YLE: Vaakakapina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tampio
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä varmaan itsekkin olisi normaalipainoisempi jos pääkoppa ei rajottaisi elämää niin paljon. Olen kaikkea mitä nuorempana inhosin ja inhoan edelleenkin, käytän reilusti alkoholia ja olen sairaalloisen ylipainoinen. Kesä on yhtä helvettiä kun jokaisena hetkenä ihmisten ilmoilla miettii vaan mitä muut minusta ajattelee ja hävettää joka hetki, helpotuksen tuo sitten kotiin pääsy neljän seinän sisälle. Vanhempien luonakaan ei viitsi käydä kuuntelemassa sitä kuinka tyhmä täytyy olla kun päästää itsensä tuohon kuntoon puhumattakaan kavereista joita nyt ei enään oikeastaan olekkaan vuosiin ollut kun on nuo itsetunto ongelmat, joten mieluiten sitä on yksin sisällä. En mä silti luovuttanut ole... kaikki on vaan pirun hankalaa ja joka päivä näitä murehtii.

Pienistä asioistahan kaikki on kiinni mutta kun nämä ihmiset ei pysty niihin pieniin asioihin niin miten sitten isoihin?
Nämä tälläiset "kapinat" on vain yksi tekosyy lisää saada vetää kaikkia herkkuja naamaan, minä en sitä kritisoi jos joku on isompi mutta tiedän ettei se ole terveellistä ja niin tietää ko. henkilötkin.

Nuo "ei pysty" ja "tekosyy lisää saada vetää kaikkia herkkuja naamaan" kertovat taas siitä ajatuksesta, että ylipainoiset ovat laiskoja ja hölmöjä ja muutos olisi vain tahdosta kiinni. Jokainen näin ajatteleva voi itse miettiä, paljonko omassa elämässä on asioita, joissa elämänhallinta on puutteellista eikä vain pysty toimimaan siten, kuten haluaisi ja tietäisi, että pitäisi, ja miettiä sitten onko varaa jeesustella siitä, että jollakulla se heikko kohta voi olla syömisen hallinnassa. Onneksi olkoon vain näille täydellisille robotti-ihmisille, jos joku itsensä sellaiseksi tunnistaa.

Se tahdonvoima, mikä tuo niitä muutoksia, ei synny tyhjästä eikä pelkistä kauniista päätöksistä, vaan siitä, että oikeasti löytää asioita, jotka motivoivat niin paljon, että saavutetut ja odotettavissa olevat tulokset antavat ihmiselle enemmän voimaa kuin se muutosten tekeminen vie. Yksikään "tahdonvoimalla" tehty päätös, joka perustuu vain huonoon omatuntoon ja ulkopuoliseen painostukseen eikä oikeaan sisäiseen haluun, ei lähtökohtaisesti pidä ja sitä varmemmin näin, mitä radikaalimpi ja vaativampi se päätös on - tyyppiesimerkkinä juuri jokin totaalinen elämäntapatäyskäännös. Ei ole ainakaan minulla pitänyt ikinä eikä tule varmaan pitämäänkään. Siksi on paljon parempi edetä hyvän fiiliksen kautta, etsiä rauhassa niitä asioita joita laihtumiselta, tai miltä vain muulta asialta elämässä haluaa, ja tehdä sitten askeleittain niitä pieniä muutoksia, joiden tekeminen tuntuu oikeasti mahdolliselta ja kohtuulliselta niiden tuomiin hyviin asioihin nähden. Oikein toteutettuna tämä palkitsee ja antaa taas voimaa ajan myötä isompiinkin muutoksiin niin, että lopputuloksena voi ajan myötä olla se isokin elämäntapamuutos ja vielä niin, että siitä pystyy oikeasti pitämään kiinni.

Josko niillä pienillä asioilla saa muutoksia, jotka tukee (mahdollisesti isompia) muutoksia. Nyt taas jos ihan mietitään miten monta ihmistä laihduttaa vuosikymmenestä toiseen lähinnä lisää lihoen. Miten se muuttaa tilannetta, että lopettaa laihduttamisen?

Se, että ei onnistu pudottamaan painoa on ikävää, mutta ei koko elämä voi pyöriä painon ympärillä. Meillä on yksi elämä ja minä ainakin haluaisin olla lyhyestä elämästä valtaosan onnellinen, olin minä sitä sitten ylipainoisena tai en. Vaihtoehtona on tosiaan se, että "odottaa", kun mun paino on xx-kiloa niin kaikki on hyvin tai, kun vatsapalat näkyy, niin sitten on komiaa maata rannalla. Siihen asti pitää vaan purra hammasta ja kärsiä.

Tämän koko idean takana on lopulta kuitenkin hyvinvoinnin lisääminen. Eikä siihen välttämättä edes tarvita laihtumista, mutta se voi olla sivutuote koko prosessissa.

Sehän siinä onkin ongelma kun ajatusmaailma menee ettei kai nyt yksi pieni karkkipussi tai yksi pieni limpsa tai yksi pieni munkki haittaa?
Siitä on varmasti ihan jokainen samaa mieltä että hyvinvoinnin lisääminen on aina tavoite ja sekin voi olla voitto että pysäyttää lihomisen ettei turpoa lisää.

Pieniä asioita voi olla että jättää vaikka aamukahvitauolta pullan pois ja kiertää jokailta talon kerran ympäri kello 19.30 jonka jälkeen on yleensä aina jysähtänyt sohvan pohjalle.

Itselläni lähes kaikkien sivustojen kulutuslaskurit antaa arvot päin mäntyjä mutta tuo inbodyn kulutus näyttäisi pitävän paikkaansa kun sulamossa seuraa painon teoria ja tapahtuneen painon laskun käyrää.

Itse olen hirveän huono arvioimaan sopivaa annoskokoa ja jos en laske kaloreita niin koitan kituuttaa vielä vähemmällä mikä ei ole koskaan toiminut. Minkään kylläisyydentunteen tai nälän perusteella ei voi mennä koska en tule kylläiseksi normaalista määrästä ruokaa. Sen takia tykkään kaloreiden laskemisesta koska on pysyvinään kartalla miten paljon oikeasti sitä polttoainetta menee sisään ja paljonko pitäisi kuluttaa suurinpiirtein.

Tietenkin joku voi sano että heität vaan kaikki hiilarit, perunat ja leivät pois, syöt vuoden salaattia ja piffiä niin varmasti laihtuu. Niin varmasti laihtuu mutta sitä pari kertaa yritettyäni itsekuri pettää kuukauden jälkeen eikä se ole mitään mukavaa.

Nyt on kuitenkin painossa laskusuunta samalla kun voimat kasvaa niin ei ihan pieleen ole menossa. Mutta ei tämäkään todellakaan mitään jatkuvasti kylläisenä oloa ole, mutta ei nälkädieettikään.

Toki joku mittari voi pitää täysin paikkansa, mutta se tulee nimenomaan käytännön kautta todeta, kuten olet tehnytkin eikä vain siihen mittariin itseensä tuudittautua.

Kaloreiden laskemisesta jne. usein vauhkotaan ja painotetaan vain luontaisen nälän mukaan syömistä yms. mutta minä en kaloreiden laskemisessa näe mitään väärää vaikka mikä kapina olisi kenelläkin. Tosin ei siitäkään itselleen liian vaikeaa pidä tehdä. Ei tarvitse laskea kaikkia makroravinteita gramman tarkkuudella vaan periaatteessa syö fiksuja ateriakokonaisuuksia ja laskee kalorit edes sinne päin / melko pienellä virhemarginaalilla. Koska sinänsä mitään hyvää tai huonoa ruoka-ainetta ei ole olemassakaan. Ei ne hiilarit sen suurempi paha ole kuin rasvatkaan jne. Ellei nyt sitten puhuta jostain ns. "trigger food" tyyppisestä safkasta mikä yksilölle on sellainen, että sitä kun menee vähän syömään niin lähtee mopo käsistä ihan totaalisesti.

Useimmilla ylipainoisilla ja mitä enemmän ylipainoa niin se pahemmin kehon luontaiset nälkähormonit yms. signaloinnit itsessään ovat ihan ketuillaan... eli niitä kehon ns. luontaiseja viestejä ei voi edes kuunnella, koska ne ovat väärässä. Joten ei siinä oikein jää mitään muuta vaihtoehtoa kuin riittävän asteen kontrolli ja yleensä se nyt on yksinkertaisimmin toteutettavissa kun laskee / seuraa sitä kalorimäärää mitä syö.

Sehän siinä onkin ongelma kun ajatusmaailma menee ettei kai nyt yksi pieni karkkipussi tai yksi pieni limpsa tai yksi pieni munkki haittaa?
Siitä on varmasti ihan jokainen samaa mieltä että hyvinvoinnin lisääminen on aina tavoite ja sekin voi olla voitto että pysäyttää lihomisen ettei turpoa lisää.

Pieniä asioita voi olla että jättää vaikka aamukahvitauolta pullan pois ja kiertää jokailta talon kerran ympäri kello 19.30 jonka jälkeen on yleensä aina jysähtänyt sohvan pohjalle.

Niin, korjaan sen verran, että entinen 350g karkkipussi korvataan sillä pikku pussilla. Kuten sipsit, suklaa, roskaruoka, yms. Niiden pois jättäminen kun tuntuu monelle olevan liian vaikeaa, niin koitetaan tehdä niitä hieman maltillisemmin.

Söi sitä roskaa tai ei, niin aamukahvilla pullan pois jättäminen vaikuttaa jo päivittäiseen energiasaantiin aikalailla. Mutta kun sen laihtumisen pitää "tuntua" vittumaiselle, jos ei kilo viikossa katoa niin jotain pitää korjata? Vaikkei vaakaa kuuluisi käyttää mittarina niin sanoisin, että kilo ja kuukausi on jo hyvä tahti. Sekin on jo 12kg vuodessa! Mutta kun kaikki pitää saada hetimullenyt, jotta pääsee lihomaan taas vanhoihin mittoihin, joista pääsee aloittamaan homman taas kerran alusta.

Tuntuu, että me puhutaan koko ajan laihdutuskuurista ja elämäntaparemontista. Vaikka vaakakapinassa näistäkin on kyse, mutta niiden kai pitäisi olla sivutuote, ei niinkään päämäärä.

Moni ylipainoinen on elämänsä aikana laihduttanut useita kymmeniä kiloja toistuvasti. Eli kyllä nälkäkuurilla laihduttaminen osataan, mutta se uuden painon pitäminen ei sitten onnistukaan. Heille olisi varmasti parempi, että kuuri ja dieetti -ajatuksesta pääsisi irti ja tähtäin olisi maltillisemmassa pudotuksessa.

En mä silti luovuttanut ole... kaikki on vaan pirun hankalaa ja joka päivä näitä murehtii.

Hienoa! Tiedäthän, että apua on saatavilla, vaikka joskus sitä joutuu jonottamaan. Monesti auttaa jo se, että on joku ulkopuolinen jonka kanssa keskustella säännöllisesti. Vertaistukiporukasta voi löytyä uusia ystäviä. Toivottavasti olet jo terveydenhuollon piirissä - tai hakeudut sinne mahdollisimman pian. Kaikkea hyvää sinulle. :)

Joskus oli miehille suunnattu lisäyskampanja. Ajatus oli että ei käsketä vähentää epäterveellistä vaan piti lisätä kasviksia. Harva taitaa syödä edes sitä puolta kiloa rehuja päivässä. Laihduttaja saisi syödä vielä enemmän.

Itse normaalipainoisena olen pudottanut painoa painoluokan vuoksi, ja kyllä se kalorien laskeminen meni tosi syvälle. Oli pitkään vaikea syödä mitään ilman että laskisin automaattisesti päässä annoksen energiamääriä. Koskaan en ollut himoinnut niin paljon herkkuja kuin silloin kun niihin oli kielto. Minulla ei siis ollut kyse ulkonäöstä tai itseinhosta tai terveyspaineista, vaan keho oli pelkästään työväline, ja silti hommasta tuli häiriintynyttä ja ajattelin koko ajan ruokaa.

Eli vaikka ei ole kokemusta ylipainosta, on kuitenkin kokemusta laihduttamisesta. Ja siltä pohjalta en suosittele hysteeristä niskasta kiinni ottamista, vaan juurikin sitä että syö vaan enemmän sitä mahaa täyttävää rehua, niin energiarikkaampaa ei mahdu yhtä paljon. Ja sitten siitä tulee tapa ilman mitään laskemista ja alkaa hahmottaa millaista kunnollinen ruoka on.

Joskus oli miehille suunnattu lisäyskampanja. Ajatus oli että ei käsketä vähentää epäterveellistä vaan piti lisätä kasviksia. Harva taitaa syödä edes sitä puolta kiloa rehuja päivässä. Laihduttaja saisi syödä vielä enemmän.

Itse normaalipainoisena olen pudottanut painoa painoluokan vuoksi, ja kyllä se kalorien laskeminen meni tosi syvälle. Oli pitkään vaikea syödä mitään ilman että laskisin automaattisesti päässä annoksen energiamääriä. Koskaan en ollut himoinnut niin paljon herkkuja kuin silloin kun niihin oli kielto. Minulla ei siis ollut kyse ulkonäöstä tai itseinhosta tai terveyspaineista, vaan keho oli pelkästään työväline, ja silti hommasta tuli häiriintynyttä ja ajattelin koko ajan ruokaa.

Eli vaikka ei ole kokemusta ylipainosta, on kuitenkin kokemusta laihduttamisesta. Ja siltä pohjalta en suosittele hysteeristä niskasta kiinni ottamista, vaan juurikin sitä että syö vaan enemmän sitä mahaa täyttävää rehua, niin energiarikkaampaa ei mahdu yhtä paljon. Ja sitten siitä tulee tapa ilman mitään laskemista ja alkaa hahmottaa millaista kunnollinen ruoka on.
Tuo on kyllä ihan totta mikä unohtuu helposti jos laskee vain kaloreita. Pitää aina väkisin muistuttaa itseään että kyllä ne kurkut, tomaatit ja paprika vaan kannattaa jaksaa kaivaa esille ja pilkkoa ennenkuin alkaa syömään.

Itselläni on selkeästi liian pitkät ruokailuvälit kun ruokaa valmistaessa alkaa joskus turhautumaan eikä vain kiinnosta enää pilkkoa yhtään kurkunviipaletta vaikka se täyttäisi ihan eri tavalla. Paras vaihtoehtohan olisi ehdottomasti meal preppi että on aina valmiiksi ruokaa mitä ottaa jääkaapista mutta en ole saanut siitä vielä rutiinia. Pitäisi alkaa tekemään uudet ruuat jo siinä vaiheessa kun edellistä on vielä vähän jäljellä.

Tuo on kyllä ihan totta mikä unohtuu helposti jos laskee vain kaloreita. Pitää aina väkisin muistuttaa itseään että kyllä ne kurkut, tomaatit ja paprika vaan kannattaa jaksaa kaivaa esille ja pilkkoa ennenkuin alkaa syömään.

Itselläni on selkeästi liian pitkät ruokailuvälit kun ruokaa valmistaessa alkaa joskus turhautumaan eikä vain kiinnosta enää pilkkoa yhtään kurkunviipaletta vaikka se täyttäisi ihan eri tavalla. Paras vaihtoehtohan olisi ehdottomasti meal preppi että on aina valmiiksi ruokaa mitä ottaa jääkaapista mutta en ole saanut siitä vielä rutiinia. Pitäisi alkaa tekemään uudet ruuat jo siinä vaiheessa kun edellistä on vielä vähän jäljellä.

Vaikka pirtelöiden tekemistä on kritisoitu kun ihmisellä on hampaatkin, mutta kyllä minä silti laiskuuttani vedän marjat rahkan kanssa pirtelöksi ja lapioin purematta purkista suuhuni, ja on muuten joskus mennyt muussiksi salaatitkin, tosin ei silloin rahkaa. Kurkkua syön ihan helposti nakertamalla kädestä ja sanoin tomaatit syön kuin omenat haukkaamalla. Ei aina jaksa väkertää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kasvikset eivät kyllä avokadoa lukuun ottamatta vie eivätkä pidä nälkää yhtään. Aina rasittuneena jätän syömättä, vitamiinit purkista, ikinä en siksi ole lihonut.

Kasvikset eivät kyllä avokadoa lukuun ottamatta vie eivätkä pidä nälkää yhtään. Aina rasittuneena jätän syömättä, vitamiinit purkista, ikinä en siksi ole lihonut.
On niillä itselläni selvä vaikutus, olkoot vaikka placeboa. Ihan eri asia syönkö pari viipaletta ruisleipää kinkulla vai puolikkaan kurkun siihen lisäksi. Energiatiheästä hiilarimätöstä saa ruokaisampaa ja täyttävämpää jos latoo paljon "tyhjiä kaloreita" kasviksista.

Harmi vaan etten ole vielä oppinut pitämään lämpimistä kasviksista, tai sitten en osaa valmistaa niitä. Kinkit tekevät kyllä hyvää kasviksistakin kaikilla aromivahventeillaan.

Kyllä se näläntunne pienenee kasviksillakin. Iso omena ja pari isoa porkkanaa hyvin pureskellen vaikuttanee jokaisen täyttöasteeseen. Kurkun täyttävyydestä en ole ihan vakuuttunut, kun siinä on aika runsaasti vettä.

Kyllä se näläntunne pienenee kasviksillakin. Iso omena ja pari isoa porkkanaa hyvin pureskellen vaikuttanee jokaisen täyttöasteeseen. Kurkun täyttävyydestä en ole ihan vakuuttunut, kun siinä on aika runsaasti vettä.
Mulla näläntunne lähtee vain rasvalla ja proteiinilla.

Tässä on kyllä jo ulkoisesti aivan uskomattoman terveen näköinen ihminen, toivottavasti kaikki laihdutukseen hairahtuneet friikit ymmärtävät että noin 100kg ylipainoa on ainoastaan terveellistä

YAESi9q.png

Sen että jos TV:ssä toitotetaan miten sairaalloinen ylipaino on uusi normi ja kehopositiivisuus on sitä että muu kansa maksaa ylipainosta koostuvat sairaudet niin onhan se vähintäänkin kyseenalaista.

ps, en hae elämälleni hyötyjä internetkommenteista

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom