3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kyllä suorat vatsalihakseT on yksi lihas, nimi on hieman harhaan johtava vain. Ja kyllä jotkut väittävät että esim jalkojen nosta on hyvä alavatsaliike, mutta enpä itse näkisi mitään eroa liikkeillä. Eiköhän ne kaikki liikkeet aika tasaisesti koko vatsalihasta treenaa.

"vatsat" on kokonaisuus. Erilaisilla liikkeillä eriosat tekevät eritavalla töitä. Mutta koko paketti osallistuu aina.

Näin, tosin vaikka eri osat tekee eri asioita, kaikki supistuu tai ei mikään. Joten niinkuin ylempänä. sanottiin, et voi painottaa "alavatsaa" tai "ylävatsaa". Et vaikka jengi sanois mitä. Treenaa siis keskivartaloakin kokonaisuutena ja unohda eristävät liikkeet, jos haluat keskiosastoa oikeasti kehittää.

Huomentapäivää! Ravintoasioissa tarviaisin jelppiä. Olen 19v poika, pituus noin 170cm ja paino jotain 64kg.
Tarkoitus olisi alkaa käydä salilla 3-4kertaa viikossa ja pyöräillä työmatkat 20km neljä kertaa viikossa.
Elikkäs onkohan ravintopuolella korjattavaa vai onko kunnossa kulutukseen ja pr/hh/r saantiin nähden, jos tavallinen päivänruokailu on jotakuinkin tälläinen.
Klo.9: puuroa ja ruisleipä+juustoa ja maitolasi
Klo.11.30: purkki maitorahkaa ja ananasta/banaania
Klo.13: salille ja sen jälkeen palkkarit
Klo.17: jauhelihaa/kanaa ja riisiä/pastaa
Klo.21: purkki raejuustoa ja purkki tonnikalaa tai kananmunaa +rypsäriä
Tarkoituksena olisi saada lisää massaa mutt maltillisesti, joten kuulostaisiko tuollainen syöminen miltään siihen tarkoitukseen? Itse olen niin avuton matikassa että en osaa laskea paljonko tarvitsisin energiaa tai sitä että paljonko noista saisi energiaa :/ Kiitoksia jos joku viitsii auttaa tässä!

Juu lisää hiilaria ja rehuja ja miellään toinenkin lämmin ruoka. Laskehan yks esimerkkipäivä vaikka kalorilaskurilla tai kiloklubilla tai finelillä ja kerro paljon tuli kaloreiks ja makroiks. Käytätkös mitään rasvaa ruoanlaittoon?

Onko vatsalihakset ("sixpäkki") oikeasti yksi iso lihas, vai voiko muka treenata erikseen ylä- tai alavatsoja? Tiiäätte mitä tarkoitan. :D

Näistä vastauksista siis tämä oli oikein:
"vatsat" on kokonaisuus. Erilaisilla liikkeillä eriosat tekevät eritavalla töitä. Mutta koko paketti osallistuu aina.

Eli siis kyseessä on yksi lihas, mutta ylä ja alaosa aktivoituu eri tavalla eri liikkeissä.

Vaikka Wiisel sanoisi mitä.

Lähteet:

Relative activity of abdominal muscles d... [J Strength Cond Res. 2001] - PubMed - NCBI
Electromyographic analysis of upper body... [J Strength Cond Res. 2010] - PubMed - NCBI
Core muscle activation during Swis... [J Orthop Sports Phys Ther. 2010] - PubMed - NCBI
Electromyographic analysis of traditional and nont... [Phys Ther. 2006] - PubMed - NCBI
Muscle activity in upper and lower rec... [Arch Phys Med Rehabil. 1996] - PubMed - NCBI
Electromyographic analysis of abdominal ... [J Strength Cond Res. 2003] - PubMed - NCBI

Jos tällai aloittelijoiden ketjussa ollaan, niin MIKÄ TAHANSA treeni niille on hyvää. On se perus istumaannousu, rutistukset, jalkojennosto, käännöt, mikä tahansa. Noita ylä/alaosan tai kylkien erittelyjä ei MISSÄÄN nimessä ole mitään järkeä alkaa pohtia, tärkeintä on tehdä paljon ja monipuolisesti ja opetella tuntemaan ne lihat.

.. niin ja itse toiminnallisuuden kannalta vielä tärkeämpiä on syvät vatsalihakset. Niille(kin) on ihan omia harjotteita, mutta nekin kaikki alkaa vaikkapa hengitysharjoituksesta, että oppii ne löytämään.. Alkuun riittää todella pitkälle pelkkä niiden aktivoinnin opettelu.

Notta vähemmän kikkailua ja enempi tekemistä, minä sanon. Sitten kun alkaa olla sellanen pro kunto ja kroppa tuttu, voi alkaa hifistellä. Siihen asti pärjää penteleen pitkälle perusasioilla.

Pärjää pitkälle, mutta jos voi hifistellä heti alussa ja hakea hyvien treenien sijaan parhaita, miksi ei tekisi niin? En nää mitään syytä miten täällä parhaiden (apu)liikkeiden etsiminen olisi mitenkään treenistä pois.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Mistäs sais vähän tietoo tosta metabolisesta harjoittelusta? Esim tyyli millä utti tekee kun on dietillä? Kiinnostais tommonen harjoitus reenin loppuun.

Treenivariaatioita, jos mietit, niin Hulkin ja Markku Tikan blogeista sekä WLOGeista löytyy. Mutta itse ideahan tuli tuossa Jukan ja Utin videossa eli kiertoharjottelulla syke kattoon. Liikkeissä kannattanee huomioida se oma treenijako, ettei treenit kauheesti kärsisi noista.

Treenivariaatioita, jos mietit, niin Hulkin ja Markku Tikan blogeista sekä WLOGeista löytyy. Mutta itse ideahan tuli tuossa Jukan ja Utin videossa eli kiertoharjottelulla syke kattoon. Liikkeissä kannattanee huomioida se oma treenijako, ettei treenit kauheesti kärsisi noista.

Osaakko kertoo monta kertaa ton voi tehdä viikkoon? Esim tuo minkä utti veti tossa jukan videossa? Reenaan elaston kaksjakosella tällä hetkellä.

Periaatteessahan noita voisi tehdä joka treenin päälle. Eli työntävien päälle jotain videon tapaista rinta-olkapää-jumppaa, vetävien päälle jotain kyykky-selkä -jumppaa. Tai vaihtoehtoisesti aina vetävien perään, kun ne on viimeisenä ennen lepoa. Suosittelisin, että nyt alkuun tekisit vaikka niiden vetävien päälle.

Rinta-olka voisi olla jotain rintapunnerruksia, pystysoutua, pystypunnerruksia. Selkä-jalat esim pelkkä 1-3 rundin quad blast tai esim. riveä, leukoja. Koko kropalle rinta/olkapunnerruksia, kyykkyvariaatiota, vetoja ja keskivartaloa kuormittavia.

Muista kuitenkin jättää noissakin varoja, ettet tee failuresarjoja. Tärkeämpää on, että syke pysyy ylhäällä.

Pärjää pitkälle, mutta jos voi hifistellä heti alussa ja hakea hyvien treenien sijaan parhaita, miksi ei tekisi niin? En nää mitään syytä miten täällä parhaiden (apu)liikkeiden etsiminen olisi mitenkään treenistä pois.

Toimiihan se osana treeniä. Asia vaan on sillälailla, että treenaamiseenkaan ei ole oikein oikoteitä, ei edes hyvät valmentajat. Se kropan toiminta ja itselle toimivat jutut on pakko oppia itse, toki hyvä valmennus voi näissä auttaa suuresti, ja valmentajan kanssa kokeilemiset on helpompaa tehdä systemaattisesti.

Oppimisen lisäksi etenkin alkuun on hieman sitä lisähaittaa, että tottumattomat ja kokemattomat lihat ei pysty ottaan vastaan ihan kaikkea treeniä tehokkaasti. Siellä on heikkoja kohtia, heikosti opittuja liikeratoja, lihasten hallinta (tuntuma),jne. Pahimmillaan tehdään ilkeitä liikkeitä, eikä vähäisen kokemuksen perusteella tekijä erota, tuntuuko se lihaksessa, jänteessä, vai missä. Perushyvät liikkeet ja monipuolinen pohja tukee paljon paremmin kehitystä, kuin alkaa hakea jotain "just tähän lihaan ja tähän lihaan" sopivia juttuja. Erikoistuvat lääkäritkin erikoistuvat vasta perusasioiden jälkeen..

Perusasioista lähteminen ei ole edes kehityksestä pois - niillä pääsee todellakin erittäin pitkälle. Ja kun perusasiat on kunnossa, noi hifistelyt on hyvä ottaa jatkoksi, jolloin niistäkin saa enemmän irti.

Loppuviimein unohda heti alkuunsa hyvän ja parhaan treenin käsitteet. Noille ei ole mitään mittaria. Itse sen kroppas joudut harjottamaan ja kehittämään. Mukana tulee olemaan aivan väkisinkin huonoja treenejä, hyviä, ja sellaisia mistä jää euforinen olo. Ja jos ei tee huonoja treenejä koskaan, vaan parhaita, niin ei taida koskaan oppia itse hakemaan sitä, mikä itselle parhaiten toimii.

Jotenkin näin sen itse näen. Oikoteitä tässäkään hommassa ei oikein ole. Liian usein aloitetaan hifistelyt heti, ja unohdetaan perusaiat, saati monipuolisuus ja se "oppimisen" tuoma lisä. Hyvä peruspohja on kuitenkin missä tahansa tekemisessä ja osaamisessa 80% hommasta.

.ja anteeksi paasaus :) ylläoleva allekirjoittaneen mielipiteenä ei todistettuna faktana.

Oisko mitään vinkkejä miten selkälihaksia sais aktivoitua paremmin? Minun on todella vaikeeta saada tuntumaa selkään. Olen koittanut treenailla tosi pienillä painoilla, hitaasti ja lihakseen keskittyen ja sopivilla painoilla ja sit liian isoilla romuilla (aattelin että niin pakottaisin selän toimimaan kun muuten meinaa kädet dominoida). Mutta vaikeeta tuntuu olevan, hermo menee jo :D ylätaljassa saan sillä kolmio (?) kahvalla jotain tuntumaa, mutta esim leveällä tehdessä haba räjähtää, mutta selkä vaan hengaa tyytyväisenä. T kulmasoutu toimii myös semihyvin.

Toinen kysymys vipareista sivulle. Minulla epäkkäät ottaa niissä osumaa, eli teen jotain selkeesti väärin. Oon katellu videoita oikeesta suoritustekniikasta ja koittanu korjailla asentoani. Mutta voisko joku sanoo mikä on todennäköisin asento/tekniikkavirhe, jos tosiaan viparit ottaa epäkkäisiin? Olkapäissä tuntuu kyllä myös joo, mutta haluisin eliminoida epäkkäät pois.. (naisena en oikeen sikaniskaa haluis kasvatella :D)

Oisko mitään vinkkejä miten selkälihaksia sais aktivoitua paremmin? Minun on todella vaikeeta saada tuntumaa selkään. Olen koittanut treenailla tosi pienillä painoilla, hitaasti ja lihakseen keskittyen ja sopivilla painoilla ja sit liian isoilla romuilla (aattelin että niin pakottaisin selän toimimaan kun muuten meinaa kädet dominoida). Mutta vaikeeta tuntuu olevan, hermo menee jo :D ylätaljassa saan sillä kolmio (?) kahvalla jotain tuntumaa, mutta esim leveällä tehdessä haba räjähtää, mutta selkä vaan hengaa tyytyväisenä. T kulmasoutu toimii myös semihyvin.

Toinen kysymys vipareista sivulle. Minulla epäkkäät ottaa niissä osumaa, eli teen jotain selkeesti väärin. Oon katellu videoita oikeesta suoritustekniikasta ja koittanu korjailla asentoani. Mutta voisko joku sanoo mikä on todennäköisin asento/tekniikkavirhe, jos tosiaan viparit ottaa epäkkäisiin? Olkapäissä tuntuu kyllä myös joo, mutta haluisin eliminoida epäkkäät pois.. (naisena en oikeen sikaniskaa haluis kasvatella :D)

Selkäliikkeisiin kannattaa katsoa vinkit penkkipunnerrus-kanavalta youtubesta. Siellä Tomi Takamaa antaa vinkkejä, toinen hyvä on supermassan kanava ja Ari Uusitalon vinkit. Joka tapauksessa sun täytyy tulla niissä painoissa vastaan ja keskittyä siihen, että selkä tekee työn. Itse vinkkinä heittäisin, että olkapäät taakse, rinta eteen, etkä purista sitä tankoa yhtään.

Vipareista löytyy vinkkiä myös tuosta supermassan videosta. Siihenkin toki sama eli ryhti kuntoon: olkapäät taakse, rinta eteen ja keskityt nostamaan kyynerpäitä ylöspäin. Rauhallinen liike, niin ei ota juurikaan epäkkäisiin. Toki sanon myös sen, että ei sulle ihan kovin helposti kauheeta niskaa ilmesty, jos vipareista tulee sitä rasitusta.

Summa summarum. Keskity tekemään rauhassa lihaksella se liike. Ei ole mikään ihme, ettei tunnu, jos pelkästään keskityt nyt vaikka saamaan ne käsipainot vaakatasoon tai ylätaljan rintaan.

Selkäliikkeisiin kannattaa katsoa vinkit penkkipunnerrus-kanavalta youtubesta. Siellä Tomi Takamaa antaa vinkkejä, toinen hyvä on supermassan kanava ja Ari Uusitalon vinkit. Joka tapauksessa sun täytyy tulla niissä painoissa vastaan ja keskittyä siihen, että selkä tekee työn. Itse vinkkinä heittäisin, että olkapäät taakse, rinta eteen, etkä purista sitä tankoa yhtään.

Vipareista löytyy vinkkiä myös tuosta supermassan videosta. Siihenkin toki sama eli ryhti kuntoon: olkapäät taakse, rinta eteen ja keskityt nostamaan kyynerpäitä ylöspäin. Rauhallinen liike, niin ei ota juurikaan epäkkäisiin. Toki sanon myös sen, että ei sulle ihan kovin helposti kauheeta niskaa ilmesty, jos vipareista tulee sitä rasitusta.

Summa summarum. Keskity tekemään rauhassa lihaksella se liike. Ei ole mikään ihme, ettei tunnu, jos pelkästään keskityt nyt vaikka saamaan ne käsipainot vaakatasoon tai ylätaljan rintaan.

Hermanni9 kerkesi eli kaikki oleellinen oli tuossa, etköhän noilla vinkeillä pääse alkuun. Ei kannata säikähtää jos noillakaan ei heti ekalla kerralla tule sellanen WOOOT PARASTA IKINÄ!!! rauhassa testailet ja haet. :)

Okei, kiitos vinkeistä! :) Tuo sikaniska- juttu oli läppä, mut siis pointtina että haluun oikeet lihakset saada paremmin töihin.. Hermanni9 kyllä muuhunkin keskityn, kun siihen tangon tai käsipainon liikutteluun, mutta vaikeeta on saada kunnollista tuntumaa.. Mutta joo, äsken selkää treenatessa sain jopa jotain tuntumaa, kun pienillä painoilla ja hyyyvin hitaasti veivasin.. Ehkä tämä tästä, kärsivällisyyttä vaan :)

Apinaote kaikissa selän vetoliikkeissä, auttaa huomattavasti. eli kädet ovat pelkät "koukut". Muista keskittyä vetämään kyynerpäitä ja olkapäitä. Ja viparit saat vielä paremmin sivuolkapäille, kun aloitat liikkee niin että painot roikkuvat reisien edessä ja ote on kuin roikottaisit tankoa myötäottellaa. Siitä sitten sivuilla ja yrität pitää käsien asennon samana kokoaika. Kroppa pienessä etukenossa kokoaika. Ottaa myös kiertäjäkalvosimiin, mutta pitäisi olla mahdollista tehdä jos kiertäjien liikkuvuus on hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom