Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa vaihtaa luontaiskosmetiikkaan. Tavallisissa kaupan ja apteekin tuotteissa on mineraaliöljyjä mitkä vaan tukkii ihohuokosia. Mineraaliöljyt on samoja mitä laitetaan auton moottoriin ja käytetään esim. muovin valmistuksessa. Kuka sellaisia haluaa naamaansa tunkea!?
Luontaiskosmetiikka on tietysti kalliimpaa mutta sieltä iho saa tarvitsemiaan vitamiineja kylmäpuristetuista öljyistä. Ihon kunto paranee huomattavasti säännöllisellä ja pitkäjänteisellä käytöllä. ;)

Mulla on alkanut iho-ongelmat nyt puntin aloittamisen jälkeen :( Harmittaa vähän kun nyt vasta oon alkanu ottaa kalaöljyni, lopettanu dokaamisen ja tuhottoman suklaan/karkin syömisen, ja tietenkin nyt sit iho kukkii. Syytän ruokavaliossa lisääntynyttä proteiinia ja hikoilua. Katselen aina kauhulla kun toisilla on treenatessakin meikit päässä, mun iho varmaan hilseilis pois vielä rasvoittumisensa lisäks jos noin tekisin. Kai sitten joillain kestää. *kade*

Odotellaan nyt pari kuukautta, voihan se olla että iholla on vaan vähän totuttelua hommaan. Jos ei tästä parane ni sit lääkäriin kai. Kosmetologilla oon ihonpuhdistuksessa nyt käynytkin. Pitäis saada aikaseks varata uus aika.

Asurfael: Sun ihon kukkiminen johtuu varmaan pitkälti siitä, että nyt kun syöt terveellisesti ja liikut niin iho työntää kaiken moskan pois ja puhdistaa itseään, sekä aineenvaihdunta toimii varmasti aivan eri tavalla. Malttia vaan sen kanssa! Iho varmasti rauhoittuu ajan myötä.:)

^Toi kuulostaa siltä, että ajais saman asian jos hinkuttaa naamaansa ite jollain hiekkapaperilla:lol2:. Säästyypä sitten nekin rahat:jahas:.

Onko niitä topicissa mainittuja "muita iho-ongelmaisia"?

Mulla tosi vaikea atooppinen ihottuma joka ei kyllä yhtään helpota säännöllisten treeniaikojen noudattamista tms. :(

Mulla iho tuntuu puhdistavan itseäänkin paremmin vähän ihonpuhdistuksen jälkeen. Herkkä iho niin ei kosmetologi suosittele mekaanista kuorintaa ollenkaan, putsaa hellällä kemiallisella kuorinnalla, höyryttää ja mekaanisesti puhdistaa ihon.

Kysyin nyt noista näpyistä kosmetologilta kun ne on omaankin silmään alkanut vaikuttaa enemmän ihottumaiselta kuin perinteiseltä finniltä. Kosmetologi sanoi että näyttää hikinäpyiltä. Voi hyvin pitää paikkansakin kun noita on joka kesä ilmestynyt, ei vaan aiemmin näin pahana. Eli treenillä lienee osuutta asiaan, vaikka naaman aina hikoilun jälkeen putsaankin. Samanlaista onkin joskus tullut kesäisin kehon taipeisiin.

Näyttää menevän parempaan suuntaan nyt kun säät on viilentyneet.

Vinkkejä löytyy vaikka millä mitalla. Sitä ei kukaan jaksais lueskella jos kaikki ne rustaisin tänne.. :) Sähköpostilla voit ottaa myös yhteyttä jos siltä tuntuu. Ehkä ykkösenä tulee valohoito mieleen jos auringosta on sulle noinkin paljon hyötyä.. Toinen mikä tulee mieleen on kyllä joku allergia. Voisiko olla esim untuvatakista, kaulaliinasta tms? Tai sitten hiivasieniallergia. Se vaikuttaa paljon juuri kaulan, niskan ja kasvojen alueella..

Atoopikko täälläkin, välillä hyviä kausia ja välillä huonompia. :( Tärkeintä mulle on ollut käydä heti hikoilun jälkeen suihkussa, ettei hiki kuivu ja ala kutittamaan. Suihkut on pakon edessä muuttuneet nopeiksi ja haalealla vedellä otetuiksi pikasuihkuiksi. Nyyh. Suihkun jälkeen huolellinen perusvoiteen käyttö, ei saisi olla liian rasvaista ettei jää tukkimaan ihoa, mutta liian vetiset jättää "kiristävän" tunteen. Itsellä käytössä Essex plus ja Ceralan vaihdellen.

Ja todellinen atooppisen ihoni pelastus ja lompakkoni tuho on ollut pimekrolimuusi-ainetta sisältävä lääkevoide ELIDEL, sillä oon saanut hoidettua parissa päivässä kuriin sekä orastavat punaiset alueet, että jo tosi kipeät, haavaiset ja punaiset läikät. Ei esim. ohenna ihoa kuten kortisoni, mutta koska toi on suht. uusi valmiste, niin pitkäaikaisvaikutuksia ei ole juuri tutkittu. Mä oon itse kokenut terveen ihon niin elämänlaatua parantavaksi asiaksi, että tulkoon sitten jotain sivuvaikutuksia viiskymppisenä..

Tärkeää on tietysti myös koittaa saada allergiaa aiheuttavat asiat kuriin, eli omassa tapauksessani tiheä lakanapyykki, imurointi ja oikeat pesuaineet yms.

Itselläni puhkesi akne varmaan tuossa 12-13 vuotiaana, eivätkö mitkään puhdistusaineet sun muut kosmetologilla käynnit auttaneet. Ihotautilääkäri sitten määräsi jotain aknelääkettä, söinköhän sitä n. puoli vuotta mutta se ei auttanut yhtään mitään. Jonkin verran taas yrittelin pärjätä erilaisilla puhdistustuotteilla, kunnes menin uudestaan ihotautilääkärille. Tällä kertaa lääkäri määräsi jotain muuta aknelääkettä, ja akne oli aika hyvin kadonnut kuukauden kuluessa. Noin puoli vuotta söin kyseistä lääkettä ja sen jälkeen on vain sattumalta silloin tällöin puhjennut yksittäinen finni.

Mutta eipä noita aknelääkkeitä kovinkaan mukavaa ollut syödä, toisen kannsa piti lääkkeen ja syönnin välillä odotella väh. tunti ja välttää maitotuotteita kolmeen tuntiin ennen ja jälkeen lääkkeen oton, ja toisen kanssa oli pakollista syödä jotain rasvaista. Mutta tyytyväinen kuitenkin olen kun lopulta noin kolmisen vuotta sitten sain tuon aknen pois.

Täälläkin aknesta kärsinyt jo yli kymmenen vuotta. Kävin vihdoin kaikkien kaupasta ja apteekista saatavien voiteiden jälkeen lääkärissä, joka määräsi Avitcid-voidetta.
Noh, tuntuisi että kesä helpottaisi tätä ongelmaa, mutta ei. Naama on todellaki räjähtäny käsiin ja olen ihan helvetin loppu tähän. En edes kehtaa ulos mennä ku naama on niin hirveän näköinen... Olen perunut kaikki tapaamiset kavereiden kanssa, koska ahdistuisin vaan ku tiedostan miltä iho näyttää toisten silmissä.
Tuntuis, ettei tämmöinen yksi akneongelma vaikuttaisi, mutta olen niin loppu ja vitutus on liian suuri. Tullu jopa itsetuhoisia ajatuksia liikaa, mitä en saa noin vaan mielestä pois.
Olen käyttänyt tota Avitcid-voidetta yli kaksi viikkoa, ja ihoni on punainen ja näppyinen, varsinki toinen puoli leuasta kunnon finnipeltoa.

Tuntuu niin typerältä, että tätä ei saa koskaan kuriin. Menny siihen ettei kaupassakaan viiti enää käydä ja olen eristäytynyt asunnolleni ihan täysin.
Olen ihan neuvoton ja väsynyt, eniten turhautunut. :wall: :(

Täälläkin aknesta kärsinyt jo yli kymmenen vuotta. Kävin vihdoin kaikkien kaupasta ja apteekista saatavien voiteiden jälkeen lääkärissä, joka määräsi Avitcid-voidetta.
Noh, tuntuisi että kesä helpottaisi tätä ongelmaa, mutta ei. Naama on todellaki räjähtäny käsiin ja olen ihan helvetin loppu tähän. En edes kehtaa ulos mennä ku naama on niin hirveän näköinen... Olen perunut kaikki tapaamiset kavereiden kanssa, koska ahdistuisin vaan ku tiedostan miltä iho näyttää toisten silmissä.
Tuntuis, ettei tämmöinen yksi akneongelma vaikuttaisi, mutta olen niin loppu ja vitutus on liian suuri. Tullu jopa itsetuhoisia ajatuksia liikaa, mitä en saa noin vaan mielestä pois.
Olen käyttänyt tota Avitcid-voidetta yli kaksi viikkoa, ja ihoni on punainen ja näppyinen, varsinki toinen puoli leuasta kunnon finnipeltoa.

Tuntuu niin typerältä, että tätä ei saa koskaan kuriin. Menny siihen ettei kaupassakaan viiti enää käydä ja olen eristäytynyt asunnolleni ihan täysin.
Olen ihan neuvoton ja väsynyt, eniten turhautunut. :wall: :(

Mulla puhkes parisen vuotta sitten aikuisiän akne. Ei se ikinä mikään kamalan paha ole ollut, mutta joka tapauksessa semmoinen mikä itteeni häiritsi suunnattomasti. Kävin pariin ottteeseen lekurilla, joka määräsi antibioottia ja jotain rasvaa.. Todellisuudessa ne vain pahensi asiaa.

Parhaan helpotuksen olen saanut naamaani luontaistuotteista. Vitamiinit, aloeverageeli ja emäsjauhe ovat parantanut mun ihoa aika paljon. Tuo aloeverageeli haalentaa finnien jättämiä arpia ainakin vähän. Sitten taas kuulemma proteiini lisää kehon happamuutta, mikä taas saattaa aiheuttaa epäpuhatuksia iholle, niinpä tuo emäsjauhe korjaa emästasapainoa kehossa.

Kannattaa myös muistaa, että voimakkaat naamanpuhdistusaineet ei aina ole niitä parhaita vaihtoehtoja. Liian tujut pesuaineet saattaa kuivattaa ihon pinnan niin paljon, että iho rupee puskee rasvaa entistä enemmän ulos. Vaikka itse tälläinen rasvanaama olenkin niin pesen silti kuivalle tai normaalille iholle tarkoitetulla pesuaineella, jotta ihon pinta ei vaan kuivuisi liikaa.

En usko, että oikeasti sun iho muita häiritsee, kyllä ne sun kaverit varmasti haluaa viettää aikaa sun kanssa oli se akne kuinka paha tahansa.

Kannattaa myös muistaa, että voimakkaat naamanpuhdistusaineet ei aina ole niitä parhaita vaihtoehtoja. Liian tujut pesuaineet saattaa kuivattaa ihon pinnan niin paljon, että iho rupee puskee rasvaa entistä enemmän ulos. Vaikka itse tälläinen rasvanaama olenkin niin pesen silti kuivalle tai normaalille iholle tarkoitetulla pesuaineella, jotta ihon pinta ei vaan kuivuisi liikaa.

Minulla on aina ollut jonkin verran finnejä ja kierron vaiheet tuntuvat vaikuttavan finnien kehittymiseen. Mutta tässä kevättalvella vaihdoin puhdistustuotteet Prismasta saatavaan Lactolinen pesunesteeseen (mielestäni vastaava kuin apteekista Lactasyd, mutta halvempi) ja sen lisäksi käytän ainoastaan kasvovettä. Vaihdoin myös rasvan kosteuttavampaan Vichyn tuotteeseen ja finnit ovat vähitellen hävinneet lähes olemattomiin. Eli vuosia olen hoitanut ihoa eri sarjojen aknetuotteilla ja kokeillut rasvaa jos toistakin ja nyt palatessani ns. back to basics niin iho kiittää ja finnit häviää. Kannattaa kokeilla!

Mutta tässä kevättalvella vaihdoin puhdistustuotteet Prismasta saatavaan Lactolinen pesunesteeseen (mielestäni vastaava kuin apteekista Lactasyd, mutta halvempi) ja sen lisäksi käytän ainoastaan kasvovettä. Vaihdoin myös rasvan kosteuttavampaan Vichyn tuotteeseen

Juuri vähän aikaa sitten ostin tuota ihan samaa pesunestettä. Tartteekin nyt vaan testata ahkerasti, jotta näkee mimmoinen vaikutus sillä on naamaan. Apteekin täti suositteli mulle Vishyn rasvaa, mutta sekin lojuu nyt kaapissa kun se ei kosteuttanut ihon pintaa tarpeeksi. Rasva oli siis nimenomaan tarkoitettu rasvaiselle iholle joten iho kuivui liikaa ja rasvaa rupesi tunkemaan entistä enmmän ulos :curs: Voisin kyllä kokeilla tuota kosteuttavampaa vaihtoehtoa vielä..

Mulla ihon kunto parani huomattavasti, kun lisäsin reilusti rasvaa ruokavalioon. Öljyjä, juustoa, pähkinöitä, kananmunia, kalaöljyä...:worship:

Apteekin täti suositteli mulle Vishyn rasvaa, mutta sekin lojuu nyt kaapissa kun se ei kosteuttanut ihon pintaa tarpeeksi. Rasva oli siis nimenomaan tarkoitettu rasvaiselle iholle joten iho kuivui liikaa ja rasvaa rupesi tunkemaan entistä enmmän ulos :curs: Voisin kyllä kokeilla tuota kosteuttavampaa vaihtoehtoa vielä..

Olikohan sinulle suositeltu rasva siitä Vichyn akne-sarjasta, sellainen vähän vihreä purkki? Kokeilin sitä testereistä ja muistaakseni se ei ollut minulla riittävän kosteuttava. Tuota käyttämääni Vichyn rasvaa on olemassa tuon light-version lisäksi myös Rich-voide ja tehoseerumi. Tehoseerumia itseasiassa harkitsen talvella (iho kuivuu enemmän), mutta en sitten kuitenkaan raaskinut ostaa. Pyydä testereitä ensin niin ei mene rahat hukkaan!!

Mulla ihon kunto parani huomattavasti, kun lisäsin reilusti rasvaa ruokavalioon. Öljyjä, juustoa, pähkinöitä, kananmunia, kalaöljyä...:worship:

Tässä on tosiaan pointtia.. Rasvathan pitävät naisen hormonitoiminnan kuosissa.. Ja jos rasvoja ei saa niin menee systeemit sekasi. Aknekin johtuu monella nimenomaan androgeenihormoneista (testosteronista) ja sen takia monet anti-androgeeniset e-pilsut parantaa aknea tehokkaasti.

Naama on todellaki räjähtäny käsiin ja olen ihan helvetin loppu tähän. En edes kehtaa ulos mennä ku naama on niin hirveän näköinen... Olen perunut kaikki tapaamiset kavereiden kanssa, koska ahdistuisin vaan ku tiedostan miltä iho näyttää toisten silmissä.
Ei kannata silti täysin eristäytyä ja keskittyä pelkästään finnien murehtimiseen, tulee entistä epätoivoisempi ja huonompi olo.
Mä olen myös kärsinyt muutama vuosi sitten aknesta ja ajatukset olivat aikalailla samanlaiset. Nyt jälkeenpäin kun katselee valokuvia noilta ajoilta, niin ei se akne näyttänyt todellakaan niin pahalta kuin miltä se omasta mielestä tuolloin tuntui näyttävän. Jos tuon aikainen minä tulisi kadulla vastaan, en todellakaan kääntyisi kauhistuneena tuijottamaan, kuten tuolloin kuvittelin jokaisen tekevän. Meillä naisilla on paha tapa olla turhan itsekriittisiä, mutta minkäs teet.

Mä ramppasin vuosia lääkärillä, söin antibiootteja, läästin nassuuni ties mitä rasvoja ja viimeisenä vaihtoehtona söin 1½ pakettia roaccutania, joka viimein toi avun. Saman olen huomannut, että rasvaisen ihon tuotteet vain pahensivat asiaa (kiitos vaan niille kaikille lääkäreille, joiden mielestä naaman kuivattaminen on avain onneen :rolleyes:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom