YLE: Vaakakapina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tampio
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vaikka hän laihtui, hän näki itsensä yhä samanlaisena sairaalloisen lihavana naisena, laihdutus ei saanut hänen omaa mielikuvaa itsestään muttumaan. Ja etenkin kun laihtuminen tapahtui nopeasti niin "pää ei pysynyt mukana" touhussa.
Tän huomasin itsekin omassa prosessissa. Laihdutin yhteensä 35 kiloa parin vuoden aikana ja muistan kuinka vielä lopussakin koin itseni läskiksi. Painoindeksi kuitenkin oli vielä yli 25. Joku minulle jossain aiheeseen liittyvässä keskustelussa sanoi juuri tuon "pää ei ole pysynyt mukana". Jäi mieleen ja aloin siinä vaiheessa uskomaan peiliä ja fiilistä enemmän kuin painoindeksiä (mikä nyt onkin ihan paska mittari...).

Ihmiset ymmärtää pohjimmiltaan että litraa voita ei kannata juoda aamupalaks. (vertauskuvana, että valitsee silti huonon vaihtoehdon)

Ihminen voi valita.

Ihminen tekeytyy tyhmäks jos väittää että ''MÄ EN TIEDÄ KUINKA SYÖDÄ''. Tietoa on saatavilla.

Kysymys ei ole tiedosta tai tiedon puutteesta.

Nyt sä teet minusta jonkun lihavia syrjivän ku*ipään. Se ei todellakaa ole tarkotus vaan viimekädessä, mä olen sitä mieltä, että ihminen pystyy valita syökö pizzaa vai kanan rintafilettä. Se ei ole samanlainen valinta jossa voi valita ryypätä vai ei, polttaa tai ei, harrastaa seksiä parhaan ystävän vaimon kanssa vai ei. Noita muita ilman me voidaan elää. Syömättä me ei voida olla.

Olen siitä samaa mieltä että usein kyse voi olla juuri valinnasta. Valitettavasti ihmiset kuitenkin tekee usein elämässä niitä vääriä valintoja, monellakin osa-alueella. Heikkous ja virheet ovat inhmillisiä ja kuuluvat elämään, en vain jaksa uskoa että kukaan on aina täydellinen eikä koskaan tee virheitä. Ehkä tärkeä pointti olisikin kysyä miksi joku tekee niitä vääriä valintoja syömisten suhteen (ja todennäköisesti toistuvasti mikäli kiloja on enemmän)? Tai etenkin auttaako niistä vääristä valinnoista syyllistäminen ketään laihtumaan? Ihmiset ovat yksiöitä, samoin syyt lihavuuden taustalla ja tärkeintä olisi mielestäni juuri niiden yksilöllisten syiden hahmottaminen ja tietysti ihmisten tukeminen siinä että ne elämäntavat vähitellen muuttuisivat. :)

Ystäväni elämä on esimerkiksi mennyt alamäkeä jo pitkään, hän on masentunut, on jatkuvaa kipua aiheuttava ja liikkumista vaikeuttava sairaus, työttömyys on jatkunut vuosia, alkoholi maistuu jne. Eikä ole kovin yllättävää että masentuneena ja elämän mennessä muutenkin huonosti myös syöminen on mitä sattuu. Lohtua haetaan roskaruoasta, välillä taas hän sanoo ettei vain jaksa masentuneena välittää siitä mitä syö tai ei huvita pitää huolta itsestään vaikka tietää että pitäisi. Ja osittain myös kipua "hoitaa" alkoholilla ja mättöannokset kuuluu krapulaan. Lihavuudesta hän kokee syyllisyyttä, itseinhoa, ahdistusta jne. eikä asiaan ole juurikaan esimerkiksi auttaneet sairaanhoitajan syyllistävät kommentit epätervellisistä elämäntavoista ja vääristä valinnoista. Tällä hetkellä ystäväni elämä ei kovin hyvältä näytä, eivätkä ratkaisut varmasti ole helppoja.

Itse pyrin kiinnittämään huomiota niihin valintoihini eli mitä syön ja kuinka paljon. Välillä onnistuu paremmin, välillä ei. Mutta tärkeintä on että voin hyvin kaikin puolin (vaikka olen myös vakavasti sairas) ja olen niitä ylimääräisiä, lapsuudessa kertyneitä kiloja, onnistunut pudottamaan elämässäni todella paljon. :)

Joskus ihmetyttää, kuinka hyväkuntoisesta ja terveestä budolajitreenaajasta ja kilpatanssijasta tuli huonokuntoinen kuntoliikunnan liian laiska harrastaja. Siihen tarvittiin: +25 vuotta, muutamia luunmurtumia, kilpirauhasen vajaatoiminta, TOS, toistuva vakava depressio, vaikeiden elämäntilanteiden aiheuttamaan stressiin reagoiminen syömällä liikaa ja liian energiapitoista lohturuokaa (tähän on biologinen peruste), taloudellisen niukkuus (eläminen toimeentulotuella)jonka vuoksi ei voinut maksaa liikuntaharrastuksesta ja pururadan talsiminen räntäsateessa ei jaksanut huvittaa. Kyseessä ei ollut tiedonpuute vaan se, että voimavarat menivät perusselviytymiseen tilanteessa, jossa valinnanvaraa oli vähän ja helpoin valinta ei yleensä ollut se paras.

Tästä kaikesta jälleen kerran selviytyneenä olen erittäin ylpeä itsestäni, vaikka olen xl-kokoinen selluliittipylly. Kymmenen kilon laihtuminen on tavoitteena, mutta samalla tiedostan, että se ei tee minusta arvokkaampaa ihmisenä, ei automaattisesti onnellisempaa eikä valitettavasti terveempää, koska tuki- ja liikuntaelinongelmani eivät ole yhteydessä painoon. Laihtuminen muuttaa vartaloani kauniimmaksi, antaa syyn ostaa uusia vaatteita (!), tekee liikkumisen kevyemmäksi ja antaa minulle kokemusta onnistumisesta.

En punnitse ruokaani, en kieltäydy herkuista, en hyppää vaa'alla edes viikoittain, en rankaise itseäni liikunnalla. Kuntosalitreeni ja ohjatussa jumpassa käyminen on mukavaa ja hauskaa! Tämä ei ole kuuri eikä projekti. Tämä on ihan tavallista elämää. Siksi Vaakakapinaa tarvitaan.
image.jpg

Tästä kaikesta jälleen kerran selviytyneenä olen erittäin ylpeä itsestäni, vaikka olen xl-kokoinen selluliittipylly. Kymmenen kilon laihtuminen on tavoitteena, mutta samalla tiedostan, että se ei tee minusta arvokkaampaa ihmisenä, ei automaattisesti onnellisempaa eikä valitettavasti terveempää, koska tuki- ja liikuntaelinongelmani eivät ole yhteydessä painoon. Laihtuminen muuttaa vartaloani kauniimmaksi, antaa syyn ostaa uusia vaatteita (!), tekee liikkumisen kevyemmäksi ja antaa minulle kokemusta onnistumisesta.

Minulla olisi se kahdeksan kiloa vielä matkaa tavoitteeseen. Ja seluliittipylly löytyy myös! Virallisesti BMI:n mukaan niitä ylipainokiloja olisi enemmänkin, ehkä 10-12, mutta en halua luopua ihan kaikista kurveistani. Ne ovat osa minua!! En tuntenut oloani normaalipainoisena kovin hyväksi, kun siihen asti ennen sairastumistani laihdutin, ja lähinnä siis vartalomallini takia. Minulla kilot lähtevät helposti ylävartalosta ja normaalipainon rajalla kylkiluut alkavat näkyä eikä tisseistä ole enää mitään jäljellä! :D Joten mielummin se pari kiloa saa olla läskiä ympärillä! Selluliittipylly ja turboreidet tuskin koskaan häviää joten niiden kanssa olen jo lähestulkoon oppinut elämään.

Kuva1.jpg

Curvy girl :)

ihminen pystyy valita syökö pizzaa vai kanan rintafilettä. ... jossa kaikki solut huutaa fysiologisesti ja psykologisesti suklaakakkua jossa vierekkäin on suklaakakku ja broilerin rintafilee.

Tuo on aivan reaalimaailmalle vieras, karkea ja virheellinen yksinkertaistus ajatella, että painon nousussa olisi automaattisesti kyse vain ylettömästä ja epäterveellisestä syömisestä. Itselläni huiteli paino toistakymmentä vuotta satasen maissa eikä se ollut mikään bodarikunto vaan hyljekunto, vaikka voin jälkikäteenkin sanoa että en syönyt älyttömästi enkä erityisen epäterveellisesti vaan ihan normaalia sapuskaa ja valmis- sekä roskaruoan tai herkkujen kulutus oli hyvin kohtuullista, vaikkakaan en mitään "kana ja riisi"-bodymunkkiakaan leikkinyt. Liikuin myös merkittävästi enemmän kuin useimmat ihmiset ja olin varsin hyvässä kunnossa, minkä pitäisi näkyä kulutuksessa selvästi, mutta eipä näkynyt. Kun pari vuotta sitten motivoiduin hakemaan sitä painoa alaspäin, vain koska laskin että neljänkympin lähestyessä liika rasvakerros ei ehkä pitkän päälle ole hyvä asia, niin kyllä se painon saaminen liikkeelle alaspäin vaati lukuisia kokeiluja, pitkällistä kropan kuuntelua ja vitutuksen hetkiä kunnes loppujen lopuksi yllättävän pienillä muutoksilla (mm. leivän karsiminen arkipäivien ruokavaliosta, hyvän rasvan saannin lisääminen) aineenvaihdunta alkoi lopulta toimimaan niin, että nykyisellään minulla on jopa duunia estää painoa enää valumasta alaspäin tästä nykyisestä 76...77 kilosta, vaikka määrällisesti ja kalorien puolesta syön vähintään saman kuin +20kg painavampana. Ja kyse ei siis ole mistään täyskäännöksestä roskaruoasta terveysruokaan vaan varsin pienistä muutoksista sen perusteella, kuinka oma kroppa reagoi eri ravintoaineisiin.

Lopettamalla syömisen kokonaan olisi varmaan tippunut paino nopeammin ja helpommin, mutta asia erikseen on, mitä sellainen olisi yleiskunnolle ja jaksamiselle tehnyt ja pitkäänkö sellaista rutiinia olisi pystynyt ylläpitämään. En halunnut sellaiseen pelleilyyn lähteä hetkeksikään enkä suosittelisi kenellekään muullekaan. Vaikka en ole pakkiksen mittapuulla mikään ravitsemusguru, niin uskallan sanoa että keskimääräiseen kaduntallaajaan verrattuna minulla on aiheesta olennaisesti parempi ja monipuolisempi ymmärrys. Kun tiedän, millaisen työn ja kokeilun takana se järkevä painonpudotus ja aineenvaihdunnan saaminen liikkeelle silti oli, niin ymmärrän oikein hyvin että heikommilla tiedoilla ja pelkällä "Syö vähemmän ja terveellisemmin"-idealla liikkeelle lähtevällä henkilöllä se onnistuminen voi olla vielä vitusti isomman kiven takana ilman, että siinä kohtuuden rajoissa olisi tippaakaan kyse mistään typeryydestä ja itsekurin puutteesta.

Omalla kohdallani pikantti yksityiskohta on se, että jo tuolloin lihomisvuosina söin lihatonta ruokaa. Näin ollen söin varmasti päivittäin kasviksia ja hedelmiä - ehkä enemmän kuin keskiverto makkaraperunan purija - mutta se ylimääräinen energia tuli esim juustoista, leivonnaisista ja suklaasta samaan aikaan, kun arki- ja kuntoliikkuminen oli olematonta. Nämä 20 liikakiloa eivät tulleet vuodessa tai edes kahdessa, joten eivät ne poistukaan ihan pienessä ajassa varsinkaan, kun en halua "olla dieetillä". Ehkä tämä on yksi Vaakakapinan perusidea.

Suomessa on tehty ja tehdään akateemista tutkimusta lihavuudesta ja yksi tehty havainto on se, kuinka vähän itseinho edistää normaalipainon saavuttamista ja siinä pysymistä. Näin ollen hurjan yleinen vihapuhe läskistä ei edistä hyvinvointia. Vaikka en julista inhoavani omaa pallomahaani tai muhkurareisiäni ei se tarkoita, ettenkö ymmärtäisi ylipainon epäterveellisyyttä tai pyrkisi parempaan.

Joskus ihmetyttää, kuinka hyväkuntoisesta ja terveestä budolajitreenaajasta ja kilpatanssijasta tuli huonokuntoinen kuntoliikunnan liian laiska harrastaja. Siihen tarvittiin: +25 vuotta, muutamia luunmurtumia, kilpirauhasen vajaatoiminta, TOS, toistuva vakava depressio, vaikeiden elämäntilanteiden aiheuttamaan stressiin reagoiminen syömällä liikaa ja liian energiapitoista lohturuokaa (tähän on biologinen peruste), taloudellisen niukkuus (eläminen toimeentulotuella)jonka vuoksi ei voinut maksaa liikuntaharrastuksesta ja pururadan talsiminen räntäsateessa ei jaksanut huvittaa. Kyseessä ei ollut tiedonpuute vaan se, että voimavarat menivät perusselviytymiseen tilanteessa, jossa valinnanvaraa oli vähän ja helpoin valinta ei yleensä ollut se paras.
]

Tämä on toden totta ja myös omassa elämässä tämän huomaa, eli siis sen, että keho ja mieliala on vallitsevan elämäntilanteen summa. Sairastelut, loukkaantumiset ja työ- ja perhe-elämän kiireet ovat vienneet paljon aikaa treenaamiselta ja kunto on heikentynyt viiden vuoden takaisesta. Silti koko elämäni liikuntaa harrastaneena koen aina saavani liikunnasta voimaa ja energiaa, joten vaikka lajit vaihtuvat ja tekeminen voi olla epätasaista ja kausittaista, niin liikunta on itselläni pysynyt aina muodossa tai toisessa mukana.

Vaakakapinassa hyvänä pointtina taisi olla sen ilon etsiminen siitä liikunnasta. Tämä on hyvä, sillä ei se salilla "tyhjänpäiten" rehkiminen tai lenkkipolulla juokseminen jaksa innostaa kaikkia. Sen takia suosittelen usein ihmisille kokeilemaan paljon eri lajeja, joku tykkää juosta kilometrin pitkää asfalttisuoraa edestakaisin, toinen tarvitsee pallon jonka perässä juosta. :)

Omassa filosofiassani tehokkain tapa päästä "kuntoon" on pumpata salilla rautaa ja juosta. Ne on ajankäytöllisesti tehokkaita lajeja, eivätkä vaadi sinänsä taitoa tai välineitä. Näitä tekemällä (sopivassa suhteessa) on tehokasta nostaa kuntoa, mutta jos näiden tekemisestä ei pidemmän päälle nauti, niin kannattaa etsiä jotain muita lajeja, joissa kuntoilu tulee vähän niinkuin salaa hauskan tekemisen yhteydessä.

Omalla kohdallani pikantti yksityiskohta on se, että jo tuolloin lihomisvuosina söin lihatonta ruokaa. Näin ollen söin varmasti päivittäin kasviksia ja hedelmiä - ehkä enemmän kuin keskiverto makkaraperunan purija - mutta se ylimääräinen energia tuli esim juustoista, leivonnaisista ja suklaasta samaan aikaan, kun arki- ja kuntoliikkuminen oli olematonta. Nämä 20 liikakiloa eivät tulleet vuodessa tai edes kahdessa, joten eivät ne poistukaan ihan pienessä ajassa varsinkaan, kun en halua "olla dieetillä". Ehkä tämä on yksi Vaakakapinan perusidea.

En nyt mikään ravitsemusterapeutti ole, mutta onko tuossa sinun tapauksessa ollut joku tiedostamaton ajatusvirhe ruokavalion suhteen: syödään lihatonta ja paljon kasviksia hedelmiä --> voi sitten syödä "terveellisen" ruokavalion vastapainoksi "vähän" herkkuja?

Makrot taitaa tuollaisessa ruokavaliossa mennä niin, että proteiinia ja oletettavasti hyviä rasvojakaan ei tule nimeksikään ja suurin osa energiasta tulee hiilareista ja sokerista. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.

Ehkä tosiaan se yleinen lautasmalli ja lihan epäeettisyyden korostaminen samalla rasvattomia kevyt-tuotteita mainostaen on se mikä ihmisiä sairastuttaa. Sitten kun ruokavaliota muutetaan (dieetti), niin se terveellisempikin ruokavalio jossa on lihat, öljyt ja proteeinit mukana ja hiilareista ja varsinkin leivästä karsittu kaloreita, tuntuu joltain epämiellyttävältä poppakonstidietiltä, jonka noudattaminen koetaan vaikeaksi ja masentavaksikin kun nopeat hiilarit ja sokeri ei aiheuta mielihyväpiikkejä?

Sinänsä ehkä arveluttavaa alkaa arvioimaan (vieläpä nimimerkin takaa) toisen ruokavaliota ja ottaa vieläpä kun toinen osapuoli on esiintynyt ihailtavan rohkeasti omalla kokovartalokuvallaan, mutta pisti silmään tuo ruokavalio ja jäin miettimään "filosofiaa" sen taustalla. Ei ole siis tarkoitus loukata tai arvostella, ei tässä itsekään missinmitoissa olla! :)

Viimeksi muokattu:
Epäonnistumisprosentti laihdutuskuureissa on valtava kun katsotaan tilannetta vuoden päästä laihdutuksesta (>90%?) tavallisten ihmisten joukossa. Täällä pakkiksella on paljon rauta-ihmisiä joille bulkista diettiin yms rutiinit on helppoa kauraa, mutta valtaosalle se ei ole. Itsellekin nykyisin painon nostaminen on melkein vaikeampaa kuin sen pudottaminen. Omassa lähipiirissä olen jo monelle laihdutusta ties kuinka monennen kerran suunnitelleelle sanonut että unohda ne jo. Laihdutuksen sijaan jotain pientä muutosta vaan elintapoihin, 200g karkkipussin sijaan 120g pussi tekee jo hiton paljon 5 vuodessa jos niitä pusseja menee lukumääräisesti yhtä monta.

Jos 10 vuodessa tulee 20kg "ylimääräistä", ihmisillä on ainakin osittain kaupallisten vaikutteiden kautta muodostunut ajatus että ne pitää sitten hävittää 2-3 kuukaudessa mistä tulee sitä hiton jojoilua kun harva tuohon oikeasti pystyy pysyvästi. Jos nyt miettii asiaan liittyvää kaupallisuutta, aika vaikea olisi myydä 5 vuoden ruokavalio-ohjelmaa tai myydä traineri-palvelua usean vuoden sopparilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tampio, ei tuon lihomisvaiheen ruokailussa ollut taustalla yhtään mitään järkeä eikä ajatusta :D

Lihattomaan ruokavalioon (kala, muna, rehut, maitotuotteet) olin siirtynyt jo monta vuotta aikaisemmin eettisistä syistä ja pärjäsin sillä erinomaisesti teininä ja parikymppisenä ei-masentuneena aktiiviliikkujana. Tämä oli sitä aikaa, jolloin tavalliset ihmiset söivät tavallista ruokaa - nythän syödään vain hiilihydraatteja ja proteiineja yms... Kolmikymppisenä ns paska osui tuulettimeen ihan reilusti ja tuotti 20 kg lisärasvaa. En syönyt "vähän" herkkuja vaan erittäin runsaasti herkkuja, koska sairastin atyyppistä masennusta, jonka oireena on ruokahalun kasvaminen ja halu nukkua 24t/vrk. Jos ennen olin syönyt pari keksiä iltapäiväkaakaon kera, niin nyt meni koko paketti kerralla. Syöminen
oli minulle tapa yrittää helpottaa masennusta ja ahdistusta samalla tavalla, kun joku toinen viiltelee itseään tai käyttää päihteitä. Lihaton ruokavalio pelasti minut hampurilaisilta, rasvamakkaroilta, nugeteilta, kebabeilta ja jauhelihapitsoilta, joita muuten olisin varmasti tunkenut kaksin käsin suuhuni. Turha kuvitella, että olisin syönyt kanaa ja kalkkunaleikettä.

Itseasiassa en ole koskaan ollut laihdutuskuurilla, joten elimistöni on säästynyt jojoilulta ja uskoisin sen olevan hyvä asia normaalipainoon hivuttautumisessa. Tampio, on äärimmäisen hienosti ajateltu ja kiteytetty "keho ja mieliala on vallitsevan elämäntilanteen summa". :worship:
Itselläni painottuu tuo mielialan vaikutus, koska toistuva masennus sairautena elää hieman omaa elämäänsä omassa rytmissään, mutta siihen on tänä talvena vihdoin löydetty (ainakin toistaiseksi) hämmästyttävän tehokas hoitomuoto neuromodulaatiosta, joten varovaisen toiveikkaana odotan tulevaisuutta ilman kausia, jolloin sairaus varastaa minulta oman elämäni.

Vaakakapinaa tarvitaan mielestäni siksi, että useampi ihminen ymmärtäisi, ettei stressaava elämäntilanne ongelmineen muutu ihmeellisesti paremmaksi sitten, kun on laihdutettu X määrä kiloja.

Ihmiset muuten reagoi vastoinkäymisiin eri tavalla. Toisten tekee mieli ahmia, mutta itse menetän ruokahalun heti kun ahdistaa. Mitä paremmin menee, sitä enemmän syön. Minun on siis aika helppo kontrolloida liikasyömistä koska ainoastaan silloin pitää tarkkailla, kun pyyhkii hyvin ja on kaikki voimavarat käytettävissä. Murheellisena pakotan itseni syömään edes jotain.

Kaikki on vaan tahdosta kiinni, kaikki muu on paskapuhetta.
Läski on läski koska pää ei kestä olla syömättä liikaa.

Tottakai, kultaseni. Juuri näinhän se on. :heart:

Vaaka-apina.
Mikko Ovaskainen voisi tehdä uuden sarjan biisonimafian jätkien kanssa jossa seikkailee... vaaka-apina. (Mr.O on hieno mies enkä vertaa häntä eläinkuntaan, ainoastaan hänen suorittamien hienojen filmille otettujen suoritusten vuoksi mainittu tässä yhteydessä)

Syömisen kohdalla pienetkin henkisen puolen muutokset elämässä vaikuttavat hyvin herkästi, sitä ihmisten tuntuu olevan erittäin vaikea ymmärtää. Aiemmin tuossa joku jollain tasolla vertasi alkoholin käyttöä ja syömistä. Ilman alkoholia/päihteitä ihmisen on keskimäärin helppo olla. Ne voi vain jättää kokonaan pois. Syömisen suhteen valintoja joutuu tekemään päivittäin paljon, joten "riski" vääriin tai huonoihin valintoihin sortumiseen on aivan eri lailla läsnä.

Jos yritetään oikein lapsellisen helpolla esimerkillä selittää, niin itse nyt influenssan kourissa en jaksa punnita ruokia, tehdä safkaa tai muutenkaan juuri välittää mitä syön. Kunhan jotain saan yötyä. "Normaalitilanteessa" punnitsen ruuat, lasken markot suunnilleen ja pysyn about kunnossa ympäri vuoden. Hyvän ystäväni kuoltua sama homma. Kun elämässä tapahtuu psyykkisesti raskaita asioita, niin prioriteettien kuuluukin muuttua. Jos esim.tämän itselleni raskaan menetyksen jälkeen olisin huomannut edelleen keskittyväni makrojen laskemiseen ja "bodysyömiseen", niin en olisi kokenut sen kertovan minusta mitään hyvää, jos en pahaakaan. Monille ihmisille järkevistä ruokailu -ja liikuntarutiineista kiinnipitäminen on raskaina aikoina erityisen tärkeää ja auttavat taas eteenpäin, se on selvää. Mutta nämä ihmiset eivät tee sitä siksi, että he ovat henkisesti vahvempia. Se on heille samanlainen keino selvitä eteenpäin kuin näistä rutiineista irtautuminen toiselle tai vaikkapa alkoholiin sortuminen kolmannelle.

Ei elämässä jaeta mitään hyvää karmaa tai "henkisesti vahva" -kortteja. Ihminen tekee vaikeina aikoina itselle helppoja ratkaisuita. Toki jokainen saa kuvitella olevansa henkisesti vahva sen takia, että vaikeina aikoina pysyy "ruodussa", mutta todellisuudessa tämä on vain kyseiselle ihmiselle paras tapa käsitellä asioita ja päästä eteenpäin.

Mitä tähän itse vaakakapinaan tulee, niin lienee ihan tervetullut vaihtoehto käsitellä koko syömisen konseptia. Monilla "perus tallaajilla" tuntuu menevän niin yli ymmärryksen tämä fitnesshömpötys, kun sitä joka tuutista tulee. Koko käsitys painonhallinnasta on ihan viturallaan. Itse käytän jonkin verran lisäravinteita ja syön omia mehukeitto/kaurahiutale/raejuusto -mössöjä, mutta se vain sopii itselle. Useaan kertaan joku on töissä tai koulussa lähestynyt asiaa tyyliin:"Pitäisikö minunkin syödä noin, kun haluaisin pudottaa painoa?". Ei tarvitse. Monille järkevämpi ratkaisu on paljon yksinkertaisempi ja kyllä, voit pudottaa painoa ja elää terveellisesti, vaikka käyttäisit maitoa, perunoita, lihapullia, leipää jne. Fitnesshömppä on saanut monet ihmiset ihan sormi suuhun koko järkevän syömisen suhteen. Ei ruokien punnitseminen ja makrojen yms laskeminen ole terve tai optimaalinen tapa suhtautua syömiseen. Se on pakkomielteistä. Vaikka miten sen voi selittää lajiin liittyvällä panostuksella jne jne, niin suhde ruokaan on vähintäänkin outo ja ollaan vähintään borderline-syömishäiriöisiä. Eivät syömishäiriöt rajoitu vain anoreksiaan tai bulimiaan.

En minä ainakaan koe olevani parempi tai enemmän itsekuria omaava ihminen kuin ylipainoinen ihminen. Minulla on vain motivaatio ja tavoitteita oman fysiikan suhteen. Niitä ei ole pakko olla ollakseen vahva ihminen. Äärimmäinen ylimielisyys tulee usein ilmi näissä "läskikysymyksissä". Ollaan heti itse jalustalla kertomassa, mitkä nämä lihavuuteen johtaneet tekijät ovat ja miten minä ainakin kykenen syömään järkevästi ja se läski nyt ei vaan kykene. On kyllä niin lapsenkengissä koko psyyken käsite, vaikka vuotta 2017 eletään Suomen kaltaisessa valtiossa. Nämä ovat ihan tieteellisesti hyväksyttyjä tosiasioita, eivät mitään uskon asioita...

Aiemmin tuossa joku jollain tasolla vertasi alkoholin käyttöä ja syömistä. Ilman alkoholia/päihteitä ihmisen on keskimäärin helppo olla. Ne voi vain jättää kokonaan pois. Syömisen suhteen valintoja joutuu tekemään päivittäin paljon, joten "riski" vääriin tai huonoihin valintoihin sortumiseen on aivan eri lailla läsnä.

Tämä on äärimmäisen hyvä pointti. Ei syömisen osalta voi vain ottaa ja lopettaa sitä vaan sen osalta on pystyttävä pitämään yllä tervettä tasapainoa, mikä on paljon vaikeampaa kuin "kyllä tai ei"-valintojen tekeminen. Juuri tämä itsekurista mouhoaminen ja syyllistäminen johtaa niihin itsekuri-kaalikeittodieetteihin, joilla pyritään nopeisiin tuloksiin ja samalla osoittamaan, että kyllä minä pystyn pitämään itseni kurissa. Osa sortuu matkalla, mikä on ymmärrettävää koska ei ihmistä ole tehty kitumaan ilman ravintoa, ja muilla tulee tavoitepainoon päästyä esiin se piste, jossa kysytään että mitäs nyt? Samaa linjaa jos jatketaan loputtomiin, niin sitä kutsutaan anoreksiaksi, ja jos palaa takaisin vanhoihin tapoihin niin se paino palaa myös ja sitä pitkäaikaista ja toimivaa ratkaisua eli tasapainoista ja tervettä ruokavaliota on yhtä vaikeaa opetella sen kaalikeittodieetin jälkeen kuin ennen sitäkin. En näe, kuinka tuollaiset härkäpäiseen "itsekuriin" perustuvat ratkaisut voisivat toimia pitkällä tähtäimellä. Viinanjuonnin voi ainakin periaatteessa vain lopettaa kerrasta itsekurilla, mutta syömistä ei. Sekään ei varmaan ole uutta tietoa, että liian vähällä ja heikolla ravinnolla poltetaan myös lihakset ja yleiskunto siinä rasvan sivussa, mikä on kaikkea muuta kuin terveellistä. Vaikka ravitsemukseen jotenkin perehtyneille kuntoilijoille ne terveelliset ratkaisut ja sopivat ravintomäärät ovat ehkä itsestäänselviä, niin nykyajan teollisia ja hyvinkin yllättäviä piilokaloreita sisältäviä tuotteita pursuavassa kaupassa valintansa tekevä ja älyttömiä dieettejä ja ravitsemusväitteitä pursuavista nettisivuista ja lehdistä tietoa hakeva satunnainen ihminen on äkkiä hyvin hukassa siitä, mitä ja miten ja paljonko oikeasti pitäisi syödä ja vielä niin, että pitäisi löytää sellaiset itselle sopivat rutiinit, joista voi pitää kiinni pitkälläkin aikavälillä. Ei ylipainoisista suurin osa vedä joka päivä kahdella kädellä mäkkimuonaa ja sipsejä vaan ihan "normaalia" ruokaa, jota kaupasta saa. Muutenkin voivat olla onnellisia ne, jotka voivat säännöstellä painoaan pelkästään kalorit laskemalla ja ravintoaineista isommin välittämättä - monella kehon toiminta ja aineenvaihdunta riippuvat hyvinkin oleellisesti siitä, millaisen ruoan muodossa se ravinto tulee enkä tässä puhu edes mistään kärjistyksistä roskaruoka vs. terveysruoka vaan ihan tavallisista tuotteista.

Siksi ymmärrän kyllä oikein hyvin tämän vaakakapinan idean, että orjallisen laihdutuksen sijaan etsitään ja opetellaan rauhassa ja vähitellen pieniä muutoksia, jotka vievät parempaan suuntaan ja joista voi pitää kiinni myös pitkällä tähtäimellä. Siitä ne pysyvät tulokset tulevat eivätkä mistään syyllisyyden puuskassa tai fitnessmitat mielessä kiiluen aloitetuista täyskäännöksistä.

Siksi ymmärrän kyllä oikein hyvin tämän vaakakapinan idean, että orjallisen laihdutuksen sijaan etsitään ja opetellaan rauhassa ja vähitellen pieniä muutoksia, jotka vievät parempaan suuntaan ja joista voi pitää kiinni myös pitkällä tähtäimellä. Siitä ne pysyvät tulokset tulevat eivätkä mistään syyllisyyden puuskassa tai fitnessmitat mielessä kiiluen aloitetuista täyskäännöksistä.

Olipa ne muutokset isoja tai pieniä niin useinhan ongelma on siinä ettei niitä jakseta tehdä pitkäjänteisesti, se on aivan sama jos kerran viikkoon syö karkkia tai pullaa mutta liikalihavat eivät pysty lopettamaan sitä herkkujen mättämistä.
Ihan samalla tavalla sitä alkoholisti juo kaljaa kun tekee mieli kuin että liikalihava syö karkkia?

Haa! Ketjussahan on tumputusmateriaalia! Lisää kuvia, arvon naiset, jee!

[Ai, moi Mike, mites menee? Mitä? Poistua? Takavasemmalle? Jaa kuka? Likainen setä? Ei täällä ole semmoisia... Ai saatana! Ei korvasta, sattuu! Älä ny jumalauta... SerialLoser, tuu apuun!]

* Ex71 has left the building *

Olipa ne muutokset isoja tai pieniä niin useinhan ongelma on siinä ettei niitä jakseta tehdä pitkäjänteisesti, se on aivan sama jos kerran viikkoon syö karkkia tai pullaa mutta liikalihavat eivät pysty lopettamaan sitä herkkujen mättämistä.
Ihan samalla tavalla sitä alkoholisti juo kaljaa kun tekee mieli kuin että liikalihava syö karkkia?

Elämäntapojen muuttaminen on aina haasteellista. Superlaihdutuskuurien toimimattomuuden yhtenä syynä on varmasti se, että näitä muutoksia tehdään monta kerralla, koska on kiire saavuttaa tuloksia. Toinen on totaalikielto. On tutkittu, että mitä joustamattomampi ja rajoittavampi laihdutusruokavalio on käytössä, sitä varmemmin sen noudattaminen epäonnistuu.

Jos ihminen toistuvasti todellakin mättää jotain ruokaa, siihen liittynee joku psykologinen seikka minkä vuoksi mättämisen lopettaminen voi olla vaikeaa. Äärimmäisenä esimerkkinä bulimia ja ahmimishäiriö. Holtittomalla syömisellä pyritään hoitamaan ahdistusta, jopa yksinäisyyttä. Tämmöisessä tilanteessa on aika turha aloittaa elämänlaadun parantaminen laihduttamisesta, vaikka laihtumisen markkinoidaan tuovan mukanaan kaikkea hyvää ja kaunista. Ensiksi pitäisi pureutua ihmisen ongelmiin kokonaisuutena ja tehdä sellaisia muutoksia ja parannuksia, jotka jättävät energiaa jäljelle myös tietyn ruokavalion ja ruokarytmin noudattamiselle pitkäjänteisesti.

Tämmöisessä tilanteessa olet oikeassa siinä, että vika löytyy päästä ja siitä, mitä pää ei kestä. Itse masennuspotilaana ja -kuntoutujana voin todeta, että minun kauniissa päässäni välittäjäaineet, mantelitumake, aivolisäke ja hippokampus eivät toimineet normaalisti ja aivojen kemiallinen tasapainorakenne oli täysin sekaisin. Miksi - sitä ei kukaan tiedä. Sen kuitenkin tiedän, ettei se mennyt sekaisin minun tahdostani eikä myöskään alkanut parantua minun tahdostani. Päässä tapahtuu asioita, jotka voivat vaikuttaa koko elimistöön ja joihin yksilön omalla tahdolla on kovin vähän vaikutusvaltaa.

Suuri osa ylipainoisista ihmisistä on kuitenkin saanut kilonsa hitaasti vuosien ja vuosikymmenien aikana hitaasti ihan normaalista syömisestä, elintapojen ja elimistön aineenvaihdunnassa tapahtuneiden muutosten seurauksena ilman mielialahäiriötä tai sairaalloista ahmimishäiriötä.

Jos ajatellaan Laihdutusta kaupallisena tuotteena, niin 90% epäonnistuu (keksin ihan itse tämän luvun) eli ostettu tuote ei toimi.
Jos ostetaan joku muu tuote, joka toimii vaan 10%:lla kuluttajista niin mitä mieltä olet. Onko tuote silloinkin hyvä? Onko 90% tuotteen ostajista vaan niin idiootteja/saamattomia/aivottomia, että vika on heissä eikä itse tuotteessa? Vai voisiko mitenkään olla niin, että itse tuotteessa eli Laihdutuksessa voisi olla jotain vikaa..?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom