Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Hmm... Mulla on ollut yli 20 vuotta todellinen pizzaselkä, märkivä, kirjava, kukkiva... Mutta nyt ei ole!!! Oikein pelästyin:wtf: kun kurkkasin viime viikolla selkäpuolta puolivahingossa peilistä ja se oli SILEÄ ja ruskea! Olen tämän kesän (jo 3kk) ollut kotona, vuorotteluvapaalla = ei stressiä, ei hautovia työvaatteita, paremmin aikaa ja mahdollisuutta miettiä syömisiään. JA olen juonut koko kesän n. 2-3 litraa maitoa päivässä (pirtelö, prodejuoma, pelkiltään koska se on hyvää!). Sekä tietenkin ollut ulkona auringossa aina kun mahdollista ja usein selkä paljaana. JA syönyt keväästä lähtien beetakaroteenia ja sinkkiä tabletteina. En osaa sanoa, mikä näistä on ollut se tärkein osa ihon yhtäkkistä ja taianomaista siliämistä (kunpa tietäisinkin!), mutta näillä jatketaan riemuiten sydämen pohjasta tästä (vaikka kuinka hetkellisestäkin..) tilanteesta:).

mulle tuli tossa viime talven aikaan hirvee "finnipöheikkö" naamaan koskaan ei oo ollu finnejä muutakun sillon tällön pari. (talvisin ehkä muutama enemmän) No sit tossa ennen kesää kävin ostamassa cliniquen epäpuhtaalle iholle olevan sarjan maksoin siitä itteni kipeeksi, mutta kun sitä niin mulle suositeltiin että 1-3vko niin naama kunnossa no niihän se olikin mutta muutama viikko niin taas naama täynnä finnejä vaikka käytin sitä tunnollisesti ohjeiden mukaan sit menin apteekkiin ja ostin sieltä jotain vichyn tuotteita nyt käytän niitä kalliita nekin mutta ei ainakaan pahenna tilannetta mutta eipä paljon parannakaan.. mut tänään lääkäri märääs jotain rasvaa akneen (en oo kyllä koskaan kokenu että mulla olisi akne mut joo) että toivottavasti se auttaa..:) Mutta onko kellää tietoo mistä tollanen finnikokoelma voi yhtäkkiä tulla(kun mikään ei elämässä oo muuttunu) ja auttaako tollaset respiti rasvat kuinka hyvin? :)

vähän taustaa pitäisi tietää - ikää, ootko lopettanut/aloittanut/muuttanut hormoniehkäisyä? jne.

Riippuen rasvasta mitä lääkäri määräsi, toimii tai ei toimi :)
Clindoxyl on ainakin hyvä ja toimiva.

Itse olen ollut hyvin tyytyväinen Cliniquen tuotteisiin ja kosteusvoiteena käytän apteekista saatavaa avenea jossa 40-50 ml purkki maksaa 25 e :D elämä on!

joo kaikkihan noi paremmat ihonhoito tuotteet on vähän kaalliita :) .. mutta tosiaan olen 19 ja 1,5vuotta sitten vaihdoin e-pillerit minipillereihin migreenin takia, toisaalta tiedän että minipillerit voi aiheuttaa aknee mutta voiko se sitten kestää noin kauan sen aknen syntyminen? niin ja sen rasvan nimi on epiduo, onko tuttu ? :) paripäivää sitä oon nyt käyttäny niin vielä ei voi sanoo että toimiiko, mutta toivotaan :)

Epiduoa mulla taitaa olla kotosalla. Ja ihan tehokkaalta sekin on vaikuttanut - toivottavasti auttaa sullakin vähän rauhoittamaan ihoa :)

Itsellä ilmennyt tässä lähiaikoina kasvojen iholle sellaisia hirveen isoja ja kipeitä finnejä, lisäksi kaulan seudulle on noita noussut, eikä aiemmin ole ikinä siellä ollut finnejä? Muutenkin ihon laatu huonontunut yhtäkkiä. Mietin olisiko treenaamisella kenties jotain tekemistä asian kanssa, koska aikaisemmin ei ole ollut näin ongelmainen iho. En syö pillereitä, joten ei voi johtua mistään hormoonimuutoksista tms. Ruokailupuoli ei ole erityisemmin muuttunut treenin jatkumisen myötä, eli ei sekään selitä tätä ongelmaa, ellei sitte jotku lisäravinteet aiheuta jtn iho-ongelmii? Voisiko jotkin ihonpuhdistustuotteet aiheuttaa ihon huononemista? Käyn säännöllisesti kosmetologilla perus ihonpuhdistuksessa kerran kk. Harkitsin käydä ihotautilääkärillä, josko olis joku akne alkanu tai jtn, mutta eikö ne lääkkeet ole pirun kalliita, jos määräis sellaisia? Ja voiko akne puhjeta koska vain? Tällähetkellä käytän jotain halpoja herbinan ihonpuhdistustuotteita, mutta opiskelijana ei ole varaa oikeen noihin "hoitolatuotteisiin", jotka varmasti olisivat parempia, kuin nuo halppistuotteet. Ikävää oikeesti, kun yhtäkkiä naamaan pukkaa sellasia hirveen kokosii näppyi, ei kehtais kämpästäkään ulos astua sillon, kun ei niitä meikilläkään oikeen saa peitettyä. Ja siitähän iho tykkää, kun tököttiä on sentin verran naamassa enneku ulos uskaltautuu.. :( Ja meikeistä senverran, olen käyttänyt samaa meikkivoidetta nyt pidempään, eli olis jo varmaan aiemmin ilmenny tää ongelma, jos johtuis meikistä? Jos jollai olis heittää hyvää vinkkii miten vois ehkästä tollasten puhkeemista, vai kannattaako sinne lekurille lähteä tämän takia? :(

Mietin olisiko treenaamisella kenties jotain tekemistä asian kanssa, koska aikaisemmin ei ole ollut näin ongelmainen iho.

Minulla ainakin nimenomaan treenaaminen vaikuttaa ihoon. Teininä ei ollut ikinä finnejä, mutta kun reilut neljä vuotta sitten aloin treenata, alkoi ihokin kukkia. Siitä lähtien finnejä onkin sitten riittänyt, välillä enemmän, välillä vähemmän. Kuukautiskierto on toinen joka vaikuttaa itselläni paljon, eli hormonitoiminta näyttäisi olevan ainakin minun finnieni syynä.

osittain mullakin vaikuttaa kuukautiskierto, mutta tämänhetkinen tilanne on mennyt reilusti pahemmaksi, kun vertaa aikaisempaan ihon kuntoon.. Miten tolla treenillä voi olla vaikutusta ihon laatuun?
toisaalta, kun muistelee aikaa enneku oli ikinä koskenut e-pillereihin, niin iho oli myös sillon aika pahassa jamassa, pillereillä se parani huomattavasti, mutta sitten iskikin muut ongelmat. En nyt päälle vuoteen ole enää pilsui napsinu, mut tuskin sillä on enää tohon vaikutusta?
Entä,voiko esim. kova stressi aiheuttaa sellaisia isoja kipeitä finnejä?

Betzyh, kasvuhormonit ja testosteroni lisäävät finnien muodostusta ja liikunta lisää niiden hormonien määrää. Mulla on ollut aina sama vaiva. Kun rupean harrastamaan vähänkään kovempaa liikuntaa, iho menee huonompaan kuntoon.

Lääkäri ei määrää kalliita lääkkeitä jos sanot, että rahaa on vaan tietyn verran käytettävissä. Eli sanot paljonko pystyt käyttämään, ja lääkäri etsii aineet jotka saat sillä rahalla.

Pakko kyllä täällä hehkuttaa, mun blogiin viime viikolla eräs ihana kommentoi, että on hoitanut ihoaan mineraalisuolalla. Itse olen käyttänyt ruuan laittoon jo pitkään hienoa merisuolaa, ja kokeilin huvikseni sitä iholleni. Eli jos iholla on meikkiä/ teet suolahoidon illalla, pese kasvosi normaalisti, ota noin teelusikallinen suolaa kämmenelle, sekoita siihen vähän vettä ja levitä kasvoille. Anna kuivahtaa n.20-30min ja huuhdo pois. Mulla ainakin auttoi todella näkyvästi epäpuhtauksiin jo parissa illassa ja iho tuntuu hoidon jälkeen ihanan sileältä. Suolahoito myös tasoittaa ihon väriä ihan huomattavasti.
täältä voit lukea ihanan maddoxin kullanarvoisen vinkin! suosittelen lämpimästi kokeilemaan!!

Pakko kyllä täällä hehkuttaa, mun blogiin viime viikolla eräs ihana kommentoi, että on hoitanut ihoaan mineraalisuolalla. Itse olen käyttänyt ruuan laittoon jo pitkään hienoa merisuolaa, ja kokeilin huvikseni sitä iholleni. Eli jos iholla on meikkiä/ teet suolahoidon illalla, pese kasvosi normaalisti, ota noin teelusikallinen suolaa kämmenelle, sekoita siihen vähän vettä ja levitä kasvoille. Anna kuivahtaa n.20-30min ja huuhdo pois. Mulla ainakin auttoi todella näkyvästi epäpuhtauksiin jo parissa illassa ja iho tuntuu hoidon jälkeen ihanan sileältä. Suolahoito myös tasoittaa ihon väriä ihan huomattavasti.
täältä voit lukea ihanan maddoxin kullanarvoisen vinkin! suosittelen lämpimästi kokeilemaan!!
Mä oon tehny kans tota suolahoitoa, ja suolan sijasta käyttänyt tavallista sokeria. Kumpikin mielestäni yhtä hyviä, sokeri ehkä miellyttävämpi. Nyt ostin sitten ihan oikeasti sellaisen jonku "sugar scrubin" joka on muka tarkoitettu vartalon kuorintaa, mutta mä ainakin kuorin sillä kasvot ja ihan mieletön ero! Kyseessä tämä tuote:

Garnier_Body_Tonic_Sugar_Scrub-1.jpg

Ihotautilääkäreiltä ja kosmetologeilta olen kuullut paljon, että noin kolmenkympin kieppeillä on yleistä suupieliin ilmestyvät näpyt.

Kappas! Mulla on juuri tuollaista. En ole ihan kolmeakymmentä, mutta uhkaavan lähellä. Mistä tuo suupielten näppylöityminen johtuu? Jostain hormonihommastako?

Mun pahimmat iho-ongelmat olivat seurausta ylikunnosta ja kropan säästöliekistä. En oikein tiedä, mikä ne varsinaisesti aiheutti, mutta selkä oli aivan näpyillä ja sain siihen jotain lääkettäkin. Mutta kuten tuossa edelläkin joku sanoi, kovalla treenillä ja iho-ongelmilla tuntuisi olevan joku yhteys.

Viime aikoina mulle on alkanut tulla taas isoja ja kipeitä näppylöitä. Lähinnä selkään ja nyt sitten kasvoihinkin (leukaan). Voivatkohan ne johtua vain stressistä? Syömisissä ei ole tapahtunut muutoksia, treenimäärät kyllä ovat hieman vähentyneet loukkaantuneena olemisen ajaksi. Ärsyttävää.

PS Tuo suolahoitojuttu kuulostaa mainiolta. Kokeilen.

..olinkin niin nopea, että kokeilin jo, käytin Himalajan vaaleanpunaista suolaa. Unohdin vaan suolan ja rupesin syömään marjoja, suola rapisi kulhoon. Anyway.. Itse käytän nykyään luomuneitsytkookosöljyä (huh, pitkä sana) vähän joka paikassa, mm. kasvovetenä ja silmämeikinpoistoaineena puhdistuksen jälkeen. En ole vielä niin pitkään käyttänyt, että voisin varmasti sanoa, mutta luin, että kookosöljyllä olisi luontaisia antiseptisia ominaisuuksia, eikä se huonoa ole ainakaan tehnyt. Sitä nytkin lätkäisin naamaan suolahoidon jälkeen. Katsellaan..

..olinkin niin nopea, että kokeilin jo, käytin Himalajan vaaleanpunaista suolaa. Unohdin vaan suolan ja rupesin syömään marjoja, suola rapisi kulhoon. Anyway.. Itse käytän nykyään luomuneitsytkookosöljyä (huh, pitkä sana) vähän joka paikassa, mm. kasvovetenä ja silmämeikinpoistoaineena puhdistuksen jälkeen. En ole vielä niin pitkään käyttänyt, että voisin varmasti sanoa, mutta luin, että kookosöljyllä olisi luontaisia antiseptisia ominaisuuksia, eikä se huonoa ole ainakaan tehnyt. Sitä nytkin lätkäisin naamaan suolahoidon jälkeen. Katsellaan..

Mä oon käyttänyt pelkästään kookosöljyä kosteusvoiteena nyt jo useamman kuukauden, kosteuttaa juuri sopivasti aina (iho ei koskaan kiristä) eikä tarvitse pelätä mitään parabeeneja, kemikaaleja tms.

Mä oon käyttänyt pelkästään kookosöljyä kosteusvoiteena nyt jo useamman kuukauden, kosteuttaa juuri sopivasti aina (iho ei koskaan kiristä) eikä tarvitse pelätä mitään parabeeneja, kemikaaleja tms.

Öljyä iholle? Eikö siitä jää rasvainen tunne? Toimiiko tuo myös rasvaiselle, pintakuivalle iholle?

Kun oleskelin kolme kuukautta trooppisessa ilmastossa, ei iho kaivannut mitään rasvaa. Nyt taas huomaa, että täytyy laittaa jotain, tosin ihokin tottuu kaikkeen. Jos aina lätkii jotain superpaksuja kreemejä (niin kuin ennen tein), iho tottuu siihen. Nyt olen totuttanut ihoani vähempiin ja tuo kookosöljy onkin passeli iltaisin. Siitä ei jäärasvainen tunne, ehkä vähän kiiltää kyllä, siksi aamuisin käytänkin jotain kevyttä ja mahdollisimman simppeliä rasvaa. Olen vuosia käyttänyt sarjaa nimeltä Simple (saa ainakin Englannista), yksinkertaisia tuotteita, jotka ei kuivata, ainakin puhdistusaine on parasta, rasvakin ihan jees.

Mä oon tottunu nauttimaan kookosöljyä sisäisesti, mut että ihan ulkoisestikin... Hmm. Täytyypä testailla. Vähän kyl epäilyttää, et jos toi tukkii huokoset ja tuleekin finnejä mut kai tota kokeilla voi.

Aamuisin laitan sitä tosi kevyesti vaan, annan imeytyä hetken ja ennen meikinlaittoa taputtelen paperilla ylimääräiset pois. Illalla laitan sit vähän enemmän ennen nukkumaanmenoa. Mullakin on rasvainen, pintakuiva iho (tai oli, pintakuivuus on aika pitkälti hävinnyt..). Ei varmasti tuki huokosia, kannattaa testata :-)

Back
Ylös Bottom