Voiman ja lihasten kasvattamiseen riittää kun on plus kaloreilla, bulkkina pidän itse sitä että yritetään kasvattaa voimaa lisäämällä massaa välittämättä siitä että sivussa kertyy myös läskiä.
Tuolla pituus/paino suhteella ei voi kovinkaan paljoa olla ihan puhtaasti ylimääräistä ja turhalla dietillä vain menetät voimatasoja.
No on sitä jonkun verran mutta ei nyt aivan kauheasti. Ja itse tarkoitan bulkilla siis sellaista 1kg/kk vauhtia. Jos kuitenkin nyt menen plussalle, niin pystynkö kuinka paljon tota juoksua treenaamaan ilman että teen hallaa lihaskasvulle ? Pystyykö hiittejä esim tehdä lainkaan tms.

No on sitä jonkun verran mutta ei nyt aivan kauheasti. Ja itse tarkoitan bulkilla siis sellaista 1kg/kk vauhtia. Jos kuitenkin nyt menen plussalle, niin pystynkö kuinka paljon tota juoksua treenaamaan ilman että teen hallaa lihaskasvulle ? Pystyykö hiittejä esim tehdä lainkaan tms.
Nyt kannattaa konsultoida oikeaa ammattilaista, saat varmasti paremman lopputuloksen.

Sen kun juokset vaan vaikka olisi plussallakin... ei tee huonoa. HIIT varsinkin on lihasmassan kasvatusta ajatellen "lajinomainen" tapa tehdä hapenottokykyä / kuntoa paremmin kehittävää harjoittelua.
Oleellista on lähinnä se, että SYÖT sitten sen juoksunkin kuluttaman energian edestä. Tämä on se kohta missä porukoilla menee metsään kun esim. kesän aikana juostaan gainsseja pois. Juoksumäärä nousee, energiankulutus nousee, mutta ruokamäärää ei tajuta nostaa.

Ja kannattaakin kääntää kelkka plussalle hieman ennen testiä, että ei tarvitse ihan dieettityhjänä vajailla energiavarastoilla siellä olla. Juuri vajaa pari viikkoa sitten olleeseen polamkin kuntotestiin yhden asiakkaan valmensin, kun hänen tarvitsi pudottaa painoa ja nostaa voimatasoja ja kyllä siinä noin kk ennen testipäivämäärää käännettiin kelkka plussan puolelle juuri siiitä syystä, että ei tarvitse vajailla tehoilla olla repimässä. Ja juoksutreenit jatkuivat totta kai.

Katso voimailijoiden penkkitekniikkavideoita. Osa neuvoista on ristiriidassa toistensa kanssa ja kokeilemalla selviää mikä toimii itselle. Hae eri oteleveyksiä, jalkojen asentoja jne. Älä yritä väkisin laittaa sitä liikettä pelkälle rinnalle - tankopenkki on huonohko liike siihen. Syö enemmän, kalorivaje vaikuttaa tyypillisesti tosi pahasti punnerrushommiin. Katso voimailupuolelta 3x4->6x6 ketju - yleensä samojen settien takominen rajotinta vasten ei ole se optimaalinen ratkaisu.
Katoin tekniikkaa vielä paremmaksi ja kokeilin eri oteleveyksillä. Havaitsin sellaista, että ranteet väntyy niin hemmetisti ettei voimaa välitettyä kunnolla nostoon, millähän tähän kannattaisi puuttua? Tuntuu vaan että joka kerta tankoa laskiessa ranteet vääntyy taakse.

Auttakaas,olen treenannut salilla epäsäännöllisesti reilun pari vuotta,nyt ollut muutaman kuukauden tauko. Lihaksiakin löytyy kyllä jonkun verran,mutta nyt olisi tarkoitus aloittaa taas kunnon treenaaminen. Ongelmani on että syömiseni on aina ollut ihan retuperällä enkä ole koskaan mitään ruokavaliota noudattanut vaan mätännyt suuhun aivan mitä sattuu ja mielitekee.
Nyt haluaisin kunnon ruokavalion jota noudattaa ja haluaisin kasvattaa lihasta ja massaa ihan tosissaan. Salilla ajattelin käydä kolme kertaa viikossa,2 tai 3 jakoisella ohjelmalla.
Olen 21vuotias mies, reilu 170cm ja n.86kg. Työni on keskiraskasta,ajoneuvo asentajan työtä.

Olen siis ihan kujalla näiden ruokajuttujen kanssa ja olen tuolta yrittänyt lukea eri ruokavalioita ja miten se kannattaa koostaa mutta tuntuu että on niin paljon erillaisia versioita että pää on aivan pyörällä,mutta miltä tälläinen suurinpiirtein kuullostaisi? :

Aamianen: 4dl kaurahiutaleita, 250g maitorahkaa,100g marjoja/200g mehukeitto,5g öljyä

Välipalat: 4dl kaurahiutaleita,250g maitorahkaa,100g marjoja/200g marjoja
TAI proteiinijuoma

lounas/päivällinen: 100g peruna/riisi/pasta,200g kanaa/jauhelihaa/kalaa,50g raejuustoa/1kpl kananmunia
(kasviksia/salaattia lisäksi jos siltä tuntuu), 5g öljyä

iltapala: sokeriton skyr rahka,15g vehnäleseitä

treenin jälkeen palautusjuoma

+monivitamiini ja omega 3

Töihin en meinaa kantaa eväinä muuta kuin välipalan,että töissä söisin työpaikka ruokalassa jonka yritän koostaa mahdollisimman järkevästi.

Saisiko tälläisella mitään tulosta aikaan ja kuinka nopeasti?

Auttakaas,olen treenannut salilla epäsäännöllisesti reilun pari vuotta,nyt ollut muutaman kuukauden tauko. Lihaksiakin löytyy kyllä jonkun verran,mutta nyt olisi tarkoitus aloittaa taas kunnon treenaaminen. Ongelmani on että syömiseni on aina ollut ihan retuperällä enkä ole koskaan mitään ruokavaliota noudattanut vaan mätännyt suuhun aivan mitä sattuu ja mielitekee.
Nyt haluaisin kunnon ruokavalion jota noudattaa ja haluaisin kasvattaa lihasta ja massaa ihan tosissaan. Salilla ajattelin käydä kolme kertaa viikossa,2 tai 3 jakoisella ohjelmalla.
Olen 21vuotias mies, reilu 170cm ja n.86kg. Työni on keskiraskasta,ajoneuvo asentajan työtä.

Olen siis ihan kujalla näiden ruokajuttujen kanssa ja olen tuolta yrittänyt lukea eri ruokavalioita ja miten se kannattaa koostaa mutta tuntuu että on niin paljon erillaisia versioita että pää on aivan pyörällä,mutta miltä tälläinen suurinpiirtein kuullostaisi? :

Aamianen: 4dl kaurahiutaleita, 250g maitorahkaa,100g marjoja/200g mehukeitto,5g öljyä

Välipalat: 4dl kaurahiutaleita,250g maitorahkaa,100g marjoja/200g marjoja
TAI proteiinijuoma

lounas/päivällinen: 100g peruna/riisi/pasta,200g kanaa/jauhelihaa/kalaa,50g raejuustoa/1kpl kananmunia
(kasviksia/salaattia lisäksi jos siltä tuntuu), 5g öljyä

iltapala: sokeriton skyr rahka,15g vehnäleseitä

treenin jälkeen palautusjuoma

+monivitamiini ja omega 3

Töihin en meinaa kantaa eväinä muuta kuin välipalan,että töissä söisin työpaikka ruokalassa jonka yritän koostaa mahdollisimman järkevästi.

Saisiko tälläisella mitään tulosta aikaan ja kuinka nopeasti?
Olen myös itse ekaa kertaa elämässäni ottanut hyödyt irti ruokavaliosta, ja voin sanoa että kyllä se panostus syömiseen kannattaa, suosittelen safkojen laskemista. (HUOM. en ole ammattilainen, ottanut itse selvää parhaani mukaan)

Omaa syömistä on auttanut myös makrojakaumien laskenta ja tästä on erinäviä mielipiteitä. Itse tykkään, se auttaa pysymään tavotteissa ja näitten kanssa vaikea mennä mönkään sen suuremmin jos vaan noudattaa niitä. Olen tällä hetkellä karsimassa rasvoja, ja käytän 40/30/30 (hiilari/rasva/protsku) menetelmää, näiden toimintatapa, idea ja toteutus löytyy googlettamalla vaikka 40/30/30. Plussalla voit harkita myös korkeahiilarisempaa makrojakaumaa vaikka 50/25/25 tai vastaavaa.

Jos siis haluat lisää lihasta, niin menet plussalle kaloreissa, eli syöt enemmän kun kulutat.

Tärkeintä kuitenkin plussalla että maltillisesti otat painoa eli 500g-1kg / kuukaudessa niin tulee mahollisimman vähän ylimäärästä rasvaa kroppaan. Kuinka paljon kaloreita pitää syödä saadaksesi tuo määrä kuukaudessa ? Sitä ei tiedä kukaan varmasti, se on kokeiltava ja puntarin avulla itse selvitettävä.

mitä puuhtaampaa safkaa sen parempi eli lihaa, kalaa, kanaa, vältä tyydyttyneitä rasvoja ja transrasvoja suosi hyviä rasvoja eli tyydyttymättömiä (kerta- ja monityydyttymättömät). Vähintään 2g/painokilo protskua ehdoton, muuten ei lihas kasva. 25-35g kuitua päivässä että pakki pelaa.

Omasta mielestä "superfoodeja": Pähkinät, kananmuna, tonnikala, kaurahiutale, täysjyvähiutale, maitorahka, raejuusto, heraprotsku, hyvät öljyt mm. oliiviöljy.

Hiilarien rasvojen protskujen ajotuksista. Aamulla voi syödä aika monipuolisesti. Hiilarit koittaa kohdistaa etenkin ennen treeniä tai treenien ympärille jolloin jaksaa painaa salilla. Protskua ehdottomasti treenin jälkeen. Illalla vältä hiilaria, suosi rasva, protsku -> rasva vissiinkin hidastaa imetymistä ja protsku imeytyy näin yön aikana tasasesti.

Hanki: keittiövaaka on must, ja sellanen app puhelimeen kun fatsecret on ittelle ollu aivan huikee. Heraprotsku on jees, samoin omega-3 kapsulit joista hyviä rasvoja ja vitamiini tabletit.

Tuloksia varmasti tulee, ja niin kornia kuin se onkin niin se boosti hyvinvoinnissa ja yleisessä olossa on ehkä parasta tietenkin salitulosten räjähdyksen rinnalla.

Parhaat vastaukset kaikenlaisiin kysymyksiin itte löytänyt Markku "Sensei" Tikan vlogeista (etenkin Q&A) youtubessa ja Utti "Hulkki" Hietalan artikkelikokoelmat fastilla.

Viimeksi muokattu:
Olisiko jotain hyviä vinkkejä ja/tai venytyksiä sen ongelman eliminoimiseen, kun syväkyykkyyn mentäessä lantio "kippaa" alaspäin. En tiedä ilmiölle suomenkielistä nimeä mutta englanniksi löytyy hakusanalla butt wink, tieteellisemmin lumbar flexion.

Salilla kun teen kyykkyä, etukyykkyä ja rinnallevetoa niin lantio tuntuu aina kippaavan alaspäin ja pelottaa että kohta on selkä hajalla.

Mitäs mieltä ootte mun treeni ohjelmasta ja ravinnosta?

oon 178cm..paino noin 90kg.mies.
salilla käynnyt 3 vuotta..välillä tullu pitempiä taukoja
treenaan yläkropan 3 x viikossa..aina sama setti,ensin penkki sitten peck deck,ojentajat taljassa ,selkää taljassa,hauis käsipainoilla,olkapäät käsipainoilla,vatsat,alaselkä lopuksi.
treenaan jokaista liikettä 3 x 12 ja nostan aina vähitellen painoja.

jalat treenaan kerran viikossa.mave 3x 12 80kg .prässi 3x 12. ja pohkeet lopuksi.
kun olen treenannut noin 1kk otan yhden viikon kevyemmillä painoilla
airobista liikuntaa pyrin tekemään 1-2 kertaa viikossa..vaikka uinti 1km ja reipasta kävelyä noin 2h viikossa.

ravinto lisäravinteita (whey 80) aina puntti treenin jälkeen.muuten kanaa,naudanjauhelihaa,vihanneksia,kasviksia,tummaaleipää ja tummaa pastaa,rahkaa,kaurapuuroa,hedelmiä.

oon laihtunut nyt lomalla (2kk) yli 10kg...vaikka en oo nyt puntilla käynny tuonna aikana..ruoka tottumukset on ollut vaan paremmat ku ennen.
ihanne paino olis joskus 80-85kg..rasvaprosentti joku 10.
voimaa lähteny hirveesti näiden 2kk aikana :(:(:(

Oon yrittäny etsiä vastausta jonkin aikaa mutta jos aloittaa pienen dieetin pitäs karistaa 4-8kg niin onnistuuko salilla treenaaminen siinä kylkiäisinä että lihasmassaa kehittää siellä?

Kannattaako aloittelijan (6kk salia takana) jatkaa 4-jakoista ohjelmaa jota on käyttänyt tähän asti vai kokeilla esim golden sixiä? Teen aina rinta, hauis ja ojentaja,selkä, jalat. Toimii kyllä, mutta massaa ei oikein tartu kroppaan millään.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Oon yrittäny etsiä vastausta jonkin aikaa mutta jos aloittaa pienen dieetin pitäs karistaa 4-8kg niin onnistuuko salilla treenaaminen siinä kylkiäisinä että lihasmassaa kehittää siellä?

jos oot alottelija niin kyl se lihasmassa kehittyy ja ei se salitreeni huonoks oo muutenkaa dietillä.

Kannattaako aloittelijan (6kk salia takana) jatkaa 4-jakoista ohjelmaa jota on käyttänyt tähän asti vai kokeilla esim golden sixiä? Teen aina rinta, hauis ja ojentaja,selkä, jalat. Toimii kyllä, mutta massaa ei oikein tartu kroppaan millään.

kokeile ihmees jos nykysellä ei tuu kehitystä. aika jännän jaon oot ottanu noin alkajaisiks et ei ihme :)

kokeile ihmees jos nykysellä ei tuu kehitystä. aika jännän jaon oot ottanu noin alkajaisiks et ei ihme :)
Pitäiskö ottaa käyttöön tuo golden six vai onko parempaa vaihtoehtoa?Lukenut et on pirun rankka treeni ja viel kolme krt viikkoon (tykkään käydä 4-5krt viikossa, en tiedä miten vaan 3 onnistuu :D)

Pitäiskö ottaa käyttöön tuo golden six vai onko parempaa vaihtoehtoa?Lukenut et on pirun rankka treeni ja viel kolme krt viikkoon (tykkään käydä 4-5krt viikossa, en tiedä miten vaan 3 onnistuu :D)

kokeile ihmeessä :) ja rankkaa treeniä tuskin jaksais kolmea kertaa enempää :D

Mitä mieltä ihmiset on penkkaamisesta jalat penkillä? Penkkasin ennen jalat maassa, mutta kun rautaa tuli lisää niin usein selkä kipeytyi tosi pahasti ja siitä lähtien oon vetänyt jalat penkillä, jossa selkä ei kärsi lainkaan vaikka romua on enemmän nyt kun mitä koskaan oli jalat maassa. Vähän pelottaa ajatus vaihdosta takaisin tohon jalat maassa, kannattaako?

Ehdottomasti koita 1-jakosta eka ja jos pakko niin sit 2 jakoseen. Oon on/off käyny salilla 5-vuotta, ja vieläkin 2-jakoset on se mun juttu. 1-jakosista arska on hyvä ja 2-jakosista suosittelen elastoa. Kaikilla omat mieltymykset, mutta uskaltaisin väittää että suurempijakoisiin kannattaa siirtyä vasta sit kun oikeesti alkaa jummaaman ja tarttee vaihtelua ja kun osaa liikkeet kunnolla.

Nelijakoisen treenin pitäisi periaatteessa olla intensiteetiltään rankempi kuin yksijakoisen, jossa sarjoja ei vedetä ns. loppuun asti. Toisaalta vaatii tiettyä mielenlujuutta aloittaa joka ikinen treeni 4 x 10 kyykyillä :)

Nelijakoisen treenin pitäisi periaatteessa olla intensiteetiltään rankempi kuin yksijakoisen, jossa sarjoja ei vedetä ns. loppuun asti. Toisaalta vaatii tiettyä mielenlujuutta aloittaa joka ikinen treeni 4 x 10 kyykyillä :)
Joo, 4-jakoinen tuntu alussa hyvältä ja oli aina paikat kipeen. Nyt ei oikein saa millään paikkoja kipeeks samalla tavalla ja siks päätinki et nyt jotai muutosta tähä hommaan

Toimii kyllä, mutta massaa ei oikein tartu kroppaan millään.

Joo, 4-jakoinen tuntu alussa hyvältä ja oli aina paikat kipeen.

Jos ohjelman toimivuus määritetään vain sillä, että paikat tulevat kipeiksi vaikka tuloksia ei tulekaan, niin "ohjelmaksi" kannattaa ottaa vaikka itsensä piiskaaminen rautalangalla ennemmin kuin edes vaivautua käymään salilla.

Sen massan osalta: syö enemmän.

Sen ohjelman osalta: noin alkuvaiheissa jako tai ohjelma muutenkin on pitkälle se ja sama kunhan siinä on jokin tolkku mukana. Tärkeämpää on pitää huolta sarjapainojen noususta tai muuten havaittavasti nousujohteisesta treenistä ja kun siihen yhdistää riittävän syömisen, niin jossain sen täytyy alkaa näkyä kropassakin.

Suositut

Back
Ylös Bottom