190+ pitkät voimanostajat tai kehonrakentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jfx
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
^ tuossa ainakin näyttäisi, että rasvaprosentti olisi n. 20% luokkaa eli vaikkei mikään läski olekkaan niin on vielä matkaa kehonrakentajan rasvaprosentteihin.

Iteasiassa Kirillä oli melko alhanen rasva % :) On mave ja/tai kyykky mukana.

^ tuossa ainakin näyttäisi, että rasvaprosentti olisi n. 20% luokkaa eli vaikkei mikään läski olekkaan niin on vielä matkaa kehonrakentajan rasvaprosentteihin.
No voi vi***u sentään ei ole mitään järkeä voimalajeissa olla missään 6% rasvoissa, ja Kirihän oli melkoisen kireässä kunnossa kun verrataan nykypäivän miehiin ks.lajissa.

Ala nyt oikeasti vaan keskittymään siihen omaan treenaamiseen...

No voi vi***u sentään ei ole mitään järkeä voimalajeissa olla missään 6% rasvoissa, ja Kirihän oli melkoisen kireässä kunnossa kun verrataan nykypäivän miehiin ks.lajissa.

Ala nyt oikeasti vaan keskittymään siihen omaan treenaamiseen...

Nyt irroitit tuon mielipiteeni asian yhteydestä. En ole todellakaan sitä mieltä, että voimalajeissa pitäisi olla samoissa rasvoissa kuin kehonrakentajat. Ihme ADHD-keskutelua kun luetaan vaan viimeinen posti.

Eli mä en keskity omaan treeniin kun mietin tälläisiä, mutta sinä keskityt kun pystyt jatkuvasti puuttumaan muiden mietintään. Toisaalta eihän tuo paljon vaadi kun et kerran edes lue mihin vastaat, joten siinä mielessä energiaa pitäisi jäädä treenaamiseenkin ihan tarpeeksi.

Pitkät miehet valittavat kovin paljon jotain mystistä kirousta, jonka mukaan kukaan yli 185-senttinen äijä ei voi kasvattaa isoja reisiä / käsiä / pohkeita / m**aa...

Tosiasia vain on, ettei tällä "kirouksella" ole mitään tieteellistä pohjaa. Ainoastaan se, että pitkä mies joutuu kasvattamaan monta kymmentä kiloa enemmän lihasta näyttääkseen samalta kuin normipituinen 175-senttinen tappi, on aito pituudesta johtuva haitta kehonrakennuksessa. Yksittäisten lihasryhmien kasvattamisen vaikeus ei puolestaan liity mitenkään ihmisen pituuteen, vaan on yksilökohtainen asia.

Otan itseni esimerkiksi, vaikken kovin pitkä olekaan (188-189 cm). Muut lihakset ovat aina kasvaneet kovalla treenillä / hyvällä ruokavaliolla / riittävällä levolla, paitsi
- Reidet
- Kädet.

Noiden reisien kohdalla olen kuullut usein ettei ole mikään ihmekään etteivät ne ole kehittyneet sillä "pitkien miesten on melko mahdoton kasvattaa isoja reisiä".

Bullshit.

Kyseiset lihasryhmät ovat omia heikkoja kohtiani tasan yhdestä syystä: lihasten epäsuotuisat kiinnityskohdat (reisilihakset eivät ala polven vierestä vaan 5-10 senttiä polven yläpuolelta; hauiksen ja kyynärvarren välissä on selvä "aukko" eli hauislihas alkaa kaukana kyynärtaipeesta). Vastaavasti parhaat lihasryhmäni (selkä, rinta) ovat kiinnityskohdiltaan suotuisan pitkät.

Yksittäisten lihasten kasvupotentiaali riippuu aivan täysin lihaksen suhteellisesta pituudesta ja tätä kautta lihassolujen määrästä. Ei yksilön pituudesta. Miten muuten esimerkiksi Godzilla Kokkosella (~ 185 cm) voisi olla Suomen keholavojen parhaat koivet, kun yleisesti uskotaan etteivät pitkät miehet voi kasvattaa massiivisia jalkoja.

Puhuin asiasta erään salillani treenaavan pitkähkön (185 cm) entisen raskaan sarjan SM-mitalistin ja pitkän uran kilpailijana tehneen herrasmiehen kanssa. Hän oli saanut reitensä kasvamaan aivan normaalilla syväkyykyllä (yksi liike jota myös pidetään mystisesti sopimattomana pitkille miehille) koska liike oli yksinkertaisesti sopiva ja luonnollinen hänelle.

Hän mainitsi tietävänsä kuitenkin monia yhtä pitkiä kilpailijoita, jotka eivät ikinä kyenneet saamaan paljoakaan irti kyykkäämisestä. Arveli asian johtuvan nimenomaan lihasten kiinnityskohdista ja yksilökohtaisista eroista, ei niinkään miehen pituudesta.

Bottom line: pituudesta ei ole kehonrakennuksessa mitään muuta haittaa kuin se, että ruhoon on taiottava monta kertaa enemmän lihasmassaa kuin lyhyempien kaverien jos halutaan näyttää yhtä lihaksikkaalta. Tämäkään ei ole paha juttu jos pitkäjänteisyyttä riittää, sillä mikään ei näytä niin kovalta kuin massiivinen pitkä mies. Vanha kilpakehonrakennuksen totuus: a good tall man will always beat a good short man.

Pituudella ei ole merkitystä sopivia harjoitusliikkeitä valitessa. Yksilön omat välitykset ja lihasten kiinnityskohdat ratkaisevat, eli on vain itse pyrittävä kokeilun kautta löytämään ne itselleen sopivimmat liikkeet. Oli sitten 175 tai 195 senttiä pitkä.

Lihas kasvaa solutasolla aivan samalla tavalla sillä 175-senttisellä kuin 195-senttiselläkin tyypillä. Eli toimiva yhdistelmä kovaa treeniä, suuria määriä terveellistä ruokaa ja unta ovat kasvun perusedellytykset.

Pitkien miesten ei tarvitse treenata mitenkään eri tavalla kuin muidenkaan. Kaikki kasvavat samoista asioista. Ainoa asia, mikä on erilaista pitkällä miehellä on sen näyttävän lihasmassan saavuttamiseen tarvittava aika. Näyttääkseen lihaksikkaalta lyhyen miehen kun ei tarvitse kasvattaa kuin parhaassa tapauksessa puolet siitä kilomäärästä lihasmassaa joka pitkän miehen tarvitsee. Eli pitkänä on oltava kärsivällisempi.

188cm
45+Paul+Dillet+photo.webp

188cm
arnold-schwarzenegger-bodybuilding-outside-arm-300x273.webp

Tekosyitä sanon minä. :)

Ei ole kovin paljon aikaa kun juuri selvittelin mikä voimanostajan ja voimamiehen ero ja siitä jäi itselle sellainen kuva, että siellä on juuri näitä liikkeitä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Voimamieskilpailut. Tuossa sanotaan, että "Osa lajeista muistuttaa paljon voimanoston lajeja..", mutta ei tuosta oikein selviä tarkoitetaanko siinä liikkeitä joissa tarvitaan samoja lihaksia / tekniikoita vai onko siellä ihan oikeasti mukana ihan puhtaat penkki, kyykky ja maastaveto.

Riku Kiri, treeniennätykset 1092.5kg(400-302.5-390),SVNL:n kisoissa 1030kg, 20-vuotiaana ensimmäisen kerran 250kg ilman paitaa(oliko 25 tai 26 kun meni 300kg), sarjaennätyksiä mm. penkki 200kg x 20 ja 240kg x 7 sekä veto 352.5 x 7

Pitkällä on myös tavallaan etulyöntiasema siinä mielessä että kroppaan oikeasti mahtuu enemmän lihasta, voimailussakin YLEENSÄ kovimmat tulokset tehdään siellä isojenpoikien puolella ja siellä tahtoo ne kaverit olla aika pitkiä.

Pitkälle varmasti tarttuu enemmän lihasta painossa kuin lyhyemmälle. Kun lyhyt ja pitkä pistetään vierekkäin lavalla on pitkä varmasti etulyönti asemassa vaikuttavamman pituutensa puolesta. Jos kehitystä ei näytä tulevan niin turhaa pistää se pituuden piikkiin vaan pistää perusasiat kuntoon ja jatkaa kärsivällisesti

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^ olen kuullut, että pidempi lihas on vahvempi, mutta en ole huomannut sitä käytännössä mitenkään. Vai kumoaako vipuvarren pituus tämän hyödyn?

Niin Kirihän otti penkistä 302,5kg t-paidalla ja muistaakseni myöskin kyykyt ja vedot oli todella kovia, joten se siitä. Bodarillehan pituus on vaan kiva homma. Vai onko esikuvasi sellainen 170cm hormoniportsarifysiikka?

^ olen kuullut, että pidempi lihas on vahvempi, mutta en ole huomannut sitä käytännössä mitenkään. Vai kumoaako vipuvarren pituus tämän hyödyn?

Jos lihasten poikkipinta-alat ovat samat, pidempi lihas pystyy tekemään suuremman työmäärän yhdellä supistuksella kuin lyhyempi lihas eli toisin sanoen samalla painolla nostaa pidemmän matkan. E=F-s, jossa E on energia (Joulea), F= voima (newtonia) ja s on matka (metriä). Eli pitkä ihminen voi ilmeisesti nostaa saman painon kuin lyhyt ihminen, mutta koska pitkä ihminen painaa enemmän kuin lyhyt ihminen, on hän luonnollisesti heikompi suhteessa omaan painoonsa kuin lyhyt ihminen.

Mahtaako 1 m pituinen 50 kg painava ihminen nostaa yhtä paljon kuin 2 m pitkä, 100 kg painava ihminen ?? Kumman puolesta löisit vetoa? Olettaen, että heillä olisi lihasten poikkipinta-alat samat ja 1 m pituisella olisi luiden pituudet ja jänteiden kiinnityskohtien etäisyydet nivelen orgigosta tasan 50% verrattuna 2 m pitkän ihmisen vastaaviin lukuihin.

Toki pitkät ovat isokokoisempia, ympärysmitat voivat olla melko lähellä toisiaan samoissa rasvoissa 200 cm 100kg ja 170 cm 70kg henkilöillä.

Maailman vahvin mies-tittelin haltija Brian Shawn on karmean iso: 203 cm ja 210kg, mutta paljoa ei häviä toinen hurja Žydrūnas Savicka, 191cm ja 170kg, joka on kaikkein menestynein noissa kisoissa 2000-luvulla.

Pitkä = suuri omamassa = isot painot = vahva.

^ sitten tietäisin minkälaisiin rautoihin suurin piirtein tarvitsee päästä, että itse olisin kehonrakentajan mittasuhteissa. Ei varmaan kelpaa sulle syyksi, mutta sinä et olekkaan minä.

Ja oi voi kun on taas osuvaa pistävän kutkuttavan nokkelaa herjaa. Nyt äkkiä joku tykkäämään. Kuka ehtii eka?

Jälleensyntyisin mieluiten 185 cm pitkänä, mutta jos ikinä saan tarpeeksi lihaa ympärillä niin ei haittaa sitten tämäkään pituus.

Mitkä ovat kehonrakentajan mittasuhteet? Eivätkä kaikki bodarit läheskään nosta suuria määriä penkistä yms. koska se ei ole heidän tavoitteensa. Esimerkiksi Sege Nubret treenasi vain 100kg penkkiä, mutta silti kaverin paras tulos on tainnut olla 210kg. Ja mitä siis oikeasti siitä hyödyt, että tiedät "Jes, nyt nostan yhtä paljon rautaa kuin se-ja-se?"

^ aloituspostissa oli linkki, jossa on pitkiä kehonrakentajia eivätkä olleet missään Colemanin mitoissa. Tarvitseeko tahallaan ymmärtää väärin? Ja auttaa tämän tyyppinenkin miettiminen jollain tavalla jos onnistuu saamaan siitä lisää kipinää treenaamiseen.

Mua vaan lannistais, jos miettisin koko aika, että kaikki nostaa mua enemmän vaikka olen näin pitkä. Veis intoa treenistä, kun katsoo omia tuloksia, jotka nousevat hitaasti ja vertaa niitä joihinkin pro-tason ukkoihin.

Nyt irroitit tuon mielipiteeni asian yhteydestä. En ole todellakaan sitä mieltä, että voimalajeissa pitäisi olla samoissa rasvoissa kuin kehonrakentajat. Ihme ADHD-keskutelua kun luetaan vaan viimeinen posti.

Eli mä en keskity omaan treeniin kun mietin tälläisiä, mutta sinä keskityt kun pystyt jatkuvasti puuttumaan muiden mietintään. Toisaalta eihän tuo paljon vaadi kun et kerran edes lue mihin vastaat, joten siinä mielessä energiaa pitäisi jäädä treenaamiseenkin ihan tarpeeksi.

Ja et keskity omaan treeniisi todellakaan tarpeeksi, koska sulle tulee kaiken maailman epäkohtia itsestäs, ruokailuistas ja treenistäs mieleen. Airwalk & co. treenaavat ja eivät epäile omaa kehitystään koko ajan. Täytyy olla itsevarma ja motivoitunut. Tietää mitä tekee. Se ero on keskittymisessä, sä et todellakaan tunnu tietävän tekemisistäs paljoakaan ja itsevarmuus on jossain aivan muualla. Melkein tekis mieli kysyä: "Do you even lift", koska näitä sun threadejas on avautunut viime aikoina aika paljon.

Pitkät ihmiset voivat kehittyä tässä lajissa aivan samalla tavalla kuin lyhyet tai normi mittaiset. Se voi vaatia enemmän työtä, enemmän uhrauksia ja enemmän omistautuneisuutta, mutta se kaikki on sen arvoista. Se kehitys ja kasvu hongankolistajasta kaapiksi voi kestää kauemmin kuin lyhyemmillä. Kuinka paljon kauemmin? Ehkä päiviä, ehkä viikkoja, ehkä kuukausia tai vuosia, mutta kun se on saavutettu huomaa, että kaikki työ oli sen arvoista. Jos vain nyhjää koneella ja epäilee itseään ja kyseenalaistaa kaiken tekemänsä ei kehityksestäkään tule mitään. Vaikka tuloksia salilla vähän tulisikin on pään sisällä silti se heikko ja epäilevä tyyppi. Bodybuilding ei ole vain kehon muokkausta vaan se on kropan ja mielen välinen liitto, jossa kummatkin kasvavat yhdessä ja vahvistuvat.

^ no treenin ja ruokavalion olen jo muokannut ihan hyvään kuntoon. Tietty yritän jatkuvasti tietää lisää, jotta voisin niitä edelleen parantaa. Täällä "ääneen" asioiden miettiminen ei silti ole pois mitenkään pois mun keskittymisestä näihin kahteen tärkeimpään asiaan vaikka kuinka niin haluaisitte ja tykkäilisitte toistenne avautumisista.

Riku Kiri, treeniennätykset 1092.5kg(400-302.5-390),SVNL:n kisoissa 1030kg, 20-vuotiaana ensimmäisen kerran 250kg ilman paitaa(oliko 25 tai 26 kun meni 300kg), sarjaennätyksiä mm. penkki 200kg x 20 ja 240kg x 7 sekä veto 352.5 x 7

Ihan uskomattomia tuloksia. En jaksa nyt selvittää, mutta kenellä on hallussa suomen voimanoston ennätys ja kuinka paljon sen yhteistulos on? Vai ovatko ne samoja nostajia ku kisaa noissa voimamieskisossa?

Ei pitäisii unohtaa myöskään kropan mittasuhteita. Vaikka ruhon kokonaispituus olisi mitä, niin hyvin keskeistä on esimerkiksi raajojen pituus suhteessa selän ja keskikropan pituuteen.

Vaikka itse olen keskikokoinen kaveri muuten, niin minulla on hirmuisen lyhyt selkä, mutta suhteessa siihen pitkät raajat. Se saa aikaan aika koomisen vaikutelman, kun olen raajoiltani luvattoman "kynä", mutta kuitenkin vartaloltani niihin suhteutettuna lihaksikkaampi. Kun istun vaikkapa 15 senttiä lyhyemmän tyypin viereen, niin pääni on useimmiten samalla korkeudella tai alempana tämän kanssa. Epäilen näillä kropan suhdemitoilla olevan myös (negatiivinen) vaikutus voimailutuloksiini...

Eli kehonrakennuksen ja voimailunkin kannalta voipi olla suuri merkitys sillä tuleeko se pituus pitkistä raajoista tai pitkästä ylä/keskivartalosta.

Ihan uskomattomia tuloksia. En jaksa nyt selvittää, mutta kenellä on hallussa suomen voimanoston ennätys ja kuinka paljon sen yhteistulos on? Vai ovatko ne samoja nostajia ku kisaa noissa voimamieskisossa?

Dopingtestauksen piirissä(svnl) On ainakin Tero Seppäsellä(+120kg) raw yt 850kg, Ove lehdolla(120kg) 810, Tomi muhosella(105kg) 790,5

Itse oon 197/88 ja kyllähän sitä täytyy enempi hommia tehdä että näyttää samalta kuin lyhyemmät kaverit. Samoin penkki kehittyy jotenkin hitaasti. Mutta en silti antais senttiäkään pois kehostani. Onhan se nyt helvetin siistii olla pitkä (ja kohta toivottavasti iso) ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom