Yrmeät kassaneidit

MP-Lite sanoi:
SIKITTÄÄ? Tunnen rovaniemeläisiä jotka käyttää tota sanontaa tietystä olotilasta... Sanos joku suomenkielinen synonyymi tolle :)

Sikittää, sykkii, kivistää. Jyväskylän alueelta toi mulle jäi päähän. :) "Hiljaa hyvä verbi." :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täytyypä tähän threadiin avautua...
Vaasalaisissa kodinkoneliikkeissä on kyllä semmoistakin "palvelua" että saa hakemalla huonompaa hakea. Myyjä pitää käydä hakemassa ensin takahuoneesta minne se/ne pinkaisi samantien kun astuu nuori ihminen sisään. "Ei se kuitenkaan mitään osta !" Sitten täytyy hihansuusta tai kravatista kiinnipitäen raahata myymälän puolelle.
Yksi esimerkki huonosta palvelusta oli kun oltiin jääkaappi/pakastinyhdistelmää vailla, katteltiin sitä 20 tai 21.12.99. Yhdessä liikkeessä myyjää sai odotella monta minuuttia, koko liike oli tyhjä. Muut oli jo kierretty, eikä ollut löytynyt mitään sopivaa...
Me: Tarvittaisiin suurehko jääkaappi jossa pienehkö pakastinosa. Korkeus max 178 cm.
Myyjä: Yhhyh.
Me: Niin, onko muita kuin tämä.
Myyjä: Joo, onhan noita... Esim. Tämmöinen... (pieni muutaman litran jääkaappiosa ja hervoton pakastin. )
Me: Juu, juuri toisinpäin. Kokoluokka oikeahko, mutta jääkaapilla enemmän tekoa... (Aikamme jahkattua löydettiin sopiva Rosenlewin yhdistelmäkaappi.)
Myyjä: Toimitus menee ensiviikon tiistaille: 28 pvä, muuten olis voinu olla ennemminkin, mutta kun on tuo joulu...
Me: No aiku kiva, ehtii milleniumiksi uuteen keittiöön.
NOOT ! Seuraavalla viikolla soitin keskiviikkona, että kun ei tullut kaappi eilen. Luvattiin tuoda torstaina. Ei tullut torstaina. Tuodaan perjantaina... NOOT !
Kaappi saatiin paikalleen vasta 6 tai 7 tammikuuta... Ja silloinkin oli lommo pakastinosan ovessa. Uusi ovi saatiin suht äkkiä, kun ilmoitin että maksu tulee vasta sen jälkeen kun se on vaihdettu. Yrittivät vielä vedota että se menee takuuseen ja kuittia vastaan saadaan uusi. Heh, juu, kuljetusvaurio on takuuta. Juupajuu !
Kaikista paras oli, että oltiin vedetty vanha kaappi pois tilastaan jo valmiiksi, sähköjohto vain seinässä, että käy vaihto näppärästi. Ei muuta kuin takaisin milleniumpippaloita varten paikalleen ja seuraavalla vuosituhannella uudelleen pois tilastaan. Ja onneksi se kelle oltiin vanha myyty kesämökille kakkoskaapiksi ei tarvinnut keskellä talvea juuri hetikohta... Onneksi ei raahattu silloin tiistaina pois kämpältä tilaaviemästä kun luotettiin toimitusajankohdan pitävän... Koskaan en enää tuosta liikkeestä mitään osta, jalallanikaan en sinne astu. Haen tarvittavat vaikka Seinäjoelta asti ellei muualta löydy... :curs:

Vaasan Prismassa on erittäin mukava ja asiakasystävällinen kassasetä. Reilu parikymppinen jässikkä, joka on aina hyvällä tuulella ja tervehtii hymyn kera. Pelastanut monesti meikäläisen päivän !

Tino99 sanoi:
Siis sulta kysyttiin papereita kun ostit limua :lol2:

Kyllä vain... :)

On mullakin yks ikävämpikin juttu. Olin kaverin kanssa Hämeenlinnassa tiiriön tv-sävelessä katsomassa autoon äänentoistolaitteita. Kyseltiin siinä myyjältä kaikenlaista johon se ei tietenkään osannut vastata ainakaan mua tyydyttävästi. Kun jutut alko meneen herkkyyksien ja ekvivalenttitilavuuksien puolelle, myyjä sano että kannattaa kysyä niistä tolta toiselta myyjältä. Tarkoitus oli myös kysellä hintoja ja saatavuuksia sellaisille elementeille joita ei ko. liikkeessä ollut varastossa. Odoteltiin ja katseltiin siinä varmaan 20 minuuttia. Kun myyjä oli vihdoin vapautumassa, ja edelliset asiakkaat olivat kassalla maksamassa, menimme seuraavaksi jonoon jotta saisimme palvelua. No, kun oli meidän vuoro, myyjä vaan sano moi ja lähti palvelemaan muita asiakkaita. Ja varmasti oli nähnyt että me oltiin pyöritty siellä liikkeessä pikkasen kauan ja haluttiin palvelua. Siinä vaiheessa mun suusta pääsi kovaääninen "v...u mikä liike" ja seuraavaksi kävi ovi. Ikinä en enää siihen liikkeeseen astu... Ainakaan ilman kirvestä. :curs:

Pitipä tässä menneen joulun kunniaksi ostaa Teknisiltä canal+ paketti, no liikeessä sitten kysyin ja sanottiin vaan että:"Kysy tolta toiselta myyjältä ei sillä enää kauaa mene, kun taukoki kohta loppuu", kun olin ½ tuntia odotellut että se myyjä tulisi jotain neuvomaan meni hermot ja ajattelin että:"Pitäkööt vitun canalinsa!" parasta oli kun liikeessä oli 4 myyjää ja 1 osasi vaan myydä tuonkin sitten, no ei siinä mitään jollei maksava asiakas kelpaa.

lieska sanoi:
Suomalaisen asiakaspalvelun pitäisi ottaa tyylia Englantilaisesta palvelusta. Siellä ulkonäöstä riippumatta vanhat mummotkin karkkikaupassakaupassa palvelevat todella auliista vaikka asikas olisi minkänäköinen.
Salli mun nauraa... :hyper: Tarkoitat ehkä ennemmin Amerikkaa? Englannissa asuvana voin kyllä kertoa, että asiakaspalvelu on täällä enemmän persiistä kuin missään muualla, paitsi ehkä jossakin entisessä itäblokin maassa.

Jonot ei liiku yhtään, kun kaksi sanaa englantia osaavat myyjät juoruaa keskenään urduksi tai punjabiksi. Kukaan ei ikinä ota mistään virheistä vastuuta, syy on aina jonkun muun. Jos yrität puhelimitse hoitaa asioitasi, joudut jonottamaan tuntikaupalla Vivaldin neljää vuodenaikaa kuunnellen ja sen jälkeen sinua pompotellaan yhdeltä asiakaspalvelijalta toiselle samalla kun puhelinlaskusi kasvaa. Jos kotiisi tuodaan jotakin tavaraa tai olet tilannut vaikkapa putkimiehen, niin sinun täytyy odotella kotona mainittuna päivänä klo 9 – 17, eikä kukaan silti välttämättä ilmaannu ikinä paikalle. Selitystä on turha odottaa. :curs:

Englantilainen kohteliaisuus on kyllä totta, mutta sen avulla pystyy myös kätevästi olemaan ylikohteliaalla tavalla supervittumainen. Tämän vuoksi englantilaiset asiakkaat ovat myös maailman vaikeimpia. Yleensä yläluokkaiset ovat vielä työväenluokkaa ilkeämpi. Jos olet myynyt niille jotakin viidellä punnalla, niin ne luulevat omistavansa sielusi... :david:

Kaiken kaikkiaan täällä ei siis yhtään mikään toimi. Huh, kylläpä helpotti saada tämä sydämeltä!

Herkko sanoi:
Salli mun nauraa... :hyper: Tarkoitat ehkä ennemmin Amerikkaa? Englannissa asuvana voin kyllä kertoa, että asiakaspalvelu on täällä enemmän persiistä kuin missään muualla, paitsi ehkä jossakin entisessä itäblokin maassa.

Jonot ei liiku yhtään, kun kaksi sanaa englantia osaavat myyjät juoruaa keskenään urduksi tai punjabiksi. Kukaan ei ikinä ota mistään virheistä vastuuta, syy on aina jonkun muun. Jos yrität puhelimitse hoitaa asioitasi, joudut jonottamaan tuntikaupalla Vivaldin neljää vuodenaikaa kuunnellen ja sen jälkeen sinua pompotellaan yhdeltä asiakaspalvelijalta toiselle samalla kun puhelinlaskusi kasvaa. Jos kotiisi tuodaan jotakin tavaraa tai olet tilannut vaikkapa putkimiehen, niin sinun täytyy odotella kotona mainittuna päivänä klo 9 – 17, eikä kukaan silti välttämättä ilmaannu ikinä paikalle. Selitystä on turha odottaa. :curs:

Englantilainen kohteliaisuus on kyllä totta, mutta sen avulla pystyy myös kätevästi olemaan ylikohteliaalla tavalla supervittumainen. Tämän vuoksi englantilaiset asiakkaat ovat myös maailman vaikeimpia. Yleensä yläluokkaiset ovat vielä työväenluokkaa ilkeämpi. Jos olet myynyt niille jotakin viidellä punnalla, niin ne luulevat omistavansa sielusi... :david:

Kaiken kaikkiaan täällä ei siis yhtään mikään toimi. Huh, kylläpä helpotti saada tämä sydämeltä!

No kylläpä asut kummallisessa paikassa Briteissä. Itse oon seikkaillut ympäri UK:tä, enkä ole missään törmännyt tuollaisiin tapauksiin. Voisin veikata kuvauksen perusteella Lontoota, siellä kun on noita maahanmuuttajia niin helvetisti.

Call centerit on ihan hanurista, sen voin allekirjoittaa. Kuitenkin niitten numerot on usein ilmaisia lankalinjasta soitettaessa. Jos putkimies ei saavu paikalle ajoissa niin kannattaisi reklamoida asiasta ja vaatia korvausta menetetystä ajasta.

Briteissä palvelua on yleensä todella asiallista ja kohteliasta, kunhan itse käyttäytyy asiallisesti. Jos rupeaa itse leikkimään vittumaista tai ylimielistä niin ne kyllä pistää ihan eri tavalla takaisin kuin Suomessa. Myös jollain asiakaspalvelijoilla on taipumusta vittuilla huonoa englantia puhuville asiakkaille. Suurin osa on kuitenkin minun kokemuksieni mukaan kohteliaita.

Se on ihan totta, että Briteissä ei toimi yleensä ottaen yhtään mikään, jos vertaa Suomen systeemeihin. Ihmiset eivät pidä kiinni sovituista ajoista ja paikoista, sanaan ei voi luottaa, kaikki on aina rikki, kaikki on alkeellista ja kämpät on kylmiä. Kaiken korvaa moninkertaisesti Suomen palkkatason ylittävät liksat, alhaisemmat verot ja monipuolisempi kulttuuri. Ainakin minun mielestäni. Mun alalla käteen jäävä liksa on kuukaudessa 2-3 kertaa enemmän kuin Suomessa, joten eipä ole paljon hinkua pakkasen ihmemaahan.

edelbrock sanoi:
No kylläpä asut kummallisessa paikassa Briteissä. Itse oon seikkaillut ympäri UK:tä, enkä ole missään törmännyt tuollaisiin tapauksiin. Voisin veikata kuvauksen perusteella Lontoota, siellä kun on noita maahanmuuttajia niin helvetisti.
No Lontoossapa Lontoossa, mutta olen kyllä asunut muuallakin. Ja tuo kuvailemani on ihan jokapäiväistä elämää. Reklamoinnit ei paljon auta, jos kukaan ei vastuussa olevassa lafkassa vastaa puhelimeen tai ota vastuuta... Yritin tuossa pari viikkoa sitten soitella valitusasioissa yhteen paikkaan, jossa ilmeisesti asiakaspalvelun hoitaa pelkkä puhelinvastaaja, johon jätettyihin viesteihin ei tietenkään kukaan vaivaudu vastaamaan. Eikä kirjeisiin. Maaseudulla palvelu on toki parempaa/henkilökohtaisempaa.

edelbrock sanoi:
Briteissä palvelua on yleensä todella asiallista ja kohteliasta, kunhan itse käyttäytyy asiallisesti. Jos rupeaa itse leikkimään vittumaista tai ylimielistä niin ne kyllä pistää ihan eri tavalla takaisin kuin Suomessa. Myös jollain asiakaspalvelijoilla on taipumusta vittuilla huonoa englantia puhuville asiakkaille. Suurin osa on kuitenkin minun kokemuksieni mukaan kohteliaita.
Ei mulla tuosta kohteliaisuudesta mitään valittamista olekaan. Kyllä ne yleensä ihan korrekteja ovat, mutta kun prkl mikään ei toimi... Niin ja noista call centereistä, kyllä niistä on suuri osa ihan maksullisia numeroita, esim. monet puhelinyhtiöt ja pankit. Etenkin kun kännystä soittaa.

edelbrock sanoi:
Mun alalla käteen jäävä liksa on kuukaudessa 2-3 kertaa enemmän kuin Suomessa, joten eipä ole paljon hinkua pakkasen ihmemaahan.
Avot, samma här. En ole tämän vuoksi Suomeen palaamassa. Joskus silti keittää, kun jonotat jotakin mitätöntä pikkuasiaa 35 minuuttia ihan turhaan... :curs:

Pakko nostaa tämä itkuthread takaisin, kun eilen pääsin osalliseksi niin hienolla tyylillä hoidetusta palvelutapahtumasta.

Eli olin varannut parturin aamuksi ja olin kohtuullisessa kiireessä duuniin heti tämän jälkeen. No ei siinä mitään olin ilmeisesti toinen putiikkiin ilmaantuneista aamun ensimmäisistä asiakkaista ja paikalla ollut karvari istutti minut tavaamaan Aku Ankkoja ja odottelemaan toista parturia, jonka pitäisi tulla ihan kohtsillään samalla kuin alkoi työstää toisen asiakkaan kupolia.

Siinä sitten jonkun 10-15 minsaa ihmeteltyäni alkoivat Akkarit kyllästyttää ja kävin kyselemässä mitenköhän kauan vielä pitäisi odotella. No tällöin sitten paikalla ollut tyyppi vaivautui soittelemaan toiselle, joka sitten kertoikin tulevansa vasta puoliltapäivin. Ja asiasta ei nyt vaan kenellekään ollut tullut mieleen soitella minulle, vaikka numerokin oli tiedossa. Ja tuuraajaa ei missään tapauksessa löydy paikalle. Ja paikalla jo ollut parturi ei missään nimessä ehdi missään välissä kuontaloani karsia. Mutta loppuviikosta olisi uusia aikoja, varataanko sieltä?.

Ilmeeni oli varmaankin aika edustava PRKL! WTF! STNA! sekoitus ja lähdin kohtuullisen vitutuksen vallassa mestasta kiitämään, siinä meni aamusta matkoineen joku 30-45 min työaikaa aivan hukkaan. Tuskinpa enää ropojani tuohon mestaan raahaan.

Piti kaivaa tämä threadi esille, kun olen niin hämmennyksen vallassa. Aikaisemmin olen täällä haukkunut Hämeenkadun Indesolia Turussa, ja nyt kävin uudessa Eerikinkadun Indesolissa, niin oli palvelu ja koko liike kuin toiselta planeetalta. Aluksi kyllä epäilin sinne mennä, mutta kun haluamaani näyttöä ei muualta löytynyt niin oli pakko mennä. Siellä oli ihan aikuisia ihmisiä töissä ja ja näyttöäkin sai katsella ennen ostopäätöksen tekoa. Hymyilivätkin vielä ja olivat kohteliaita. Ei olisi Indesolista uskonut. Tosin aikaisemmin eivät Hämeenkadun firmasta vastanneet edes puhelimeen vaikka jonotin vaikka kuinka kauan ja soitin monta kertaa, ja henkilökuntaa kuitenkin löytyy. Kyllä voi olla suuri ero.

Mulle jos ei kassaneidit vastaa puhutteluun ja tervehtimiseen niin mä huikkaan aina poistuessani,että: "Olisit ihmeessä sanonut,jos sua on kielletty puhumasta!"

Jotkut myyjät moikkaa ja hymyilee kaikille muille kuin mulle.
Moikkaan jne. ja sieltä tulee vaan myrtsiä naamaa. :jahas:

On aika saatanan ihmeellistä, että myyjä voi nousta asiakkaan "yläpuolelle". Isoveljeni kaveri oli katselemassa Helsingistä kohtuu kallista kämppää. Nuori kaveri ja vaatteet ei ollu voguen kannesta. Siinä sitten myyjä kysyi tosissaan, että onkos herralla varaa tähän? Kaveri lähti vaan tyynesti ovesta ulos. :worship: Ei tainnut myyjä tietää, että olisi ollut.

Saman kaltaisen jutun luin lehdestä. Joku pappa oli kumisaappaissa ja karvareuhkassa polkenut polkupyörällä ympäri autokauppoja. Repussa 100 000mk käteistä. Monta liikettä oli joutunut käymään läpi, ennenku myyjä tuli palvelemaan.

Toisaalta Suomessa on kautta-aikain ihmisillä ollut niin vähän rahaa, että myyjä vetää äkkiä johtopäätöksen vaatteista ja iästä. Toista oli esim. jenkeissä. Ihan turisteina huonoilla vaatteilla koruliikkeeseen (Tiffanys) ja palvelua tuli ovista ja ikkunoista. Sielä kun ei ikinä voi tietää, kellä on ja kellä ei.

Olisi kyllä hauskaa mennä lauantai-aamuna krapulassa, viinalta haisevana ja likasissa vaatteissa johonki Veholle. Reppussa käteistä uusimpaan mersuun. Ja avata reppu kun myyjät heittää ulos.

Taisteluahven sanoi:
Saman kaltaisen jutun luin lehdestä. Joku pappa oli kumisaappaissa ja karvareuhkassa polkenut polkupyörällä ympäri autokauppoja. Repussa 100 000mk käteistä. Monta liikettä oli joutunut käymään läpi, ennenku myyjä tuli palvelemaan.

Toisaalta Suomessa on kautta-aikain ihmisillä ollut niin vähän rahaa, että myyjä vetää äkkiä johtopäätöksen vaatteista ja iästä. Toista oli esim. jenkeissä. Ihan turisteina huonoilla vaatteilla koruliikkeeseen (Tiffanys) ja palvelua tuli ovista ja ikkunoista. Sielä kun ei ikinä voi tietää, kellä on ja kellä ei.

Olisi kyllä hauskaa mennä lauantai-aamuna krapulassa, viinalta haisevana ja likasissa vaatteissa johonki Veholle. Reppussa käteistä uusimpaan mersuun. Ja avata reppu kun myyjät heittää ulos.

Sama juttu on Oulun vehon kanssa. Yksi perhetuttu oli jo 3 kertaan yrittänyt ostaa e-mersun, mutta ei ollut saanut minkään näköistä palvelua. Eräänä päivänä hän odotti palvelua puoli tuntia, mutta heti ku meni hondan tai citroenin puolelle sai sitä melkein silmänräpäyksessä. 3. kerralla hänellä meinasi keittää ja pahasti, kun myyjä oli tulossa häntä kohti, ja hän oli jo avaamassa suuta, kun myyjä marssi kylmästi ohi.

No eipähän ainakaan tullut mersua ostettua, vaan hän meni kilometrin päähän bmw-myymälään ja osti uuden 5-bemarin. ja sai palvelua melkein heti liikkeeseen astuessaan.

On se outoa, että veholla/mersulla on varaa valita asiakkaansa.

Leka sanoi:
Jotkut myyjät moikkaa ja hymyilee kaikille muille kuin mulle.
Moikkaan jne. ja sieltä tulee vaan myrtsiä naamaa. :jahas:

No käyppä Bauhaussissa, meitsi ihmetteli että oonpas mä nyt ostovoimaisen näköinen kun kaikki tervehti iloisesti. Outo olo :D Mut eipä sielläkään tultu tarjoamaan apua, eikä K-raudallakaan kun oisin kompressoria ostamassa ollut.

Ja yleensä kun sitten saa apua, niin tuntee ittensä aina idiootiksi kun alkaa tulemaan juttua eikä sitten enää edes tiedä mitä hittoa sitä tuli ostamaan ja mitä varten.

nikke1 sanoi:
No käyppä Bauhaussissa, meitsi ihmetteli että oonpas mä nyt ostovoimaisen näköinen kun kaikki tervehti iloisesti. Outo olo :D Mut eipä sielläkään tultu tarjoamaan apua, eikä K-raudallakaan kun oisin kompressoria ostamassa ollut.

Ja yleensä kun sitten saa apua, niin tuntee ittensä aina idiootiksi kun alkaa tulemaan juttua eikä sitten enää edes tiedä mitä hittoa sitä tuli ostamaan ja mitä varten.

Kaveri yritti tilata muistaakseni Bauhausista uutta uunia. Ensimmäisellä yrityksellä tuli aivan liian iso vekotin keittiöön ja toisella kiuas. Kolmatta yritystä ei sitten enää siitä puulaakista tullutkaan...

Yksi parhaimmista asiakaspalvelutapahtumista on mielestäni ollut kuulun tapakouluttaja Kaarina en-nyt-muista-sukunimeä kertoma juttu. Hän oli käynyt huoltoasemalla, jossa kassalla oli ollut nuori purkkaa jauhava tyttö, joka ei Kaarinan yrityksistä huolimatta sanonut koko aikana yhtään mitään. Pois lähtiessään Kaarina sitten huomautti, että olisi kohteliasta edes tervehtiä ja sanoa kiitos ja ole hyvä yms., niin tyttö oli tokaissut, että kaikki lukee siinä kuitissa. Kaarina oli sitten vilkaissut kuittiin, ja niinpä siinä todella oli lukenut, että Päivää, kiitos ja näkemiin. Hyvä oivallus...

lieska sanoi:
Tätä samaa perjaatettahan käytetään ravintoloiden portsareita valittaessa, eli jos jotain asiakasta ei naama miellytä niin reklamaatiota vaan ravintolan omistajalle riittävän paljon , niin kyllä se mulkku-portsari sieltä ovelta häviää, koska ulkoinen yritys on useinmiten palkannut hanet siihen. Todella toimiva järjestelmä, ammattitaidottomat yksilöt ymmärtävät pikkuhiljaa, ettei heitä haluta alalle.

Tää on erittäin hyvä pointti. Mä en itse tiennyt tästä portsarien ulkoistamisesta, ennen kuin itse reklamoin yhdestä tyypistä. Ei ollut mikään iso juttu, mutta ihan periaatteesta keitti seuraava:

Oltiin menossa isolla jätkäporukalla syömään tohon Helsingin Coloradoon. Kyseessä on keskihintaa hivenen kalliimpi, puhdas ruokamesta. Jari Kurri siinä taitaa olla yhtenä osakkaana. Kello oli jotain 17.30 - 18.30, en ihan tarkkaan muista. Oli kesä ja mulla oli tyhjä reppu selässä. Poke sitten ilmoitti, että "ja takit ja reput sitten tähän". Olin tosi yllättynyt, että mestassa ylipäänsä oli poke (ruokaravintola, alkuilta). No, jätin sen repun siihen kun käskettiin. Safkattiin siinä pikaseen ja mun piti lähteä himaan. Kattelin siinä ympärilleni, ja huomasin, että siellä meidän jälkeen tulleilla ämmillä roikkuu rotsit ja reput tuolin selkämyksillä. Tottakai mä siinä vaiheessa katsoin asiakseni kysyä siltä pokelta, että "onko tää narikka pakollinen vai vapaaehtoinen?". Johon poke vastasi, että "mietihän nyt vähän, jos joku tuolla käy leipomaan sua turpaan, niin kuka tulee väliin, kuka? vähän voisit jätkä miettiä, että mitä suustasi päästät?" Kommentti oli todella absurdi, koska kyseessä oli rauhallinen ruokaravintola. Eikun ravintolapäälikölle reklamaatiota, ja 20 egen lahjakortti napsahti heti. Bossi totesi myöskin, että "jaa, meidän täytyy varmaan ostaa tää palvelu sitten muualta." Pokella oli kuulemma ohjeet, että siinä kymmenen hujakoilla, ravintolan täyttyessä, aletaan keräämään niitä rotseja.

Kyllä mä sen tiedän, että poken osa on kesällä karu. Jengi tulee sisälle teepaidoissa vetämään fajitaksia, ja sä seisot siinä. Siitä mä en tiedä, että miten paljon se liksa tulee jostain peruspalkasta, ja miten paljon narikasta. Joku väitti, että se tulis kokonaan narikasta. Silti: se on ihan oma valinta olla siinä duunissa. Äijää vitutti, kun jätkät tuli syömään, ja itse seisoi siinä. Vitutti, kun tällainen kynäniska tuli avautumaan kyssällä, johon ei ylpeys antanut myöden vastata. Tulos: duunipaikka meni.

Tarinan opetus: Kuten lieska viisaasti jo totesi: jos todellista aihetta löytyy, niin reklamoikaa vaan niin perkeleesti kusipääpokeista.

Niin ja vielä: Olen Lieskan kanssa täysin samaa mieltä myyjien ulkoistamisesta. Esim. kodinkoneliikkeissä tyyliin Veikon Kone ja Musta Pörssi on kestona ihan järkyttävää haistapaskapalvelua, koska myyjälle on ihan hevonvitunsama, miellyttäkö se sua vai ei. Liksa tulee kerran kuussa siitä huolimatta. Jätkillä ei ole myöskään mitään suhdetta siihen liikkeeseen, koska se ei ole niiden. Ne on siellä vaan hommissa.

Mun mielestä takuu on hyvä esimerkki tästä: Mulla on mennyt paskaksi Forumin Mustasta Pörssistä ostettu teevee ja Itiksen Veikon Koneesta ostettu tietsikka. Okei, mä vien tietsikan sinne itikseen. Mulla on torni sylissä. Vituttaa jo valmiiksi, kun kone meni paskaksi. Myyjä alkaa puhumaan mun takana olevalle, koska se on varmaankin ostovoimaisemman näköinen. No, änkeän siihen tiskille. Mitä tapahtuu: Ei mitään pahoittelua. Ainoastaan kommentti: "Meillä ei ole mitään tekemistä näiden tuotteiden kanssa. Se on valmistajan moga. Voit jättää sen tähän, niiden takuuhuolto on siellä ja siellä." Ja sama juttu sen teeveen kanssa.

Ehkä selitän tätä juttua vähän sekavasti, mutta se pointti on tämä: Tää ketjuuntuminen ja kuukausipalkkaiset myyjät tekee sen, että kukaan ei ole konkreettisesti vastussa siitä, jos tuli myytyä rikkinäinen tuote, tai asiakas pahoitti mielensä. Silloin kun Veikon Koneella oli tasan YKSI liike ja siellä oli duunissa se Veikko itse, ei tämä ollut mahdollista. Silloin, kun yksityisyrittäminen oli vielä mahdollista/yleisempää, ei vain voinut olla ylimielinen tai heittää "blame it on the manufacturer" argumenttia. Asiakas äänesti jaloillaan. Se on sama juttu ravintoloissa. Jos sulla on joku pieni ruokarafla, niin sä et yksinkertaisesti VOI mitenkään uskottavasti sanoa safkasta valittavalle asiakkaalle: "Mä oon täällä kuule vaan tarjoilijana, mee valittaan kokille, se sen safkan teki." Kaikki oli osa sitä firmaa, jos yksi mogasi, niin kaikki pyysi anteeksi. Miksi jossain Mäkkärissä joku 17-vuotias lukiojätkä pahoittelisi mulle jonkun toisen tekemää ja myymää purilaista? Miten sitä kodinkonemyyjää voisi kiinnostaa, että joku toinen on myynny mulle jonkun vitun daewoon, jonka korealaiset on kasannu huonosti?

Jos sun elantoon taas suoraan vaikuttaa se, että onko sillä lafkalla minkälainen maine, ja onko niillä asiakkailla hyvä mieli, niin johan palvelu paranee. (paitsi Turussa).

Lähinnä tää juttu redusoituu silleen psykologiselle tasolle, että mä jotenkin koen silleen, että kun mä siirrään liikkeelle/ravintolalle rahaa (eli olen maksava asiakas), niin mulla on myöskin oikeus vaatia palvelua. Ja kyllä kyllä: minä todellakin äänestän aina jaloillani, mutta tässä nykysysteemissä yhden asiakkaan jalat ovat ihan hevonvitunsama, ja se tässä juuri mättääkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom