Missä vika? kaikenlaisissa "laihdutus" ohjelmissa kun kattoo treenattavia soijaa valuu treenissä ämpärikaupalla... itse olen koittanut treenata samalla lailla vaikka ylipainoa on reilusti (128kg) en saa päälle kuin pinta hien...

treenissä vedän laitteita 3:n seteissä aina loppuun asti ja mahdollisesti avun/cheatin turvin muutavan pakkotoiston päälle , mutta jostain syystä en vain saa kunnon hikeä päälle ja treenin jälkeen tuntuu että ei olisi tehnyt treeneissä mitään...

En tekstistäsi saanut hyvää kuvaa treenistäsi mutta tässä pari mieleen tullutta asiaa jotka voisivat auttaa ellet jo niitä tee.

Tee isoja kokonaisvaltaisia liikkeitä kuten kyykky, maastaveto, pystypunnerrus tangolla, penkkipunnerrus tangolla, kulmasoutu tangolla, hauiskääntö tangolla.

Kiinnitä huomiota sarjataukoihin, kun teet ne 3 sarjaa niin pidä se minuutti taukoa sarjojen välissä, jos et jaksa tuolla levolla tehdä kahta vikaa sarjaa niin laske painoa.

Korvaan joskus salitreenejä kotitreenillä.
Olen tehnyt kyykkyä reppu/rinkka selässä, jonka olen mättänyt täyteen painavia kirjoja.
Onkohan tuo ihan turvallista? Siis kun paino roikkuu olkapäillä? Voiko tulla siis jotain olkapää/selkä ongelmia?

Onko virhe hierotuttaa paikkoja treenin jälkeen vai oliko vika hierojassa? eilen treenasin selän samalla lailla kun aiemminkin ja samana iltana avopuoliso hieroi paikkoja. Aamulla oli selkä AIVAN juntturassa

Siiryin tässä treenaamaan 4-jakoisella ja lihas tulee treenattua 6-7 päivän välein :

Paljonko olisi 1 - 1,5 vuotta treenanneele hyvä tehdä sarjoja per treeni esim. selkä tai jalka treenissä?
viime selkä treenissä oli yht 18 (työ)sarjaa ja aloin miettiä että olisiko parempi nostaa sarjojen määrää per treeni

Onko virhe hierotuttaa paikkoja treenin jälkeen vai oliko vika hierojassa? eilen treenasin selän samalla lailla kun aiemminkin ja samana iltana avopuoliso hieroi paikkoja. Aamulla oli selkä AIVAN juntturassa

Siis jos käyt kunnon hierojalla ihan muuten vaan, niin paikat on aivan rikki sen jälkeen. Ihan normaalia.

Mulla on kädet ja hartiat aika kehittyneitä suhteessa muuhun kroppaan, ja esim. ylätaljassa liike ottaa enemmänkin hauiksiin ku selkään (vaikka oon jo jonkun vuoden treenannu ja yrittäny opetella tekniikkaa). Onko järkeä tehdä niin, että treenaisi ensin hauikset suht loppuun ja sen jälkeen treenais yläselkää semmosilla painoilla kun jaksaa? Luulis ainakin, että menis sen jälkeen nimenomaan yläselälle koko liike.

Mulla on kädet ja hartiat aika kehittyneitä suhteessa muuhun kroppaan, ja esim. ylätaljassa liike ottaa enemmänkin hauiksiin ku selkään (vaikka oon jo jonkun vuoden treenannu ja yrittäny opetella tekniikkaa). Onko järkeä tehdä niin, että treenaisi ensin hauikset suht loppuun ja sen jälkeen treenais yläselkää semmosilla painoilla kun jaksaa? Luulis ainakin, että menis sen jälkeen nimenomaan yläselälle koko liike.

Ei. Sillon selkä ei saa tehdä sitäkään työtä, kun hauikset väsyvät heti. Sanonta, että kroppa on vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki, pitää paikkaansa. Jos heikennät jo heikkoa kohtaa (hauikset), vähenee jaksaminen entisestään. Ennemmin väsytä selkää etukäteen niin hauiksien väsyminen ei tule ihan niin nopeasti vastaan. Kannattaa harjoitella tekniikkaa lisää. Tee riittävän pienellä painolla – vaikka aivan liiankin pienellä painolla ja koita hakea tuntumaa nimenomaan selkään. Ajattele liikuttavasi ensin olkapäät alas ja taakse (tämä on erityisen tärkeää!), sitten kyynerpäät alas ja taakse. Älä mieti niinkään kämmenien ja tangon liikettä. Kädet ovat vaan kuin koukut, jotka pitävät tangon mukana. Vetoremmien käytöstä voi olla myös hyötyä.

Okei, pitää sitten vaan yrittää saada tekniikka kuntoon.

Ja apinaote, ei peukaloita tangon ympäri. Monasti kun peukalot kietasee tangon ympäri niin puristat kovaa ja menee forkuille ja hauiksille. Esim Jay Cutlerkin sanoi jossain selkätreeni videossa että "You'll notice i have very loose grip and its just a hook" tai jotenkin sinnepäin, point being että ei puristeta tangoa hampaat irvessä.

Ja apinaote, ei peukaloita tangon ympäri. Monasti kun peukalot kietasee tangon ympäri niin puristat kovaa ja menee forkuille ja hauiksille. Esim Jay Cutlerkin sanoi jossain selkätreeni videossa että "You'll notice i have very loose grip and its just a hook" tai jotenkin sinnepäin, point being että ei puristeta tangoa hampaat irvessä.

Tämä on totta, itse pidän aina vetoliikkeissä apinaotteella, kannattaa jokaisen kokeilla tätä.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Olen tehnyt kyykkyä reppu/rinkka selässä, jonka olen mättänyt täyteen painavia kirjoja.
Onkohan tuo ihan turvallista? Siis kun paino roikkuu olkapäillä? Voiko tulla siis jotain olkapää/selkä ongelmia?

Kunhan on hyvä ryhti niin ei siitä mitään haittaa ole.

Millä tavalla suosittelisitte tekemään 3-jakoisen ohjelman? salilla käyn sen 3-4 krt/vko... Ajattelin tehdä näin
1. rinta & hauis
2. jalat
3. selkä,ojentaja & olkapää
Tosiaan salilla käyn yleensä tuon kolme kertaa viikossa joten yllä olevalla tavalla saisi ainakin hieman rasitusta 2 krt viikossa.. paitsi jalat :D

Ajattelin ruveta käymään salilla nyrkkeilyn ohella niin olisiko tämä hyvä jako?

Ma: Nyrkkeily
Ti: Jalat
Ke: Nyrkkeily
To: Yläkropan vetävät
Pe: Yläkropan työntävät

Ruokapuoltakin mietin niin olisiko treenipäivinä järkevää syödä n. 500 kcal yli kulutuksen ja 2g per painokilo proteiinia? Lihasten kasvatus olisi haussa.

Millä tavalla suosittelisitte tekemään 3-jakoisen ohjelman? salilla käyn sen 3-4 krt/vko... Ajattelin tehdä näin
1. rinta & hauis
2. jalat
3. selkä,ojentaja & olkapää
Tosiaan salilla käyn yleensä tuon kolme kertaa viikossa joten yllä olevalla tavalla saisi ainakin hieman rasitusta 2 krt viikossa.. paitsi jalat :D

Suosittelisin jakoa jalat, vetävät(selkä/hauis/takaolkapää), työntävät(rinta/olkapää/ojentaja). Tuolla jaolla varmistat sen että palaudut varmemmin ja siitä voit alkaa rakentelemaan eteenpäin ja tuo selkä/ojentaja/olka on varmaan melko nihkeä kun selän on tehnyt raskaasti niin pystypunnerrus ei välttämättä luista.

Ajattelin ruveta käymään salilla nyrkkeilyn ohella niin olisiko tämä hyvä jako?

Ma: Nyrkkeily
Ti: Jalat
Ke: Nyrkkeily
To: Yläkropan vetävät
Pe: Yläkropan työntävät

Ruokapuoltakin mietin niin olisiko treenipäivinä järkevää syödä n. 500 kcal yli kulutuksen ja 2g per painokilo proteiinia? Lihasten kasvatus olisi haussa.

Jako on hyvä. Tuo on ihan hyvä nyrkkisääntö eli tuon verran protskua, optimaalinen määrä rasvaa ja loput täytetään sitten hiilareilla. Rasvan määrä en osaa muuten sanoa kun että about gramma per painokilo on hyvä mistä lähtee. :)

1. Kumpi: ylätalja vai avustettu leuanveto? Päätin valita jommankumman, oon kallistumassa avustetun leuanvedon puolelle koska haluun vetää leukoja joskus.

2. SJMV (romanialainen?): Teen luultavasti kaikki mavet päin helvettiä, mutta sjmv tunsin eilen takareidessä venytyksen, kun vein tangon vähän polven alle; sitä ennen ei mitään. Alaselässä tuntuu kuitenkin aina ja vahvasti. Voisiko olla, että ottaen huomioon mun huonon venyvyyden (en saa suorin jaloin käsiä maahan), se "tunne" olisikin ollut vaan takareiden venytys? :D

3. Kuinka usein kannattaa tehä samaa lihasta a) treenin aikana b) viikon aikana? Käyn salilla 3 kertaa viikossa, 2 päivää 2-jakosella ja yhen 1-jakosella, ja tulee kyllä treenattua ainakin melkeen kaikki lihakset kahdesti viikkoon, mutta riittääkö treenin aikana, että käy lihaksen läpi vaan kerran? Esim. jalkapäivässä mulla on etu- ja takareisilihaksille vaan yhen liikkeet.

Tenks :)

1. Kumpi: ylätalja vai avustettu leuanveto? Päätin valita jommankumman, oon kallistumassa avustetun leuanvedon puolelle koska haluun vetää leukoja joskus.
No juu avustetut leuat ehdottomasti. Siis samaahan noilla käytännössä, kuten tiesitkin niin treenataan, mutta kyllä niissä jokin ero loppuen lopuksi on ja itsellä ainakin niin aika lailla kevyemmät painot liikkuu ylätaljassa verrattuna leukoihin. Itse ajattelen että leuat on se voimapainotteisempi liike ja ylätalja enempi selän bodausliike.

Laitatko näkyville sun jalkaliikkeet? :) Mutta kyllä mä luulen että ihan riittää jos siellä tosiaan jokaiselle lihasryhmälle on yksikin liike ja teet riittävän kovalla intensiteetillä.

Niin.ja ole varovainen ton sjmv kanssa. Siis takareisissä kuuluis tuntua se venytys, mutta se vaatii paljon tekniikkatreeniä, ettei selkä rupee pyöristyy mukana. Alaselässä se toki saattaa helposti tuntua rajusti, kun kuitenkin liikkessä mennään sellaiseen asentoon, että vipuvarsi on alaselälle iso.

No juu avustetut leuat ehdottomasti. Siis samaahan noilla käytännössä, kuten tiesitkin niin treenataan, mutta kyllä niissä jokin ero loppuen lopuksi on ja itsellä ainakin niin aika lailla kevyemmät painot liikkuu ylätaljassa verrattuna leukoihin. Itse ajattelen että leuat on se voimapainotteisempi liike ja ylätalja enempi selän bodausliike.

Laitatko näkyville sun jalkaliikkeet? :) Mutta kyllä mä luulen että ihan riittää jos siellä tosiaan jokaiselle lihasryhmälle on yksikin liike ja teet riittävän kovalla intensiteetillä.

Niin.ja ole varovainen ton sjmv kanssa. Siis takareisissä kuuluis tuntua se venytys, mutta se vaatii paljon tekniikkatreeniä, ettei selkä rupee pyöristyy mukana. Alaselässä se toki saattaa helposti tuntua rajusti, kun kuitenkin liikkessä mennään sellaiseen asentoon, että vipuvarsi on alaselälle iso.

Teen jalkapäivänä vatsat ja sitten jalkojen liikkeinä
Yhen jalan askelkyykky painoilla 3x5
Pohjepunnerrus prässissä 3x10
Reisien loitonnus laitteessa (se kun alottaa jalat yhessä ja leventää) 3x10
SJMV 3x10 (tai joku muu sarja, vaikka pienemmillä painoilla pidempään, en oo vielä päättäny..)

Sitten vielä kerran viikossa teen ns. yleispäivän, missä on jaloille kyykky 3x10 ja perusmave 3x10.

Onhan noita jalkaliikkeitä jalkapäivällä 3-4, mutta oon tottunu juoksee joka laitteessa niin tuntuu oudolta :D

Teen jalkapäivänä vatsat ja sitten jalkojen liikkeinä
Yhen jalan askelkyykky painoilla 3x5
Pohjepunnerrus prässissä 3x10
Reisien loitonnus laitteessa (se kun alottaa jalat yhessä ja leventää) 3x10
SJMV 3x10 (tai joku muu sarja, vaikka pienemmillä painoilla pidempään, en oo vielä päättäny..)

Sitten vielä kerran viikossa teen ns. yleispäivän, missä on jaloille kyykky 3x10 ja perusmave 3x10.

Onhan noita jalkaliikkeitä jalkapäivällä 3-4, mutta oon tottunu juoksee joka laitteessa niin tuntuu oudolta :D
No vähän tuossa on jotain sellasta, että en oikein itse koe ihan fiksuimmaksi jalkatreeniksi. Kokeile vaikka että pääpaino jalkatreenissä olisi kyykyssä. Sen kaverina mun mielestä jos salilta löytyy niin jalkaprässi on ainakin hyvä. Normimavea sitten jonain päivänä. Tuo pohjeprässi on ehkä tarpeettomin tuossa listassa. Onko salilla takareisille koukistuslaitetta? Se on erittäin hyvä täydennys sjmv kanssa takareisien treeniin. Ei noista mikään siis ole sellainen ettei soveltuisi mainiosti jalkapäivään, mutta kannattaa pääpaino olla liikkeissä jotka kuormittavat suurta osaa jalasta kerralla kovaa, eli lähinnä liikkeet joissa lonkkaa ja polvea ojennetaan, kyykyt, mainitsemasi askelkyykyt,prässi jne.

Vatsalihastreeni sopii jalkaliikkeiden jälkeen hyvin tehtäväksi.

No vähän tuossa on jotain sellasta, että en oikein itse koe ihan fiksuimmaksi jalkatreeniksi. Kokeile vaikka että pääpaino jalkatreenissä olisi kyykyssä. Sen kaverina mun mielestä jos salilta löytyy niin jalkaprässi on ainakin hyvä. Normimavea sitten jonain päivänä. Tuo pohjeprässi on ehkä tarpeettomin tuossa listassa. Onko salilla takareisille koukistuslaitetta? Se on erittäin hyvä täydennys sjmv kanssa takareisien treeniin. Ei noista mikään siis ole sellainen ettei soveltuisi mainiosti jalkapäivään, mutta kannattaa pääpaino olla liikkeissä jotka kuormittavat suurta osaa jalasta kerralla kovaa, eli lähinnä liikkeet joissa lonkkaa ja polvea ojennetaan, kyykyt, mainitsemasi askelkyykyt,prässi jne.

Vatsalihastreeni sopii jalkaliikkeiden jälkeen hyvin tehtäväksi.

On takareisille koukistuslaite, taidankin ottaa sen mukaan jalkatreeniin :) Eli lisäänkö jalkatreeniin vielä sen lisäksi kyykyn vai prässin? Kyykkyä oon jotenki koitellu vältellä jalkapäivältä, ettei tulisi kahta kertaa viikossa, mutta se ei taida haitata? :D Ja pohjeprässin laitoin lähinnä siksi, että saisin varmasti pohkeille myös treeniä, kun ei oo niissä oikeen koskaan ollu pelkillä kyykyillä ym. tuntumaa treenistä seuraavana päivänä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom