Ylempi AMK-tutkinto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jissen
  • Aloitettu Aloitettu
Käsittämätöntä, miten paljon tunteita AMK edelleen Suomessa herättää. Varsinkin noita "yliopisto- ja kauppakorkeakouluopiskelijat ovat fiksumpia" asenteita on vaikea ymmärtää. On todella putkinäköistä, lapsellista ja itseriittoista määritellä jotain ihmisen älykkyydestä sillä perusteella missä hän opiskelee.

Meillä AMK on tosin vielä nuori opinahjo, mutta onhan tässä kohta vuosikymmen mennyt siitä, kun ensimmäiset opiskelijat aloittivat. Ja vieläkin tämä aivan sama jauhanta vain jatkuu. :david: Ehkä se sitten vaatii monta vuosikymmentä, että ollaan samassa tilanteessa kuin niissä Euroopan maissa, joissa ammattikorkeakouluja on ollut jo vuosikymmeniä. Tiedän kokemuksesta, että jo 1980 luvun lopulla esim. Sveitsissä AMK-tutkinto oli arvostettu.

Jokainen opiskelkoon missä haluaa ja mitä haluaa, onko se nyt joltain muulta sitten pois? Pelottaako korkeakouluopiskelijoita, että heidän ylimaallinen ja -vertainen älymystöasemansa järkkyy, kun on olemassa laitos nimeltä ammattiKORKEAKOULU? Vit*ttaako tradenomiopiskelijaa kun HKKK:lla opiskeleva kaveri saa ehkä paremman duunin ja enemmän palkkaa (ja enemmän respektiä)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
orsilla sanoi:
Jokainen opiskelkoon missä haluaa ja mitä haluaa, onko se nyt joltain muulta sitten pois? Pelottaako korkeakouluopiskelijoita, että heidän ylimaallinen ja -vertainen älymystöasemansa järkkyy, kun on olemassa laitos nimeltä ammattiKORKEAKOULU? Vit*ttaako tradenomiopiskelijaa kun HKKK:lla opiskeleva kaveri saa ehkä paremman duunin ja enemmän palkkaa (ja enemmän respektiä)?

Ei sen väliä vaikka saakin respektiä ja paremman liksan ja työpaikan mun nenän edestä, mutta älkööt verratko sitä korkeakoulu/yliopisto tutkintoon. Jos paikkaan vaaditaan ylempi korkeakoulu tutkinto niin menee si siihen korkeakouluun/yliopistoon josta sen saa. Eikä h****ti tehdä näitä ylempiä ammattikorkeakoulu tutkintoja. Johan näistä tutkinnoista keskiverto työnottajakin on sekaisin... :zzzz:

TriplX sanoi:
Ei sen väliä vaikka saakin respektiä ja paremman liksan ja työpaikan mun nenän edestä, mutta älkööt verratko sitä korkeakoulu/yliopisto tutkintoon. Jos paikkaan vaaditaan ylempi korkeakoulu tutkinto niin menee si siihen korkeakouluun/yliopistoon josta sen saa. Eikä h****ti tehdä näitä ylempiä ammattikorkeakoulu tutkintoja. Johan näistä tutkinnoista keskiverto työnottajakin on sekaisin... :zzzz:

Todella :zzzz: :zzzz:

Eli taas sitä samaa, "älkööt verratko sitä ja tätä". Onkos se nyt sinulta pois, jos joku vertaa AMK tutkintoa korkeakoulututkintoon? Sinähän itse tiedät, että tuo vertaus on virheellinen ja voit jättää sen huomioimatta.

P.S. luepas uudellen minulta lainaamasi pätkä. Ketä siinä hatutti ja kuka sai sen paremman työpaikan :D

Tapelkaa pojat, saatte purukumia. :kippis1:

Se mikä tässä hommassa on kyllä hauskinta, että jos AMK:hon just menevät ne tyypit, joita "ei kiinnosta teoria vaan käytäntö", niin miksi pitää sitten valittaa, jos ei päästäkään siihen teoreettisen työhön, joka nyt yhtäkkiä kiinnostaakin?

Esim. en mä siitä itke, että en tulevilla DI:n ja FM:n papereilla pääsisi duuniin hitsaajaksi. Tein valinnan ja hyväksyn sen. Jos valinta tuntuu väärältä, niin sitten joko tyydytään nykyiseen tilanteeseen tai unohdetaan ne viimeiset vuodet ja tehdään se valinta uudestaan. Prosessissa kyllä menettää vuosia, mutta siitä on täysin itse vastuussa.

ja sama se on ketä hatuttaa ja ketä ei.. tutkintomuutos tulee voimaan ja sillä sipuli.

Sitten tönitään toisiamme työnhaku jonoissa joten eikun treenaamaan niitä lihaksia ettei jää jalkoihin :love:

naksu sanoi:
Esim. en mä siitä itke, että en tulevilla DI:n ja FM:n papereilla pääsisi duuniin hitsaajaksi. Tein valinnan ja hyväksyn sen.

Onneksi olkoon, vedit keskusteluun mukaan vielä yhden tutkinnon, nythän tästä riemu repeää. (vai onko olemassa hitsaaja AMK).

orsilla sanoi:
Onneksi olkoon, vedit keskusteluun mukaan vielä yhden tutkinnon, nythän tästä riemu repeää. (vai onko olemassa hitsaaja AMK).

Onko sillä väliä onko olemassa hitsaaja AMK? Ei tainnu olla postin pointtina...

Voisin tähän siteraatata tekniikka & talous -lehden rekryn työpaikkailmoitusta, jossa oli seuraava rivi:

- Etsitään hyvää tyyppiä, AMK

naksu sanoi:
Onko sillä väliä onko olemassa hitsaaja AMK? Ei tainnu olla postin pointtina...

Voisin tähän siteraatata tekniikka & talous -lehden rekryn työpaikkailmoitusta, jossa oli seuraava rivi:

- Etsitään hyvää tyyppiä, AMK

no voi lollerz :david:

TriplX sanoi:
Aivan!

Mua ei haittaisi tippaakaan vaikka mun pomo olisi merkonomi, (tosin en toivottavasti töihin mene muutamaan vuoteen ja työt on sitten aikanaan vähän erilaisia) jos ihminen vaan on tarpeeksi älykäs ja kyvykäs hommaan. Eikä arvostele ihmistä papereiden mukaan, vaan tekojen ja taitojen. En ainakaan itse ole väittänyt, että tradenomit olisivat pääsääntöisesti huonoja, ja on varmaan monia tehtäviä mitkä ne hanskaavat ekonomeja paremmin.

Mutta miksi suuri osa amk:ssa opiskelevistä haluaisi verrata tutkintoaan maisterintutkintoon, mutta sitten suut vaahdossa huutavat, että se on kuitenkin erilainen tutkinto. Tässä on paha ristiriita.

Ja Turun Sanomissa oli juuri juttu, että tuon uudistuksen jälkeen Suomessa olisi n. 50 yksikköä joka antaisi ylemmän tason korkeakouluopetusta. Ei ihan fiksua 5 miljoonan asukkaan maassa. :david:

Tiukkis sanoi:
AMK:n kursseilla käytettiin myös samoja kirjoja kuin ylioiston kursseilla. Toki eroa oli, mutta mielestäni sitä oli liian vähän. Vaikka muutosta on varmasti tapahtunut, ei asiat ole välttämättä menneet oikeaan suuntaan. Käsittääkseni ammattikorkeakouluissa opetushenkilöstön tehtäviin kuuluu nykyisin tutkimuksen tekeminen - wtf! Eikö AMK:jen ja yliopistojen välillä pitäisi oikeasti olla jotain eroa?

En tiedä mitä alaa olet AMK:ssa ja yliopistossa opiskellut, mutta itse suoritin tietotekniikan AMK-tutkinnon ja nyt opiskelen DI:ksi TKK:ssa. Ja sen voin sanoa, että eroa AMK:n ja korkeakoulun välillä löytyy ainakin suoritusvaatimuksissa. AMK:ssa tenteistä pääsi läpi kunhan osasi nimen raapustaa paperiin, mutta korkeakoulussa vaatimustaso on ihan toisissa sfääreissä.
Sinänsä kouluttautuminen ei hirveätä etua työelämään näillä näkymin tuo, koska meillä tradenomit, insinöörit, maisterit ja DI:t kaikki tekevät samaa hommaa.

ymi sanoi:
Ja sen voin sanoa, että eroa AMK:n ja korkeakoulun välillä löytyy ainakin suoritusvaatimuksissa. AMK:ssa tenteistä pääsi läpi kunhan osasi nimen raapustaa paperiin, mutta korkeakoulussa vaatimustaso on ihan toisissa sfääreissä.

Mennään taas tällä kiistelylinjalla, mutta sitähän tämä koko topic on eikä muuksi muutu.

Missä lienet koulusi käynyt ja miten voit noin rankasti yleistää? Sinulla ilmeisesti on kokemusta monesta AMK yksiköstä? En ainakaan minä ole vielä päässyt yhtään tenttiä läpi nimeä paperiin rustaamalla ja jopa hylättyjä olen onnistunut saamaan.

Varmaan on teknisellä alalla korkeakouluissa vaikeampaa, mutta että noin rankasti...

Onko kukaan oikeasti tutustunut tähän jatkomahdollisuuteen ja tietääkö kukaan arvon kirjoittajista mitään faktaa tästä mahdollisuudesta?

Flea sanoi:
Mennään taas tällä kiistelylinjalla, mutta sitähän tämä koko topic on eikä muuksi muutu.

Missä lienet koulusi käynyt ja miten voit noin rankasti yleistää? Sinulla ilmeisesti on kokemusta monesta AMK yksiköstä? En ainakaan minä ole vielä päässyt yhtään tenttiä läpi nimeä paperiin rustaamalla ja jopa hylättyjä olen onnistunut saamaan.

Varmaan on teknisellä alalla korkeakouluissa vaikeampaa, mutta että noin rankasti...

Juu, sorry kirjoitin hiukan sinne päin mitä tarkoitin sanoa. HAMK:sta mulla on inssinpahvit, ja kommenttini luonnollisesti perustuu kokemuksiini noista kahdesta opinahjosta. En tarkoittanut dissata koko AMK-systeemiä, mutta omat kokemukseni ei siitä kovin mairittelevaa kuvaa anna. Toisaalta olen kuullut samansuuntaista kommenttia muiltakin eri AMK-yksiköissä opiskelleilta eli vaatimustaso ei kovin korkealla ole.

Mielestäni oikea malli olisi se, että amk-tutkinto olisi alempi korkeakoulututkinto. Yliopistoissa suoritettaisiin maisteriohjelmat joihin voisi hakea suoraan tai amk-tutkinnon suoritettua. Yliopistossa suoritettavat alemmat tutkinnot voisi lopettaa tarpeettomina tämän jälkeen kokonaan. Selkeyttäisi suomalaista järjestelmää??

Jason 78 sanoi:
Mielestäni oikea malli olisi se, että amk-tutkinto olisi alempi korkeakoulututkinto. Yliopistoissa suoritettaisiin maisteriohjelmat joihin voisi hakea suoraan tai amk-tutkinnon suoritettua. Yliopistossa suoritettavat alemmat tutkinnot voisi lopettaa tarpeettomina tämän jälkeen kokonaan. Selkeyttäisi suomalaista järjestelmää??
Tuo olisi ehkä kaikkein järkevintä. Tämän suuren ja mahtavan tutkintouudistuksen myötähän pitäisi lisääntyä se, että yliopistoistakin ne keiden rahkeet ei riitä, tai haluavat nopeammin työelämään, valmistuisivat kandeiksi. Nythän kaikki lykätään maisteriputkeen suoraan. Ja voisi olla ihan hyvä jos osa niistä kandeista ja osa amk:m käyneistä tulisi muutaman vuoden töiden jälkeen suorittamaan maisterin tutkinon yliopistoon.

Tällöin vertailu helpottuisi, eikä olisi mitään järjetöntä sekamelskaa niistä nimikkeistä.

En kuitenkaan usko tuon kandidaatin tutkinnon yleistyvän kovin paljon tässä titteleitä arvostavassa maassa.

edelbrock sanoi:
Eipä ole MBA:lla mitään tekemistä amk:n kanssa. Yleensä tarvitset aiemman yliopistotutkinnon (kanditaso riittää) kaikissa Euroopan maissa tai Jenkeissä, ja useamman vuoden työkokemuksen johtotehtävistä.

Kyse on siis Master-tason tutkinnosta, eikä mistään amk-jatkotutkinnosta.
Eli jos MBA on Master's (niin kuin se onkin) niin mites kun muutamasta AMK:sta valmistuu BBA:ksi eli Bachelor's of Business Administration, joka vastaa siis kandin tasoa. Loogisesti ajateltunahan Suomessa pitäisi olla samanlainen systeemi kuin esim. Englannissa, että Bachelor's tason jälkeen käyt vuoden lisää ja sinulla on Master's. Tämä ei ole siis rajoittunut MBA/BBA vaan myöskin BA,BSc etc. aloihin. Itselläni on BA talousjohtamisesta (n.140 Suomen ovaria, 3vuotta), mutta ylläri pylläri HKKK ei tunnusta sitä kandiksi ja saisin vain 60-70 ovaria hyvitystä eli luettavaa jäisi se 100ov että saisin sen "himoitun" KTM:n paperit. Musta tuntuu että eniten näissä vaikutta yliopistojen ja Suomen pienien akateemisten piirien politisointi, ettei meidän tutkintorakennelmaa ole samaistettu muuhun Eurooppaan paremmin.

lej sanoi:
Kävitkö Tiukkis ensin AMK:n?
Kävin. Siihen toiseen kysymykseen en vastaa :) Graduprosessi ei ole helppo, mutta mielestäni se on "ylimainostettu". Monelle graduntekokynnys nousee niin korkeaksi, että se ei valmistu koskaan. Päättötyöstä joku jo tuolla kertoikin.

Ymi tuossa puhui tekniikan alan koulujen eroista ja täytyy sanoa, että sen verran läheltä olen myös tekniikan alan koulutusta seurannut (oma ala on muu), että on helppo uskoa, että siellä ero on suurempi. Omalla kohdallani en oikein osaa päättää olinko enemmän pettynyt siihen, että AMK "yritti olla yliopisto" vai siihen, että yliopisto ei ollut niin vaativa kuin olin odottanut.

Uskallan väittää, että kaikki AMK:ssa tapaamani ihmiset olisivat selvinneet myös yliopistotutkinnosta jos olisivat oikeasti halunneet. Mielestäni kyse on siis ennen kaikkea motivaatiosta, kiinnostuksesta ja siitä, minkälainen opiskelutyyli kenellekin sopii. AMK on koulumainen (tai ainakin oli silloin joskus) ja yliopistossa on yleensä vapaampaa ja vastuu opintojen etenemisestä on opiskelijalla itsellään. Minulle vapaa opiskelu sopi loistavasti, mutta tiedän monia, jotka olisivat halunneet enemmän kädestä eteenpäin vetämistä. AMK:ssa ei opi itsenäistä päätöksentekoa ja ongelmanratkaisua samalla tavalla kuin yliopistossa (tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö AMK:ssa opiskeleva kykenisi itsenäiseena ajatteluun).

Kyse ei ole siis tosiaankaan siitä, että eri kouluissa olisi tyhmempiä tahi fiksumpia ihmisiä, vaan niissä on ihmisiä, jotka haluavat oppia erilaisia asioita ja hiukan eri tavalla.

Ei kyllä kauppatieteiden maisterikaan ole MBA, vaan Master of science, business administration. Eli jos ekonomi haluaa MBA tutkinnon, niin ensin töihin ja sitten täytyy hakea tuohon MBA koulutukseen.

En tiedä kuinka suuri osa siitä, että Hkkk ei hyväksy kaikkia BA:n opintoviikkoja johtuisi jostain salaliitosta. Ei Tukkk:ssakaan hyväksytä kaikkia opintoviikkoja, mitä joku on suorittanut Tukkk:n Porin yksikössä, koska ne eivät täysin vastaa Tukkk:ssa suoritettavien kurssien vaatimuksia ja sisältöä. Osa tuostakin varmaan selittyy sillä, että kaikki eivät Porin yksiköstä koittaisi vaihtaa Turkuun. silä tuo Pori ei kuitenkaan ole se halutuin paikka, ja tasost on kuulunut kaikenlaisia tornihuhuja.

Eikä tainneet esim. jotkut DI:tkään saada korvattua esim talousmatemaatiikan kursseja, vaan piti mennä tenttiin, vaikka ne helposti aika menikin läpi.

lej sanoi:
Ei kyllä kauppatieteiden maisterikaan ole MBA, vaan Master of science, business administration. Eli jos ekonomi haluaa MBA tutkinnon, niin ensin töihin ja sitten täytyy hakea tuohon MBA koulutukseen.

En tiedä kuinka suuri osa siitä, että Hkkk ei hyväksy kaikkia BA:n opintoviikkoja johtuisi jostain salaliitosta. Ei Tukkk:ssakaan hyväksytä kaikkia opintoviikkoja, mitä joku on suorittanut Tukkk:n Porin yksikössä, koska ne eivät täysin vastaa Tukkk:ssa suoritettavien kurssien vaatimuksia ja sisältöä. Osa tuostakin varmaan selittyy sillä, että kaikki eivät Porin yksiköstä koittaisi vaihtaa Turkuun. silä tuo Pori ei kuitenkaan ole se halutuin paikka, ja tasost on kuulunut kaikenlaisia tornihuhuja.

Eikä tainneet esim. jotkut DI:tkään saada korvattua esim talousmatemaatiikan kursseja, vaan piti mennä tenttiin, vaikka ne helposti aika menikin läpi.

Okei, eli MBA juttu tuli selväksi. En mä mitään salaliittoa hakenut, mutta ihmetyttää vaan kun esim. Englannissa suoritetun BA, BSc yms. voit päivittää Mastersiksi vaikkapa eri koulussa (tutkinnot ja kurssit eivät ole samanlaisia) tai esim. USA:ssa, tai joissain tapauksissa toiselta alalta esim. markkinoinnista BA, Masters vaikkapa johtamisesta, jos koulu katsoo että olet tarpeeksi hyvä.

Mariachi sanoi:
Okei, eli MBA juttu tuli selväksi. En mä mitään salaliittoa hakenut, mutta ihmetyttää vaan kun esim. Englannissa suoritetun BA, BSc yms. voit päivittää Mastersiksi vaikkapa eri koulussa (tutkinnot ja kurssit eivät ole samanlaisia) tai esim. USA:ssa, tai joissain tapauksissa toiselta alalta esim. markkinoinnista BA, Masters vaikkapa johtamisesta, jos koulu katsoo että olet tarpeeksi hyvä.
Suomessahan ei noissa kouluissa sinänsä ihmisen hyvyys paljon paina. Vaan paperit, joka ei tosiaan aina ole ihan fiksua. En sitten tiedä, onko esim. Britanniassa nuo eri asteiden koulutukset kuitenkin yhteneväisempiä kuin Suomessa.

Olen sitä miletä, että tämän korkeakoulu-uudistuksenkaan jälkeen Suomen systeemi ei ole riittävän yhtenäinen muun EU:n kanssa.

Minulla ei olisi esim. mitään sitä vastaan, että töissä ollut amk:n käynyt voisi mennä yliopsitoon suorittamaan maisterin tutkinnon ilman, että pitää suorittaa ihan 100 opintoviikkoa lisää.

Aivan uskomatonta hömpötystä tämä ylempi amk-tutkinto. Ensin vaahdotaan eroa käytännöstä tieteeseen ja nyt tämä. Minusta kiehunta amk:n ympärillä on jatkunut ihan liian pitkään ja lopulta kuohui yli ja mentiin itsetuntoa paikkailemaan/nostamaan tämmöisellä. Rahanhukkaa moinen.

Miten ihmeessä näitä kahta opinahjoa yritetään edes rinnastaa, kun jo opintoviikkojen eteen tehtävät työmäärät on oman kokemukseni perusteella niin erilaisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom