YLE: Vaakakapina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tampio
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä tähän itse vaakakapinaan tulee, niin lienee ihan tervetullut vaihtoehto käsitellä koko syömisen konseptia. Monilla "perus tallaajilla" tuntuu menevän niin yli ymmärryksen tämä fitnesshömpötys, kun sitä joka tuutista tulee. Koko käsitys painonhallinnasta on ihan viturallaan. Itse käytän jonkin verran lisäravinteita ja syön omia mehukeitto/kaurahiutale/raejuusto -mössöjä, mutta se vain sopii itselle. Useaan kertaan joku on töissä tai koulussa lähestynyt asiaa tyyliin:"Pitäisikö minunkin syödä noin, kun haluaisin pudottaa painoa?". Ei tarvitse. Monille järkevämpi ratkaisu on paljon yksinkertaisempi ja kyllä, voit pudottaa painoa ja elää terveellisesti, vaikka käyttäisit maitoa, perunoita, lihapullia, leipää jne. Fitnesshömppä on saanut monet ihmiset ihan sormi suuhun koko järkevän syömisen suhteen. Ei ruokien punnitseminen ja makrojen yms laskeminen ole terve tai optimaalinen tapa suhtautua syömiseen. Se on pakkomielteistä. Vaikka miten sen voi selittää lajiin liittyvällä panostuksella jne jne, niin suhde ruokaan on vähintäänkin outo ja ollaan vähintään borderline-syömishäiriöisiä. Eivät syömishäiriöt rajoitu vain anoreksiaan tai bulimiaan.

Siksi ymmärrän kyllä oikein hyvin tämän vaakakapinan idean, että orjallisen laihdutuksen sijaan etsitään ja opetellaan rauhassa ja vähitellen pieniä muutoksia, jotka vievät parempaan suuntaan ja joista voi pitää kiinni myös pitkällä tähtäimellä. Siitä ne pysyvät tulokset tulevat eivätkä mistään syyllisyyden puuskassa tai fitnessmitat mielessä kiiluen aloitetuista täyskäännöksistä.

Silti väitän, että yksi suurimmista tekijöistä painonpudotuksen vaikeudessa on se, ettei vaan kerta kaikkiaan osata kvantifioida yhtään mitään omassa ruokavaliossa ja jos "yritetään vähän pudottaa painoa", se tarkoittaa muutamaa ylimääräistä kävelylenkkiä viikossa ja annosten pienentämistä. Ei päästä laihdutuksessa alkuunkaan tai homma seisahtaa parin kuukauden jälkeen. En sano, että kaloreiden laskeminen ja ruokien punnitseminen olisi sen parempi kuin ns. perusjärkevät muutokset vähä kerrallaan, mutta puhdas intuitio ei ole välttämättä ratkaisu, koska ei vaan tiedetä mitä tehdään. Muuan koekin tehtiin, jossa ylipainoiset arvioivat energiansaantinsa alakanttiin, kun taas hoikat yläkanttiin.

Silti väitän, että yksi suurimmista tekijöistä painonpudotuksen vaikeudessa on se, ettei vaan kerta kaikkiaan osata kvantifioida yhtään mitään omassa ruokavaliossa ja jos "yritetään vähän pudottaa painoa", se tarkoittaa muutamaa ylimääräistä kävelylenkkiä viikossa ja annosten pienentämistä. Ei päästä laihdutuksessa alkuunkaan tai homma seisahtaa parin kuukauden jälkeen. En sano, että kaloreiden laskeminen ja ruokien punnitseminen olisi sen parempi kuin ns. perusjärkevät muutokset vähä kerrallaan, mutta puhdas intuitio ei ole välttämättä ratkaisu, koska ei vaan tiedetä mitä tehdään. Muuan koekin tehtiin, jossa ylipainoiset arvioivat energiansaantinsa alakanttiin, kun taas hoikat yläkanttiin.

Juuri näin. On todella iso haaste muuttaa käsitys siitä, miten "laihtua järkevästi" ja ylläpitää se miellyttävä ja terveempi fysiikka. Ja henkilökohtaisella tasolla nimenomaan, aika isoja vaihteluita on edes fysiologisesti optimaalisella kehon rasvaprosentilla. Puhumattakaan siitä, minkä rasvaprosentin kukin itselleen hyväksi kokee tai millaista kuntoa on realistista tai kiinnostavaa ylläpitää.

Nykyään(tai no jo pitkään) ihmiset aivan idioottimaisesti sortuvat kokeilemaan jotakin ihmedieettejä. Ei ole beginnerin esiintuomaa käsitystä siitä, että miten laihdutaan saatikka pysytään ok kunnossa ilman jotain superdieettiä. Toki tietyssä mielessä on menty parempaan suuntaan, että näissä ravintotouhuissa on enemmän oikeaa tietoa tarjolla. Silti vain fiksuiksi tai jopa älykkäiksi lukemani ystävät tai tutut kevät toisensa jälkeen pitävät jotain kituutusdieettiä eivätkä pysty uskomaan, että laihtua voi hyvin pienelläkin näläntunteella. Todellista näläntunnetta joutuu sitten kokemaan osa kun mennään alhaisiin rasvoihin, mutta silloin yleensä tiedetään mitä tehdään. Ainakin sinne päin. Eli tavallaan kyllä uskotaan, että "juu kyllä sinä ehkä osaat ja jaksat dieetata järkevästi", mutta kuitenkin itse: "no mä nyt vaan haluan tällaisen nopean startin, että pysyy motivaatio yllä". Ja sitten se ei kuitenkaan koskaan pysy. On mielenkiintoista ja hieman hämmentävää, miten usein ihmiset toistavat virheitään näissä laihdutusprojekteissa. Mutta tosiaan, kyllä jollekin uudelle lähestymistavalle koko dieettaamista kohtaan on mun mielestä tilausta.

Pitää varmasti paikkansa. Tavallaan tuo kuitenkin asia liippaa samaa asennevammaa, josta tässä ketjussa on ollut puhetta: valitettavan yleisesti vallalla olevan ja tässäkin ketjussa tuputetun ajattelutavan mukaan laihduttamisen pitäisi olla helppoa ja pelkästään yksinkertaisen päätöksen takana eikä sen eteen tarvitse tehdä muuta kuin "lopettaa herkkujen mättäminen" eikä sitä ymmärretä tai myönnetä, että todellisuudessa onnistuminen vaatii enemmän tai vähemmän tietoa ja realistista ruokamäärien sekä oman kulutuksen arviointia. Siinä, missä joku vetää syömiset nolliin tavalla, jota ei voi jatkaa pitkän päälle, joku toinen vain jättää herkut pois ja ajattelee sen riittävän, vaikka hänen osaltaan ne herkut eivät ole mikään ongelma ja tästä seuraa, kuten mainitsit, että tuloksia ei tule ja tästä seuraa sitten turhautuminen. Molemmat ovat seurausta tästä liiasta yksinkertaistamisesta ja onnistuminen vaatii painonhallintaan suhtautumista pitkäkestoisena projektina, joka edellyttää kokeilua ja asioiden selvittämistä ja jossa vastamäetkin kuuluvat välillä asiaan. Se, kannattaako niitä toimivia ratkaisuja hakea ruokavaa'an ja päivittäisten omapainotsekkien avulla vai vain tuntumalla kokeilemalla ja vaikutuksia pitkällä tähtäimellä seuraamalla, on sitten ihmisestä kiinni.

Jos ajatellaan Laihdutusta kaupallisena tuotteena, niin 90% epäonnistuu (keksin ihan itse tämän luvun) eli ostettu tuote ei toimi.
Jos ostetaan joku muu tuote, joka toimii vaan 10%:lla kuluttajista niin mitä mieltä olet. Onko tuote silloinkin hyvä? Onko 90% tuotteen ostajista vaan niin idiootteja/saamattomia/aivottomia, että vika on heissä eikä itse tuotteessa? Vai voisiko mitenkään olla niin, että itse tuotteessa eli Laihdutuksessa voisi olla jotain vikaa..?

Tuohan on Laihdutuksen myyjille erinomainen tuote. Voidaan myydä se uudestaan ja uudestaan pari kertaa vuodessa vuosien ajan, ollen samalla hyvällä asialla. Hidas ja maltillinen elintapojen/ruokasuhteen muuttaminen ilman pussikeittoja, proteiinipatukkoja yms. on taas todella vaikea tuotteistaa. [/salaliittoteoria].

Hyvää keskustelua, mutta jotenkin jossain kohdassa tuntuu, että ajatellaan tiedolla voitavan hallita elämää. Ei voi. Itse lihoin opiskelujen loppuvaiheessa 94 kg -> ++110 kg ja samassa ajassa lihakset hävisi aivan. Tiukasta kamppailu- ja voimaurheilijasta tuli puolessa vuodessa huonosti voiva läski. Ei ollut tiedosta kiinni, vaan kyvystä hallita muutosta, elämän muutosta, vaatimusten muutosta ja liikunnan määrän muutosta.

Valmistuttua aloin hävittämään läskiä ja palauttamaan suorituskykyä. Suorituskyky tulikin takaisin vajaassa vuodessa, mutta läskin kanssa oli aika lailla vaikeampaa. Sitten kuoli tuore kihlattu onnettomuudessa ja jäin rahattomaksi yksinhuotajaksi 1-vuotiaan kanssa, En lihonut vaan laihduin alle 80 kilon neljässä kuukaudessa. Suorituskyky säilyi, kun en osannut surra kuin salilla. Toivuttuani päätin pitää painon ikuisesti alle 91 kilon ja tämä vimeinen vaihe on ollut ainut tietoisesti hallittu juttu. Painon putoaminenkin oli vain reaktio suruun ja menetykseen.

Minusta ei pidä luulla, että tiedolla tai osaamisella pääsääntöisesti hallitaan elämää. Joku voi siihen pystyä, mutta suurin osa ei pysty. Harjoittelemalla siihen voi saada otetta, mutta se vaatii aikaa. Nuorena varsinkin pitäisi olla utelias oman persoonallisuutensa suhteen ja olla itselleen edes vähän armollinen. Tällainen vanha ruuna voi vaatia itseltään sisäkuria, kun sisäeritys ei enää hallitse elämästä kuin 95 %:a.

Hyvää keskustelua, mutta jotenkin jossain kohdassa tuntuu, että ajatellaan tiedolla voitavan hallita elämää. Ei voi.

Minusta ei pidä luulla, että tiedolla tai osaamisella pääsääntöisesti hallitaan elämää.

Hyvin sanottu. Näin voi ihminen hyvin pitkään luulla, tuurilla varmaan läpi koko elämän. Mutta on ylimielistä, ehkä jopa grandioottista kuvitella, että "minä kyllä handlaan aina vaikeudet terveillä tavoilla ja minä en koskaan voisi menettää kontrollia omien elämäntapojeni suhteen". Siinä tapauksessa 1.) Ei ole tullut "riittävän rajuja" vastoinkäymisiä elämässä tai 2.) Tämän henkilön on juurikin helpoin käsitellä ne vaikeudet niiden omien rutiineiden avulla. Kumpikaan näistä vaihtoehdoista(rutiinien menettäminen tai rutiinien ylläpitäminen) ei ole toteuttajalleen helpompi tai vaikeampi. Jos elämässä vaikeina aikoina turvaudut jälkimmäiseen vaihtoehtoon, ei kyse ole itsekurista, kovasta henkisestä kantista, periksiantamattomuudesta tai mistään muustakaan ylevästä, se on vain sinulle helpoin ja paras tapa käsitellä asioita. Ja hyvä niin. Siitä kannattaa olla tyytyväinen, mutta se ei kuitenkaan ole mikään meriitti tai mahdollisuus yrittää nousta niiden yläpuolelle, jotka vaikeina aikoina ovat kykenemättömiä pitämään kiinni näistä rutiineistaan. Helvetisti helpompaa ainakin omalla kohdallani ovat olleet ne asiat/tilanteet, jotka olen käsitellyt vaikka kovien treenimäärien, tarkkojen syömisten ym kontrolloinnin kautta. Jos taas nämä rutiinit ovat jossain toisessa tilanteessa romahtaneet, niin paljon enemmän se on itsekuria ja työtä vaatinut nimenomaan taas nousta ylös ja mennä eteenpäin.

...Jos ajatellaan Laihdutusta kaupallisena tuotteena, niin 90% epäonnistuu (keksin ihan itse tämän luvun) eli ostettu tuote ei toimi.
Jos ostetaan joku muu tuote, joka toimii vaan 10%:lla kuluttajista niin mitä mieltä olet. Onko tuote silloinkin hyvä? Onko 90% tuotteen ostajista vaan niin idiootteja/saamattomia/aivottomia, että vika on heissä eikä itse tuotteessa? Vai voisiko mitenkään olla niin, että itse tuotteessa eli Laihdutuksessa voisi olla jotain vikaa..?

Hyvää tekstiä, ja kiteyttää sen miksi suurin osa laihdutuksista ja dieteistä epäonnistuu. Omasta mielestäni, jos ostettu laihdutus epäonnistuu, niin syy on lähtökohtaisesti tekijässä. Oikeasti ammattitaitoinen valmentaja tunnistaa ihmisen tarpeen ruokavalio/elämäntapamuutoksessa ja toimii tämän mukaan. Oikeasti ylipainoisella ja henkisesti epävakaalla yksilöllä ruokavalion grammojen mittailu on yhtä kaukana kuin 200kg maastaveto. Ikävä kyllä näitä ammattitaitoisia ihmisiä on Suomessa vielä suhteellisen vähän.

Toki tästä tulee ongelma silloin kun terveyden kanssa työskentelystä tehdään raakaa bisnestä, jolloin ammattilaisten pitäisi voida tehdä se tärkeä arvovalinta siitä miten työtään tekee.

Jotain tästä prosessin tärkeydestä kertoo se, että esimerkiksi jenkeissä suurin pudottaja -ohjelman kilpailijoista ja laihtujista suurin osa ottaa painoaan reippaasti takaisin seuraavan 1-3 vuoden aikana. Toki tähän vaikuttaa paljon myös ympäristö ja sosiaalinen toiminta. Jos se ei muutu niin käytösmalleja on vaikea muuttaa. Sama pätee tavallaan alkoholisteihin ja muihin päihteiden väärinkäyttäjiin.

Hyvää keskustelua, mutta jotenkin jossain kohdassa tuntuu, että ajatellaan tiedolla voitavan hallita elämää. Ei voi.

....

Minusta ei pidä luulla, että tiedolla tai osaamisella pääsääntöisesti hallitaan elämää. Joku voi siihen pystyä, mutta suurin osa ei pysty. Harjoittelemalla siihen voi saada otetta, mutta se vaatii aikaa.

Tietoa on sekin, että ymmärtää elämäntilanteiden muutosten vaikutuksen tunteisiin ja tekemisen motiiveihin. Järkiajattelua on esim. pysyä entistä tarkemmin erossa alkoholista, jos kokee vaikean vaiheen elämässään, sillä tietää alkoholin vaikutukset muuttuneeseen mielialaan ja tästä aiheutuvat riskit. Pitää olla tietyllä tavalla herkkä omalle toiminnalleen, jotta näkee sen muutokset ja voi edes yrittää miettiä, mistä ne johtuvat. Samaan herkkyyteen ollaan heräämässä syömisen suhteen. Miksi mieleni tekee tavallista enemmän mieli kakkua? Olenko tuntenut oloni entistä yksinäisemmäksi viime päivinä? Mistä vastaavasti yksinäisyyden tunne johtuu? Tältä pohjalta tieto, tunne ja kontrolli nivoutuvat hyvin tiiviisti yhteen ja vierastan ajatusta että tiedolla olisi toissijainen merkitys elämänhallinnassa. Voi myös olla, että käsitän tiedon eri tavalla kuin sinä.

Yksi tärkeimmistä tietoon liittyvistä pointeista ketjun aiheeseen liittyen on ruokavalion merkitys kasvavalle lapselle. Lapsen koukuttaminen sokeripitoiseen ruokaan ja altistaminen kakkostyypin diabetekselle teini-ikään mennessä ei ole kovin kaukana lastensuojelurikoksesta. On helppoa antaa lapselle mitä tämä haluaa ja samalla hiljentää herkkujen perään huutava suu, mutta pitää tietää mikä on parasta ja omata itsekuria sen toteuttamiseen. Sama pätee aikuisiällä. Jahka edes levein suuntaviivoin tiedetään terveellisen ruokavalion palaset, voiko elämä missään vaiheessa mennä huonompaan suuntaan niitä noudattaessa, vaikka intuitio huutaisi rasvaa ja sokeria?

Hyvin sanottu. Näin voi ihminen hyvin pitkään luulla, tuurilla varmaan läpi koko elämän. Mutta on ylimielistä, ehkä jopa grandioottista kuvitella, että "minä kyllä handlaan aina vaikeudet terveillä tavoilla ja minä en koskaan voisi menettää kontrollia omien elämäntapojeni suhteen". Siinä tapauksessa 1.) Ei ole tullut "riittävän rajuja" vastoinkäymisiä elämässä tai 2.) Tämän henkilön on juurikin helpoin käsitellä ne vaikeudet niiden omien rutiineiden avulla. Kumpikaan näistä vaihtoehdoista(rutiinien menettäminen tai rutiinien ylläpitäminen) ei ole toteuttajalleen helpompi tai vaikeampi. Jos elämässä vaikeina aikoina turvaudut jälkimmäiseen vaihtoehtoon, ei kyse ole itsekurista, kovasta henkisestä kantista, periksiantamattomuudesta tai mistään muustakaan ylevästä, se on vain sinulle helpoin ja paras tapa käsitellä asioita. Ja hyvä niin. Siitä kannattaa olla tyytyväinen, mutta se ei kuitenkaan ole mikään meriitti tai mahdollisuus yrittää nousta niiden yläpuolelle, jotka vaikeina aikoina ovat kykenemättömiä pitämään kiinni näistä rutiineistaan. Helvetisti helpompaa ainakin omalla kohdallani ovat olleet ne asiat/tilanteet, jotka olen käsitellyt vaikka kovien treenimäärien, tarkkojen syömisten ym kontrolloinnin kautta. Jos taas nämä rutiinit ovat jossain toisessa tilanteessa romahtaneet, niin paljon enemmän se on itsekuria ja työtä vaatinut nimenomaan taas nousta ylös ja mennä eteenpäin.

Keskustelu polarisoituu helposti ääripäihin "äkillinen, dramaattinen elämänmuutos" ja "itsekuriton, laiska sohvaperuna". Väitän, että valtaosa (ainakin aikuisiän) lihomisista tapahtuu useiden vuosien perusmukavan elämän seurauksena. Puoli kiloa kuussa ei kovin kummoista ylensyöntiä vaadi, muutosta ei huomaa peilistä ajoissa ja vaa'allakaan ei kovin tiuhaan hypätä. Melko moni omasta tuttavapiiristäni on lihonut joitain kiloja parinkympin kynnyksellä, ehkä johtuen omilleen muuttamisesta ja ruokavaliomuutoksesta mutta myös siitä, että teinikroppa antaa hieman enemmän anteeksi kuin aikuisempi.

Hyvin sanottu. Näin voi ihminen hyvin pitkään luulla, tuurilla varmaan läpi koko elämän. Mutta on ylimielistä, ehkä jopa grandioottista kuvitella, että "minä kyllä handlaan aina vaikeudet terveillä tavoilla ja minä en koskaan voisi menettää kontrollia omien elämäntapojeni suhteen". Siinä tapauksessa 1.) Ei ole tullut "riittävän rajuja" vastoinkäymisiä elämässä tai 2.) Tämän henkilön on juurikin helpoin käsitellä ne vaikeudet niiden omien rutiineiden avulla.

:) Viisas asiantuntija tiedostaa ensimmäisenä oman asiantuntijuutensa rajat ja suhtautuu äärimmäisen varovaisesti toisen henkilön "opettamiseen" elämäntaidossa. Ihminen ei ole kone.

Höömy - lämmin osanotto sinua kohdanneessa suuressa menetyksessä ja kaikkea hyvää itsellesi ja lapsellesi. Elämä kantaa, vaikka hetkittäin se voi olla käsittämätön, epäoikeudenmukainen ja tarkoitukseltaan aina salattu.

Olen myös elämässäni törmännyt ihmisiin jotka eivät ymmärrä ettei lihominen välttämättä tapahdu nopeasti pelkkiä herkkuja mussuttamalla ja kotisohvalla makaamalla. Mielikuva laiskasta mässäilevästä lihavasta joka yllättäen unohtaa pitää huolta itsenstään tuntuu elävän hyvin vahvana. On kuitenkin selvä, että jos elämänsä 25 ensimmäistä elinvuotta kerää vähitellen muutaman ylimääräisen kilon per vuosi niin lopputulos on lihava aikuinen.

Valitettavan usein ainakin minun lapsuudessani minua itseäni syytettiin lihavuudesta/väärin syömisestä yms. Mutta mielestäni lapsen lihavuudesta ei voida syyttää lasta, enemmin pitäisi katsoa sinne vanhempien suuntaan. Eihän lapsi kykene hahmottamaan mikä on terveellistä tai hallitsemaan syömisiä aikuisen tavoin! Vanhempien vastuulla pitäisi olla lapsen hyvinvointi kaikin puolin. Valitettavasti vanhempiaan ei kuitenkaan voi valita, eikä lapsi itse välttämättä perheen tilannetta edes ymmärrä, tai osaa hakea apua vaikka pitäisi. Joten en voi käsittää miten lapsille tänä päivänä markkinoidaan kaikkea epätervellistä ja huolestuttavana pidän sitä että yhä useampi lapsi myös on ylipainoinen. :/

Äitini on ollut lihava, välillä sairaalloisen ylipainoinen, koko elämänsä. Hänen suhtautuminen ruokaan ja syömiseen on sairaalloista, syömishäiriöstä puhuisin hänen tapauksessa. Ja siihen yhdistettynä mielenterveydenongelmat ja ajoittain myös alkoholi, on elämä ollut vaikeaa. Lapsuudessani ei ollut säännöllisiä ruoka-aikoja, ei minkäänlaista oikeaa kontrollia mitä syödään tai järkeviä aterioita muutenkaan. Välillä oli myös aikoja ettei lämmintä ruokaa ollut tarjolla, kaapista/kaupasta piti itse hankkia syömistä silloin kuin halusi ja eihän lapsi osaa tehdä niitä järkeviä valintoja.

Oma lukunsa on lisäksi henkinen puoli. Minun identiteetti rakentui lapsesta asti sen mielikuvan varaan että olen todella lihava ja ruma enkä kelpaa mihinkään. Suurimman työn olen joutunutkin tekemään siellä henkisellä puolella. Mutta kun sen sain kuntoon niin ei elämäntapojen muuttaminen ole tuntunut vaikealta, vaikka niitä vaikeita aikoja välissä on ollutkin. Onneksi liikunta kuului jo lapsena elämääni ja aikuisena olen oppinut nauttimaan liikkumisesta vielä enemmän. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Beginner: tunteiden kanssa pärjäämistä nimitetään nykyisin osin tunneälyksi ja se on vähän sukua sellaiselle termille kuin "elämänhallinta". Ne ovat psykologialle ja sen sukulaistieteille tärkeitä ja toimivia käsitteitä. Ihmisen elämässä ne ovat kuitenkin toisenlaisia asioita. Hyvä elämänhallintsa tarkoittaa, että tietty tai jokin osa asioista on hallinnassa, mutta silti ihmiseen kuuluu vaikesti hallittava ja arvaamaton tunteiden ja ajattelun osuus, jonka täyttä hallintaa pidetään sairautena. Hyvälläkin elämänhallinnalla voi olla kateissa jotain osia ainakin aika ajoin. Vaikka itse olen oman liikumisen, syömisen ja päihteiden suhteen aika "natsi", en pidä niitten hallinnan osittaisia puutteita mitenkään erityisen synnillisenä asiana.

Minulla olisi se kahdeksan kiloa vielä matkaa tavoitteeseen. Ja seluliittipylly löytyy myös! Virallisesti BMI:n mukaan niitä ylipainokiloja olisi enemmänkin, ehkä 10-12, mutta en halua luopua ihan kaikista kurveistani. Ne ovat osa minua!! En tuntenut oloani normaalipainoisena kovin hyväksi, kun siihen asti ennen sairastumistani laihdutin, ja lähinnä siis vartalomallini takia. Minulla kilot lähtevät helposti ylävartalosta ja normaalipainon rajalla kylkiluut alkavat näkyä eikä tisseistä ole enää mitään jäljellä! :D Joten mielummin se pari kiloa saa olla läskiä ympärillä! Selluliittipylly ja turboreidet tuskin koskaan häviää joten niiden kanssa olen jo lähestulkoon oppinut elämään.

katso liitettä 140977
Siis onko tämä kuva tämänhetkisestä kunnosta? Miten on mahdollista, että olisit vielä ylipainon puolella, jos tuosta tiputat 8 kiloa? Näyttää normaalipainoiselta jo nyt.

Siis onko tämä kuva tämänhetkisestä kunnosta? Miten on mahdollista, että olisit vielä ylipainon puolella, jos tuosta tiputat 8 kiloa? Näyttää normaalipainoiselta jo nyt.

Kyllä, kuva on lähes tämänhetkisestä tilanteesta! Ja olen yhä virallisesti reilusti ylipainoinen. Olen 163 cm pitkä ja paino oli tänä aamuna tasan 79 kg, BMI 29,7 eli juuri olen päässyt luokkaan "lievä ylipaino". Tavoitteeseen on tästä hetkestä siis 7 kg, viime viikosta (ja kuvasta) painoa on lähtenyt kilon verran. :)

Ehkä olen hyvä esimerkki siitä, että BMI ei todellakaan kerro kaikkea tai ole aina ihan toimiva mittari. Tavoitteessani, 72 kilossa olisin yhä lievästi ylipainoinen, mutta omasta mielestäni jo aika "normaali". Tällä hetkellä käytän noin M tai 38/40 koon yläosia, joten tuolloin varmaan voi välillä mahtua jopa se S koko. Minulla rasva kertyy vahvasti reisiin ja persuksiin, ei vyötärölle. Ja lihastakin ehkä on jonkin verran mukana. Joskus vuosia sitten kävin kehonkoostumusmittauksessa, painoin silloin 76 kg ja laite määritteli minut "lihaksikkaaksi", toki rasvaakin löytyi mutta ei keskivartalosta. En tarkempia lukemia enää muista, pitää ehkä kaivaa lappu jostain esiin. Tarkoitus on kuitenkin nyt keväällä käydä uusimassa vastaava mittaus, kunhan paino alkaa olla samoissa lukemissa, ihan vertailun vuoksi ja mielenkiinnosta. :D

Oma BMI on 28.7 eli lievästi lihava tässä ollaan. Jos vertaa sinun ja minun vartalon mallia, niin sinulla on terveyden kannalta turvallisempi muoto kuin itselläni. Eikös tämä rasvarengas vyötärön ympärillä ole se kaikkein haitallisin? Tästä huolimatta verenpaine ja kolesteroliarvot ovat aina olleet hyvät. Jos nyt verrattaisiin EvaCeciliaa ja Sylviä vaatteet päällä, niin kyllä EC:n reidet ja pyllyn saa piilotettua hameeseen, mutta Sylvin pelastusrengasta ei niin vaan maastouteta vaatteisiin, tosin aika hyvin sekin onnistuu. En usko, että kukaan pitää EC:aa ylipainoisena: noin ihanan kapean vyötärön haltija!

Hyvä esimerkki siitä, kuinka oman hyvän normaalipainon etsimisessä ei ehkä kannata sokeasti tuijottaa vaa'an lukemia ja BMI:n tulosta.

Juu, reidet saa kyllä piiloon etenkin hameen avulla. Pyllyä on vähän vaikeampi piilottaa. :D Olen usein miettinyt mistä se johtuu että kilot kerääntyvät juuri johonkin tiettyyn kohtaan? Geeneistä vai jostain muusta? Minulla taitaa olla peritty ominaisuus nämä "rasvajalat", ainakin jos isoisoäidin kuvaa katsoo... Muistan myös lukeneeni jostain väitteen että keskivartalon läskit olisi loppujen lopuksi helpommin laihdutettavissa kuin reisien varastot. Minulla laihtuminen näkyy aina ylävartalossa ensin, tisseistä ja vyötäröltä ne kilot lähtee ensimmäisenä. :D

Kuukauden myöhässä tän ketjun hokasin, mutta kun kaveri aiheesta on puhunut ja mainitsi tämmösen olemassa olosta niin pitihän se tulla lukemaan. Kuten moni sanonu, ni ajatuksena tämmönen "vaakakapina", joka sanana on kenties se kaikkein harhaanjohtavin kuvaamaan tarkotusta, on ihan jees ja toivottavaakin ihmisille joilla se ylipaino, tai miksi ei myöskin alipaino, on syntynyt henkisen puolen syiden takia tai oheistuotteena. Ne ihmiset jotka jostain syystä tarkotuksella tai sitten ihan vaan epähuomiossa tietämättömyyttään ovat syöneet parikymmentä kiloa ylimäärästä ovat luku erikseen, siellä ei ole niitä henkisen puolen ongelmia estämässä laihdutusta ja kyse on ennen kaikkea osaamisen puutteesta.

Johonkin näissä kaikenmaailman vaakakapinoissa kuitenkin pitää vetää raja. Kuten monessa muussakin asiassa, niin viime aikoina on alkanu tulla ihmeen paljon ohjelmia ja juttuja julkisuuteen joissa melkein ylistetään ihmisen vapautta valita syömisensä vaikka painoa olisi 200kg ja pumpun vajaatoiminnan takia käydään sairaalassa kerran kuussa tsekkauksessa (pahin vilkasemani tapaus taitaa olla se eräs TLC:n sarja jossa nainen mainoksessa oikeen ilosesti toteaa "I LOVE being fat"). Ei siis pidä mennä "juu juu-meiningillä" maailman tappiin saakka, vaan kun on saatu niitä henkisiä lukkoja aukeemaan ja itsetunto, yms. nousuun niin sillon on pakko olla vähän raaka ja kertoa faktat joita lihavuudesta seuraa jos ihminen on niin sokea ettei itse tajua asioille mitään tehdä. Valitettavasti tänä päivänä on vielä aika vaikee esimerkiks Suomessa päästä ylipainon takia terapiapuolelle, lääkäri ohjaa korkeintaan ravintoterapeutille jonka joudut itse maksamaan, ja siihen se homma monella tyssääkin. Ainoastaan sitten kun BMI on siellä 40+ lukemissa ja työkyky käytännössä menny niin julkinen terveydenhuolto herää koska menetetään systeemistä veronmaksaja jos tilanne ei korjaannu.

Olen seurannu vierestä nyt useamman vuoden reilusti ylipainosta ihmistä joka tiedostaa nuo henkisen puolen ongelmansa erittäin hyvin ja edes jossain määrin tietää miten pitäisi syödä, sekä haluaisi muuttaa tapojaan, mutta silti mitään ei tapahdu. Energiajuomat ja muu sokeri on päivittäisessä ruokavaliossa tiukasti mukana, herkuttelua useamman kerran viikossa ja ruokalautaselle eksyy syystä tai toisesta joka ikinen kerta aimo annos smetanaa, tuorejuustoa, tms. rasvaa ja leivän päälle reilu kerros voita muiden lisukkeiden alle. Henkisen puolen asioita on käynyt selvittelemässä ravintoterapeutilla, mutta sieltä saadut ohjeet ja oivallukset katoavat kahdessa päivässä kun tekee mieli syödä maha räjähtämispisteeseen tai ostaa pikkasen Batterya kahvitauolla. Jos apua koittaa tarjota tai edes pikkasen kertoa faktoja mitä seuraa kun vetää rasvasta ruokaa ja sokeria hillittömät määrät niin tuloksena on suuttuminen ja toteamus, että hänen syömisasioihinsa ei muiden pidä puuttua. Tukea saa kuulemma antaa ja kannustaa, mutta faktoja ei siedä kuulla mitä seuraa jos tuota rataa jatkaa tulevat vuodet. Kunto on huono, motivaatio liikkumiseen heikko, krooninen yskä, yms. oireet löytyvät ja mikään houkuttelu ei tunnu tepsivän liikkumisen suhteen, paras ajanviettotapa on telkkarin kattominen ja kännykän räplääminen.

Miten tuommosta ihmistä sitten pitäs auttaa joka kieltää kaikki tosiasiat, tietämyksestä huolimatta tekee asiat päin vittuja ja toivoo toisilta ihmisiltä ainoastaan tukea jotta laihtuminen lähtis liikkeelle? Ihmisellä kun ei itellään ole mitään motivaatiota muutosten tekemiseen, mutta silti tahto laihtumiseen on ilmeisesti jossain siellä olemassa koska terapeutilla on käyty, ohjeita on etitty ja pussikeittodieettejä testattu jotka on aina kaatunu siihen, että (ylen)syöminen on vaan niin houkuttelevaa ettei ruokavaliossa pysty pitäytymään. Miten hitossa siinä sitten kaveripiirissä tuetaan ja motivoidaan elämänmuutokseen jos homma lässähtää heti kun mainitset ohimennen miten se smetana ei välttämättä ole paras vaihtoehto siihen ruokaan, tai että josko iltapalalle kannattas syödä välillä jotain muuta kuin leipää ja mehua?

...Oma lukunsa on lisäksi henkinen puoli. Minun identiteetti rakentui lapsesta asti sen mielikuvan varaan että olen todella lihava ja ruma enkä kelpaa mihinkään. Suurimman työn olen joutunutkin tekemään siellä henkisellä puolella. Mutta kun sen sain kuntoon niin ei elämäntapojen muuttaminen ole tuntunut vaikealta, vaikka niitä vaikeita aikoja välissä on ollutkin. Onneksi liikunta kuului jo lapsena elämääni ja aikuisena olen oppinut nauttimaan liikkumisesta vielä enemmän. :)

Kuin kauan sulla kesti noin suurinpiirtein siinä kun tiedostit nuo ongelmat ja pääsit siihen pisteeseen, että se puoli antoi periksi painonhallinnan onnistumiseen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, jotta osaisin asettaa vähän perspektiiviä tähän edellä mainittuun tapaukseen.

Juu, reidet saa kyllä piiloon etenkin hameen avulla. Pyllyä on vähän vaikeampi piilottaa. :D Olen usein miettinyt mistä se johtuu että kilot kerääntyvät juuri johonkin tiettyyn kohtaan? Geeneistä vai jostain muusta? Minulla taitaa olla peritty ominaisuus nämä "rasvajalat", ainakin jos isoisoäidin kuvaa katsoo... Muistan myös lukeneeni jostain väitteen että keskivartalon läskit olisi loppujen lopuksi helpommin laihdutettavissa kuin reisien varastot. Minulla laihtuminen näkyy aina ylävartalossa ensin, tisseistä ja vyötäröltä ne kilot lähtee ensimmäisenä. :D

Sulla on jaloissa ja vyötäröllä&yläkropassa erilainen rasvatyyppi joka vaikuttaa sen palamiseen. Utti tai Juha Hulmi tais tästä kirjotella blogitekstiä jokin aika sitten. Genetiikka määrää missä päin kroppaa on mitäkin rasvaa, mutta yleensä se menee noin että yläkroppa sulaa nopeemmin ja alakerrassa on sitten se sitkeempi rasva. Tai sitten toisinpäin, että perse on säikeillä, mutta rintalihaksissa ei erotu mitään rasvan alta. Mutta ei pidä huolestua, kapee vyötärö ja sopivasti tavaraa lantiolla on erittäin hyvännäkönen yhistelmä naisella, eikä sitä pyllyä ees tartte yrittää piilotella :D

Viimeksi muokattu:
Varmaan vaihtelee ihmisestä toiseen, mutta itselläni pätee täysin "Kehitys loppuu tyytyväisyyteen". Jos on kovin tyytyväinen itseensä läskinä niin riittääkö motivaatio tehdä tarvittavia muutoksia? Itselläni ainakin vaati sen että rupesi oikeasti kovasti korpeamaan läskihöttö ja siitä kumpusi niin kova sisäinen motivaatio että kiristely onnistui.

Miten tuommosta ihmistä sitten pitäs auttaa joka kieltää kaikki tosiasiat, tietämyksestä huolimatta tekee asiat päin vittuja ja toivoo toisilta ihmisiltä ainoastaan tukea jotta laihtuminen lähtis liikkeelle? Ihmisellä kun ei itellään ole mitään motivaatiota muutosten tekemiseen, mutta silti tahto laihtumiseen on ilmeisesti jossain siellä olemassa koska terapeutilla on käyty, ohjeita on etitty ja pussikeittodieettejä testattu jotka on aina kaatunu siihen, että (ylen)syöminen on vaan niin houkuttelevaa ettei ruokavaliossa pysty pitäytymään...

No huh. Vaikea tilanne. Minulla tulee mieleen, että kaveri hyötyisi syömishäiriöihin perehtyneen terapeutin tapaamisesta, mutta kuten jo kirjoitit, niin se todennäköisesti ei toteudu julkisen puolen terveydenhuollossa. Ehkä hän mieltää elämänmuutoksen ja laihtumisen kovin mustavalkoisena asiana, jossa syödään vain pussikeittoja ja tähdätään nopeaan ja rajuun painonpudotukseen ja lannistuu siten jo alkumetreillä. Toisaalta luulisi ravitsemusterapeutin ohjeiden olleen maltillisia ja kokonaisuutta painottavia. Ehkä ruoka ja syöminen on kaverin elämän ainoa ilo ja tapa käsitellä esim stressiä ja negatiivisia tunteita. Mitä elämässä jää jäljelle, jos "smetana" poistuu siitä?

Kuin kauan sulla kesti noin suurinpiirtein siinä kun tiedostit nuo ongelmat ja pääsit siihen pisteeseen, että se puoli antoi periksi painonhallinnan onnistumiseen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, jotta osaisin asettaa vähän perspektiiviä tähän edellä mainittuun tapaukseen.

Sulla on jaloissa ja vyötäröllä&yläkropassa erilainen rasvatyyppi joka vaikuttaa sen palamiseen. Utti tai Juha Hulmi tais tästä kirjotella blogitekstiä jokin aika sitten. Genetiikka määrää missä päin kroppaa on mitäkin rasvaa, mutta yleensä se menee noin että yläkroppa sulaa nopeemmin ja alakerrassa on sitten se sitkeempi rasva. Tai sitten toisinpäin, että perse on säikeillä, mutta rintalihaksissa ei erotu mitään rasvan alta. Mutta ei pidä huolestua, kapee vyötärö ja sopivasti tavaraa lantiolla on erittäin hyvännäkönen yhistelmä naisella, eikä sitä pyllyä ees tartte yrittää piilotella :D

Minulla muutos vaati sen, että ensinkin pääsin tilanteeseen jossa oli tarpeeksi aikaa itselleni. Tunnistan itsessäni tyyppillisiä "alkoholistin lapsen" oireita, vaikka alkoholi ei lapsuudessa se pahin ongelma ollutkaan, vaan äitini mielenterveysongelmat yms. Huolehdin siis tunnollisesti kaikesta muusta paitsi itsestäni, opiskelin, kävin töissä, autoin ystäviä, äitiäni, perheenjäseniäni ja kaiken sen keskellä oli helppo unohtaa itsensä täysin. Mutta lopulta kun otin (fyysistä) välimatkaa kaikkeen muuttamalla kauas, vihdoin aloin käsittää että minun on aika myös alkaa huolehtimaan itsestäni. Muutokseen meni pari vuotta ja paino lähti sen myötä nopeasti putoamaan eikä ole tullut takaisin. Vaikka edelleen ylimääräisten kilojen kanssa kamppailen ja taatusti saan vahtia painoa lopun elämääni, muutos henkisellä puolella on niin suuri että uskon sen kestävän.

Muutoksen täytyy lähteä omasta itsestä, vaikka miten ystävät tai perheenjäsenet tukisivat projektissa, se ei auta ellei oikeasti halua muuttua. Jos oma tahto ei ole täysillä mukana, ei siinä mikään tuki tai terapia varmaankaan pidemmän päälle auta. Totuuden kuuleminen ei myöskään auta, itselleen on niin helppo valehdella ja uskotella että ne "faktat eivät koske minua". Toki ihmiset ovat erilaisia ja on vaikeaa tietää mitä siellä taustalla oikeasti voi olla. Muutos voi myös tuntua ehkä pelottavalta, tuttu ja turvallinen taas tuntua paremmalta vaihtoehdolta ja kilojen taakse on helppo ikään kuin piilottaa muita ongelmia. Ihmiset kun näkevät vain ne kilot ja lihavan ihmisen, eivät sitä mitä siellä taustalla on tai minkälainen ihminen niitä kiloja oikeasti kantaa. Ja ehä se ulkomuoto on usein osa omaa identiteettiä jonka varaan on voinut rakentaa paljonkin elämää.

Rasvatyypin eron kyllä huomaa. Yläkroppani on ihan eri mallia kuin alavartaloni. :D Persus ja reisiläskit eivät sula sitten millään ja laihtuminen vain korostaa vartaloni epäsopusuhtaa. Jostain syystä minulle ehkä myös kertyy lihastakin aika helposti... Katseltiin tuossa pari päivää sitten että pohkeeni ovat paksummat kuin miehelläni ja hän sentään treenaa ja minä en! :D Ja siinä kohtaa ei ole kovin paljon läskiä lihaksen päällä, toisin kuin reisissä jossa lihakset tuntuu rasvakerroksen alla. :D En ikinä tule saamaan naisellisia tai siroja jalkoja, joten parempi vain tyytyä tähän "tukkimalliin". Alavartalon läskeistä huolimatta pystyn harrastamaan kaikenlaista liikuntaa ja juoksemaan (en kovaa mutta omaa tahtiani) ja se on minulle tärkeämpää kuin ulkonäkö. :)

Tässä varmasti oletkin oikeessa.

Me voidaan elää ilman viinaa. Me ei voida elää syömättä.

(Sosiaaliset pelot on taas mm. aivojenvälittäjäaineiden syy.;) ) Lihavuus aina viime kädesssä ylimääräisen saadun energian syy.

Olen päättelevinäni tuosta silmänisku-hymiöstä pientä sarkasmia,mikä on kyllä ihan hyvä. Kokeneemmat valmentajat eivät turhaan erottele psykologiaa ja fysiologiaa. Ihminen on siitä vekkuli ja poikkeuksellinen eläin, että se pystyy tieten tahtoen syömään tai nälkiinnyttämään itsensä hengiltä ihan vain sen takia, että nupissa viiraa..

Ja sikäli, kun sitä korjattavaa nupissa on ja sitä on hoidettu syömällä, niin myös se nuppipuoli pitäisi hoitaa kuntoon, jos haluaa pysyviä muutoksia.

Tämä menee jo hiukan mutu:n puolelle, mutta esimerkiksi leptiinin ja muiden nälkää ja aineenvaihduntaa aivoissa säätelevien hormonien signaloinnissa dopamiinilla on suuri rooli. Positiivinen ajattelu, kroonisen stressin ja pahan mielen poistaminen vaikuttaa siis aivan varmasti positiivisesti myös fysiikkaan.

Lyhyellä aikavälillä tietysti itseinho yms. voi olla todella vahvaa polttoainetta muutoksen aikaansaamiseksi. Pitkällä aikavälillä se ei välttämättä ole paras keino. Kiukulla jaksamisen yli venytetyn bodyfitness kisadietin jälkeinen ahmimisen ja itseinhon kierre voi olla aika synkkää menoa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom