3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
jos ei voimapuolel epäsymmetriaa ni antaisin asian olla, ellet oo ammattia kehonrakennuksest tekemäs tai jtn. Itel hauiksen jänteen vamma, joten toinen hauis tulee aina oleen pienempi/erimuotonen kun ei supistu yhtä kovaa kun toinen puolisko. Toi nyt kuulostaa todella harmittomalta sulla, jos ei voimissakaan eroa, tai ei nostot kallistu toiselle puolelle enemmän. Tuntuma on yliarvostettua IMO.
Niin, no onhan tuo tuntuma nyt aika merkittävä kehityksen kannalta, kun ei tuo oikea tisu mene kunnolla edes pumppiin. Seuraavana päivänä sen sitte huomaa vielä paremmin kun vasen rinta paljon kipeämpi kun tuo oikea.

Kaveri joskus sanoi että vasen käsi tekee ns. "lenkin" penkatessa, siis vasen että kyynärpää tekee puoliympyrän muotoisen liikkeen kohti kylkeä. Tämä siis kun vähän isompia rautoja käytössä. Voisiko tämä pienoinen tekniikkavirhe penkatessa jotenkin aiheuttaa tämän?:wtf:

Oon nyt riuhtonut 2-jakosella vuoden alusta asti, tosin pluskaloreilla vain kesän. Kehitys oli ihan mukavaa (plussilla siis), mutta ajatuksissa on alkanut kutkuttelemaan 3- tai 4-jakoinen. Vähintään haluaisin ainakin testata monijakoisempaa ohjelmaa ja jos se ei toimi, niin takaisin 2-jakoiseen.

Eli kumpikohan lieneis järkevämpi neljä kertaa viikossa treenaavalle: kolmi- vai nelijakoinen?

Noniin. Tein ensimmäistä kertaa tänne profiilin (olen selaillut kyllä täällä ilman kirjautumista jo parisen vuotta) ja nyt pitää avautua heti ensimmäisenä. Vamman takia (olkapää leikkauksia takana muutama tapaturman takia jota kuntoutettiin pitkään ja PARANI TÄYDELLISESTI! lääkärikin ihmetteli ettei jäänyt pysyvää vaivaa.) en ole pystynyt treenamaan yläkroppaani kahteen vuoteen (paitsi jotai kuminauhajumppaa) mutta jalkoja kyllä jotenkin enimmäkseen erilaisilla variaatioilla,laitteilla enimmäkseen ja hyvän treenikaverin avustuksella (iso kiitos hänelle!). Sain jalkoihin hyvin tarttumaan massaa ja myös voimaa. Kuvaakin voin laittaa jaloista myöhemmin kun yläkroppa on nyt "vähän" jälessä (kerrankin näin päin :D) eli siis aattelin lähtee rauhallisesti tietenki treenaamaan ja enemmän painottamaan tietenkin yläkroppaa ja vähemmän jalkoja. 4 jakoista ajattelin 4on1off periaatteella

Esimerkki.

Ma:Jalat
Ti:Olkapäät/ojentaja
Ke:Selkä
To:Rinta/hauis
Pe:Lepo
La:alusta...

Jalkoja siis treenaan vielä tietenkin mutta painottaisin enemmän yläkroppaa. Osaako kukaan sanoa/neuvoa kannattaako tällä lähtee uuteen nousuu jos pitää volyymin toki pienenä kuin tulee treeniä 6 krt viikossa ja lihojen välille se 4 päivää? Kiitoksia etukäteen jo! Toivotaa että alkais pikkuhiljaa tarttumaa lihaa runkoon! Lisään vielä loppuu et plussakaloreilla mennään abaut +400-600 ja työ mitä teen ei ole kovin fyysistä.

Oon nyt riuhtonut 2-jakosella vuoden alusta asti, tosin pluskaloreilla vain kesän. Kehitys oli ihan mukavaa (plussilla siis), mutta ajatuksissa on alkanut kutkuttelemaan 3- tai 4-jakoinen. Vähintään haluaisin ainakin testata monijakoisempaa ohjelmaa ja jos se ei toimi, niin takaisin 2-jakoiseen.

Eli kumpikohan lieneis järkevämpi neljä kertaa viikossa treenaavalle: kolmi- vai nelijakoinen?

Jos neljästi viikossa salilla käy, niin mielestäni kolmijakoinen olisi parempi vaihtoehto. Miksi kuitenkaan vaihtaa jos 2-jakoinen toimii vielä?

Perustelut? Fiksusti tehty 4-jakoinen neljä kertaa viikossa on erittäin passeli.

Oma preferenssi lähinnä tuo oli. 3-jakoisella kroppa saadaan treenattua läpi tiheämmin ja on ehkä vaikeampi sortua hilavitkutteluihin. Tietysti fiksu 4-jakoinen on parempi kuin paska 3-jakoinen, mutta niin on toisinpäinkin. Myös jos esimerkiksi jokin lihasryhmä on jäljessä, nelijakoinen sallii paremmin priorisaation yms. Vaikea siis sanoa mitään ehdonta. Kumpikin toimii.

Oma preferenssi lähinnä tuo oli. 3-jakoisella kroppa saadaan treenattua läpi tiheämmin ja on ehkä vaikeampi sortua hilavitkutteluihin. Tietysti fiksu 4-jakoinen on parempi kuin paska 3-jakoinen, mutta niin on toisinpäinkin. Myös jos esimerkiksi jokin lihasryhmä on jäljessä, nelijakoinen sallii paremmin priorisaation yms. Vaikea siis sanoa mitään ehdonta. Kumpikin toimii.

Fiksusti rakennetussa 4-jakoisessa lihat saavat yhden suoran ja toisen epäsuoran treenin, mahdollisesti jopa ihan oma lisäliikekin kullekkin lihasryhmälle joka treeni (eli 2-jakoista mukaan jolloin se on fiksu nelijakoinen ja tästähän löytyy täältä oma ketjukin). Ja toki isompijakoisissa monesti sorrutaan liikaa hilavitkutteluun mutta ei se ole itse ohjelman vika vaan treenaajan. Mutta tässäkään asiassa ei tosiaan ole mitään yhtä ja oikeaa, jokaisen pitää vaan se itselle toimiva systeemi löytää. 4-jakoinen on juurikin hyvä, jos haluaa priorisoida jotain lihasryhmää ja saa tuhottua lihaksen totaalisesti.

Noniin siis. Olen parin vuoden tauon jälkeen palaamassa salille. Lihaskuntoa ja peruskuntoa olen viimeisen noin pari pitänyt yllä. Nyt kysymys kuuluukin, että lähteekö lihasmassa kasvamaan, jos otan käyttöön arnoldin kultaisen kuusikon ja samaan aikaan jatkaisin myös aerobista harjoittelua 2-3krt viikossa?

Noniin siis. Olen parin vuoden tauon jälkeen palaamassa salille. Lihaskuntoa ja peruskuntoa olen viimeisen noin pari pitänyt yllä. Nyt kysymys kuuluukin, että lähteekö lihasmassa kasvamaan, jos otan käyttöön arnoldin kultaisen kuusikon ja samaan aikaan jatkaisin myös aerobista harjoittelua 2-3krt viikossa?

Jos meinaat että häiritseekö tuo aerobinen niin kyllä häiritsee, muttei kovin paljon noilla määrillä. Pääasia että ruokavalio on oikein.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%

Jos kalorit pysyy plussilla niin kyllä kasvaa. Tosin lenkkeily saattaa rasittavuudesta riippuen viedä palautumistehoja veke.

Jatkokysymystä siis. Paljonko tämmösen 95-kiloisen olisi syytä pistää plussalle, jotta kasvua tapahtuis. Paino nykyisellään pysyy hallnissa, joten paljonko plussaa tarttis. Riittäkö perus massanlisäysvalmisteen antamat joku 500kcal /20-35g proteiiniä vielä mihinkään?

Jatkokysymystä siis. Paljonko tämmösen 95-kiloisen olisi syytä pistää plussalle, jotta kasvua tapahtuis. Paino nykyisellään pysyy hallnissa, joten paljonko plussaa tarttis. Riittäkö perus massanlisäysvalmisteen antamat joku 500kcal /20-35g proteiiniä vielä mihinkään?

Jos voisit lisätä ton ihan suoraan tämän hetken ruokailuihisi vähentämättä aterioiden kokoja, niin kyllä varmaan toimis. Toki ennemmin ota tuokin energiamäärä ihan ruoasta.

Treeniohjelma parinvuoden tauon jälkeen

Eli innostus palasi parin vuoden jälkeen salille. Ajattelin ensi alkuun käydä aamulla ennen töitä noin tunnin neljänä päivänä viikossa salilla. Saisko hyviä saliohjelma ideoita? Mitä vitamiineja tulisi hakea lisäksi? En ole enen käyttänyt kun perus...

Eli innostus palasi parin vuoden jälkeen salille. Ajattelin ensi alkuun käydä aamulla ennen töitä noin tunnin neljänä päivänä viikossa salilla. Saisko hyviä saliohjelma ideoita? Mitä vitamiineja tulisi hakea lisäksi? En ole enen käyttänyt kun perus...

Jos neljä kertaa käyt, niin elaston 2-jakoinen(googlaa/eti treenipuolelta) sopii kuin nenä päähän. Vitamiinit yms: monivitamiini, d-vitamiini, sinkki, magnesium, b-vitamiini ja omega3-kapselit.
Lisäravinteet: Hera, malto(tavoitteen mukainen annostelu) ja kreatiini.

Miten suuri merkitys on sillä, missä järjestyksessä liikkeet tekee? Kun en halua odotella esim. smithin vapautumista...

Isoimmat liikkeet kannattaisi sijoittaa yleensä treenin alkuun, jotta loukkaantumisriski olis mahdollisimman pieni ja jaksais isompia painoja niissä. Muuten sitten ei niinkään ole väliä teetkö viparit käsipainoilla ennen ku taljassa (eli tommoset pienemmät eristävät liikkeet voi tehdä vähän vapaammassa järjestyksessä).

Helpommin sanottu ku tehty :D. Mut mites toi kantapää tuki? Ja lisättäköön, että mulle ei merkkaa mikää sali-maine paskaakaan. Eli jos se vaatii polvituet,lankut jalkojen alla, kuminauhan jalkojen ympärillä tai vaikka jalkaproteesin, että saa homman toimimaan, ni oon valmis tekeen niin. Ja tämä huomautus siitä, kun tuntuu että joillain jokin ihme asenne, että tosimiehet ei tukia eikä muita nössöilyjä käytä, vaan käyttää kovia romuja ja paskoo paikkansa mieluummin;D.

Jos se kantakorotus toimii ja tekniikka pysyy kaikin puolin hyvänä niin miksei. Varmasti helpommin sanottu ku tehty pitää polvet hyvässä asennossa, mutta älä vaan tee niin kovia sarjoja, ettei se onnistu. Panosta laatuun – ei määrään.

Isoimmat liikkeet kannattaisi sijoittaa yleensä treenin alkuun, jotta loukkaantumisriski olis mahdollisimman pieni ja jaksais isompia painoja niissä.

Isommat painot = isompi loukkaantumisriski. Jos ison liikkeen tekee loppupäässä niin se nyt on selvä, ettei loukkaantumisriski ole yhtä iso kuin alussa (pienemmät painot, lihakset varmasti muiden liikkeiden jäljiltä kunnolla lämpimänä). Oletuksena molemmissa, että tekniikka on kunnossa, joka sekin isoimmilla painoilla ekana pettää... Mutta muuten kyllä olen samaa mieltä, eli isot pääliikkeet treenin alkuun mikäli mitään estettä tai muuta tarkoitusta (esim pre-exhaustion) niiden siirtämiselle eri paikkaan ei ole.

Latest posts

Back
Ylös Bottom