalaa, kanaa, vältä tyydyttyneitä rasvoja ja transrasvoja suosi hyviä rasvoja eli tyydyttymättömiä (kerta- ja monityydyttymättömät).
Vähintään 2g/painokilo protskua ehdoton, muuten ei lihas kasva. 25-35g kuitua päivässä että pakki pelaa.
Omasta mielestä "
superfoodeja": Pähkinät, kananmuna, tonnikala, kaurahiutale, täysjyvähiutale, maitorahka, raejuusto, heraprotsku, hyvät öljyt mm. oliiviöljy.
Hiilarien rasvojen protskujen ajotuksista. Aamulla voi syödä aika monipuolisesti. Hiilarit koittaa kohdistaa etenkin ennen treeniä tai treenien ympärille jolloin jaksaa painaa salilla. Protskua ehdottomasti treenin jälkeen. Illalla vältä hiilaria, suosi rasva, protsku -> rasva vissiinkin hidastaa imetymistä ja protsku imeytyy näin yön aikana tasasesti.
Hanki:
keittiövaaka on must, ja sellanen app puhelimeen kun fatsecret on ittelle ollu aivan huikee. Heraprotsku on jees, samoin omega-3 kapsulit joista hyviä rasvoja ja vitamiini tabletit.
Tuloksia varmasti tulee, ja niin kornia kuin se onkin niin se boosti hyvinvoinnissa ja yleisessä olossa on ehkä parasta tietenkin salitulosten räjähdyksen rinnalla.
Parhaat vastaukset kaikenlaisiin kysymyksiin itte löytänyt Markku "Sensei" Tikan vlogeista (etenkin Q&A) youtubessa ja Utti "Hulkki" Hietalan artikkelikokoelmat fastilla.