Tarinani. Olenko onnistunut sekoittamaan kroppani täysin....
Nyt tarvitaan apua! AHDISTAA!!!!!
Olen 21 vuotias,161 cm,63kg omenavartaloinen nainen. Haluaisin laihduttaa nimenomaan ylävartalosta,koska minulla on järkyttävä omenavartalo.. jalat ovat aivan tikut ja kaikki rasva on kertynyt ylävartaloon. Aivan kun ylä-ja alakroppa olisi eri ihmisen,aivan eriparia.
Viime talvena yritin laihduttaa personal trainerin avulla. Hän laati minulle ruokavalion ja 3-jakoisen treeniohjelman salille. Salilla kävin 3 kertaa viikossa (jalat,yläkroppa,koko kropan kuntopiiri),lisäksi satunnaisia lenkkeilyitä. Ruokavaliossa oli 1600kcal. (en nyt jaksaisi sitä tähän kokonaan erikseen kirjoittaa?)
Painossani ei tapahtunut mitään muutosta. Paino ei lähtenyt tippumaan ollenkaan kolmen kuukauden aikana. Toisaalta kroppani oli muutenkin tuolloin ilmeisesti aika sekaisin koska kuukautiseni olivat jääneet pois yli puoleksi vuodeksi..
Noh,sain pt:ltä uuden ruokavalion,mistä oli karsittu hiilihydraatteja ja siinä olisi 1300-1400kcal. Tämän pitäisi kuulemma pelittää.
Olin kuitenkin niin turhautunut tähän koko touhuun kun mitään ei tapahtunutkaan että en oikeastaan missään kohtaan alkanut noudattamaan tätä uuttaa ruokavaliota.
Kävin lääkärissä ja sain pillereillä kuukautiseni alkamaan ja aloin itse soveltamaan dieettiä itselleni. Söin _todella_ vähän,hiilihydraatteja en ollenkaan.. Muutaman viikon välein pidin kyllä "herkuttelupäivän" jolloin söin leipää yms. hiilaria. Liikuntaa harrastin joka päivä pyöräilylenkkejä jotka olivat 5-10km pitkiä, ja kävelylenkkejä tein myös melkein päivittäin. Salilla en käynyt. Laihduin n.1kg viikossa,eli kolmessa kuukaudessa onnistuin pudottamaan kymmenen kiloa,painoin 52-53kg.
Joulun jälkeen kuitenkin palasin takaisin normaaliin ja tottakai kaikki kilot tulivat ryminällä takaisin. :(:( Luultavasti muutenkin onnistuin kuihduttamaan vaan vähäisetkin lihakset pois tuolla typerällä laihdutus tavalla. koska vaikka olin kymmenen kiloa kevyempi,joka paikka oli silti aivan löysää ja samanlailla vatsamakkarat pursusi housuista kuin aikaisemminkin...
Nyt olen päättänyt aloittaa taas laihduttamisen..
Mietin jos nyt alkaisin noudattamaan tuota uutta ruokavaliota.
Lisäksi liikun joka päivä koiran kanssa muutaman kilometrin kävelylenkkejä,2-3krt päivässä.(lenkit ovat siis oikeasti ihan rauhallista käppäilyä,n.20-30min) ja pyörälenkkejä muutaman kerran viikossa 5-10km), kolme kertaa viikossa salilla (ajattelin tehdä kaksi kertaa viikossa jalkatreenin ja kerran yläkroppatreenin,koska niinkun sanoin omistan omenavartalon ja haluan siitä EROON niin eikö olisi parempi treenata enemmän jalkoja??? vai kuinka?)
Tässä olisi vielä saliohjelmani ja ruokavalio;
JALAT JA KESKIVARTALO:
Lämmittely 10 min crosstrainerilla/juoksumatolla/ pyörällä.
Askelkyykky omalla painolla (myöhemmin lisäpaino käsiin) 3 x 12-15
Sumo Mave kahvakuulalla 3 x 15 (alk. 10 kg kahvakuula)
Nousu steplaudalle 3 x 15/puoli (alk. 10 kg lisäpainot kädessä)
Jalkaprässi 3 x 15 (alk. 70 kg)
Takareidet laitteessa, reiden koukistus istuen 3 x 12-15
Pohkeet laudalla yhdellä jalalla 3 x 15
Keksikropan kuntopiiri 3 x
Alaselkä kolmen pumppauksella 10x
Syvät käänteiset rutistukset 15x
Sivulankku nostoilla, molemmille puolille 12-15
Jäähdyttely 10-15 min juoksumatolla/crossilla/pyörällä
YLÄKROPPA:
Lämmittely 10 min crosstrainerilla/ soutulaitteella.
Ylätalja leveä ote 3 x 10-12 (alk.20-25 kg)
Vaakasoutu taljassa 3 x 10-12 (alk.20 kg)
Penkkipunnerrus käsipainoilla 3 x 10-12 (alkaen 9 kg/käsi)
Pystysoutu kahvakuulalla 3 x 12 (alk. 12 kg)
Ojentajadippi 3 x 10-12
Hauiskääntö taljassa suora tanko 3 x 10-12 (alk 7,5 kg)
Jäähdyttely 10-15 min juoksumatolla/crossilla/pyörällä/soutulaitteella
Ruokavalio:
Aamupala:
Smoothie
2 dl mantelimaito
1/3 avocadoa
100 g marjoja
20 g proteiinijauhoa
PÄÄATERIAT:
Ei treeniä
100 g kanaa/kalkkunaa/lohta/jlihaa/lihaa
200-300 g kasviksia
1 tl oliiviöljyä/1 rkl siemeniä
Treenin jälkeen:
100 g proteiininlähdettä
200-300 g kasviksia
1 leipäviipale jossa ohuesti levitettä TAI 2 perunaa/ 30 g pastaa TAI
riisiä kuivapainona
VÄLIPALAT:
- 20 g proteiinijauhetta veteen sekoitettuna + 20 g pähkinöitä
- 150 g maitorahkaa + 50 g marjoja + 1 rkl siemeniä
- 2dl maustamatonta jogurttia + 50 g marjoja + rasvalisä (esim 1 tl
maapähkinävoi)
- 1 omena/päärynä/kiivi + 20 g pähkinöitä
ILTAPALA:
- Skyr + 50 g marjoja
Onnistunko pudottamaan painoa tällä suunnitelmalla vai olenko saanut kroppani totaallisen sekaisin typerällä laihdutuksellani... Miltä ruokavalio ja liikuntasuunnitelmani kuullostaa??
Olin kehonkoostumusmittauksessa maaliskuussa ja sen mukaan perusaineenvaihduntani on 1184kcal. Rasvaprosenttini on 39,2%,rasvamassa 24,3kg ja lihasmassa 20,2kg.
Auttakaa kannattaako tämä?! pakko saada laihduttettua mutta haluan tehdä sen järkevästi.. rupean muuten taas jollekin pussikeittodieetille että saan nopeasti vain painon alas....
Haluan olla kiinteä,ja nimenomaan laihtua. en niinkään kasvattaa lihasta. Kuinka nopeasti tällä tavalla saisi tuloksia? Olisiki kiva olla juhannukseen mennessä kunnossa...