Ylioppilaskirjoitukset kevät 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tapsu-
  • Aloitettu Aloitettu
Kielikorvan varassa mennään enkkuun. Keskiarvo on 9 ja prelistäkin tais E tulla, eli sitä lähteään nyttenkin tavottelemaan. Tosin en mitenkään älyttömän pettyny oo jos M tulee, ja kelpaishan se L kans tietenki :D

On kyllä vähän turha puhua, että menee "kielikorvan varassa", jos ka. pyörii ysin kieppeillä ja preleistä tulee E:tä. Kyllä semmoset ihmiset jo ihan oikeesti osaa ja hallitsee sen enkun. :jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On kyllä vähän turha puhua, että menee "kielikorvan varassa", jos ka. pyörii ysin kieppeillä ja preleistä tulee E:tä. Kyllä semmoset ihmiset jo ihan oikeesti osaa ja hallitsee sen enkun. :jahas:

Eeeeeeei välttämättä, itellä olisi kanssa tulossa E/L ja todellakin mennään kielikorvan varassa. Säännöistä ja poikkeuksista ei mitään hajua, mutta nappiin menee kun valitsee sen ''joka kuulostaa oikealta''. Harrastuneisuuden ja puhumisen/kuuntelemisen kauttahan tuo on tullut.

Huomenna pitkä venäjä. Se on sitten ihan oikeesti sitä yksristikakkosta. :dance: No ceetä tietty yritetään saada, mutta bee on realistisempi.

Enkun kuuntelusta 60/90. Enemmänki oon joskus saanu mut meikästä ihan jees että ollu pikkasen vaikeemmat nyt. Jos vaikka ne pisterajat pikkasen tippuis. 100 pistettä lähen kirjallisesta hakeen jos sitten sais vaikka sen B:n. Enkusta ainoastaan kiinni että tuleeko se lakki ku keskiarvo 4,87 ja nyt oon kahella enkun kurssilla uudestaan. Muissa kirjotuksissa sit ihan eri tavotteet :D

Eeeeeeei välttämättä, itellä olisi kanssa tulossa E/L ja todellakin mennään kielikorvan varassa. Säännöistä ja poikkeuksista ei mitään hajua, mutta nappiin menee kun valitsee sen ''joka kuulostaa oikealta''. Harrastuneisuuden ja puhumisen/kuuntelemisen kauttahan tuo on tullut.

Eihän tuossa enkun YO-kokeessa edes ole kun muutama hassu kohta semmosia, missä pitää valita vaihtoehdoista oikea sana lauseen väliin. Näissä varmaan se kielikorva auttaa eniten.

kielikorvan omistan minäkin. mulla on teoria että kaikki ketä on oppikirjoista englantia yrittänyt oppia ovat siinä korkeintaan keskitasoisia. ne taas ketkä ovat englannin oppineet pääasiassa koulun ulkopuolelta hakkaavat "kielikorvallaan" kirjoista kielipäänsä oppineet koska vain. but that's just my theory...:)

allekirjotan ton teorian. Itse aikanani sain englannista keskiarvon 9.3, ja kirjotuksista 3p vaille laudaturin, pisteitä 274, ja aineesta 95 pistettä, (pistevähennystä koska oli yli viiskytäsanaa liian pitkä, oisi tullu 99 jos ois ollu rajojen mukaan sano opettajani), enkä koskaan ole yhtään keskittyny opiskelemaan sitä. Kielissä vaan oon sattunu aina olemaan hyvä ilman sen suurempaa lukemista. Ihan intuitiolla mentiin (ja mennään muuten yhä, 5 vierasta puhun joista kolmea sujuvasti)

Harrastuneisuus, eli se, että on aina käyttänyt sitä kieltä, ja lueskellut englanninkielistä materiaalia todella paljon, se on auttanut. Koulussa en kyllä läksyjä tehny;) e: vitusti vitutti se ettei tullu ällää, ällänä lähti, ja ihan omaa tyhmyyttähän se on kirjottaa 150-200sanasee aineesee 255 sanaa., nii ja lähti mult kolme ainetta itseasiassa laudaturina lautakunnalle, joka pyhässä viisaudesssaan pudotti kaikkia vittu.

Jos matikassa laskee liian monimutkaisesti niin ei tule täysiä pisteitä vaikka lasku olisikin oikein
Tähän kommentoin sen verran, että kaipa ne täydet voi saada, kunhan on kirjallisesti selittänyt välivaiheisiin tarpeeksi, että mitä tekee :):worship:

kielikorvan omistan minäkin. mulla on teoria että kaikki ketä on oppikirjoista englantia yrittänyt oppia ovat siinä korkeintaan keskitasoisia. ne taas ketkä ovat englannin oppineet pääasiassa koulun ulkopuolelta hakkaavat "kielikorvallaan" kirjoista kielipäänsä oppineet koska vain. but that's just my theory...:)

Tämähän on nyt itsestään selvää!

Kielissähän nimen omaan kehittyy, kun käyttää; luke/kirjoittaa/puhuu sitä aktiivisesti. Ei auta opetella mitään rakenteita kirjasta, jos ei koskaan käytä sitä kieltä.

Eli ei toi mikään sun teoria ole. :lol2:

Noh, kohta on lähettävä kuitenkin veikkaamaan... :david:

Mutta toisaalta englannin yo-koe (kuten muutkaan kielten yo-kokeet) ei välttämättä mittaa ihan sitä aitoa kielitaitoa. Esimerkkinä ystäväni, joka on ollut vaihto-oppilaana Jenkeissä, ja joka päivittäin puhuu englantia jenkeistä hankitun miesystävänsä kanssa, yritti kaksi kertaa enkkua, ja molemmilla kerroilla tuli M. Minä, joka en ymmärrä edes englanninkielisten laulujen lyriikoita kun niitä tulee radiosta (ihan totta), vetäisen sitten 5p vaille laudaturin. Vaikka miulla nyt ei olisi syytä valittaa, ihmetyttää, että minua selkeästi käytännössä parempi pärjää huonommin.

Tämän vuoden pitkässä matikassakin oli muuten mitattavana joku ihan muu kuin matemaattinen taito :jahas: Nimittäin saakelinmoinen pikkutarkkuus. Jos L:llään vaaditaan yli 60 pistettä, ei käytännössä saa tehdä edes kirjoitusvirhettä.

Tämän vuoden pitkässä matikassakin oli muuten mitattavana joku ihan muu kuin matemaattinen taito :jahas: Nimittäin saakelinmoinen pikkutarkkuus. Jos L:llään vaaditaan yli 60 pistettä, ei käytännössä saa tehdä edes kirjoitusvirhettä.

Kumman vaikeaa tuntuu ylioppilaskokeiden tekijöille olevan hyvän kokeen tekeminen. Liian helppoa koetta seuraa aina liian vaikea ja toisinpäin. Jos lyhyen koe on helppo, niin sitten pitkän matikan koe on tuhottoman vaikea. Tämän kevään koe kyllä näyttää olevan kaiken huippu, jopa vielä helpompi kuin kevään -04 koe (kun itse kirjoitin, voi niitä aikoja...)

Englanti vaikutti myös melko simppeliltä. Tosin aineiden aiheet olivat mun mielestä hivenen tylsiä, mutta kyllähän niistä kirjoitti varmasti ihan kelvollisen aineen. Sain kokeen valmiiksi juuri valmiiksi klo. 12 ja sitten 15 minuuttia takastelua. Voisi L olla melko mahdollinen.

Kahvi oli jälleen ihan hyvää, täytys varmaan alkaa käydä useamminkin kirjotuksissa.

Aika helpohko pitkä enkku, mitä nyt taas pari tulkinnanvarasta kohtaa. Vituttaa vaan välillä kun se vastausten pikkutarkkuus ja yksityiskohdat menee toisinaan kielen osaamisen edelle, tai siltä vähän tuntuu.

Aineiden aiheet nyt on aina ollu englannissa mun mielestä sellasia hiukan naiiveja sanoisko, mutta jos vaan oma ulosanti on vähän jotain samansuuntaista niin yleensä pisteitä ropisee. Ite kirjotin siitä äänestysiästä 216 sanan mittaisesti.

Aineenaiheet oli tosiaan hieman kuivia, mutta kirjoitin itsekkin äänestysiästä 200+ sanaa. Luetun ymmärtämisessä oli muutama arpominen, mutta muuten ihan jees koe.

Maanantaina vielä kemia, niin sit vois vaikka muutaman oluen ottaa.

Alussa luetun ymmärtämisissä oli kyllä muutama visainen kohta, lähinnä tulkinnallisuuden takia. Yhdessäkin kohdassa kaikki vaihtoehdot oikein, mutta mikä on niistä eniten oikein?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom