Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Itselläni menossa nyt toinen kuukausi Tetralysal- kuurilla, Skinoren-voidetta laitan yöksi. Akne puhkesi kun jouduin lopettamaan e-pillerit veritulppariskin takia huhtikuun alussa tehdyn ison jalkaleikkauksen vuoksi. Lisäksi siihen vielä leikkauksesta johtuva stressi, verenohennuslääkkeet ym.niin avot!

Ihotautilääkäriltä sain myös ohjeet "kuivattaa" ihoani voimakkailla pesuaineilla ja olla käyttämättä muuta kosteutusta kuin tuo Skinoren, joka ei muuten kosteuta tippaakaan, päinvastoin! Jättää naaman jauhoisen kiristäväksi :)
Nyt kun kuuria on takana se kuukausi, pahimmat paiseet ovat hävinneet. Ensiksi ihon kunto paheni huomattavasti, sitten lähtivät paukamat selästä ja dekolteelta, kasvoissa tuntui istuvan tiukkaan. Ne ovat nyt ikäänkuin "valuneet" pois, ensin otsalta, sitten ohimoilta, poskilta , nyt on jäljellä enää muutama poskien sivuilla. Leuasta ja kaulasta eivät ole vielä lähteneet.
Aurinko auttaisi, mutta kun ei paista!! Viimeisimpien tutkimusten mukaan Tetralysal ei aiheuta herkistymistä auringolle, mutta kannattaa toki silti olla varovainen. Itse en pala juuri muutenkaan, enkä huomannut eroa nytkään kun auringossa kuurin aikaan olen ollut. Aurinkosuojankin on oltava mahdollisimman kevyt, ei huokosia tukkiva.

Se on kyllä jännä miten niinkin tavallaan pieni asia kuin ihon kunto lannistaa ja masentaa ihmisen täysin! Vaikka muut eivät välttämättä kiinnittäisi mitään huomiota ihosi kuntoon, riittää että itse sen tiedostaa. Kun itse viimein tulin ihmisten ilmoille päätettyäni lopulta että nyt saa riittää sisällä istuminen, kaverit olivat ihan ihmeissään että miten niin muka huono iho?! :rolleyes:

Mulla on ollut aina lievä akne, johon söin mm. 4 vuotta Roaccutania. Asuin vuoden Japanissa, minkä seurauksena kaikki maitotuotteet jäivät ruokavaliostani. Siellä kun maito ei todellakaan kuulu ihmisravinnoksi... Ei mennyt kuin muutama viikko, kun ihoni muuttui totaalisesti. En ainoastaan päässyt eroon finneistä, vaan myös kaikki ihohuokoset kutistuivat huomaamattomiksi.

Harmittaa, että popsin lääkkeitä turhaan monta vuotta ihan vain sen takia, että lääkärit vakuuttivat, ettei ruokavaliolla ole mitään vaikutusta akneen. Mitään maitoallergiaa multa ei ole löydetty, mutta jos syön vaikka maitorahkaa, niin heti iho tulehtuu.

Mulla on ollut aina lievä akne, johon söin mm. 4 vuotta Roaccutania. Asuin vuoden Japanissa, minkä seurauksena kaikki maitotuotteet jäivät ruokavaliostani. Siellä kun maito ei todellakaan kuulu ihmisravinnoksi... Ei mennyt kuin muutama viikko, kun ihoni muuttui totaalisesti. En ainoastaan päässyt eroon finneistä, vaan myös kaikki ihohuokoset kutistuivat huomaamattomiksi.

Harmittaa, että popsin lääkkeitä turhaan monta vuotta ihan vain sen takia, että lääkärit vakuuttivat, ettei ruokavaliolla ole mitään vaikutusta akneen. Mitään maitoallergiaa multa ei ole löydetty, mutta jos syön vaikka maitorahkaa, niin heti iho tulehtuu.

Erikoista, että maitotuotteet voisivat aiheuttaa aknea. En siis epäile, etteikö pitäisi paikkansa, mutta en vaan ole koskaan kuullut moisesta.. Käytitkö sitten PALJON niitä maitotuotteita vai ihan niin sanotusti normaalin määrän, juustoa leivänpäälle, parilasia maitoa jne..?

Mä kävin muutama viikko sitten ihopolilla, jossa ylilääkäri sanoi että viimeisimpien jenkkitutkimusten mukaan maitotuotteet todella saattavat pahentaa aknea. Itsellä nyt menossa 3. viikko ilman, ja vielä ei näy mitään vaikutusta... Kuun loppuun asti olen ilman, ja jos ei muutosta näy niin lopetan. Mutulla sanon, että mä saan finnejä hormoneista. Ne ilmesty heti kun tulin raskaaksi, ja ehkä jopa pahenivat kun aloitin imetyksen.

Erikoista, että maitotuotteet voisivat aiheuttaa aknea. En siis epäile, etteikö pitäisi paikkansa, mutta en vaan ole koskaan kuullut moisesta.. Käytitkö sitten PALJON niitä maitotuotteita vai ihan niin sanotusti normaalin määrän, juustoa leivänpäälle, parilasia maitoa jne..?

En yhtään ihmettele, jos länsimaissa ei eläimille myrkyllisen maidon haittavaikutuksia tunnusteta... Pakkohan jollain on ylläpitää elintasosairauksia, ettei systeemi romahda käsiin.

Itse söin n. purkillisen maitorahkaa, raejuustoa tai jogurttia päivässä, maitoa kahvin kanssa ja jäätelöä n. kerran kahdessa viikossa.

Roacuttan. hirvittävä myrkky, mutta todella toimii, oikeastaan aivan sama kuinka paha akne on. miinuspuolia löytyy lukemattomia; kuukausittaiset raskaustestit lääkärissä, e-pillereiden "pakkosyönti" samaan aikaan, mahdolliset nivelsäryt, hiusten oheneminen, sikiövauriot kuurin aikana.... Myös huulten ja silmien kuivuminen on hyvin ikävää ja maksa-arvoja on seurattava tarkasti (alkoholin käyttöä kannattaa oikeasti harkita tarkkaan). Siitä huolimatta söisin puolen vuoden kuurin uudestaan, parani itsetunto niin huimasti. myös veli, jolla oli todella todella paha akne, on saanut avun. Kuuri toimii siis myös vaikeasta onteloaknesta kärsiville. Ihan muutaman näppylän takia tätä kuuria ei toki määrätä, eikä sitä sellaisten takia edes kannata syödä.

Ihon puhdistuksesta sen verran, että luin kerran erään ihotautilääkärin ohjeen, että Marseilles-saippuaa ja ihan tavallista perusvoidetta kasvoille, niin ei saa turhia lisäaineita ja kemikaaleja ihoonsa. On meinaan toiminu erinomaisen hyvin! Iho voi todella hyvin eikä kirvele tai kihelmöi voiteet. Ja ei maksa paljon mitään, saippua n. 2e ja rasva saman verran. Ainoastaan silmänympärysiholle joutuu käyttään lisäksi omaa voidettansa ettei kuivu liikaa.

Mulla taas finnit häipyi raskauden aikana, imetyksen ajankin pysyivät poissa. Nyt kun olen au naturel ja omilla hormoneilla niin johan kukkii.

Yrtin kysyä työterveyslääkäriltä ihopuolelle lähetettä, mutta ei ainakaan vielä irronnut. Mulla ei ole ongelmana akneiho (penskana oli) ja muutamat näpyt silloin tällöin voi helposti meikillä peittää. Ongelman muodostaa joka vuosi paheneva aurinkoihottuma. Mulle tuli toukokuussa aurinkoihottuma ja sen sain parissa viikossa hoidettua kortisonilla, mutta millähän mä saan viimeisen punoituksen pois? Nyt kun otin parit kuvat selästä niin näkyy ihan selkeästi alue missä oli voimakkain ihottuma. Samoin rintakehässä on vielä pari ärtynyttä kohtaa.

Kosmetologi ei koske ennen kuin on varma, että mikä ihottuma on kyseessä. Olisin halunnut kokeilla jotain kuorintaa/vast. yläselkään,mutta kosmetologi meinasi, että voi vaan hidastaa lopullista paranemista kun kortisonia on käytetty aika paljon. Apteekissa kiltti täti kertoi, että todennäköisesti mä saan joka kesä helpommin ihottuman. Kiva juttu, ens kesänä sitten kuljen kaulasta napaan saakka peitettynä tai jos laitan helletopin niin rintaan voi kiinnittää lapun "ei tartu".

Niin, oikeammin kutsutaan valo- tai aurinkoallergiaksi ja se on jotain sukua nokkosihottumalle.
Mä yritän ettiä netistä kuvan.

Aurinkoiottumasta puheenollen, ihan pakko mainostaa.

Eli myllaon ollut inha aurinkoihottuma käsissä muutamanvuoden. Tulee aina kevään ensi säteistä ja saattaa jatkua koko kesän. Sellasta kutiavaa pientä syheröä kämmenselissä ja käsissä, jotka "painuu alas" kun ilta koittaa.

Täällä pakkiksella jossain toisessa tredissä sain vinkin kokeilla Imedeen Tan Optimizer -nimistä tuotetta josta joku oli apuja saanut. Hinta oli aika kova kun tollasesta "huuhaa" tuotteesta kuitenkin on kyse. Mutta popsin niitä jostain maaliskuulta toukokuulle ja tadaaaa!! Aurinkoihottuma ei ole vaivannut ollenkaan! (Onhan kesäkin ollut sateinen... mutta kyllä oon ihan huolella auringolle altistunut kun ulkoilen paljon). Eli aion kyllä kuuritella tuolla ensikeväänäkin jotta näkee ettei vaan ollut tuuria pelissä.

takaisin aiheeseen. Lopetin e-pillerit ja ikäväkyllä se näkyy heti naamasta. Mulla on sellanen iho että jotain näppyjä on kasvoissa on jatkuvasti. Mutta nyt on tullut ihka oikeita finnejä... pitäisi varmaan jotain tohtoria nähdä tai sitten vaan alottaa pilsut uudestaan. Olen nyt ilman ainakin kisoihin asti, voihan se olla että tämä tästä rauhoittuu.

Mä kävin muutama viikko sitten ihopolilla, jossa ylilääkäri sanoi että viimeisimpien jenkkitutkimusten mukaan maitotuotteet todella saattavat pahentaa aknea. Itsellä nyt menossa 3. viikko ilman, ja vielä ei näy mitään vaikutusta... Kuun loppuun asti olen ilman, ja jos ei muutosta näy niin lopetan. Mutulla sanon, että mä saan finnejä hormoneista. Ne ilmesty heti kun tulin raskaaksi, ja ehkä jopa pahenivat kun aloitin imetyksen.

Hei, huomasitko että maitotuotteiden jättämisestä olisi ollut apua iho-ongelmiin? Mulle myös yksi tuttu puhui, että sillä on ollut paljon parempi iho sen jälkeen kun se jätti kaikki maitotuotteet ruokavaliostaan. Kalsiumit ja kalkit hän saa tänä päivänä purkista maitotuotteiden sijaan. Mua kiinnostaa tää asia sen takia, että oon pienestä asti kärsinyt atooppisesta ihosta ja välillä (hormonien/stressin takia?) kasvojen iholle (etenkin otsaan) tulee tulehtuneita näppylöitä ja iho on epäpuhdas. Atooppista ihottumaa tulee välillä polvitaipeisiin ja käsivarsiin... nykyään tosin onneksi harvemmin. Niin tuli vaan mieleen, että voisiko tuosta maitotuotteiden jättämisestä olla apua muihinkin ihotulehdus-sairauksiin/-ongelmiin - mun tapauksessa atooppiseen ihoon?

Yksi juttu tulee mieleen kun täällä puhutaan tuosta maidosta.

Oon kotoisin maalta ja meillä oli ennen lehmiä, kunnes porukat jäi eläkkeelle. Siihen asti juotiin omien lehmien maitoa, sen jälkeen jouduttiin ostamaan maidot luonnollisesti kaupasta. N. 1-2 kuukautta kesti ja minulla oli elämäni pahin akne. Se onneksi meni ohi kun ikää tuli, mutta vähän epäilyttää että tällä maidon laadun muutoksella saattoi olla aika suuri vaikutus.

Lisäämällä öljyä ruokavalioon ja hoitamalla ihoa luonnonkosmetiikalla olen saanut jotain parannusta ihoni suhteen aikaiseks. Jos saisin jätetyks suurimmaks osaks kaikki herkut pois, mun iho vois paremmin. No, tässä koitan työstää ruokavaliota vähäsokerisemmaksi koko ajan. Maitotuotteiden pois jättäminen on vaikuttanut positiivisesti ihoon, mutta mulla suurin kysymys on sokerin määrä. Rasitteena vielä oireyhtymä, johon liittyy yhtenä oireena akne ja iho-ongelmat. Mulla finnit tulevat lähinnä leukaan ja poskiin. Marraskuussa ihoni oli todella pahassa kunnossa, mikä näkyy vieläkin naamassa :(

Maidolla lienee olevan iho-ongelmien lisäksi yhteyksiä lasten korvatulehduksiin ja varhaisiin kuukautisiin. (Maidon tarkoitus on olla vasikan ruokaa; vasikan joka nostaa painoaan ensimmäisten elinkuukausiensa aikana huimasti.) Astmaatikoilla oireet voivat helpottaa maidottomuuden myötä. Maito ei olekaan niin terveysjuoma kuin mainostetaan. Toisaalta toisilla voi ratkaista, mitä maitotuotteita käyttää.

Mulla on aikuisiällä akne onneksi hellittänyt, mutta uutena ongelmana ovat valkoiset, kovat finnit?, joita ei pysty puristelemaan. On niille vissiin joku niminkin, mutta ei muistu mieleen. Tiedän, että johtuvat ihon kuivuudesta ja siksi koitan rasvata ahkerasti, mutta silti sellaisia aina välillä ilmestyy. Eivätkä lähde sitten millään. Eikä niille oikein mitään voi tehdäkään. Kerran huomasin yhden häipyneen ihan itsekseen, mutta ehti se siinä nassussa ennen sitä möllöttää ihan kivan aikaa. Eivät silti samaalla tavalla ole häiritseviä kuin normaalit finnit, mutta ainakin omaan silmään alkavat ärsyttää suht nopeasti. Oisko kellään näihin mitään kikkoja?

Mulla on aikuisiällä akne onneksi hellittänyt, mutta uutena ongelmana ovat valkoiset, kovat finnit?, joita ei pysty puristelemaan. On niille vissiin joku niminkin, mutta ei muistu mieleen. Tiedän, että johtuvat ihon kuivuudesta ja siksi koitan rasvata ahkerasti, mutta silti sellaisia aina välillä ilmestyy. Eivätkä lähde sitten millään. Eikä niille oikein mitään voi tehdäkään. Kerran huomasin yhden häipyneen ihan itsekseen, mutta ehti se siinä nassussa ennen sitä möllöttää ihan kivan aikaa. Eivät silti samaalla tavalla ole häiritseviä kuin normaalit finnit, mutta ainakin omaan silmään alkavat ärsyttää suht nopeasti. Oisko kellään näihin mitään kikkoja?

Ne on miliumeja. Ne voi käydä puhkaisemassa kosmetologilla, jos kovasti häiritsee. Varmaan onnistuu jonkun kasvohoidon yhteydessäkin.

Millä te maitotuotteiden poisjättäneet olette korvanneet esim. raejuuston ja rahkan? Tuntuu hankalalta, kun on tottunut syömään puuronsa AINA raejuuston kera...:eek: Ja iltapalarahka, huoh! :itku:

Tässä kiinnostuneille hyvä artikkeli ruokavalion ja aknen yhteydestä.

Olen nyt Ranskassa vaihto-oppilaana, ja vuosiin ei ole ollut niin huono iho kuin ekat kuukaudet tänne tulon jälkeen. Söin vähän miten sattuu ja alkoholia tuli käytettyä, joten ei ihme että iho ei tykännyt. Olen nyt parissa kuukaudessa jättänyt pois maito- ja viljatuotteet, kaiken sokerin, alkoholin, ja syön mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa. Ihossa näkyvä muutos on kuin yöllä ja päivällä.

Rahkaa olin mäkin tottunut syömään kilokaupalla, mutta yllättävän nopeasti sitä tottui olemaan ilman. Raejuustoa tulee varmaan syötyä silloin tällöin, kun pääsen takaisin Suomeen, on se sen verran hyvää.

Tutkimuksissa nopeat sokerit ja erityisesti niistä tulevien insuliinipiikkien on todettu aiheuttavan iho-ongelmia, joten ne sokerit ja tosi-isot tärkkelyspitoiset hiilariannokset (vaikka ois kuinka täysjyvää) kannattaa jättää ensimmäisenä pois. Huomatkaa, että myös esim. palkkari aiheuttaa insuliinipiikin. Sen jälkeen voi katella, jos maitotuotteet jättäisi pois. Rahka, jogurtti ja muut hapatetut maitotuotteet eivät ole sieltä pahimmasta päästä, mutta jos litrakaupalla juo tavallista maitoa ja kärsii iho-ongelmista, niin sen poisjättöä kannattaa kyllä harkita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom