Ydinvoimala Meri-Lappiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alicia
  • Aloitettu Aloitettu
Ihminen on varsin itsekäs. Mitä haittaa esim Tsernobylin onnettomuudesta oli luonnolle? Jos katsotaan massiivisia tulivuorenpurkauksia, niin se on paljon isompi katastrofi. Pahimmillaan tulivuorenpurkaus vapauttaa todella paljon radioaktiivista ainetta ilmaston. Onpa esim 1800 luvulla jäänyt viimeksi kesä melkein väliin tulivuorenpurkauksen vuoksi. Ja näitä EI pystytä estämään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Liikenteen uhrit tähän nyt ei liity millään tavalla. Jokainen ylläoleva onnettomuus ja "läheltä-piti" -tilanne on liikaa.
Miten sillä on väliä mihin ihmiset kuolevat jos kuitenkin kuolevat, esim rakennustyömailla kuolee joka vuosi pirusti ihmisiä mutta ei greenpeace ole niitä kieltämässä (ellei kyse sitten ole jonkun "pahan" ydinvoimalan rakennustöistä"

Onnettomuuksia tapahtuu kaikilla teollisuuden aloilla, mutta sepä ei viherhippejä kiinnosta.

Säteilyturvakeskuksen (STUK) mukaan vuoto ei aiheuttanut säteilyvaaraa laitoksen työntekijöille eikä tapahtuma edellyttänyt erityisiä toimenpiteitä laitoksen ulkopuolella. Keskuksen mukaan tapahtuma on luokiteltu kansainvälisellä ydinlaitostapahtumien vakavuusasteikolla (INES) poikkeukselliseksi tapahtumaksi eli asteikon alimpaan luokkaan.
 
Miten sillä on väliä mihin ihmiset kuolevat jos kuitenkin kuolevat

On sillä väliä.

Onnettomuuksia tapahtuu kaikilla teollisuuden aloilla, mutta sepä ei viherhippejä kiinnosta.

Niin tapahtuu, mutta kaikki onnettomuudet eivät aiheuta uhkaa suurelle joukolle ihmisiä. Kaikilla aloilla täytyy työturvallisuuteen kiinnittää huomiota ja parannuksia varmasti tehdäänkin koko ajan.

Jos viherhippinimitys oli tarkoitettu minulle, niin olen sitten viherhippi, kun en kannata ydinvoiman lisäämistä ja haluan, että sähköä tuotetaan mahdollisimman turvallisesti. (ja vaikka ei asiaan liitykkään, niin mainittakoon, että en ole Greenpeacen tai minkään muun "viherhippijärjestön" jäsen).
 
Miten sillä on väliä mihin ihmiset kuolevat jos kuitenkin kuolevat

On sillä väliä.

Onnettomuuksia tapahtuu kaikilla teollisuuden aloilla, mutta sepä ei viherhippejä kiinnosta.

Niin tapahtuu, mutta kaikki onnettomuudet eivät aiheuta uhkaa suurelle joukolle ihmisiä. Kaikilla aloilla täytyy työturvallisuuteen kiinnittää huomiota ja parannuksia varmasti tehdäänkin koko ajan.

Jos viherhippinimitys oli tarkoitettu minulle, niin olen sitten viherhippi, kun en kannata ydinvoiman lisäämistä ja haluan, että sähköä tuotetaan mahdollisimman turvallisesti. (ja vaikka ei asiaan liitykkään, niin mainittakoon, että en ole Greenpeacen tai minkään muun "viherhippijärjestön" jäsen).
 
Ainut asia mikä periaatteessa puhuisi fissiovoiman käyttöä vastaan on uraanin riittävyys, vaan sekin ongelma poistuu hyötöreaktoreiden tullessa 2030-luvulla.
 
Jos viherhippinimitys oli tarkoitettu minulle, niin olen sitten viherhippi, kun en kannata ydinvoiman lisäämistä ja haluan, että sähköä tuotetaan mahdollisimman turvallisesti. (ja vaikka ei asiaan liitykkään, niin mainittakoon, että en ole Greenpeacen tai minkään muun "viherhippijärjestön" jäsen).

Mikä on ympäristö- ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden parempi energiantuotantomuoto ydinvoimaan verrattuna. Siis sellainen, jolla ydinvoima voidaan korvata samassa kustannusluokassa ja joka toimii vuodenajoista ja sääolosuhteista välittämättä?
 
Mikä on ympäristö- ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden parempi energiantuotantomuoto ydinvoimaan verrattuna. Siis sellainen, jolla ydinvoima voidaan korvata samassa kustannusluokassa ja joka toimii vuodenajoista ja sääolosuhteista välittämättä?

Tähän voisi kyllä joku "ituhipuksi" itsensä tunnustava vastata? Ja pitää myös olettaa, että teollisuus pyörii kannattavasti ja ihmisillä on varaa lämmittää kotinsa talvipakkasilla.
 
Samaa mieltä. Tosin kehittämässä kannattaa olla ja tässä mielessä rakentaa niitä voimaloita. Mutta eipä tohon kannata mitään jätti-investointeja tehdä ennenkuin hyötysuhden on sitäluokkaa että investointi jotain tuottaakin.
Onneksi sinä et ole päättämässä tutkimusmäärärahoista uusien energianlähteiden kehittämisessä. Olisi nimittäin mielenkiintoista tietää miten Timba79 toteuttaisi vaikka sen uuden Ranskaan rakennettavan ITER-koefuusiovoimalan ilman jätti-investointeja, kun se ei varmaan ihan 3 vuoden kuluttua vielä tuota omalla tilille valuuttaa ja projekti kustantaa about 10 miljardia euroa.

Ihminen on varsin itsekäs. Mitä haittaa esim Tsernobylin onnettomuudesta oli luonnolle?
No ei se paikka varmaan kovin luontoystävällinenkään ollut, jos alue kerran evakuoitiin noin 30km säteellä? Pitkäaikaisvaikutukset luontoon? Tuskin kovinkaan vakavia, muutama vuosikymmen kohonnut säteilytaso ja sen jälkeen luonto on jo palannut tsernobyliin.

Jos katsotaan massiivisia tulivuorenpurkauksia, niin se on paljon isompi katastrofi.
Mistähän mahtaisi johtua? Tulivuorenpurkaus, jossa kiviainesta lentää ilmakehään muutaman kuutiokilometrin verran on ehkä energiatasoltaan mitattuna muutamaan kymmeneen potenssiin kovempi jysäys kuin kiinailmiö ydinreaktorissa.

Pahimmillaan tulivuorenpurkaus vapauttaa todella paljon radioaktiivista ainetta ilmaston.
Tjaa... enpä ole ennenkuullutkaan että tulivuorenpurkauksissa lentäisi jotenkin merkittäviä määriä radioaktiivista ainetta ilmakehään. Laitas tähän se informaatiolähde, josta olet tämmöistä lukenut. Kiinnostaa meikäläistäkin.

Mikä on ympäristö- ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden parempi energiantuotantomuoto ydinvoimaan verrattuna. Siis sellainen, jolla ydinvoima voidaan korvata samassa kustannusluokassa ja joka toimii vuodenajoista ja sääolosuhteista välittämättä?
Mun mielestä koko kysymyksenasettelu on jonkin verran vinossa, kun en mä ainakaan vannoutuneena ituhippinä ole mitenkään sellaisen ajatuksen takana, että ydinvoimaa tarvitsisi mitenkään korvata. Sen sijaan näkisin mieluusti, että energiatekniikassa kehitettäisiin ja otettaisiin käyttöön aktiivisesti myös tuuli-, bio- ja aurinkovoimaa. Myös energian säästämiseen ja ympäristöystävällisyyteen pitäisi panostaa kaikilla elämänaloilla huomattavasti enemmän, kun en mä näe mitenkään kestävän kehityksen mukaisena, että teollisuus, maatalous ja kansa vaan tuhlaa energiaa miten lystää ja kun rajat alkavat tulla vastaan niin ratkaisuna on aina rakentaa uusi ydinvoimala?
 
Mistähän mahtaisi johtua? Tulivuorenpurkaus, jossa kiviainesta lentää ilmakehään muutaman kuutiokilometrin verran on ehkä energiatasoltaan mitattuna muutamaan kymmeneen potenssiin kovempi jysäys kuin kiinailmiö ydinreaktorissa.

Tjaa... enpä ole ennenkuullutkaan että tulivuorenpurkauksissa lentäisi jotenkin merkittäviä määriä radioaktiivista ainetta ilmakehään. Laitas tähän se informaatiolähde, josta olet tämmöistä lukenut. Kiinnostaa meikäläistäkin.

Tämä viite ei varsinaisesti koske tulivuoria, mutta on keskustelun muutoin relevantti ja tekee varmasti myös tuon tulivuoria koskevan väitteen paremmin uskottavaksi. Kyseisessä artikkelissa siis todetaan, että yhdysvalloissa hiilivoimaloiden päästöt aiheuttavat väestölle satakertaisen säteilyaltistuksen ydinvoimaloista johtuvaan altistukseen verrattuna. Nyt siis puhutaan vain säteilyaltistuksesta, hiilivoimaloilla on toki muita paljon isompia haittoja.

Noista tulivuorista vielä, kyllähän radioaktiivisille päästöille saa arvion, kun katsoo tilastoista paljonko tavaraa lähtee liikkeelle ja suhteuttaa tämän kallioperän tai sitten magman keskimääräiseen aktiivisuuteen. Tämä on kuitenkin varmasti toissijaista tulivuorenpurkauksen ympäristövaikutuksissa, eikä siihen arvatenkaan siksi kiinnitetä juurikaan huomiota. Googlettamalla löysin helposti lähinnä tapoja ennustaa tulivuorenpurkauksia niiden tupruttelemissa kaasuissa lisääntyneen radioaktiivusuuden avulla...

Tchernobylin päästöistä suurin osa johtui muuten siitä, että reaktori oli grafiittimoderoitu, eli sisällä oli suuret määrät hiiltä, joka sitten paloi useita päiviä levittäen kivoja palokaasuja ympäristöön. Sen siitä saa, kun optimoidaan reaktorin kyky tuottaa plutoniumia ydinaseisiin. Tuosta onnettomuudesta ja siinä sivussa neukuista voisi sanoa muutenkin niin paljon asioita, mutta todetaan nyt vain se ironia, että länsimaissa ei voitu edes oppia ydinvoimaloiden turvallisuuden kannalta mitään tuosta tapahtumasta, sen verran perseelleen neukut asiansa järjestivät. Koko RBMK-reaktorityyppi ei olisi saanut rakennuslupaa länsimaissa positiivisen lämpötilan takaisinkytkennän vuoksi. Mutta onhan se kiva, että tämän varjolla on torpedoitu viimeiset 20 vuotta järkevän energiapolitiikan tekeminen kaikkialla maailmassa.
 
Mun mielestä koko kysymyksenasettelu on jonkin verran vinossa, kun en mä ainakaan vannoutuneena ituhippinä ole mitenkään sellaisen ajatuksen takana, että ydinvoimaa tarvitsisi mitenkään korvata. Sen sijaan näkisin mieluusti, että energiatekniikassa kehitettäisiin ja otettaisiin käyttöön aktiivisesti myös tuuli-, bio- ja aurinkovoimaa. Myös energian säästämiseen ja ympäristöystävällisyyteen pitäisi panostaa kaikilla elämänaloilla huomattavasti enemmän, kun en mä näe mitenkään kestävän kehityksen mukaisena, että teollisuus, maatalous ja kansa vaan tuhlaa energiaa miten lystää ja kun rajat alkavat tulla vastaan niin ratkaisuna on aina rakentaa uusi ydinvoimala?

No tarkennetaanpa kysymyksenasettelua. Mikä on tällä hetkellä kuudetta ydinvoimalaa parempi vaihtoehto Pohjois-Suomen sähkönsaannin turvaamiseksi? Hiilivoima? Ydinsähkö kaapelia pitkin Venäjältä? 1600/3 eli n. 533 tuulivoimalaa Lappiin ja niihin niin suuret akut, että sähkö riittää tuulettominakin ajanjaksoina (tai itse asiassa vielä enemmän, sillä tuulivoimaloiden käyttöaste ei ole yhtä korkea kuin ydinvoimaloissa, jolloin tarvitaan lisäreserviä)?

Energian säästöstä ja ympäristöystävällisyydestä olen toki samaa mieltä ja yrityksiä ajaakin päästökaupan lisäksi energiatehokkuuteen myös niiden laatujärjestelmät, joiden perusperiaate on prosessien tehokkuuden jatkuva parantaminen.
 
Dragon sanoi:
...en mä näe mitenkään kestävän kehityksen mukaisena, että teollisuus, maatalous ja kansa vaan tuhlaa energiaa miten lystää ja kun rajat alkavat tulla vastaan niin ratkaisuna on aina rakentaa uusi ydinvoimala?

Energian säästöstä ja ympäristöystävällisyydestä olen toki samaa mieltä ja yrityksiä ajaakin päästökaupan lisäksi energiatehokkuuteen myös niiden laatujärjestelmät, joiden perusperiaate on prosessien tehokkuuden jatkuva parantaminen.

Jos teollisuus näin hoitaa itse itsensä, niin kaadetaan lisää vastuuta kansan niskaan!

Määritetään esim. lämmitysmuodosta, asukasmäärätä ja neliöistä riippuva sähkökiintiö, johon ekotehokkaasti voidaan päästä. Yli menevä osuus saadaan sähköyhtiön laskutuksesta ja siitä napsahtaa kuluttajalle lisämaksu, jolla rahoitetaan esim. energiantuotantoa.

Jokainen voisi sitten itse päättää maksaako vai asentaako energiansäästölamput, peseekö vajaita pesu- ja tiskikoneita, pitääkö viihde-elektroniikan standby-tilassa vai kokonaan kiinni, asentaako mökille talvella sulanapitoa vaativan vesivessan jne.

Itse syyllistyn edellä mainittuihin enkä laske itseäni ituhipiksi :)
 
Viimeksi muokattu:
No, otetaanpa nyt sitten esille vielä pari seikkaa tässä keskustelussa.

Ensinnäkin, jos pitää tuulivoimaa (tai aurinkovoimaa) realistisena vaihtoehtona, niin kai nyt pitäisi ottaa vähintään yhtä realistisena vaihtoehtona esiin vesivoima. Seuraavat luvut perustuvat kirjaan "Energia suomessa - tekniikka, talous ja ympäristövaikutukset" (VTT prosessit, Edita, 2004).

Suomessa on rakennettua vesivoimakapasiteettia n. 2900 MW (vastaten noin 13 % sähkön kulutuksesta). Rakentamattomia varoja olisi tällä hetkellä yhteensä noin 2460 MW, ja ne jakautuvat seuraavasti:
Suojeltua 1200 MW
Rajajoet 560 MW
Tehonkorotukset 500 MW
Uudisrakennus 200 MW
Tässä siis kaksi viimeistä tarkoittavat oleellisesti olemassaolevien vesivoimalaitosten virittelyä.

Tietysti vesivoimalla on omat ympäristövaikutuksensa (ja ei tarvitse alkaa selittämään, että sekin tuottaa hiilidioksidia, tiedän kyllä). Arvatenkin suojeltujen kohteiden rakentamisesta nousisi hirveä haloo ja rajajokien kanssa taas on omat ymmärrettävät ongelmansa. Siitäkään en osaa tarkemmin sanoa, kuinka kilpailukykyistä nykyisten laitosten uudistaminen olisi sitten kustannuksiltaan (luultavasti ei ole, muutenhan ne olisi jo varmasti uusittu...) Kuitenkin tälläinenkin vaihtoehto on siis olemassa, ja varmasti tällä hetkellä paljon luotettavampaa tekniikkaa kuin tuulivoima, joten jos oikeasti ydinvoimaa karsastaa, niin siitä vain esittämään suojeltujen jokien rakentamista ja tukemaan vanhojen laitosten uudistamista.

Kannattaa kuitenkin huomata, että täle tuotannolle on siis ihan konkreettinen yläraja olemassa, joten ei sillä villeimmissäkään kuvitelmissa korvata kuin yksi ydinvoimala (koska varmasti kaikkia jokia ei rakenneta)... Kalamiehenä huomauttaisin vielä, että monien jokentaminen täyteen rakentaminen voi olla turismin kannalta huono juttu, millä voi sitten olla aluepoliittesti hyvin huono vastakaiku.

Sitten vielä tästä energian säästämisestä. Tätähän viherpiireissä toistellaan niinkuin jeesusta suviseuroissa. Ensinnäkin teollisuudessa ihan oikeasti kannattaa optimoida kaikenlaiset turhat kustannukset pois ja kuluttaa energiaa vain niin paljon kuin on tarvetta. Toiseksi, jos joku keksii jonkin vemputtimen, joka vähentää energiankulutusta 0,1 %, niin kannattaako sillä mennä heti korvaamaan se vanhempi vetkutin? Ei. Miksi ei? No kun sillä vanhalla vetkuttimella on se tietty käyttöikä, joka voi olla vuosikymmeniä ja jonka heittäminen pois kesken kaiken tarkoittaa, että
1. vetkuttimeen investoitua rahaa menee hukkaan.
2. vetkuttimen valmistamiseen käytetyt luonnonvarat ja energia menevät hukkaan.
Pahimmillaan välittömillä "energiansäästötoimenpiteillä" voi olla itse asiassa syyn 2 vuoksi negatiivinen kokonaisvaikutus ympäristön kannalta. Pitää ajatella komponenttien koko elinkaarta, ei vain sitä niiden käyttämää energiamäärää.

Siis se, jos jossain Greenpeacen raportissa sanotaan, että alkamalla säästämään energiaa NYT ties millä ihmeasennuksilla saadaan näin suuri leikkaus kulutukseen, on ihan typerää. Siinä ei nähdä kokonaiskuvaa. (Teollisuudessa siis näin, kotitalouksia nyt voi kannattaakin kannustaa välittömiin toimenpiteisiin, joiden vaikutukset tosin taitavat olla kokonaisuuden kannalta aika pieniä...)

Yleensäkin ihmisten pitäisi tajuta tämä tietty investointien kuoleentumisesta (onko tämä oikea suomenkielinen sana???) johtuva hitaus kaikenlaisissa muutoksissa (toivottavasti) parempaan suuntaan.

Ai joo, bioenergian kasvatus, ihan lyhyesti:
- Mitä v---n järkeä on kasvattaa metsää polttoaineeksi maassa, jossa hallitaan metsäteollisuus, voidaan jalostaa tuotteet, ja viedä ne kalliilla ulkomaille?
- Kenen v---n neron idea oli ehdottaa energiapajun kasvatusta pelloilla, kun suurin osa maailman ihmisistä näkee nälkää?

Sekava viesti, taisi olla jotain patoutumia asiasta. Tästäkin huolimatta, rakennetaan sitä ydinvoimaa, ei se oikeasti ole niin paha juttu.
 
Noista tulivuorista vielä, kyllähän radioaktiivisille päästöille saa arvion, kun katsoo tilastoista paljonko tavaraa lähtee liikkeelle ja suhteuttaa tämän kallioperän tai sitten magman keskimääräiseen aktiivisuuteen. Tämä on kuitenkin varmasti toissijaista tulivuorenpurkauksen ympäristövaikutuksissa, eikä siihen arvatenkaan siksi kiinnitetä juurikaan huomiota. Googlettamalla löysin helposti lähinnä tapoja ennustaa tulivuorenpurkauksia niiden tupruttelemissa kaasuissa lisääntyneen radioaktiivusuuden avulla...
Juu no tämähän nyt on vanhaa tuttua kauraa, että kiviaineksen lentäessä ilmaan siinä samassa aineksessa olevat radioaktiiviset isotoopit pääsevät ilmakehään. En tosin ymmärrä miksi tässä ydinvoimakeskustelussa otetaan mukaan jotain tulivuorenpurkauksia? Eipä tämän nyt pitäisi olla kenellekään yllätys, että luonnosta löytyy luonnon omaa radioaktiivista taustasäteilyä.

No tarkennetaanpa kysymyksenasettelua. Mikä on tällä hetkellä kuudetta ydinvoimalaa parempi vaihtoehto Pohjois-Suomen sähkönsaannin turvaamiseksi? Hiilivoima? Ydinsähkö kaapelia pitkin Venäjältä? 1600/3 eli n. 533 tuulivoimalaa Lappiin ja niihin niin suuret akut, että sähkö riittää tuulettominakin ajanjaksoina (tai itse asiassa vielä enemmän, sillä tuulivoimaloiden käyttöaste ei ole yhtä korkea kuin ydinvoimaloissa, jolloin tarvitaan lisäreserviä)?
Suomi kun ilmeisesti tavoittelee lisää omavaraisuuttaa energiantuotannossa, ei siksi, että pohjoisessa nyt olisi syntynyt jokin iso energiankulutuspiikki ja sitä varten tarvittaisiin lisäenergian tuotantoa, tahdotaan rakentaa uusi voimala. Noh jooh... turhaa jaaritusta mutta jos näillä eväillä pitäisi lähteä rakentamaan lisää energiantuotantoa niin kyllä mä henkilökohtaisesti näkisin ydinvoimalan parhaana vaihtoehtona.

Suurin negatiivinen asia tulee olemaan lauhdeveden aiheuttama vesistön lämpeneminen ja sitä kautta mahdolliset muutokset vesistön/joen ekologiassa. Minneköhän ne sitä laitosta tällä hetkellä mahtaa kaavailla?



- - Sitten vielä tästä energian säästämisestä. Tätähän viherpiireissä toistellaan niinkuin jeesusta suviseuroissa. Ensinnäkin teollisuudessa ihan oikeasti kannattaa optimoida kaikenlaiset turhat kustannukset pois ja kuluttaa energiaa vain niin paljon kuin on tarvetta.
Teollisuudessa ei ensisijainen tavoite ole mahdollisimman vähäinen energiakulutus vaan kustannustehokkuus. Kaksi täysin eri asiaa.


- Kenen v---n neron idea oli ehdottaa energiapajun kasvatusta pelloilla, kun suurin osa maailman ihmisistä näkee nälkää?
Eipä tämä nyt taida liittyä asiaan ollenkaan, kun mä voisin kommentoida ihan hyvin, että miksi me laitetaan rahaa ydinvoimaan, kun sekin raha voitaisiin laittaa kehitystyöhön?
 
Esim. Outokumpu on mukana tuossa ydinvoimalassa, että saavat katettua n. puolet sähkönkulutuksesta omakustannehintaan. Tämä mahdollistaa sitten tehtaalla lukuisia laajennuksia ja mahdollisesti lisää työpaikkoja tulisi. Mun puolesta voi tulla ydinvoimala kotipaikkakunnalle.
 
Vroomfundel sanoi:
No tarkennetaanpa kysymyksenasettelua. Mikä on tällä hetkellä kuudetta ydinvoimalaa parempi vaihtoehto Pohjois-Suomen sähkönsaannin turvaamiseksi? Hiilivoima? Ydinsähkö kaapelia pitkin Venäjältä? 1600/3 eli n. 533 tuulivoimalaa Lappiin ja niihin niin suuret akut, että sähkö riittää tuulettominakin ajanjaksoina (tai itse asiassa vielä enemmän, sillä tuulivoimaloiden käyttöaste ei ole yhtä korkea kuin ydinvoimaloissa, jolloin tarvitaan lisäreserviä)?

Tuli vain tästä mieleen, että tuulivoimalla ja miksei myös aurinkovoimalla voitaisiin tuottaa vetyä vedestä, varastoida tämä polttoaine ja käyttää se sitten sähkön tuottamiseen pilvisenä/tyynenä päivänä. Näin emme tarvitsisi kalliita akkuja. Kyllä keinot aina keksitään, mutta kustannukset ovat sitten hieman eri asia. Enkä tiedä edes sitä, meneekö vedyn tuottamisessa merkittävä osa energiasta hukkaan...

Ydinvoimassa on kieltämättä se hyvä puoli, että sähkön tuotanto on tasaista.
 
Näin emme tarvitsisi kalliita akkuja.

Akut nyt eivät ole missään mielessä edes teoreettinen ratkaisu. Jostain muistan lukeneeni että jos kaikki maailman akut kytkettäisiin yhteen ja niillä pyöritettäisiin sitten teollisuutta joitakin minuutteja ennen kuin niistä virta loppuisi.
 
Onneksi sinä et ole päättämässä tutkimusmäärärahoista uusien energianlähteiden kehittämisessä. Olisi nimittäin mielenkiintoista tietää miten Timba79 toteuttaisi vaikka sen uuden Ranskaan rakennettavan ITER-koefuusiovoimalan ilman jätti-investointeja, kun se ei varmaan ihan 3 vuoden kuluttua vielä tuota omalla tilille valuuttaa ja projekti kustantaa about 10 miljardia euroa.

On taas pikkusen eri asia jos Ranska investoi koevoimalaan 10 miljardia kuin että Suomi sen tekisi, Suomelle yksi miljardi olisi lähellä vastaavaa lukua, jos sekään vielä.

Ja missä mä sanoin ettei kannata olla mukana kehittämässä uutta? En tietääkseni missään? Ja ei Ranskakaan tossa ole mitään perusenergiantarvettaan kattamassa, vaan nimenomaan käsittääkseni kehittämässä sitä uutta tulevaisuutta varten.

Ja on se helvetin hyvä ettei meistä kumpikaan päätä näistä, eikä päätä kukaan muukaan yksikseen.
 
Back
Ylös Bottom