Hiphei jos kolistelee painoja voimapainoitteisesti millainen ravinto? mennäänkö reilusti plussa kaloreilla vai sitten ei niin paljon plussalla ?
Tää on itseasiassa juttu joka muakin on mietityttänyt. Paljonko voima voi kasvaa ilman plussakaloreita? Kun toisaalta massanlisäyksestä olisi esim. kehonpainoliikkeissä vaan haittaa.

Tää on itseasiassa juttu joka muakin on mietityttänyt. Paljonko voima voi kasvaa ilman plussakaloreita? Kun toisaalta massanlisäyksestä olisi esim. kehonpainoliikkeissä vaan haittaa.

Teoriassa lähes rajattomasti, ja käytännössä paljon, riippuen siitä lihasmassasta ja nykyisistä voimatasoista. Voimaa tulee kun lihas hermottuu paremmin ja osaa siten tuottaa enemmän voimaa ja tähän ei plussa kaloreita vaadita. Voimaa vaan tulee sen lihasmassankin kasvaessa, ja sitä saa lähes ainoastaan plussakaloreilla. Ensimmäinen hidastava tekijä onkin se lihasmassan määrä: isossa lihasmassassa enemmän potenttiaalia, ja tuollainen puhdas voimatreeni tuottaa todennnäköisesti sitä enemmän tulosta mitä enemmän sitä lihaa löytyy.

Kehonpainoliikkeistä puhuttaessa taas oman painon pitäminen alhaalla antaa selvän edun jos verrataan toistojen määrää, koska käytetty kuorma on se oma massa. Joku keskitie tuossakin on tosin olemassa, sen verran lihaa että voi voimaakin olla, mutta ei ylimääräistä. Ylimääräistä lihaa meistä kukaan ei saa vaikka haluaisi mutta läskiä :)

Miten rytmittäisin salin ja juoksutreenin? Teen starting strenghtiä voiman kasvattamiseen ja nyt pitäisi alkaa harjoittelemaan juoksua (aivan paska yleiskunto). Jos käyn salille esim. Ma, ke ja pe, niin miten juoksua?

Ti, to ja la.
Ja sitten olisi vielä ruokavaliosta kysymys :D Olisi ideana myös laihduttaa ja oon lukenu vähän tosta hiilarien ajoittamisesta, eli ennen treeniä ja sen jälkeissä ateriassa ja loppupäivä ilman, onko tämä toimivaa? Ja luonnollisesti juoksupäivänä enemmän hiilaria?

Ja sitten olisi vielä ruokavaliosta kysymys :D Olisi ideana myös laihduttaa ja oon lukenu vähän tosta hiilarien ajoittamisesta, eli ennen treeniä ja sen jälkeissä ateriassa ja loppupäivä ilman, onko tämä toimivaa? Ja luonnollisesti juoksupäivänä enemmän hiilaria?

Suurin osa hiilareista kannattaa sijoittaa treenin ympärille, mutta suosittelisin ottamaan muulloinkin. Erityisesti ennen nukkumaanmenoa.

Okei! Vähän on probleemaa ton suhteen, et mitä söis milloinki, kun treeni on siinä puoli kuuden jälkeen aamulla..

Siinä tapauksessa iltapalalla kannattaisi syödä varsin runsaasti hiilaria. Herätessä sitten jokin nopea hera + banaani tai muu vastaava kevyt ja nopeasti imeytyvä setti naamariin, jonka jälkeen treenaamaan. Treenin jälkeen palkkari ja sitten himaan syömään varsinainen aamiainen.

Siinä tapauksessa iltapalalla kannattaisi syödä varsin runsaasti hiilaria. Herätessä sitten jokin nopea hera + banaani tai muu vastaava kevyt ja nopeasti imeytyvä setti naamariin, jonka jälkeen treenaamaan. Treenin jälkeen palkkari ja sitten himaan syömään varsinainen aamiainen.
Eli ns. siirtäisi päivällisen illalliseksi/iltapalaksi? Entäs sitten päivällä, protuu ääntä kohti vai? Mulla on koulussa mahdollisuus ruokailuun, haluaisin sen kyllä hyödyntää, mutta välillä on just niitä "kasviskeitto-päiviä".

Eli ns. siirtäisi päivällisen illalliseksi/iltapalaksi? Entäs sitten päivällä, protuu ääntä kohti vai? Mulla on koulussa mahdollisuus ruokailuun, haluaisin sen kyllä hyödyntää, mutta välillä on just niitä "kasviskeitto-päiviä".

Niin juuri. Illalla tavallista enemmän ruokaa naamarin. Proteiinia kannattaisi olla jokaisella aterialla ja kouluruokailumahdollisuus kannattaa hyödyntää. Pitkän tähtäimen suunnitelmaa ei pilaa satunnaiset pinaattiohukaiset, kasvis-juuressosekeitot tai muut epämääräiset hiilarihötöt, kunhan ruokailun suuret linjat ovat hallussa. Ei kannata stressata liikaa yhdestä hieman huonommasta ateriasta.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Niin juuri. Illalla tavallista enemmän ruokaa naamarin. Proteiinia kannattaisi olla jokaisella aterialla ja kouluruokailumahdollisuus kannattaa hyödyntää. Pitkän tähtäimen suunnitelmaa ei pilaa satunnaiset pinaattiohukaiset, kasvis-juuressosekeitot tai muut epämääräiset hiilarihötöt, kunhan ruokailun suuret linjat ovat hallussa. Ei kannata stressata liikaa yhdestä hieman huonommasta ateriasta.
Okei, kiitoksia neuvoista! Vielä ton aamupalan suhteen, vedänkö ihan aterian vai jotaan kaurahiutaleita+raejuustoa tyylisen setin?

Ruokavaliota pitää tarkastella kokonaisuutena. Onko se kunnossa? Onko kalorit ja makrot tiedossa? Tossa tulee sen verran rasitusta että mihinkään tiukkoihin dietteihin ei kannata suin päin rynnätä. Ruokavalio kuntoon ja roskaruoka pois. Sillä lähtee paino jo alenemaan, kysymyksistä oletan että aiemmin treeniä ei ole näin paljon ollut ja ruokavalio ei ole välttämättä ollut kunnossa.

e: antsukka jo vastailikin mutta tuosta runsaiden hiilareiden otosta iltapalalla on pakko olla eri mieltä, sori. Ei mitään hyötyä, ei kestä aamuun asti eikä muita kuin haittaa painon hallinta projektia. Aamulla herätessä banaani, ruisleipä ja mehu naamariin, sitten treenaamaan ja sen jälkeen runsas aamupala. Oon itse treenannut todella paljon juurikin ennen aamu kuutta ja jonkin verran on kokemusta siitä. Treenilaturi kannattaa myös hankkia niin saa treenit käyntiin nopeasti.

Ruokavaliota pitää tarkastella kokonaisuutena. Onko se kunnossa? Onko kalorit ja makrot tiedossa? Tossa tulee sen verran rasitusta että mihinkään tiukkoihin dietteihin ei kannata suin päin rynnätä. Ruokavalio kuntoon ja roskaruoka pois. Sillä lähtee paino jo alenemaan, kysymyksistä oletan että aiemmin treeniä ei ole näin paljon ollut ja ruokavalio ei ole välttämättä ollut kunnossa.
Aika tarkkaan arvasit, käynnyt n. vuoden aika epäsäännöllisesti salilla.. Katoin tuolta FAQ:sta sen 2000kcal setin ja sovelsin sitä vähän, katoin kalorilaskurilla arvot. Mutta olis nyt vähän niinkuin pakko ottaa niskasta kiinni, kuntotestit edessä ja opiskelun takia.

Okei, kiitoksia neuvoista! Vielä ton aamupalan suhteen, vedänkö ihan aterian vai jotaan kaurahiutaleita+raejuustoa tyylisen setin?

Kaurahiutale + raejuusto/rahka on luultavasti liian kevyt setti kovan treenin jälkeen. Jokin hieman tuhdimpi ateria voi olla parempi vaihtoehto, erityisesti jos seuraavaan ateriaan on pidempi aika. Kaura + raejuusto/rahka voivat tietysti olla osa sitä ateriaa, mutta mielestäni jotain muutakin olisi hyvä saada.

Ja kannattaa muistaa että ihan kaikkea ei kannata liikaa kerralla muuttaa vaan ajaa sisään pikku hiljaa. Ei ihminen mikään robotti ole ja tarkoitushan on viitsiä treenata koko loppu elämä. Ei vain pari kuukautta uuden vuoden lupauksen jälkeen.

Siinä tapauksessa iltapalalla kannattaisi syödä varsin runsaasti hiilaria.

Yhdyn myös Jamin kommenttiin ja olen itsekkin erimieltä, samoista syistä kuin Jamikin. Itse olen myös valtaosan hiilareista sijoittanut treenin ympärille ja sitten myös aamuun. Illalla viimeinen ateriani on varmaankin rasvapitoisin, yleensä munakas kahdesta kokonaisesta munasta ja kolmesta valkuaisesta, sekä väliin kinkkua ja juustoa ja sitten hyviä rasvoja kuten pähkinää. Treenaan itsekkin "aamulla", joten hieman ympäripyöreästi sanottuna, hiilarit aamuun ja rasvat iltaan :)

En ollut ihan varma, mihin tällaisen viestin sijoittaa, mutta kokeilenpa tätä kautta. Eli oon 18v tyttö, en oo oikeastaan eläessäni harrastanut mitään liikuntaa ja haluaisin nyt lähteä salille vähän kiristämään tätä kroppaa :) oon noin 158cm/50kg, paino vaihtelee jonkin verran. Nyt siis kun haluaisin kiinteyttää kroppaa, niin osaako joku sanoa olisiko järkevämpää pudottaa painoa vai yrittää hankkia näkyviä lihaksia ? Tai voiko edes saada "näkyviä lihaksia" ilman, että yritän polttaa rasvaa ensin ? Voi kuulostaa jonkun korvaan tyhmältä, mutta mulla ei tosiaan oo paljon minkäänlaista tietoa treenaamisesta.

Yhdyn myös Jamin kommenttiin ja olen itsekkin erimieltä, samoista syistä kuin Jamikin. Itse olen myös valtaosan hiilareista sijoittanut treenin ympärille ja sitten myös aamuun. Illalla viimeinen ateriani on varmaankin rasvapitoisin, yleensä munakas kahdesta kokonaisesta munasta ja kolmesta valkuaisesta, sekä väliin kinkkua ja juustoa ja sitten hyviä rasvoja kuten pähkinää. Treenaan itsekkin "aamulla", joten hieman ympäripyöreästi sanottuna, hiilarit aamuun ja rasvat iltaan :)
Okei, eli banaania aamulla ja mjunaa illalla, hyvä nyrkkisääntö ;)

En ollut ihan varma, mihin tällaisen viestin sijoittaa, mutta kokeilenpa tätä kautta. Eli oon 18v tyttö, en oo oikeastaan eläessäni harrastanut mitään liikuntaa ja haluaisin nyt lähteä salille vähän kiristämään tätä kroppaa :) oon noin 158cm/50kg, paino vaihtelee jonkin verran. Nyt siis kun haluaisin kiinteyttää kroppaa, niin osaako joku sanoa olisiko järkevämpää pudottaa painoa vai yrittää hankkia näkyviä lihaksia ? Tai voiko edes saada "näkyviä lihaksia" ilman, että yritän polttaa rasvaa ensin ? Voi kuulostaa jonkun korvaan tyhmältä, mutta mulla ei tosiaan oo paljon minkäänlaista tietoa treenaamisesta.

Paras tapa polttaa rasvaa, on kasvattaa lihaksia. Niin ne jotkut väittää ;) Eli lähde vaan kasvattamaan lihaksia, niin kyllä kroppakin kiinteytyy siinä samassa. Aerobistakin voi toki lisätä treenin kylkeen. Ja sitten treenin kanssa yhtä tärkeä asia vielä, laita ruokavalio kuntoon, tukemaan treenaamista ja hyvää oloa :)

Joo mäkin sanoisin että noista lähtökohdista ja noilla mitoilla keskity lihasten kasvattamiseen. Eli treenaa kovaa (ota joku valmis ohjelma, esim Starting strenght tai g6) ja syö hyvin. Jos mahdollista pyydä joku kaveri opettamaan sulle liikkeet tai mene salille jossa tällainen palvelu on tarjolla. Alkuun pärjää pitkälti perusterveellisellä ruokavaliolla, jossa on paljon proteiinia, mutta voit myös kokeilla jotain ruokapäiväkirjasovellusta jos haluat. Sun paino saattaa vähän nousta mutta sitä ei pidä säikähtää, koska alkuun lihakset kerää nestettä ja muutenkin lihas painaa enemmän kuin läski.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom