Akne ja muut iho-ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stalwart
  • Aloitettu Aloitettu
Voi voi...tuttua huttua täälläkin!
Lopetin pillerit syksyllä. Sen jälkeen iho on ollut surkeessa kuosissa. Ennen se tosi hyvä vaikka en hoidellut mitenkään normaalista poikkeavin keinoin. Keväällä ilmestyi pientä söheröä varsinkin otsaan ja poskipäihin. Kaveri suositteli skinorenia jota kävin hakemassa. Se on auttanut jonkun verran... Kosmetologille pitäisi varmaan myös mennä jos siitä olisi apua. Käytän Biothermin vihreää tai pinkkiä sarjaa ihonhoidossa. Nykyään olen tosin puhdistanut ihon pirkan puhdistuspyyhkeillä kun mulla on ripisipidennykset ja ne pysyy paremmassa kunnossa kuin että läträisi vedellä.

Mulla on myös ongelma, että näplään mun ihoa aivan liikaa!!! Se varmasti pahentaa asiaa...
Täältä sai kyllä hyviä vinkkejä joita aijon kokeilla! :)

Noin 2,5v sitten lopetin Isotretinoinin. Olin syönyt sitä silloin muistaakseni ~9kk. No, nyt vähän pelottavasti alkaa tulla taas satunnaisesti samoja kipeitä mätäpaisepatteja leukapieliin. Ei näkyvästi, mutta kun ne tuntuu. Ja niihin ei tosiaan auta mikään. :( Ei jaksaisi taas alkaa rampata vähän väliä raskaustesteissä jne... Mutta jos pahenee, ei kai auta. Mä yhdistän tämän hormonikierukkaan, jonka ottamisen jälkeen tämä alkoi. Koskaan ennen ei mitään, sitten pikkuhiljaa leukapielet, olkapäät ja yläselkä alkoi puskea noita, ja ne oli isoja ja kipeitä. No onneksi siitä pääsi eroon... Toivottavasti ei alkaisi uudelleen. Taidan kyllä nyppäyttää kierukan pois jos siltä alkaa vaikuttaa. Mieluumin kipeät parin päivän menkat kuin huono iho.

Mulla ei ole ongelmana enää finnit, vaan enemmänkin epäpuhdas (näppylöiden tapaisia, mutta ei finnejä eikä mustapäitä?) iho ja myös nuo mustapäät.

Tommoseen kun löytyis hyvä keino.

Mä aloitin roa-kuurin toukokuussa. Taitaa olla kolmas pidempi kuuri nyt. Sivuvaikutukset on ollu suorastaan olemattomat, mitä nyt huulet vähän kuivuneet. Johtuu varmaan kesästä kun naama ei tunnu tippuvan päästä. Paranemista on havaittavissa, joskin hyvin hidasta. Kuinkahan kauan kestää, että finnit kaikkiaan kuurilla lähtee..? Aiemmista kuureista on sen verran aikaa etten muista, mutta silloin paraneminen mielestäni näkyi nopeammin. Tällä hetkellä syön 20mg siten, että parillisina päivinä otan 2 pilleriä, parittomina 1.

Täällä on myöskin ruokavalion kanssa taisteltu "lievää" aknea vastaan, antibiootit yms. ei tehonnut, tuntui vaan pahentavan tilannetta.... nyt on arpia ja muutamaa näppyä lukuunottamatta tosi sileä ja tasainen iho!!! :)
Eli suosittelen myös osaltani tota makeisten yms. jättämistä suosiolla kokonaan pois vaikkei sen tehoa ole tutkimuksissa todistettukaan.... niin monella on näyttäny toimivan!

EI siis valkoisille jauhoille,
leivälle, (rasvattomalle) maidolle*, karkeille,pullalle,
sokerille, alkoholille....

Hedelmiä ja puuroa kyllä kulutan eli ns. "hyvä"karppaan. Pääasia että jättää kaikki prosessoidut ja E-koodilla kuorrutetut elintarvikkeet sinne kaapin hyllylle! Tietenkin jos on vaikeemman asteen akne niin kannattaa vasta siinä vaiheessa karsia muutakin. Ei ainoastaan iho oo se joka on voinut hyvin vaan myös omituiset vatsavaivat ja ihottumat on hävinnyt kokonaan!

Niin ja meikkiä SAA käyttää kunhan se pesee HUOLELLISESTI pois illalla... kannattaa lukea ihon kaksoispuhdistuksesta jos käyttää "tujumpia" meikkejä.... 8) ja yörasvaksi käyttöön oliivi/kookosöljy!

* http://www.duodecimlehti.fi/web/gue...article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

Mulla ei ole ongelmana enää finnit, vaan enemmänkin epäpuhdas (näppylöiden tapaisia, mutta ei finnejä eikä mustapäitä?) iho ja myös nuo mustapäät.

Tommoseen kun löytyis hyvä keino.

Mulla on ihan sama homma, ootkos koskaan käynyt kosmetologilla esimerkiksi ihan perinteisessä kasvohoidossa tai laser-hoidossa? Osaisi varmaan myös suositella sulle jotain tuotteita tai hoitoja, mitkä auttaisivat. Mulle ainakin oli ihan apua siitä.

Mulla lähti teininä akne kun aloitin syömään e-pillereitä, ei tosin tullut enää takaisin myöskään kun lopetin ne. Syön pääsääntöisesti karpisti ja sillä on ollut hyviä vaikutuksia ihon kuntoon. Käytän myös cliniquen kasvojenhoitotuotteita ja ihan älyttömän hyvään kuntoon iho meni vasta sitten. En ennen oikeastaan uskonut mihinkään sen ihmeellisempiin ihonhoitotuotteisiin, mutta tämä sarja on kyllä ollut mieletön. Mulla kiiltelee kasvot tosi usein ja on hillinnyt sitä, myös kasvojen väri on tasaisempi.

Nyt mulla on kuparikierukka pillereiden sijaan ja koska kehon oma hormonitoiminta on käynnissä niin kerran kuussa naisten viikkojen aikana mulle tulee pari tulehtunutta näppylää (valitettavasti yleensä vielä isoa), mutta onneksi on meikkivoiteet keksitty.

Omat kokemukseni lähinnä pillereistä ja lääkehoidoista/voiteista:

Itselläni tuli aknea kuukautiskierron alkaessa. Selvästi pahimmat näpyt ajoittuivat ennen vuodon alkua ja vuodon aikana+jälkeen. Eli pahimmillaan koko kierto meni pahimpien näppyjen parantamiseen. Arpia tuli isoimmista syvistä möykyistä. Teini-iän mentyä ohi ja isojen kipeiden näppyjen jatkuessa (perus-clerasilit eivät enää tehonneet ja arpeutuminen stressasi) pyysin ihotautilääkäriltä Roaccutan-kuurin. Kuurini oli 3kk ja todella pienellä annoksella (30mg päivässä vähentyen 10mg viimeisen kuukauden aikana). Tämä oli aikaa, jolloin oli vain kertakäynti laboratoriossa jossain vaiheessa maksa-arvotestillä ja ei vaadittu edes ehkäisypillereitä (tosin ei ollut edes aiheellista silloin). Iho parani uskomattoman sileäksi ja rasvaisuus väheni huomattavasti 3 vuoden ajaksi tuolla kuurilla. Sivuvaikutuksina oli tajuttoman kuivat huulet ja huulirasva-addiktio.

Kuurin jälkeen alkoi sitten ihon rasvoittuminen uudestaan, hieman lievempänä, mutta selvästi kuukautiskiertoon liittyvänä. Kävin uudestaan ihotautilääkärillä, mutta iho oli oikeasti sen verran hyvä, että Roaccutania en saanut. E-pillereistä on selvästi apua ihon kuntoon, sekä kivuliaisin kuukautisiin. Diane novat kokeilin, mutta lopulta olen päätynyt Yasmineen, joka vähentää myös turvotusta selvästi. Huonoja puolia pillereistä en ole huomannut (eivät minulle ainakaan ole "saatanasta", kuten näköjään epilleri-ketjun useille naisille....). Lisäksi positiivisia kokemuksia olen saanut Differin-geelistä (vähentää tukkoituneita huokosia) ja viimeksi erityisesti Avitcid-voiteesta. Avitcidissa on A-vitamiinin esimuotoa, eli se vaikuttaa, kuten Roaccutan, mutta vain paikallisesti. Epillerit + Avitcid-voide paikallisesti ja säännöllisesti (+ Clearsil-peitepuikko pahimpiin näppyihin tarvittaessa) pitävät ihon lähes näpyttömänä ja en ole oikeasti huomannut enää ruokavalion vaikutusta. Ja ruokavalioni on epäsäännöllistä vuorotyön takia ja stressi on jatkuvaa myös tämän vuorotyön takia.

Johtopäätökset: Vaihtoehtoja löytyy. Suosittelen lämpimästi muutamaa käyntiä ihotautilääkärillä yksityisesti, jos apteekin käsikauppavalmisteilla ei enää pärjää. Maksaa hieman enemmän, kuin perusterveydenhuollossa, mutta saa oikeasti yksilöityä hoitoa, jos kerrotte tarkasti ihon ongelmista. Roaccutan (ja nykyään onneksi halvemmat rinnakkaislääkkeet) ovat oikeasti hyviä ja kannattavia, mutta nyt myös tarkemman valvonnan alaisia, koska muutama yksilö ei ole huolehtinyt ehkäisystä.

Mun kohdalla ruokavaliolla on ollut suuri merkitys ihon kuntoon. Akneni puhkesi aikuisiällä ja vuosien e-pilleri-kokeilujen jälkeen voin nyt todeta, että kyse ei ollut ainakaan suoranaisesti hormonaalisesta aknesta. E-pillereitä en ole käyttänyt muutamaan vuoteen ja kuukautiskiertoni on kellon tarkka. Perimmäinen syy minulla oli keliakia, joka löydettiin hiljattain, eli iho-ongelmat ovat olleet suolistoperäisiä. Nyt noudatan SCD-dieettiä, josta karsittu siis viljojen lisäksi sokeri (hunajaa lukuunottamatta) ja suuri osa maitotuotteista. Iho-ongelmat ovat kadonneet, kun on ollut pakko katsoa mitä suuhunsa työntää tai lähinnä jättää työntämättä. Ruokavalion myötä on kadonnut myös migreeni, päänahan ihottuma ja luonnollisesti myös kaikki vatsavaivat. En väitä, että juuri keliakia tai muu suolistosairaus on aina aknen taustalla, vaan että suoliston kunto vaikuttaa olennaisesti myös siihen ihon kuntoon. Mitään varsinaisia ihonhoitorutiineja minulla ei ole, en käytä voiteita ja puhdistan ihoani puhdistustuotteilla vain jos on tullut meikattua, pelkällä vedellä pärjää muutoin mainiosti (rahatkin säästyy, vaikka siihen laadukkaaseen ruokaan).

Suositut

Back
Ylös Bottom