Toisiin ei nyt kannattakkaan itseään vertailla. Jos tulosta kerta tulee, anna mennä. Sitten kun nykyinen treeni ei tuota tulosta, ala pohtimaan muutoksia.

Kyllä itsekkin alkuaikoina treenasin 2-3h / kerta ja treenejä 4-6 per viikko. Kehitys oli hyvää ja eikä nykyinen treenityylikään eroa alkuaikojen tekemisestä hirveästi. Frekvenssi on oikeastaan ainut joka on muuttunut. Tiheämpään suuntaan siis.

Ihmisen keho kyllä kestää varmasti tuommoisen 9h punttia / viikko. Toki jos joku on treenannut elämänsä 1h treenejä ja alkaa sitten tekemään asiat pitemmän kaavan kautta, voi shokki olla kropalle liikaa. Kaikki on niin suhteellista. Kyllä jos itsekkin lähtisi yhtä äkkiä vaikka juoksemaan 5 kertaa viikossa 1-2h lenkkejä niin kyllähän se perkeleen koville ottaisi ja saattaisi homma mennä jopa yli. Kaikki on kiinni siitä mihin kehoaan totuttaa. Tämä vanha höpö höpö juttu että punttia pitää tehdä max 1-1,5h kerrallaan on siis vain höpö höpö juttua. Kyllä treeni voi olla kehittävää vaikka sen kesto menisi tuon maagisen luvun yli.

Viimeksi muokattu:
Eli pidän huolen siitä, että tauot pysyy maks 2 min pituisina vessa/juomapullontäyttö taukoina. Yleensä pidän yhden tämmösen tauon ja sitten tietysti 10-30sec tauko toistojen välissä. Joskus saattaa tulla semmonen adrealiini/testo ryöppy, että lähtee toinen sarja putkeen :)

Jos en oo nyt ymmärtäny jotain väärin niin noilla kymmenien sekuntien sarjatauoilla ja 2-3h treenin kestolla taitaa olla todella suuri volyymi sulla.?

Jos en oo nyt ymmärtäny jotain väärin niin noilla kymmenien sekuntien sarjatauoilla ja 2-3h treenin kestolla taitaa olla todella suuri volyymi sulla.?

Mitä tarkoitat volyymillä? Tarkoitatko teenko useita sarjoja/toistoja, kyllä teen. Joskus tietysti on niitäkin päiviä, että ei vaan tunnu joku tietty lihasryhmä luistavan ja jää hieman vähäisemmälle sarjat/toistot. Mutta pyrin kuitenkin pitämään treenin balanssissa, jotta ylä/alakroppa kehittyisi samaa vauhtia :)

Ymmärrän varsin hyvin esimerkiksi voimailuhommissa reenien venymisen, sarjatauot kun ovat asianmukaisia. Tuo puolestaan että vedellään 2-3 tuntia kovalla volyymilla vaikuttaa vähän hämärältä, monien liikkeiden tykitys lähes rest-pausena parin tunnin ajan kuulostaa aika utopistiselta. Edes kehonpainolla ei moiseen ihminen kykene.

Ehkäpä Mike ja Petteri lähtee kameran kanssa katsomaan kuinka oikeasti treenataan kovaa?
Menee jo epäuskottavan puolelle tuollainen treenaaminen...

Osa vastauksista kyllä yllättää. Outoa että pakkotoiston foorumeilla, porukka ihmettelee 2-3tunnin pituisia treenejä. Kyllähän ne isot kehonrakentajat saattaa treenata vielä enemmän päivässä. En itse pidä noita edes pitkänä.

Osa vastauksista kyllä yllättää. Outoa että pakkotoiston foorumeilla, porukka ihmettelee 2-3tunnin pituisia treenejä. Kyllähän ne isot kehonrakentajat saattaa treenata vielä enemmän päivässä. En itse pidä noita edes pitkänä.

Ne tuntikausia treenaavat kehonrakentajat ovat kilpaurheilijoita, jotka ovat totuttaneet kehoaan vuosikausia suuriin treenimääriin, lepo ja koko muu elämä on sovitettu sen treenaamisen ympärille ja "isoilla" kehonrakentajilla on usein apunaan aineita, jotka parantavat palautumista ja mahdollistavat vielä isommat treenimäärät kuin muuten olisi fyysisesti mahdollistakaan. Tavalliselta treenaajalta jää sillä tyylillä tekeminen hyvin lyhyeen, kunnes kroppa tekee tenän ja mikään ei enää kulje. On se siksi outoa, jos jollekulle parin kuukauden treenitaustalla samanlainen treeni olisi helppoa ja kevyttä. Joko siinä on geneettinen friikki tai sitten se treeni ei oikeasti voi olla ihan niin kovaa kuin väitetään.

Jos mun pitäisi veikata, niin tuollainen tuntikausien treenaaminen väsymättä ja pienillä lepotauoilloa kuulostaisi siitä, että treenipainoissa olisi varmaan nostamisen varaa ja että pääpaino ei ehkä ole siellä raskaimmissa ja tehokkaimmissa liikkeissä vaan homma on lähempänä jotain pumppailutyylistä kiertopiiriä, missä ei sinänsä ole mitään vikaa jos se kerran toimii.

Toki, kuten muutkin ovat sanoneet, jos homma toimii ja tykkäät siitä niin jatka samaan malliin, koska ehjää ei ole mitään syytä korjata. Jos jossain välissä kehitys alkaa tökkäämään, niin kannattaa siinä vaiheessa kun alkaa miettiä uusia tuulia tekemiseen miettiä vähän näitäkin kommentteja siltä kantilta, että voisiko jossain välissä vähemmän olla enemmän ja laatuun panostaa enemmän kuin määrään. Nyrkkisääntö sanoo, että voi treenata tosi paljon tai voi treenata tosi kovaa, mutta ei molempia. Ei kannata heti treenin aloitettuaan ajatella olevansa maailman ainoa geneettinen ihmelapsi, joka toimisi ihan omilla lainalaisuuksillaan niin että tällaisista yleisistä nyrkkisäännöistä ei tarvitsisi pidemmänkään päälle välittää.

Ei kannata heti treenin aloitettuaan ajatella olevansa maailman ainoa geneettinen ihmelapsi, joka toimisi ihan omilla lainalaisuuksillaan niin että tällaisista yleisistä nyrkkisäännöistä ei tarvitsisi pidemmänkään päälle välittää.

En ole kertaakaan sanonut olevani geneettinen friikki, enkä ihmelapsi ja tahdon selventää, että en pidä edes itseäni sellaisena. Mikä taas tulee treenamiseen väsymättä, kyllä tuossa väsyy. Mutta siinä vaiheessa kun adrealiini ja testo rupeaa virtaan saa aina hieman uutta puhtia jatkaa. Tietysti myös nuo lisäravinteet treenin välissä, auttaa myös paljon.

Osaako joku sanoa kuinka monta tuommosta 50ml mitallista mun pitää tuota jauhetta ottaa päivässä, että saan n 150g proteiinia kroppaan päivittäin (Painan noin 75kg, eli 2g proteiinia per painokilo)

Jos olet treenin osalta yhtä kartalla, kuin syömisten osalta, niin ihan oikeasti, kuuntelisit nyt muita joilla on asiasta huomattavan enemmän kokemusta kuin sulla.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jos olet treenin osalta yhtä kartalla, kuin syömisten osalta, niin ihan oikeasti, kuuntelisit nyt muita joilla on asiasta huomattavan enemmän kokemusta kuin sulla.

Tietysti kuuntelen, en mä muuten tänne foorumeilla olis tullut, heh. Jälkeenpäin ymmärsin myös, että tuosta jauhosta ei kannata kaikkia päivän proteiiniannoksia ottaa, sehän on ravintolisä. Eli vielä pitää käydä kaupasta rahkaa ostelemassa. Suosittelen muuten ihmisille tuota Fit pehmeää maitorahkaa. Saa syötyä tosi nopeasti, kun on niin pehmeää tuo rahka.

Jälkeenpäin ymmärsin myös, että tuosta jauhosta ei kannata kaikkia päivän proteiiniannoksia ottaa, sehän on ravintolisä. Eli vielä pitää käydä kaupasta rahkaa ostelemassa.

Ihan nyt ei mennyt oikein vieläkään. Proteiinijauhe on ravintolisä, joka tunnetusti toimii heti treenin päälle otettuna. Toki moni tämänkin korvaa oikealla ruoalla ihan yhtä hyvin tuloksin, jos syömään ehtii heti treenin päälle. Maitorahka on hyvä proteiininlähde. Mikään ainoa oikea ei sekään ole, vaan lähinnä taas vain yksi osa, eikä suinkaan edes pakollinen osa lihaskasvua tukevaa ruokavaliota. Saati pääasiallinen.

Eli ne proteiinit syödään ruoasta. Kuten liha, kana, kala, kananmunat.

Lisäksi sitten se jauho, rahka jne. jos ei syömällä muuten jo päivittäinen tarve täyteen tule.

Edit: ja mitä tulee tuohon muuhun valtavaan lisäravinnearsenaaliisi ja niihin megatreeneihin, niin ajattelepa asia näin päin: Jos maksimaaliseen lihaskasvuun olisi takeena ne lisäravinteet, niin eikö joka toinen vastaantulija kadulla olisi valtava liharekka? Ja jos siihen paras tie naturaalitreenaajalla olisi ne kolmen timman treenit, niin eikö kaikki niitä vetelisi? Vai ovatko muut vain laiskoja? Tuo testojen virtaaminen perusteluna on ihan brosciencea. Varsinkin kun afaik raskaat moninivelliikkeet sitä nostaa ja ylipitkä, toistuva kuntopiirin puolelle menevä rasitus sitä laskee.

Viimeksi muokattu:
Tuohan olisi se ihanteellinen tilanne, että saisi ruoasta proteiinit ja muutkin keholle tarvittavat aineet. Pyrin aika paljon itse soveltamaan, työttömänä vaikea syödä jokapäivä lautasmallin mukaan.

Tuohan olisi se ihanteellinen tilanne, että saisi ruoasta proteiinit ja muutkin keholle tarvittavat aineet. Pyrin aika paljon itse soveltamaan, työttömänä vaikea syödä jokapäivä lautasmallin mukaan.

Unohda vaan nuo ylikalliit lisäravinteet. Itse kun olin nuorempana työttömänä niin ainut lisäravinne mitä ostin, oli mahdollisimman halpa herajauhe. Nykyisin en osta edes sitä. Tarvittavat proteiinit saat varmasti halvoista lähteistä. Eli esim. kananmunat, tonnikala, rahka, raejuusto, jauheliha, kana. Kanankaan ei tarvitse olla sitä parasta

Unohda kaikki treeniboosterit, treenin aikana juotavat juomat jne. Joku malto on toki halpaa niin sitä voi vedellä kyllä, mutta kaikki "pro" miesten juomat jätä hyllyyn.

Viimeksi muokattu:
Unohda vaan nuo ylikalliit lisäravinteet. Itse kun olin nuorempana työttömänä niin ainut lisäravinne mitä ostin, oli mahdollisimman halpa herajauhe. Nykyisin en osta edes sitä. Tarvittavat proteiinit saat varmasti halvoista lähteistä. Eli esim. kananmunat, tonnikala, rahka, raejuusto, jauheliha, kana. Kanankaan ei tarvitse olla sitä parasta

Unohda kaikki treeniboosterit, treenin aikana juotavat juomat jne. Joku malto on toki halpaa niin sitä voi vedellä kyllä, mutta kaikki "pro" miesten juomat jätä hyllyyn.

Joo, pitääpä katella jotain reseptejä netistä, missä olis halvat raaka-aineet. Jauhelihaa ja kananmunaa mä ostelenkin tällähetkellä, ne on kohtuu halpoja. Ajattelin jos vaihtais tuon jauhelihan nyt hetkeks pois, oon syöny sitä 2kk putkeen. Kana ja riisi olis varmaan hyvä?

No kana nyt ei sen kalliimpaa ole. Käy lidlissä jos mahollista, osta niitä -30% pakkauksia könttä ku näät ja laita pakkasee. Lisää kanan/j-lihan joukkoon papuja. yms muita kasviksia ja laita vähän vettä ja kermaa joukkoon niin tulee vähän riittosampi kastike ku jos söisit "paljaana". Kaurahiutaleet myös esim. käytännössä ilmaisia, joten niitäkin kannattaa vedellä ihan surutta. Sit kans joku kirjolohifilee on jossain kaupassa tarjouksessa joka viikko tyyliin 7€/kilo tai jopa vähemmän.

Joo, pitääpä katella jotain reseptejä netistä, missä olis halvat raaka-aineet. Jauhelihaa ja kananmunaa mä ostelenkin tällähetkellä, ne on kohtuu halpoja. Ajattelin jos vaihtais tuon jauhelihan nyt hetkeks pois, oon syöny sitä 2kk putkeen. Kana ja riisi olis varmaan hyvä?

Kana ja riisi on oikein hyvää kyllä. Wiiseli kirjoitti tuossa oikein hyviä neuvoja. Noin itsekkin toimin silloin kun rahan kanssa oli tiukempaa. Alennuksesta vaan mahollisimman paljon kaikkea, valmistaa ne ja laittaa pakkaseen, niin säilyy vielä pidempään. Yksi mitä itse tein tosi paljon oli se, että ostin näitä kanankoipia, paistoin ne ja revin niistä lihat irti. En tiedä paljon noille tulee kilohintaa, mutta eihän ne koivet itsessään maksa mitään, ja esim kuudesta koivesta kun repii lihat irti, niin aika iso määrä siitä tulee syötävää. Uskoisin että tämä on halvin mahdollinen vaihtoehto saada maistuvaa kanaa lautaselle :) Noista voi sitten tehdä vaikka kanaleipiä, heittää kastikkeeseen, salaattiin ym ym.

Onko voimanoston kisoissa jotkut suositus rajat jotka kannattaa pystyä nostamaan ennen kuin kehtaa mennä kisaamaan? Kisaaminen toisi hyviä väliätavotteita treenaamiseen, mutta koska sen kehtaa aloittaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom