Äärimmäisen korkean frekvenssin ohjelmat: Koko kroppa jopa 8 kertaa viikossa!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
liitytään nyt itekin tähän ketjuun... en oo juuri noihin waterburyihin ja kumppaneihin tutustunut muutoin kuin satunnaisesti, enkä muutenkaan oikein noita hassuja kirjainyhdistelmiä tai sloganeita oikein huomioi.

mutta...
prosenteista: mä en ohjelmissani koskaan laske nostajan omaa painoa mukaan, paitsi dipissä ja leuoissa. jos 200 nousee kyykyssä, pitäs 10*120 olla kohtuuhelppo. montako sarjaa ja millä palautuksilla mennään, on sitten kuntopuolen juttuja. yleensä kuitenkin suosin vedolle ja kyykyllä lyhyempää sarjaa voimailussa. bodyhommiin sitten onkin eri jekut ;)

frekvenssistä: hermosto on siitä jännä värkki, että opiskellessaan uutta se tykkää saada ärsykkeitä usein, muttei näännyttäen. siksi voidaan treenata voima tavoitteena hyvinkin usein. "hauskin" esimerkki eräs heppu, jota yllytin siirtämään penkin keittiöön (poikamies) tällasia päivän mittaan -treenejä varten. kovimpina määräpäivinä teki 30*5*80% muistaakseni. ei kauheen paha... :) ukon ykkönen oli muistaakseni tuolloin 180kg:n luokkaa. eräs toinen vekkuli teki kyykkyä työpaikallaan (sali vieressä) muutaman sarjan jaksoissa 3-5krt/pvä. maksimi taisi olla n. 250kg.

noissa tiuhafrekvenssisissä leikeissä kyllä se sisäänajojakso on aika tärkee, kuten joku mainitsi. ärsyke saa muuttua runsaasti tuottaakseen tuylosta, mutta tollanen on usein liikaa. hyviä alusjaksoja vois olla 3-4krt/vko ja erilaiset lajikuntopiiripohjaset ohjelmat.

harjoitettava ominaisuus määrää sitten sen, miten ohjelma koostetaan. en esim. suosittele runsashappoisia kuntopiirejä tai voimakestävyysohjelmia, ellei alle tehdä pohjaa enemmän aerobisilla vastaavilla paikalliskestävyyden parantamiseksi. kuitenkin, jos halutaan nimenomaan kestävyyttä jotain lajia varten, tekisin mahdollisimman suuren osan kestävyystreeneistä lajinomaisesti ja tukisin sitä perusvoimatreeneillä.

Kysynpä sitten täällä, että mihin kannattaa kiinnittää huomiota korkeafrekvenssisessä voimatreenissä? Pitääkö olla tarkempi sen kanssa, ettei vedä treenejä/sarjoja niin loppuun vai mitä?

Olen itse aika rauhalliseen tahtiin tihentynyt treenejä. Nyt alkavassa jaksossa on 5 salipäivää ja kaksi uintia per viikko. Kropan vedän pääliikkeillä läpi kolme kertaa viikossa ja tän päälle tulee jaloille kaksi räjähtävää treeniä (pikajuoksu/rv). Yläkroppa saa sitten uinnista vielä lisärasitusta. Kroppa tulee siis 3-5 kertaa viikossa treenattua kauttaaltaan.

Tarkoituksenani ei ole raiskata ohjelmaa, vaan muokata sitä hieman tarkoituksenmukaisemmaksi. Tavoitteeni ovat ensisijassa voima- ja kestävyyspuolella. Jos palautusajan lisääminen esim. 30 sekunnilla on mielestäsi ohjelman periaatteiden vastaista, niin hyvä on sitten. Minulla hapenottokyky on vain rajoittunut, happi loppuu kauan ennen voimia, joten ajattelin että olisi järkevää joustaa palautusajoista sen verran etten saa sydänkohtausta. :)

Sun aiemmin ehdottama 50-100 % lisää palautusaikoihin ei ole hienosäätöä, vaan rankka muutos. Toki jos et ulosmittaa tuota kevennystä painoissa, niin se on kevennys ja voi toimia hyvinkin. Helposti sitä lätkii painoja kuitenkin vastaavasti enemmän, ja kevennykseksi tarkoitettu muutos ajaa tätä kautta tukkoon.

Näin ajattelen omien kokemuksien kautta. Minulle frekvenssiohjelmien perussettiä bodipuolella on muutama iso liike ja lyhyet palautukset joka treenissä. Massaa, voimaa! -kirjassa oli sellaisen runko, ootko tsekannu?

Vaikka et lähtisikään noihin Waterburyn suosittelemiin palautuksiin (itse suosittelisin vielä lyhyempiä), niin voisit ehkä tuoda ohjelmaan progressiota palautusten vähittäisen lyhentämisen kautta? Vastaavasti pitäisi kuitenkin loiventaa progressiota romun osalta.

Mielenkiintoinen kokeilu joka tapauksessa, onnea matkaan :thumbs:

darvinisti: vaihtelisin suhteellista intensiteettiä treenipäivittäin pitäen kuitenkin lähes aina varaa sarjoissa. mieluiten se teho siihen liikenopeuteen. kevyet viikot on tosi tärkeitä näissä tiuhoissa systeemeissä.

Kokeilumielessä

Tänään lähti kiertoon kyseinen ohjelma. Kokeilumielessä tietäen ettei mitään hävittävää ole. Katsotaan nyt 8 viikkoa mitä tapahtuu. Takana on lähes 2 vuoden treenitauko, joten täysin realistista kuvaa ohjelma toimivuudesta ei saa, johtuen tietenkin lihasmuistista. Postailen tähän threadiin kuulumisia ja fiiliksiä treenin suhteen.

26.10.2006
-Kalorit 3300kcal (40,40,20)
-Rasvaprosentti ~14%

Day 1

A1 Kyykky kapealla 4x6x130kg
A2 Kulmasoutu tangolla 4x6x90kg
B1 Pystypunnerrus käsipainoilla 4x6x24kg
B2 Askelkyykky käsipainoilla 4x6x24kg
C1 Pohkeet seisten 4x6x70kg
C2 Vinopenkki 4x6x80kg

Treenifiilikset: Ennen salille menoa oli pientä väsymystä, koska treeni sijoittui iltaan. Treeni itsessään kulki melko hyvin, pientä tunnustelua on vielä kun puntteja ei ole tullut nosteltua vähään aikaan. Supersarjat vetävät aika piippuun, hikeä valui luultavasti 3L. Kaiken kaikkiaan hyvä treeni.

*Liikkeissä käytetyt painot kirjoitin, että pystyy hieman seuraamaan treenipainojen kasvua.

Kyykky aika paljon edellä muita tuloksia? Treenitauon jälkeen saattaa lihakset kipeytyä todella helposti, vaikka treeni sinänsä olisi suht kevyt. Minkäslaista treenihistoriaa on takana? Ja mitkä ovat tulokset parhaimmillaan olleet? Tsemppiä treeniin!

Kyykky aika paljon edellä muita tuloksia? Treenitauon jälkeen saattaa lihakset kipeytyä todella helposti, vaikka treeni sinänsä olisi suht kevyt. Minkäslaista treenihistoriaa on takana? Ja mitkä ovat tulokset parhaimmillaan olleet? Tsemppiä treeniin!

Kyykky on ollu aina edellä muita. Maksimi on pyöriny tuolla 200kg-220kg luokassa muutama vuosi sitten. Treenihistoriaa löytyy ~4vuotta ennen tuota taukoa. Kiitos tsempeistä ja tässä tämän päivän treeni:

Day 2

A1 Maastaveto kapealla 3x12x100kg
A2 Dippi 3x12xoma paino
B1 Ylätalja eteen leveällä 3x12x75kg
B2 Kädenojennus pääntakaa yhdellä kädellä 3x12x8kg
C1 Pohkeet istuen 3x12x40kg
C2 Reverse crunches 3x12

Treenifiilikset: Syömiset meni aika heikosti treeniä ennen, joten energiat oli suht lopussa. Treeni itsessään oli hyvä, vaikkakin kaikissa liikkeissä melko kevyet painot, eli sarjat eivät olleet loppuun asti tehtyjä. Kuitenkin kaiken kaikkiaan hyvä treeni. Eiliseltä kipeinä ovat perse ja takareidet.

Kokeilumielessä

Tänään lähti kiertoon kyseinen ohjelma. Kokeilumielessä tietäen ettei mitään hävittävää ole. Katsotaan nyt 8 viikkoa mitä tapahtuu. Takana on lähes 2 vuoden treenitauko, joten täysin realistista kuvaa ohjelma toimivuudesta ei saa, johtuen tietenkin lihasmuistista. Postailen tähän threadiin kuulumisia ja fiiliksiä treenin suhteen.

26.10.2006
-Kalorit 3300kcal (40,40,20)
-Rasvaprosentti ~14%

Day 1

A1 Kyykky kapealla 4x6x130kg
A2 Kulmasoutu tangolla 4x6x90kg
B1 Pystypunnerrus käsipainoilla 4x6x24kg
B2 Askelkyykky käsipainoilla 4x6x24kg
C1 Pohkeet seisten 4x6x70kg
C2 Vinopenkki 4x6x80kg

Treenifiilikset: Ennen salille menoa oli pientä väsymystä, koska treeni sijoittui iltaan. Treeni itsessään kulki melko hyvin, pientä tunnustelua on vielä kun puntteja ei ole tullut nosteltua vähään aikaan. Supersarjat vetävät aika piippuun, hikeä valui luultavasti 3L. Kaiken kaikkiaan hyvä treeni.

*Liikkeissä käytetyt painot kirjoitin, että pystyy hieman seuraamaan treenipainojen kasvua.

Siis ajattelitko tehdä nimenomaan tän kroppa 8 x viikossa ohjelman? Mielestäni ei olisi kovinkaan järkevää kun sulla on kuitenkin treenitaukoa 2 vuotta. Olis varmasti järkevämpää pikkuhiljaa volyymia nostaen lähteä liikkeelle esim kroppa kolmesti viikossa. Tottakai se lihasmuisti auttaa siellä taustalla, mutta en kuitenkaan näe mitään järkeä lähteä noin rajusti liikkeelle.

Katsotaan kuitenkin mielenkiinnolla mitä tuo ohjelma tuo tullessaan :thumbs:

Siis ajattelitko tehdä nimenomaan tän kroppa 8 x viikossa ohjelman? Mielestäni ei olisi kovinkaan järkevää kun sulla on kuitenkin treenitaukoa 2 vuotta. Olis varmasti järkevämpää pikkuhiljaa volyymia nostaen lähteä liikkeelle esim kroppa kolmesti viikossa. Tottakai se lihasmuisti auttaa siellä taustalla, mutta en kuitenkaan näe mitään järkeä lähteä noin rajusti liikkeelle.

Katsotaan kuitenkin mielenkiinnolla mitä tuo ohjelma tuo tullessaan :thumbs:

Kyllä teen kyseisen threadin ohjelman, kuten voi olettaa. Se että onko tässä järkeä tullaan huomaamaan ohjelman aikana, jos lihasmassaa palaa ja kehitystä tapahtuu voimme varmasti todeta että ohjelma toimii ja oli oikea vaihtoehto.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on tuollainen jto:n mainitsema sisäänajojakso päällä nyt. Tarkoituksena olisi n. 5 viikkoa laskea pehmeästi sisään niin, että pidetään tarkasti kiinni noista palautusajoista ja sarja-/toistomääristä. Painoissa olen nöyrtynyt täysin ja aloittanut äärimmäisen kevyesti. Silti nousee syke hyvin ja hiki virtaa. Tavoitteena olisi ensi sijaisesti nostaa kestävyyttä, en oikeastaan odota mitään kehitystä voimassa tai massassa.

Teen treeniä 2 ekaa viikkoa 2 on/1 off meiningillä, tehden aina tuon ensimmäisen vaiheen 1. ja 2. treenipäivää. 2 ekaa treeniä on jo takana ja täytyy sanoa, että vaikka painot ovat säälittävän pienet, niin olen onnistunut saamaan ainakin takareidet kipeäksi. Täytyy venytellä tänään että jalat ovat taas huomista etukyykkyä varten kunnossa...

On kyllä Tziisus sanottava, että kannattaisi aloittaa esim Bill Starrin Single Factor 5x5 ohjelmalla tai jollain muulla koko kroppa 3 kertaa viikossa ohjelmalla. En usko että hyödyt merkittävissä määrin näin kovasta ohjelmasta, sillä lihasmuisti muutenkin tuottaa niin tehokasta kehitystä hieman kevyemmällä treenillä. Oikeastaan koko kroppa 3 kertaa viikossa ei edes ole mitään kevyttä treeniä, vaan vaatii jo suunnitelmallisuutta ja oman kropan tuntemusta. Luulen että parissa-kolmessa kuukaudessa olisi lineaarisella progressiolla saavutettavissa erittäin hyviä tuloksia lihasmuistin avulla. Päästäisiin niihin vanhoihin rautoihin. Ja kun kehitys sitten väjäämättä hidastuu, niin voisi kokeilla jotain spesiaalimpaa. Pointtini on ettei lähtisi tappamaan kärpästä moukarilla. Siinä sivussa saattaa jotain muutakin hajota ellei tiedä tarkalleen mitä tekee. Tosin voi olla että olet Tziisus hyvinkin perillä asioista ja tunnet tarkalleen kroppasi.

Tässä on hyvä ketju lihasmuistista ja 1-jakoisesta ohjelmasta. Kannattaa ehdottomasti lukea. Le Veellä oli paljon asiaa sanottavanaan.: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=51098

On kyllä Tziisus sanottava, että kannattaisi aloittaa esim Bill Starrin Single Factor 5x5 ohjelmalla tai jollain muulla koko kroppa 3 kertaa viikossa ohjelmalla. En usko että hyödyt merkittävissä määrin näin kovasta ohjelmasta, sillä lihasmuisti muutenkin tuottaa niin tehokasta kehitystä hieman kevyemmällä treenillä. Oikeastaan koko kroppa 3 kertaa viikossa ei edes ole mitään kevyttä treeniä, vaan vaatii jo suunnitelmallisuutta ja oman kropan tuntemusta. Luulen että parissa-kolmessa kuukaudessa olisi lineaarisella progressiolla saavutettavissa erittäin hyviä tuloksia lihasmuistin avulla. Päästäisiin niihin vanhoihin rautoihin. Ja kun kehitys sitten väjäämättä hidastuu, niin voisi kokeilla jotain spesiaalimpaa. Pointtini on ettei lähtisi tappamaan kärpästä moukarilla. Siinä sivussa saattaa jotain muutakin hajota ellei tiedä tarkalleen mitä tekee. Tosin voi olla että olet Tziisus hyvinkin perillä asioista ja tunnet tarkalleen kroppasi.

Tässä on hyvä ketju lihasmuistista ja 1-jakoisesta ohjelmasta. Kannattaa ehdottomasti lukea. Le Veellä oli paljon asiaa sanottavanaan.: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=51098

En nyt lähde kiistelemään kenenkään kanssa minulle sopivammasta ohjelmasta tai kroppani tavasta reagoida tai treenin kovuudesta ym.
Kiitos kuitenkin vinkeistä, mutta jatkan silti kyseisen ohjelman tekemistä ja tässä onkin tämän päivän treeni.

Day 4

A1 Kyykky leveällä 3x12x130kg
A2 Kulmasoutu tangolla 3x12x70kg
B1 Pystypunnerrus tangolla 3x12x40kg
B2 Split squat 3x12x 40kg
C1 Pohkeet seisten 3x12x50kg
C2 Vinopenkki leveällä otteella 3x12x50kg

Palautumisaika 60sek.

Treenifiilikset: Kiirestä johtuen lyhensin palautusaikoja sarjojen välillä tuohon minuuttiin tai hieman alle. Treeni kulki taas melko hyvin. Sarjoja ei tehty loppuun asti eli lisääkin painoa olisi voinut heittää. Edelleen kipeinä ovat takareidet,perse ja vatsa.

Day 5

A1 Maastaveto leveällä 4x6x150kg
A2 Dippi 4x6x+25kg
B1 Ylätalja vastaotteella 4x6x90kg
B2 Ranskalainen 4x6x?
C1 Pohkeet Donkey 4x6x100kg
C2 Rutistukset 4x6

Fiilis: Todella hyvä treeni. Kaikki kulki putkeen ja treeni rupeaa tuntumaan taas hyvältä. Vieläkin tunnustellaan kuitenkin hieman, eli painot eivät ole maksimi sarjapainoja. Ranskalainen aiheutti pientä vihlontaa ranteissa, vanha ongelma. Kipeinä edelleen perse ja takareidet.

Day 6

Ohjelman mukaan tämä päivä oli merkitty välipäiväksi, mutta tyhmän innokkaana menin kuitenkin salille ja saldo oli:

Kyykky:
1x15x20kg
1x12x40kg
1x10x60kg
1x10x100kg
1x8x120kg
1x8x140kg
1x4x160kg
1x4x180kg
1x1x200kg
1x1x210kg

Ja aaah kun tuntui hyvältä :rock:

Päivitystä tilanteeseen:

Olen kolmatta viikkoa tehnyt ohjelmaa 2 on/1 off tyyliin. Treenejä viikossa 4-5. On mennyt ihan hyvin, ja kroppa on tottunut lyhyisiin palautusaikoihin. Painot ovat tietysti erittäin pienet, mutta positiivista on se, että olen saanut painoja kasvatettua reilusti (2,5-5 kg per treeni ja liike, eli 2 sarjapainojen nostoa viikossa!), ja treenit tuntuvat suurinpiirtein yhtä helpolta kuin aluksi. Eli kehitystä on tapahtunut kestävyydessä! :)

Olen tehnyt treenien päätteeksi sekalaisia liikkeitä, lähinnä hauista. Lihakset ovatkin mukavasti turvoksissa ja on koko ajan vahva fiilis. Valitettavasti en ole jaksanut venytellä yhtään, ja tämä on kostautunut pienellä jumilla. Toisaalta lihakset saavat paljon venytystä liikkeissä.

Aion jatkaa sarjapainojen kasvattamista kunnes tulee seinä vastaan useammassa kuin yhdessä isossa liikkeessä. Sitten pidän taukoa ainakin viikon verran.

Olen syönyt ihan perkeleesti, mutta kova treeni yhdistettynä korkeaan painoon (107 kg) vaatisi vielä enemmän kaloreita. Laitan protskudrinkkeihin aina 0,5 dl rypsiöljyä, mutta silti paino ei nouse. Painon lisäys (n. 2 kg) ohjelman aloittamisesta lähtien on tullut kreatiinista. Yritän nyt tsempata vielä enemmän ja bulkata 110 kilon tuntumaan uudeksi vuodeksi. :whip:

Sairastuinhan mä lopulta flunssaan reilu kolmen kovan treeniviikon jälkeen. En tosin tiedä johtuiko sairastuminen kovasta rääkistä vai siitä, että joka toinen henkilö lähipiirissä oli myös kipeä. :jahas:

Nyt on n. 2 viikkoa treenitaukoa takana, mulla nää flunssat on aina perkeleen rajuja ja vie voimat jopa kuukaudeksi. Olen parannellut tuota aikaisempaa ohjelmaa, ja tehnyt uuden:

1. päivä

A1 Etukyykky
A2 Kulmasoutu
B1 Sotilaspunnerrus
B2 Hyvää huomenta
C1 Penkki
C2 Pohkeet istuen
D1 Hauiskääntö M-tangolla
D2 Voimapyörä

Tauot 60 s
Sarjat 4*6

2. päivä

A1 Maastaveto
A2 Vinopenkki
B1 Jalkojen nosto
B2 Leuat vastaote
C1 Dippi
C2 Prässi
D1 Hammer käsipainoin
D2 Kiertäjäkalvosin (ulko)

Tauot 75s
Sarjat 3*12, poikkeus leuat 3*[max-3]

3. päivä tauko

4. päivä

A1 Kyykky
A2 Alatalja
B1 Pystypunnerrus istuen käsipainoin
B2 Selänojennus
C1 Penkki
C2 Pohkeet hackissa
D1 Scott-hauiskääntö käsipainolla
D2 Vatsarutistus

Tauot 75s
Sarjat 3*8

5. päivä

A1 Rinnalleveto
A2 Vinopenkki käsipainoin
B1 Tempausvala
B2 Leuat myötäote
C1 Dippi
C2 Kyljet
D1 Hammer käsipainoin
D2 Kiertäjäkalvosin (sisä)

Tauot 60s
Sarjat 4*6, poikkeus kiertäjäkalvosin 4*15

6. ja 7. päivä tauko

Progressio olisi sellainen, että aloitetaan suht kevyesti, ja lisätään viikoittain 2,5-7,5 kg liikkeestä riippuen. Jouluna on sitten viikon tauko. Tuossa on nyt paljon vaihtelua liikkeiden osalta, jotta rasitus kohdistuisi hieman eri tavalla, ja jottei kyllästyisi. Pääasiassa toistoja tulee per liike 24-36 ja sarjoja 3-4.

Mitä mieltä olette? :whip:

Tomppa, eikö noin lyhyillä pausseilla mene aika nysväämiseksi, jos kaikki liikkeet tehdään noilla? Mä tekisin jonkun liikkeen voimatyyliin edes ylläpitävästi..

Sairastuinhan mä lopulta flunssaan reilu kolmen kovan treeniviikon jälkeen. En tosin tiedä johtuiko sairastuminen kovasta rääkistä vai siitä, että joka toinen henkilö lähipiirissä oli myös kipeä. :jahas:

Nyt on n. 2 viikkoa treenitaukoa takana, mulla nää flunssat on aina perkeleen rajuja ja vie voimat jopa kuukaudeksi. Olen parannellut tuota aikaisempaa ohjelmaa, ja tehnyt uuden:

Progressio olisi sellainen, että aloitetaan suht kevyesti, ja lisätään viikoittain 2,5-7,5 kg liikkeestä riippuen. Jouluna on sitten viikon tauko. Tuossa on nyt paljon vaihtelua liikkeiden osalta, jotta rasitus kohdistuisi hieman eri tavalla, ja jottei kyllästyisi. Pääasiassa toistoja tulee per liike 24-36 ja sarjoja 3-4.

Mitä mieltä olette? :whip:
Mä kans mietin kerran tehdä tollasta vuorosarjojen kokovartalo/ puolivartalohybridiä. Näytti aika häijylle tuo ohjelma, ja alaselkä/polvivaivaisena jätin sitten vain haaveeksi. Tuolla t-magissa Waterbury on tehnyt tuollaisen "tee se itse HF-treeni" vuorosarjoilla. Siinä on myös jaettu eri liikkeet rasittavuuden mukaan, eli hänen mukaan kannattaisi laittaa rasittavan liikken pariksi vähemmän rasittava. Esim. kyykky-hammerkääntö, veto-ranskis, tietysti punnerru-vetoliikket käy mainiosti pareiksi. http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=06-037-training

Luin tuon artikkelin, ja olisihan tuossa ohjelmassa ehkä parantamisen varaa. Voi olla että muutan sitä hieman jos on tarvetta. Yritin kyllä välttää raskaiden liikkeiden parittamista.

Jarze, lyhyet paussit ovat ihan tarkoituksella. Kehitän nyt peruskuntoa, ja supersarjojen avulla syke pysyy korkealla lähes koko treenin ajan. Ei ne voimat minnekään katoa ja teen viikon mittaisen voimajakson joka 4. viikko. Voimaviikolla en tee supersarjoja, vaan teen valikoiduissa isoissa liikkeissä 5 toiston maksimin.

Eli jotakuinkin näin:

3 viikkoa supersarjoin, joka viikkoa sarjapainoja nostaen
1 viikko 5 max
(1 viikko lepoa)

3 viikkoa supersarjoin, sarjapainoja nostaen
1 viikko 3 max
(1 viikko lepoa)

jne

E: Kannattaa muistaa, että kutakin sarjaa kohden tulee itseasiassa lähemmäs 2 minuuttia palautusaikaa. Tietysti välissä tehty liike saattaa hieman rassata, jos kyse on kahdesta raskaasta liikkeestä. Siksi juuri pyrkimys onkin pariuttaa raskas liike kevyen kanssa. 2 minuuttia palautusaikaa ei ole edes kauhean lyhyt, Waterburyn mukaan yli 3 minuutin palautusajoista ei ole enää merkittävästi hyötyä verrattuna 3 minuutin palautusaikaan.

Ideahan on myös parittaa antagoniset lihasyhmät keskenään jos parittaa perusliikkeitä, koska vastalihasten jännittäminen pakottaa ne toiset lihakset rentoutumaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom