1-jakoinen

Yllättävän mukavaa hommaa vetää yksijakoisella 2on1off nyt viikon perusteella. Palautuukin ihan hyvin kun ei tee samoja liikkeitä peräkkäisinä päivinä ja on jalkojen kanssa vähän varovaisempi. Kädet teen kyllä joka treenissä lopuksi kovaa ja failurea välttämättä, saattavat hyvällä tuurilla jopa kasvaa vähän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs tää syömään kuten ihmiset meinaa on aika hc sikabulkkaamista jos 30kg painoa puolessa vuodessa joku saa. Itse en nää tuossa mitään järkeä että väkisin ruvetaan läskeiksi.
Ei oo mistään bulkkaamisesta kyse, vaan normi syömisestä. Aika usein se riittää. Paino voi nousta hyvinkin nopeasti. Tietokone nörttien kalorimäärät voivat olla luokkaa 1000-1500 päivässä. Mietipä kun kalorit nostetaan vaikka 3 tonniin ja treeni päälle. Siihen kun lisää sen että kehitys on huimaa treenin eka vuosina, niin kyllä ukko muuttuu äkkiä.

Tässä mietin että kyykkyyn oisi mukava saada kiloja pitkästä aikaa lisää, ja jalkaprässin polkeminenkaan ei kiinnosta, joten oisko mitään järkeä kyykätä (lähes) joka treenissä perus takakyykkyä? Varmaan jotain tukeviakin liikkeitä ja takareisiä ois hyvä silti tehdä? Tarkoitus tosiaan vetää kroppa nyt mahdollisimman monesti viikossa läpi, ainakin se neljä koko kropan treeniä. Miten ootte hoitaneet tän tyyppisen treenin suunnittelun?

Tässä mietin että kyykkyyn oisi mukava saada kiloja pitkästä aikaa lisää, ja jalkaprässin polkeminenkaan ei kiinnosta, joten oisko mitään järkeä kyykätä (lähes) joka treenissä perus takakyykkyä? Varmaan jotain tukeviakin liikkeitä ja takareisiä ois hyvä silti tehdä? Tarkoitus tosiaan vetää kroppa nyt mahdollisimman monesti viikossa läpi, ainakin se neljä koko kropan treeniä. Miten ootte hoitaneet tän tyyppisen treenin suunnittelun?

Kyllähän sitä kyykkyä voit tehdä joo joka reenissä. Vaihtelet vaikka toistoalueita. Toki variaatiot on aina hyvästä ja jos kyykkyyn haluat panostaa, ota siihen kaveriksi pari apuliikettä (kyykkyvariaatiota). Eli just vaikka stoppeja eri kohdissa, etukyykky, penkkikyykky jne

Kyllähän sitä kyykkyä voit tehdä joo joka reenissä. Vaihtelet vaikka toistoalueita. Toki variaatiot on aina hyvästä ja jos kyykkyyn haluat panostaa, ota siihen kaveriksi pari apuliikettä (kyykkyvariaatiota). Eli just vaikka stoppeja eri kohdissa, etukyykky, penkkikyykky jne
Mun liikkeet vois olla takakyykky, askelkyykky/yhden jalan prässi, romanialainen, reiden koukistus. En vaan tiedä miten nää jakais ja säännöstelis treeneihin jos kyykkyä paljon. Yhteen treeniin tietty max 2 näistä. Satunnaisesti pohkeet ja vatsat.

Mun liikkeet vois olla takakyykky, askelkyykky/yhden jalan prässi, romanialainen, reiden koukistus. En vaan tiedä miten nää jakais ja säännöstelis treeneihin jos kyykkyä paljon. Yhteen treeniin tietty max 2 näistä. Satunnaisesti pohkeet ja vatsat.

Eli siis nuo liikkeet käytössä, mutta kyykky usemman kerran / vko?

Näin suunnittelin, kyykky näyttäs olevan sellainen että uinahtaa voimat jos on hetkenkään tekemättä. RDL esim sitten taas tuntuu pysyvän hyvänä vaikka ois viikkoja välissä.

Niin noh sittenhän voit mennä niin että teet joka reeniin sen kyykyn + yhden noista liikkeistä. Kyykyssä vaihtelet toistoalueita vaikka, JOS et halua ottaa kyykkyvariaatioita mukaan, niin ei mene ihan niin yksitoikkoiseksi.

Niin noh sittenhän voit mennä niin että teet joka reeniin sen kyykyn + yhden noista liikkeistä. Kyykyssä vaihtelet toistoalueita vaikka, JOS et halua ottaa kyykkyvariaatioita mukaan, niin ei mene ihan niin yksitoikkoiseksi.
Etukyykky pitäisi tosiaan ehkä ottaa mukaan, koska olen ihan säälittävän heikko siinä. Onko se toisaalta hyvä syy? :D Että jos sillä korvaisi yhden tai jopa kaksi takakyykkyä, ja sitten noita muita liikkeitä päivän mukaan. Paitsi RDL kyllä pakko tehä ekana, vaikee asennoitua siihen enää jonkun kyykyn päälle.

Etukyykky pitäisi tosiaan ehkä ottaa mukaan, koska olen ihan säälittävän heikko siinä. Onko se toisaalta hyvä syy? :D Että jos sillä korvaisi yhden tai jopa kaksi takakyykkyä, ja sitten noita muita liikkeitä päivän mukaan. Paitsi RDL kyllä pakko tehä ekana, vaikee asennoitua siihen enää jonkun kyykyn päälle.
Toisaalta se sallii sen useammin kyykkäämisen kun kuorma on väkisinkin pienempi. Sama homma ssb:n ja laatikoiden kanssa ja helpottaa palautumista.

Muutaman kuukauden koronataukoilun ja siinä sivussa painoa 10kg pudottamisen jälkeen oon taas koittanu aktivoitua puntille. Pari reeniä viikkoon, näitä kierrättäen:

1. Vinopena, leuat myötäote, kyykky, voimapyörä, facepull
2. Kapea pena, leuat vastaote, mave, hauis, viparit
3. Pena stopilla, kulmasoutu kp, etukyykky, ranskikset, pohkeet

Pari ekaa liikettä oon tehny vuorosarjoin, että saa sykettä vähän reilummin nostettua. Kyykyt ja mavet vähän rauhallisemmalla temmolla ja sitte pari liikettä loppuun täydentämään. Nyt kun on mennyt pari kierrosta, alkaa taas voimat heräillä ja tuntuu toimivalta rungolta.

Penkit, kyykyt ja mave oon tehnyt silleen, että ensin nousu semmoseen 3-5 toiston sarjaan, jossa jää pari varaa. Sen pohjalta sitten oon laskeskellut muutaman 4-6 toiston työsarjan 70-75% nurkille, lisäten niitä sarjoja pikkuhiljaa. Muissa liikkeissä lähinnä sarja- ja toistomääriä nostellut, kunhan ei mene liian tiukaksi
Pitää kokeilla loppuvuosi tämmöisellä vapaamuotosella progella jos näyttää siltä, että tällä mennään vanhoista raudoista ohi.

Kyllä mie uskon että etukyykky on ihan hyvä lisä, jo pelkästään sen treenien mielekkyyden takia. Eli suosittelen kyllä ottamaan sen mukaan.

Viime kierto meni näin:

A: Kyykky, reiden koukistus
B: Askelkyykky
--lepo--
C: RDL, pohkeet, vatsat
D: Jalkaprässi, koukistus
--lepo--

Oisko sitten tästä lähin:

A: Kyykky, koukistus
B: Etukyykky, askelkyykky

C: Kyykky, koukistus (kevyempi)
D: RDL, etukyykky

Jäikö tuohon jotain turhaa mitä voisi vielä karsia? Sarjapituudet ollut kyykyissä mulla suht lyhyttä, about 4-8 kautta linjan. Sarjamäärä ollut perinteinen kolme sarjaa, vähän vaihtelevasti noususarjoina tai samalla painolla kaikki.

Viime kierto meni näin:

A: Kyykky, reiden koukistus
B: Askelkyykky
--lepo--
C: RDL, pohkeet, vatsat
D: Jalkaprässi, koukistus
--lepo--

Oisko sitten tästä lähin:

A: Kyykky, koukistus
B: Etukyykky, askelkyykky

C: Kyykky, koukistus (kevyempi)
D: RDL, etukyykky

Jäikö tuohon jotain turhaa mitä voisi vielä karsia? Sarjapituudet ollut kyykyissä mulla suht lyhyttä, about 4-8 kautta linjan. Sarjamäärä ollut perinteinen kolme sarjaa, vähän vaihtelevasti noususarjoina tai samalla painolla kaikki.

Kyllä sie voit tuolla mennä ihan hyvin. Tutkailet vaan oloja ja teet tarvittaessa muutoksia. Riippuen sarjatiukkuudesta ja treenikohtaisesta volyymista, näät kyllä suht nopeaan alkaako mennä yli.

Minkälainen siirtymä etukyykyllä on kyykkytulokseen? Käyhän se järkeen, että enemmän paukkuja etureisissä = isompi kyykky, mutta minkälaisia kokemuksia koutseilla on sen käytöstä apuna? Onko se yleispätevä liike, vai enemmänkin täsmälääke heikkouden kehittämiseen?

Oon sitä viljellyt enemmän kakkoskorin liikkeenä, vähän pidempää sarjaa ja aina ilman vyötä. Paras rauta mitä oon edestä kyykännyt ilman vyötä on 120. Se tosin ilman sen kummempaa valmistelua ja ei ihan maksimisuoritus, ylirautana lämmitellessä kun on oli jotain kremppaa kyynärpäässä kyykyn esteenä. Samaan aikaan normikyykky vyön kanssa oli luokkaa 180. Eniten mulla kyykkääminen aina tuntuukin kyllä etureisissä, joten pitäskö ottaa oikein kunnolla työn alle etarin kehittäminen?

Otin jo nyt kiertoon mukaan ja aikomus tehdä vähän lyhyempää sarjaa, ihan vaan fuxin kuvailemalla tavalla: harrastuksen mielekkyyden vuoksi. Ensin meinasin ottaa takakyykkyä pohjastopilla sen sijaan, mutta se on niin perseestä, että mieluummin ottaisin vaikka 3x4->6x6 progressiota kivesten puristelussa.

Minkälainen siirtymä etukyykyllä on kyykkytulokseen? Käyhän se järkeen, että enemmän paukkuja etureisissä = isompi kyykky, mutta minkälaisia kokemuksia koutseilla on sen käytöstä apuna? Onko se yleispätevä liike, vai enemmänkin täsmälääke heikkouden kehittämiseen?

Oon sitä viljellyt enemmän kakkoskorin liikkeenä, vähän pidempää sarjaa ja aina ilman vyötä. Paras rauta mitä oon edestä kyykännyt ilman vyötä on 120. Se tosin ilman sen kummempaa valmistelua ja ei ihan maksimisuoritus, ylirautana lämmitellessä kun on oli jotain kremppaa kyynärpäässä kyykyn esteenä. Samaan aikaan normikyykky vyön kanssa oli luokkaa 180. Eniten mulla kyykkääminen aina tuntuukin kyllä etureisissä, joten pitäskö ottaa oikein kunnolla työn alle etarin kehittäminen?

Otin jo nyt kiertoon mukaan ja aikomus tehdä vähän lyhyempää sarjaa, ihan vaan fuxin kuvailemalla tavalla: harrastuksen mielekkyyden vuoksi. Ensin meinasin ottaa takakyykkyä pohjastopilla sen sijaan, mutta se on niin perseestä, että mieluummin ottaisin vaikka 3x4->6x6 progressiota kivesten puristelussa.
Itellä ainakin laski takakyykky ihan helvetisti aina kun sen on korvannut etukyykyllä pidempään. Mutta samaan aikaan jos ovat ohjelmassa niin jää nähtäväksi, tuskin sama efekti.

Selvii vaan kokeilemalla. Mulla ei suoraan auta mutta vahvistaa kyllä yläselkää ja opettaa hengittämään ja sietämään vitutusta. Legenda kertoo että auttaisi myös mavea.

Etarin siirtovaikutus takakyykkyyn riippuu niiden tyyleistä. Kapee etari ei ihan kauheesti leveetä lantiokyykkyä auta. Ite pidän etukyykkyä yleisessä mielessä erinomaisena kyykyn apuna ja itessäänkin ns. ykköskorin liike se kyllä on.

Oon käyttäny pitkään ja laajasti valmennuksessa. Esim nyt kova nostaja kärsii pullistumasta ja takakyykkyä ei voi niinkää tehdä. Etu- ja ssb-kyykky kuitenki pitää homman kunnossa ja low bar -kyykky on ennätysvauhdissa, vaikka sitä ei tehdä kuin kerran parissa kuukaudessa.

Kyllähän tää korkeen frekvenssin 1-jakoinen vaan toimii. Viime viikolla tuli viisi treeniä ja heti perään eilinen treeni, ja kroppa tahtoo vaan lisää. Ei mitään kipuja ja kolotuksia missään. Voimatasoista vaikea sanoa mitään kun en oo maksimisuorituksia kokeillut, mutta lupaavan kevyttä on paikoitellen ollut.
Lihasmassaa on ilmeisesti tullut ainakin vasempaan hauikseen, se on ottanut kokoeron oikeaan käteen kiinni. Tai sitten oikea hauis on kutistunut ylirasituksesta :D

Näissä tiuhemmin toteutetuissa treeneissä kannattaa muistaa panostaa siihen nostotehoon eniten ja suht määrätietosesti unohtaa se sarjatiukkuus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom