Ylempi AMK-tutkinto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jissen
  • Aloitettu Aloitettu
Researcher sanoi:
Ylempi AMK-tutkinto tuskin tulee kovin nopeasti kilpailemaan yliopistotutkintojen kanssa samoista paikoista. Monissa paikoissa on se, jo aiemminkin mainittu, vaatimus ylemmästä korkeakoulututkinnosta. Ne henkilöt jotka palkkaavat työntekijöitä paikkoihin joihin vaaditaan korkeakoulututkinto ovat oletettavasti itsekin yliopistosta valmistuneita, eivätkä siten jo lähtökohtaisesti katso kovin suopeasti AMK:sta valmistuneita. Yliopistojen vanhimmilla osaamisalueilla oikeustieteessä ja lääketieteessä kuppikunnat ovat niin tiukkoja, että sinne on aika tunkeminen oli sitten minkälainen ylempi AMK-paperi tahansa. Ei sinne Ernst&Youngille oikeustradenomipapereilla kävellä kuin kahvia keittämään vielä moniin vuosikymmeniin.
Tuo on aika totta, ja useissa tapauksissa hyvä niin. Kyllä monessa hommassa karsitaan amk:sta valmistuneet pois hakuvaiheessa. Tietysti jos sillä amk:sta valmistuneella on erittäin hyvä työkokemus ja voi todistaa taitonsa, niin silloin se tietysti voi olla vahvoilla, mutta tuokin riippuu alasta ja tehtävästä. Itse en olisi ainakaan tulevana ekonomina huolissani siitä, että joku tradenomi vie työpaikkani. (Yksi syy on tosin se, että vaihdan valmituttuani koulua mikäli mahdollista.) Mutta kyllä vielä ainakin löytyy tehtäviä joihin haetaan suoraan KTM- koulutuksen saaneita. Älkääkä nyt taas luulko, että pidän niitä jotenkin ylimahtavina.

Missä koulussa olet muuten Researcher noin katkeroitunut. En ainakaan itse ole huomannut ihan noin turhaa toimintaa meidän koulussa. Tosin alakin on sellainen, että ne tutkimukset ym. kiinnostaa ulkopuolisiakin. Ja opettajat ovat usein ollet välillä töissä oikeassakin maailmassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Relic75 sanoi:
Mielestäni tämä on helvetin hyvä muutos.

Tämän perusteella valmistuu työelämään entistä pätevämpiä käytännön ihmisiä (ylempi-AMK) ja sitten teoreettisia ihmisiä (korkeakoulut). Kumman sitten haluaa palkata on työnantajan päätettävissä.
niin, mutta miten se jatkotutkinto se pätevöittää? Mitä se oikein pitää sisällään? Antaako se vain muodollisen pätevyyden sen paperin kautta tehtävään johon olisi sopinut jo aikaisemminki taitojensa puolesta.

OT OT OT

Ahhahaha, nämä ovat aina hauskimpia threadeja, kun kansakunnan älyllinen ja geneettinen eliitti taittaa peistä paremmuudesta :lol2: Hyvää läppää, hyvää läppää. Mitäköhän se sitten kertoo omasta älykkyydestäni, kun en aikanaan "päässyt sisään" EDES amikseen? :lol2: No, jauholakkihommissahan tässä ollaan, oltu kohta 9 vuotta.

No, katkera tai realisti, kuinka sen nyt ottaa. Olen vaan sen verran nähnyt tätä tutkimusmaailmaa, etten ihan heti pidä jumalan sanana jos joku yliopistotutkija on jotain sanonut tai julkaissut. Lähinnä ensimmäisenä tulee mieleen, että miksi se on sen julkaissut ja mitä se on ajanut takaa juuri noilla tuloksilla, mitä se ei kerro ja miksi se on valinnut lähteensä niin, että tulokset ovat tuollaiset. Kai se on sitten sitä korkeakoulutuksen opettamaa kriittistä ajattelua...

Tiedän tutkimuksia jotka on tehty täysin väärillä lähteillä, väärillä laskukaavoilla, sellaisilla, joita itse tekijätkään eivät ole koskaan onnistuneet toistamaan. Käsittämättömiä hyväksyttyjä väikkäreitä jotka ovat tuskin kirjallisuuskatsauksia, ihmeellistä asiantuntijaposeerausta asioista joista ei mitään tiedetä, muiden tutkijoiden lapsellista mollaamista ja kaikkea sitä, miksi en ryhtynyt tälle alalle.

Yliopisto on sellainen paikka työskennellä, ettei sitä kukaan usko ellei itse siellä ole ollut, vähän sama kuin yrittäisi selittää sivarille, ettei armeijassa oikeasti opetella koko aikaa tappamista.

Raejuusto sanoi:
Onneksi tulee kanditutkinnot myös niihin yliopistoihin joissa sellaista ei ole ennen ollut. Niillä voidaan vapauttaa hyvä työntekijä-aines pois vähän puolivälin jälkeen.

Korjattu :)

lej sanoi:
niin, mutta miten se jatkotutkinto se pätevöittää? Mitä se oikein pitää sisällään? Antaako se vain muodollisen pätevyyden sen paperin kautta tehtävään johon olisi sopinut jo aikaisemminki taitojensa puolesta.

en tiedä kuinka paljon olet itse ollut oikeassa työelämässä mutta kun saat nuo KTM paperit niin ei se sinusta ihmemiestä tee. Todennäköisesti muutaman kuukauden haet turhaan johtajanpaikkaa ja huomaat päätyväsi tavalliseen päivätyöhön kaupankassalle hakemaan sitä kokemusta. Kauppislaisilla on turhan suuret luulot itsestään ja olettavat suoraan pääsevänsä vastuullisiin ja vaativiin tehtäviin ja käyntikortissa lukevan vähintään se Director tai vastaavaa. Toisin kuitenkin on. Valitettavan moni jää ilman koulutustavastaavaa työtä ja tällä hetkellä on hyvin huono työllistymistilanne DI-insseillä ja KTM.. teitäkin valmistuu huomattavan paljon eli et ole yksin hakemassa paikkoja.

Tämä koulutusten välinen ainainen kiista siitä kuka on parempi ja miksi on tosiaan naurettavaa. Varsinkin näin vanhemmalla iällä on hauska katsoa kun varsinkin kauppislaiset pitävät itseään työelämän jumalina mutta sorry to brake it to you sen koulun pääsee läpi kuka vain joka on ahkera ja fiksuutta siinä ei sen enempää vaadita. (no ok mitä ruskeampi kieli niin sitä paremmat kontaktiverkostot... ainakin niiden keskuudessa jotka pitävät siitä, että joku kielen tunkee u know where).

AMK= käytäntö Korkeakoulut = teoria
selkeä linjaus ja mikä siinä on niin helvetin vaikea käsittää?

Olet varmaan rahoituksen opiskelija? ja miksi .. koska muutkin sitä opiskelee ja jos ei opiskele rahoitusta on tyhmä? olisit halunnut valita toisen pääaineen muttet valinnut koska kaverit olis dissannu? ok ymmärrän..painostivat ne vanhemmat sinut lukioonkin.

Relic75 sanoi:
en tiedä kuinka paljon olet itse ollut oikeassa työelämässä mutta kun saat nuo KTM paperit niin ei se sinusta ihmemiestä tee. Todennäköisesti muutaman kuukauden haet turhaan johtajanpaikkaa ja huomaat päätyväsi tavalliseen päivätyöhön kaupankassalle hakemaan sitä kokemusta. Kauppislaisilla on turhan suuret luulot itsestään ja olettavat suoraan pääsevänsä vastuullisiin ja vaativiin tehtäviin ja käyntikortissa lukevan vähintään se Director tai vastaavaa. Toisin kuitenkin on. Valitettavan moni jää ilman koulutustavastaavaa työtä ja tällä hetkellä on hyvin huono työllistymistilanne DI-insseillä ja KTM.. teitäkin valmistuu huomattavan paljon eli et ole yksin hakemassa paikkoja.

Tämä koulutusten välinen ainainen kiista siitä kuka on parempi ja miksi on tosiaan naurettavaa. Varsinkin näin vanhemmalla iällä on hauska katsoa kun varsinkin kauppislaiset pitävät itseään työelämän jumalina mutta sorry to brake it to you sen koulun pääsee läpi kuka vain joka on ahkera ja fiksuutta siinä ei sen enempää vaadita. (no ok mitä ruskeampi kieli niin sitä paremmat kontaktiverkostot... ainakin niiden keskuudessa jotka pitävät siitä, että joku kielen tunkee u know where).

AMK= käytäntö Korkeakoulut = teoria
selkeä linjaus ja mikä siinä on niin helvetin vaikea käsittää?

Olet varmaan rahoituksen opiskelija? ja miksi .. koska muutkin sitä opiskelee ja jos ei opiskele rahoitusta on tyhmä? olisit halunnut valita toisen pääaineen muttet valinnut koska kaverit olis dissannu? ok ymmärrän..painostivat ne vanhemmat sinut lukioonkin.
No vähänkö mä oon nyt rikki! Mä hei ihan oikeasti niinku luulin, että mä pääsen niinku Nokian ylimpää johtoon ja saan heti niinku 6000 €/kk. :david:

Onko joku KTM kussu sun muroihin, kun olet noin katkera?

Sä olet siten törmännyt harvinaisen tyhmiin ekonomeihin, koska minä itse ja ne opiskelukaverit jotka paremmin tunnen, eivät elättele toiveita mistään johtajan paikoista, vaan tietävät reaaliteetit.

En nyt löytänyt uusimpia tilastoja, mutta tällä hetkellä vastavalmistuneiden työttömyys yhä kuitenkaan ole kovin korkea ole verrattuna useimpiin aloihin. Ja työttömyys ei ole kovin pitkäaikaista ja töihin päästyään eteneminen uralla ihan siedettävää. Tietysti alussa vaaditaan erinäinen määrä vuosia kokemuksen hankkimiseen. Mutta kumma kyllä tehtävät jakutuvat kokemuksen karttuessa näin: Asemaltaan ylimmän ja yleisjohdon tehtävissä 22 %, keskijohdossa 27 %, asiantuntijoina 30 % ja toimihenkilötasolla 14 %. Nuo luvut ovat SEFE:n sivuilta.

Jos nyt sota aloitetaan, niin anna vastaavat tradenomien työttömyysluvut ja sijoittuminen eri tason tehtäviin.

Ja tiedätkö mitä. Opisekelen johtamista ja organisointia. Juuri sitä mitä haluankin. Ja lukioonkin menin ihan itse. Ja olen kyllä joutunut kuuntelemaan rahoitusta ja esim. laskentatoimea opiskelevien vittuilua, kun on muka tuo oma aine täyttä sontaa. Ja rahoituksen opiskelijoiden joukossa on varmaan eniten kusipäitä, vaikka sinnekin fiksujakin mahtuu. Joten älä nyt ainakaan niiden perusteella kaikkia ekonomeja niputa samaan kastiin.

Ja mitään kontaktiverkkoja en ole luonut. Eikä ole nekään kaverit joita tuolla koulussa fiksuna pidän. Tarkoitan tällä sitä, että tungetaan itsensä jokaiseen mukatärkeään "vastuulliseen" luottamustehtävään, käydän vähintään kerran viikossa bileissä ja päälle vielä kaikki yrityksiin liittyvät :david: -viritykset. Ja niitä pahimpia nuoleskelijoita katsotaan ainakin fiksumpien joukossa vähän säälittävästi.

Ja ei mulla tuo selkeä linjaus ikinä mikään salaisuus ole ollut. Mutta et kai nyt väitä, että ekonomit ovat muka ihan kädettömiä. En itse ainakaan luule, että fiksut (mutta vain fiksut) tradenomit eivät osaisi teoria tasolla mitään.

Kylläpä on keskustelu mennyt pahasti OT aiheesta. Itseäni ei vähempää voisi työpaikalla kiinnostaa onko se työkaveri inssi, tradenomi, humanisti, teknikko vai mikälie maisteri. Jännä, että joillekin on niin hirveän tärkeä saada arvostusta pelkän tittelin perusteella (ja kenen titteli on isoin ja kaunein). Kyllä sen aika äkkiä näkee päälle osaako kaveri hommat vai pitääkö opettaa mitenpäin sitä ruuvimeisseliä pidetään kädessä.

Itse aiheeseen liittyen olisi kiva kuulla onko kukaan käynyt ko. jatkokoulutusta tai onko tietoa mitä siellä oikeasti pitäisi oppia ja mihin sen pitäisi antaa valmiudet? Näitähän tässä on jo moneen kertaan peräänkuulutettu.

:offtopic:
En syö muroja :/

Toki ekonmeissakin on paljon fiksuja mutta ottaa päähän vain se asenne, että lähtökohtaisesti muun koulutuksen saaneet kelpaavat lähinnä saappaita putsaamaan. Varsin hyvin tiedät tämän asenteen teidän koulun keskuudessa.

Kaikki koulutukset ovat mielestäni tarpeellisia ja niitä ei pitäisi mitään vähätellä. Oli sitten kuinka korkeakoulutettu tai käytännön linjalta esim. sähkö tms. valmistunut jonka työpanosta tarvitaan yhteiskunnassa aivan yhtä paljon.

Olen yleisesti vastaan ihmisiä jotka gategorisoivat ihmisiä koulutuksen mukaan ja tätä ilmiötä en ole huomannut missään muualla kuin Kauppakorkeakoulussa.

se siitä ja takaisin aiheeseen.

Käsittämättömän lapsellista lätinää. En tiedä, mikä on koulutuksesi, mutta ainakaan et anna kovinkaan hyvää käsitystä omista älynlahjoistasi. Kerropa nyt tädille, mikä noin katkeroittaa? Ei aikuisella ihmisellä pitäisi olla mitään syytä ruveta tuolla tapaa netissä riehumaan.

Henk.koht olen sitä mieltä, että jos ihminen on hyvä(=pätevä), hän pärjää elämässä vaikkei kävisi päivääkään koulua peruskoulun jälkeen. (tunnin pari tällaista tyyppiä, ja molemmilla on ainakin pirusti rahaa ja titteli, kun yrittäjäksi voi aina ruveta.) Jos taas on mamman pikku kullanmuru, joka ei osaa kengännauhojaan solmia, ei se koulutus siinä paljon paina.

Toki monilla aloilla sen koulutuksen tuomat tiedot ovat pärjäämisen kannalta välttämättömiä, sitä en kiellä ensinkään. Olisi minullakin nykyisessä hommassa tekemistä, ellen olisi amk:ia käynyt. Silti en näe mitään syytä alkaa messuta amk:n ylivertaisuutta; koulutus oli minulle tarkoituksenmukainen, mutta ei se siitä mitään maailman ihmeellisintä tee.

EDIT: quote ei tominut...Relicille siis suunnattu.

Viimeksi muokattu:
reinhardt sanoi:
Toki monilla aloilla sen koulutuksen tuomat tiedot ovat pärjäämisen kannalta välttämättömiä, sitä en kiellä ensinkään. Olisi minullakin nykyisessä hommassa tekemistä, ellen olisi amk:ia käynyt. Silti en näe mitään syytä alkaa messuta amk:n ylivertaisuutta; koulutus oli minulle tarkoituksenmukainen, mutta ei se siitä mitään maailman ihmeellisintä tee.

EDIT: quote ei tominut...Relicille siis suunnattu.

en ole missään vaiheessa messunnut minkään koulutuksen puolesta lueppa tarkemmin ennenkuin mouhoat.

:david:

Jaksaakohan kukaan lukea, jos kirjoittelen tähän? Tämä on oikeasti aika puuduttavaa keskustelua. Kirjoitan nyt kuitenkin kun aiheesta jonkin verran tiedän.

Ensinnäkin täytyy todeta, että Researcher puhuu melkoisesti asiaa. Sen verran olen minänkin tutkimusmaailmaa nähnyt, että on todella helppo ymmärtää kaikki nuo ajatukset. Lej tuossa sanoi, että ei ole moista havainnut - niinpä, en minäkään vielä graduvaiheessa tiennyt yliopistomaailmasta oikeasti mitään.

Minulla on samalta alalta sekä AMK- että yliopistotutkinto. Olen siis melko pätevä kommentoimaan noiden tutkintojen eroja, mutta vain OMIEN tutkintojeni osalta! Etenkin AMK-tutkinnoissa on todella paljon koulukohtaisia eroja ja samojen koulujenkin sisällä on vuosien varrella tapahtunut (toivottavasti) pajon uudistuksia. Kuten joku tuolla aiemmin jo sanoikin, on mahdotonta tehdä yleistyksiä AMK-tutkintojen tasosta, sillä taso on todella vaihtelevaa. Toisaalta täytyy sanoa, että varmasti sitä vaihtelua on myös yliopistotutkintojen tasossa.

Niin, ne omien tutkintojeni erot ovat aika selvät siltä osin, että AMK:ssa oli enemmän käytäntöä ja yliopistossa teoriaa. Se kuitenkin yllätti, että opiskelu yliopistossa ei ollut juurikaan vaativampaa kuin AMK:ssa opiskelu. Sitä odotti paljon haasteita ja vaativia kursseja, mutta kovin paljon ei niitä tullut. Lisäksi tuo käytännön ja teorian ero ei ollut kovinkaan suuri: esimerkiksi ammattikorkeakoulun päättötyöhön vaadittiin teoriaa ja käytimme samoja tieteellisen kirjoittamisen oppaita kuin yliopistossa. Silloin ajattelin, että gradu on sitten varmaan joku tosi hieno ja iso juttu, mutta graduntekovaiheeseen päästyäni tajusin, että eipä tässä niin valtavan suurta eroa siihen päättötyöhommaan ole (=ei ollut iso juttu). AMK:n kursseilla käytettiin myös samoja kirjoja kuin ylioiston kursseilla. Toki eroa oli, mutta mielestäni sitä oli liian vähän. Vaikka muutosta on varmasti tapahtunut, ei asiat ole välttämättä menneet oikeaan suuntaan. Käsittääkseni ammattikorkeakouluissa opetushenkilöstön tehtäviin kuuluu nykyisin tutkimuksen tekeminen - wtf! Eikö AMK:jen ja yliopistojen välillä pitäisi oikeasti olla jotain eroa?

tiedän sen, että niitä paperita varmaan kirjoitellaan tutkimusmaailmassa esim. helposti vain pisteiden kerääminen mielessä. Voin olla väärässä, mutta oletan, että eri aloilla voi olla eroa niiden papereiden hyödyllisyyden välillä.

Kävitkö Tiukkis ensin AMK:n? Ja missä kouluissa olit? Itse gradua nyt tekevänä voin sanoa, että kandin tehneenä ei se nyt kovin vaikealta tunnu, kun on päässyt alkuun. Vähän laajempi teoriaosa ja päälle empiriaa. Mutta ilman kandia olisin kyllä ihan hukassa. Mutta kyllä se gradu monelle on aika iso juttu, ja jotta sen saa tehtyä, niin vaatii monelta aika paljon pinnistelyä. Tosin pitää muistaa, että gradut ovat erilaisia eri kouluissa. Aika naurettavia tekeleitäkin olen nähnyt.

Voitko sinä tai joku muu kertoa minkälainen on päättötyö. Pituus keskimäärin, minkä verran teoriaa, kuinka tieteellinen, missä ajassa ne yleensä tehdään?

Mielenkiintoisia kommentteja suunnalta jos toiseltakin. Itse olen myös sitä mieltä, että millä perusteella oikeasti on tällainen päätös tehty, että tarvitaan yleensäkin ylempi AMK-tutkinto? Itse en pidä moista tutkintoa missään nimessä järkevänä. Ymmärryskyvyn yli menee se, että kuka on hoksannut, että tradenomit ovat nykyisissä työtehtävissään alikoulutettuja.

Tätä ylemmän tutkinnon mantraa on kuitenkin paukutettu jo niin kauan, että en kyllä yhtään ihmettele, että se vihdoinkin tuli taas tapetille. Mielenkiintoista tosiaan olisi tietää, että kuinka kauan kyseinen setti kestää ja mikä on sen laajuus?

Itse AMK:n käyneenä mietin kyseistä vaihtoehtoa baarissa keskusteltuani vanhan luennoitsijan kanssa, jonka näkökulmasta olisin optimaalinen henkilö suorittamaan kyseistä tutkintoa kunhan se vain saadaan käyntiin. Valitsin kuitenkin jatkokoulutuspaikaksi kauppakorkean, koska näin, että sieltä suunnalta saan enemmän tieteellisen lähestymistavan käytännön asioihin, joita AMK:ssa olen oppinut ja näin on tähän mennessä toteutunutkin. Pakko kyllä myöntää, että tuon AMK:n surffaa läpi lähes minkä tasoinen kaveri tahansa, ei voi ainakaan siitä olla kiinni. Ja sama pätee kyllä kauppakorkeaan, tai ainakin omat kokemukset näin sanoo. Eri asia sitten, mikä on oikeasti oppimisen taso siinä vaiheessa, varsinkin gradua työstettäessä. Mutta kuitenkin pointtina oli se, etten henkilökohtaisesti pidä kyllä kauppakorkeaa yhtään sen vaikeampana kuin AMK:ta. No meni aika lailla off-topic.

Ken nyt tuleekaan valitsemaan kyseisen koulutusmuodon, niin en häntä varmasti moiti, mutta suosittelen kyllä tutkimaan kriittisesti koulutuksen sisältöä ja sitä, että onko sillä oikeasti jotain annettavaa ja hyötyä tulevaisuuden kannalta. Turha verkkokalvoja rasittaa turhalla tiedolla, minkä pystyy itseopiskelullakin saavuttamaan. Tietenkin mielipiteeni saattaa olla harhaa, jos ylempi tutkinto tarjoaa mielenkiintoisen ja tieteellisen tavan tutkia asioita.

Ikävää vain on se tosiseikka, että nykyään tradenomien sisäänottoprosentti on niin suuri, että ei varmasti ole työllistymisprosentti tavattoman suuri. Mutta näin taitaa olla koko korkeakoulumaailmassakin. Minun puolestani saisi sisäänottoprosentteja pudottaa huolella ja tutkia valintaperusteita uudelleen. Aivan turhaa yleensäkään ottaa kouluun mitään ulkolukutaitoisia kavereita, jotka ovat saman tien sormi suussa kun pitää oikeasti ajatella omilla aivoilla ja sen jälkeen se gradu roikkuu 10 vuotta.

ppk sanoi:
Mielenkiintoisia kommentteja suunnalta jos toiseltakin. Itse olen myös sitä mieltä, että millä perusteella oikeasti on tällainen päätös tehty, että tarvitaan yleensäkin ylempi AMK-tutkinto? Itse en pidä moista tutkintoa missään nimessä järkevänä. Ymmärryskyvyn yli menee se, että kuka on hoksannut, että tradenomit ovat nykyisissä työtehtävissään alikoulutettuja.

Tätä ylemmän tutkinnon mantraa on kuitenkin paukutettu jo niin kauan, että en kyllä yhtään ihmettele, että se vihdoinkin tuli taas tapetille. Mielenkiintoista tosiaan olisi tietää, että kuinka kauan kyseinen setti kestää ja mikä on sen laajuus?

Itse AMK:n käyneenä mietin kyseistä vaihtoehtoa baarissa keskusteltuani vanhan luennoitsijan kanssa, jonka näkökulmasta olisin optimaalinen henkilö suorittamaan kyseistä tutkintoa kunhan se vain saadaan käyntiin. Valitsin kuitenkin jatkokoulutuspaikaksi kauppakorkean, koska näin, että sieltä suunnalta saan enemmän tieteellisen lähestymistavan käytännön asioihin, joita AMK:ssa olen oppinut ja näin on tähän mennessä toteutunutkin. Pakko kyllä myöntää, että tuon AMK:n surffaa läpi lähes minkä tasoinen kaveri tahansa, ei voi ainakaan siitä olla kiinni. Ja sama pätee kyllä kauppakorkeaan, tai ainakin omat kokemukset näin sanoo. Eri asia sitten, mikä on oikeasti oppimisen taso siinä vaiheessa, varsinkin gradua työstettäessä. Mutta kuitenkin pointtina oli se, etten henkilökohtaisesti pidä kyllä kauppakorkeaa yhtään sen vaikeampana kuin AMK:ta. No meni aika lailla off-topic.

Ken nyt tuleekaan valitsemaan kyseisen koulutusmuodon, niin en häntä varmasti moiti, mutta suosittelen kyllä tutkimaan kriittisesti koulutuksen sisältöä ja sitä, että onko sillä oikeasti jotain annettavaa ja hyötyä tulevaisuuden kannalta. Turha verkkokalvoja rasittaa turhalla tiedolla, minkä pystyy itseopiskelullakin saavuttamaan. Tietenkin mielipiteeni saattaa olla harhaa, jos ylempi tutkinto tarjoaa mielenkiintoisen ja tieteellisen tavan tutkia asioita.

Ikävää vain on se tosiseikka, että nykyään tradenomien sisäänottoprosentti on niin suuri, että ei varmasti ole työllistymisprosentti tavattoman suuri. Mutta näin taitaa olla koko korkeakoulumaailmassakin. Minun puolestani saisi sisäänottoprosentteja pudottaa huolella ja tutkia valintaperusteita uudelleen. Aivan turhaa yleensäkään ottaa kouluun mitään ulkolukutaitoisia kavereita, jotka ovat saman tien sormi suussa kun pitää oikeasti ajatella omilla aivoilla ja sen jälkeen se gradu roikkuu 10 vuotta.

word :thumbs:

Voiko tuossa olla harhaa, että ne jotka ovat käyneet sekä ammattikorkean että yliopiston, ovat muutenkin sen verran fiksuja, että ei tuota läpipääsy vaikeuksia. Itse väitän yhä, että kaikki tradenomit eivät ole niin fiksuja. Ja jos alla on jo amk-tutkinto pitää muistaa, että sen jälkeen ei varmaan opiskelu yliopistossa tunnu niin vaikealta, kun on hyvät pohjatiedot. Ja yleensä sitten muutenkin vähän kypsempi.

Edit: En myöskään kiellä, etteikö kauppakorkeassa olisi sinne kuulumattomia ihmisiä, jotka rimaa hipoen valmistuvat, kun ne väkisin sieltä ulos työnnetään.

Researcher on kyllä vittuuntunu yliopistoon huolella! Ei sillä, eipä omatkaan kokemukseni paljon mieltä ylentävämpiä ole. Yliopiston tutkimusmaailmasta mitään tietämättömät tuntuu oikeesti kuvittelevan, että se työ on jotain ihanan luovaa ja vapaata ja sädehtivää. Suurta tiedettä ja neroutta. Oikeesti se on sitä, että pieniä ihmisiä paiskotaan suurten johtajien mielenliikahdusten mukaan, siloitellaan tutkimustuloksia ja suuren "gurun" nimellä saadaan ne läpi johonki arvostettuun lehteen.

Mä haluun nyt väittää vastaan siinä, kun täälä elää käsitys että yliopisto= teoria ja AMK=käytäntö ja ammatti. Yliopistosta valmistuu myös aika moneen ammattiin! Siitä voi olla montaa mieltä, miten käytännönläheistä noilla aloilla opetus on mutta opiskelun päätteeksi saa virallistetun ammattinimikkeen. Ja kai sielä AMK:ssakin jotain teoriaa opetetaan. Vähän heikoilla ollaan, jos ei.

Nimim. yliopistossa ammattiin opiskeleva

l Voitko sinä tai joku muu kertoa minkälainen on päättötyö. Pituus keskimäärin sanoi:
Ammattikorkeakoulun päättötyö/opinnäytetyö on laajuudeltaan 10 opintoviikkoa/ 15 ects pistettä. Pituus keskimäärin 30 - 60 sivua + liitteet. Teoria muodostaa työstä 1/3 ja loput on tutkimus/projektin kuvausta ja arviointia. Opinnäytetyö voi siis olla kvalitatiivinen tai kvantitatiivinen tutkimus tai projekti, opinnäytetyön tavoitteena on kehittää työelämää ja opiskelijan omaa asiantuntijuutta. Ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tulee siis olla jollain lailla sidoksissa työelämämään, toisin kuin yliopistossa tehtävien gradujen. Opinnäytetyön raportin tulee olla tutkimusviestinnän vaatimusten mukaisesti tehty. Sitä en osaa sanoa kuinka kauan tekemiseen menee, itsellä meni vuosi, joku on tehnyt puolessa vuodessa ja toisilla on mennyt kaksikin vuotta.

kas-vain sanoi:
Eikös MBA-tutkinto ole ollut jo aikoja sitten olemassa myös suomessa? Tämähän siis ylempi korkeakoulututkinto amk-väylää pitkin.

Eipä ole MBA:lla mitään tekemistä amk:n kanssa. Yleensä tarvitset aiemman yliopistotutkinnon (kanditaso riittää) kaikissa Euroopan maissa tai Jenkeissä, ja useamman vuoden työkokemuksen johtotehtävistä.

Kyse on siis Master-tason tutkinnosta, eikä mistään amk-jatkotutkinnosta.

Eiköhän alunperin jo menty metsään kun opisto nimi piti muuttaa "korkeakouluksi". Koska se ei ole korkeakoulu. Olisi pitänyt asiat yksinkertaisena eikä alkaa pataa hämmentään enempää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom