1-jakoinen ohjelma ja lihasmuisti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Le Vee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuo 1-jakonenkin on aika henkilökohtaista ja toimii niin eritavalla kuin on treenaajia, itse en ole koittanut 2 jakosta pienempää eli en voi sanoa tuota huonoks enkä hyväks... eli siis tiivistettynä, miten usein koko keho läpi viikossa, kolmesti taisin ymmärtää ja siis mitkä on selkeet plussat tossa? asiaa oli todella paljon ja luin hartaasti mutta en sisäistänyt tuota kaikkea:nolo:

btw entä miinukset :D

+ vähemmän eri liikkeitä, helpompi pitää treeni progressiivisena. ( esim kun teet 4-jakosella rinnalle penkki, vinopenkki, flyes, niin aika vaikea kaikissa painoja nostella tasaseen, ainaki itellä.

+ ärsyke 3 x viikossa, lihakset usein "kasvutilassa"

+ 2 sarjaa antaa jo riittävän kasvuärsykkeen

+ lihat harvoin kipeänä

nyt kun 1-jakosta oon tehny en voi enää käsittää mitä hyötyä on esim selälle tehä se 12 sarjaa treenissä, koska jos ne oikein selälle tekee niin aika vaikee niitä on tehä "täysillä". ite oon tehny esim 2x leuat ja 2x alatalja / 2x kulmasoutu ja 2x ylätalja.

e: ja ainut miinus IMO se että ne lihakset ei oo salin jälkeen ihan äärettömässä pumpissa kun ei olla tehty kolmea eri hauis liikettä = ei TUNNU siltä että on reenattu niin helvetin hc sti.

Sarjamääriä voi myös kasvattaa ajan kuluessa, esim. nämä 5x5 systeemit. Minusta treenijako ei ole se olennainen juttu, vaan se, että ärsykettä tulee usein (2+ kertaa viikossa) per lihasryhmä, ja että liikkeet ovat isoja liikkeitä, jotka kehtitävät koko kropan voimaa, koordinaatiota ja liikkuvuutta.

Edit: Tietysti nämä 1-jakoiset ovat tähän tarkoitukseen loistavia.

okei kiitos että jaksoitte vielä ihan tarkkaan antaa noi..:kippis1:
no tuo kuulostaa ainakin hyvälle... mutta itse jotenkin vaan saan lihaksiin sen tietyn ärsykkeen ja tulosta omalla 3-4 jakosella treenillä!!!
eniten minua tuossa treenissä mietityttää ehkä se, että mites onko vaarana treenata "liikaa" jotain tiettyjä liikkeitä esim. penkkiä, sillä olen lukenut/huomannut että 2 kertaa/viikko on aika max penkissä mikäli haluaa tulosta (tarkoitan maximeja) sanokaa toki jos kahlaan tuossa asiassaa vähän pitkospuitten vieressä:nolo:

penkkaan 3 x viikossa tätä nykyä. hyvin menee eikä mitään ongelmia. samaten kyykkyä teen 3 x viikossa. sarjoja per kerta aina kaksi ( 2 ). wnb bodailu tosin on mun juttu eikä niinkään voima puoli..

e: pakko sanoa että on siihen penkkiin voimaa näinkin saatu, ainakin sarjapainojen muodossa..

e2: ja paljon enemmän kun 4 jakosella vemputuksella.

Tuo 1-jakonenkin on aika henkilökohtaista ja toimii niin eritavalla kuin on treenaajia, itse en ole koittanut 2 jakosta pienempää eli en voi sanoa tuota huonoks enkä hyväks... eli siis tiivistettynä, miten usein koko keho läpi viikossa, kolmesti taisin ymmärtää ja siis mitkä on selkeet plussat tossa? asiaa oli todella paljon ja luin hartaasti mutta en sisäistänyt tuota kaikkea:nolo:

btw entä miinukset :D

Tavoite on kolmasti viikossa, mutta osalla viikoista ehdin/jaksan tehdä vain kaksi treeniä viikossa. Treenaan nyt golffia aktiivisesti ja se vie melkoisesti aikaani potilastöiden ja esitelmien lisäksi, joten tämä kehoilu on nyt vielä toistaiseksi ihan puuhastelun tasolla aiempaan verrattuna. Teen näitä treenejä vähän tunteen mukaan. Kiinteitä treenipäiviä ei ole ja liikkeet päätän vasta salilla. Aloittelijalla suositan mahdollisimman selkeää ja kiinteää ohjelmaa. Jos on pohjia ja tietää, mitä tekee, voi tehdä enemmän tuntumalla.

Miinuksena se, että pieniä yksityiskohtia ei samalla tavalla pysty hiomaan. Tosin tässä vaiheessa sillä ei merkitystä olekaan. Toinen miinus on se, ettei kunto tahdo kestää treenejä, koska raudat ovat niin nopeasti kasvaneet. Plussana tietysti se, että treenit kehittänevät sivutuotteena myös aerobista kuntoa, koska syke on jatkuvasti lepotason yläpuolella. Teen treenit aika kovalla tahdilla, jos vain suinkin siihen kykenen.

Ei tässä mitään mystistä pitäisi siis olla. 50-luvun tai mahdollisesti peräti 20-luvun ohjelmahan tämä pohjimmiltaan on. :)

Muistatko vielä, että minkälaisia rautoja liikuttelit eri isoissa liikkeissä silloin aktiivisen treeniuran aikana?

Eihän siitä ole kuin yli 6 vuotta. :) Kyllä minä osan tuloksista muistan suunnilleen, vaikka treenipäiväkirjojani en tähän hätään löydä. Kun voimatasot ja massa olivat kovimmillaan, kärsin kovista kyynärpäiden kivuista, jotka rajoittivat erityisesti penkkipunnerrusta. Olkapäät sain treenattua kivuista huolimatta ihan ok raudoilla.

Kyykky (ei syväkyykky) 5-6x300kg ja pystykyykky smithillä 8x210 tai 220kg muistaakseni. Käytännössä usein tein sarjoja vapaallakin vain n. 200kg raudoilla. Tuo on ihan maksimaalinen sarja tuo 300kg:lla tehty, eikä todellakaan mitään pakarat pohkeisiin meininkiä.

Penkki, sarjoja 130-150 kg:lla. Vinopenkkissä sarjat ( n. 8x?) 130 kg:lla. Enkka taisi olla penkissä 1x170kg, eli ei erityinen, mutta en penkkimaksimia treenannutkaan.

Punnerrus niskan takaa tangolla 130 kg:lla (en muista toistoja tarkkaan, aika lyhyt sarja kuitenkin ehkä 3-5 toistoa.)

Olkapääpunnerrus Pannatan vipuvarsikoneella 6-7 toistoa 100kg per käsi. Kaveri auttoi raudat ylös tässä.

Pystypunnerrus käsipainoilla hmm.. ehkä n. 10-12x45kg.

Maastaveto matalalta korokkeelta (ei siis ihan maasta) 12x260kg. 320kg:lla sain kerran muutamia toistoja. Ei remmejä käytössä.

Kulmasoutu 10x130-140kg. Kokeilin joskus tehdä 160 kg:lla, en muista miten meni.

Davidin vipuvarsisoutu 100kg per käsi.

Kulmasoutu 70 kg ja 80kg käsipainolla ehkä 6-8 tms.

Alatalja 6-8x170kg.

Dippi 75kg lisäpainolla 5-6.

Hauikset tangolla 75-80kgx6-7

Ei siis mitään erityisen ihmeellisiä ripauksen vajaa 120kg painoiselle bodarille.
Selkä mulla otti suhteellisen hyvin massaa, rinta taas on heikommin kehittyvä. Olkapäät ja ojentajat kehittyivät hyvin. Nuo näkyvät minusta noissa tuloksissakin selvästi.

Nuo ovat sitten niitä kovimpia sarjoja, eivät aivan tyypillisintä treeniä. Mielestäni noissa olen tehnyt liian kovilla raudoilla. Taisin seurata liikaa Yatesin treenejä ja elin käsityksessä, että vinopenkistä ja kulmasoudusta on otettava sarjaa 200 kg:lla, ennen kuin on kunnossa. :)

Lihasmuisti se vaan jatkaa toimimistaan. Nyt otin kyykyssä jo 12x145kg ja pystypunnerrukset 34kg käsipainoilla. Paino on pudonnut 1,5 kg viime treenistä, koska vedän nyt vähillä kaloreilla ja nesteet ovat kai osin lentäneet pihalle. Aloittelen ruokavalion muuttamisen tässä nyt treenin tueksi. Katsotaan mihin tässä vielä päästään. Jos vaikka alkaisi näyttää siltä, että treenaa.

Voin suositella 1-jakoista ohjelmaa todella lämpimästi kaikille, jotka ovat pitäneet pitkää paussia treeneistä ja peruskunto on tippunut pohjamutiin. Minulla ainakin toimii paremmin, kuin koskaan olisin itse voinut uskoa.

Kyllä se 1-jakoinen on hyvä kaikille, kunhan toteutetaan n.2-3 kertaa viikossa (1kerta viikossa liian kevyttä) ja edetään maltillisesti: aina ei voi maksimeita nostaa sillä rasitus kasvaa liikaa= Ylikuntoa ja paikkojen hajoamista

nyt kun 1-jakosta oon tehny en voi enää käsittää mitä hyötyä on esim selälle tehä se 12 sarjaa treenissä, koska jos ne oikein selälle tekee niin aika vaikee niitä on tehä "täysillä". ite oon tehny esim 2x leuat ja 2x alatalja / 2x kulmasoutu ja 2x ylätalja.

e: ja ainut miinus IMO se että ne lihakset ei oo salin jälkeen ihan äärettömässä pumpissa kun ei olla tehty kolmea eri hauis liikettä = ei TUNNU siltä että on reenattu niin helvetin hc sti.

Kyllä sellaiselle 4-jakoisellekin ohjelmalle paikkansa on. Todella isojen romujen kanssa ei jaksa varmaan kukaan tehdä 1-jakoista. Lisäksi bodauksessa on hiottava tapaolkapäitä, trapseja, forkkuja, pohkeita jne. Mikä sitten se heikko kohta onkin. Isoilla lihaksilla lisäksi saa paljon enemmän irti, kun niitä hinkkaa kunnolla yhdessä treenissä. En usko, että kukaan massiivinen bodari 1-jakoisella treenaa.

En siis missään nimessä ole mikään fanaattinen 1-jakoisen perusohjelman puolestapuhuja. Nykykunnolla se on minulle ollut selvästi toimiva ratkaisu toistaiseksi. Tälläkin foorumilla kirjoittelee todella isoja ukkoja. Eivät he voi samalla tavalla treenailla. Monelle vähän pienemmillä raudoilla treenailevalla tämä 1-jakoinen on silti ehdottomasti toimiva, ehkä se toimivin, ohjelma.

Olen itse ensimmäisen kerran penkkaillut ja hauista pumpannut karaten yhteydessä vuonna 90 tai 91. Vuonna 1994 aloitin hiukan säännöllisemmät treenit salilla ja osin kotona. 1996 heinäkuussa aloin treenaaman tossissani ja lukemaan säännöllisesti bodauslehtiä (Bodaus, Flex, Muscle&Fitness jne). Lisäksi kehonrakennuksen, voimailun ja liikuntatieteen/valmennusopin "peruskirjat" tuli kahlattua läpi. Pillit laitoin bodailun osalta pussiin 2001 vammojen ja motivaation heikkenemisen takia. 2003 innostuin yrittämään vielä kerran kovempaa treeniä, jota en kuitenkaan jatkanut kuin muutaman (n.2) kuukauden vammautumisen pysäyttäessä treenaamisen kokonaan. Penkin selkänoja hajosi tuolloin alta tehdessäni vapaalla tangolla olkapääpunnerruksia. Molemmat olkapäät menivät sijoiltaan ja toipuminen kesti kuukausia.

Vammoja mulla muutenkin on aika paljon, jos se nyt ketään kiinnostaa. 3 välilevyprolapsia ja lisäksi kahdessa välissä rappeumaa ja useassa välissä stenoosia. Toinen pakara on repesi, kun tein etukyykkyä matalalle boksille 160kg:lla. Pakara oli tosin edeltävästi kipuillut ja turvotellut 2-3 vko ajan. Lisäksi nivelkipuja on ollut milloin missäkin. Nyt ei mikään paikka satu. Rautoja ei siis kannata lisätä tekniikan kustannuksella. Älkää tehkö sitä virhettä. Vammautuminen voi pysäyttää treenit kokonaan ja tappaa motivaation aivan täysin! Eikä se kipukaan kivaa ole.

sillä olen lukenut/huomannut että 2 kertaa/viikko on aika max penkissä mikäli haluaa tulosta (tarkoitan maximeja) sanokaa toki jos kahlaan tuossa asiassaa vähän pitkospuitten vieressä:nolo:
Itse sanoisin, että 2krt/vko on minimi penkissä ja kyykyssä jos voimaa on tarkoitus kehittää. Itselläni tuli viime perusjaksolla 3 kyykkyä ja 3 penkkiä 8 päivän sisään ja sarjoja melkosen reilusti. Kovin taisi olla 6x5x85% ja samalla viikolla tuli sitten vielä nopeuskyykky/penkki + Boksikyykky/kapea penkki.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sepsis nonii kun mäkin lasken että 8 päivän sisää!!!!! tottakai sillon 3 kertaa/ns. viikko sillä mulla alkaa jo uus kierto sieltä... eli siis tarkotin 7 päivän aikana otan penkin ma ja pe jolloin uus kierto alkaa jälleen seuraavana ma, eli 8 päivän sisällä!
Mutta näin olen ymmärtänyt ainakin WSB äijjien treenaus ideologian ja ne tekstit mitä alansa asian tuntijat ovat sanoneet suomessa, heillä tietysti eri treeni päivät, mutta esim. ke normi pena (paidalla/ilman) + lankku penkki ja su nopeus penkki ja muutama muu avustava liike...
Eli jos oletetaan sen viikon vielä olevan täällä päin maailmaa se 7pv niin puhutaan samasta ajasta :)

Toi sun logiikka nyt kusee hieman. Sulla on 2 penkkiä 7 päivässä eli 4 penkkiä 14 päivässä jne.
Itsellä tuli 3 penkkiä 8 päivässä 6 penkkiä 16 päivässä jne. Frekvenssi on siis selkeästi suurempi.

Muutenkin en ymmärrä miski treenit pitää jakaa viikonpäiville, jos siihen ei mitään käytännön pakkoa ole. Paljon helpompi suunnitella vain tietyn mittainen kierto jossa voi sitten tarvittaessa joustaa suuntaan tai toiseen rytmin sekoamatta.

...

Ei siis mitään erityisen ihmeellisiä ripauksen vajaa 120kg painoiselle bodarille.
Selkä mulla otti suhteellisen hyvin massaa, rinta taas on heikommin kehittyvä. Olkapäät ja ojentajat kehittyivät hyvin. Nuo näkyvät minusta noissa tuloksissakin selvästi.

Nuo ovat sitten niitä kovimpia sarjoja, eivät aivan tyypillisintä treeniä. Mielestäni noissa olen tehnyt liian kovilla raudoilla. Taisin seurata liikaa Yatesin treenejä ja elin käsityksessä, että vinopenkistä ja kulmasoudusta on otettava sarjaa 200 kg:lla, ennen kuin on kunnossa. :)

Nuo ovat kyllä ihan saatanan kovia rautoja, bodari tai ei. Ei siis mikään ihmekään, että nyt nousee tulokset kovasti. Tsemppiä treeniin ja laita tosiaan niitä kuvia tuonne vip puolelle, olisi mielenkiintoista nähdä mitä se lihasmuisti saa aikaan. :thumbs:

Katsotaan. Asia on harkinnassa, mutta saapa nähdä. Kuvien laittaminen nettiin on joka tapauksessa kohtalaisen vaivatonta, ettei se siitä varmaankaan jää kiinni. Tällä hetkellä olemassa on vain näitä kesäkuun rasvakuvia. Ehkä otan kameran mukaan salille lähiaikoina, joten saadaan tämä toinenkin kuva kasaan.

Laita ne kesäkuun rasvakuvat ja sitten niitä uudempia mukaan before-after-tyyliin.

Nuo ovat kyllä ihan saatanan kovia rautoja, bodari tai ei. Ei siis mikään ihmekään, että nyt nousee tulokset kovasti. Tsemppiä treeniin ja laita tosiaan niitä kuvia tuonne vip puolelle, olisi mielenkiintoista nähdä mitä se lihasmuisti saa aikaan. :thumbs:

No siis kyllä kaikki vammoista vapaat raskaan sarjan kehoilijat suunnilleen samoilla vähintään tekee. Monella penkissä menee sarjaa 200 kg:lla ja osalla prässissäkin painot lähtentelee tonnia ihan tavallisissa treeneissä. Etupunnerruksiakin olen nähnyt tehtävän 180kg:lla vapaalla tangolla. Vilposen Timolla esimerkiksi ei taida alataljassa 170kg riittää edes lämmitelyihin. Bull on penkannut kisoissa yli 300kg. Siinä kalpenevat meikäläisen sarjat 130-150kg:lla ;)

Yksi helkkarin vahva mies on myös raskaassa kilpaileva Sami Jääskeläinen. Jo kauan sitten mies tykitti 250kg penkkistä ja kyykkäili 200+ kg raudoilla "pakarat pohkeisiin"-syvyisiä kyykkyjä pidempiä sarjoja. Näkyy mielestäni lihan paksuudessa nuo kovat voimatasot siellä pohjalla. IMO vaikuttavin olemus viime SM-kisoissa.

Tulokset on kyllä hyviä eihän siinä mitään, harmi vaan kaikki nuo loukkaantumiset sun muut vaikeudet...

Kiitoksia vaan. Kaikesta on tosiaan parannuttu. Selkä ei enää kipuile lainkaan, eikä mikään muukaan paikka toistaiseksi oikuttele. Kosmeettista haittaa ei minun vammoistani ole aiheutunut.

Raskaat treenit aiheuttavat melkein väkisin kipuja niveliin jossain vaiheessa. En tiedä tunnenko ainuttakaan pitkän linjan treenaajaa, jolla ei jossain vaiheessa olisi ollut jotain ongelmia tai kipuja. Isojen lihasten repeämiset ne ikävimpiä kehonrakentajalle ovat. Revennyt rinta esim. näyttää pitkään huonolta, eikä ehkä koskaan kehity aivan entiselleen. Pelko varjostaa tuollaisen jälkeen varmaan lopun iän treenaamista.

Sepsis siis toi oli vaan esimerkki että ma-su kierto mutta tosiaan on itsellä suunniteltu mitemmälle tuo kierto ja ihan eri asioihin... Ja tosiaan sulla on enemmän tossa noita penkki päiviä tietyn ajan sisällä ja eipä tuota toinna alkaa kiistelee jostain sellaisesta mitä voi tehdä tuhannella eri tavalla, varmasti ihan toimivia jokaiselle itsensä tekemät ohjelmat :):piis:

kovasti mukavaa tekstiä le veeltä. asiallista ja faktoissa pysyvää liiemmin brassailematta. ammattikin tuonee tiettyä objektiivisuutta omiin treeneihin.

tollanen kausijakohan vois tulla kyseeseen bodarihommia ajatellen. massa- ja perusvoimakaudet 1- tai 2-jakosilla ja sitten, kun pitää alkaa hinkkaileen niitä yksityiskohtia, vaihtais hieman useempijakosiin, ettei ihan kuole.

lihasmuisti on mielenkiintonen ja kiva juttu. myöskin aatellen kausijakoista treenaamista. jos aatellaan, että kehitetään voimaa 3krt/vko-treeneillä ja vaihdetaan sitten esim. voimakestävyyteen. tällöin voiman ylläpitoon riittää ihan hyvin vain yks treeni viikossa. tällasta kausittaista hyödyntelyä kannattas bodareittenkin harrastaa. ite oon semmosta kolmeen eri painotusalueeseen liittyvää kokonaisuutta suositellut.

kovasti mukavaa tekstiä le veeltä. asiallista ja faktoissa pysyvää liiemmin brassailematta. ammattikin tuonee tiettyä objektiivisuutta omiin treeneihin.

tollanen kausijakohan vois tulla kyseeseen bodarihommia ajatellen. massa- ja perusvoimakaudet 1- tai 2-jakosilla ja sitten, kun pitää alkaa hinkkaileen niitä yksityiskohtia, vaihtais hieman useempijakosiin, ettei ihan kuole.

lihasmuisti on mielenkiintonen ja kiva juttu. myöskin aatellen kausijakoista treenaamista. jos aatellaan, että kehitetään voimaa 3krt/vko-treeneillä ja vaihdetaan sitten esim. voimakestävyyteen. tällöin voiman ylläpitoon riittää ihan hyvin vain yks treeni viikossa. tällasta kausittaista hyödyntelyä kannattas bodareittenkin harrastaa. ite oon semmosta kolmeen eri painotusalueeseen liittyvää kokonaisuutta suositellut.

Kiitoksia Jto. Mielenkiintoisia näkökantoja toit esiin. Olen lukenut postauksiasi sekä täällä että aiemmin Finnishpower.net:n Voimafoorumilla. Lienet sama Jto, joka sielläkin kirjoitteli aikanaan? Hyvää tekstiä olet pitkään kirjoitellut.

Suosittelen kaikille lämpimästi edesmenneen Tri Mel C. Siffin teosta Supertraining. Kyseessä on eräs liikuntatieteen uranuurtajan massiivinen teos, jossa käsitellään niin voimaohjelmat, kuin nopeusvoima- ja elastisuus- ym. kysymykset. Teoksessa on n. 500 sivua täyttä asiaa teorioista eri treenimetodien takana. Kehonrakennus lienee niitä harvoja lajeja, joissa ei hyödynnetä kovinkaan tehokkaasti olemassaolevaa tutkittua tietoa. Mm. yleisurheilussa, painonnostossa ja esim. jenkkifutiksessa valmennusoppi on tavallaan paljon kovemmalla tasolla. Tietoa asioista kuitenkin on olemassa näillä ryhmillä suoritettujen tutkimusten muodossa.

Kehonrakennusta ajatellen mielestäni 1- ja 2-jakoiset ohjelmat toimivat hyvin esimerkiksi tällaisessa tilanteessa, kun haetaan takaisin vanhoja massa- ja voimatasoja. Useasti viikossa treenattuna perusliikkeiden tekniikka paranee todennäköisesti paljon nopeammin kuin kerran viikossa suoritettuna. Itselläni tuntuma oli ainakin olematon ensimmäisissa treeneissä, mutta nyt saan jo oikein mukavasti tuntuman juuri sinne, minne sen haluankin. Kevyemmät kehonrakentajat varmasti voivat käyttää jopa 1-jakoista ohjelmaa hyvinkin pitkälle. Todennäköisesti myös naturaalit classicBB-tason kehoilijat voivat menestyksellä käyttää tällaisia perusohjelmia. Voihan perusohjelmassakin mausteena hioa 1-2 liikkeellä heikkouksia erikseen jonkin treenin päätteeksi. Näinhän käsittääkseni ainakin foorumilla aktiivisesti kirjoitteleva nimim. Hulkki tekeekin. Teenhän itsekin käsiä paljon taljoissa treenin lopussa. Se on tavallaan "heikkouksien" hiomista. Kädet todennäköisesti kasvaisivat ihan kohtalaisesti vetävien ja työntävien perusliikkeiden tekekemiselläkin. Viime treenissä tein rinnalle yhden pitkän sarjan vipunostoja 16 kg pikkuhantteleilla, koska tuntui, ettei vinopenkki yksistään stimuloinut rintalihasten "sisäosia" (mediaalisia) alueita riittävästi. Tällaista pientä viilausta on 1-jakoisessakin ohjelmassa mielestäni täysin mahdollista tehdä, kunhan vain itse tietää, mitä on tekemässä, ettei homma johda ylikuntoon tai vammautumiseen.

Veikkaukseni silti on, että monelle todella massiiviselle kehonrakentajalle 1-jakoinen voi yksinkertaisesti olla mahdoton. Kokeilamatta sitä on tietysti mahdotonta varmaksi sanoa. Pidän silti epätodennäköisenä, että kukaan aktiivinen raskaan sarjan kisaaja uskaltaisi kokeilla tällaista ohjelmaan. Onhan niitä silti kokeilijoitakin olemassa. Vilposen Timon muistan joskus tehneen selälle treenejä, joissa oli yhtä perusliikettä 10 sarjaa. Eli 10x10 kulmasoutua tangolla tms.Melko radikaalia, jos verrataan muihin Vai onko halukkaita, jotka eivät tänä vuonna ole enää kisaamassa?-)

Kisavalmistelujen suhteen on vaikea sanoa, mikä olisi optimaalinen ohjelma. Useinhan silloin on tapana treenata jopa useammin ja hinkata heikkouksia aivan viimeiseen asti. En tiedä onko se tuloksellisin tapa. Dieetillähän voimatasot heikkenevät ja toisaalta aerobinen kestävyys voi painon pudotessa suhteessa parantua. Tämä helpottaisi perusohjelmien suorittamista. Dieetillä keskeistä olisi massan säilyttäminen mahdollisimman hyvin. Osa tosin kykenee dieetilläkin, varsinkin dieetin ensimmäisinä kuukausina, kehittämään puhdasta lihasmassaa jopa varsinaista massakautta paremmin. Kokeneilla kilpailijoilla tätä ilmiötä ei varmaankaan samassa määrin enää esiinny, ellei offseasonia sitten ole vedetty muutoinkin kuin kaloreiden puolesta hieman rennommalla asenteella. Periaatteessa dieetillä perusohjelma voisi olla hyvä säilyttämään lihasmassaa, mutta kuka sitä uskaltaisi kokeilla? Perusteina olisi peruskestävyyden suhteellinen parantuminen ja se, että glykogeenivarastojen tyhjentyessä, on yksittäistä lihasta kovin turhauttavaa hinkkailla aivan loppuun, kun kunnon pumpista ei tyhjällä miehellä ole enää tietoakaan. Voimatasojen säilyminen perusliikkeissä voisi siis dieetillä korreloida lihasmassan säilymiseen. Mene ja tiedä.

Lisäksi on sitten tämä ainainen kysymys naturaalien ja käyttäjien treenien eroista. Ei ole olemassa oikeastaan minkäänlaista laadukasta tutkimusta anabolisten aineiden käyttäjille optimaalista lihasten hypertrofiaa tuottavasta ohjelmasta. Eri huippujen menetelmiä tarkastelemalla näyttäisi siltä, että monellakin tavalla on mahdollista kehittää aivan hirvittävästi lihasta. Ns. käytönnössä havaittua ei mielestäni sovi sivuuttaa roskana. Tutkimusasetelmissa on usein suuria rajoitteita ja kaikkia muuttujia on mahdotonta huomioida. Isoilla otoksilla tehty naturalistinen seurantatutkimus onkin nykyisin tulossa ns. kovaksi jutuksi lääketieteessä. Kyseessä on siis tutkimusmalli, joissa asiakirjojen perusteella käsitellään tuhansien hoidettujen potilaiden tiedot ja analysoidaan hoidon onnistumista oikeiden todellisten hoitokäytäntöjen mukaisesti. Tällä tavoin on saatu todella laadukasta uutta tietoa useistakin lääkkeistä. On mm. voitu osoittaa hyvinkin vanhojen (ja edullisten) hoitojen vetävän vertoja uusimmille ja kalliimmille lääkkeille. Lisäksi sivuvaitutukset ja mm. kuolleisuus paljastuvat naturalistisessa asetelmassa sellaisina kuin ne käytönnössä esiintyvät. Treenimenetelmien tehoa olisi teoriassa aivan mahdollista tutkia vastaavalla asetelmalla ja riittävän suurella populaatiolla. Tällaista tutkimusta tuskin yksikään taho tulee tekemään, koska kustannuksien kattamisesta ei taida ainutkaan taho olla kiinnostunut.
Itse olen mukana yhdessä tällaisessa tutkimuksessa, jossa seurataan 10 vuoden ajan väestörekisteristä arvotun otoksen vointia ja tietyn sairauden ilmenemistä tässä populaatiossa. Kaivamme esiin myös käytetyt hoidot ja selvitämme, miten eri hoitomuodot ovat tässä suuressa otoksessa käytännössä vaikuttaneet. Menetelmä on käytännössä varsin työläs ja vaatii suuren tiimin sekä hyvän koordinoinnin. Lisäksi statistisesti tällaiset mallit ovat äärimmäisen vaativia. Monimuuttuja-analyysi on monimutkaista ja useita eri tekijöitä on kyettävä huomioimaan. Toisaalta väärien tekijöiden huomioimin voi laimentaa tulosta tai vaihtoehtoisesti luoda korrelaatioita, joita ei oikeasti ole olemassa. Tilastotieteissä, mm. talousmallien puolella, on havaittu useaan otteeseen, että useissa ns. random walk-aineistoissa voidaan havaita tilastollisia yhteyksiä, joita randomoidussa datassa ei luonnollisesti tosiasiassa ole. No, nyt menen jo rankasti :offtopic: :) Over and out!

Suositut

Back
Ylös Bottom