Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Rutikuiva ihokin tottuu vähempään, jos ei nimenomaan totuta sitä paksuihin kreemeihin. (Vertaa huulirasva-addiktio, tuntuu, että huulet rohtuvat koko ajan jos on tottunut rasvaamaan, viikossa tottuu olemaan ilman.)

Sorruin ostamaan tänään puolen litran purnukan tota kookosöljyä. Nyt istun sohvalla naama öljyä kiiltäen ja toivon että kämppis ei yllätä. :D Rasvainen pintakuiva iho vaatii kosteusvoiteelta paljon, saas nähdä miten käy. Tuoksu on ainakin hyvä! :)

Musta jännä, että hyväksytään mukisematta muovipurkeissa tulevat modernit kemikaalicocktailit joista imeytyy parabeeneja ja ties mitä ihoon, ja sitten tuhansia vuosia käytössä ollut luonnontuote aiheuttaa jotenkin skeptistä suhtautumista. Sä siis haluat tutkimuksen, jossa tutkitaan sitä, onko kookosöljy hyvä ihon kosteuttaja? Kosmetiikka- tai lääkefirmat eivät voi patentoida kookosöljyä -> ne eivät voi tienata sillä rahaa = et varmasti tule näkemään mitään tutkimuksia. Mitä jos vaan kokeilisit sitä? Tässäkin ketjussa moni on sanonut, että se toimii (itse en ole käyttänyt MITÄÄN muuta kosteuttajaa iholle yli 3 kuukauteen). Jos et diggaa, niin voit syödä sen öljyn :)

Asiaa!!! :thumbs:

tyroksiini sanoi:
Onko sinulla Halo millainen ihotyyppi? Jos on rasvainen iho niin saattaa ollakin, että kooksolöjyn antama suoja riittää, mutta rutikuiva iho tarvitsee enemmän kosteutta.

Miten sä voit väittää jotain tuotteesta, mitä et ole itse kokeillut? Mulla ON rutikuiva iho (lievää atopiaa myös), mitkään kosteusvoiteet ei tunnu riittävän enkä halua enää ostaa mitään synteettisiä kemikaalipaukkuja. Kookosöljyä oon käyttänyt sisäisesti koko kesän, mutta nyt oon viikon verran käyttänyt sitä myös nassussa. Mulle riittää ihan ohut kerros kasvoille, ei kiristä eikä kiillä. Parhaiten öljy imeytyy, kun sen levittää juuri puhdistetuille ja pyyhityille kasvoille.

Mä oon heittänyt naamaa (ja päänahkaan) kookosrasvan lisäks kylmäpuristettua pellava- ja oliivilöljyä. Laveran ja Weledan tuotteita mulla on käytössä. Jossain vaiheessa toivottavasti siirryn kokonaan kp. öljyihin ihonhoidossa. Ja mitä vähemmän stressaa ja mitä harvemmin tuhoaa suurta määrää sokeriherkkuja, iho voi paremmin.

Noniin olen nyt testannut tuota kookosöljyä iholleni, sekä koko vartalolle että kasvoihin. Ihosta tulee kyllä ihanan pehmeä ja toimii varsinkin vartalolle. Kasvoillekin muuten ihan ok, mutta silmänympärysihoa kiristää. En osaa vieläkään sanoa onko varsinaista ihon kosteutusta tapahtunut, koska kun laitoin sitten taas vaihteeksti kosteusvoidetta pitkästä aikaa vartalolle niin ihoni imaisi voiteen välittömästi kuin ei olisi koskaan kosteutta saanutkaan. No mutta kyllä tuolla ainakin pehmeän ihon saa, jos ei muuta.
edit: Lisäksi ihoni on kutissut kookosöljystä. Se voi johtua joko siitä, että olen allerginen tai siitä että iho oli kuiva eikä saanut tarvitsemaansa kosteutta.

Wiiii! jostain 12/13 vuotiaasta ollut rankka akne, ja nyt se on POISSA! Ei muuten ole mitään paska puhetta toi vähähiilarisen, ja maidon yhteys akneen!
Lopetin siis kaikki pasta, riisi, peruna, puuro, leipä hommelit ja maidon. Ennen söin kaikkea tuota, täysjyvänä kylläkin mutta tää oli selvästi se syy. Ne kaikki jätettyäni ja vaihdettuani kasvojen hoitotuotteet herkkäihosten hoitotuotteiksi, (Siis ainoa mitä käytän on iltaisin kasvojen puhdistusaine) rasvana toimii se loistava kookosöljy, ja muutos on ihmeellinen. En uskonut että tääkään päivä koittais ikinä. Arvet on vieläkin mutta ajan kanssa nekin kait vaalenee. Sisältä päin kaikki lähtee, ärsyttävä vaiva tua akne, kun joka aamu kun heräsin ja katsoin peiliin niin törkeä vitutus.
Ainoa ongelma tässä toi palautuminen treenin jälkeen. Mä oon siis nykyään vetäny huiviin vaa paribanaania "palkkariks". vois sitä jotain parempaakin keksiä. En vaan halua riskeerata tän hetkistä ihon tilannetta.
Mut jooo tässä mun tarina :)

Wiiii! jostain 12/13 vuotiaasta ollut rankka akne, ja nyt se on POISSA! Ei muuten ole mitään paska puhetta toi vähähiilarisen, ja maidon yhteys akneen!
Lopetin siis kaikki pasta, riisi, peruna, puuro, leipä hommelit ja maidon. Ennen söin kaikkea tuota, täysjyvänä kylläkin mutta tää oli selvästi se syy. Ne kaikki jätettyäni ja vaihdettuani kasvojen hoitotuotteet herkkäihosten hoitotuotteiksi, (Siis ainoa mitä käytän on iltaisin kasvojen puhdistusaine) rasvana toimii se loistava kookosöljy, ja muutos on ihmeellinen. En uskonut että tääkään päivä koittais ikinä. Arvet on vieläkin mutta ajan kanssa nekin kait vaalenee. Sisältä päin kaikki lähtee, ärsyttävä vaiva tua akne, kun joka aamu kun heräsin ja katsoin peiliin niin törkeä vitutus.
Ainoa ongelma tässä toi palautuminen treenin jälkeen. Mä oon siis nykyään vetäny huiviin vaa paribanaania "palkkariks". vois sitä jotain parempaakin keksiä. En vaan halua riskeerata tän hetkistä ihon tilannetta.
Mut jooo tässä mun tarina :)

Heitä vielä kalaöljyä isoina annoksina nassuun (5g-30g), osta iso satsi kerralla niin tulee edukkaaksi.

Treenin jälkeen heität blenderiin hedelmiä, marjoja, jäistä parsakaalia, hydroheraa ja jotain aminohappoja, varmaan palautuu nopeammin ku jollain valmiilla pieruhera palkkarilla. Tosin oon itekkin syönyt treenin jälkeen toisinaan vaan hedelmiä ja mennyt himaan syömään, hyvin pärjää.

Kookosrasva meni kasvoille kokeiluun nyt ekan kerran, ainakaan ei tunnu inhottavalta eikä vielä ärsytä ihoa mitenkään.

Osaisitteko suositella hyvää kosmetologia itä-helsingistä tai itä-vantaalta päin?..
Tarviis kipeästi löytää joku mukava paikka, eikä viittis enää vaan mennä joka kerta jonnekin satunnaiselle tyypille..

Minulla on ollut huono iho siitä saakka kun lopetin pillerit (4 vuotta sitten). Selkä on ollut jo parempi, mutta kasvoissa mustapäitä ja ihonalaisia kovia patteja. Oma puristelu ei tokikaan ole asiaa auttanut. Ihotautilääkärillä kävin ja sain puoli vuotta Tetralysalia, sekä Skinoren -voidetta illalla käytettäväksi. Nyt 1,5 kuukautta takana. Iho on paljon parempi, leuasta ei enää näe ihohuokosia ollenkaan. Aluksi kuivui limakalvot ja yhden flukonatsolikapselin söin hiivaan. Suosittelen lämpimästi!:dance2:

Mä sain ihotautilääkäriltä Tetralysal-antibiootit plus Rosex-voidetta ruusufinniin kolme vuotta sitten. Ruusufinni on aknen alalaji, tyypillinen yli 30-v. naisilla ja saattaa puhjeta esim. kovan stressin seurauksena, vaikkei aiemmin olisi ollut taipumusta akneen. Näin mullakin: takana oli vakava sairaus, kovat hoidot ja isoja ryttyjä rakkaudessa. Pillerit olin lopettanut jo vuosia aiemmin. Tyroksiinia syönyt vajikseen puolisen vuotta.

Ensimmäinen kuuri auttoi nätisti ja iho pysyi pitkään hyvänä. Vuoden kuluttua paksuja paukamia alkoi jo tulla uudelleen, liekö johtunut vaikeasta elämäntilanteesta. Toinenkin kuuri auttoi, mutta ei yhtä tehokkaasti. Kolmannenkin kuurin olen syönyt, nyt yritän löytää orastaviin paukamiin - joita ei ole aivan hirveästi mutta kuitenkin kasvojen laitamillakin - luonnonmukaisemman keinon. Rosexia käytän ja se auttaa, mutta on vain oireen hoitamista. Antibiootteja en aio alkaa jatkuvasti nappailemaan, sillä jo edellisten kuurien huomasin selvästi heikentävän immuniteettia.

Kookosrasva meni kasvoille kokeiluun nyt ekan kerran, ainakaan ei tunnu inhottavalta eikä vielä ärsytä ihoa mitenkään.

Osaisitteko suositella hyvää kosmetologia itä-helsingistä tai itä-vantaalta päin?..
Tarviis kipeästi löytää joku mukava paikka, eikä viittis enää vaan mennä joka kerta jonnekin satunnaiselle tyypille..

Noniin, kookosrasvakokeilua kesti 3vk, enkä huomannut muutosta positiiviseen suuntaan iholla.
Tossa ajassa jo luulisi vaikutuksen jotenkin näkyvän, jos on näkyäkseen? Mulle toi ei sopinut ainakaan meikin alle laitettavaksi rasvaksi, koska se jotenkin imeytyi ihmeellisesti eri kohdissa kasvoja, jolloin meikistä tuli epätasainen ja suttuinen.. Annoin siis imeytyä kyllä hyvin ennen meikkiä.
Ihanan tuoksuista ja makuistahan tuo on, käytän lopun purkista vartalon tai käsien kosteuttamiseen ja ostan uuden purkin ruuanlaittoon/leivontaan..

Kaipailisin muuten yhä kosmetologisuosituksia itä-helsingistä tai itä-vantaalta mielellään, mutta jos joku hyvä paikka muualla lähialueella, niin otan kiitollisena vastaan kaikki vinkit! :)

Mainitsinkin jo, että hiuspohjan hoidossa ehdoton, eli jos on psoriasis tai hilseongelmia tai vaikka kuiva pohja, sitä hierotaan hiuspohjaan ja annetaan vaikuttaa ainakin 20 min, miksei yön yli. Sitten pestään pois. Yleensä pesen kaksi kertaa peräkkäin shampoolla, että varmasti lähtee.

Tämä kommentti jäi mieleen tuossa syksyn puolelta kun taistelu päänahan psoria vastaan jatkui. Vihdoinkin sitten päädyin ostamaan kookosöljyä ja kokeilemaan sitä itsekin. Toistaiseksi kaksi kokeilukertaa ja apu on yhtä hyvä (ellei jopa parempi) kun kalliilla lääkkeillä. Itselleni tää on tosi iso itsetunnon kysymys, kun on joutunut koko ajan pelkäämään vaaleita hiutaleita harteilla, hiuksissa ja päässä.

Aion nyt seurata miten päänahka reagoi pidempiaikaseen käyttöön ja kirjaan kokemukset blogiini. Jos kiinnostaa seurata tilannetta ja tai haluat ilmaisen koekaniinin, niin sigusta löytyy linkki blogiin. :)

Huonosta ihosta mainitsinkin jo tuolla e-pilleri keskustelussa. Tilanteeni on siis seuraavanlainen:

Lopetin e-pillerien syömisen n. 1,5 vuotta sitten jonka jälkeen ihoni alkoi huonontumaan, kutsuisin lieväksi akneksi. Vuoden verran odotin ja odotin milloin se paranisi, mutta ei tullut muutosta. Noh, 3 kuukautta sitten aloitin taas pillerien popsimisen siinä toivossa että ne auttaisivat. Olen myös käynyt ihonpuhdistuksessa tuon 3kk aikana 1krt/kk mutta vielä ei ole edistystä tapahtunut.
Eilen aamulla herätessäni ja katsoessani peiliin oli taas itku tulla, kun naama ihan järkyttävän näköinen:( Vaikka on kosmetologin suosittelemat aineet käytössä illoin aamuin niin se ei siltikään riitä.

Olen muutamaan otteeseen lueskellut ravinnosta ja sen vaikutuksista ihoon ja eilen päätin että nyt on tehtävä ravinnon suhteen jotain (perus vaalea jauho, peruna, pasta, riisi, ym poies kokonaan). Joten mimmit kertokaapa lisää kokemuksianne :)

Teininä ei ollu aknea, jotain tavallisia epäpuhtauksia. Söin sillon e-pillereitä. Niistä luovuin joskus 20?vuotiaana ja iho hieman villiinty, mut ei pahasti. Muutaman vuoden ollu nyt lievää aknea ja söin keväällä 3kk tetracycliniä mut tukkaa lähti niin hirveesti et lopetin!! Sivuvaikutuksissa ei lukenu hiustenlähdöstä mutta uskon että johtu siitä kun se alko tovin kuurin aloittamisen jälkeen ja loppui kun lopetin tetracycliinin. Tulihan tuohon ihoonkin parannusta mutta kuuria ois pitäny vielä jatkaa..

Lisäks sitähän ei sais aurinkoaikaan syödä tai pitäisi aineskin välttää aurinkoa mutta mulla on sellainen työ etten mitenkään voi välttää aurinkoa. Ja huonon olonkin tuo teki, etenkin alkuun oksentelin ja voin todella pahoin. Mut mulla on muutenkin ylävatsan kanssa vaivoja niin ihmekkös tuo et reagoin siihen niin vahvasti.

Parhaiten mulla ihon kuntoon auttaa aurinko!

Ihon kuntoon vaikuttaa itselläni paljon ruokavalio. Ihon oikea puhdistaminen on myös erittäin tärkeää! Jos putsaa liian rajuilla aineilla, iho reagoi. Kannattaakin siirtyä herkän ihon tuotteisiin. Hyvä ihonhoito on olennaista, ja jos ihon kunto paranee puhdistuksen jättämällä se voi kertoa liian rajuista putsareista joihin iho reagoi. Ruokavalion osalta vehnä ja muut vastaavat vaikuttavat. Edelleen mainostan avokadoa sekä ripsien kasvattajana että ihon huoltajana. Ei ole koskaan ollut iho näin pehmeä ja silkkinen kauttaaltaan sekä vartalossa että kasvoissa! Samoin voisin suositella mantelia. Pähkinät ovat herkku ravintoa myös mielelle.

Ihon vointiin vaikuttanee merkittävästi tupakointi sekä auringossa vietetty aika. Sisälle ei ihanalla ilmalla kannata jäädä, mutta turhaa auringossa kärventelyä kannattaa välttää.

Käytättekö punttimimmit fineliä? www.fineli.fi makrot ja mikrot selville ruoka-aineista! Suosittelen!

doximycin auttanut itsellä tuohon huonoon ihoon. kesällä ei vissiin hirveen suositeltavaa vetää kuuria, ihon palamisen vuoksi. mutta en ole itse huomannut ainakaan mitään ongelmaa..

Mulla on ollu teininä paha akne, samoten niitä näppylöitä tulee nykyisinkin tietyistä ruoka-aineista. Tässäpä listaa omalta kohdaltani.

-Kasvot ja kaula tulee puhdistaa päivittäin miedolla saippualla ja haalealla vedellä.

-Älä lotraile kasvovesien kanssa vaikka kuin kosmetologit näin suosittelevat, kevyt päivittäinen pesu, tarvittaessa myös päivän aikaan on parhaimmillaan pitkällä aikavälillä. Kasvovedet ja muut puhdistustuotteet kuluttavat ihoa pitkällä juoksulla.

-Turve naamiot ja kevyt kuorinta on suositeltavaa n.kerran viikossa.

-Iho kosteutetaan TARPEEN mukaan, kevyellä kosteusvoiteella. Silloin voide on oikea kun se tuntuu pumpulimaiselta ja kevyeltä...ei saa tukkia ihohuokosia. Kestää kun löytää omansa, apteekista saa näyteputelleja pyydettäessä. Missään nimessä ei saa kirvellä ja iho punoittaa.

-Älä käytä meikkiä! Erityisesti meikkivoiteita ja puutereita. Jos johonkin hienompaan juttuun tarvitsen ehostusta käytössäni on meikinpohjustustusvoide (kunnollinen, omani on YSL Matt Touch Oil-free), siihen päälle jotain hyvälaatuista mineraalipuuteria.

-Muista juoda 2-3l vettä päivässä.

-Älä koske käsillä tai sormilla kasvoihin. Kaikki kasvoihin nojailu, puristely yms. pahentaa näppyläongelmia.

-Jatkuva stressi pahentaa ja huonosti nukutut yöt.

Ruoka-aineet ovat yksilöllisiä, mutta tässä ne yleisimmät aiheuttajat:

*suklaa/kaakao. Jo yksi pala Fatzerin sinistä "räjäyttää pankin" :D 81% tummaa suklaata voi joskus heittää palasen nassuun.
*vehnä ja ohra
*rasvainen ruoka (kerralla paljon =) ). Rasva ei todellakaan ole kiellettyä, mutta kerta annoksena sitä ei kannata holvata holtittomasti. Esim..pekoniakin voi syödä kerralla vaikka 5 siivua, mutta kermainen juusto esim. tuo näpyt pintaan aika vikkelästi...yksilöllistä.
*Ne juustot :itku:
*Sipsit
*Sokerit...ei hedelmäsokeri
*Hiivaiset ruoat

Hyvästä kaikki liikunta-aktiviteetti mikä nostaa hien pintaan ja uusii ihoa, aluksi voi pahentaa, mutta rutiini tuo hyvää tulosta.

Pidä iho raikkaana ja puhtaana sekä ulkoa, että sisältä päin. Mitään Lumikin ihoa ei varmasti koskaan saa, mutta nää edellä mainitut jutut toimii tosi hyvin. No pain, no gain :)

Pitääpäs kommentoida, vaikka väärää puolta edustankin. Tää asia kiusannu mua monta vuotta, mutta itse sain finnit vihdoin pois. Naamassa arpeja jäljellä tosin ei nyt mitenkään pahasti. Pitäis mennä laseriin, josta en ehtinyt vielä ottaa paljoa selvää. Taitaakohan maksaa 200 euron tienoilla.. Vaikka sanotaan että finnit ei tule makeisista, niin omalla kohdallani tuo rasva pahentanut hieman tilannetta. Se ei kuiteskaan makeisista johdu ja niitähän tulee aina lisää vaikka tekis mitä.

Kokeilen alukse clerasilia ja pari muuta vastaavaa, mutta ei ne tietenkään auttanut.

Vedin siiten roacuttan kuurin. Kuurin vaiheessa sain 3x enempi finnejä kuin normaalisti, mikä oli aika kamala kokemus. Kuurin lopussa se parani vähän, mutta sen jälkeen alko tulla taas. En jaksanut enää uutta samaa kuuria ja taas leikkiä lääkkeiden kanssa, joten yritin etsiä vaihtoehtoja

Kokeilin apteekista ilman reseptiä Brevoxyl geeliä. 3kk levität naamaan aamulla ja illalla suht runsaalla määrällä. Kaikki finnit lähti veks ja niitä oli naamassa kyllä paljon. Sitten lopetin voitelun kuukaudeksi ja kappas vain niitä tuli taas muutama lisää. Eli joudun käyttämään tätä ainetta koko ajan tälläkin hetkellä. Käytän tosin vain enää kerran päivässä illalla. Se kuiteskin auttaa mua 100% ja ehkäpä se saattaa toimia muillekkin.

Eli näin hoidin:

1. Pesee naaman lactacyd saippualla, joka mielestäni sopii parhaiten herkälle iholle ja avaa parhaiten ihohuokoset. Mielestäni parempi kuin acnex. Sen jälkeen kun on pessyt, niin pyyhkii naaman pyyhkeellä. Itse käsillä naaman pesu ja pyyhkeen kanssa käsittely pitää tapahtua hellävarovaisesti eli ei kovakouraisesti hankaamalla. Finnejä ei saisi myös ikinä puristella.
2. Kun naama on täysin kuiva (5-10min) sekoittaa brevoxylia finnialueisiin. Tää kyseinen tuota kuivattaa ihoa todella paljon.
3. Odottaa taas 5-10 minsaa ja tässä vaiheessa pistää naamaan jonkun hyvän perusvoiteen. Itse suosittelen orionin Humektan. Kosteuttaa ihoa, hajuton ja sopii parhaiten akneiholle. On kuiteskin pakko olla joku perusvoide valmiina sillä, brevoxyl kuivattaa ihoa toden teolla varsinkin, jos sitä pistää vähän enempi aamulla.

Aamulla ja illalla. Alussa naama saattaa punottaa, mutta se katoaa myöhemmin. Jos tuntuu alussa pahalta, niin kannattaa käyttää sitä vaikka pelkästään illalla ennen nukkumista.

Mun kokemus Brevoxyl-voiteesta on aika huono. Sain siitä aika pian niin pahan ihottuman kasvoihini, etten pystynyt sitä kauempaa käyttämään. Mutta ihothan ovat erilaisia, hyvä jos jollekin auttaa... Nyt on kokeilussa Acnicyl-voide, saa nähdä kuin käy.

Suositut

Back
Ylös Bottom