Mitähän näihin käsiin voisi laittaa kun nyt on jo rakoissakin rakkoja? Ensinnäkin tangon puristaminen on jo todella tuskallista ja onhan se vähän typerän näköistä pyyhkiä verta tangosta SJMV:n jälkeen. Salihanskoja voisi käyttää juu, mutta nämä painot + salihanskat -> Salikomediaa-puussa tavataan!

Hanskat käteen nyt vaan. Et mee sotkeen verellä ja levittään tauteja yhtään mihinkään.

"nämä painot"? wtf. Mä tein alkuviikon treeneissä 60kg painolla maastavetoa. Jos ny jonku mielestä se on koomista ni se on kyllä sen ihan oma ongelma.

Mistä noita nahkaisia työhanskoja oikein sitten saisi ja mitä noilla tarkalleen ottaen tarkoitat? Löytyykö ihan Prismasta vai pitääkö käydä jossain erikoisliikkeessä?

K-Raudat yms, plantagenit ja muut puutarhamyymälät, bauhaussista löytynee myös. Maksaa jotain ehkä 2€ / pari. Jos sitäkään.

"Tällaisena aloittelijana en viitsi lähteä salille nolaamaan itseäni" on turha ajattelutapa, suosittelen lähtemään rohkeasti salille. Ei siellä kukaan pure, ja jokaisenhan on aloitettava jostain; "The first step of becoming good at something is sucking at it" niinkuin asian voisi ilmaista. Ohjastaisin sinut saman tien isojen perusliikkeiden äärelle: kyykky, maastaveto, pystypunnerrus, penkki, dippi, kulmasoutu, leuat. Pakkikselta löydät paljon hyviä aloittelijoiden ohjelmia (Starting Strength, 5x5, Golden Six) ja netti on täynnä tekniikkaohjeita sun muuta tuiki tarpeellista.

MUTTA jos nyt kuitenkin tahdot aloittaa kotitreenillä, niin tällaista viikko-ohjelmaa luonnostelin. Vaatii tosiaan käsipainosarjan hankkimisen. Rakensin tämän ohjelman Starting Strength-ohjelmaa mukaillen; kotitreeniä on tullut aikanaan paljonkin tehtyä, mutta en ole kuitenkaan kotitreeniohjelmien suurasiantuntija. Eiköhän tälläkin alkuun pääse.

HUOM! Mitään tarkkoja toistomääriä on vaikeahkoa lähteä ulkopuolisen määrittelemään kun kehonpainolla treenataan, ne on sinun itse kokeilemalla etsittävä että minkä pituisia sarjoja jaksat tehdä. Suosittelen kuitenkin, ettet vedä jokaista sarjaa voimien äärirajoille vaan jätät aina muutaman toiston ns. varastoon. Tarkoitus on kuitenkin harjoittaa kehoa, eikä rääkätä sitä loppuun. Ei tule ongelmia palautumisen kanssa ja kehitys kulkee mukavammin. Pyri kasvattamaan toistomääriä maltillisesti mutta johdonmukaisesti, ja sarjamääriäkin voi nostaa jossain vaiheessa ettei homma mene liian helpoksi. Tarpeen vaatiessa näistä liikkeistä saa pienin teknisin muutoksin huomattavastikin haastavampia.

TREENI A:

-Pistoolikyykky; 4 sarjaa x kymmenisen toistoa (voimien ja tasapainon kehittyessä käsipainot käteen niin pidetään liike haastavana, ts. kehittävänä)
-Leuat; 4 sarjaa x mikä itsellesi sopiva toistomäärä sitten onkaan (12 toiston maksimin perusteella arvioisin että 7-10)
-Etunojapunnerrus; 4 sarjaa x 20-30 toistoa (Punnerrusta voi varioida lukemattomilla tavoilla haastavammaksi, esim. diamond push-ups, tuolien välissä punnertaminen jne.)
-Kaikenlaisia vatsalihasliikkeitä ja hyperextension alaselälle tuolilla/lattialla fiiliksen mukaan

TREENI B:

-Pistoolikyykky; sama kuin Treeni A:ssa
-Yhden käden kulmasoutu käsipainolla; 4 sarjaa x 6-10 toistoa
-Pystypunnerrus seisten käsipainoilla; 4 sarjaa x 6-10 toistoa
-Vatsat ja alaselkä kuin Treeni A:ssa.

Treenaat kolmena päivänä viikossa, esim. MA, KE, PE tai TI, TO, LA; niin, ettet treenaa peräkkäisinä päivinä ja viikon viimeisen treenin jälkeen on kaksi lepopäivää. Teet vuoronperään A- ja B-treeniä; eli joka toinen viikko ensimmäinen ja viimeinen treenipäivä on A-treeni ja keskimmäinen treeni on B-treeni, ja joka toinen viikko ensimmäinen ja viimeinen treeni on B-treeni ja keskimmäinen on A-treeni. ABA, BAB, ABA, BAB jne.

Siinäpä se. Voit toki tehdä hauiskääntöä jossain välissä jos tahdot, mutta itse en näe sitä välttämättömäksi hauisten saadessa treeniä jo leuoissa ja kulmasoudussa. Ja rohkeasti sinne salille tankojen ja levypainojen kimppuun heti kun alkaa tuntua siltä.

Muista venytellä treenipäivänä n. 2-3 tunnin kuluttua treenistä. Juo reippaasti vettä ja syö hyvin ja monipuolisesti. Pistä rahasi ennemmin laadukkaaseen ruokaan kuin lisäravinteisiin.

Hyviä treenejä!

Minka takia jengi tuputtaa käsipainoja joka paikkaan? Fakta on, että ne käsipainot on vaan tiellä jos kehonpainoreeniä tekee. Et tarvitse käsipainoja yhtään mihinkään kehonpainoreenissä.

Kato Street Workout- & Westside Barbell Gymnasticsketjut reenipuolelta.

Tässä myös hyvä sivusto, nuo metodit todellakin toimii.

Convict Conditioning Progressions | Convict Conditioning

Tänään salilla tein etukyykyn viimeistä sarjaa ja yhtäkkiä suun yläosa tuli todella kipeäksi, kipu on erikoinen, aivan niinkuin siellä olisi painetta. Lopetin treenin siihen ja tulin kotiin ja kipu on tuntuu vieläkin. Googlestakaan ei löydy paljon mitään, kenellekkään muulle käynyt tai tietääkö kukaan mistä voi johtua?

Tänään salilla tein etukyykyn viimeistä sarjaa ja yhtäkkiä suun yläosa tuli todella kipeäksi, kipu on erikoinen, aivan niinkuin siellä olisi painetta. Lopetin treenin siihen ja tulin kotiin ja kipu on tuntuu vieläkin. Googlestakaan ei löydy paljon mitään, kenellekkään muulle käynyt tai tietääkö kukaan mistä voi johtua?

Mullakin joskus kaulaan tai kitalakeen tullut outo krampin kaltainen kipu tiukoista sarjoista. Luulen, että irvistän vaan liian kovaa vääntäessä.

Treenaan lihasryhmän kerran viikoon kovaa niin olisiko järkevä jaksottaa treenit aina niin että esim.
Rinnalle eka viikko:
Penkkipunnerrus 3-4x4-6
Vinopenkki kp/tanko 3x6-8
Penkki kp 3x8-12
Flyes taljassa 3x10-15

Sit toisella viikolla eri liikkeet ja enemmän hypertrofisempi:

Vinopenkki tanko 3x8-10
Penkkipunnerrus tanko 3x10-15
Vinopenkki kp (eri kulmia vaihdellen) 3x10-15
Flyes taljassa/kp 3x15-20

Treenaan lihasryhmän kerran viikoon kovaa niin olisiko järkevä jaksottaa treenit aina niin että esim.
Rinnalle eka viikko:
Penkkipunnerrus 3-4x4-6
Vinopenkki kp/tanko 3x6-8
Penkki kp 3x8-12
Flyes taljassa 3x10-15

Sit toisella viikolla eri liikkeet ja enemmän hypertrofisempi:

Vinopenkki tanko 3x8-10
Penkkipunnerrus tanko 3x10-15
Vinopenkki kp (eri kulmia vaihdellen) 3x10-15
Flyes taljassa/kp 3x15-20

Jos aloittelijasta puhutaan niinkuin ketju on aloittelijan peruskysymykset niin miten olisi 1-jakoisen mehustaminen niin pitkään kun toimii ja sitten 2-jakoiseen siirtyminen ja sama homma.

Jos aloittelijasta puhutaan niinkuin ketju on aloittelijan peruskysymykset niin miten olisi 1-jakoisen mehustaminen niin pitkään kun toimii ja sitten 2-jakoiseen siirtyminen ja sama homma.

"Sepä se! En tykkää treenata ensinnäkkää puolta kroppaa kerralla ja toiseks treenit oli semmosta pakkopulaa. Mun mielestä kehityt parhaiten sillä ohjelmalla mikä tuntuu sinusta parhaimmalle. 1-2 jakoiset ei sovellu kaikille ja olen yksi niistä. Tykkään treenata aina kovaa ja sarjat loppuun siksi en pidä kauheammin noista tiheämmistä ohjelmista. Ennen ku joku takertuu tohon "aina kovaa treenamiseen" nii pidän myös kevyitä treenejä 5 jakoisellaki."

Niinkuin tossa aiemmin jo oon kirjottanu. Eli jospa vastataan vaan kysymykseen eikä heitellä noita aloittelija 1 jakoinen niin kehityt.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Tuli pitkästä aikaa väännettyä salilla näitä reiden loitontajia ja sisentäjiä (näitä mitä naiset aina vääntää). Niin säikähdin ihan että miten mulla on loitontajien/sisentäjäjien suhde 120kg(koko pakka)/50kg ? :D Tein jotain ~15 sarjoja, sisentäjissä ottaa jotenkin pahasti nivusiin, et 50kg ja 10 toistoa oli ihan riittävä. Loitontajat pysty kevyesti vetää 15-20 toistoa. Mikä teillä on tuo suhde? Jos ette tiedä niin kokeilkaa!

Ei kai se nyt ihan näin yksinkertaista ole:).

No en susta tiiä jos tykkäät vääntää salilla vuodesta toiseen jollai ohjelmalla mikä ei tunnu hyvälle ja on semmosta treeniä mistä et tykkää nii anna palaa! Sama juttu esimerkiksi että teet työtä josta et tykkää ja joka aamu vituttaa lähtee töihin nii kuka semmosta jaksaa. Kyl ite ainaski tykkään treenata lihasryhmän tai kaks kerralla kunnolla ku et teet koko kropan kerralla ja mietit tarkkaa kaikki että kerkeet palautua ja sama juttu töissä tykkään tän hetkisestä duunista enkä vaihtas duunii minne vituttaa aamulla lähtee. 4-5 jakoisillakin voit saada kovia tuloksia ellet jopa parempia. Hyvänä esimerkkinä toimii esim. pekka kotipohja ja vaikka tyyppi jota tullu seurattua silloin tällöin fast treenipäiväkirja osiossa treenaileva lihaton97 :D

No toivottavasti ymmärsit, että laitoin hieman huumorilla tuon. Mutta olen kyllä oikeastikin sitä mieltä, että jos suht aloittelija olet (mitä en tietenkään tiedä) niin ei tuo lihasryhmä kerran viikossa voi tehokkain treenitapa olla. Mutta jos tykkäät sen noin tehdä niin anna mennä vaan. Harrastushan tämä on ja pääasia että tykkää siitä mitä tekee ja jos vielä kehitystäkin tulee niin kaikkihan on ok.

No toivottavasti ymmärsit, että laitoin hieman huumorilla tuon. Mutta olen kyllä oikeastikin sitä mieltä, että jos suht aloittelija olet (mitä en tietenkään tiedä) niin ei tuo lihasryhmä kerran viikossa voi tehokkain treenitapa olla. Mutta jos tykkäät sen noin tehdä niin anna mennä vaan. Harrastushan tämä on ja pääasia että tykkää siitä mitä tekee ja jos vielä kehitystäkin tulee niin kaikkihan on ok.

En ihan täysin aloittelija ole. Treeni on takana se 1-2v. nyt vasta alotellut tavoitteellisesti treenaama.

"Sepä se! En tykkää treenata ensinnäkkää puolta kroppaa kerralla ja toiseks treenit oli semmosta pakkopulaa. Mun mielestä kehityt parhaiten sillä ohjelmalla mikä tuntuu sinusta parhaimmalle. 1-2 jakoiset ei sovellu kaikille ja olen yksi niistä. Tykkään treenata aina kovaa ja sarjat loppuun siksi en pidä kauheammin noista tiheämmistä ohjelmista. Ennen ku joku takertuu tohon "aina kovaa treenamiseen" nii pidän myös kevyitä treenejä 5 jakoisellaki."

Niinkuin tossa aiemmin jo oon kirjottanu. Eli jospa vastataan vaan kysymykseen eikä heitellä noita aloittelija 1 jakoinen niin kehityt.

Jos haluat niin voima/volyymi kierto on hyvä. Voima viikolla kuitenkin kannattaa yksinkertaistaa asioita rutkasti ei tarvii kymmentä liikettä sinne, 3 liikettä rinnalle on aivan riittävä esim 1.Penkki tangolla 2.Vinopenkki kp 3.Joku vapailla painoilla tehtävä flyesi.

Itse suosin kun teen voima/volyymi härvellyksiä niin voimatreeneissä vapaita painoja ja sitten volyymi treeneissä aivan kaikkea. Ei kuitenkaan kannata pelätä lähteä rikkomaan tuota iänikuista tapaa!

Suositteletteko keskittymään jaksoittain joko voimaan tai hypertrofiaan treenissä esim. niin että 2vko voimatreeniä ja sen jälkeen 2vko hypertrofiaa

vai niin kuten itse olen tehnyt jo vuoden ajan, eli treenit alkavat voimaliikkeillä, joissa teen max 6 toistoa ja lopputreenissä sitten pidempää sarjaa?

Suositteletteko keskittymään jaksoittain joko voimaan tai hypertrofiaan treenissä esim. niin että 2vko voimatreeniä ja sen jälkeen 2vko hypertrofiaa

vai niin kuten itse olen tehnyt jo vuoden ajan, eli treenit alkavat voimaliikkeillä, joissa teen max 6 toistoa ja lopputreenissä sitten pidempää sarjaa?

Helpompi on keskittää yhteen, kun ethän sinä toivottavasti ainakaan yritä laihtua ja kasvattaa lihasmassaa yhtaikaa. Sitten noiden voima/volyymi kiertojen pituutta voi itse säätää itselleen sopivaksi. :)

Lähde siitä, että teet alkuviikon voimapainotteisesti jotain 3-4x3-6 ja loppuviikosta ehkä eristävempiä liikkeitä volyymipainotteisesti 3-4x8-15. Jätä yksi toisto aina varaan.

Eli vaikka:

Ma:
Kyykky 4x4-6
SJMV/MaVe 4x4-6
Hack-kyykky 3x6
Pohkeet seisten 4x6

Ti:
Kulmasoutu 4x4-6
Leuat/ylätalja 3x4-6
Penkki 4x4-6
Pystypunnerrus 3x4-6
(Hauiskääntö 3x4-6)
(Ranskalainen punnerrus 3x4-6)

To:
Prässi 4x8-15
Ojennus 3x8-15
Koukistus 4x8-15
Sumo-prässi/askelkyykkykävely 3x8-15
Pohkeet istuen 4x8-15

Pe:
Alatalja 3x8-15
Ylätalja 3x8-15
Vinopenkki 3x8-15
Sivuvipunostot 3x8-15
Hauiskääntö tangolla 2x8-15
Ojentajat taljassa 2x8-15

Kiitos ihan törkeesti vastauksesta :) taidankin alkaa tekemään tälleen, jotain liikkeitä pitää vaan muunnella kun kaikki ei oo mahdollisia mun salilla :D

Onko muut huomannu et octanessa on annoksessa suolaa reilu 9g? :o eikö se oo aika suuri määrä?

Edit. Voi vittu että oon sokee taas :D :D katoin väärää saraketta se oliki proteiini 9g ja suola 0,6g..

Back
Ylös Bottom