• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Älykellot ja -rannekkeet

Liittynyt
24.9.2019
Viestejä
15
Terve! Kaipaisin neuvoja/ajatuksia miten viedä treeni seuraavalle tasolle. Urheilua on tullut harrastettua nuoresta lähtien ja sali on ollut päätreeni viimeiset pari vuotta. Sen ohessa sitten lenkkeilyä. Pienenä teknologianörttinä olen alkanut miettimään, pystyisikö treenin viemään pidemmälle aktiivisuusrannekkeiden tai älykellojen avulla. Jotenkin kiehtoo ajatus tarkkailla treenin aikana tapahtuvia muutoksia sykkeessä, rasituksessa yms "datan kautta". Myös ravinnon ja energiatasojen seuranta kiinnostaa.

Onko kellään kokemuksia tällaisesta lähestymistavasta? Turhaa lätinää vai mahdollisesti hyödyllistä?
 
Liittynyt
17.8.2006
Viestejä
4 949
Ikä
29
Kalorien seuranta pohjautuu kaavoihin, eli ei ole luotettava.
Ite käytän puhtaasti reenin keston ja sykkeiden seurantaa. Sekä gps:ssä on pätevä juoksuvauhdin määrittämiseen ja mahdollisesti ennalta määritellä lenkki jonka kello ohjaa (kalliimmat) tekee tuon jälkimmäisen). Muuhun se ei ole oikein pätevä.

M430 polar on ranteessa. Ja se rannesyke mittauskin on.. no ei ole hyvä. H10 rintaan nii saa hyvin tarkan sykelukeman. I
 

IVa

Liittynyt
18.12.2009
Viestejä
1 970
Kaupunki
Oulu
Juoksupuolella sykemittarista on varmasti kiistaton hyöty treenien ohjelmointiin ja seurantaan. Peruspunttauksessa ei liene juuri konkreettista hyötyä.
 

brilleaux

Ollaan ihmisiä toisillemme
VIP
Liittynyt
22.5.2018
Viestejä
942
Kaupunki
Jyväskylä
Garminin kello oli kun tuli vielä juostua ja ajettua pyörällä.
Tuohon hommaan varsin mainioita laitteita.
Punttihommissa en tartte kelloa kuin lepotaukojen kellotukseen. Ja musiikintoiston ohjaukseen. :LOL:

Apple Watch pystyy siihen ihan kelvosti, ja keräähän se sen sykedatankin. Millä nyt ei juuri näissä hommissa merkitystä ole.
Toki ihan kiva joskus katella missä se huitelee kun mavea vetelee.
 
Liittynyt
9.12.2014
Viestejä
97
Psykologiselta kannalta katsottuna kaikki mikä saa sinut liikkumaan on hyväksi. Jos olet teknofriikki ja tykkäät käpistellä datan parissa niin mikäs siinä, anna mennä vaan. Kunhan datailusta ei tule itsetarkoitus eikä ajuri joka on pääasia. Suurin hyöty noista on kokemuksen mukaan siinä, että oppii tuntemaan kehoaan ja miltä mikäkin harjoitus tuntuu / pitäisi tuntua. Pääsääntöisesti esim. kestävyysharjoittelussa perstuntumalla pk-treenit tehdään liian kovalla teholla ja tehotreenit (mk-nk) liian matalalla teholla; noihin juttuihin sykemittareista on hyvä apu, oppii tietämään miltä se 70 % maksimisykkeestä tuntuu... Aika moni on jättänyt seurantaa vähemmälle kun oppii kropan tuntemusta. Päiväkirjana ja treenien seurantaan nuo on hyviä, mutta siinäkin on tärkeintä löytää se oma tapa. Joku tykkää ruutuvihkosta, joku kännykkäappseista- Pääasia että liikkuu.
 
  • Like
Reactions: IVa

Mike

IG:mikesirenphoto
Pakkotoisto.com
Liittynyt
16.4.2002
Viestejä
84 014
Kaupunki
Helsinki
Mä just pitkään mietin minkä hommaan seuraamaan unta ja sitten sykkeitä ja etenkin sen muuttumista kyykkyprogen aikana pidemmällä aikavälillä. Pääsyin sitten Fitbit Inspire HR rannekkeeseen. Se kestää käyttöä eikä ole iso.
 
Liittynyt
24.9.2019
Viestejä
15
Mä just pitkään mietin minkä hommaan seuraamaan unta ja sitten sykkeitä ja etenkin sen muuttumista kyykkyprogen aikana pidemmällä aikavälillä. Pääsyin sitten Fitbit Inspire HR rannekkeeseen. Se kestää käyttöä eikä ole iso.
Joo Fitbitiltä oon kans kattonut eri malleja. Toikin näyttää hyvältä eikä ainakaan oo liian iso. Ootko huomannut että kiinnität enemmän huomiota uneen tuon hommaamisen jälkeen?
 
Liittynyt
24.9.2019
Viestejä
15
Psykologiselta kannalta katsottuna kaikki mikä saa sinut liikkumaan on hyväksi. Jos olet teknofriikki ja tykkäät käpistellä datan parissa niin mikäs siinä, anna mennä vaan. Kunhan datailusta ei tule itsetarkoitus eikä ajuri joka on pääasia. Suurin hyöty noista on kokemuksen mukaan siinä, että oppii tuntemaan kehoaan ja miltä mikäkin harjoitus tuntuu / pitäisi tuntua. Pääsääntöisesti esim. kestävyysharjoittelussa perstuntumalla pk-treenit tehdään liian kovalla teholla ja tehotreenit (mk-nk) liian matalalla teholla; noihin juttuihin sykemittareista on hyvä apu, oppii tietämään miltä se 70 % maksimisykkeestä tuntuu... Aika moni on jättänyt seurantaa vähemmälle kun oppii kropan tuntemusta. Päiväkirjana ja treenien seurantaan nuo on hyviä, mutta siinäkin on tärkeintä löytää se oma tapa. Joku tykkää ruutuvihkosta, joku kännykkäappseista- Pääasia että liikkuu.
Jep juuri näin. Tosiaan jotenkin vaan kiehtoo ajatus kehityksen tarkastelusta sovelluksen sisällä ja ns. tavoitteiden saavuttamisesta. Osassa näistä laitteista pystyy käsittääkseni asettamaan tavoitteita jotka saavuttaa treenaamalla. Vihko on ollut mullakin aikaisemmin käytössä mutta älykello tai vastaava voisi tuoda uuden ulottuvuuden treenaamiseen.
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
12 228
Ikä
37
Jep juuri näin. Tosiaan jotenkin vaan kiehtoo ajatus kehityksen tarkastelusta sovelluksen sisällä ja ns. tavoitteiden saavuttamisesta. Osassa näistä laitteista pystyy käsittääkseni asettamaan tavoitteita jotka saavuttaa treenaamalla. Vihko on ollut mullakin aikaisemmin käytössä mutta älykello tai vastaava voisi tuoda uuden ulottuvuuden treenaamiseen.
Sulla on vähän erilaiset progressiomallit kuin mulla jos katsot älykellosta onko salilla tullut tulosta.
 
Liittynyt
24.9.2019
Viestejä
15
Sulla on vähän erilaiset progressiomallit kuin mulla jos katsot älykellosta onko salilla tullut tulosta.
Saliharjoitteluun ei varmaan sovellukkaan yhtä hyvin kuin esim juoksuun tai pyöräilyyn. Ja toki progressio tulee nähdä peilistä ja painoista, mutta säännöllisesti matalampi syke pyöräilyn aikana alkulämmittelyssä antaa jo vähän enemmän tietoa siitä miten kunto on kehittynyt.
 

brilleaux

Ollaan ihmisiä toisillemme
VIP
Liittynyt
22.5.2018
Viestejä
942
Kaupunki
Jyväskylä
Mä just pitkään mietin minkä hommaan seuraamaan unta ja sitten sykkeitä ja etenkin sen muuttumista kyykkyprogen aikana pidemmällä aikavälillä.
Garminilla oli unenseuranta aika hyvä, parempi kuin tässä Applen kellossa. Ja garminin perusranneke muuten osaa laskea kyykytkin, jos iteltä unohtuu! :rolleyes:

Oura kiinnostelis kyllä.

Kommentti: Oura-sormus on hienoa teknologiaa, mutta Android-käyttäjä on toisen luokan kansalainen | Mikrobitti

Miksi tuossa on itsestäänselvyyksiä, kaikkihan sen tietää että Android-käyttäjä on toisen luokan kansalainen! :rolleyes:
 

Mike

IG:mikesirenphoto
Pakkotoisto.com
Liittynyt
16.4.2002
Viestejä
84 014
Kaupunki
Helsinki
Joo Fitbitiltä oon kans kattonut eri malleja. Toikin näyttää hyvältä eikä ainakaan oo liian iso. Ootko huomannut että kiinnität enemmän huomiota uneen tuon hommaamisen jälkeen?
Kyllä mä katon miten nukun ja aika yllättävän vähän sitä varsinaista unta sitten kokonaisuudessa tulee. Oura ring on muuten hyvä, mutta hajoaa salilla. Ranteessa kestää sentään paremmin vetkottimet.
 
Liittynyt
16.6.2012
Viestejä
585
Kaupunki
Lohja
Hyvin on heinäkuussa hankittu Polar Ignite kestänyt voimanostotreeneissäkin (silikonirannekkeella). Loistava unen seuranta / palautumisseuranta. Kyllä tosta apua reeneissäkin on monesti, kun vilkaissut sarjatauolla palautumista.
 
Liittynyt
6.8.2015
Viestejä
106
Mulla on garmin instinct ollut nyt ranteessa puolisen vuotta. Olen kyllä erittäin tyytyväinen tuohon kelloon ja garminin appikin on mielestäni parempi kuin polarin. Ja tuo instinct kestää oikeesti kovempaakin menoa
 
Liittynyt
24.9.2019
Viestejä
15
Garminilla oli unenseuranta aika hyvä, parempi kuin tässä Applen kellossa. Ja garminin perusranneke muuten osaa laskea kyykytkin, jos iteltä unohtuu! :rolleyes:

Oura kiinnostelis kyllä.

Kommentti: Oura-sormus on hienoa teknologiaa, mutta Android-käyttäjä on toisen luokan kansalainen | Mikrobitti

Miksi tuossa on itsestäänselvyyksiä, kaikkihan sen tietää että Android-käyttäjä on toisen luokan kansalainen! :rolleyes:
Oura on ollut itelläki mielessä, ei tietty treeniä varten mutta unen ja virkeyden seurantaan. Kaveri väittää että huomannut ihan selkeän eron sen jälkeen kun rupes tarkkailemaan unenlaatua Ouran kanssa mutta mene ja tiedä.
 
Liittynyt
24.9.2019
Viestejä
15
Kyllä mä katon miten nukun ja aika yllättävän vähän sitä varsinaista unta sitten kokonaisuudessa tulee. Oura ring on muuten hyvä, mutta hajoaa salilla. Ranteessa kestää sentään paremmin vetkottimet.
Tuli tämmönen blogi vastaan kun googlasin vähän Ourasta tietoa ja vaikuttaa mielenkiintoselta kyllä:


Onko sulla ollut se käytössä?
 
Liittynyt
24.9.2019
Viestejä
15
Hyvin on heinäkuussa hankittu Polar Ignite kestänyt voimanostotreeneissäkin (silikonirannekkeella). Loistava unen seuranta / palautumisseuranta. Kyllä tosta apua reeneissäkin on monesti, kun vilkaissut sarjatauolla palautumista.
Mitä oot mieltä Polarin ohjelmistoista? Saatko ladattua tiedot helposti koneelle / kännykälle vai miten se toimii?
 
Liittynyt
24.9.2019
Viestejä
15
Mulla on garmin instinct ollut nyt ranteessa puolisen vuotta. Olen kyllä erittäin tyytyväinen tuohon kelloon ja garminin appikin on mielestäni parempi kuin polarin. Ja tuo instinct kestää oikeesti kovempaakin menoa
Millaisia eroja tulee mieleen? Omalla kohdalla ohjelmisto ja tietojen seuranta tärkeää niin olisi kiva tietää missä isoimmat erot tulee käytettävyydessä, tietojen seurannassa yms.
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
12 228
Ikä
37
Tulipa tässä mieleeni, kun monessa vastauksessa on mainittu joku urheilu-/ tai fitnesskello, että mitä sellaista ne tekee mitä joku tavallinen älykello ei tee? Vai onko jopa ominaisuuksiltaan riisutumpi?
 
Ylös