Kehtaako kysyä, että millä tavalla olet huomannut korkeamman frekvenssin treenin paremmaksi, kuin harvemman treenin? Miten on ilmennyt kehityksessä? Onko jotain esimerkkejä tuloksista?
Olen vasta aloittanut 4+ kertaa viikossa koko kropan treenaamisen, enkä oikeastaan pysty tuloksista muuta sanomaan, kuin että peruskunto on selvästi kasvanut ja kyky tehdä enemmän treeniä. Maksimivoima on saattanut hieman jopa kärsiä, kun teen erittäin lyhyillä palautuksilla isoja liikkeitä. Kuitenkin suunta on koko ajan ylöspäin. Luulen että seuraavan vuoden aikana näen että miten tällainen "vaihtoehtoinen" treenaaminen vaikuttaa voimiin ja lihasmassaan...
Kyllä uuden treenityylin pitäisi tuottaa tuloksia parissa kuukaudessa. Jos tuloksia ei näy, niin ainakin jotain pitää muuttaa.
Tiuhan treenifrekvenssin itse havaittuja etuja ihan nopeasti päästä ravistettuna:
-jotkut orastavat rasitusvammat ja kolotukset häipyvät, etenkin jos ei tehdä kovin lyhyitä sarjoja
-treeni on helpompi tehdä, kun mitään yksittäisellä kerralla ei vaadita mitään hirveitä itsensä ylittämisiä ja psyykkauksia
-tavoitteista jääneen treenin merkitys on vähäinen
-kahdesta edellisestä syystä kynnys lähteä salille on matala, ja pitkällä aikavälillä treeniä tulee ainakin mulla pidettyä paremmin yllä
-keho toimii tasapainoisemmin ja paremmin salilla ja muualla, kun ei ole koko ajan ole joku paikka kipeäksi treenattuna
-treenitekniikoiden muuttaminen ja parantaminen sekä uusien liikkeiden opettelu sujuu, kun toistoja kertyy
-progressiota ja vaihtelua on helppo rakentaa
-itseluottamus menee jonnekin syvälle mieleen ja kehoon, kun yksittäistä liikettä tulee tehtyä tuhansia toistoja ilman epäonnistunutta nostoa
-loukkaantumisriski pienenee: loukkaantumisherkät paikat vahvistuvat harvaa treeniä enemmän, tekniikkaa on helpompi kehittää ja yksittäinen harjoitus on vähemmän riskialtis, kun ei mennä äärirajoille
-yksin treenaaminen on turvallisempaa/helpompaa, kun ei mennä sarjamaksimeihin
-lihakset kasvavat paremmin
-voimat kehittyvät paremmin
Nuo siis omien kokemusten pohjalta. Lisäksi täytyy sanoa, että jaksottaminen kannattaa, ja välillä on kivaa ja tuloksekasta vetää harvempaakin treeniä.
Ensimmäisiä kertoja kokeilin usein toistuvia koko kropan treenejä joskus treenitauolta palatessa, ja havaitsin niiden toimivan tässä erinomaisesti. Jostain kumman syystä tuli kunnon noustua kuitenkin palattua vanhaan. Ehkä kyse oli tässä enemmänkin henkisestä puolesta. Oli kiva päästä runttaamaan yksittäisiä hienoja sarjoja. Varsinaisesti siirryin usein toistuviin treeneihin, kun olin aikani katsellut eri urheilijoiden treenejä, jutellut urheilijoiden kanssa ja lukenut aiheesta. Nykyisin tuo henkinen henkinen puoli vaikuttaa aika paljon. Varhain aamulla ja myöhään illalla on helpompi tarttua tankoon, kun ei tarvitse runtata kerralla pitkän ajan harjoitusärsykettä. Kun ”sali” on kotona, niin siirtymiset eivät vie aikaa. Siksikin on helppo treenata usein.