1-jakoinen ohjelma ja lihasmuisti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Le Vee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mielenkiintoista tekstiä.

Olisiko yksi syy siihen, miksi isokokoiset bodarit eivät välttämättä ole hirveän innokkaita kokeilemaan uusia asioita se, että he ovat tehneet niin pitkään monijakoisilla samantapaisilla ohjelmilla, ja niillä + roinilla hankkineet olemassaolevan lihasmassan. Uuteen ohjelmaan siirtyminen voi olla riski, ja jos kehitystä katsoo pelkästään lyhyellä tähtäimellä, voi silminnähden tulla "takapakkia" upouuteen treenityyliin siirtyessä. Kuitenkin pidemmällä aikavälillä tuloksia saattaisi tulla enemmän kuin vanhalla monijakoisella ohjelmalla.

Toisaalta taas kilpailukehonrakentamiseen kuuluuvat lääkkeet niin olennaisesti, että kenties lisätään vain annostusta sen sijaan, että syitä vajaaseen kehitykseen etsittäisi treenityylistä. Mitä olen internet-foorumeilta lukenut, niin yleensä roinaavat bodarit käyttävät lihasryhmä kerran viikkoon, tai jopa harvempaa treeniohjelmaa. Tällaiset ohjelmat ovat susipaskoja natuille, ja ilmeisesti myös kaikille muille urheilijoille, koska kaikissa muissa urheilulajeissa huippu-urheilijat (jotka melko varmasti myös roinaavat), käyttävät aivan eri treenimetodeja. Miksi sitten kehonrakennus olisi eri asia? Tämän haluaisin vain tietää.

Mutta tämä on mutua, en ole bodari, enkä roinaa. Jos tekstissäni on asiavirheitä, olkaa hyvä ja korjatkaa ne. Haluaisin vain tietää asiasta jotain.

lihasmuisti on mielenkiintonen ja kiva juttu. myöskin aatellen kausijakoista treenaamista. jos aatellaan, että kehitetään voimaa 3krt/vko-treeneillä ja vaihdetaan sitten esim. voimakestävyyteen. tällöin voiman ylläpitoon riittää ihan hyvin vain yks treeni viikossa. tällasta kausittaista hyödyntelyä kannattas bodareittenkin harrastaa. ite oon semmosta kolmeen eri painotusalueeseen liittyvää kokonaisuutta suositellut.

Anteeksi :offtopic:
Parahin jto, kertoisitko hieman tuosta kausivaihtelusta bodauksessa? Tai sitten ohjaa minut paikkaan josta löytäisi tietoa siitä :) Erittäin mielenkiintoinen aihe, itse teen nyt 1-jakosta 3krt viikossa. 3 toistoaluetta 6,8 ja 10, joka treenissä eri toistoalue.

juu sama jto, vaikkei kukaan sitä nimee musta käytä. kun nyt tuli sillä alotettua tää kirjottelu, olkoon. :)

mun mielestä bodareilla se kausijako tois hyvin hedelmää aika moneltakin kantilta. ei tuu niin loukkaantumisia, mutta pystyis treenaan siltä kovaa aikalailla jatkuvasti. lisäksi pystyttäs painottamaan hieman eri alueita ihan solutasollakin.

suosittelemani jako ois voimakestävyyspohjanen määräpainotteinen perusvoima, ns. normaali bodailu ja tehopainotteinen bodailu, joja nyt ois sitten askel sinne mikälie-dutyjen suuntaan erikoistekniikoineen. näitä pystyttäis kierrättään esim. parin kuukauden jaksoissa. oon jossain tarkemminkin noiden sisällöstä ja progressiomalleista kirjotellut.

edit: laitetaas niistä malleista. raudat hypoteettisia:
1:
3*10*65%/ 2´ --> 5*12*70%/1´30" eli kaikki muuttuu; sarjat, toistot ja romu lisääntyy ja tauot lyhenee. äärimmäisen tehokas tapa lisätä voimakestävyyttä ja aivan taatusti myös lihasta. kesto 2kk rytmillä 3:1.

2:
2-3*6-12*65-90% eli se perusbodailu. sarjat täysin tai lähes positiiviseen loppuun. kesto 2kk rytmillä 3:1.

3:
4*90% + 2*90% + 1*90% eli tehobodailu. kaikki sarjat loppuun asti ja avustettuina myös hyvin usein. pudotukset, supersarjat, rest-pauset jne käytössä. kesto 1½ kk rytmillä 2:1.

mun mielestä 6, 8, 10 toistoalue ei riittävästi eroo toisistaan, vaikka vaihtelua tuovatkin. mieluummin joku 5, 10, 15 ehkä. tällöin saatas stressattua paremmin eri alueita. ehkä jopa mieluummin 4-6, 8-10, 15-20.

mä en natuille(kaan) ihan heitä romukoppaan noita mega-heavy-super-hyper-dutyjä. ite sain ainakin semmosia kokeillessa aika kivasti voimaa ja kokoakin, vaikka kohtuullisen alkuhommissa olin. tykkäsin siitä maitohappohelvetistä, mitä joku neljä pudotussarjaa prässissä sai aikaan. pitkällä aikavälille en tekis tollasia kuitenkaan jatkuvasti.

Dänk juu veri mats!

Itse sanoisin, että 2krt/vko on minimi penkissä ja kyykyssä jos voimaa on tarkoitus kehittää. Itselläni tuli viime perusjaksolla 3 kyykkyä ja 3 penkkiä 8 päivän sisään ja sarjoja melkosen reilusti. Kovin taisi olla 6x5x85% ja samalla viikolla tuli sitten vielä nopeuskyykky/penkki + Boksikyykky/kapea penkki.

Ei se niin yksioikoista ole. Itselläni oli joskus HD-tyyppisissä treeneissä 9-10 vrk kierto ja penkkiä tuli siis tehtyä yksi kova sarja kerran tuon kierron aikana. Toimi sekin jonkin aikaa. Muistaakseni ainakin osa mainitsemistani ennätyssarjoista on juurikin tuollaisen pitkän kierron aikana tehty.

Tosin, suhteessa massaan parhaan penkin olen saanut tekemällä melko puhdasta WSB-treeniä (naturaalina) jättäen jalat kokonaan treenaamatta. Tuolloin penkkiä treenasin WSB:n maksipäivällä ja nopeuspäivällä.

Olen tosiaan ottanut tuon mainitsemani 170kg sekä n. 118-kiloisena, että 90-kiloisena. Jälkimmäisessä kokeilin WSB-treenien aikana löysää penkkipaitaa ja otin tuon kyseisen raudan pysäytyksellä. Paita oli SVNL:n hyväksymä ja erittäin löysä. En osaa sanoa paljonko siitä sain hyötyä. Kykenin ilman varusteita ottamaan kapeaa penkkiä 2" lankulla 2x3x165 kg. Ehkä paita hieman lähtöä rinnalta helpotti, mutta en saanut sen kanssa liikerataa koskaan täysin toimimaan. Kaiketi en vain koskaan jaksanut totuttautua paitaan. Lopetin treenit kesken luultavasti työkiireiden takia. En muista enää. Tavoitteena oli SVNL/IPF kisakelpoinen 200kg paitapenkki alle 90-kiloisena. Minulla oli myös ammattiliiton hyväksymä Metalin farkkupaita, jonka ostin käytettynä eräältä kisaajalta, joka kasvoi kovaa vauhtia varusteistaan ulos. Nykyään tämäkin kaveri on moninkertainen mitalisti useammassakin painoluokassa :)

mun mielestä bodareilla se kausijako tois hyvin hedelmää aika moneltakin kantilta. ei tuu niin loukkaantumisia, mutta pystyis treenaan siltä kovaa aikalailla jatkuvasti. lisäksi pystyttäs painottamaan hieman eri alueita ihan solutasollakin.

suosittelemani jako ois voimakestävyyspohjanen määräpainotteinen perusvoima, ns. normaali bodailu ja tehopainotteinen bodailu, joja nyt ois sitten askel sinne mikälie-dutyjen suuntaan erikoistekniikoineen. näitä pystyttäis kierrättään esim. parin kuukauden jaksoissa. oon jossain tarkemminkin noiden sisällöstä ja progressiomalleista kirjotellut.

mun mielestä 6, 8, 10 toistoalue ei riittävästi eroo toisistaan, vaikka vaihtelua tuovatkin. mieluummin joku 5, 10, 15 ehkä. tällöin saatas stressattua paremmin eri alueita. ehkä jopa mieluummin 4-6, 8-10, 15-20.

mä en natuille(kaan) ihan heitä romukoppaan noita mega-heavy-super-hyper-dutyjä. ite sain ainakin semmosia kokeillessa aika kivasti voimaa ja kokoakin, vaikka kohtuullisen alkuhommissa olin. tykkäsin siitä maitohappohelvetistä, mitä joku neljä pudotussarjaa prässissä sai aikaan. pitkällä aikavälille en tekis tollasia kuitenkaan jatkuvasti.

Taas hyvää tekstiä Jto:lta. Käytännössähän moni kokenut kehonrakentaja noudattaa intuitiivisesti tällaisia systeemejä. Ajoittain vedetään pidempiäkin jaksoja tuntuman mukaan pidemmillä sarjoilla ja välillä runtataan lyhyempää sarjaa erikoistekniikoilla maustettuna. Moni lahjakas päätyy tavallaan luonnostaan intuition ohjaamana tällaiseen vaihteluun. Selvää on, ettei HD-tyylillä kukaan voine kovin pitkään treenata ja siitä tapahtuu automaattisesti siirtyminen pitkiin sarjoihin ja rauhalliseen treenityyliin, josta taas monella tapahtuu siirtyminen kuormituksen nostamiseen jne. Tunnistan syklin vanhoista treeneistäni. En tosin ollut erityisemmin suunnitellut systeemiä. Teki vain mieli vaihtaa tyyliä ajoittain ja ymmärsin, että kehitys ei voi esim. HD-tyylillä jatkua loputtomiin sen kuormittavuuden takia.

Ei se niin yksioikoista ole. Itselläni oli joskus HD-tyyppisissä treeneissä 9-10 vrk kierto ja penkkiä tuli siis tehtyä yksi kova sarja kerran tuon kierron aikana. Toimi sekin jonkin aikaa. Muistaakseni ainakin osa mainitsemistani ennätyssarjoista on juurikin tuollaisen pitkän kierron aikana tehty.

Tosin, suhteessa massaan parhaan penkin olen saanut tekemällä melko puhdasta WSB-treeniä (naturaalina) jättäen jalat kokonaan treenaamatta. Tuolloin penkkiä treenasin WSB:n maksipäivällä ja nopeuspäivällä.

Olen tosiaan ottanut tuon mainitsemani 170kg sekä n. 118-kiloisena, että 90-kiloisena. Jälkimmäisessä kokeilin WSB-treenien aikana löysää penkkipaitaa ja otin tuon kyseisen raudan pysäytyksellä. Paita oli SVNL:n hyväksymä ja erittäin löysä. En osaa sanoa paljonko siitä sain hyötyä. Kykenin ilman varusteita ottamaan kapeaa penkkiä 2" lankulla 2x3x165 kg. Ehkä paita hieman lähtöä rinnalta helpotti, mutta en saanut sen kanssa liikerataa koskaan täysin toimimaan. Kaiketi en vain koskaan jaksanut totuttautua paitaan. Lopetin treenit kesken luultavasti työkiireiden takia. En muista enää. Tavoitteena oli SVNL/IPF kisakelpoinen 200kg paitapenkki alle 90-kiloisena. Minulla oli myös ammattiliiton hyväksymä Metalin farkkupaita, jonka ostin käytettynä eräältä kisaajalta, joka kasvoi kovaa vauhtia varusteistaan ulos. Nykyään tämäkin kaveri on moninkertainen mitalisti useammassakin painoluokassa :)

Erittäin mielenkiintoista luettavaa jälleen :thumbs:
Ihan ootin jotain vastausta tuohon penkki asiaan WSB menetelmän toimivuuteen pitempään treenanneelta.... thx:rock:

Erittäin mielenkiintoista luettavaa jälleen :thumbs:
Ihan ootin jotain vastausta tuohon penkki asiaan WSB menetelmän toimivuuteen pitempään treenanneelta.... thx:rock:

Kyllä se hyvin toimii, ihan ilman aineitakin. Mutta tarkkana saa olla. Itselläni tuli alkuun ongelmia, mutta kun selvästi pudotin nopeusvoimapäivän rautoja ja keskityin vain tekniikkaan ja nopeuteen sekä otin lisävastuksen kumilenkeistä, sain homman kulkemaan ilman kyynärpääongelmia. Lisäksi maksimivoimapäivissä ymmärsin, että maksimit on ehkä 95% todellisista. Eli ei lainkaan psyykkausta, vaan sellainen rento nopea maksimi. ei mitään hampaat irvessä runttaamista ja omien ennätysten hakemista väkipakolla. Se on liian kuluttavaa. Psyykkaus ja todellinen irtiotto jätetään kisaan, johon itse en mennyt koskaan. Kokeilin ajoittain vain kuntoa ottamalla maksimivoimaliikkeenä normaalin penkin.

Toisaalta taas kilpailukehonrakentamiseen kuuluuvat lääkkeet niin olennaisesti, että kenties lisätään vain annostusta sen sijaan, että syitä vajaaseen kehitykseen etsittäisi treenityylistä. Mitä olen internet-foorumeilta lukenut, niin yleensä roinaavat bodarit käyttävät lihasryhmä kerran viikkoon, tai jopa harvempaa treeniohjelmaa. Tällaiset ohjelmat ovat susipaskoja natuille, ja ilmeisesti myös kaikille muille urheilijoille, koska kaikissa muissa urheilulajeissa huippu-urheilijat (jotka melko varmasti myös roinaavat), käyttävät aivan eri treenimetodeja. Miksi sitten kehonrakennus olisi eri asia? Tämän haluaisin vain tietää.

Ei ne ohjelmat natullekaan susipaskoja ole. Kaikki riippuu tilanteesta. Isokokoinen kaveri, oli natu tai ei, tuskin voi ikuisesti 1- tai 2-jakoisella treenailla. 3-6-jakoisillekin ohjelmille on paikkansa ja itsekin olen kovia tuloksia saanut 3-4 jakoisella HD-ohjelmalla 9-10 vrk kierrolla. Mikään ei tietenkään toimi ikuisesti ja uskon, että tulen vielä useita kertoja vaihtelemaan omaa ohjelmaani elämäntilanteeni, tulostavoitteideni ja fiilikseni mukaisesti.

Kuinka myrkkyä on tämmöses yksjakoises ohjelmassa käydä peräkkäisenä päivänä salilla. Itsellä olis siihen joskus tarve, jotta saisin tuon 3 kertaa viikossa käytyä. Harvemmin tämmöstä peräkkäispäivän treeniin olis tarvetta, mutta joskus työt, ja salin aukioloajat eivät sovi yhteen (vuorotyö).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ne ohjelmat natullekaan susipaskoja ole. Kaikki riippuu tilanteesta. Isokokoinen kaveri, oli natu tai ei, tuskin voi ikuisesti 1- tai 2-jakoisella treenailla. 3-6-jakoisillekin ohjelmille on paikkansa ja itsekin olen kovia tuloksia saanut 3-4 jakoisella HD-ohjelmalla 9-10 vrk kierrolla. Mikään ei tietenkään toimi ikuisesti ja uskon, että tulen vielä useita kertoja vaihtelemaan omaa ohjelmaani elämäntilanteeni, tulostavoitteideni ja fiilikseni mukaisesti.

Tuo oli minulta liian vahvasti ilmaistu. Silti varmaan parempi noin päin, kuin että aina tekisi lihasryhmät harvakseltaan?

Tuohon haluaisin vastauksen vielä, että miksei voisi treenata 1- tai 2- jakoisella ohjelmalla, vaikka lopun ikäänsä? Millä lailla se koko siihen liittyy? Itse olen ollut huomaavinani, että päinvastoin mitä kauemmin on treenannut, sitä enemmän pystyy treenaamaan, vaikka lihasmassa on selvästi kasvanut. Nostan tässä kohtaa esiin (taas) Paul Andersonin, joka treenasi kyykkyä kovaa joka toinen päivä, pitkin koko päivää. Tää äijä oli parhaimmillaan jotain 350 paunaa ja 5'10". Ei ollut kehonrakentaja ei, mutta kyllä siitä näki, että lihasmassaa oli ihan kauheasti. Kyykky oli kovempi kuin kellään on ikinä ollut.

Kuinka myrkkyä on tämmöses yksjakoises ohjelmassa käydä peräkkäisenä päivänä salilla. Itsellä olis siihen joskus tarve, jotta saisin tuon 3 kertaa viikossa käytyä. Harvemmin tämmöstä peräkkäispäivän treeniin olis tarvetta, mutta joskus työt, ja salin aukioloajat eivät sovi yhteen (vuorotyö).

IMO en näe mitään järkeä treenata samoja lihaksia peräkkäisinä päivinä, ainakaan jos "bodailet". voimaa tehdessä ja viikon kokonaismäärää tarkkaillessa voi käydä vaikka 6 x viikossa sen kyykyn tekemässä, treeni pitää olla vaan sillon aika pitkälle suunniteltua.

Tuohon haluaisin vastauksen vielä, että miksei voisi treenata 1- tai 2- jakoisella ohjelmalla, vaikka lopun ikäänsä? Millä lailla se koko siihen liittyy? Itse olen ollut huomaavinani, että päinvastoin mitä kauemmin on treenannut, sitä enemmän pystyy treenaamaan, vaikka lihasmassa on selvästi kasvanut.

samaa mieltä siitä että mitä kauemmin tällaista treenaa, sen enemmän pystyy rautamäärää viikossa nostamaan. kroppa tottuu toistuvaan rasitukseen hyvin. lisäksi en itsekkään ymmärrä sitä, kuinka se että on paljon lihasmassaa muka vaikuttaa asiaan. eikö isot lihakset voi kehittyä palautus ominaisuuksissa siinä missä pienetkin ?

IMO en näe mitään järkeä treenata samoja lihaksia peräkkäisinä päivinä, ainakaan jos "bodailet". voimaa tehdessä ja viikon kokonaismäärää tarkkaillessa voi käydä vaikka 6 x viikossa sen kyykyn tekemässä, treeni pitää olla vaan sillon aika pitkälle suunniteltua.

Ok, jätän sitten mielummin treenit tämösessä tilanteessa 2:een kertaan viikossa, kuin että kävisin perättäisinä päivinä, ja saisin täydet 3 täyteen. Tarkoitukseni on nimenomaan "bodailla" ja voima tulee sinä sivussa, jos on tullakseen.

Tuo oli minulta liian vahvasti ilmaistu. Silti varmaan parempi noin päin, kuin että aina tekisi lihasryhmät harvakseltaan?

Tuohon haluaisin vastauksen vielä, että miksei voisi treenata 1- tai 2- jakoisella ohjelmalla, vaikka lopun ikäänsä? Millä lailla se koko siihen liittyy? Itse olen ollut huomaavinani, että päinvastoin mitä kauemmin on treenannut, sitä enemmän pystyy treenaamaan, vaikka lihasmassa on selvästi kasvanut. Nostan tässä kohtaa esiin (taas) Paul Andersonin, joka treenasi kyykkyä kovaa joka toinen päivä, pitkin koko päivää. Tää äijä oli parhaimmillaan jotain 350 paunaa ja 5'10". Ei ollut kehonrakentaja ei, mutta kyllä siitä näki, että lihasmassaa oli ihan kauheasti. Kyykky oli kovempi kuin kellään on ikinä ollut.

Mulla samanlaisia havaintoja omalla kohdallani! Ja lisäksi tuo koko kroppa kerralla tai 2-jakoinen säästää aikaa ihan törkeästi kun riittää se 3 kertaa viikossa treeniä vallan mainiosti.

Mutta tietysti jos on jollain 4-6 jakoisella rakentanut ne lavamassat, niin voihan se olla aika shokki lähteä jotain harvajakoista tekemään ja voi mennä suht pitkäänkin niin että tuntuu pään seinään hakkaamiselta koko homma.

Tiedä häntä sitten kun en suuria lihasmassoja omista, mutta sentään vähän keskiverto kaduntallaajaa enemmän pattia löytyy. ;)

En minä ainakaan pysty siihen. Todennäköisesti se on aika hankalaa kenelle tahansa. Omat lihakset kipeytyvät tuosta nykyisestä treenistä kunnolla ja vaikea ylipäänsä vetää 3 treeniä edes viikossa, erityisesti jaloille. Osin siksi hiukan vaihtelenkin prässin ja kyykyn välillä liikettä.

En osaa sanoa, miksei voisi. Voi se jollain toimiakin. Tosiasia silti on, että Paul Andersonin lihasten kokonaismassa ei luultavasti ole ollut lähelläkään nykyisiä kehonrakennushuippuja. Siksi en heti vertaisi nykyisiä kehonrakentajia Andersoniin. Voi hyvinkin olla niin, ettei kukaan vain ole kokeillut tai sitten voi olla niin, että on, eikä se ole toiminut. Harvoin lehdissä on huippukehonrakentajien artikkeleita aiheesta: "Tällä ohjelmalla hävitin 10 paunaa lihaa 2 kuukaudessa!" Eli vastausta emme voi tietää.

Tilannepäivitystä tiedossa.

Nyt se sitten tuli, ensimmäinen ns. huono treeni. Eli nääntynyt fiilis alusta asti. Dieetti alkanee viedä energiatasoja. Paino oli aamulla enää 89 kg, kun vielä muutamia aamuja sitten vaakaan kilahti 92,5 kg. Toukokuun lopusta pudotusta on nyt siis 7,5 kg. Salilla oli myös infernaalinen lämpötila ja sama tilanne oli edeltävästi töissä. Tein 9,5h työpäivän johon mahtui yksi varsin tiukka palaveri. Ehkä se ja mahdollinen nestehukka vaikuttivat osaltaan. Jo salille lähtiessä odotin vaatimatonta treeniä. Lihakset eivät olleet palautuneet viimekertaisesta kovasta rääkistä. Rinta oli edelleen kipeä ja jumissa, samoin reidet, eikä selkäkään vielä täydessä vedossa ollut. Harkitsin pelkän aerobisen tekemistä, mutta päätin tehdä silti treenin, koska hiukan kevyempikin treeni voi hyvin aiheuttaa hypertrofiaa.

Jotain hyvääkin, olkapäille ja käsille sain vedettyä paremman treenin. Tällä kertaa muistin, että ko. salilla on minulle täydellisesti sopiva Pannatan punnerruskone. Aivan loistavaa. 55kg / puoli kaksi hyvää sarjaa ja siitä pudotukset päälle. Käsille pumppailua hyvällä tuntumalla. Aivan samanlaista pumppia ei enää tullut kuin pari viikkoa sitten parhaimmillaan. Myös vatsat ja alaselkä saivat tällä kertaa osansa. Viimeksi kunto lopahti kesken ja jätin ne kokonaan väliin. Tällä kerralla kunto riitti hyvin.

Mitä tästä voi oppia? Yksittäisissä treeneissä fiilis ja voimatasot voivat vaihdella laidasta laitaan. Ei kannata tehdä hätiköityjä muutoksia. Kehitys on hyvin harvoin lineaarisesti progressiivista. Ravinto, työt, unet, ihmissuhteet ja oikeastaan kaikki mahdollinen voivat vaikuttaa fiilikseen ja sitä kautta myös palautumiseen ja treenien onnistumiseen. Huonossakin treenissä on mahdollisuus saada jokin liike menemään hyvin. Huonokin treeni voi olla varsin produktiivinen. Itse yritän kehittää kestävyysominaisuuksia ja nopeuttaa palautumista. Pyrin siis edelleen siihen 3 treeniin viikossa, vaikka osa treeneistä olisikin hieman vaisumpia. Toinen vaihtoehto olisi kuunnella kehoa ja siirtyä monijakoiseen ohjelmaan tai treenata vain 1-2 kertaa viikossa ja loput vaikka aerobista. Itse pyrin pakottamaan kehon sopeutumaan treeneihini. Katsotaan mitä tapahtuu.

Itse koen aika useinkin sen tilanteen, että salille tullessa huomaankin, että veto on pois ja joutuu ottaa vähän rennommin. Olen kuitenkin aika varma, että syy löytyy tekemästäni keskeytymättömästä 3 vuorotyöstä, joka on jo sinänsä raskasta ja uni jää välillä tosi vähiin.

Itse koen aika useinkin sen tilanteen, että salille tullessa huomaankin, että veto on pois ja joutuu ottaa vähän rennommin. Olen kuitenkin aika varma, että syy löytyy tekemästäni keskeytymättömästä 3 vuorotyöstä, joka on jo sinänsä raskasta ja uni jää välillä tosi vähiin.

Vuorotyö ja huonot unet vaikuttavat. Minulla treenit menevät univajeessa todella huonosti. Vastaavasti kovien treenien aikana, erityisesti massakaudella tarvitsen käsittämättömän pitkät unet. Pahimmillaan olin väsynyt, ellen saanut 14h unta vuorokaudessa. Normaalisti pärjään erinomaisesti 7-8h unilla. Dieetillä unta ei ihan yhtä paljon tarvitse ja uni on jotenkin kevyempääkin, ainakin pitkän dieetin jälkeen. Nyt 7h ei ainakaan enää riitä. 9h varmaan olisi tälllä hetkellä säännöllinen tarve. Valitettavasti en yhtenäkään yönä ole saanut niin pitkiä unia.

Tosiasia on, että hyvä "flow" voi treeneissä kestää jonkin aikaa, joka kuukausia, mutta ei ikuisesti. Kaikki treenit eivät voi olla hyviä. Nyt ärsytti myös se, että treenikaverini vain ryyppäävät ja juhlivat lomalaisina, joten jouduin taas treenaamaan yksin. Menin samalle salille, jossa aikoinaan tein kaikki ennätykseni. Oli henkisesti yllättävän ärsyttävää tehdä kevyt jalkatreeni prässissä n. 200 kg painolla, kun on joskus aiemmin puskenut pitkää sarjaa yli 500 kg:lla samaisella laitteella. Olisi ehkä pitänyt valita se toinen prässi. :)

No, pitää nyt aktiivisesti muistutella, että tavoitteenani on olla terve ja fit, eikä nousta lavalle. Meinaa toisinaan edelleen unohtua. Varsinkin kun bodaritutut ovat jo alkaneet vähän hiillostella minua siihen suuntaan treenejäni viemään ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom