Manninen tuon jo aika tyhjentävästi kirjoitti, tämä tutkimus ei osoita oikeastaan mitään varmaa syy-seuraus -suhteista. Lisäksi se on ristiriidassa monien muiden tutkimusten kanssa. Kai tuota voi käyttää jonkinlaisena pohjana hypoteesien tekemiseen, mutta uutisointi on kyllä täysin päin mäntyä, jälleen kerran. Sinänsä huvittavaa, että THL:n Virtanen käyttää tällaistakin tutkimusta perusteena omien näkemystensä vahvistamiseen ja vielä valikoivasti. "Kuten minä olen aina sanonut, vitamiinipillareistä ei ole hyötyä, tämä tutkimus todistaa sen. D-vitamiinia kuitenkin kannattaa ottaa, vaikka tämä tutkimus väittääkin muuta." Täh? :D
Itse olen kyllä pitkälti sitä mieltä, että vitamiinipillereiden syöminen ei ole järkevää, eikä toimivaa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Pitää tietää mitä lisäravinteita itse tarvitsee ja missä muodossa ottaa ne. Kaiken mahdollisen kauhomisessa pillereinä ei ole järkeä, vaan ne vitamiinit pitää ottaa ruuasta, monestakin syystä. D-vitamiinia toki kannattaa käytännössä kaikkien Suomessa syödä, mutta muuten meneekin sitten jo vähän tarkemmin mietittäväksi.
Periaatteessa, mikäli vitamiinit ja lisäravinneyhdisteet ovat alkuperäiseen, ruuasta saataviin, vastaaviin aineisiin verrattuna enantiomeerisiä, niin vaikutukset voivat olla erilaisia. Se voi olla ainoa fakta "luonnollisten" vitamiinien puolesta - tiedä sitten paljonko luonnollisissa on enantiomeerisiä aineosia mukana verrattuna synteetisiin. Pitäisi tehdä lisää tutkimuksia tästä.
Onhan noita mahdollisia eroja monenlaisia. Tuon enantiomerian lisäksi niihin keinotekoisiin vitamiineihin voi mahdollisesti jäädä ylimääräisiä ainesosia ja epäpuhtauksia. Siellä seassa voi olla pieniä määriä jotain valmistusprosessissa tarvittavia kemikaaleja. Ja niissä luonnollisissa vitamiineissa voi olla monia synergistisiä ainesosia, joita ei välttämättä edes tunneta. Esimerkiksi monivitamiineissa E-vitamiini on yleensä pelkkää alfatokoferolia, vaikka oikeasti sitä E-vitamiinia on montaa eri muotoa. Pelkän alfatokoferolin saanti voi johtaa epätasapainoon noiden eri muotojen välillä ja näin ollen sen vitamiinipillerin syömisestä on vain haittaa.
Aika monissa tutkimuksissa on havaittu, että keinotekoiset vitamiinipillerit ei toimi. Sen sijaan ruuasta saadut vitamiinit näyttäisi toimivan. Näin se vaan menee, vaikka ne kuinka äkkiä ajatellen olisivat kemiallisesti ihan samanlaisia aineita. Kannattaa syödä kunnollista ruokaa.