Äärimmäisen korkean frekvenssin ohjelmat: Koko kroppa jopa 8 kertaa viikossa!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ideahan on myös parittaa antagoniset lihasyhmät keskenään jos parittaa perusliikkeitä, koska vastalihasten jännittäminen pakottaa ne toiset lihakset rentoutumaan.

Ei aina. Jos tekee esim. penkkiä/vinopenkkiä, niin kyllä selän täytyy olla jännittynyt sitä tehdessä. Antagonistiset parit sopivat vetäviin/ työntäviin liikepareihin mainiosti. Jaloille on jo ongelmallisempaa.. kahta moninivelliikettä selkää pahasti rasittamatta on miltei mahdoton tehdä. Itse olen joskus kokeillut EDT-treenissä http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459765 kyykkää ja suorinjaloivetoa tehden 5:sia lyhyillä palautuksilla. Selkäni oli silloin paremmassa kunnossa, mutta huusi muutaman sarjaparin jälkeen hoosiannaa.. Käsille voi tietty tehdä supereita, mutta kokovartalotreenissä voisi hyvin yhdistää suoran käsityön johonkin moninivelliikkeeseen. Samoin pohjetreenin voi yhdistää esim. punnerrukseen/ vetoon vaivattomasti.

Mä en noita antagonis juttuja pahemmin miettinyt, vaikka ehkä olisi pitänyt. Mulle isompi ongelma kuin lihaksen palautuminen on hapen saanti, ja joku sjmv/etukyykky yhdistelmä on ihan tappomeininkiä.

Onkos teille muuten koskaan käynyt niin, että leukojen jälkeen välittömästi tehtynä sotilaspunnerrus tuppaa jäämään vajaaksi, koska latsit on niin pumpissa ettei veny täyteen mittaan? :lol2:

Olen oppinut tykkäämään supersarjoista, vaikka ne rajoittavatkin käytettyjä painoja. Kerkeää lyhyessä ajassa tekemään todella paljon, ja koska syke pysyy korkealla koko ajan, kardio paranee myös. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kaiken lisäksi tuntuu siltä, että keho palautuu nopeammin ja nopeammin.

En ole edes uskaltanut kokeilla etukyykky/romanialaista mavea liikepareina. Nyt jo etukyykky/penkki ja sen jälkeen mave+leuat on ollut pitemmillä (mulle pitemmillä eli 6-8 toistoa) sarjoilla olleet tappajia, vaikka hieman jo hellittää "eikä enää okseta yhtään niin paljoa kuin eilen!" Merkittävä syy on varmasti ollut normaalia pidemmät sarjat. Eli kun teen taas peruskaudella 4-6 toiston sarjoja, niin olisi ehkä toteutettavissa, mutta siinähän tulee kummassakin pakaroille työtä aiemmin mainitun alaselän rasituksen lisäksi.

Nyt on tosiaan kroppa kolme kertaa viikossa läpi ja seuraavaksi ajattelin puhtaasti yksijakoista ja joka toinen päivä punttia. Pientä frekvenssin kasvua ja samalla totuttelua yksijakoisempaan treeniin. Jos sujuu, niin sitten seuraavaksi varmaan yksijakoisella niin, että kaksi päivää punttia ja sitten uinti. Vaikka ensin kevyt ja sitten raskas. Ja jos vieläkin sujuu, niin voi kokeilla vaikka kolmea peräkkäistä tyyliin kevyt, keskiraskas ja raskas.

Sairastuinhan mä lopulta flunssaan reilu kolmen kovan treeniviikon jälkeen. En tosin tiedä johtuiko sairastuminen kovasta rääkistä vai siitä, että joka toinen henkilö lähipiirissä oli myös kipeä. :jahas:

Nyt on n. 2 viikkoa treenitaukoa takana, mulla nää flunssat on aina perkeleen rajuja ja vie voimat jopa kuukaudeksi. Olen parannellut tuota aikaisempaa ohjelmaa, ja tehnyt uuden:

Progressio olisi sellainen, että aloitetaan suht kevyesti, ja lisätään viikoittain 2,5-7,5 kg liikkeestä riippuen. Jouluna on sitten viikon tauko. Tuossa on nyt paljon vaihtelua liikkeiden osalta, jotta rasitus kohdistuisi hieman eri tavalla, ja jottei kyllästyisi. Pääasiassa toistoja tulee per liike 24-36 ja sarjoja 3-4.

Mitä mieltä olette?

Toivu flunssasta rauhassa. Ehdit jo kokeilemaan, että ohjelma toimii sinulla. Ei kai sitä silloin kannata juurikaan muutella. Itse ehdottaisin, että teet niin kuin ennenkin, mutta suunnittelet tuon progression ja kevennyksen tarkemmin.

Keventäisin erillisten kevennysjaksojen lisäksi myös kovia treenejä, jotta olisi aikanaan vara kiristää. Tästä on vähän paha sanoa enempää, kun en nyt ole kärryillä miten aiot kevennellä välillä, ja miten pitkään olet tätä tekemässä. Progressiota ja kevennyksiä pitäisi rytmittää.

Hyvä kun et sittenkään lähtenyt pidentämään taukoja, ja löysit lyhyet tauot toimiviksi. Progressiota voisi ottaa välillä myös taukoja lyhentämällä. Tosin en ole varma toimiiko se noissa vuorosarjoissa yhtä hyvin kuin tavallisissa.

Jossain edellä sanoit, että otat voimaviikon väliin. Sen pitäisi mielestäni olla kevennyksen jälkeen. Miten aiot muuten sen tehdä? Täytyy varoa, ettei se sotke kevennyksiä. Varma paikka sille olisi kevyen jakson jälkeen. Siinä kannattaa välttää happoja ja keskittyä hermoston herättämiseen. Mieltä se virkistää myös.

Niin, ja ota se syöminen tosissaan. Lisäenergiaa on helpointa ottaa treenin jälkeisen hiilarimäärän kasvattamisella ja iltaöljyllä.

Tässä on vielä selventäen tuota progressiota 5 viikon ajalla, jonka yksi "sykli" kestää:

1. viikko - kevyt
2. viikko - keskiraskas
3. viikko - raskas
4. viikko - tauko
5. viikko - 5 (tai 3) maksimit

Ja sitten sykli taas alusta, nostaen painoja 2-3% ylöspäin.

5. viikko:

1. pv: Etukyykky, penkki
2. pv: lepo
3. pv: Mave, leuat
4. pv: Sotilaspunnerrus, kulmasoutu
5. pv: lepo
6. pv: Dippi, rinnalleveto
7. pv: Kyykky

Sarjat: 5*70%, 5*80%, 5*85%, 5*88% (,5*90% jne.)
Palautukset: 1-3 min

Olisiko tuossa mitään järkeä? Laitoin tuon aiemmin sulkeissa olleen lepoviikon maksimiviikkoa ennen.

E: Se kevennys olisi ensinnäkin tuo taukoviikko, mutta myös 1. kevyt viikko.

Olisiko tuossa mitään järkeä? Laitoin tuon aiemmin sulkeissa olleen lepoviikon maksimiviikkoa ennen.

Mites tossa sun viimesessä esimerkissä on enää noin harva frekvenssi? Laitan kuitenkin siitä muunnelman tuolla samalla frekvenssillä.

1. kyykky, dippi, sotilaspunnerrus
2. rinnalleveto, leuat
3. lepo
4. etukyykky, penkki, pystysoutu
5. kulmasoutu, mave/sjmv
6. lepo
7. lepo

Heittelin vähän ohjelmasi palasia eri järjestykseen, ja jossain kohti muutin liikettäkin. Tarkoitus on, että treenit eivät haittaa toisiaan niin paljon kuin esittämässäsi.

Viikkorytmityksen, progression ja vaihtelun kannalta yksinkertainen ratkaisu olisi sekä lyhentää toistoja ja lätkiä lisää rautaa koko kierron ajan. Vaikka neljännellä viikolla voisi päätyä ottamaan sellaiset varmat maksimit vitosen toistoilla, eli silloinkin vielä pyrkisi välttämään epäonnistuneita sarjoja. Sitten otetaan uusi kierto alusta. Kevennyksen voi tehdä vaikka ottamalla alkuun kaksi viikkoa yhtä pitkiä sarjoja, mutta ekan viikon 15 % pienemmillä painoilla. Kevyttä viikkoa voi keventää edelleen tekemällä vaikka vain kaksi treeniä.

Tässä voivat lähtökohdat olla jo liian erilaiset suunnitelmiisi nähden, mutta kaikkea voi muutella. Esim. vitosmaksimiviikolla voi ottaa maksimit vain muutamasta liikkeestä. Tai jos huomaat, ettet vielä ole progression huipulla, niin voit heittää ylimääräisen viikon perään. Mahdollisen ylimääräisen viikon voisit ottaa osassa liikkeistä vaikka kolmosia kunnon raudoilla.

En tajunnut mihin nuo kirjoittamasi prosenttisarjat viittaavat. 5*88% voisi sopia kierron viimeselle viikolle, mutta muualle en sitä laittaisi.

Progression suunnittelussa tämän voi mokata. Varminta on lähteä tiukkaamaan treeniä hiukan liian kevyesti, ja lyödä tarvittaessa vaikka ylimääräinen kova viikko perään.

Mites tossa sun viimesessä esimerkissä on enää noin harva frekvenssi? Laitan kuitenkin siitä muunnelman tuolla samalla frekvenssillä.

Ei vaan ne 3 ekaa viikkoa tehdään tuon aiemmin postaaman suunnitelmani mukaan. Nuo maksimit tehdään vain tällä harvemmalla jaolla. :D

Huh, osaanpas mä sekoittaa pakkaa loistavasti. :eek:

Mutta tuo ehdotus voisi tietysti sopia hyvin näille 5 maksimeille. Nuo postaamani prosentit tehdään kaikki samassa treenissä yhdessä liikkeessä. Esim. kyykky 5*70%, 5*80%, 5*85%, 5*88% (jne, kunnes tulee katto vastaan).

Kiitos kumminkin, on nää jutut vallan monimutkaisia, enkä mä vissiin ole auttanut asiaa vääntelemällä ja kääntelemällä tuota ohjelmaa miten sattuu. :lol2:

1-3 viikko: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1319395&postcount=56
4. viikko: tauko
5. viikko: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1324877&postcount=66

harva sanoi:
Progression suunnittelussa tämän voi mokata. Varminta on lähteä tiukkaamaan treeniä hiukan liian kevyesti, ja lyödä tarvittaessa vaikka ylimääräinen kova viikko perään.

Olen samaa mieltä.

Laitetaas vielä kerran tuon rasituksen mukaan nuo kierron viikot, eli:

1. vk: 85%
2. vk: 93%
3. vk: 100%
4. vk: tauko
5. vk: 100%

1. vk: 87 %
2. vk: 95 %
3. vk: 102 %
4. vk: tauko
5. vk: 102 %

1. vk: 90%
jne.

Nämä prosentit ovat sitten vain abstrakteja rasitusprosentteja, eli ei mitään prosentteja sarjapainoissa tms. Toivottavasti tästä tuli hieman selkeämpi. :)

Myöhemmin voisi lisätä treenejä 4 -> 5 -> 6 -> 8 kertaan viikossa. Sanotaan lähemmäs vuoden tähtäimellä. Siinä ei kärsisi progressio niin paljoa kuin jos heti alkaisi tehdä 8 kertaa viikossa. Joutuisi pudottamaan painot vieläkin alemmas. Ja pian omien käsien nostaminenkin penkissä kävisi negatiivisesta toistosta, jossa varmistaja auttaa ranteista. :hyper:

Ei aina. Jos tekee esim. penkkiä/vinopenkkiä, niin kyllä selän täytyy olla jännittynyt sitä tehdessä. Antagonistiset parit sopivat vetäviin/ työntäviin liikepareihin mainiosti. Jaloille on jo ongelmallisempaa.. kahta moninivelliikettä selkää pahasti rasittamatta on miltei mahdoton tehdä. Itse olen joskus kokeillut EDT-treenissä http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459765 kyykkää ja suorinjaloivetoa tehden 5:sia lyhyillä palautuksilla. Selkäni oli silloin paremmassa kunnossa, mutta huusi muutaman sarjaparin jälkeen hoosiannaa.. Käsille voi tietty tehdä supereita, mutta kokovartalotreenissä voisi hyvin yhdistää suoran käsityön johonkin moninivelliikkeeseen. Samoin pohjetreenin voi yhdistää esim. punnerrukseen/ vetoon vaivattomasti.

Samanlaisia kokemuksia täällä. Kyykky/mave pari on esimerkiksi melkoista murhaa alaselälle. Nykyisin paritan antagonistiset liikeparit siten että raskaiden moninivelliikkeiden kanssa kevyempiä liikkeitä, kuten pohkeita tai ojentajapunneruksia. Waterburyhan on ohjeistanut liikeparien valintaa nk "fatique factorin" mukaan. Juttua löytyy tuolta:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=960811

Ei vaan ne 3 ekaa viikkoa tehdään tuon aiemmin postaaman suunnitelmani mukaan. Nuo maksimit tehdään vain tällä harvemmalla jaolla. :D

Huh, osaanpas mä sekoittaa pakkaa loistavasti. :eek:

Aha, joo. Ihmettelinkin, mutta en antanut sen häiritä. Ei hämminkiä :)

Mutta tuo ehdotus voisi tietysti sopia hyvin näille 5 maksimeille. Nuo postaamani prosentit tehdään kaikki samassa treenissä yhdessä liikkeessä. Esim. kyykky 5*70%, 5*80%, 5*85%, 5*88% (jne, kunnes tulee katto vastaan).

Kiitos kumminkin, on nää jutut vallan monimutkaisia, enkä mä vissiin ole auttanut asiaa vääntelemällä ja kääntelemällä tuota ohjelmaa miten sattuu. :lol2:

...

Toivottavasti tästä tuli hieman selkeämpi. :)

No hyvä jos siitä on sittenkin apua. :) Sinne se sopii kyllä minunkin mielestäni.

Sarjamaksimien hakeminen on muuten tuossa ohjelmassa vaikeata. Kovimmat painot on sulla ollut 4*6 sarjoissa, jotka olet tehnyt melko lyhyillä palautuksilla. Kun sun pitäs hakea yksittäinen vitosmaksimi, niin rauta voi painaa kummallisen paljon. Itse lämmittelisin nousun viimeiset painot vaikka ykkösillä, etteivät sarjat paina alla. Tuntuman takia voit vaikka vetää sillä vitossarjankin painolla yhden ykkösen alle. Mutta edes keskiraskaita vitosia en siihen alle tekis.

Tollanen "kunnes katto vastaan" maksimisarjan haku voi toki olla hyvä harjoitus sekin, mutta maksimisarjaa se ei näytä. Minä ottaisin tuon viikon vähän HIT-tyylisenä. Yhteen sarjaan on vaikea löytää sopivaa painoa, mutta ei sitä kannata murehtia. Voi olla, että tulee nätisti vaan nelonen, tai voi olla, että vedät vaikka seiskan, ja jäät miettimään jäikö vielä varaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisihan sitä HITiäkin kokeilla. Nuo laittamani prosentit on suoraan kopsattu Waterburyn HFS ohjelmasta, jossa myös on näitä "maksimi" viikkoja.

Onkos sulla harva paljon kokemusta tällaisista ohjelmista, vai tietoa vain muuten? Ihan hyviä pointteja sulla...

Onkos sulla harva paljon kokemusta tällaisista ohjelmista, vai tietoa vain muuten? Ihan hyviä pointteja sulla...

Treenikokemusta on melko paljon, mikä nyt johtuu lähinnä iästä :) Toki innostuksellakin on osansa asiaan. Ja olen vuosien varrella lukenut paljon juttuja näistä aiheista. Aika suuri osa niistä on kyllä näin jälkikäteen ajatellen ollut silkkaa skeidaa :lol2:

Jos tarkotat ”tällaisilla ohjelmilla” frekvenssiltään tiuhoja isojen liikkeiden ohjelmia, niin yli puolet treenihistoriasta on mennyt toisenlaisessa (eli huonommassa) treenissä.

Frekvenssin suhteen olen viimeset viis+ vuotta pitänyt itselleni parhaina voima- ja massatreenin yhdistelmänä sellaisia ohjelmia, joissa kroppa käydään läpi vähintään kolme kertaa viikossa. Treenin ulkopuolisten tekijöiden takia oon kyllä tänä aikana oon tehny jotain jaksoja koko kroppa yhdessä treenissä viikon-kolmen välein, mutta se on ollut ihan olosuhteista (ja saamattomuudesta) johtuva hätäratkaisu. Vaikka hauskaa on sekin omalla tavallaan hetken aikaa. Toki joitakin useamman kuukauden taukojakin on ollut.

Moninivelliikkeitä olen painottanut huomattavasti kauemmin. Nyt kun mietin, niin välillä on itse asiassa saattanut mennä vuosia, etten ole tehnyt ensimmäistäkään eristävää sarjaa. Niin tai jos vatsaliikkeet lasketaan, niin sitten tuo ei pidä paikkaansa.

Jos taas tarkoitat ”tällaisilla ohjelmilla” vuorosarjoja niin niitä olen tehnyt todella vähän. Joskus tapasin yhdistää dipin ja leuat. Joskus dipin ja haukkarit. Jotain muutakin on voinut olla tilapäisesti käytössä. Tätä touhua rajoittaa laiskuus ja kotisalin karu varustus. Ja lisäksi pyrin usein hakemaan rasitusta ja progressiota suht lyhyiden taukojen kautta, mikä sekin rajoittaa mahdollisuuksia.

Monissa ohjelmissa mahdollisuuksiani rajoittaa aika. Käytännössä teen suurimman osan treeneistäni joko varhain aamulla ennen lasten heräämistä ja töihin lähtöä, tai sitten illalla kun lapset nukkuvat. Kuulostaa varmasti karmealta, mutta sopii mulle kuitenkin hyvin :D

Voisihan sitä HITiäkin kokeilla. Nuo laittamani prosentit on suoraan kopsattu Waterburyn HFS ohjelmasta, jossa myös on näitä "maksimi" viikkoja.

Äskeinen tilitykseni sai unohtamaan itse asian :)

Nuo Waterburyt voivat toimia mainiosti, en tiedä. En ole äijän juttuja lukenut muuten kuin täältä. Mä tekisin ton ”maksimi” viikon kuvaamallani tyylillä siksi, että se säästää kroppaa, on hauskempaa ja tuo mun kokemuksen mukaan paremmin maksimivoimaa. Ohjelman alkuperäinen tyyli saattaa hyvinkin tuoda enemmän pattia ja ainakin jollain jopa voimaakin. Ei se yksi viikko toki tästä mitään HITtiä tee.

Kehtaako kysyä, että millä tavalla olet huomannut korkeamman frekvenssin treenin paremmaksi, kuin harvemman treenin? Miten on ilmennyt kehityksessä? Onko jotain esimerkkejä tuloksista?

Olen vasta aloittanut 4+ kertaa viikossa koko kropan treenaamisen, enkä oikeastaan pysty tuloksista muuta sanomaan, kuin että peruskunto on selvästi kasvanut ja kyky tehdä enemmän treeniä. Maksimivoima on saattanut hieman jopa kärsiä, kun teen erittäin lyhyillä palautuksilla isoja liikkeitä. Kuitenkin suunta on koko ajan ylöspäin. Luulen että seuraavan vuoden aikana näen että miten tällainen "vaihtoehtoinen" treenaaminen vaikuttaa voimiin ja lihasmassaan...

harva sanoi:
Monissa ohjelmissa mahdollisuuksiani rajoittaa aika. Käytännössä teen suurimman osan treeneistäni joko varhain aamulla ennen lasten heräämistä ja töihin lähtöä, tai sitten illalla kun lapset nukkuvat. Kuulostaa varmasti karmealta, mutta sopii mulle kuitenkin hyvin.

Kuulostaa oikeastaan hyvin järkevältä. Siinä mielessä voisi olla järkevää treenata supersarjoilla, koska saa lyhyessä ajassa rutistettua kunnon treenin. Esim. eilen tein 7 liikettä 2-3*6-10 alle 50 minuutissa. Liikkeinä oli mm. penkki, etukyykky, kulmasoutu jne, kunnon raskaita liikkeitä. Ei puhettakaan että voisi noin paljon treeniä saada tehtyä perinteisillä metodeilla, 3-5 min palautusajoilla...

Esim. eilen tein 7 liikettä 2-3*6-10 alle 50 minuutissa. Liikkeinä oli mm. penkki, etukyykky, kulmasoutu jne, kunnon raskaita liikkeitä. Ei puhettakaan että voisi noin paljon treeniä saada tehtyä perinteisillä metodeilla, 3-5 min palautusajoilla...

Itse käytän vähintään 90 sekunnin palautumista sarjojen välissä 1-jakoisessani. Omalla kohdallani liian lyhyet palautukset/supersarjat/liikeparit menevät aerobisen suorittamisen puolelle ja mahdollinen uupuminen johtuu hengästymisestä, ei lihasten väsymisestä. Tämä puolestaan sotii hieman itse tarkoitusta, eli lihasmassan kasvatusta vastaan.

Niin ehkä sotiikin - lyhyellä tähtäimellä. Pitkällä tähtäimellä aerobinen kunto ei enää ole mikään este kovilla raudoilla tekemiselle. Kroppa sopeutuu kyllä. Mutta jos peruskunto ei ole itselle tärkeätä, niin ei sitä väkisin tarvitse lyhyin palautuksin vääntää. Ja tätähän voi jaksottaa siten, että välillä treenaa peruskuntoa ja välillä maksimivoimaa. Ei ne oo toistensa vastakohtia välttämättä.

Mulla tuli jostain kumman syystä mieleen se polkupyöräilijä, joka teki 98 kyykkyä 100 kilolla. Siinä oli kestävyys kohdillaan. :D

jos se menee hapoille, kyse ei ole aerobisesta kestävyydestä, vaan rajoittava tekijä on anaerobinen kapasiteetti. ja jos pattia aikoo kasvattaa, sehän on sitten vaan hyvä, eli taatusti se lihaksen väsyminen on se rajoittava tekijä. ei hengästyminen tyhjästä tule. hyvä peruskestävyys sitten edesauttaa palautumista liikkeiden välillä tietysti.

tomppa: eric heiden (luistelija) teki 200*100kg luistelukulmaan... :)

kannattaa muuten jaksotella noita treenejä voima- ja voimakestävyyspainotteisiksi. eli vaikkapa kuukausi parin minuutin pausseilla ja seuraava sitten minuutin tauoilla jne. saa vaihtelua ja pikkusen erilaista ärsykettä lihoille.

Niin ehkä sotiikin - lyhyellä tähtäimellä. Pitkällä tähtäimellä aerobinen kunto ei enää ole mikään este kovilla raudoilla tekemiselle. Kroppa sopeutuu kyllä.

Nojoo tuohan olisi nimenomaan KUNTOsaleilua isolla K:lla. Kyllä mä luulen, että pirun kauan joutus veivaamaan lyhyillä palautuksilla, että pääsis sille tasolle, ettei sarjapainot kärsisi. Mielestäni tuo 90 sekuntia on jo tarpeeksi lyhyt, enkä lähtisi tuosta enää itse tinkimään. Myönnettäköön nyt, että joskus tulee tehtyä 60 sekunninkin palautuksilla vähemmän kovia sarjoja vähemmän tärkeille lihasryhmille. Mutta supersarjat ja liikeparit on murhaa!

Mulla nyt phase V käynnissä tuosta ohjelmasta ja ihan tyytyväinen olen ensinnäkin siihen että olen jaksanut mennä salille 2 krt/pvä. Tuloksista on vaikea sanoa mutta tuntuu nousevan. Ens viikko mulla on taas viiden toiston maksimi viikko. Sillon kai nähdään onko mitään tapahtunut.

Ainoo ongelma tässä on että mulla on ollut pari viikkoo ongelmia selän kanssa (yläselässä oikealla puolen), joten en ole kyykännyt ollenkaan tämän aikana.

Kehtaako kysyä, että millä tavalla olet huomannut korkeamman frekvenssin treenin paremmaksi, kuin harvemman treenin? Miten on ilmennyt kehityksessä? Onko jotain esimerkkejä tuloksista?

Olen vasta aloittanut 4+ kertaa viikossa koko kropan treenaamisen, enkä oikeastaan pysty tuloksista muuta sanomaan, kuin että peruskunto on selvästi kasvanut ja kyky tehdä enemmän treeniä. Maksimivoima on saattanut hieman jopa kärsiä, kun teen erittäin lyhyillä palautuksilla isoja liikkeitä. Kuitenkin suunta on koko ajan ylöspäin. Luulen että seuraavan vuoden aikana näen että miten tällainen "vaihtoehtoinen" treenaaminen vaikuttaa voimiin ja lihasmassaan...

Kyllä uuden treenityylin pitäisi tuottaa tuloksia parissa kuukaudessa. Jos tuloksia ei näy, niin ainakin jotain pitää muuttaa.

Tiuhan treenifrekvenssin itse havaittuja etuja ihan nopeasti päästä ravistettuna:
-jotkut orastavat rasitusvammat ja kolotukset häipyvät, etenkin jos ei tehdä kovin lyhyitä sarjoja
-treeni on helpompi tehdä, kun mitään yksittäisellä kerralla ei vaadita mitään hirveitä itsensä ylittämisiä ja psyykkauksia
-tavoitteista jääneen treenin merkitys on vähäinen
-kahdesta edellisestä syystä kynnys lähteä salille on matala, ja pitkällä aikavälillä treeniä tulee ainakin mulla pidettyä paremmin yllä
-keho toimii tasapainoisemmin ja paremmin salilla ja muualla, kun ei ole koko ajan ole joku paikka kipeäksi treenattuna
-treenitekniikoiden muuttaminen ja parantaminen sekä uusien liikkeiden opettelu sujuu, kun toistoja kertyy
-progressiota ja vaihtelua on helppo rakentaa
-itseluottamus menee jonnekin syvälle mieleen ja kehoon, kun yksittäistä liikettä tulee tehtyä tuhansia toistoja ilman epäonnistunutta nostoa
-loukkaantumisriski pienenee: loukkaantumisherkät paikat vahvistuvat harvaa treeniä enemmän, tekniikkaa on helpompi kehittää ja yksittäinen harjoitus on vähemmän riskialtis, kun ei mennä äärirajoille
-yksin treenaaminen on turvallisempaa/helpompaa, kun ei mennä sarjamaksimeihin
-lihakset kasvavat paremmin
-voimat kehittyvät paremmin

Nuo siis omien kokemusten pohjalta. Lisäksi täytyy sanoa, että jaksottaminen kannattaa, ja välillä on kivaa ja tuloksekasta vetää harvempaakin treeniä.

Ensimmäisiä kertoja kokeilin usein toistuvia koko kropan treenejä joskus treenitauolta palatessa, ja havaitsin niiden toimivan tässä erinomaisesti. Jostain kumman syystä tuli kunnon noustua kuitenkin palattua vanhaan. Ehkä kyse oli tässä enemmänkin henkisestä puolesta. Oli kiva päästä runttaamaan yksittäisiä hienoja sarjoja. Varsinaisesti siirryin usein toistuviin treeneihin, kun olin aikani katsellut eri urheilijoiden treenejä, jutellut urheilijoiden kanssa ja lukenut aiheesta. Nykyisin tuo henkinen henkinen puoli vaikuttaa aika paljon. Varhain aamulla ja myöhään illalla on helpompi tarttua tankoon, kun ei tarvitse runtata kerralla pitkän ajan harjoitusärsykettä. Kun ”sali” on kotona, niin siirtymiset eivät vie aikaa. Siksikin on helppo treenata usein.

Suositut

Back
Ylös Bottom