Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuulostaa aika raskaalta, mitä aerobiset pitää sisällään tietty vaikuttaa, mutta miksei jos palautuu, yksilöllistä sekin. Jos itse tekisin samoin olisi ehdottomasti 3-jakoinen ohjelma.
Ensimmäiset 2 vuotta voit tehdä 10 toiston sarjoja noilla parin minuutin palautuksilla. Kasvaa lihakset, lisääntyy voima sekä kestävyysvoima. Ps. keskity siihen että painot on sellaiset että jaksat juuri ja juuri tehdä sen 10 toistoa aina per sarja.
Löysin sivun, jossa on kätevästi ilmaistu näin:
"Valitse käyttämäsi sarjapituus ja palautumisaika tavoitteesi mukaan:
Painonpudotus / lihaskestävyys: Pitkät 15- 20 toiston sarjat ja lyhyet 30-45 sekunnin palautumisajat
Lihaskasvu: 10 toiston sarjat ja 2 minuutin palautuminen sarjojen välissä
Voimakestävyys: 15 toiston sarjat ja 60 sec palautuminen sarjojen välillä"
Ongelma on se, etten tiedä, mitä noista yritän saavuttaa. Haluan ryhdikkäämmän olemuksen ja toivoisin, että jaksaisin tehdä enemmän lihaksilla (jotenkin lihakset väsyvät heti kaikessa, jos vaikka laittaa tukkaa ja joutuu pitämään käsiä ylhäällä ja voimaakaan ei ole yhtään esim. purkkien availuun). Lisäksi haluan kiinteytyä, mutta en halua mitenkään näkyviä lihaksia enkä todellakaan halua laihtua tai olen jo alipainoinen.
Oisko siis neuvoja, että minkälaiset sarjat, toistot ja palautumiset mun kannattais tällöin ottaa linkin takaa löytyvään kaksijakoiseen? Salilla käymisen aloitan vasta ensi viikolla ja mitään kokemusta siitä ei ennestään ole, kuten ei muutenkaan ole tullut moneen vuoteen liikuttua yhtään, jos sillä jotain merkitystä tämän kannalta on. Ja olen siis nainen, mikäli sekin merkitsee. Kiitän jos joku osaa auttaa.![]()
Juu, eikä varmasti järkevää olekaan, haasteena on monesti se kun alotellaan, että ruvetaan vaihtelemaan ohjelmia kuukauden välein ja tehdään mitä sattuu milloin sattuu. Mielestäni on aina paras aloittaa ajatuksella että tekee pari vuotta ihan perussettiä, kyllä sitten itse osaa jo vuoden/puolentoista treenaamisen jälkeen kysyä tarkempia kysymyksiä ja mahdollisesti jopa tehdä omat päätelmät/muokata ohjelmia ja treeniä. 10*3 on ainakin mielestäni ns. idiot-proof ja sopii kaikille alkuun. Pakkiksellekaan ei pitäisi saada tunnuksia ennen kuin on muutaman vuoden treenannut. 3/4/5 jakoiset vaihtelevilla sarjapituuksilla ja palautuksilla pitää unohtaa ennen kuin osaa tehdä liikkeet ja tietää mitkä painot on itselleen sopivia, puhumattakaan siitä tuntumasta, eli miltä tuntuu kun treenaa kovaa ja lihakset loppuun. Varsinkin aloittelijalla kehitys on huimaavaa ensimmäiset pari vuotta, vaikka hankaisi koko ajan 10*3. Harvempi aloittelija on lopettanut treenaamisen sen takia että on tehty liian yksinkertaisia asioita, taitaa olla enemmän niitä ketkä on kikkaillu hirveesti ja into lopahtaa kun lihakset ei kasva ja treeni koskee enemmän aivoihin kun lihaksiin kun miettii miten sarjat ja palautukset sun muut meni. Totta kai kysyjä voi olla jo ammattilainen ja osaa kaikki liikkeet ja elimistö ei enää kuormitu 10 sarjoilla, mutta yleensä jos näin on ei tästä langasta kysellä vinkkejä. Ja siinä vaiheessa kun tarvitsee taas tarkempia vinkkejä, on niihin todella hankala vastata fiksusti henkilöä näkemättä/tuntematta/treenitaustaa tietämättä. En minä näistä mitään tiedä, muuta kun sen että alussa yleensä kannattaa pitää hommat simppelinä, opetella kävelemään ennen kuin juostaan.
Hei olen uusi täällä eli älkää lyökö heti! [emoji2]
Ois sellanen kysymys:
Olen aloittanut salilla käynnin nyt monen vuojen sohvalla makuun jälkeen ja kohdannut ongelman. Kuukausi on nyt takana ja painoa ei ole lähteny yhtään vaan päinvastoin tullu useampi kilo lisää mikä on syönyt motivaatiota. Senttejäkään ei ole lähteny! Sali ohjelmana olen käyttänyt ns. hapen otto/lihasherättely 3-4x10-15 toistoa keveillä painoilla ja olisi tarkoitus kesällä aloittaa voiman harjoitus. Ja ne ongelmat on siinä että paino ei tipu eikä senttejä lähde ei edes millejä. Kertokaapa onko ihan normaalia?
Anteeksi kirotus virheet puhelin/tapatalk.
Hymyillen otin kommenttisi vastaan. �� ei ole tarkoitus olla pillumagneetti 2015 eikä 2016 vaan tarkoitukseni on saada itteni kuntoon ja vaihtaa läski lihakseksi. Tai ainakin yritän. Tärkeintä ois saada oma kunto koheneen niin monta vuotta laiskasti eläneenä ei halua ole enään samaan pisteeseen joutua. Yleiskuntoa kohottaa samalla lihasta yrittää kasvattaa. Ja isoin ongelma onkin vaan tuo painon nousu se tässä huolettaa. Eikä se kyllä motivaatiota kasvata mutta päätöksen oon tehny päätyyn mennään hinnalla millä hyvänsä.
Kaksijakoista ohjelmaa (pelkillä) vapailla painoilla ajattelin ruveta rustailemaan..
Kumpi jako olisi parempi: työntävät+vetävät VAI ylä+ala-kroppa?