- Liittynyt
- 23.2.2005
- Viestejä
- 20
- Ikä
- 39
Asiakaspalvelu onkin ihme juttu...
Todella luulisi sen olevan kohdallaan varsinkin pienemmissä erikoisliikkeissä, joissa saattaa useasti olla töissä yrityksen omistaja(t) tai heidän tuttujaan.
Suurissa ketjuissa onkin sitten varmasti vaikeampi pitää työntekijöiden asiakaspalvelutaitoa yllä. Tämä lähtee firman johdosta, minkälainen teema ja tavoitteet organisaation toimelle on asetettu, henkilöstön koulutus jne.
Tänä päivänä varmasti monen organisaation ilmapiiri halutaan painottaa yhä enemmän asiakaspalvelua korostavaksi.
Miksi sitten niin monet myyjät voivat olla "vittumaisia"? Syitä on varmasti monia, keskeisimpinä työmotivaation puute ja henkinen rasittuminen jatkuvasta tunnetyöstä (eli siis aina täytyy pitää sitä hymyä päällä ja koittaa olla mieliksi asiakkaalle).
Jos työ on motivoivaa (jota sen epäilen olevan esim. marketin kassalla), asiakaspalvelu ei pitäisi olla ongelma. Suurissa konserneissa ja liikeketjuissa onkin se ongelma, että johdon ja alempien portaiden välillä on kuilu, joka aiheuttaa ongelmia esim. asiakaspalvelussa.
Tänä päivänä organisaatioiden rakennetta ilmeisesti pyritään hajoittaamaan, vastuuta siirtämään myös alempiin portaisiin. Jos kassamyyjillä olisi suurempi vaikuttamisen mahdollisuus liikkeessä, työ olisi varmasti motivoivampaa ja sitä kautta huomattaisin että omalla työllä on merkitystä ja siihen tulee panostaa enemmän.
Toisaalta vastuun myöntäminen ja vaikuttamisen mahdollisuus tahtoo vaatia korkeampaa koulutusta, mutta tämän päivän organisaatioissa luulisi henkilöstön kouluttamisen työn ohessa onnistuvan ja asiakaspalvelunkin sitä myöten paranevan.
Itse ainakin pidän asiakaspalvelua erittäin tärkeänä asioidessani liikkeissä. Joskus kun saa huonoa palvelua pienemmissä liikkeissä tekisi melkein mieli sanoa, että etkö nyt ymmärrä kuinka paljon hyvä palvelu vaikuttaa yrityksen menestykseen. Toisen kerran ei sitten varmaan tule käytyä enää samaisessa liikkeessä.
Todella luulisi sen olevan kohdallaan varsinkin pienemmissä erikoisliikkeissä, joissa saattaa useasti olla töissä yrityksen omistaja(t) tai heidän tuttujaan.
Suurissa ketjuissa onkin sitten varmasti vaikeampi pitää työntekijöiden asiakaspalvelutaitoa yllä. Tämä lähtee firman johdosta, minkälainen teema ja tavoitteet organisaation toimelle on asetettu, henkilöstön koulutus jne.
Tänä päivänä varmasti monen organisaation ilmapiiri halutaan painottaa yhä enemmän asiakaspalvelua korostavaksi.
Miksi sitten niin monet myyjät voivat olla "vittumaisia"? Syitä on varmasti monia, keskeisimpinä työmotivaation puute ja henkinen rasittuminen jatkuvasta tunnetyöstä (eli siis aina täytyy pitää sitä hymyä päällä ja koittaa olla mieliksi asiakkaalle).
Jos työ on motivoivaa (jota sen epäilen olevan esim. marketin kassalla), asiakaspalvelu ei pitäisi olla ongelma. Suurissa konserneissa ja liikeketjuissa onkin se ongelma, että johdon ja alempien portaiden välillä on kuilu, joka aiheuttaa ongelmia esim. asiakaspalvelussa.
Tänä päivänä organisaatioiden rakennetta ilmeisesti pyritään hajoittaamaan, vastuuta siirtämään myös alempiin portaisiin. Jos kassamyyjillä olisi suurempi vaikuttamisen mahdollisuus liikkeessä, työ olisi varmasti motivoivampaa ja sitä kautta huomattaisin että omalla työllä on merkitystä ja siihen tulee panostaa enemmän.
Toisaalta vastuun myöntäminen ja vaikuttamisen mahdollisuus tahtoo vaatia korkeampaa koulutusta, mutta tämän päivän organisaatioissa luulisi henkilöstön kouluttamisen työn ohessa onnistuvan ja asiakaspalvelunkin sitä myöten paranevan.
Itse ainakin pidän asiakaspalvelua erittäin tärkeänä asioidessani liikkeissä. Joskus kun saa huonoa palvelua pienemmissä liikkeissä tekisi melkein mieli sanoa, että etkö nyt ymmärrä kuinka paljon hyvä palvelu vaikuttaa yrityksen menestykseen. Toisen kerran ei sitten varmaan tule käytyä enää samaisessa liikkeessä.