Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
^ Mä en tuota artikkelia lukenut kun englannin taito on vähän niin ja näin, mutta näin nopsaan ajateltuna mitä ihmettä sitä sitten syöt jos olet kaiken maidon ja viljan jättänyt pois? Tunnustan, että en ole pahemmin ikinä tuntenut kiinnostusta tutustua sen tarkemmin minkään sorttisiin ruokavaliojuttuihin ja näin aamulla ei ajatuskaan vielä juokse kovin kirkkaana.. Mitä syöt esim. aamupalaksi? Jos miettii omaa aamupalaa, niin en voisi syödä oikeastaan mitään tuolla ruokavaliolla. Millä korvata puuro, leipä, jugurtti..?
Mulla ei iho kovin pahassa kunnossa ole, mutta tekisi silti mieli kokeilla kuinka paljon ruokavaliolla pystyisi vaikuttamaan. Ongelma vaan on siinä, etten tiedä mitä söisin :D

Halo, mua kiinnostais myös tietää sun ruokavaliosta enemmän, jos olet tosiaan huomannut selkeän muutoksen ihossasi nykyisellä ravitsemuksella :) Veikkaisin, että noudatat jonkun sortin vhh-ruokavaliota (kun nuo viljatuotteet eivät kuulu ruokalistallesi)?

Halolla oli mielenkiintoinen postaus.

Huomasin tosi ison eron, kun olin kolmisen viikkoa hyvin vähällä sokerilla. Nyt on mennyt sokeria taas vähän enemmän, minkä huomaa leuan iholla. Viljatuotteiden poisjättäminen kuulostaa jotenkin aika rajulta - ainakin omaan ruokavalioon peilaten. Tosin kun tuo sokerin skippailukin tuottaa hyvää tulosta, en tiedä tuosta vilja-asiasta sitten. Tosin yritän katsoa, etten ihan kohtuuttomia määriä viljoja syö. Onko sulla Halo jotain erityisiä motivaatiovinkkejä, miten lähteä toteuttamaan pysyvää muutosta ruokavalion suhteen (lähinnä tää sokerittomuus)? Mä oon vähän sellanen, että joo-joo on hieno idea, että kyllä mä sit joskus. Mä vaan tykkään liikaa sokerisista jutuista, yhyy. Tosin kaks ja puol viikkoa ilman karkkia todisti, että mä voin olla siis ilman kauheita sokerimääriä :) Olen just vasta ottanut palkkarin käyttöön (ananasmehu ja soijaprode), joten mietin, kannattaako sitä käyttää vai ei. Tosin olen jo aiemminkin miettinyt, josko treenailisi ilman palkkaria. Tosin ehkä ton pussin ainakin vois käyttää loppuun. (Palkkaripohdinnoissani voin siirtyä varmaan toiseen ketjuun, että ei mene ihan offiksi.)

Joulun jälkeen on hyvä miettiä näitä hommeleita enemmän :) Ja olla joulukin ilman sokeriövereitä :) Ja kokee sitä olevansa kulkeneen jonkin verran hyvään suuntaan, kun sokeriöverit eivät edes houkuta, mutta vielä on matkaa ideaalitilanteeseen.

Yli 20 vuotta elänyt töykeän pizza-selän kanssa.
Roaccutan taitaa olla ainoa kokeilematta jäänyt keino. Totesin liian kalliiksi ja pelkäsin sivuvaikutuksia - jo muutama päivä tetrasykliiniä aiheutti hirveän allergisen reaktion. Ulkoiset aineet taas kuivattavat ihon ympäriltä ja ongelma jää muhimaan.
Ainoa lohtu on se, että rusketun helposti (kunhan ei iske aurinkoihottuma) ja tummempi iho ihanasti häivyttää aknea samalla kun aurinko parantaa sitä!

Ihan vaan btw, tetrasykliini (antibiootti) on ihan eri lääke kuin Roaccutan. Tetrasykliini auttaa vain hyvin harvoilla akneen, eikä sen aiheuttamat reaktiot indikoi mitenkään roaccutanin sietokykyä. Itselläni tuli n. 9kk:n roaccutan kuuri maksamaan noin 200-250e, ja kun summan jakaa yhdeksälle kuukaudelle (lääkkeitä ei edes saa ostaa kuin kk:n annoksen kerrallaan!!) ei se nyt niin kallista ollut.

Jokainen toki tavallaan, mutta noiden syiden takia en kannata jättää kokeilematta. Itseäni ainakin harmittaa, että kärsin turhaan pahasta aknesta melkein 15 vuotta, kun en uskaltanut kokeilla roaa - joka ainakin toistaiseksi näyttää tuoneen avun (kuuri loppui n. 5kk sitten).

Tiedän kyllä että tetrasykliini ja Roaccutan ovat kaksi täysin eri ainetta, mutta on muutenkin taipumusta reagoida ei-toivotusti lääkkeisiin, siksi hirvitti Roaccutanin vahvuus eikä ihotautilääkäri sitä mulle juurikaan suositellut. Hän sanoi myös, että Roaccutanin annostelu (siis myös hinta) riippuu ihmisen painosta, siksi olisi ollut kallis (tosin jokinorsu-look oli silloin lähempänä kuin nyt:)).

Oli silloin 2005 kun asiaan tutustuin.. Voi paljon enemmän:( Nyt enää 67kg:) Sorry :offtopic: Mutta nyt; ILOISTA JA IHANAA JOULUA SINULLE LUCYFERY JA KAIKILLE MUILLEKIN!! -Nautitaan suklaasta näppyjä ajattelematta:hyper:

Halolla on hyvää asiaa. :)
Suosittelen kananmunien syöntiä kaikkille iho-ongelmaisille, ja nimenomaan kokonaisina. Kananmunan keltuaisessa on paljon biotiinia ja A-vitamiinia mitkä vähentää ihon rasvaisuutta ja talin tuotantoa. Itse syön joka aamu aamiaiseksi munakkaan jossa on vihanneksia jossain muodossa tai keitettyjä kananmunia jos on kiireisempi aamu. Leipää en ole oikeastaan kaivannutkaan. Viljatuotteet kun ei sovi omalle vatsalle.
Maitotuotteista kannattaa suosia luomua aina kun vaan mahdollista. Rahka ja maustamaton jogurtti on hyviä vatsalle niiden sisältämien maitohappobakteerien vuoksi.
Kannattaa nauttia maitohappobakteereja myös kapselista. Ne parantaa suoliston kuntoa ja sitä kautta vaikuttaa ihon hyvinvointiin. ;)

No nyt on täälläkin selkä täynnä eriasteisia punaisia pahkuroita. Ei tule niin hirveästi selkäpuolta katseltua, niin huomasin vasta joku päivä sitten. Naama kuitenkin (vielä) suht kunnossa. Ihon kunto on mulla aina huonontunut kun harrastan liikuntaa, ja näköjään tää punttitreeni on sitten pahinta kaikesta toistaiseksi. Eläköön kasvuhormonit.

Osaako kukaan sanoa, auttaako aurinko/solarium ihon kuntoon vaikkei ruskettuisi? Nimimerkillä kalkkilaivan kapteenina kesät talvet.

Maitoa olen juonut iät ja ajat enkä ole huomannut sillä erityistä vaikutusta... Että lienee yksilöllistä se.

Piti tulla kommentoimaan keskusteluun näin uutena, kun itsekkin viimeisen vuoden aikana olen enemmän tai vähemmän näppylöistä kasvoilla ja selässä kärsinyt.

Lopetin pillerit 2007 lokakuussa ja joskus helmikuun 2008 tienoilla iho alkoi oireilla kunnolla. Tammikuussa 2008 aloitin säännöllisen punttitreenin ja epäilin onko sillä vaikutusta koska yhtäkkiä iho rasvoittui todella voimakkaasti ja oireili muutenkin. Hain tetrasykliinikuurin, jolla se hetkessä rauhoittui.

Nyt kuitenkin pillereiden lopettamisen vaikutusten pitäisi olla jo ohi ja mm. menkattomuuden, aknen jne takia kävin tässä kuussa tarkemmissa tutkimuksissa ja taustalta löytyi PCO (monirakkulaiset munasarjat) joka nimenomaan aiheuttaa aknea naisille, menkkojen puuttumista/epäsäännöllisyyksiä, hirsutismia ym yhtä mukavaa. Lisätutkimuksissa selvisi että myös testosteronitasoni ovat _hyvin_ korkeat (pco:ssa yleensäkin on korkeammat testotasot)- joka taas tukee sitä miksi iho kukkii.

Sinänsä helpottavaa tietää mikä oireilun takana on kun aiemmin mietin, että jos treenaaminen vaikuttaa niin voimakkaasti, varsinkin kun nuorempanakin oli ongelmaa rasvaisen ihon ja lievän aknen kanssa. Lääkäri kyllä vakuutteli ettei raskailla painoilla treenaaminen nostaisi minun testotasoja noin paljon.. noh, tutkimukset jatkuu edelleen joten jospa sitä joskus saisi elimistön rauhoittumaan :(
Pillereiden kanssa ei ollut 6 vuoteen mitään ongelmaa ihon/menkkojen kanssa - mitä nyt kerran kuussa kova migreeni mutta tuntuu että senkin kestäisi näillä tiedoilla.

Mulla kanssa tuo samainen monirakkulallisuus ja siskolla myös. Iho kukkii aina, etenkin menkkojen aikaan. Niiden välissäkin on näppyjä lähestulkoon aina jokunen. Tuo on vaan ikävä raskaaksi tulon kannalta. Pillereillä rauhoittui hieman, ilman niitä on kuin mikäkin teini ;) Sitten kunhan vauvat tulee tuon sairauden kannalta ajankohtaiseksi niin helpoiten kuulemma tulee raskaaksi juuri kun lopettaa pillereiden syönnin, pillerit pitää kurissa tuon sairauden ja otollisin aika on kun lopettaa. Sori, nyt menee ihan off topic mut mun siskon gyne oli ihan ihmeissään ku sil on kaks lasta vaikka sairastaa tota, jokainen raskaus alkanut just pillereiden lopettamisen jälkeen. Nyt söi pari kuukautta pillereitä ja lopetti, het tuli raskaaks. Sil ei ilman pillereitä tullu menkkoja ollenkaan.

joo ehdottomasti suosittelen lopettamaan ne pillerit vasta sitten kun sitä lisääntymistä haluaa, ainakin tuon pco:n kanssa.. Itselläni elimistö toimi normaalisti reilu 5 kk pillereiden lopettamisen jälkeen mutta sitten jäi menkat pois eikä niitä ole tullut sitten viime huhtikuun.
Yrittääpä siinä sitten :/

siis menisit terveyskeskuksessa ihotautilääkärille? Tk:ssahan ei kai maksa kuin polimaksu.
En ole koskaan tk:ssa ihoasioita hoitanut (niin en tiedä miten toimii) koska vakuuutukseni maksaa kaiken.

Yksityisellä käynti on n. 60-80 e välillä.

Mulla on ollu iho-ongelmia jostain 11-vuotiaasta lähtien. Nyt alko mennä jo hermo keväällä kun iho oli siinä kunnossa ettei postia kehdannut hakea ilman pakkelia. Varasin ajan kosmetologille ja siellä olikin mahtavan hyvä ammattilainen. Teki mulle sen hoidon ja antoi listan mitä aineita ei sais löytyä meikeistä tai puhdistus/rasvatuotteista. Tietenkin suositteli omaa merkkiänsäkin ja ostinkin kokeilupakkauksen. Hän kehoitti käyttämään kuukauden ajan ja lupasi että siinä ajassa iho pitäisi muuttua huomattavasti paremmaksi. No, niinhän se teki. Osan tuotteista ostin näitä hänen suosittelemiaan Dermalogican tuotteita jotka ovat järjettömän hintaisia mutta tosi päteviä. Osan löysin halvempia, joissa ei haitallisia ihoa tukkivia aineita ole. Lisäksi kosmetologi osasi vastata todella hyvin kaikkiin kysymyksiin, mistä mikäkin johtui.
Itselleni tämä oli todella pieni sijoitus tuottoon nähden. Todellakin kannatti. Nyt olen ollut välillä päiviä ilman meikkiä. Eikä tarvi enää naamaa hävetä.

Vinkkinä siis iho-ongelmista kärsiville; Hankkikaa joku pätevä kosmetologi. Ei se niin älyttömiä maksa jos siellä neljästi vuodessa käy. Itseen kannattaa sijoittaa!

(kaverini on kosmetologi ja aivan kuutamolla asioista verrattuna tähän ammattilaiseen. Niissä on eroja!)

Suosittelen kanssa ehdottomasti Dermalogicaa! Niitä tuotteita saa muuten halvemmalla nettikaupasta! :)

Itselläni on nyt ollut 3 kertaa 3 kuukauden mittainen Apocyclin-kuuri ja se kyllä parantaa ihon, mutta muutaman kuukauden jälkeen kuurin lopettamisesta iho menee taas ongelmalliseksi. Roaccutan -kuuri houkuttelisi siinä mielessä, että se on tehokas, mutta ne haittapuolet.. :( Raskaustestit kerran kuussa, iho ja limakalvot kuivuu, voi aiheuttaa maksa-arvojen nousua, voi heikentää (hämärä)näköä, ei saa olla auringossa ja kovaa fyysistä rasitusta on vältettävä..jne..jne..

Noista Gildesin mainitsemista testeistä en ole ennen kuullutkaan..pitäisipä käydä lääkärissä testailemassa taas vertansa..

Roaccutan -kuuri houkuttelisi siinä mielessä, että se on tehokas, mutta ne haittapuolet.. :( Raskaustestit kerran kuussa, iho ja limakalvot kuivuu, voi aiheuttaa maksa-arvojen nousua, voi heikentää (hämärä)näköä, ei saa olla auringossa ja kovaa fyysistä rasitusta on vältettävä..jne..jne..
Kaikkia haittavaikutuksiahan ei tule kaikille, eikä toi limakalvojen ynm. kuivuminen oikeestan mitää haittaa. Eikä mulle ainaskaan sanottu mistään fyysisen rasituksen välttämisestä..

Suositut

Back
Ylös Bottom