Yrmeät kassaneidit

Itse en hirveästi hymyilyn perään kuuluttaisi, minulle kyllä riittää kun asiakaspalvelija on ns. peruskohtelias. Mielellään siis jos kuulisi päivää, kiitos ja näkemiin, niin nekin riittäisivät. Nykyään kyllä äänestän rahoillani, eli jos palvelu on huonoa, etsin paikan josta saa asiallista palvelua. Maksan vaikka pikkusen enemmän siitä palvelusta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lej sanoi:
Indesol Hämeenkadulla Turussa :curs: :curs: :curs: . En jaksa kirjoittaa enempää, mutta uskon kaikkien siellä käyneiden tietävän mistä puhun.

Ns. haistapaska-palvelu on Turussa melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Indesol ja Kane (Records) on paskan palvelun klassikkoja, mutta muuallakin osataan. Pari vuotta sitten vein Hämeenkadun pyöräliikkeeseen (melkein Indesolin naapurissa siis) fillariani korjattavaksi. No, äijä katto pyörää ja totesi "En iske käsiäni paskaan" (suora lainaus).:rolleyes:

Vein pyörän sitten toiseen paikkaan ja korjaus sujui ongelmitta ja aika halvallakin.

Ilmeisesti kyse oli siitä että äijä arveli että varaosia olisi ollut hankalasti saatavilla tai että aikaa olisi mennyt liikaa suhteessa korvaukseen, mutta olisi asian voinut "hiukan" paremminkin muotoilla. Äijä on lisäksi käsittääkseni kaupan/korjaamon omistaja -- tuolla tyylillä ei paljon asiakkaita kalastella. Huvittavaa on se että nyt näyteikkunassa on mainostekstejä tyyliin "Vanhakin kannattaa korjauttaa" tms. Aivan, mutta jossakin muussa liikkeessä.

Esimerkiksi Itäisen Pitkänkadun pyörä/urheiluliike, lähellä Uudenmaankatua, on mielestäni asiallinen paikka. Muitakin turkulaisia hyvän palvelun paikkoja on kun tarkkaan miettii, joskin ne on laskettavissa yhden käden sormilla. Esim. Hifimestassa palvelu on aina normaalin ystävällistä ja asiantuntevaa, ja Sali 82 on turkulaisista punttisaleista paras. :thumbs:
 
Tepes: Jos tarkoitat AAB-korjaamoa Hämeenkadulla niin pitäjä on tosiaan inan outo, mutta hiton mukava kun juttelee hieman enemmän:) Hifikaupoista myös Highendstudio (Humalistonkatu) tarjoaa oivaa palvelua.
 
Tepes sanoi:
Ns. haistapaska-palvelu on Turussa melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Indesol on paskan palvelun klassikkoja - -

Hämeenkadun kaupasta ei todellakaan kannata ostaa yhtään mitään. Ostoskeskus Myllyn Indesol-pisteessä asiointi on sujunut ihan mukavasti tähän mennessä.
 
juu parhaita ovat todellakin nämä vanhat, kohta eläkkeelle pääsevät reilusti ylipainoiset naiset, jotka eivät elämässään ole mitään saaneet aikaan. pienemmällä paikkakunnalla (tai yliopiston ruokalassa) kun kuulevat esim. koulumenestyksestä yms. niin johan ollaan vihreinä kassan takana. ikänään eivät ole metriäkään liikkuneet tai kouluja käyneet. vittuako siitä sitten avautuvat.

siinä vaan odottavat päivän että illalla pääsee taas katsomaan kauniit ja rohkeat ja juomaan pari pulloa keskikaljaa.
 
rocky6 sanoi:
Tepes: Jos tarkoitat AAB-korjaamoa Hämeenkadulla niin pitäjä on tosiaan inan outo, mutta hiton mukava kun juttelee hieman enemmän:) Hifikaupoista myös Highendstudio (Humalistonkatu) tarjoaa oivaa palvelua.

Joo, tuo sen liikkeen nimi kai oli...Hämeenkadullahan ei muita pyöräkorjaamoja vissiin olekaan.

Voihan se kaveri kyllä ihan mukava olla pohjimmiltaan, mutta yrittäjänä tuntuu vaan olevan vähän "itsetuhoinen". :)
 
Itse, kohtuu kauan kaupassa joskus työskennellyt, kohtelin asiakkaita ihmisinä ja odotin että minua kohdeltiin samanlailla. En alkanut perseitä nuolemaan vaan käyttäydyin niinkuin ihmiset yleensä ja yleensä hommat tuli hoidettua mallikkaasti. Aina tietenkin sattui hankalia tapauksia, mutta yleensä nousin mielessäni näiden "räyhääjien" ym. yläpuolelle ja naureskelin, että onpa elämä pienestä kiinni. Mutta eri asia on jos palvelussa ym. on vikaa niin palautetta otin vastaan ja asiakkaana sitä myös pyrin antamaan mutta fiksusti kuitenkin. Ja haluaisin huomauttaa omasta kokemuksistani, että asiakas ei tosiaankaan ole aina oikeassa, yleensä väärässä (ainakin omalla kohdallani :D ).
 
nevahood sanoi:
juu parhaita ovat todellakin nämä vanhat, kohta eläkkeelle pääsevät reilusti ylipainoiset naiset, jotka eivät elämässään ole mitään saaneet aikaan. pienemmällä paikkakunnalla (tai yliopiston ruokalassa) kun kuulevat esim. koulumenestyksestä yms. niin johan ollaan vihreinä kassan takana. ikänään eivät ole metriäkään liikkuneet tai kouluja käyneet. vittuako siitä sitten avautuvat.

siinä vaan odottavat päivän että illalla pääsee taas katsomaan kauniit ja rohkeat ja juomaan pari pulloa keskikaljaa.


Juuri näin....... nykyään puhutaan et ne nuoret on semmosia epäkohteliaita ja sivistymättömiä. kyllä oon huomannu että useammin koen huonoa palvelua/käytöstä yli nelikymppiseltä henkilöltä kuin teiniltä
:( :(
 
Ällöpylly sanoi:
Vastaavanlaista asiakasystävällisyyttä kohtaa muissakin seudun lähikaupoissa. On vaikea uskoa, että palvelualalla työskentelevillä ei ole tuon vertaa käytöstapoja. Luulisi että tervehtiminen, kiitos - ole hyvä jne. irtoaisi jo aivan peruskoulupohjalta. Tulee vaan jotenkin sellainen "Anteeksi että vaivaan teitä käymällä täällä kaupassa" -olo. Kai tuo kassan ammatti vain on sellainen että siinä kasvaa herkästi kyrpä otsaan.

Nyt en kuitenkaan yleistä tätä koskemaan kaikkia ko. alalla työskenteleviä. Mikään ei piristä päivää samoin kuin kauniilta naiselta saatu hymy sekä muutama ystävällinen sana, vaikka samalla joutuisikin kaivamaan kukkaroaan. :)

Saman kaltasia kokemuksia kokeneena voin sanoa, että täällä Suomessa näillä "asiakas-palvelijoilla" on todella suuret ennakkoluulot keskiverto pukujuntista poikkeavaa kohtaan. Jos olet jotenkin keskiverto pulliaisesta poikkeava, voit unohtaa palvelun kokonaan.

Omalla kohdallani voin saada samassa kaupassa peräkkäisinä päivinä täysin vastakohtaista palvelua. Toisena päivänä menen kauppaan kommando pipo, pilotti, farkut/verkkarit, huppari ja maiharit/lenkkarit jalassa , esim tulossa treeneistä, palvelu on ala-arvoista (=kassamyyjä ei katso silmiin, ei tervehdi ja ilmoittaa hinnan mitä tuotteet maksaa). Seuraavana päivänä vaihdan Huopakangas takin, suorat housut, kävelykengät ja villapaita , palvelu on kuin eri maailmaailmasta ( myyjä tervehtii ja hymyilee, katsoo silmiin , keskustelee , toivottaa hyvää päivän jatkoa). Molempina päivinä oma käyttäytymiseni on ollut täysin samanlaista vaatetus on vain muuttunut.

Voin vaan kuvitella minkälaista on olla naapuri tai manne Suomessa, erillaisuutta selvästikkin syrjitään ennakkoluulojen perusteella. Suomalaisen asiakaspalvelun pitäisi ottaa tyylia Englantilaisesta palvelusta. Siellä ulkonäöstä riippumatta vanhat mummotkin karkkikaupassakaupassa palvelevat todella auliista vaikka asikas olisi minkänäköinen.

Rekrytöintiyritysten pitäisi ruveta valtaamaan myös kassamyyjien alaa, niin asikaspalvelu paranisi varmasti, kun kauppa ei olisi vastuussa huonosta palvelusta, vaan ulkoinen yritys. Odotan vain näiten suurien ketjujen tulemista suomeen, niin alkaa ne nirppanokkaset-"asiakaspalvelijat" alkaa tippua junasta. Isoissa konserneissa yhden kassaneidin arvo on pienempi kuin hyvän asiakkaan.
 
Menee ehkä hiukan off topiciksi, mutta on ihan pakko kertoa kun kaverin kanssa nähtiin ihan liian mukava kassaneiti. Oltiin parolassa kaupassa, kaveri ostaa kaljaa, minä limupullon. Kaveri menee ensin kassalle, myyjä kysyy paperit ja katsoo niitä pitkään eikä muka meinaa uskoa että kortissa on sama mies. Kaveri sit otti tiskiltä kynän ja piirsi rahapussissa olevan ajokortin suojan päälle viikset itselleen. (kaverilla ei ole viiksiä.) Myyjä vaan tokaisi että: "No niin, nyt on samaa näköö, menköön tämän kerran." Seuraavaksi oli mun vuoro ja kassaneiti kysy multakin paperit. Sanoin epävarmasti että ei tullu nyt mukaan. Myyjä kysy kaverilta voisko se lainata omiaan kun mulla ei oo mukana. Sain onneksi pulloni, ja kaupan päälle hyvän mielen. :)
 
yani sanoi:
Kyseessä on kolmisopen kauppakeskuksen Alko, jonka käyttäjäkunta on suhteellisen pieni. Kun kovaääniset, persoonallisilla kasvoilla siunatut kookkaat kaverini menevät lähes jokaisena vuoden viikonloppuna puljuun ostamaan ne samat pullot, luulisi jo hieman sytyttävän. Kyllähän tuo jokin ihmeellinen fiksaatio on, ei siitä mihinkään pääse. Mutta ei se ketään satuta, huvittaa vain.

Ja olen kyllä tehnyt paljon töitä asiakaspalveluhommissa. Etenkin joulun alla sikittää todella pahasti otsassa, niin paljon :david: -asiakkaita riittää. Varsinkin keski-iän ylittäneet naiset ovat monesti kuin virtsan kastelemat tulimuurahaiset.
SIKITTÄÄ? Tunnen rovaniemeläisiä jotka käyttää tota sanontaa tietystä olotilasta... Sanos joku suomenkielinen synonyymi tolle :)
 
lieska sanoi:
Rekrytöintiyritysten pitäisi ruveta valtaamaan myös kassamyyjien alaa, niin asikaspalvelu paranisi varmasti, kun kauppa ei olisi vastuussa huonosta palvelusta, vaan ulkoinen yritys. Odotan vain näiten suurien ketjujen tulemista suomeen, niin alkaa ne nirppanokkaset-"asiakaspalvelijat" alkaa tippua junasta. Isoissa konserneissa yhden kassaneidin arvo on pienempi kuin hyvän asiakkaan.

Ja mitenköhän kassaihmisten ulkoistaminen parantaa palvelua? Helsingin seudulla esimerkiksi HOK on jo ulkoistanut tilapäisen kassatyövoimansa hoitamisen yksityiselle henkilöstövuokrausfirmalle. Homma ei mielestäni välttämättä tuota yhtään parempaa palvelua, ja tässä muutama syy:

-Kassahommiin ryhtyviä henkilöitä ei sen kummemmin valita, töihin pääsee melkein kuka tahansa joka haluaa.
- Koulutus on melko puutteellinen. Kassatyön tekninen suorittaminen opetetaan joten kuten, mutta asiakasyrityksen arvoja, toimintatapoja, kanta-asiakasjärjestelmää yms. ei selvitetä.
- Koulutuksessa ei opasteta hankalien ja/tai vaarallisten tilanteiden hoitamiseen
- Keikkatyöläinen työskentelee joka päivä uudessa myymälässä, uusien työtoverien kanssa. Kukaan ei tunne ketään nimeltä, luottamusta ei pääse syntymään
- Keikkatyöläinen ei tunne myymälää, valikoimaa eikä varastojen tilannetta tai kuormien saapumisaikatauluja. Näin ollen ei välttämättä pystytä vastaamaan asiakkaiden yksinkertaisimpiinkaan kysymyksiin
- Keikkatöissä ei synny sitoutumista siihen firmaan, jossa työ varsinaisesti tehdään. Tämä vähentää "työn iloa" ja vastuun ottamista työssä

Näkisin, että parempi palvelu tuotetaan ehdottomasti silloin, kun vaikka sitten se kassahenkilö voi tuntea työpaikkansa omakseen ("meidän myymälä") ja niin ollen sitoutuu siihen ja ottaa vastuuta työstään.
 
Kela on aika legendaarinen asiakaspalvelustaan. Itselle ei ole pahempaa sattunut kun pitkiä odotusaikoja, virheellistä tietoa / valehtelua ja se vakio "olet saasta, ei asiakas"-asenne, mutta kaverit ovat saaneet vähän tylympää kohtelua.

Yks kaveri meni puolalaisen vaimonsa kaa hakemaan asumistukea. Tuli kysymys "Tapasitteko ennen naimisiinmenoa?".

Toinen haki opintotukea. "Jaa, opiskelija, jolla on oma asunto. Olenkin huomannut että teillä ruotsinkielisillä menee vähän muita paremmin". (Kaveri 30v, saanut maksettua 18 neliön yksiön.)

Tapaus jonka näin joskus vuosia sitten: Noin kahden tunnin odotusaikoja, vuoronumerot käytössä. Joku oli röökillä kun sen numero tuli, käy sitten kysymässä, pääseekö seuraavana. Ei onnistunut, tuli heti (huutaen) käsky ottaa uusi lappu ja odottaa kiltisti. Muilta asiakkailta tuli jonkun verran "palautetta" tuosta, mutta paikka hiljeni kun kela-tädit uhkasivat pistää putiikin kiinni.
 
lieska sanoi:
Omalla kohdallani voin saada samassa kaupassa peräkkäisinä päivinä täysin vastakohtaista palvelua. Toisena päivänä menen kauppaan kommando pipo...

palvelu on ala-arvoista (=kassamyyjä ei katso silmiin, ei tervehdi ja ilmoittaa hinnan mitä tuotteet maksaa).

Uskaltaisikohan se kassa katsoa paremmin silmiin jos otat sen kommandopipon pois naamalta? ;)
 
No onhan näitä . Eniten syöpöttää esim. se kun olen laittanu verkkokauppaan kolme eri mailia samasta aiheesta eikä yhteenkään vastattu. OK, ei kauppoja. Noh, sitten easthouse niminen kauppa joka on ykkösenä mbnetin hintavertailussa CF-muisteissa. Oon yrittäny ostaa sieltä muistia jo kuukauden! Joka kerta kun soitan, joku huonoa suomea puhuva mies vastaa ja sanoo "lasti thule pari paiva sisan, mina laita sulle mailia site". SELEVÄ. eipä oo vieläkään mitään kuulunu ja siellä se homo vaan mainostaa niitä muistikorttejaan.

Toisaalta taas tällainen tapaus: Kysyin eräästä atk-alan kaupasta että voisivatko he toimittaa minulle muistikamman kirjekuoressa jos maksan suoraan tilille kamman ja kulut? Vastaus oli:"perimme kaikista tuotteista postikulut 15?"
SELEVÄ. Muistakseni posti perii postiennakosta jotain ~7? Korjatkaa toki. Tuohon liikkeeseen sitten kuittasin että loistavaa asiakaspalvelua, kerrassaan.
 
IronMind sanoi:
Uskaltaisikohan se kassa katsoa paremmin silmiin jos otat sen kommandopipon pois naamalta? ;)

Mä en usko , että se oli uskaltamisesta kiinni. Uskon, että joku pilotti-kaljupää-bodari on nussinu sitä tai sen kaveria, tartuttanu siihen jonkun taudin, pamauttanu sen paksuks ja jättäny sen kylmäks. Nyt sitä sitten vitutti niin paljon , että sen pitää kostaa se vitutuksensa jokasella samannäköselle. :)

No kuka tietää mikä sitä vaivas, mutta yleensä ihmiset halveksii kaikenlaisia pilotti jätkiä, kun joku pilotti jätkä on joskus kussu niiden aamumuroihin tavalla tai toisella. ;)
 
PMLats sanoi:
Ja mitenköhän kassaihmisten ulkoistaminen parantaa palvelua? Helsingin seudulla esimerkiksi HOK on jo ulkoistanut tilapäisen kassatyövoimansa hoitamisen yksityiselle henkilöstövuokrausfirmalle. Homma ei mielestäni välttämättä tuota yhtään parempaa palvelua, ja tässä muutama syy:

-Kassahommiin ryhtyviä henkilöitä ei sen kummemmin valita, töihin pääsee melkein kuka tahansa joka haluaa.
- Koulutus on melko puutteellinen. Kassatyön tekninen suorittaminen opetetaan joten kuten, mutta asiakasyrityksen arvoja, toimintatapoja, kanta-asiakasjärjestelmää yms. ei selvitetä.
- Koulutuksessa ei opasteta hankalien ja/tai vaarallisten tilanteiden hoitamiseen
- Keikkatyöläinen työskentelee joka päivä uudessa myymälässä, uusien työtoverien kanssa. Kukaan ei tunne ketään nimeltä, luottamusta ei pääse syntymään
- Keikkatyöläinen ei tunne myymälää, valikoimaa eikä varastojen tilannetta tai kuormien saapumisaikatauluja. Näin ollen ei välttämättä pystytä vastaamaan asiakkaiden yksinkertaisimpiinkaan kysymyksiin
- Keikkatöissä ei synny sitoutumista siihen firmaan, jossa työ varsinaisesti tehdään. Tämä vähentää "työn iloa" ja vastuun ottamista työssä

Näkisin, että parempi palvelu tuotetaan ehdottomasti silloin, kun vaikka sitten se kassahenkilö voi tuntea työpaikkansa omakseen ("meidän myymälä") ja niin ollen sitoutuu siihen ja ottaa vastuuta työstään.

En tarkoittanut extra-työntekijää. Niistähän ei ole mitään hyötyä, vakituiset "huonot" työntekijät nakittavat extra-työntekijää niin kauan kunnes tämä lopettaa. Tarkoitin nyt sitä, että kaikki kassatyöntekijät olisivat vuokra-työntekijöitä. Silloin kassatyöntekijät ymmärtäisivät ,että " on pakko hymyillä, muuten tulee joutuu vaihtamaan työpistettä". Kun olet käynyt kaikki rekry-firman työpisteet läpi, rekryfirma jättää työntekijän killumaan listoille ja totetaa, ettei sulle ole enää työvuoroja tältä alalta.

Tällä saataisii laadukkaampia kassatyöntekijöitä, jotka osaisivat hymyillä. Kuitenkaan kassatyöntekijän työ ei ole niin ylivoimaista, etteikö sitä kukatahansa voisi osata tehdä. Kassatyöntekijöitä varmasti kuitenkin riittää tässä maailmassa. Varmasti pitemmällä juoksulla kyseisiin kauppoihin löytyisi sopivat työntekijät ja tilanne rauhottuisi. Myös siinä vaiheessa kun joku kassa on elämäänsä kyllästynyt , hänet voitaisiin siirtää jonnekkin muualle töihin jos hän taas osaa hymyillä.

Tätä samaa perjaatettahan käytetään ravintoloiden portsareita valittaessa, eli jos jotain asiakasta ei naama miellytä niin reklamaatiota vaan ravintolan omistajalle riittävän paljon , niin kyllä se mulkku-portsari sieltä ovelta häviää, koska ulkoinen yritys on useinmiten palkannut hanet siihen. Todella toimiva järjestelmä, ammattitaidottomat yksilöt ymmärtävät pikkuhiljaa, ettei heitä haluta alalle.
 
Powerhousu sanoi:
Menee ehkä hiukan off topiciksi, mutta on ihan pakko kertoa kun kaverin kanssa nähtiin ihan liian mukava kassaneiti. Oltiin parolassa kaupassa, kaveri ostaa kaljaa, minä limupullon. Kaveri menee ensin kassalle, myyjä kysyy paperit ja katsoo niitä pitkään eikä muka meinaa uskoa että kortissa on sama mies. Kaveri sit otti tiskiltä kynän ja piirsi rahapussissa olevan ajokortin suojan päälle viikset itselleen. (kaverilla ei ole viiksiä.) Myyjä vaan tokaisi että: "No niin, nyt on samaa näköö, menköön tämän kerran." Seuraavaksi oli mun vuoro ja kassaneiti kysy multakin paperit. Sanoin epävarmasti että ei tullu nyt mukaan. Myyjä kysy kaverilta voisko se lainata omiaan kun mulla ei oo mukana. Sain onneksi pulloni, ja kaupan päälle hyvän mielen. :)
Siis sulta kysyttiin papereita kun ostit limua :lol2:
 
Siis kyllähän myyjän pitää aina olla kohtelias ja pitää pokka ym. Muuten on tosi huono juttu.... siis bisnes on aina bisnestä. Vaikka joku likainen äijä ostaa läjäpäin pornolehtiä tai bodari ostaa 50 kananmunaa niin ei ole myyjän tehtävä sitä kritisoida tai edes millään tavalla ottaa kantaa...

Itse en koe että olisi huonoa palvelua yleensä. Joskus on sellaista laiskuutta myyjän puolelta, tietämättömyyttä tai jopa pientä välinpitämättömyyttä... Itse vaan jätän kaupat tekemättä jos on selvästi joku kusipää tiskin takana.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom