Semmosta tässä mietiskelin et kuinka paljon hyötyä on elopainosta treenaamisessa? Tietenkin jalathan on tottunut suurempaan taakkaan kun kantaa kokoajan enempi painoa. Mutta sitten mietin muita osa alueita. Kun ittelä heiluu elopaino 130-140 kg välilläja enemmän on romua tangossa kuin kaverillani joka on normi painoinen. Yhtä kauan kummatkin treenanneet saman aikaa..Eli kysymys lyhyesti oli se että onko suuremmasta elopainosta hyötyä voimailussa?

Semmosta tässä mietiskelin et kuinka paljon hyötyä on elopainosta treenaamisessa? Tietenkin jalathan on tottunut suurempaan taakkaan kun kantaa kokoajan enempi painoa. Mutta sitten mietin muita osa alueita. Kun ittelä heiluu elopaino 130-140 kg välilläja enemmän on romua tangossa kuin kaverillani joka on normi painoinen. Yhtä kauan kummatkin treenanneet saman aikaa..Eli kysymys lyhyesti oli se että onko suuremmasta elopainosta hyötyä voimailussa?

On.

Käsittämättömän paljon. Yleensä niin että punnerrusliikkeissä huomattavasti enemmän kuin vetoliikkeissä. Esim. maastavedon tulokset ei heilu painoluokkien välillä niin rajusti kuin kyykyssä/penkissä. Ja maailmasta löytyy vinkuheiniä ketkä kiskoo +300kg :) Toki voimailupuolella suurin selitys on se että lihasmassaa jota hermottaa mahtuu enemmän tiettyyn painoon, ja valtaosa ainakin alle 100kg sarjoissa on aika kireässä kunnossa juuri siksi.

Mutta ihan taviksillakin vaikka dieetti menisi nappiin ja lihasta ei palaisi, moni silti joutuu toteamaan että kun painoa pudottaa niin ei sitä kyykkyä, varsinkaan penkkiä, saa pidettyä edes samassa mitenkään. Samaan aikaan vetoliikkeet voi kehittyä jos tekee voimatreeniä. Ja tosi lihavilla on suhteessa treenaamattomaan laihaan yleensä siellä alla huomattavasti enemmän lihasta, se vaan palaa monesti kovan dieetin myötä pois joten sitä ei pääse oikein realisoimaan muuten kuin voimien kautta.

Joo elikkäs pysyn paksuna niin saan pidettyä kovat romut tangossa ihan natuna :D Itse olen dietannut nytten reippaan 20kg pois mutta silti voimatasot nousi. Osa tietty johtuu että on vasta alkaja treeni hommissa ja osa voi johtua lihasmuistista kun on tullut kuitenkin joskus vuosia sitten vähän jotain urheiltuaki.

Mistäköhän voisi johtua että kaikki muut sarjapainot nousee parin viikon välein, mutta penkin sarjapainot ja toistomäärät ei ole lähtenyt nousuun samalla tavoin? Viimeiset 6 viikkoa on jauhettu samalla painolla penkissä. Teen penkkiä jalat penkillä ja yritän tehdä suoritukset kontrolloidusti. Ohjelmana kaksijakoinen joka jaettu ylä/alakroppaan ja alkuviikosta lyhyitä sarjoja ja loppuviikosta pitkiä sarjoja.

Mistäköhän voisi johtua että kaikki muut sarjapainot nousee parin viikon välein, mutta penkin sarjapainot ja toistomäärät ei ole lähtenyt nousuun samalla tavoin? Viimeiset 6 viikkoa on jauhettu samalla painolla penkissä. Teen penkkiä jalat penkillä ja yritän tehdä suoritukset kontrolloidusti. Ohjelmana kaksijakoinen joka jaettu ylä/alakroppaan ja alkuviikosta lyhyitä sarjoja ja loppuviikosta pitkiä sarjoja.

Lue tue mun aikaisempi viesti :) Ei vaan, ei se pelkästään tuosta massanlisäyksestä ole kiinni. Ilmeisesti kyse ei ole kohdallasi siitä perinteisestäkin että penkki olisi hilattu puoli huomaamattomasti edelle muita liikkeitä (esim. alun epätasapainoisella ohjelmalla jne.) jos sanot ettei penkki ole lähtenyt nousuun samalla tavalla. Yleensä siinä käy nurinkurisesti niin että kun tulokset nousee niin ne sitten nousee ja toistepäin, eli kehitys johtaa automaattisesti progressioon treenissä joka kehitää edelleen. Toisin sanoen arvatenkin teet jota kuinkin samanlaisia sarjoja treenistä toiseen (sarjat*toistot*painot), vaikka toisessa lyhyitä ja toisessa pitkiä olisikin? Ei viitsi jäädä edellisen treenin sarjoista mutta ei pysty samalla painolla tekemään enempääkään?

Ts. vaihtelu on lääke. Jos tyyli on ollut paljon sarjoja vakiopainolla, niin sitten sarja määrät alas ja kovempaa, kuitenkin painoa eri treeneissä vaihdellen, ja jos päinvastoin niin toteutus myös päinvastoin.

Oon jotensakki hullaantunu aivan totaaliseen väsyytämiseen esim olkapäät, hauis ja ojentajat. Ekaks isommilla painoilla muutama sarja pystypunnereusta ja heti perään esim vipareita sivulle pienemmillä painoilla niin paljon ku menee (yleensä n. 10-12 toistoa) ja siitä sit aina vain pienemmillä ja pienemmillä kunnes painot loppuu kesken. On melkosta tuskaa 2kg käsipainoilla kihnuttaa ku on olat aivan tulessa. Hieno tunne... Kädet ei enää tahdo nousta hartioiden yläpuolelle koko loppupäivänä :)

Ok no mä teen tämä about aina ku käyn salilla. Olat, hauikset ja ojentajat... En tiedä miks noi lihakset nimenomaan... ehkäpä ne on helppo väsyttää ilman että muut lihakset väsyy siinä sivussa?

Onko tollane totaaliuuvuttaminen pitemmän päälle järkevää joka kerta? Myönnän olevani siihen koukussa. Jos jostain syystä jätän tekemättä, tulee heti tunne että nyt ei treeni ollu mistään kotosi ku ei oo kädet aiva tulessa.

Muutaman vuoden oon salilla käyny joten mielestäni tiedän mitä olen tekemässä mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka tuollaisella rääkkäämisellä olisikin heikentävä vaikutus... ? Kasvaako se patti yhtää sen nopeammin ku noin pumppailee?

Onko OK treenata hauikset näin, kahdesti viikossa? Vai pitäiskö puolittaa treeni, ja treenata kaksi liikettä toisena päivänä ja kaksi taas toisena? Kyseessä siis aivan siima jätkä.

Hauiskääntö tangolla 3x 10
Hauiskääntö käsipainoilla 3x 8
Keskitetty hauiskääntö 3x 8-10
Hammer-kääntö 3x 8

Itse sorrun yleensä aina kans ihme pumppailuihin käsien kanssa :hyper: eilen tein vipareita sivulle istuen puhtaasti failureen ja siitä heti ylös seisoen vipareita sivulle pienellä vartaloavulla sama määrä toistoja setti 3x olat pumpissa

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Piru lihashuollon puolella ei kukaan neuvo ongelmassa niin testataan täällä. Hauis treenin lämmittelyssä alkoi pistämään värttinä luuhun. Onko kokemusta mikä voisi olla? Jäänyt nyt pari treeniä välistä tuon takia :(

Lue tue mun aikaisempi viesti :) Ei vaan, ei se pelkästään tuosta massanlisäyksestä ole kiinni. Ilmeisesti kyse ei ole kohdallasi siitä perinteisestäkin että penkki olisi hilattu puoli huomaamattomasti edelle muita liikkeitä (esim. alun epätasapainoisella ohjelmalla jne.) jos sanot ettei penkki ole lähtenyt nousuun samalla tavalla. Yleensä siinä käy nurinkurisesti niin että kun tulokset nousee niin ne sitten nousee ja toistepäin, eli kehitys johtaa automaattisesti progressioon treenissä joka kehitää edelleen. Toisin sanoen arvatenkin teet jota kuinkin samanlaisia sarjoja treenistä toiseen (sarjat*toistot*painot), vaikka toisessa lyhyitä ja toisessa pitkiä olisikin? Ei viitsi jäädä edellisen treenin sarjoista mutta ei pysty samalla painolla tekemään enempääkään?

Ts. vaihtelu on lääke. Jos tyyli on ollut paljon sarjoja vakiopainolla, niin sitten sarja määrät alas ja kovempaa, kuitenkin painoa eri treeneissä vaihdellen, ja jos päinvastoin niin toteutus myös päinvastoin.

Itseasiassa penkkiä on tullut tehttä vähemmän aikaa kuin mitään muuta liikettä, ollut olkapään kanssa aiemmin ongelmia eikä tuntunut hyvältä penkissä mutta nyt noin vuoden verran tehnyt myös penkkiä kun on olkapääkin kunnossa. Toki nousuakin on vähän tullut koska piti aloittaa pienillä painoilla. Kun aloitin tein kympin sarjoja 35kilolla ja nyt siis oon tehnyt lyhyitä 5-8 toista neljä sarjaa 65kilolla ja pitkiä sarjoja 12-15toistoa neljö sarjaa 50kilolla. Penkki siis oli jäljessä alunperin ja näyttää että se jää koko ajan enemmän jälkeen.

pitänee koittaa tuota sarjamäärien vaihtelua. Nyt on menny tuolla neljällä sarjalla se 6 viikkoa niin että toistot on 8,6,6,5 tai 7,7,6,5. Oon pyrkiny siihen ettäbsaisi ainakin sen yhden toiston enemmän seuraavalla viikolla mutta toistojen kokonaismäärä on pysyny samana.

Vielä tuohon Vaginaattorin viestiin, että tuohon kontrolliin olen nyt nimenomaan yrittänyt panostaa ja suoritustekniikkaan, mutta pitää kokeillä noita ylimääräisiä sarjoja tai käyttää painoa alempana jos ei meinaa edistystä alkaa tapahtumaan.

Morjesta pöytään! Tarkoituksena olisi lähteä tauon jälkeen treenaamaan uudestaan. Pyrin saamaan massaa ja tarkoituksena olis vetää suht clean bulkilla +200kcal/pvä. Olen miettinyt aloitusohjelmaksi 5x5 ohjelmaa minkä voitte tsekata tosta alapuolella olevasta spoilerista.
5x5 ohjelma (kolme kertaa viikossa ei-peräkkäisinä päivinä)

Päivä 1

1. Takakyykky

2. Penkkipunnerrus tangolla

3. Kulmasoutu tangolla

(valinnainen) 4. Vatsalihakset

(valinnainen) 5. Ojentajapunnerrus

Päivä 2

1. Etukyykky

2. Olkapääpunnerrus seisten tangolla

3. Maastaveto tangolla (2-3x5-8)

4. Leuanvedot (2-3x5-8 )

(valinnainen) 5. Hauiskääntö tangolla (2-3x5-8)

(valinnainen) 6. Vatsalihakset (2-3x5-8)

Päivä 3

1. Takakyykky

2. Penkkipunnerrus

3. Kulmasoutu

(valinnainen) 4. Dipit

(valinnainen) 5. Vatsalihakset (2-3x5-8)
Omaan silmään näyttäisi ja tuntuisi ihan kelpo startti setiltä, mutta kysytään nyt vielä täältä mielipiteitä. Muutoksia mietin sen verran jos sisältäisi penkin ja leuanvedot jokaiselle päivälle, sillä näitä tuloksia tarvin ylös pääsykokeita varten. Olisko tuossa mitään järkeä ? Mietin myös että pitäisikö lisätä joku palautteleva neljäs päivä, vai olisiko järkevämpää mennä vaan tolla kolmella. Tieto vielä siitä että kauanko tällästä settiä uskaltaisi vääntää olisi ihan tarpeellinen, tuskin kuitenkaan järkyttävän pitkää aikaa. Arvostaisin mielipiteitä ja ohjeistusta!

(Ikä:19, paino: 73kg, pituus 178kg)

Jos palaudut 3x kyykystä ja penkkaamisesta viikossa niin mikäs siinä, anna mennä vain.
Muuten ehkä jättäsin tokasta päivästä kyykyn pois ja siinä päivänä Mave pääliikkeenä ja enempi sarjoja, 5x4-6 on hyvä setti. Tee sitten 3.päivänä etukyyykky takakyykyn sijaan.
Penkkiäkään ei välttämättä kannata tehdä siis ihan joka päivä niin ehdit palautua.
3. päivänä penkki kapealla otteella ja dipit tulisi sitten tehdä niin että painotat enemmän rintaa kuin ojentajia liikkeessä.
Vuorottele treenejä viikottain niin että toisella viikolla teet sitten kaksi noita Mave päiviä ja 1 kyykkypäivä ja 3 viikolla kierto lähtee taas alusta, eli 2 kyykky- ja 1 Mave päivä viikkoon jne.jne.
Kyllä se penkki- ja leuanvetotulos nousee ilman jokapäiväistä hinkkaamista.

Täs rupesin näsäviisastelemaan itsekseni. Kuvitelkaapas henkilö joka alkaa rakentamaan taloa. Häntä kutsutaan rakentamisen aikana talonrakentajaksi. Kun talo on valmis ja rakentaminen muuttuu yksityiskohtien viilaamiseksi ja ajan kanssa vaurioiden korjaamiseksi häntä ei enää kutsuta talonrakentajaksi. Talollinen, omakotitalo-omistaja jne jne häntä kutsutaan.

Ergo, tällä viisaudella ihmettelen että miksi esim Arnoldia, Cutleria, Colemania, Savolaista, Nyyssölää jne bumtsibumeja kutsutaan kehonrakentajiksi kun oikea nimitys heidän kohdallaan olisi paremminkin "kehonrakentanut" :D

Väitän että tällainen iki-laihaläski , minun kaltainen haihattelija on se oikea kehonrakentaja koska se jos kuka yrittää sitä rakentaa. Isot massavuoret vain viilailevat yksityiskohtia ja ylläpitävät saavutettuja lihoja...

Eipä mulla muuta. :D

Moro! Ei ny varnisaisesti oo kysymys salillekäymiseen liittyen, mutta onko täällä jotain aluetta mihen voi kirjotella omaa salilokia/päiväkirjaa.

*Edit: juu kaipa sitä vois ihan avata ton wordpadin tuosta.

Viimeksi muokattu:
Moro! Ei ny varnisaisesti oo kysymys salillekäymiseen liittyen, mutta onko täällä jotain aluetta mihen voi kirjotella omaa salilokia/päiväkirjaa.

*Edit: juu kaipa sitä vois ihan avata ton wordpadin tuosta.
VIP-jäsenille on VIP-forum osiolla ihan oma päiväkirja osionsa mihin voit luoda omasi. Ei ole pahan hintanen toi VIP 6e/6kk, joten ei todellakaan suuri uhraus, suosittelen.

Jos palaudut 3x kyykystä ja penkkaamisesta viikossa niin mikäs siinä, anna mennä vain.
Muuten ehkä jättäsin tokasta päivästä kyykyn pois ja siinä päivänä Mave pääliikkeenä ja enempi sarjoja, 5x4-6 on hyvä setti. Tee sitten 3.päivänä etukyyykky takakyykyn sijaan.
Penkkiäkään ei välttämättä kannata tehdä siis ihan joka päivä niin ehdit palautua.
3. päivänä penkki kapealla otteella ja dipit tulisi sitten tehdä niin että painotat enemmän rintaa kuin ojentajia liikkeessä.
Vuorottele treenejä viikottain niin että toisella viikolla teet sitten kaksi noita Mave päiviä ja 1 kyykkypäivä ja 3 viikolla kierto lähtee taas alusta, eli 2 kyykky- ja 1 Mave päivä viikkoon jne.jne.
Kyllä se penkki- ja leuanvetotulos nousee ilman jokapäiväistä hinkkaamista.
Kuulostaa kyllä ihan järkevältä, pitääpä varmaan kokeilla ensin miten palautuu ja tehdä sen mukaan, kiitos vastauksesta!

Okei eli tavoitteena ois saada ihan vitusti massaa ja voimaa ja siksi kysynkin mitkä ovat parhaat liikkeet jos haluaa saavuttaa em. ja miten ne pitäisi jakaa jos pystyn käymään salilla max 4 kertaa viikossa, 1,5h per treenikerta?

Olen käynyt salilla nyt 3kk, pituutta 191cm ja painoa 90kg. Olen tehnyt vain seuraavia liikkeitä: kyykky, mave, penkki, pystypunnerrus, rinnalleveto ja leuat lisäpainoilla. Minulla ei kuitenkaan ole mitään hajua miten jakaa nuo liikkeet 4 treenikertaan vaan olen tehnyt lähinnä fiiliksen mukaan eri liikkeitä. Miten jakaisitte kyseiset liikkeet ja lisäisittekö vielä jotain tuohon? Tavoitteena siis pelkästään massa ja voima, esteettisyys ei kiinnosta paskan vertaa. Haluan olla helvetin iso hahmo joka puskee jokaisen ihmisen läpi helposti.

Ruokailusta myös sen verran, että kannattaako ennen salia tankata hiilareita? Olen harrastanut painia (painivalkku neuvoikin noi liikkeet) ja aina ennen treenejä tankkasin niin paljon hiilareita kuin vain maha pystyi. Onko se haitallinen salitreenissä jos täydellä vatsalla treenaa ja haittaako se esim. max lifteissä?

Mainittakoon myös, että tällä hetkellä teen siis 2x5 sarjoja + 1x3 niin helvetin raskaasti, että melkein snäppään selän joka liikkeessä (huomasin, että tämä on helpoin tapa nostaa enemmän rautaa ja saada massaa?).

Jos tämä viesti vaikuttaa provolta niin johtuu ehkä siitä, että olen helvetin tuohtunut olemaan pieni siima. Tavoitteena saada 3 vuodessa 20kg massaa ja pysyä suht atleettisissa rasvoissa!

Kiitos kaikille teille jotka jaksoitte tämän lukea ja autatte!

Okei eli tavoitteena ois saada ihan vitusti massaa ja voimaa ja siksi kysynkin mitkä ovat parhaat liikkeet jos haluaa saavuttaa em. ja miten ne pitäisi jakaa jos pystyn käymään salilla max 4 kertaa viikossa, 1,5h per treenikerta?

Olen käynyt salilla nyt 3kk, pituutta 191cm ja painoa 90kg. Olen tehnyt vain seuraavia liikkeitä: kyykky, mave, penkki, pystypunnerrus, rinnalleveto ja leuat lisäpainoilla. Minulla ei kuitenkaan ole mitään hajua miten jakaa nuo liikkeet 4 treenikertaan vaan olen tehnyt lähinnä fiiliksen mukaan eri liikkeitä. Miten jakaisitte kyseiset liikkeet ja lisäisittekö vielä jotain tuohon? Tavoitteena siis pelkästään massa ja voima, esteettisyys ei kiinnosta paskan vertaa. Haluan olla helvetin iso hahmo joka puskee jokaisen ihmisen läpi helposti.

Ruokailusta myös sen verran, että kannattaako ennen salia tankata hiilareita? Olen harrastanut painia (painivalkku neuvoikin noi liikkeet) ja aina ennen treenejä tankkasin niin paljon hiilareita kuin vain maha pystyi. Onko se haitallinen salitreenissä jos täydellä vatsalla treenaa ja haittaako se esim. max lifteissä?

Mainittakoon myös, että tällä hetkellä teen siis 2x5 sarjoja + 1x3 niin helvetin raskaasti, että melkein snäppään selän joka liikkeessä (huomasin, että tämä on helpoin tapa nostaa enemmän rautaa ja saada massaa?).

Jos tämä viesti vaikuttaa provolta niin johtuu ehkä siitä, että olen helvetin tuohtunut olemaan pieni siima. Tavoitteena saada 3 vuodessa 20kg massaa ja pysyä suht atleettisissa rasvoissa!

Kiitos kaikille teille jotka jaksoitte tämän lukea ja autatte!
Lue kaikki aloittelijoiden osion stickyt, sen jälkeen luet kaikki hulkin artikkelit täältä: http://www.fast.fi/category/uutiset/artikkelisarja-2/ ja jos jää kysymyksiä niin kysyt ne alottelijoiden osion threadissä "Aloittelijoiden peruskysymykset tänne" tai käytät pakkotoiston search toimintoa / googletat. Voit kuvitella kuinka monta ihmistä tekee samanlaisen threadin kun sinä mentaliteetilla "antakaa mulle vastaukset en jaksa itse jaksa ottaa selvää". Hyvä kuitenkin että reenaus kiinnostaa ja tsemiä siihen sekä tuleviin lukuhetkiin ;)

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom