Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on kyllä aika yksilöllistä kans. Itselläkin on niin helvetin hyvin hermottuneet pakarat, mitä luultavimmin sen takia että nuorempana pelasin lätkää 14 vuotta (oma analyysi) että jos kisoja voitettaisiin pelkästään pakaroilla niin olisin ollut kakskymppisenä mr. Olympia. Sekä etu- että takakyykky tuppaa mulla kasvattamaan persettä heti kun niitä edes ajattelen, joten itse käytän niitä pelkästään lämmittelynä (2 suht pitkää, ~15-20 toiston sarjaa) raskaita hakki- ja jalkaprässisarjoja varten.Oletko koittanut esim. ojennuksilla esiväsytellä etureisiä? Meneekö etukyykkykin päin persettä?
Niin mitä tässä nyt sitten ollaan hakemassa? Lihaskasvua? Laihtumista?
Arnoldin Golden 6 sopii aloittelijalle todella hyvin, tosin ensin kannattaa opetella liikkeet kunnolla ettei mene paikkoja rikki.
Ruokavalioon löytyy stickyistä esimerkkejä. Kannattaa lukea vähän palstaa läpi ennenkuin lähtee suunnittelemaan mitään.
Kärjistettynä min. 1,8-2g/painokilo proteiinia, 1g/painokilo rasvaa ja loput hiilareista tai mistä sitten tykkääkin (ei tarkoita kuitenkaan mitään Berliinin munkkeja tai Hesen hamppareita). Ensin kannattaa kuitenkin selvittää, että paljonko niitä kaloreita ylipäänsä tarvitsee kasvamiseen tai laihtumiseen jne.
Hei jos joku kokenut osaisi neuvoa en tiedä onko oikeaan osioon mutta tässä on kuitenkin: painoa nyt about 75kg rasvat noin 10% . Tarkoitus olisi nyt talven ajan ''puhdasta bulkkia'' pitää eli mahollisimman pienellä rasvan lisäyksellä haluisin hieman lihaa lisää ja sitten ennen kevättä kelpais laskea rasvoja vielä alemmas. Elikkä millasilla + kaloreilla kannattas mennä muutama kuukaus ? tässä vielä oma kehittämää treeni ohjelmaakin jos joku sanois mielipidettään siitä :P
Pv1: pv 1 rinta+ ojentajat
-käsipainopenkki 3x10
- vinopenkki 2x10
- penkki 3x10
-dipit(lispaino) 3x10
pv 2: Jalat
- yhden jalan prässi 4x10 per jalka
- reiden ojennus 4x10
- reiden koukistus 3x10
- pohkeet yhd jalal seiseten 4x10 per jalka
pv 3 selkä ja hartijat
- leuat leveä myötäote 3x10
- leuat kapea myötä 2x10
- alatalja soutu 3x10
-vipunostot 3x10
Kysymys progressiosta:
Otetaan esimerkiksi pystypunnerrus käsipainoilla, jota teen 2-jakoisessa ohjelmassani nyt 2x8 14kg painoilla. Seuraavat salilta löytyvät käsipainot ovatkin jo 18kg, joten miten kannattaa käytännössä edetä tuonne? Olisiko hyvä idea lähteä ensin kasvattamaan sarjapituutta näillä painoilla esim. 2x10 tai 2x12 asti, ja sitten siirtyä seuraaviin painoihin ja tehdä 2xmitänytsaakin, ja lisätä sarjojen pituutta kunnes ollaan taas 2x8:ssa, ja sama uudelleen? Tavoitteena lihaskasvu.
Aika kevyeksi jää jokainen treenikerta. Pystypunnerruksen ottaisin ensimmäiselle päivälle ja jonkun kolmesta penkkivariaatiosta vaihtaisin johonkin muuhun. Jalkapäivänä ilman muuta kyykkyä, SJMV tai muuta isoa liikettä. Vipunostot voi viedä penkkipäivälle ja selälle mavea.
Kyykyt ja maven olen jättänyt pois vaikka niistä pidinkin mutta lantion alue on pienentynyt silmin nähtävästi ja olen tyytyväinen tähän muutokseen. Pystypunnerrus olis joo hyvä ton kässäripenkin tilalle
Rutto kun kysymykset tuppaa jäädä huomioimatta jos ne sattuu joutumaan sivun viimeisiksi.Oma kymysys: Olen päättänyt tässä parin viikon päästä pitää ensimmäisen "pitkän" (vähintään 2 viikkoa, jos pääkoppa kestää niin kolmisen viikkoa) tauon salitreeneistä neljään vuoteen. Miten syömiset kannattaisi hoitaa sen aikana? Oma logiikka sanoo, että ekat pari päivää vikan treenin jälkeen syödään vielä reilusti jotta varmasti palaudutaan vikoista kovista treeneistä, itse tauolla voi pitää kalorit miinuksella kunhan päivittäinen proteiininsaanti varmistuu, ja sitten taas pari päivää ennen ekoja treenejä aletaan täyttämään glykogeenivarastoja jotta päästään hyvin vauhtiin. Parempia ehdotuksia?
Rutto kun kysymykset tuppaa jäädä huomioimatta jos ne sattuu joutumaan sivun viimeisiksi.