3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Okei elikkä aloitin juuri treenauksen uudestaan vuoden tauon jälkeen ja olisi muutama kysymys. Minulla kotona oma kuntosali jossa penkit yms vermeet ja treeniliikkeet valmiiksi suunniteltuna. En siis tosissani hae mitään huikeaa treenattua kroppaa, haluaisin vain kasvaa semmoiset 10 kiloa, koska olen tällä hetkellä niinkin pieni kuin 176cm/61kg. Ja olen muuttomiehen hommissa töissä joten energia ei oikein tahdo riittää siihen että treenaisi joka päivä vapaa-ajalla.

1. Riittääkö viikottaisiksi treenauspäiviksi tiistai, torstai ja sunnuntai jos ei ihan tosissaan kyrpä ruvella kuitenkaan hae mitään mentulakroppaa?
2. Minkäpituiset lepotauot liikkeiden välissä?
3. Lisäaineet/ravinteet? Taloudellinen tilanne sen verran huono etten pelkällä syömisellä saa itseäni kasvatettua ja koska olen läpipaskoja. Massajauhe vai mitä niitä on mitkä auttais saamaan massaa?
4. Saako kerrostaloon minkäännäköistä nyrkkeilysäkkiä, kattoon roikotettava ei tule kysymykseen?

Jos joku kehtais jelpata?

Jos joku kehtais jelpata?
Toi 3 päivää riittää ihan hyvin viikkoon. "Mentulakroppaa" tuskin saat vaikka treenaisit sen 7 päivää viikossa. Pidä ne lepotauot n.1-3 min liikkeestä riippuen. Ja suosi salilla niitä perusliikkeitä. Ja lisäravinteita et välttämättä alkuun tarvitse. Kalorit reilusti sinne plussan puolelle ja syö puhdasta ruokaa. Vältä liikaa rasvan käyttöä. Eli hiilaria koneeseen ja kunnolla. Jos ei paino nouse, et syö silloin tarpeeksi, simple. Mitään massajauheita ei välttämättä kannata käyttää. Sisältää usein ihan helevetisti sokereita ja laardia sillä ainakin saat. Ja opiskele perus asiat netistä. Vaikka täältä Pakkikselta. Tohon sun viimeiseen kysymykseen en osaa nyt kyllä ainakaan minä vastata.

Onko mitään järkeä jaksottaa 2-jakoista ja 4-jakoista seuraavalla tavalla

8vk 2-jakoista, pääliikkeet voimapainotteisesti, apuliikkeet pitkää sarjaa 8-15

16vk 4-jakoista, pääliikkeet bodauspainotteisesti pitkää sarjaa, apuliikkeet pitkää sarjaa 8-12/10-20 ?

Mulla on nyt pari viikkoo ollu treenien jälkeen lihakset älykipeenä ja ei tunnu venyttely ja lihashuoltokaan auttavan siihen ku pitäis vetää jo seuraava treeni nii lihas tuntuu "heikolta"? Avuksi totaalilepoa 3-4 päivää vai surutta painoissa vaa alaspäin ja uutee nousuu?

Mulla on nyt pari viikkoo ollu treenien jälkeen lihakset älykipeenä ja ei tunnu venyttely ja lihashuoltokaan auttavan siihen ku pitäis vetää jo seuraava treeni nii lihas tuntuu "heikolta"? Avuksi totaalilepoa 3-4 päivää vai surutta painoissa vaa alaspäin ja uutee nousuu?
Ei mitään painoja alaspäin vaan menet salille ja treenaat normaalisti. Lihas tottuu tuohon aika nopeasti eikä enää ole jatkossa kipeä.

Omien laskujen mukaa joo mentäs plussilla ku painoki nousee pikkuhiljaa. Oon tehny nyt kaksijakoisella työntävät vetävät jaolla 4 krt viikossa ja siinä joku kusee varmaa. Täs on nyt ohjelman vaihto eessä. Pidän pari kolme päivää lepoo ja rupeen tahkoo 3 jakoisella 2on 1off 1on1off 2on1off jne. Eli 4 päivän kierrolla jos vaikka palautus paremmin.

Treenaan fiksu nelijakoinen tyylisellä ohjelmalla ja haluaisin treenata epäkkäitä lisäksi. Kannattaako ne tehdä olka/ojentaja treenin jälkeen vai selkä/takareisitreenin jälkeen?
Nämä treenit on siis peräkkäisinä päivinä

Pitääkö muka paikkaansa, että päänsisäinen paine kasvaa jotenkin mainittavasti? Mun mielestä kovassa toistossa kannattaa kyllä pidättää hengitystä ihan kunnolla, koska jos samalla puhaltaa ulospäin, keskivartalon paineet heikkenee ja koko kroppa "löystyy" sen myötä. Mitäs jos vaikka kyykkytoistossa päästää ilmaa ulos ja sitten raskas toisto tuleekin toodella hitaasti ylös? Lopussahan ei ole enää mitään paineita jäljellä.

Ei sun kovaa tartte ulos puhaltaa, mutta jos kokonaan suljet kurkunkannen eli pidät kaiken paineen, niin kyllä paine päässä kasvaa.
Itse en ainakaan halua selvittää ko. menetelmällä josko päässä sattuu olemaan mahdollinen valtimonpullistuma, joka voi paineen myötä revetä. Näitä pullistumia kun voi olla ihan kenellä vain meistä.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Tätä on kysytty varmasti monia monia kertoja mutta vielä ainakin kerran minulle voisitte vastata :) kysymys kuuluu mitä haittaa jos ei venyttele ennen eikä jälkeen punttis treenin ja mitä hyötyjä jos venyttelee kunnolla? :) kiitos valmiiksi :rock:

Tätä on kysytty varmasti monia monia kertoja mutta vielä ainakin kerran minulle voisitte vastata :) kysymys kuuluu mitä haittaa jos ei venyttele ennen eikä jälkeen punttis treenin ja mitä hyötyjä jos venyttelee kunnolla? :) kiitos valmiiksi :rock:

Ennen treeniä ei tavallisesti pitäiskään venytellä. Poikkeuksena sillon, jos joku paikka kiristää niin paljon, että se haittaa suorittamista. Treenin jälkeen siitä sen sijaan on esimerkiks semmosta hyötyä, että lihakset ei kiristy ja jumiudu yhtä helposti ja liikkuvuus pysyy yllä tai fiksusti toteutettuna paranee. Notkeat paikat ei ehkä kuulosta niin ihmeelliseltä silloin ku ei paremmasta tiedä, mutta usko pois – ero on todella suuri. Vähän sama ku suu voi tuntua hyvältä ja raikkaalta, mutta sitten kun käyttää hammaslankaa, se "entinen" suu olikin ihan eri tuntunen.

Ennen treeniä ei tavallisesti pitäiskään venytellä.

Ennen treeniä voi aivan hyvin tehdä dynaamisia venytyksiä ja myös staattisia venytyksiä treenattavallalle lihasryhmälle, noissa se venyttelyn pituus on oleellista jonka pitäisi ennen treeniä olla todella lyhyttä, 5-10 sekuntia. Eli ei mikään syy venytellä vain silloin, jos joku paikka sattuu kiristämään.

Ja kaikkein mieluiten venytellään ihan erillään treenistä, poislue ne nopeat venytykset esim sarjojen välissä/dynaamiset venytykset ennen treeniä. Treenin jälkeenkään en heti lähtisi venyttelemään maitohappoja pois lihaksista, niiden on ihan hyvä olla siellä.

Ennen treeniä voi aivan hyvin tehdä dynaamisia venytyksiä ja myös staattisia venytyksiä treenattavallalle lihasryhmälle, noissa se venyttelyn pituus on oleellista jonka pitäisi ennen treeniä olla todella lyhyttä, 5-10 sekuntia. Eli ei mikään syy venytellä vain silloin, jos joku paikka sattuu kiristämään.

No voihan ennen treeniä syödä vaikka paskaa, mutta miksi tekis tollasia 5–10s venytyksiä ennen treeniä? Lämmittelyn jälkeen / lomassa on ihan hyvä kyllä viedä kudoksia liikeratojen loppuun saakka, mutta nekin tekisin mielummin ihan liikkeiden kautta (kyykyt, askelkyykyt jne.). Varsinaista venyttelyä sen sijaan ei mun mielestä tarvita, ellei joku paikka oikeesti estä liikkumista.

No miksei tekisi? Kun ne just pitää todella lyhyinä niin niillä ei ole negatiivista vaikutusta voimantuottoon etc ja varmasti tuo elastisuutta treeniin lisää vaikkei mikään paikka varsinaisesti olisikaan jumissa. Ei sillä, en mä kyllä itekkään oikeestaan ikinä ennen treeniä venyttele paitsi juuri dynaamisesti mutta pointti oli, että typerää huudella täällä ettei ennen treeniä kannata venytellä ellei paikat ole rautakangen luokkaa. Joku varmasti tykkää ja tuntee, että treeni lähtee paremmin käyntiin niin antaa mennä vaan kun oikein tehtynä ei ole ainakaan haittaa. Ja toki se perusteellinen venyttely kannattaa tehdä ihan erillään treenistä eikä heti treenin perään/ennen kuten Nikula sanoikin jo.

Jotku puolentunnin venyttelysessiot on täysin turhia(esimerkki, moni tuntuu käsittävän perusteellisen venyttelyn näin). Pari minuuttia päivässä riittää mainiosti.

Jotku puolentunnin venyttelysessiot on täysin turhia(esimerkki, moni tuntuu käsittävän perusteellisen venyttelyn näin). Pari minuuttia päivässä riittää mainiosti.

No mitä vittua nyt taas. Sä oot kyllä niin käsittämättömän pihalla. Pari minuuttia ei kyllä riitä yhtään mihinkään. Vai ajattelitko että tollanen 5s venytys per lihasryhmä päivässä on jotain hyödyllistä?

No riippuu tavoitteista. Jos venyttelyn syy on se, että voi sanoa "heh heh juum venyttelen päivittäin", niin tuo on oikein hyvä. Jos taas haluaa jotain tuloksia (esim. paremman liikkuvuuden), tarvitaan vähän jotain muutakin ku muutaman minuutin venyttely. Muutama minuutti per venytys (per puoli) on ihan hyvä. Mut jos koko kropan käy muutamassa minuutissa läpi, vois saman tien olla venyttelemättä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom