Yrmeät kassaneidit

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

Koska kaupat oli tehty ennen kuin ostaja huomasi virheen on myyjä velvollinen korjaamaan asian. Siis myyjä tarjoutuu lähettämään viallisen tuotteen korjaukseen. Ostaja voi kieltäytyä tarjouksesta jos se aiheuttaa välitöntä vahinkoa ostajalle. Myyjä ei ole velvollinen korvaamaan virhettä, koska se on hänestä riippumaton. Tuote on ollut virheellinen jo ennen kuin se on saapunut liikkeeseen, joten liikettä ei voi asettaa vastuuseen eikä liikkeen myöskään tarvitse korvata korjauksesta aiheutunutta vahinkoa.

Näin siis jos käsitin oikein. Joku oppineempi voi valaista paremmin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näissä tapauksissa saa kyllä paremman ja selkeämmän vastausken tuolta kuluttajaviraston sivuilta kuin ainaisesta finlex:stä. Ja jos oikein pohdituttaa, niin soittaa kunnalliselle kuluttaja-asiamiehelle, vai mikä oli nimike, niin saa vielä paremman vastauksen ja jopa ohjeet miten kannattaa asiassa edetä.

Tuosta kännykän (tai ihan minkä muunkin tuotteen) takuuhuollosta tuli mieleen seuraavaa: Kannattaa varmistaa myyjältä missä takuuhuolto on, jos sitä ei kuitissa ole erikseen sanottu. Monesti pienissä liikkeissä ei ole valtuuttettua huoltoa tai huoltoa ollenkaan. Säästyy ylimääräiseltä reissulta, kun ei sinne myyjäliikkeeseen sitä tuotetta vie. Tokihan se siitä myyjäliikkeestäkin lähtee huoltoon, mutta huollon sijaislaitetta sieltä monessa tapauksessa ei saa.

Sitten tuosta asiakaspalvelusta. Kuten tuolla aikaisemmin on keskusteltukin, niin vaikeimpia tapauksia ovat juuri keski-ikäiset. Mentaliteetti on juuri tuo "asiakas on aina oikeassa". Jos tuote on viallinen, niin sehän on myyjän vika, tottakai:

Asiakas:
"Miten te myytte tämmöistä paskaa?"
"Ettekö te testaa näiden laitteiden toimivuutta ollenkaan?"

Myyjä:
"Tietysti testaamme. Meillähän ei ole muuta tekemistä kuin testata päivät pitkät kaikki myytävät tuotteemme joita on vain n. 150 kpl. "

Kärjistetysti noin. Kumma homma, miten jotkut asiakkaat eivät voi ymmärtää, että joskus tehtaalta voi tulla viallinen tuote eikä se myyjä voi sille mitään muuta kuin valitella tapahtunutta.

Mielenkiintoista on myöskin se, että jos menettelytavat esim. takuuasioissa eivät miellytä, niin joidenkin mielestä äänen korottaminen jotenkin nopeuttaisi asian kulkua tai ehkä he luulevat, että myyjä pelästyy ja antaa uuden tuotteen tilalle.

jarhu sanoi:
...Näin siis jos käsitin oikein. Joku oppineempi voi valaista paremmin.
Eihän tämä asia nyt voisi olla enää selvempi! Tämän asian kannalta aiemmalle myyntiportaalle on ainoastaan merkityksellinen kuluttajansuojalain 5 luku, 15 a § 2 momentti. Momentin mukaan myyjä ei vastaa aiemman myyntiportaan antamasta takuusta, jos myyjä osoittaa ilmoittaneensa asiasta ostajalle selkeällä tavalla ennen kaupantekoa. Mutta tässäkin tapauksessa, vaikka myyjä olisikin ilmoittanut asiasta takuu ei rajoita laissa säädettyä virhevastuuta, josta myyjä on vastuussa! Virhevastuusta sanotaan mm. näin (5 luku, 12 §) ”Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee: 1) soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään”.

Ja koska laki ei ole aina niin helpposelkoinen onkin hyvä, että kuluttajaviraston lakimiehet ovat laatineet ohjeita kuluttajille. Jos ette ole siis jo tehneet niin, niin lukekaapa opas tietoa kuluttajakaupasta, jossa sanotaan selkeästi näin:” Se, jonka kanssa kauppa tai sopimus on tehty, esimerkiksi myyjäliike tai palvelun tarjoaja, vastaa viime kädessä koko virheestä. Ne eivät saa laistaa tästä vastuustaan ja käännyttää kuluttajaa edelleen tehtaan, maahantuojan tai aliurakoitsijan puoleen, jos hänen on hankala asioida näiden kanssa”:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=3742

Eli myyjä vastaa tuotteen virheestä!

Te, jotka olette myyntityössä jossain, suosittelisin lukemaan ainakin edellä mainitun kuluttajaviraston julkaisun.

Kuluttajansuojalaki, 5 LUKU 15 a §

Takuun merkitys
Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu), tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta.

Jos takuun on antanut joku muu kuin myyjä aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun, tavarassa katsotaan tällöinkin olevan virhe 1 momentissa mainituin edellytyksin. Myyjä ei kuitenkaan vastaa aikaisemman myyntiportaan antaman takuun perusteella virheestä, josta hän ei muuten tämän luvun nojalla olisi vastuussa, jos myyjä osoittaa ilmoittaneensa asiasta ostajalle selkeällä tavalla ennen kaupantekoa.

Takuu ei rajoita tässä laissa säädettyä virhevastuuta.

exitusletalis sanoi:
Pari juttua mitä on jääny mieleen:

Pasilan aseman Sampo-pankki
Mulle kieltäydyttiin avaamasta tiliä. Mä menin sinne kädessäni ulkomaalainen shekki (mulle osoitettu). Pyysin, että haluaisin lunastaa tän. Kysyivät onko mulla tiliä, no mä vaan että ei mutta mä haluun avata samalla tilin. Nainen katteli mua siinä jonkun aikaa ja hävisi shekin kanssa takahuoneeseen. Hetken päästä palasi tiskille ja tokaisi "ei me nyt kyllä avata sulle tiliä eikä lunasteta shekkiä". Pyysin selitystä, pankkineiti vaikeni. Ehkä minuutin pari siinä istuin ja tuijotin miettien mitä tehdä kunnes kyllästyin ja poistuin. Malmin Sampo suostui sitten mihin pyysin.

Joskus onnistuu pelaaminen pankin ehdoillakin. Kotikylillä tuossa vuosia sitten satuin kioskireissun ohella muistamaan hanskalokerossa olevan säkin (joo, säkki, hanskalokero oli aivan täys sitä) kolikoita. Eikun kiskan vieressä olevaan xxx-pankin konttoriin ja säkki tiskille.

Pankkineiti; Ja olikos teillä tiliä tässä pankissa?
Kuikelo; No eipä ole ei. Ajattelin vaan, että kun tässä nyt tämmöinen pankkikin on niin jos nuo kolikot saisi lasketuksi ja setelirahaa lompakkoon.
PN;Meillä veloitetaan kolikoiden laskennasta ??- prosenttia mutta jos on tiliasiakas niin palvelu on ilmainen.
K; Jahah. No jos minä sitten avaisin tilin?
PN; Käyhän se, täytetäänpäs tämä lomake.

Hetken säätämisen jälkeen mulla oli sitten tuon paskapankin pankkikirja ja täti kävi laskemassa tuon kolikkosäkillisen. Summa talletettiin sitten ihka uudelle tililleni ja täti ojentaa uutukaista pankkikirjaa ensimmäisine merkintöineen.

PN; Ja näin, ole hyvä. Tervetuloa uudelleen.
K; Yks juttu vielä. Voisinko mä nostaa tämän tilin tyhjäksi nyt saman tien ja tarkemmin ajatellen lopetetaan koko tili...

Ok, tiedän, että olin aika mulkero mutta noiden pankkien "palvelu" on tökkinyt mua jo hamasta nuoruudesta asti. Tunnustan, että tänä päivänäkin kun vien kolikoita Sampoon siihen laskentamasiinaan niin keskeytän laskennan n. 90euroon ja otan kuitin. Sitten syötän tilinumeron uudelleen ja jatkan kolikoiden kaatamista. Tämä siksi, että yli satasen menevältä osalta pankki perii %-määräisen palkkion. Siis, oikeesti; minkä vitun palkkion? MINÄ raahaan kolikkoni pankiin, MINÄ operoin konetta ja MINÄ joudun odottamaan muutamia pankkipäiviä, että summa siirtyy tililleni. Saatanan nihilistipankit ja mm. niiden käyttötilit! Palkka menee jonkun pankin käyttötilille ja minä voin nostaa tililtä rahaa tai maksaa laskuja automaatissa. Käytännössä pankki käyttää MINUN rahojani sijoitustoimintaansa rikastuakseen sikana ja silti perii MINULTA kuukausimaksun siitä, että saavat MINUN rahani käyttöönsä.

[Tähän semmoinen hymiö/surio jossa murjottava pallero kantaa kylttiä "Oikeutta duunareille ja porvarit suohon!"]

EDit; Ajatusleikki; jos jokainen normaali palkansaaja alkaisi ottamaan ns. tilipussin palkkapäivänä ja kävisi sitten esim. vakuutusyhtiön konttorissa maksamassa käteisellä laskunsa niin kauanko pankit porskuttaisivat jos niiden kaikki hlötiliasiakkaat jättäisivät toimittamatta pankin "pääoman" palkkatalletuksen muodossa? Nojaa, huono ajatusleikki. Verorahoista revityillä pankkituillahan nuo kolot paikattaisiin. :offtopic:

Äläs nyt, kyllä se kolikonlaskentakone jotain maksaakin, ja huollot ja muu ylläpito päälle. Lisäksi sille voisi laskea kustannuksen vielä senkin mukaan paljonko se vie pinta-alaa kiinteistöstä.

No, en silti itsekään aina pankkien laskutuspolitiikkaa hyväksy.

Edit: ja tuo virhevastuu näyttää olevan aika tuntematon niin kaupoille (kusettavat kuitenkin tahallaan) kuin kuluttajillekin. Vaatii varmaan yhden kunnon tappelun jonkun liikkeen kanssa ennen kuin itse kukun perehtyy noihin asioihin enemmän. Nimimerkillä kokemusta on ja Mikromaja haisee.

lej sanoi:
Äläs nyt, kyllä se kolikonlaskentakone jotain maksaakin, ja huollot ja muu ylläpito päälle. Lisäksi sille voisi laskea kustannuksen vielä senkin mukaan paljonko se vie pinta-alaa kiinteistöstä.

No, en silti itsekään aina pankkien laskutuspolitiikkaa hyväksy.

ÄRÄMH, RÄYH ja MURRR! Pankilla on jo käytössä tiliasiakkaiden pääoma. Sen pitäisi olla niiden käytettävissä ilmaiseksi mutta vitut; SINÄ maksat siitä, että saat antaa rahasi pankin sijoitustoiminnan käyttöön. Niissä tuloissa huollot ja ylläpito jollekin laitteelle ei tunnu missään!

Taas pieni esimerkki; Saan vakuutuyhtiöltä auton vakuutusmaksun. Menen pankkiin, jonotan vähintään 15min ja kun pääsen tiskille niin saan maksaa laskun kunhan suoritan samalla pankille x-euroa vaikka rahat otettaisiin suoraan tililtäni (ja vähän enemmän jos pankkitäti joutuu käsittelemään lompakostani kaivamaa käteistä). Voin vaihtoehtoisesti mennä suoraan vakuutusyhtiön konttoriin, maksaa koko laskun kolikoilla eikä tule yhtään senttiä ylimääräistä kulua (paitsi kengän pohjien kulumisesta kun piti kävellä konttoriin kilsa).

Milloinkahan vakuutusyhtiöt ja muut lakisääteisesti pakolliseksi säädetyt rosvot keksivät ottaa käyttöön normaalien maksujen lisäksi vuosimaksut tyyliin "pysyt asiakkaanamme jos suoritat xx euron vuosimaksun ennen eräpäivää. Erääntynyt lasku on ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä."

kuikelo sanoi:
ÄRÄMH, RÄYH ja MURRR! Pankilla on jo käytössä tiliasiakkaiden pääoma. Sen pitäisi olla niiden käytettävissä ilmaiseksi mutta vitut; SINÄ maksat siitä, että saat antaa rahasi pankin sijoitustoiminnan käyttöön. Niissä tuloissa huollot ja ylläpito jollekin laitteelle ei tunnu missään!
Eihän se ilmaiseksi niiden käytössä ole vaan pankki maksaa siitä korkoa. Se on taas sitten eri asia onko riittävä, tosin siihen vaikuttaa todella paljon kaikki muukin, kuin pankin halu maksaa tiettyä korkoa.

En voi mennä vannomaan kuinka paljon pankille maksaa käsitellä laskusi, mutta ei sekään ilmaista ole, kaikki kustannuskset eivät näy ulospäin, paitsi niissä maksuissa. Enempää en tähän enää puutu.

kuikelo sanoi:
Joskus onnistuu pelaaminen pankin ehdoillakin. Kotikylillä tuossa vuosia sitten satuin kioskireissun ohella muistamaan hanskalokerossa olevan säkin (joo, säkki, hanskalokero oli aivan täys sitä) kolikoita. Eikun kiskan vieressä olevaan xxx-pankin konttoriin ja säkki tiskille.

Pankkineiti; Ja olikos teillä tiliä tässä pankissa?
Kuikelo; No eipä ole ei. Ajattelin vaan, että kun tässä nyt tämmöinen pankkikin on niin jos nuo kolikot saisi lasketuksi ja setelirahaa lompakkoon.
PN;Meillä veloitetaan kolikoiden laskennasta ??- prosenttia mutta jos on tiliasiakas niin palvelu on ilmainen.
K; Jahah. No jos minä sitten avaisin tilin?
PN; Käyhän se, täytetäänpäs tämä lomake.

Hetken säätämisen jälkeen mulla oli sitten tuon paskapankin pankkikirja ja täti kävi laskemassa tuon kolikkosäkillisen. Summa talletettiin sitten ihka uudelle tililleni ja täti ojentaa uutukaista pankkikirjaa ensimmäisine merkintöineen.

PN; Ja näin, ole hyvä. Tervetuloa uudelleen.
K; Yks juttu vielä. Voisinko mä nostaa tämän tilin tyhjäksi nyt saman tien ja tarkemmin ajatellen lopetetaan koko tili...

Ok, tiedän, että olin aika mulkero mutta noiden pankkien "palvelu" on tökkinyt mua jo hamasta nuoruudesta asti. Tunnustan, että tänä päivänäkin kun vien kolikoita Sampoon siihen laskentamasiinaan niin keskeytän laskennan n. 90euroon ja otan kuitin. Sitten syötän tilinumeron uudelleen ja jatkan kolikoiden kaatamista. Tämä siksi, että yli satasen menevältä osalta pankki perii %-määräisen palkkion. Siis, oikeesti; minkä vitun palkkion? MINÄ raahaan kolikkoni pankiin, MINÄ operoin konetta ja MINÄ joudun odottamaan muutamia pankkipäiviä, että summa siirtyy tililleni. Saatanan nihilistipankit ja mm. niiden käyttötilit! Palkka menee jonkun pankin käyttötilille ja minä voin nostaa tililtä rahaa tai maksaa laskuja automaatissa. Käytännössä pankki käyttää MINUN rahojani sijoitustoimintaansa rikastuakseen sikana ja silti perii MINULTA kuukausimaksun siitä, että saavat MINUN rahani käyttöönsä.

[Tähän semmoinen hymiö/surio jossa murjottava pallero kantaa kylttiä "Oikeutta duunareille ja porvarit suohon!"]

EDit; Ajatusleikki; jos jokainen normaali palkansaaja alkaisi ottamaan ns. tilipussin palkkapäivänä ja kävisi sitten esim. vakuutusyhtiön konttorissa maksamassa käteisellä laskunsa niin kauanko pankit porskuttaisivat jos niiden kaikki hlötiliasiakkaat jättäisivät toimittamatta pankin "pääoman" palkkatalletuksen muodossa? Nojaa, huono ajatusleikki. Verorahoista revityillä pankkituillahan nuo kolot paikattaisiin. :offtopic:

Vittuako siinä valitat...Maksa niillä kolikoillas laskut jos ei kiinnosta maksaa provikkaa pankille. Kukaan ei pakota sua käyttämään pankin palveluita. Pitäisko niiden hoitaa ilmaiseksi sun kolikon vaihdot, laskun maksut yms?

Voit aina lopettaa tilisi ja hoitaa hommat "manuaalisesti" jos siltä tuntuu.

Integrandi sanoi:
Vittuako siinä valitat...Maksa niillä kolikoillas laskut jos ei kiinnosta maksaa provikkaa pankille. Kukaan ei pakota sua käyttämään pankin palveluita. Pitäisko niiden hoitaa ilmaiseksi sun kolikon vaihdot, laskun maksut yms?

Sori jos on toistoa, en jaksanut lueskella muita postauksia.

Jos mä lainaan pankille rahojani "ilmaiseksi" (älkää nyt vaan kukaan tulko mainitsemaan käyttötilikorkoa), ja siitä hyvästä on mun maksettava, että voin käyttää lainaamiani rahoja tililtä niin eikö tässä ole jotain kummallista?? Pankit ei todellakaan hoida mitään ilmaiseksi, vaikka palvelumaksuja ei olisi.

Tää homma on menossa ihan vituralleen. Ensin opetettiin kansa käyttämään pankkiautomaattia, jonka jälkeen lätkäistään kortteihin kuukausimaksu. Sama homma tulee olemaan verkkopankkien kohdalla lähitulevaisuudessa. Eli Pankki voi irtisanoa suurimman osan väestä ja palvelun taso laskee edelleen..

Mummon touhuja pankkikirja-asiakkaana olen tässä seuraillut ja on se surkeaa, jos yhden laskun maksamiseen menee useampi euro puhumattakaan siitä jonottamisesta. Perseestä.

Jakob sanoi:
Sori jos on toistoa, en jaksanut lueskella muita postauksia.

Jos mä lainaan pankille rahojani "ilmaiseksi" (älkää nyt vaan kukaan tulko mainitsemaan käyttötilikorkoa), ja siitä hyvästä on mun maksettava, että voin käyttää lainaamiani rahoja tililtä niin eikö tässä ole jotain kummallista?? Pankit ei todellakaan hoida mitään ilmaiseksi, vaikka palvelumaksuja ei olisi.

Jakob, lyhyt vastaus: on outoa ja paljon onkin. Ilman pankkia ei pärjää ja ilman pankkia olisin itsekin pitkällä muualla

Integrandi sanoi:

hmm.. mitähän työpaikan palkanlaskenta tuumaisi, jos pyytäisin niitä tilittämään palkan seteleinä kouraan tilipäivänä..?

Kyllä tuli prismassa käydessä taas iloinen mieli. Vähän mukavia juttelin nuoren kassaneidin kanssa ja niin flirtin omaista mukavaa tuli takaisin, et meinasin unohtaa jotain kauppaan ja kulkea kassalta uudestaa. Olisi kuitenkin luullut (tietänyt) epätoivoiseksi joten läksin mättämään ehrmanneja kylmään. Ei passaa mennä samalle kassalle jos on avokas mukana ;)

Kyllä nykyään on citymarketissakin niin tympeää asiakaspalvelua...

Toki ei kaikki kassaneidit, mutta suurin osa.

42.44 ---> onko plusskorttia... Ja seuraavan asiakkaan ostoksia vetelemään koneeseen.

Integrandi sanoi:

Ja säkö pystyt hoitamaan asiasi ilman pankkia nykyajan suomessa?? Manuaalisesti.... :hyper:

karvinen sanoi:
Kyllä nykyään on citymarketissakin niin tympeää asiakaspalvelua...

Toki ei kaikki kassaneidit, mutta suurin osa.

42.44 ---> onko plusskorttia... Ja seuraavan asiakkaan ostoksia vetelemään koneeseen.

Siinä vaiheessa kun päivän virallinen tauko on pidetty ja kotiinlähtöön on vielä tuntikaupalla aikaa ja väsyttää ja on nälkä ja jonon loppua ei näy ja kaikilla asiakkailla on kärryt kukkurallaan. Niin uskotko, että kukaan enää jaksaa olla hyvän tuulinen ?

Kaupassa töissä, en onneksi kassaneitinä. Ei kun siis kassapoikana, tai ihan miten vaan. Monesti kauhulla miettinyt kuinka ilkeää hommaa tuo on.

Itse olen kyllä varsinkin nuorten kassahenkilöiden (neitien) toimintaan erittäin tyytyväinen. Kaikkialla minulle hymyillään ja ollaan mukavia. Voipi johtua siitäkin, että itsekin yritän olla pirteänä ja suht iloisena. En muista yhtäkään tapausta, jossa nuori myyjä olisi ollut minua kohtaan töykeä. Vanhat tädit ovatkin sitten välillä asia erikseen...

sportful sanoi:
Kuulostaapa omituiselta. Enpä usko, että tuollainen käy hyvityksestä. Jos et ole tyytyväinen heidän tarjoamaansa hyvitykseen, niin sano myyjälle, että haluat oman tavarasi korjattuna takaisin, uuden tilalle tai rahat takaisin. Kuten sanoit käytetty tuote, jonka saat tilalle voi olla ihan miten vanha vaan, eikä ole mitään tietoa siitä kuinka kauan se kestää. Jos ei liike suostu ehtoihisi, niin ota kunnalliseen kuluttajaneuvojaan yhteyttä.
Pyrkivät kuulemma katsomaan saman ikäisen ja tasoisen laitteen tilalle jos korjaus ei nopeasti onnistu. Silti koen tuon hiukan epämukavaksi toiminnaksi. Näin silti toimii tuo takuukorjaus ainakin joissain muissakin liikkessä ainakin pleikkareiden kohdalla.

SniffDaddy sanoi:
Ilman pankkia ei pärjää ja ilman pankkia olisin itsekin pitkällä muualla

Tästä syystä onkin aiheellista keskustella kuinka paljon tavallisen kuluttajan pitää maksaa pankin käyttämisestä. Ilman pankkia ei pärjää, ja siitä ollaan samaa mieltä. Päin helvettiä on tää homma menossa. On naurettavaa selitellä, että tää on edullinen tapa plaahplaahplaa, ja sitten kun on jengi omannut uuden tavan niin sitten mätkäistään hinta perään. pankkikorttien kanssa kävi juuri näin.

Jerko sanoi:
Ja säkö pystyt hoitamaan asiasi ilman pankkia nykyajan suomessa?? Manuaalisesti.... :hyper:

Taisit tulkita sarkastisuuteni hieman väärin.

No anyway, enpä jaksa moisesta valittaa. En tosin muista koska olisin joutunut pankille palvelumaksuja maksamaan. Tapana ei esimerkiksi ole mennä vaihtamaan kolikoita suuremmaksi tai nostamaan käteistä jollain kirjalla. Laskut maksan kätevästi netillä ja muuta ei sitten tarvitsekaan tehdä.

Mutta joo, eipä kai sitä ilman pankkia pärjäisi..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom