Älykellot ja -rannekkeet

Terve! Kaipaisin neuvoja/ajatuksia miten viedä treeni seuraavalle tasolle. Urheilua on tullut harrastettua nuoresta lähtien ja sali on ollut päätreeni viimeiset pari vuotta. Sen ohessa sitten lenkkeilyä. Pienenä teknologianörttinä olen alkanut miettimään, pystyisikö treenin viemään pidemmälle aktiivisuusrannekkeiden tai älykellojen avulla. Jotenkin kiehtoo ajatus tarkkailla treenin aikana tapahtuvia muutoksia sykkeessä, rasituksessa yms "datan kautta". Myös ravinnon ja energiatasojen seuranta kiinnostaa.

Onko kellään kokemuksia tällaisesta lähestymistavasta? Turhaa lätinää vai mahdollisesti hyödyllistä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kalorien seuranta pohjautuu kaavoihin, eli ei ole luotettava.
Ite käytän puhtaasti reenin keston ja sykkeiden seurantaa. Sekä gps:ssä on pätevä juoksuvauhdin määrittämiseen ja mahdollisesti ennalta määritellä lenkki jonka kello ohjaa (kalliimmat) tekee tuon jälkimmäisen). Muuhun se ei ole oikein pätevä.

M430 polar on ranteessa. Ja se rannesyke mittauskin on.. no ei ole hyvä. H10 rintaan nii saa hyvin tarkan sykelukeman. I

Juoksupuolella sykemittarista on varmasti kiistaton hyöty treenien ohjelmointiin ja seurantaan. Peruspunttauksessa ei liene juuri konkreettista hyötyä.

Garminin kello oli kun tuli vielä juostua ja ajettua pyörällä.
Tuohon hommaan varsin mainioita laitteita.
Punttihommissa en tartte kelloa kuin lepotaukojen kellotukseen. Ja musiikintoiston ohjaukseen. :LOL:

Apple Watch pystyy siihen ihan kelvosti, ja keräähän se sen sykedatankin. Millä nyt ei juuri näissä hommissa merkitystä ole.
Toki ihan kiva joskus katella missä se huitelee kun mavea vetelee.

Psykologiselta kannalta katsottuna kaikki mikä saa sinut liikkumaan on hyväksi. Jos olet teknofriikki ja tykkäät käpistellä datan parissa niin mikäs siinä, anna mennä vaan. Kunhan datailusta ei tule itsetarkoitus eikä ajuri joka on pääasia. Suurin hyöty noista on kokemuksen mukaan siinä, että oppii tuntemaan kehoaan ja miltä mikäkin harjoitus tuntuu / pitäisi tuntua. Pääsääntöisesti esim. kestävyysharjoittelussa perstuntumalla pk-treenit tehdään liian kovalla teholla ja tehotreenit (mk-nk) liian matalalla teholla; noihin juttuihin sykemittareista on hyvä apu, oppii tietämään miltä se 70 % maksimisykkeestä tuntuu... Aika moni on jättänyt seurantaa vähemmälle kun oppii kropan tuntemusta. Päiväkirjana ja treenien seurantaan nuo on hyviä, mutta siinäkin on tärkeintä löytää se oma tapa. Joku tykkää ruutuvihkosta, joku kännykkäappseista- Pääasia että liikkuu.

image.jpg

Mä just pitkään mietin minkä hommaan seuraamaan unta ja sitten sykkeitä ja etenkin sen muuttumista kyykkyprogen aikana pidemmällä aikavälillä. Pääsyin sitten Fitbit Inspire HR rannekkeeseen. Se kestää käyttöä eikä ole iso.

Joo Fitbitiltä oon kans kattonut eri malleja. Toikin näyttää hyvältä eikä ainakaan oo liian iso. Ootko huomannut että kiinnität enemmän huomiota uneen tuon hommaamisen jälkeen?

Psykologiselta kannalta katsottuna kaikki mikä saa sinut liikkumaan on hyväksi. Jos olet teknofriikki ja tykkäät käpistellä datan parissa niin mikäs siinä, anna mennä vaan. Kunhan datailusta ei tule itsetarkoitus eikä ajuri joka on pääasia. Suurin hyöty noista on kokemuksen mukaan siinä, että oppii tuntemaan kehoaan ja miltä mikäkin harjoitus tuntuu / pitäisi tuntua. Pääsääntöisesti esim. kestävyysharjoittelussa perstuntumalla pk-treenit tehdään liian kovalla teholla ja tehotreenit (mk-nk) liian matalalla teholla; noihin juttuihin sykemittareista on hyvä apu, oppii tietämään miltä se 70 % maksimisykkeestä tuntuu... Aika moni on jättänyt seurantaa vähemmälle kun oppii kropan tuntemusta. Päiväkirjana ja treenien seurantaan nuo on hyviä, mutta siinäkin on tärkeintä löytää se oma tapa. Joku tykkää ruutuvihkosta, joku kännykkäappseista- Pääasia että liikkuu.

Jep juuri näin. Tosiaan jotenkin vaan kiehtoo ajatus kehityksen tarkastelusta sovelluksen sisällä ja ns. tavoitteiden saavuttamisesta. Osassa näistä laitteista pystyy käsittääkseni asettamaan tavoitteita jotka saavuttaa treenaamalla. Vihko on ollut mullakin aikaisemmin käytössä mutta älykello tai vastaava voisi tuoda uuden ulottuvuuden treenaamiseen.

Jep juuri näin. Tosiaan jotenkin vaan kiehtoo ajatus kehityksen tarkastelusta sovelluksen sisällä ja ns. tavoitteiden saavuttamisesta. Osassa näistä laitteista pystyy käsittääkseni asettamaan tavoitteita jotka saavuttaa treenaamalla. Vihko on ollut mullakin aikaisemmin käytössä mutta älykello tai vastaava voisi tuoda uuden ulottuvuuden treenaamiseen.
Sulla on vähän erilaiset progressiomallit kuin mulla jos katsot älykellosta onko salilla tullut tulosta.

Sulla on vähän erilaiset progressiomallit kuin mulla jos katsot älykellosta onko salilla tullut tulosta.

Saliharjoitteluun ei varmaan sovellukkaan yhtä hyvin kuin esim juoksuun tai pyöräilyyn. Ja toki progressio tulee nähdä peilistä ja painoista, mutta säännöllisesti matalampi syke pyöräilyn aikana alkulämmittelyssä antaa jo vähän enemmän tietoa siitä miten kunto on kehittynyt.

Mä just pitkään mietin minkä hommaan seuraamaan unta ja sitten sykkeitä ja etenkin sen muuttumista kyykkyprogen aikana pidemmällä aikavälillä.

Garminilla oli unenseuranta aika hyvä, parempi kuin tässä Applen kellossa. Ja garminin perusranneke muuten osaa laskea kyykytkin, jos iteltä unohtuu! :rolleyes:

Oura kiinnostelis kyllä.

Kommentti: Oura-sormus on hienoa teknologiaa, mutta Android-käyttäjä on toisen luokan kansalainen | Mikrobitti

Miksi tuossa on itsestäänselvyyksiä, kaikkihan sen tietää että Android-käyttäjä on toisen luokan kansalainen! :rolleyes:

Joo Fitbitiltä oon kans kattonut eri malleja. Toikin näyttää hyvältä eikä ainakaan oo liian iso. Ootko huomannut että kiinnität enemmän huomiota uneen tuon hommaamisen jälkeen?
Kyllä mä katon miten nukun ja aika yllättävän vähän sitä varsinaista unta sitten kokonaisuudessa tulee. Oura ring on muuten hyvä, mutta hajoaa salilla. Ranteessa kestää sentään paremmin vetkottimet.

Hyvin on heinäkuussa hankittu Polar Ignite kestänyt voimanostotreeneissäkin (silikonirannekkeella). Loistava unen seuranta / palautumisseuranta. Kyllä tosta apua reeneissäkin on monesti, kun vilkaissut sarjatauolla palautumista.

Mulla on garmin instinct ollut nyt ranteessa puolisen vuotta. Olen kyllä erittäin tyytyväinen tuohon kelloon ja garminin appikin on mielestäni parempi kuin polarin. Ja tuo instinct kestää oikeesti kovempaakin menoa

Garminilla oli unenseuranta aika hyvä, parempi kuin tässä Applen kellossa. Ja garminin perusranneke muuten osaa laskea kyykytkin, jos iteltä unohtuu! :rolleyes:

Oura kiinnostelis kyllä.

Kommentti: Oura-sormus on hienoa teknologiaa, mutta Android-käyttäjä on toisen luokan kansalainen | Mikrobitti

Miksi tuossa on itsestäänselvyyksiä, kaikkihan sen tietää että Android-käyttäjä on toisen luokan kansalainen! :rolleyes:

Oura on ollut itelläki mielessä, ei tietty treeniä varten mutta unen ja virkeyden seurantaan. Kaveri väittää että huomannut ihan selkeän eron sen jälkeen kun rupes tarkkailemaan unenlaatua Ouran kanssa mutta mene ja tiedä.

Kyllä mä katon miten nukun ja aika yllättävän vähän sitä varsinaista unta sitten kokonaisuudessa tulee. Oura ring on muuten hyvä, mutta hajoaa salilla. Ranteessa kestää sentään paremmin vetkottimet.

Tuli tämmönen blogi vastaan kun googlasin vähän Ourasta tietoa ja vaikuttaa mielenkiintoselta kyllä:

Onko sulla ollut se käytössä?

Hyvin on heinäkuussa hankittu Polar Ignite kestänyt voimanostotreeneissäkin (silikonirannekkeella). Loistava unen seuranta / palautumisseuranta. Kyllä tosta apua reeneissäkin on monesti, kun vilkaissut sarjatauolla palautumista.

Mitä oot mieltä Polarin ohjelmistoista? Saatko ladattua tiedot helposti koneelle / kännykälle vai miten se toimii?

Mulla on garmin instinct ollut nyt ranteessa puolisen vuotta. Olen kyllä erittäin tyytyväinen tuohon kelloon ja garminin appikin on mielestäni parempi kuin polarin. Ja tuo instinct kestää oikeesti kovempaakin menoa

Millaisia eroja tulee mieleen? Omalla kohdalla ohjelmisto ja tietojen seuranta tärkeää niin olisi kiva tietää missä isoimmat erot tulee käytettävyydessä, tietojen seurannassa yms.

Tulipa tässä mieleeni, kun monessa vastauksessa on mainittu joku urheilu-/ tai fitnesskello, että mitä sellaista ne tekee mitä joku tavallinen älykello ei tee? Vai onko jopa ominaisuuksiltaan riisutumpi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom