5-jakoinen ohjelma 10 päivän kierrolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heppuli
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jos treenaa 5-jakoisella ohjelmalla ja pitää joka toisen päivän lepoa niin saako sama lihasryhmä treeniä liian harvoin. Varmaan kannattaa vatsaa ja pohkeita jo treenata 2 kertaa kierron aikana.

Onko hyvä jako

1. Etureidet, pohkeet, vatsa
2. Lepo
3. Rinta, olkapäät
4. Lepo
5. Selkä
6. Lepo
7. Takareidet, pohkeet, vatsa
8. Lepo
9. Käsivarret
10. Lepo

Heppuli sanoi:
Jos treenaa 5-jakoisella ohjelmalla ja pitää joka toisen päivän lepoa niin saako sama lihasryhmä treeniä liian harvoin. Varmaan kannattaa vatsaa ja pohkeita jo treenata 2 kertaa kierron aikana.

Onko hyvä jako

1. Etureidet, pohkeet, vatsa
2. Lepo
3. Rinta, olkapäät
4. Lepo
5. Selkä
6. Lepo
7. Takareidet, pohkeet, vatsa
8. Lepo
9. Käsivarret
10. Lepo

Kierto on kyllä liian pitkä, ja IMO ainakaan natuna treenavan ei kannata mennä mihinkään 5-jakoiseen eikä myöskään venyttää kiertoa turhan pitkäksi.

Lyhyesti muutama perusohje hyvään ohjelmaan:

1. Treenaa riittävän usein
2. Treenaa useampi lihasryhmä kerrallaan mielellään perusliikkeillä.
Mieluummin 1- tai 2- jakoinen kuin 5-jakoinen.​
3. Pidä sarjamäärä kohtuullisena per treeni
4. Älä vedä sarjoja failureen suurimman osan aikaa
5. Pidä kuormitus progressiivisena pidemmällä aikavälillä
6. Vaihtele toisto ja sarjamääriä / intensiteettiä
7. Ota väliin kevennetty viikko tai lepoviikko, jos homma alkaa menee tuokkoiseksi

Lainaan topicia. Miten sitten 3-jakoinen jokatoinen päivä eli kolme kertaa viikossa? Joka toinen päivä on sitten lenkki ja yksi välipäivä viikossa.

itse oon vetänyt 10 päivän kierrolla välillä ja ihan hyvin on toiminut,se tuo vaihtelua siihen normaaliin koko kroppa viikossa läpi ohjelmaan.
aina kannattaa kokeilla jotain uutta,jokaisen kroppa vastaa erilailla.
luulen että kukaan ei voi sitä määritellä mikä on kellekkin hyväksi,vain arvuutella.testaa ohjelmaa ja jos tunnet että voisit tehdä vaikka 4 jakoisella lyhyemmässä ajassa niin kokeile sitä,aina kannattaa kokeilla mihin kroppa parhaiten vastaa ja mikä tuntuu menevän perille.hyviä treenejä:)

tpt sanoi:
Lainaan topicia. Miten sitten 3-jakoinen jokatoinen päivä eli kolme kertaa viikossa? Joka toinen päivä on sitten lenkki ja yksi välipäivä viikossa.

Parempi, mutta siinäkin jää pitemmällä tähtäimellä helposti liian harvalle lihasryhmäkohtainen rasitus. Vaihteluna ajoittain toki hyväkin ratkaisu, kunhan se 3-jako on järkevä eikä mikään työntö-veto-jalat -systeemi (joka lähinnä soveltuu mielestäni lyhyisiin erikoistekniikoita painottaviin kausiin jolloin treenataan ultrakovaa hirvittävällä teholla ja lisämausteilla).

Järkevämpi siis vaikkapa
1: olkapäät, kädet (vatsa)
2: jalat, alaselkä
3: rinta,yläselkä, (vatsa)

tuossakin pieni "ongelma" tulee ennen pitkää jalkojen kanssa, jolloin voipi tehdä vaikkapa alaselän rinta/yläselkäpäivänä, jolloin takareidet saavat jälleen rasitusta ja sen päälle sitten vaikka ojennuksia tai hackia etureisille parit sarjat.

Näin siis yhtenä takuuvarmasti toimivana esimerkkinä, muitakin vaihtoehtoja toki löytyy.

Itse aion alkavalla dieetillä tehdä tällaisella kolmijaolla:

ma: selkä, ojentajat, takaolkapäät, vatsat

ke: jalat, alaselkä

pe: rinta, olkapäät, vatsat + leuanveto

Tämä sen takia, kun oon kärsinyt viimeaikoina hieman polviongelmista ja vähennän jalkatreeniä.

Tarkoitus myös treenata hieman "voimanosto tyylisesti", eli maanantaina teen nopeuspenkin ja kapean penkin.

Tämä kolmijako on mun mielestä hyvä samoin perustein kun tuo S225T:n koska tässä tulee yläkropan osalta lihaksille myös "kakkosrasitus".

Leuanvedon aion tehdä ma ja pe.

edit. hauis unohtu perjantailta

Luni sanoi:
itse oon vetänyt 10 päivän kierrolla välillä ja ihan hyvin on toiminut,se tuo vaihtelua siihen normaaliin koko kroppa viikossa läpi ohjelmaan.
aina kannattaa kokeilla jotain uutta,jokaisen kroppa vastaa erilailla.
luulen että kukaan ei voi sitä määritellä mikä on kellekkin hyväksi,vain arvuutella.testaa ohjelmaa ja jos tunnet että voisit tehdä vaikka 4 jakoisella lyhyemmässä ajassa niin kokeile sitä,aina kannattaa kokeilla mihin kroppa parhaiten vastaa ja mikä tuntuu menevän perille.hyviä treenejä:)

Onko tullut mieleen, että kannattaisi joskus kokeilla lyhyemmällä kierrolla pidemmän sijaan. Kuten aiemmin kommentoin natuille toimiin todennäköisesti paremmin 1- tai 2-jakoiset treenit, jossa koko kroppa treenataa 2-3 kertaa viikossa kuin joku viiteen jaettu kerta viikkoon tai kerta kymmeneen päivään keho läpi ohjelma.

Mutta toki lähes kaikkea saa kokeilla jos siltä tuntuu...

Ylipitkiin lepoihin ei kenenkään kroppa kyllä hyvin vastaa. Pääideana tässä lihaksen kasvatuksessa on rasittaa lihaksia juuri sen verran, että niitä voidaan taas treenata. Eli periaatteessa jako ja kierronmitta voi olla mitä tahansa, kunhan lihasta treenataan uudestaan kun se on palautunut tarpeeksi.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Annie Stark sanoi:
Ei viisijakoisessa mitään vikaa ole, päinvastoin:) Jätä vaan pari lepopäivää välistä pois, tee vaikka 8 päivälle jaettuna.:thumbs:

Viimein jotain positiivista 5-jakosesta eikä vain "vaihdappa 1- tai 2-jakoseen"

Itse tein 5-jakoisella 2on1off ja toimi todella hyvin

Näyttää kyllä niiiin löysältä että mahoton edes kuvitella tekevänsä mitään tulosta tollasella. 10 päivän kierto menee pikkasen överiksi jo. Siinä ajassa kun oot yhen kierron tehny niin meikäläinen on paahtanu koko kropan neljästi/viidesti läpi.

Itse treenasin 5-jakoisella varmaan toista vuotta ja kehittyi silläkin. Mutta joku 10 päivän kierto on todellakin liian pitkä. Itse yritin pitää kierron 7-8 päivässä, mutta tuo vaatii käytännössä melkein 5 salipäivää viikossa ja aina siihen ei aikataulujen puitteissa pystynyt.

Viimeajat oon tehnyt 2 jakoisella ja nyt alaselän palautusmisongelmien takia teen 3-jakoista vähän yläkroppapainotteisesti, eli 3 yläkroppatreeniä ja jalkatreeni. Pohkeet teen pari kertaa kierron aikana, samoi vatsat.

Mutta suosittelisin itse omalla kokemuksellani jotain treenijakoa väliltä 1-3 ja treenikierto mahdollisimman lyhyenä. 3-jakoisella kokeilen itse nyt 2 on ja 1 off tahtia, enpä usko että siitä ongelmia tulee.

S225T sanoi:
Parempi, mutta siinäkin jää pitemmällä tähtäimellä helposti liian harvalle lihasryhmäkohtainen rasitus. Vaihteluna ajoittain toki hyväkin ratkaisu, kunhan se 3-jako on järkevä eikä mikään työntö-veto-jalat -systeemi (joka lähinnä soveltuu mielestäni lyhyisiin erikoistekniikoita painottaviin kausiin jolloin treenataan ultrakovaa hirvittävällä teholla ja lisämausteilla).

Miten niin liian harvalle? Kerran viikossa kova treeni lihasryhmälle on kuitenkin melko perussettiä. Miksi se on huono systeemi? Miksi työntö-veto-jalat -systeemi ei mielestäsi ole hyvä, paitsi ultrakovaa erikoistekniikoilla treenatessa?

kannibaali sanoi:
Kokeile. Ei välttämättä mikään liian pitkä kierto.
Niin ja tuokin kierto riippuu ihan ihmisestä jollekin sopii pitempi toisille lyhempi, mutta minusta 7 päivän kierto on ihan hyvä.

Grosskopf sanoi:
Miten niin liian harvalle? Kerran viikossa kova treeni lihasryhmälle on kuitenkin melko perussettiä. Miksi se on huono systeemi? Miksi työntö-veto-jalat -systeemi ei mielestäsi ole hyvä, paitsi ultrakovaa erikoistekniikoilla treenatessa?

Valitettavasti käsite "perussetti" on jostain syystä päässyt viime vuosikymmenen aikana hämärtymään kehonrakennuspiireissä, tässä erittelemättömistä syistä (sitä voi miettiä yhdeltä, kannalta vaikka lukemalla antaumuksella linkit tuolta "treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle" -threadista).

Miksihän vanhat kunnon 2-jakoiset ovat tulleet taas uudelleen käyttöön naturaalitreenaajien keskuudessa? Ja HST? Ja 5x5-variaatiot? ja DC?
Siksi että ne ovat sitä perussettiä ja suurimmalle osalle treenaajista toimivat paremmin ja pidempään.

Tää on nyt ihan vaan tällänen sivuhuomautus.. :rolleyes: Mutta, minkä helvetin takia joka käänteessä täällä pakkiksella tyrkytetään näitä 2-jakosia ohjelmia? :eek: Ei siinä mtn ovat varmaan ihan toimivia, mutta eivät ne nyt kuitenkaan mikään ainoa oikea vaihtoehto ole! En minä nimittäin ainakaan suostu uskomaan, että näissä treenijutuissa olisi jotain yhtä ja ainoaa autuaaksi tekevää asiaa.. Joten mun mielestä sen monijakosempien ohjelmien jatkuvan dissaamisen vois jo lopettaa.:love:

Harvemmin näkee täällä väitettävän tätä nykyä että jokin olisi "ainoa oikea" tapa treenata.
Lähinnä yhä useampi on ihan yrityksen ja erehdyksen kautta huomannut että paluu juurille tuottaakin parempaa tulosta kuin vuosia tahkotut jaetut ohjelmat.

En kyllä suoranaisesti kirjottanu tossa viestissäni, että täällä olisi väitetty 2-jakosen olevan se "ainoa oikea" tapa treenata, vaan kirjotin ton ainoan oikean lähinnä yleisenä huomautuksena. Mutta se mitä hain.. Eli mielestäni täällä kyllä hyvin herkästi suositellaan siirtymään noihin 2-jakosiin ym. ja tyrmätään esim. 5-jakoset suoralta kädeltä. Yleisin kommentti taitaa olla etteivät ne toimi yhtä hyvin kuin 2-jakonen naturaalitreenajalla. :rolleyes: Tarkoitin vaan sanoa, että asiat eivät ole mielestäni noin mustavalkosia. Mikä toimii kenelläkin. :piis:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom