Aluksi tervehdys kaikille, olen uusi tulokas palstalla
Erittäin mielenkiintoinen keskustelu, aihe koskettaa mua. Ja loistava foorumi muutenkin, paljon asiaa. Heti alkuun pahoittelu jos tulee liikaa tekstiä ja ajatus hyppii...
Kuluneena kesänä erään kostehkon viikonlopun jälkeen katsoin peiliin ja näky oli surkea; ylipainoinen, huonoryhtinen ja kaikinpuolin vastenmielisen näköinen kaippari katsoi peilistä vastaan. Viimeisen 10 vuoden velttoilu oli tehnyt tehtävänsä entiselle kuntoilijalle. Nappasin digikameralla pari kuvaa itsestäni ja painuin salille...Mottona oli että edes vähän treeniä on parempi kuin ei yhtään, jaksaapa edes kantaa tätä laardiansa paremmin.;) Ja 40 v. lähestyy...
Nyt on treeniä takana tasan 3 kuukautta ja täytyy hämmästellä sitä, millä vauhdilla kunto on lähtenyt nousuun?!? Ilmeisesti lihasmuistista on kyse, koska hyvin varovaisen alun jälkeen alkaa treeniraudat nyt olla samalla tasolla kuin ne ovat mulla koskaan olleetkaan, osin jopa yli.
Olen treenaillut 3 kertaa viikossa ja pyrkinyt tekemään mahdollisimman paljon perusliikkeitä vapailla painoilla ja kohtuullisia sarjoja. Jako on ollut ilmeisesti 3-jakoinen (?), eli 1 lihasryhmä kerran viikossa. Mitään dieettiä en ole vielä aloittanut, mitä nyt lisännyt protskua ja karsinut turhia hiilareita, mm. vaaleat leivät jne. pois. Ruokapuolessa on varmasti paljonkin vielä korjaamista, täytyy tutustua noihin dieetti-juttuihin tarkemmin.
Aerobista ajattelin aloitella viikon, parin sisällä, kun saan talliin raivattua tilaa fillaritreinerille (vastusrullat fillarille) Ajatuksena vetää 30-40 min. aamuisin tyhjällä vatsalla 3-4 krt. viikossa, ja keväällä sitten fillarointia ulkoilmassa.
Mun salitreeni tällähetkellä menee suunnilleen näin, hieman liikkeitä vaihdellen. (jos ketään kiinnostaa...) Alkulämmittelyjä ja lämmityssarjoja ei ole erikseen mainittu
Maanantai: (rinta, olkapäät, hauikset)
- penkki, 5-6 x 4-8, joka sarjaan lisää painoa, 80 - 100 kg
- vinopenkki, 4 x 6-8, 60-80 kg
- punnerrus niskan takaa, 4-5 x 8-10, 40-50 kg
- vipunostot sivulle hieman etukumarassa, 4 x 8-10, 10-15 kg/käsi
- kohautus kp 1 x 20, 40 kg/käsi (ei joka kerta)
- Hauiskääntö kulmatangolla, 4 x 10, 40 kg
- haba käsipainoilla, 3 x 8-10, 15-18 kg/käsi
- vatsoja ja alaselkää muutama sarja
keskiviikko: (jalat)
- kyykky, 5-6 x 10-15, 90 - 110 kg
- reisiojennus + koukistus superina, 3 x 10, 40-50 kg
- sjmv, 4 x 10, 100 kg, ristiotteella (yritän saada tuntuman takareisiin)
- pohkeet, 2 x max, joko istuen n. 60 kg lisäpainolla, tai seisten 1 jalka kerrallaan omalla painolla
perjantai: (selkä, ojentajat)
- Ylätalja, 4 x 8-10, 80-100 kg, erilaisilla kahvoilla eri päivinä
- Kulmasoutu 4-5 x 8-10, 60-80 kg, vetoremmit käytössä
- Kulmasoutu kp, 3 x 10, 40 kg, myös vetoremmit
TAI alatalja 4 x 8-10, 90-100 kg
- Dippi n. hartioiden lev. otteella, 4-5 x max omalla painolla (toistoja 16 -> 6)
TAI dippi 15 kg lisäpainolla, 4-5 x 6-8
- Ojentajat taljassa TAI kapea penkki 4 x 8-10, 60 kg
- vatsoja ja alaselkää
Siinäpä se suurinpiirtein on. Liikkeitä vaihtelen fiiliksen ja salin käyttoasteen mukaan, mutta penkki, dippi, kyykky, sjmv ja kulmasoutu on yleesä aina mukana. Yritän tehdä liikkeet puhtaasti ja fiiliksellä.
Ohjelmaa en ole ihmeemmin suunnitellut, se on muotoutunut tuommoiseksi lähinnä siksi, että (rapa)kunto ei ole riittänyt enempien liikkeiden tekoon kerralla. Liikkeet on valittu vanhan kokemuksen pohjalta.
Oma paino pyörii jossain 105 kg nurkilla, eli läskiä on reilusti, hieman olisin toivonut sen jo putoavan tämän kolmen kuukauden aikana, mutta toisaalta vyö menee nyt pykälän tiukemmalle, ja tuoretta kuvaa loppukesän kuvaan vertaamalla huomaa positiivisen muutoksen
Nyt voisi olla hyvä hetki hieman tarkistaa ohjelmaa ja ajattelin muokata tuota nykyistä. Jos ja kun nuo aamufillaroinnit saan alkamaan, voisi esim. 2-jakoinen "yläkroppa - jalat - yläkroppa" toimia aika hyvin.
Mitä olette mieltä? Ja jos on ehdotuksia ohjelman suhteen, niin mielenkiinnolla otan niitä vastaan.
Tavoite on asetettu n. 1,5 vuoden päähän kun 40 v. napsahtaa mittariin, eli mitään kiirettä ei mulla ole. 10 vuoden aikana kerätyt läskit ei näköjään hetkessä tipahda vaikka kunto nouseekin, mutta se ei haittaa. Pääasia että pientä kehtystä tapahtuu, motivaatio on korkealla ja treeni maistuu, yhtään "ei jaksa" -päivää ei ole tullut vastaan tämän kolmen kuukauden aikana, ja itselleni sekin on jo saavutus
No, juttua tuntuu tulevan, kiitos jos jaksoit tähän asti lukea.