Olen muuttamassa pääkaupunkiseudulle ja koko elämäni pienessä kylässä eläneenä herää jopa omaan korvaan vähän typerä kysymys. Vaaditaanko pääsääntöisesti punttisaleihin jonkun sortin jalkineita? Täällä vedetään ihan sukkasilleen. Toki voisin kysyä saleilta etukäteen, mutta en tiedä vielä missä alan käymään. Toiseksi ei tekisi mieli käydä ovella kääntymässä kenkien puutteellisuuden vuoksi.

Anonyymi, miksi haluat nimenomaan 4-jakoisen?
4-jakoinen on mielestäni sopiva lihasmassan ja voiman kasvatukseen, jos puhuttaisiin 3-jakoisista ja 2-jakoisista, niihin ei voi sisällyttää paljonkaan eristäviä liikkeitä, mutta 4-jakoiseen voi jo sisällyttää jonkin verran eristävämpiäkin liikkeitä... Jos taas mentäisiin 5-jakoiseen tai jopa 6-jakoiseen, ne alkavat olla kehittyneempien ''bodarien'' ohjelmia. Eli mielestäni 4-jakoinen on hyvä ohjelma.:rock:

4-jakoinen on mielestäni sopiva lihasmassan ja voiman kasvatukseen, jos puhuttaisiin 3-jakoisista ja 2-jakoisista, niihin ei voi sisällyttää paljonkaan eristäviä liikkeitä, mutta 4-jakoiseen voi jo sisällyttää jonkin verran eristävämpiäkin liikkeitä... Jos taas mentäisiin 5-jakoiseen tai jopa 6-jakoiseen, ne alkavat olla kehittyneempien ''bodarien'' ohjelmia. Eli mielestäni 4-jakoinen on hyvä ohjelma.:rock:

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/115904-fiksu-nelijakoinen-vol-2-a/ tuolla ei varmaan kauheasti pieleen voi mennä, jos 4-jakoisen ohjelman haluat.

Jos tulee jäillä oltua noin usein, niin eikö kannattaisi pitää mahdollisimman simppelinä se saliohjelma? Eli 1- tai 2-jakoinen 3 tai 4 kertaa viikossa.

Kannattaa silti kyttäillä jotain 2-jakoista. Tee 2 treeniä voimapainotteisesti perusjuttuja eli penkki, mave, kyykky, leaut, kulmasoutu, pystypunnerrus ja sitten pari treeniä sitten vaikka niin että liikkeet on prässiä, koukistuksia(jos löytyy), ylätaljaa, alataljaa, pystysoutua, vipareita jne. Elaston 2-jakoinen voisi oikeasti olla hyvä ja mielenkiintoinen, ellet ole jo teilannut ko. ohjelmaa. Usko pois, että sun motivaatio nousee ihan varmasti, kun saat viskoa lisää kiekkoja noihin penkkeihin ja kyykkyihin yms.

Moro! Olen 15-vuotias poika, pituus 180cm ja paino 85kg. Olen ollut aina vähän tuhdimpi, mutten mikään överiläski kumminkaan. Salilla olen käynyt nyt n. vuoden verran välillä tiheämmin ja välillä ollut pitkiäkin taukoja. Nyt tarvitsisi apua, kun en tiedä, että kannattaako aluksi lähteä polttamaan rasvaa (peilistä katsottuna rasvat about 20%) vai kasvattamaan lihasta. Lihasta on kertynyt salilla käyntiaikana jonkin verran, ei kuitenkaan mitenkään mullistavasti. Joten te kokeneemmat salikarjut, kertokaas junnulle, että mitä kannattais tehä! Kiitos jo etukäteen. :kippis1:

Olen muuttamassa pääkaupunkiseudulle ja koko elämäni pienessä kylässä eläneenä herää jopa omaan korvaan vähän typerä kysymys. Vaaditaanko pääsääntöisesti punttisaleihin jonkun sortin jalkineita? Täällä vedetään ihan sukkasilleen. Toki voisin kysyä saleilta etukäteen, mutta en tiedä vielä missä alan käymään. Toiseksi ei tekisi mieli käydä ovella kääntymässä kenkien puutteellisuuden vuoksi.

En ymmärrä, miksi jossain ei saisi olla sukat jalassa. Jos perusteluna olisi turvallisuussyyt, kuulostaisi se hyvin paljon ala-asteen opettajan puheilta. Ei mua oo ainakaan vielä mistään pois käännetty, kun olen sukat jalassa ollut.

Eiköhän käytännössä jokaisella salilla ole pääsääntönä/vaatimuksena se, että ei ulkokengillä salille. Muulla tuskin mitään väliä onko jalkineita tai ei, ellei jotain suosituksia lasketa että liukas lattia, käytä kenkiä tms.

- - - Updated - - -

Moro! Olen 15-vuotias poika, pituus 180cm ja paino 85kg. Olen ollut aina vähän tuhdimpi, mutten mikään överiläski kumminkaan. Salilla olen käynyt nyt n. vuoden verran välillä tiheämmin ja välillä ollut pitkiäkin taukoja. Nyt tarvitsisi apua, kun en tiedä, että kannattaako aluksi lähteä polttamaan rasvaa (peilistä katsottuna rasvat about 20%) vai kasvattamaan lihasta. Lihasta on kertynyt salilla käyntiaikana jonkin verran, ei kuitenkaan mitenkään mullistavasti. Joten te kokeneemmat salikarjut, kertokaas junnulle, että mitä kannattais tehä! Kiitos jo etukäteen. :kippis1:

Jos sitä rasvaa tosiaan on reilummin, niin suosittelen dieettiä jotta kunto olisi suht tiukka ennen plussakaloreita. Se vaan on tuplasti vittumaisempaa sitten jälkeenpäin lähteä dieettailemaan jos plussakaloreilla alat takomaan nyt lihasta, eli vaikka lihasta tulee niin läskiä tulee entisten lisäksi. Toisaalta, tuossa iässä voisi olla fiksumpaa vaan syödä oikein ja treenata kovaa, eikä pitää mitään älyttömiä dieettejä, rasvaprosentti kun voi laskea vaikka kehonpaino nousisi kun sitä lihasta tulee.

Kaipaisin mielipiteitä oman kropan voimatasoista, sekä lihasepätasapainon mahdollisista syistä.
1RM tuloksia:

Penkki 105kg
Kyyky 135kg
Mave 175kg
Rive kyykyn kautta 105kg
Etukyykky 105kg

Pituus 190cm
Paino 88kg
Rasva 17%

Oon käyny vuoden sisää 3x kehonkoostumusmittauksessa, jokasella kerralla on vasemmassa kädessä ja oikeessa jalassa
näkyny tuloksissa 0,2kg enemmän lihasta kun toisessa raajassa. Olen oikeakätinen. Mavea vedän
ristiotteella vasen käsi underhand gripillä ja oikee overhand gripillä. Oon suht pitkä, mutta mun kädet ei oo erityisen pitkät, parilla muutama
cm lyhyemmällä frendillä on pidemmät kädet esim. Liikkuvuus on keskivertoa paskempi.

Eli mitkä tuloksista on suhteessa parhaat (vedot?), ja mistäköhän toi lihasepätasapaino kropassa vois mahollisesti johtua?

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Tollaset parinsadan gramman puolierot jollain koostumusmittarilla nyt ei ole mitään merkittävää.

Itse liikkeistä niin kyykky/etukyykky on vähän riveä jäljessä. Perussääntönä voisi ajatella että full rive(kyykyn kautta) olisi noin 85% etukyykyn maksimista, tai 3-4 toiston maksimi. Tota kautta sitten takakyykkykin voisi olla vahvempi.

Miten porukal menny leuanvedot kun paino on noussut?
Viimeisen vuoden/2vuoden aikana tullut lihasta,nestettä ja hieman rasvaa.
Muistan saaneeni 63kiloisena ~25 leukaa ja nytten 76kiloisena menee vain puolet tuosta kun käynyt salilla 1-2 vuotta.
Eli lihasta on tullut selvästi lisää mutta leukojen määrä laskenut. Leukoja tein siis ennen ainoastaan kotona enkä käynyt salilla ja nykyään leuat ollut ohjelmassa
mutta 63 kiloisena tein niitä selvästi useammin. ( onko tarvetta olla huolissaan kyseisestä tilanteesta :face:)

Kehonpaino nousee = leuanvetäminen vaikeutuu, niin simppeliä. Onhan 140 kilosilla bodareillakin vitusti muhkua selässä ja joka paikassa, mutta eivät silti vetele kovin yleisesti leukoja. Joku kuiteskin inisee, että tyhmää vetää tähän pro bodareita mutta ei ole, kehonpaino nousee niin leukojen määrä varmasti laskee oli kyseessä kuka tahansa, toki myös loukkaantumisriski kasvaa jos alkaa painoa olemaan reilummin yli toistasataakiloa. Onhan se päivänselvää, että 50 kiloinen vetää suuremmalla todennäköisyydellä enemmän leukoja kuin 100 kiloinen. Ja ei ole tarvetta olla huolissaan ellet ole leuanvetokisoihin menossa, selän saa treenattua täydellisesti myös ilman leuanvetoa vaikka jotkut vanhan liiton äijjät jotain muuta väittävätkin.

Tokihan tuo on totta. Mut leuanvedos on eniten kyse suhteellisesta voimasta kehon massaan nähden. Ihan mahdollista isonaki äijänä vetää paljon leukoja, jos tuo suhde on hyvällä tasolla. Tokihan selän voi reenata ilmankin leukoja, mut kyllä leuanveto eri muodoissaan on ihan kuningasliike koko yläkropan takaosastolle.

Kyllähän tuo kehitys aika heikkoa on, jos 1-2 vuodessa oma massa (eli leuoissa sarjapaino) on kasvanut 13 kiloa ja toistot puolittuneet. Esimerkiksi minulla on leuanvedossa maksimitoistot pysyneet vuodesta toiseen samoina, mutta kehonpaino on kasvanut 25 kiloa.

Tein tuossa eilen MaVe:a salilla ja alaselkä tuli kipeäksi en mikään vahva ole mutta 60kg nousi (älkää dissatko mut oon vasta 15 :D).... Alaselkä tuli melko kipeäksi siinä kun treeni alkoi lähestyä loppua, ja koko illan kärsin selkäkivuista. Tänä aamunakin kipu hieman tuntui. Nyt ei tunnu mitään, ja on hyvä olo. Kuuluuko maven jälkeen olla kova kipu alaselässä? Tosin huomasin että yläselässä ja takareisissä ei tunnu paljon mitään vaikka pitäisihän sen sinnekkin ottaa sen maven. Voiko tämä johtua väärästä tekniikasta? En ole hyvä selittämään mutta tekniikkani on jotain seuraavanlaista. Otan lähtöasennon, takapuoli, lavat ja takaraivo on suht koht samalla linjalla, keskivartalo tiukkana ja liu'utan tankoa pitkin sääriä ja reisiä. Voiko tuossa olla jotain väärin tehty? Mutta mieleeni tuli sellaisiakin juttuja että kun tein mavea kengät jalassa, helpottaisiko jos tekisin ilman kenkiä? Olen myös peilistä huomannut, että minulla saattaa olla pienenpieni skolioosi (?) (2-4%), mutta tietääkseni se on hyvinkin normaalia, muttei haitallista. Saattaako se johtua siitäkin? Pitäisikö minun mavettaa ilman kenkiä?.. Kipu tuntui alimpien selkänikamien kummallakin puolella.. Osaatteko auttaa minua?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom