Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Puol vuotta sit lopetin ratsastamisen, ja samalla hävis mun peppu, reidet ja oikeestaan kaikki muukin lihas... :D Nyt pitäs tän misun läski muuttaa lihaksiksi, mielellään silleen että jätkät jotka reenaa on kateellisia.![]()
Eli jonkun näköstä ohjelmaa salille kaipaan, painoista tai toistoista ei oo yhtään mitään hajua, saatika että mitkä liikkeet kasvattaa mitäkin lihasta... :face: Syömisetkin on atm vähän niin ja näin, mielelläni eläisin vaikka raejuustolla ja kanalla ja vetelen protsku lisää pirtelönä tms, siitä tulee semmonen fiilis että oikeesti treenataan eikä kerran kuussa mennä salille ottamaan selfieitä, muttakun mitään tietoa ei ole siitä mitä pitäs syyä ja paljon. :/ Pituutta siis suunnilleen 173cm, painoa ~55kg ja ikää 16v.
Puol vuotta sit lopetin ratsastamisen, ja samalla hävis mun peppu, reidet ja oikeestaan kaikki muukin lihas... :D Nyt pitäs tän misun läski muuttaa lihaksiksi, mielellään silleen että jätkät jotka reenaa on kateellisia.![]()
Eli jonkun näköstä ohjelmaa salille kaipaan, painoista tai toistoista ei oo yhtään mitään hajua, saatika että mitkä liikkeet kasvattaa mitäkin lihasta... :face: Syömisetkin on atm vähän niin ja näin, mielelläni eläisin vaikka raejuustolla ja kanalla ja vetelen protsku lisää pirtelönä tms, siitä tulee semmonen fiilis että oikeesti treenataan eikä kerran kuussa mennä salille ottamaan selfieitä, muttakun mitään tietoa ei ole siitä mitä pitäs syyä ja paljon. :/ Pituutta siis suunnilleen 173cm, painoa ~55kg ja ikää 16v.
Olis ekat protskujauheet ostolistalla, huomasin tossa tänään kun lidlissä kävin nii sinne oli tullu noita Sportyfeel Whey Pro+ jauheita. Ei ollu pahan hintanenkaan 15 euroa/purnukka ja sais vielä ilmasen sheikkerin kaupan päälle :D Tossa ois vähän ravintoarvoja:
Ravintoarvo/100g
Energiaa (kJ/kcal) 1652 / 393
Rasvaa (g) 7,0
josta tyydyttynyttä rasvaa (g) 4,2
Hiilihydraatteja (g) 7,0
josta sokereita (g) 6,4
Proteiinia (g) 74,9
Suolaa (g) 0,81
23g protskuja ois yks annos tossa, mut esim. jos tohon ottas vaikka banaanin kaveriksi, nii eikö ois ihan ok setti?:D jos sitten myöhemmin vasta tilais vähän jotain ''laadukkaampaa''.
Otsikossasi lukee että tavoitteena isot lihakset, eli oletan että suuntana kehonrakennus. Ihan hyvä lähtökohta on aloittaa Starting Strenght ohjelmalla tai vaikka G6:lla, molemmat ohjelmat löytyvät täälta pakkikseltaMitä ruokapuoleen tulee, niin oma peruskulutus kannattaa kokeilemalla selvittää ja sitten syödä plussa kaloreilla. Proteiinista on sanottu että 2g/per rasvaton painokilo, hiilaria sopivasti ja rasvaa sen verran että sillä elää ja ottaa ainakin enemmän hyvistä rasvoista kuin huonoista (Kala, pähkinät, munakoiso, ym). Ja syö muutenkin puhdasta ruokaa, täältä löytyy myös hyviä ruokavalio runkoja. Ja palkkarin ottaisin mukaan heti alusta alkaen
- - - Updated - - -
Palkkaria ajatellen vai mihin meinasit ottaa setin tuota ja banaanin?
Anteeksi pilkunnussinta, mutta tarkoititko mahdollisesti avokadoa? Munakoisossa kun ei ole rasvaa nimeksikään.
Varmaan retardein kysymys ikinä... Elikkä en tajua tuota kun puhutaan että tankataan aminohappoja ennen treeniä. Eli kun pepsiini aloittaa proteiinien hajottamiseen mahassa ja sitten ohutsuolen ja haiman entsyymit hajottavat proteiinit lopullisesti, ja lopputuotteena syntyy aminohappo, niin mitä se aminohappojen tankkaaminen oikein on? Tarkoittaako se että juodaan proteiinipitoista laturia ennen treeniä niin että proteiini ehtii muuttua aminohapoiksi vai olenko minä nyt ihan pihalla..? Ja mitä hyötyä aminohappojen tankkaamisesta on?
Miten onnistuisi sellaisen ohjelman rakennus missä voisi panostaa penkkiin ja kyykkyyn 2xviikossa vaikka 1kova ja 1 kevyt, mutta muuten pitää ohejlman bodaus tyylisenä?
Olen treenannut jo pidempään tuolla fiksulla 4-jakoisella, mutta haluaisin panostaa enemmän noihin kahteen liikkeedeen, mutta sitten vielä se ongelma että tykkään treenata bodaus tyylisesti ://
Olisin tosi kiitollinen avusta, koska en keksi ite mitään fiksua ratkaisua!
Morjensta
Totaalisena aloittelijana olisi pari asiaa mielen päällä. Nyt olen käynyt salilla vasta ikäänkuin tutustumassa liikkeisiin ja hakemaan tekniikkaa kevyillä painoilla.
1. Mikä ero on tehdä lyhyitä sarjoja suurilla painoilla verrattuna pitkiä sarjoja kevyemmillä painoilla? Olen tässä nyt paria ohjelmaa miettinyt (Arskan kultainen kutonen vs starting strenght), ja melkein kallistuisin kevyempiin painoihin. Tuntuu, että olisi ns. turvallisempi aloitus, loppupeleissä molemmissa olisi kuitenkin tarkoituksena lisätä rautaa aina kun tuntuu että menisi pari toistoa yli sarjojen.
2. Edelliseen liittyen, tarkoittaako tämä pari toistoa yli yhden sarjan vai kaikkien saman liikkeen sarjojen jälkeen?
3. Onko aloittelijan tarpeellista käyttää palkkareita ja lisäravinteita? Pohdin että varmaan alkuun riittäisi perus kotiruoka isommilla annoskoilla. Poljen päivittäin sen 6km pyörällä, ja muutenkin tuntuu, että kroppa kuluttaa ruokaa nopeampaa kuin mitä kerkeän naamaan ahtaa. Olisiko mitään mieltä harkita jotain gainereita taikka palkkareita treenien jälkeen? Ja jos kyllä, niin mikä olisi hyvä vaihtoehto?
4. Ja viimeisimpänä ehkäpä tyhmin kysymys (anteeksi) uskaltaako salille paukkia jos kroppa ei ole vielä täysin palautunut viime treenistä? Olen nyt pitänyt yhden välipäivän treenien välillä.
Kiitos kovasti etukäteen!
1. Lyhyemmät sarjat tapaa tuoda enemmän voimaa, kun taas pitemmät sarjat tapaa tuoda enempi pattia. Aloittelijalle olis kehittävämpää tehdä enemmän pidempää sarjaa kuin lyhyttä.
3. Ei pakollista, mutta kyllähän se palkkari auttais. Ihan perus malto+hera ja kreatiini jos huvittaa.
Eikö totaalisen aloittelijan kannattaisi ensin lähteä voimatasoja nostamaan?
Morjensta
Totaalisena aloittelijana olisi pari asiaa mielen päällä. Nyt olen käynyt salilla vasta ikäänkuin tutustumassa liikkeisiin ja hakemaan tekniikkaa kevyillä painoilla.
1. Mikä ero on tehdä lyhyitä sarjoja suurilla painoilla verrattuna pitkiä sarjoja kevyemmillä painoilla? Olen tässä nyt paria ohjelmaa miettinyt (Arskan kultainen kutonen vs starting strenght), ja melkein kallistuisin kevyempiin painoihin. Tuntuu, että olisi ns. turvallisempi aloitus, loppupeleissä molemmissa olisi kuitenkin tarkoituksena lisätä rautaa aina kun tuntuu että menisi pari toistoa yli sarjojen.
2. Edelliseen liittyen, tarkoittaako tämä pari toistoa yli yhden sarjan vai kaikkien saman liikkeen sarjojen jälkeen?
3. Onko aloittelijan tarpeellista käyttää palkkareita ja lisäravinteita? Pohdin että varmaan alkuun riittäisi perus kotiruoka isommilla annoskoilla. Poljen päivittäin sen 6km pyörällä, ja muutenkin tuntuu, että kroppa kuluttaa ruokaa nopeampaa kuin mitä kerkeän naamaan ahtaa. Olisiko mitään mieltä harkita jotain gainereita taikka palkkareita treenien jälkeen? Ja jos kyllä, niin mikä olisi hyvä vaihtoehto?
4. Ja viimeisimpänä ehkäpä tyhmin kysymys (anteeksi) uskaltaako salille paukkia jos kroppa ei ole vielä täysin palautunut viime treenistä? Olen nyt pitänyt yhden välipäivän treenien välillä.
Kiitos kovasti etukäteen!
No kannattaa toki, mutta on siihen muitakin konsteja kuin esim hinkata kuukausitolkulla joka treenissä 3x5. Ja mitään kauhean hermottavaa treeniä ei aloittelijan kannata lähteä tekemään, kun ei vielä ole mitään mitä hermottaa (lihasta). Pari kuukautta aluksi pidempää sarjaa, sitten pari kuukautta lyhyempää ja sitten takas pidempiin jne. Maksimivoima touhuista kannattaa jonkun aikaa pysyä erossa.