Yrmeät kassaneidit

Pitäisikö meidän muistaa että myös asiakaspalvelijat ovat ihmisiä. Heillä on tunteet,koti huollet, ihmissuhde ongelmat jne. Yksikään asiakaspalvelija ei voi olla töistä poissa siksi että vituttaa tai joku asia painaa mieltä. Kaikilla ei myöskään ole taitoa jättää niitä murheitaan työpaikan ulkopuolelle kun tulee töihin vaan ne seuraavat mukana.
Samoin jo yksi meitä edeltävä täysi mul**u asiakas voi pilata asiakaspalvelijan mielen hetkeksi tai jopa koko päiväksi ja se voi mielipaha voi heijastua sitten juuri meidän käynnillä.
Samoin joku viittasi siihen että joku kysyy paperit alkossa joka kerta niin entä sitten? Sen on sen työ, eikä opetella muistamaan kasvoja ulkoa, ja jos viellä asiakkaita käy 200-600 kpl päivä niin ei niitä ole pakko muistaa kaikkia ulkoa. Ja se että vaan vapaalla unohtaa niin työt kuin hyvät ja pahat asiakkaat on vaan hyväksi jokaiselle asiakaspalvelijalle.
Elikkä seuraavan kerran kun saatte huonoa palvelua jossakin niin katsokaa peiliin että itsessänne ei ole vikaa, muistakaa että se myyjä on kanssa tunteelinen ihminen ja älkää viellä yhden käyntikerran jälkeen mollatko paikkaa tai ihmistä mutta sitten jos seuraavillakin kerroilla on palvelu samaa niin vaihtakaa paikkaa sillä ei siellä ole pakko käydä pahoittamas omaa mieltä. Niin mä teen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
[topic="on"]
Itseäni ei haittaa, jos myyjä ei sano aina näitä 'päivää', 'ole hyvä' jne. tai ei hymyile aurinkoisesti. Minua ottaa eniten päähän sellainen väkisin naamalle väännetty hymy ja kaikenlainen tekopirteys. Olen tyytyväinen palveluun ilman turhia kohteliaisuuksia, kunhan minulle ei tyrkytetä mitään mitä en pyydä (ostan TV:tä ja mukaan aletaan tunkemaan DVD-soitinta ja digiboksia).
[topic="off"]

Sitten Indesolista. Ostin oman koneeni sieltä puoli vuotta aikaa. Olin tyytyväinen palveluun. Tähän saattoi tietysti vaikuttaa se, että minulla oli kutakuinkin valmis osa lista. Koneen saamiseen meni hieman kauemmin kuin oletin, mutta sieltä soitettiin kyllä pariin kertaan, että voiko esim. virtalähteen vaihtaa erilaiseen, koska haluamaani ei olisi ollut saatavilla aivan äkkiä.

Olen tehnyt asiakaspalveluhommia. Kyllä sitä duunia voi tehdä yrmeän asiallisesti ilman vittuilua ja siltikin voi sanoa asiakkaalle "moi" ja "hei". Hymyillä ei voi kukaan pakottaa. Ei niistä hommista niin paljon makseta.

Ei minua asiakkaana paljon kiinnosta hymyileekö se mäkkärin kassa vai ei, enemmän kiinnostaa se että mihin tahtiin se jono liikkuu.

Kasvomuisti toimi joskus asiakaspalvelujuttujen alkuaikoina, mutta pian sitä oli muuttunut niin koneeksi ettei todellakaan kiinnittänyt kasvoihin juuri mitään huomiota.

japa sanoi:
Samoin joku viittasi siihen että joku kysyy paperit alkossa joka kerta niin entä sitten? Sen on sen työ, eikä opetella muistamaan kasvoja ulkoa, ja jos viellä asiakkaita käy 200-600 kpl päivä niin ei niitä ole pakko muistaa kaikkia ulkoa.

Kyseessä on kolmisopen kauppakeskuksen Alko, jonka käyttäjäkunta on suhteellisen pieni. Kun kovaääniset, persoonallisilla kasvoilla siunatut kookkaat kaverini menevät lähes jokaisena vuoden viikonloppuna puljuun ostamaan ne samat pullot, luulisi jo hieman sytyttävän. Kyllähän tuo jokin ihmeellinen fiksaatio on, ei siitä mihinkään pääse. Mutta ei se ketään satuta, huvittaa vain.

Ja olen kyllä tehnyt paljon töitä asiakaspalveluhommissa. Etenkin joulun alla sikittää todella pahasti otsassa, niin paljon :david: -asiakkaita riittää. Varsinkin keski-iän ylittäneet naiset ovat monesti kuin virtsan kastelemat tulimuurahaiset.

Muistuu mieleen eräs kauppias, jolla oli hieman erikoinen katsanto asiakaspalveluun. Asiakas saattoi erittäin helposti saada poistumiskäskyn kaupasta, mikäli oli hakemassa liian halpaa harrastelijatavaraa liikkeestä. Kenties legendaarisin oli tapaus, jossa asiakas kysyi tinkausvaraa. Kauppias hävisi takahuoneeseen sanomatta mitään, palasi takaisin miehen kokoinen peili mukanaan, linttasi sen siihen tinkaajan eteen ja ilmoitti: "Siellä on peilissä mies, jonka kanssa saat tingata!"

Nooh, mutta kuitenkin pitäisi aina muistaa se, että niin asiakaspalveleva kassa kuin poliisi, uimahallin siivooja tai prostituoitu ovat ammattilaisia. Tälle ryhmälle on pidetään ikään kuin oletusarvona sitä, että kuukautisista, Idols-kisan tilanteesta tai läheisen kuolemasta huolimatta homma hoituu, jos kerran työpaikalle on raahauduttu. Tämän takia näihin moodswingereihin pitää suhtautua sen mukaisesti. Heti valitusta liikkeelle ja rahat eri paikkaan. Täällä Suomessahan tuon teho on melkoisen surkeaa, koska kilpailuhan on ainakin tällä hetkellä mm. valtion "kansalaista suojelevien" toimenpiteiden ja maantieteellisen sijainnin seurauksena paikoin täysin naurettavaa, mutta ei se sitä kerro, etteikö se kannattaisi. Nimittäin jos tasotonta kannattaa, niin sitä tulee kohtuullisen varmasti jatkossa olemaan ainakin saman verran. Sitten ei tarvitse ihmetellä, että mitenköhän se tuokin pulju voi pysyä pystyssä.

Ainiijoo, tietty jokainen arvostaa, mitä arvostaa ja missä järjestyksessä itse haluaa. Voihan tietty olla, että asiakasta ei häiritse välttämättä kassan vakavuus tai peilin kantaminen pällisteltäväksi. Voihan siellä kaupassa kuitenkin olla se jokapäiväinen leipä ylivoimaisen halpaa tai toisaalta tavaraa, jota ei saa muualta Suomesta.

T. :david:

rocky6 sanoi:
Indesol on kyllä uskomaton paikka. Mitenhän tuo pulju voi enää edes olla pystyssä.

On mahdollista että koko kauppa on pelkkä kulissi.. Jospa bisnes perustuu johonkin ihan muuhun.. U KNOW :)

Baarikello sanoi:
Nooh, mutta kuitenkin pitäisi aina muistaa se, että niin asiakaspalveleva kassa kuin poliisi, uimahallin siivooja tai prostituoitu ovat ammattilaisia. Tälle ryhmälle on pidetään ikään kuin oletusarvona sitä, että kuukautisista, Idols-kisan tilanteesta tai läheisen kuolemasta huolimatta homma hoituu, jos kerran työpaikalle on raahauduttu.
Oletusarvo on tietysti tämä ja siihen on aina pyrittävä. Toisaalta on myös syytä muistaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Eli jos esim. keski-ikäinen vaihdevuosiongelmiensa parissa painiskeleva naisimmeinen päättää alkaa hankalaksi asiakkaaksi, niin asiakaspalveluhenkisyys laskee kyllä kenellä tahansa, kun "asiakas on aina oikeassa" -paasaus nousee uusiin falsetteihin.

Sen sijaan oikeaa ammattitaitoa ja asiakaspalvelua on nollata tilanne seuraavan asiakkaan kohdalla, eikä olla sitten naama norsun v*****a tilanteeseen syyttömien asiakkaiden edessä. Eli lähtökohtaisesti kaikkien asiakkaiden tulee saada hyvää palvelua asiakaspalvelijan omasta mielentilasta ja elämäntilanteesta huolimatta. Siinä suhteessa asiakaspalvelukin voi olla vaativaa työtä ja kaikista ei siihen varmasti ole.

Itse yleensä odotan että kassalla oleva tervehtii ensin. Jos ei mitään kuulu niin en itsekkään tervehdi. Mutta aika moni on kyllä viimeaikoina tervehtinyt ihan ystävällisesti. :)

uga sanoi:
Ei minua asiakkaana paljon kiinnosta hymyileekö se mäkkärin kassa vai ei, enemmän kiinnostaa se että mihin tahtiin se jono liikkuu.

:offtopic: Saanko ottaa tän lauseen sigiks? Pitää niin paikkansa. :)

Eniten vituttaa se, kun liikkeestä luvataan jotain ja se lupaus ei toteudu läheskään, varsinkin kun tehdään monta lupausta ja kaikki menee päin vittua.
Mulla oli auto korjaamolla ja sanottiin että 3-5 päivää kestää, maanantaina vein auton niin tiistaina soitin että onko jo alotettu korjaamaan ja että miltä se näyttää ja koska saa mahollisesti pois ja mulle sanottiin, että perjantaina varmaan, torstaina soitin että mihinköhän aikaan huomenna, sitten sanottiin että menee tiistaille tai keskiviikolle.
Soitin tiistaina ja sanottiin että torstaina tai perjantaina viimeistään, perjantaina sanottiin että ei välttämättä kerkeä tänään...
Sitten sanoin että sen on KERETTÄVÄ tänään, se luvattiin perjantaille.
14:30 soi puhelin ja sanottiin että auto valmis, suljetaan 18.00, sitä ennen pitää tulla hakemaan, menin sinne klo. 17:10, auto oli pesussa ja sanottiin että varaudu semmoseen 10 minuutin odotukseen, ajattelin että eikai se enään tässä tunnu, puolen jälkeen alkoi nälkä tuntumaan, mutta odotin vaan hiljakseen ja auton sain 17:50.
Tämmöstä käytöstä voisi odottaa joltain Maken ja Rauskin ruohonleikkuripajalta kun ensimmäinen viikko meni ryypätessä ja seuraavakin viikko kärsittiin krapulaa keskiviikkoon asti, mutta stockmann autossa!

Olen itse toiminut asiakaspalvelualalla nyt kolmisen vuotta. Sanonpa vaan, että kyllä katsontakanta asiaan on aika paljon muuttunut tänä aikana. Joskus aikaisemmin olin varmasti välillä todella v-mäinen asiakas, jos jokin ei sujunut niinkuin olisi (omasta mielestäni) pitänyt. Ei väliä oliko sitten kyse auton huollosta tai leivän loppumisesta lähikaupassa.
Nykyään tulee aika tarkkaan mietittyä ennen kuin haukkuu sen lähikaupan myyjätytön alimpaan helvettiin. Olikohan se sen tytön vika vai...?
Pointti tässä on se, että vaikkakin asiakaspalvelija on nimenomaan asiakasPALVELIJA, niin kenenkään sylkykupiksi en ala. Kyllä asiakkaallakin on jonkinlainen vastuu omista teoistaan/sanoistaan. Jos minulle v****illaan päin naamaa, niin turha odottaa, että alan persettä nuolemaan. Varsinkin, kun yleensä se asia on semmoinen jolle minä en henkilökohtaisesti voi mitään/se ei suoranaisesti johdu minun toiminnastani. Tottakai helpoin tapa on minulle huutaa, mutta kannattaisi aina välillä miettiä mitä sanoo.
Tietysti pitäisi pyrkiä toimimaan niin, että kun asiakas tulee vihaisena myymälään, niin hän lähtee toimintani ansiosta hymyillen pois ja tule vielä joskus hymyillen takaisinkin. Mutta kun joskus vaan ei jaksa...

Olipas sekava ja pitkä vuodatus, mutta ei se ole aina helppoa tälläkään puolella tiskiä.

takatukkamika sanoi:
Eniten vituttaa se, kun liikkeestä luvataan jotain ja se lupaus ei toteudu läheskään, varsinkin kun tehdään monta lupausta ja kaikki menee päin vittua.
Mulla oli auto korjaamolla ja sanottiin että 3-5 päivää kestää, maanantaina vein auton niin tiistaina soitin että onko jo alotettu korjaamaan ja että miltä se näyttää ja koska saa mahollisesti pois ja mulle sanottiin, että perjantaina varmaan, torstaina soitin että mihinköhän aikaan huomenna, sitten sanottiin että menee tiistaille tai keskiviikolle.
...

Heh, tuleepa omat asiakaspalvelu ajat mieleen. Olin mikrotuessa pienellä kunnalla ja aina kun tuli joku ongelma ja saavuin paikalle sitä korjaamaan niin loogisesti porukka kyseli kauanko menee. No mä annoin jonkun arvion, esim. 2h. Voi jumalauta jos se kone ei ollut siinä kahdessa tunnissa valmis (tällaista tapahtuu välillä eli ongelma onkin arvioitua suurempi). Hirveää marmatusta ja märinää. Ymmärrän kyllä, että ihmisillä oli töitä tehtävänä ja hommien kanssa oli kiire, mutta se ei vaan auta siihen koneen korjaamisnopeuteen yhtään..

Vähän aikaa kun haukkumisia kuuntelin aloin aina vastaamaan samalla tavalla. "tässä menee päivästä viikkoon!!". Ensin hirveää itsemistä ja sitten totesin, että ei kai se mun vika ole jos tää kone on rikki :). No kun korjaamiseen ei sitten mennytkään kuin tunti tai kaksi niin porukka oli tosi onnellisia ja kiittelivät kovasti:D.

Eli kyllä se on parempi pysyä niissä arvioiduissa ajoissa, kun antaa jotain keksittyjä aikoja. Sitten kun hommat ei onnistukkaan niin joutuu selittelemään ja se ei asiakasta kiinnosta. Asiakasta kiinnostaa saada tuotteensa takaisin sovitussa ajassa.

Jakob sanoi:
...Sitten kun hommat ei onnistukkaan niin joutuu selittelemään ja se ei asiakasta kiinnosta. Asiakasta kiinnostaa saada tuotteensa takaisin sovitussa ajassa.

Minua kyllä kiinnostaa saada tuotteeni takaisin korjattuna ja jos aikataulu venyy, niin rehellisen selvityksen siitä miksi kestää. Se että korjaus kestää arvioitua kauemmin on minusta epäoleellista jos asiasta kerrotaan minulle rehellisesti, eriasia on sitten kaiken karvaset selittelyt ja kiertoilmaisut.

Tuosta että kuinka kauan menee jonkun korjauksessa/toimituksessa tai yleensä jonkun asian lupaamisessa niin on parempi pistää siihen arvioon aina vähän liikaa, sillä sittenpä se asiakas onkin tyytyväinen kun se homma tapahtuukin arvioitua nopeammin.
Tuo tietokone ala on ehkä tällä hetkellä se harmain alue asiakaspalvelussa sillä itsekkin olen kohdannut sellaista toimintaa että yhdessä paikassa sanoivat että viikon päästä kunnossa ja toisessa että ylihuomenna. No mä pässi vei tietokoneen sinne missä lupasivat ylihuomenna, no tietenkää se ollut silloin sillä edelliset+minunkin koneeni oli aiheuttanut suurempia ongelmia kuin luulivat ja sitten viellä yrittivät pitää lupauksensa jotenkin joten se koko korjaus tuli tehtyä hutiloiden ja sittenpä koko projekti kesti viikon.
No otetaan viellä toinen esimerkki tuosta korjaamisesta: asiakas menee vaikka auton jarruletkuja vaihdattamaan, no siihen menee jossakin merkissä vaikka noin 45min jos ei tule mitään ongelmia, mutta jos ei entiset letku lähde irti putkista kunnolla tai vaikka letkua irrottaessa jarruputki hajoaa niin onko se sen asiakaspalveliajan syy? No ei minun mielestäni sillä ei sillä palvelijalla ole kristallipalloa josta kaikki ongelmat näkisi etukäteen.

japa sanoi:
Tuo tietokone ala on ehkä tällä hetkellä se harmain alue asiakaspalvelussa sillä itsekkin olen kohdannut sellaista toimintaa että yhdessä paikassa sanoivat että viikon päästä kunnossa ja toisessa että ylihuomenna. No mä pässi vei tietokoneen sinne missä lupasivat ylihuomenna, no tietenkää se ollut silloin sillä edelliset+minunkin koneeni oli aiheuttanut suurempia ongelmia kuin luulivat ja sitten viellä yrittivät pitää lupauksensa jotenkin joten se koko korjaus tuli tehtyä hutiloiden ja sittenpä koko projekti kesti viikon.

Niin tuo on sitä kilpailua, toinen sanoo viikko ja toinen pari päivää.. Sitten selitellään, että "no kun siinä oli...". Ei vaan pitkällä tähtäimellä ole kauhea fiksua. Esim. Indesol on kauppa joka on menettänyt monenmonta asiakasta tyhjillä lupauksilla. Itse en sielä osta mitään, vaikka hiukan halvemmalla saisin. Mielummin ostan sellaisesta paikasta, jossa seistään sanojen takana ja tehdään niin kuin on sovittu. Vaikka hinta olisi karvan verran kovempi.

Mun on kyllä pakko myöntää, että olen itsekin sortunut huonoon asiakaspalveluun. Kun olin viimeisilläni maha pystyssä töissä myyjänä, tuli oltua välillä aikas kiukkuinen myyjä. Oikein hävettää nyt jälkeenpäin, koska olen aina pitänyt itseäni asiakaspalveluhenkisenä. Kunpa voisikin pyytää anteeksi niiltä asiakasreppanoilta :itku:

Niina sanoi:
Mun on kyllä pakko myöntää, että olen itsekin sortunut huonoon asiakaspalveluun. Kun olin viimeisilläni maha pystyssä töissä myyjänä, tuli oltua välillä aikas kiukkuinen myyjä. Oikein hävettää nyt jälkeenpäin, koska olen aina pitänyt itseäni asiakaspalveluhenkisenä. Kunpa voisikin pyytää anteeksi niiltä asiakasreppanoilta :itku:

...ei asiakaspalvelijankaan silti tarvitse kaikkea niellä. Tiedän yhden kauppiaan, joka hermostui vaikeaan asiakkaaseen. Asiakas valitti ja valitti todella törkeällä tavalla vaikka myyjä oli jo moneen kertaan pyytänyt anteeksi ja muutenkin palvellut asiallisesti. Kauppias tuli pitkin askelin takahuoneesta ja huusi kurkku suorana "ULOS!" Kyllä muija lähti liukkaasti luu kurkussa pihalle. :lol2:

Jakob sanoi:
mä oon niin monta kertaa kirjoittanut samat asiat, että en jaksa enää..

edit. katotaanpa jos löytyis joku kirjoitus niin pastean sen tänne

kas tässä yksi ote. Lisää tarinaa löytyy useilta tutuilta ja tuntemattomilta.

Indesol. Tuo on kyllä palvelun puolesta niin paska paikka, että enää en sieltä osta vaikka halvimmalla saa.

Muutama vuosi sitten tapahtunutta:

kauppa on tyhjä. Astelen sisälle ja menen tiskin ääreen odottamaan palvelua. Myyjä touhuaa siinä jotain omiaan. Myyjä varmasti huomaa mun notkuvan siinä tiskillä. Mitään ei tapahdu..

kospi: Anteeksi, onko teilllä niitä duronin prossuja vielä??

myyjä on vaan hiljaa..:

kospi: siis onko?

myyjä: en mä tiedä

kospi: verkon kautta ainakin näytti, että olisi yksi

myyjä: saattaa niitä varastossa olla yksi

kospi: voisitko sä tarkistaa?

myyjä: no kai mä voin

kospi: kiitos!

tämän jälkeen myyjä toi prossun mulle ja pääsin jatkamaan matkaa. Siis jumalauta jos kaupassa pitää anoa, että voisitko myydä tuoteen mulle niin sitten on asiakaspalvelussa jonkin verran kohentamisen varaa. Varmasti viimeinen keikka ko.puljuun. "

Sulla on ollut vielä hyvä tuuri asiakaspalvelun suhteen ko. liikkeessä, jos se toi se prossun oikeasti. Välillä ne tyypit lähtee vastaavassa tilanteessa jonkun toisen asiakkaan luokse ja saat mennä kohta koputtaan olkapäälle ja muistuttamaan, että sen piti hakea sulle se prossu

En kyllä yhtään ihmettele, jos joku opiskelija on vaikka pitkän koulupäivän jälkeen painamassa kaupan kassalla duunia, eikä paljoa asiakaspalvelu kiinnosta.

Itse tuli opiskeluaikaan työskenneltyä ruokakaupassa muutaman vuoden ajan. Se kun oli pakko, jotta sai vuokrat ym. laskut maksettua. Lähinnä tein viikonloppu ja iltatöitä, ja yleensä kassalla.

Ei kyllä hirveesti homma napannut, varsinkin kun opiskeli ihan muuta alaa (elektroniikkaa/ohjelmistotekniikka). Palkkakaan ei ollut kovin hyvä, ja vielä läksyt ym. kouluhommat odottaa kotona töiden jälkeen.

Toki aina tuli hommat asiallisesti hoidettua (pakolliset tervehdykset ja kohteliaisuudet robottimaisesti), mutta hirveesti ei kyllä hymyä naamalla näkynyt. Suoraansanoen ei ollut mun homma, mä kun en ole sitten yhtään asiakaspalveluhenkinen.

Mutta nykyään saa sitten istua ja suunnitella rauhassa omassa työhuoneessa, ja naputella tietokoneella :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom