westside-treenin toimivuus raw-nostoihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ka-ritsa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja offtopiccia ylläpitääkseni:

JTO: Tuollainen nopeusvoimatreeni eroaa kyllä aika lailla aiemmin ehdottamistasi versioista. Olet aiemmissa teksteissä suositellut käytettäväksi pienempiä kuormia ja tekemään vähemmän sarjoja.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ja offtopiccia ylläpitääkseni:

JTO: Tuollainen nopeusvoimatreeni eroaa kyllä aika lailla aiemmin ehdottamistasi versioista. Olet aiemmissa teksteissä suositellut käytettäväksi pienempiä kuormia ja tekemään vähemmän sarjoja.

Miten sen nyt ottaa... Tässä yksi tallentamani jto:n nopeusvoimaohje (vuodelta 2004) - muistaakseni 5*5-ketjusta. Sarjat + prosentit näyttää olevan aika samoilla linjoilla kuin tuossa tämän ketjun esimerkissä.

jto sanoi:
ei siinä yhtään sen kummempia. nopeustreeneissä kannattaa vaihdella kuormaa hieman siitä riippuen, onko nopea vai vahva. sulla on ura niin alussa, että kannattaa pitää ne tehot nopeustreeneissä perustasolla eli välillä 65-80%. tee kakkosia tai korkeintaan kolmosia neljästä kahdeksaan kipaletta hyvillä palautuksilla.

nopeustreenit siis tehdään joka viikko 1-2 kertaa. maksimijaksolla myös, mutta sillä kevennetyllä viikolla esim. vain kerran että testissä sit tyrät rytkyy kunnolla . esimerkki kolmelle treenille:
ma: kova penkki ohjelman mukaan
ke: nopeuspenkki välillä 65-75%
pe: nopeuspenkki välillä 70-80%

lähestyttäessä maksimirautoja, painota nopeutta, eli hieman pienempiä rautoja (60-70%). näin saat hermostosta hieman enempi irti, eikä mee yli.

edit: Tuo quote:n alkuperäinen postaus löytyy täältä

Okei, lopetan keskustelun sitten tässä ketjussa tähän. Voitte ignoorata viestini. Jto on oikeassa. Ikävää keskustella kanssanne kun argumenttini ohitetaan ylimielisesti sanomalla, että olen tietämätön. Ammattibodarivertaus on huono, heillä ne metodit ovat todellakin loppuun asti yksilöity niin ruokavaliossa kuin lääkkeissä.
Älä ihmeessä lopeta...olen kanssasi samaa mieltä.

Nostajien olisi monasti hyvä perustaa treeninsä perusasioihin. mm. illikainen ja Karwoski ovat tyyppiesimerkkejä siitä.

Westside on vain yksi esimerkki eri treenivariaatioista...ja kovasti yliarvostettu sellainen.
USA:ssa Simmonsin porukka on kyllä nostanut k.o menetelmällä kovia rautoja...mutta lääketieteellä ja varusteilla on siellä kova osa.

Monelle riittää jopa vain kolme perustreeniä viikossa. Päälle venyttelyillat ja vaikkapa pikkuinen kävelylenkki vaikkapa sunnuntaisin.

Zone-sarja -42%
Älä ihmeessä lopeta...olen kanssasi samaa mieltä.

Nostajien olisi monasti hyvä perustaa treeninsä perusasioihin. mm. illikainen ja Karwoski ovat tyyppiesimerkkejä siitä.

Westside on vain yksi esimerkki eri treenivariaatioista...ja kovasti yliarvostettu sellainen.
USA:ssa Simmonsin porukka on kyllä nostanut k.o menetelmällä kovia rautoja...mutta lääketieteellä ja varusteilla on siellä kova osa.

Monelle riittää jopa vain kolme perustreeniä viikossa. Päälle venyttelyillat ja vaikkapa pikkuinen kävelylenkki vaikkapa sunnuntaisin.

Ei nyt kuitenkaan anneta sitä kuvaa että nopeustreenit (jotka tässä threadissa on olleet se kiistakapula) olisi Westsiden keksintöä. Sitä ne eivät ole. Tämä siis ei tarkoitettu vanhamiehelle vaan tähän threadiin lähinnä yleisesti. Westsidessahan on systeemiä ja kikkaa jos jonkinlaista ja keskustelu alkoi siitä, onko se sopiva raw-nostajalle. Kääntyi sitten yksinomaan siihen, onko nopeustreenit tarpeellisia/hyödyllisiä.

2*3*60
2*3*75
2*2*80
2*3*65
2*1*85
2*3*75
2*3*60

Minulle on taas jäänyt mieleen seuraava esimerkki:
a) 8*3*60
b) 2*3*70, 3*2*75, 2*3*65
c) 3*60, 2*70, 1*80, 3*60, 2*70, 1*80, 3*60
...josta tehdään siis kerrallaan joko a), b) tai c). Noissa on vain 7-8 sarjaa ja painot ovat keskiarvollisesti kevyemmät. Sen sijaan quottaamassani nyt esitetyssä esimerkissä käytetään 14 sarjaa. Ero ei ole maatamullistava, mutta selvä kuitenkin.

jasa: höpö höpö. toi sun quottaama esimerkki lienee yksi sadasta täällä esittämästäni ja sellasena oikein toimiva kontrastitreenimäinen variaatio. luuletko, että käsite nopeustreeni on jonkinlainen ehdoton vakio? eipä ole. miksi ihmeessä aina tartutaan pikkuseikkoihin, kuten "miksi sanot että 3*10? voiko 3*11:llä saada sitten mitään kehitystä?" :zzzz:

olen lähes systemaattisesti esittänyt käytettäväksi kuormaksi yleisesti 60-85%:n romuja ja jonkin verran tarkoituksesta riippuen isompaa ja pienempääkin. määrät ja raudat riippuu paljon nostajasta, harjoituksen tavoitteesta jne jne. sarjoja voi tehdä vaikka 5 tai 50, jos siltä tuntuu. jos käytetään pienempiä rautoja, treenataan sitä nopeuspäätä enemmän ja isommilla sitten transitiovaihetta maksimivoimaan. esimerkki erään herran nopeusvoimatreenistä: (ei muuten ole mitään kevyillä raudoilla leikkimistä ja turhanpäiväistä puuhastelua):
3*3*65
3*2*75
3*1*85
3*2*70
3*1*90
3*3*65
3*2*80
3*3*60

vanhan miehen linjoilla olen siinä, että perustreeni on se kaiken pohja ja liian monet kuvittelee pääsevänsä sen ohi kiertämään jollain "systeemeillä".

nopeusVOIMAtreeni ei todellakaan ole mikään wsb-keksintö, vaikka monet jostain ihmeen syystä niin kuvittelee. kyse on pelkästään lihaksen ja hermoston työkyvyn tehostamisesta ja puntinnostossa homman harjoittelu on melko helppoa kisaliikkeiden ollessa aina samat ja liikeradoiltaan melko yksinkertaiset. homma vaikeutuu heti, jos siirrytään esim. voimamiesleikkeihin, joissa lajit saattaa vaihdella.

kun tarkastellaan räjähtävän voiman treeneissä käytettäviä kuormia, ne on aikalailla samat kuin perusvoima- ja bodytreeneissä. noiden 60-85%:n rautojen toistomaksimit liikku siellä 5-15 välillä. nopeusvoimatreeneissä sitä maitohappoa vaan pyritään välttämään mm. sen takia, että se hidastaa liikenopeutta, heikentää hermoston työkykyä ja tekniikkaa.

WSB-systeemissä nopeusvoimatreenit ovat siitä mielenkiintoisia että niissä palautukset ovat pääsääntöisesti varsin lyhyitä (30-45 sek). Tuossa ajassa eivät ATP-KP varastot ehdi mitenkään täyttymään, vaan treeni treenaa enemmän nopeuskestävyyttä kuin puhdasta nopeutta.

Itse koin kuitenkin alkuvaiheessa nuo nopeusvoimatreenit ehdottoman hyödyllisiksi. Siitä tuli kuitenkin toinen viikottainen LAJINOMAINEN treeni. Parasta oli se, että treeni tehtiin kuitenkin submaksimaalisilla kuormilla (palautuminen treenistä oli suht nopeaa, eivätkä esim. tukilihakset väsyneet samalla lailla kun suurilla painoilla). Etenkin liikkeiden tekniikkaa opetellessa, koin tuon yhden ylimääräisen lajitreenin hyödylliseksi.

Aika kauas varsinaisesta aiheesta on päästy (vaikkakin ihan hyvästä syystä) :D

Se on tutkimuksellinen fakta, että nopeusvoimatyyppisestä harjoittelusta hyötyy voimalajeissa ne eniten joilla se nopeus/nopeusvoima on se heikko lenkki. Se täällä ainakin jto:n toimesta on varmaan esille tullutkin. Esim. itsellä tuolla nopeus-voima -käyrällä olen siellä aika voimakkaasti nopeuspäässä ominaisuuksieni johdosta vs. perus salilla kävijään. On siis selvää että mulla se nopeustyyppinen reeni ei sitä esim. penkkiä kehitä kuten jotain nylkkyä jolla se nosto rinnalta lähtee liikkeelle kuin mummo suojatielle. Westside-tyyppisesti aloittelin itse jo viime vuosituhannella ja huomasin että ei se perus-westsiden nopeusvoimatreeni mulle tuo yhtään lisää nopeutta rinnalta ja miksi toisaalta olisi tuonut kun ei se ole ominaisuutena ollenkaan se heikko lenkki. Toisaalta ns. palauttavana harjoitteluna tällaisille rakettimaisemmille sälleille nopeusvoimatyyppinen harjoittelu on valmennusmaailmassa koettu usein hyväksi vaikkei se nyt sitä itse ominaisuutta suoranaisesti kehittäisikään. En yhtään ihmettelisi vaikka esim. Mike olisi juuri tällainen tyyppi jolla se räjähtävä nopeus ole koskaan ollut se heikko lenkki. Tällaiset sällit yleensä ovat juuri niitä lahjakkaimpia voimalajeissa.

Monilta kovilta voimailijoilta olen kuullut että toi wsb-systeemi ei toimi käytännössä raw-nostojen kehittämiseen juuri lainkaan. Lähinnä kai laskee tuloksia. Oma-kohtasta kokemusta ei ole, mutta luotan tollaseen miken ja vanhan miehen perussysteemeihin.:)

Moni voimailija tekee sitä päin persettä ymmärtämättä sen periaatteita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
100% wsb-systeemi ei olekkaan hyvä raakanostajille, mutta kyllä sieltä saadaan erittäin hyviä juttuja myös raakavoimia kehittämään. Pitää vaan hieman soveltaa.

jos otetaan 100 eri wsb-systeemillä treenaavaa nostajaa, saadaan 100 hyvinkin erilaista ohjelmaa. periaatteessa on olemassa se jonkinlainen 2 maksimi- ja 2 nopeusvoimatreeniä viikossa -perussysteemi, mutta sitäkin muunnellaan reippaalla kädellä omien tarpeiden mukaan. enemmän toi käsite wsb onkin mun mielestä hyvää markkinointia. harjoittelun periaatteet on olleet tiedossa jo vuosikymmeniä. ne toimii riippumatta nostaako kisassa paidalla vai ilman. joka tapauksessa myös wsb:n kuin muidenkin taikasysteemien idea on ihan sama kuin muunkin treenin pitäis olla ja se tulee ilmi mm. tossa hulmin kommentissa. eli heikkoja kohtia vahvistamalla saadaan ne tulokset nousuun, liittyy ne sitten räjähtävyyteen tai selän asentoon. tässä ei pitäsi olla mitään ihmeellistä.

Itse olen kokenut kumit hyvin käytännölliseksi nopeustreeneissä, sekä myös helppo tehdä esim. kiertäjäkalvosimia kotona. Otetaan nyt esimerkkinä vaikka se nopeuspena. Minulla ongelma on loppuojennus joka on varmasti niin monella muullakin se ongelma. Kumit viritettynä vastus iskee kunnolla peliin vasta loppuvaiheessa.

Selitys on jotakuinkin sekava, mutta jokainen joka on tuota kokeillut tai lukenut aiheesta ymmärtää kyllä. :)

Kumien kanssa parempi olla joku varmistamassa tai sitten ne tukiraudat siinä turvana. Tuo on vähän ikävämpi rullata kropan yli. :lol2:

217,5kg raw = tietämätön?

Mä uskon, että jto:n valmennettavat nostaisivat mahdollisesti enemmän, jos eivät tuhraisi palautumista nopeustreeniin(jossa rasitetaan lihasta).

Mutta mistäs sitä ikinä tietää mitään varmaksi kuin vain miten itsellä on toiminut.

Sorry Mike, mutta dopingilla tehostettuna alle 2x oma paino tulos on vielä sen verran vaatimaton, ettei siihen paljoa tietoa vaadita.

Itse otin nopeustreenin mukaan noin vuosi sitten ja parin vuoden junnaamisen jälkeen sain raw penkkiin muutaman lisäkilon, luultavasti juuri nopeuspenkin ansiosta.

Kyllä se miken tulos 217,5kg kisoissa kyllä on jumalauta todella kova suoritus, roippeilla tai ilman. Itekkin oon kritisoinut joskus täällä miken tapaa tehdä penkkiä, mutta jos sanot miehen tulosta vaatimattomaksi, voit mielestäni painua pitkälle vittuun. ei pahalla, mutta ei myöskään hyvällä :)

Älkää nyt jaksato tulla vääntämään tänne Offtopiccia. Toi asia on jo käsitelty.

Sorry Mike, mutta dopingilla tehostettuna alle 2x oma paino tulos on vielä sen verran vaatimaton, ettei siihen paljoa tietoa vaadita.

Itse otin nopeustreenin mukaan noin vuosi sitten ja parin vuoden junnaamisen jälkeen sain raw penkkiin muutaman lisäkilon, luultavasti juuri nopeuspenkin ansiosta.
217,5kg @ 108,1kg ja 205kg @ 99,4kg.

Onpas täällä väännöt:rock:

Itse kyllä kanssa olen näitä vanhanMUKAhyvän ajan miehiä ja en kyllä näe mitenkään välttämättömäksi mitään West-sidetreenejä raw-nostajalle.

Loppujenlopuksi sillä nyt ei ole saavutettu yhtään sen kummempia tuloksia kuin vanhoillakaan menetelmillä(raw-nostoista jos puhutaan).
Se on sitten kokonaan toinen juttu millä menetelmällä itse haluaa tuloksensa saavuttavan.
Mikseipä Westsidellä saa samat tulokset lopulta aikaan...

Tämmöselle tavanpunttaajalle vaan vaikuttaa niin perkeleellisen vaikealta lähteä soveltamaan tollasia omaan treeniin (vaatisi paljon enemmän tietoa/taitoa).
Joten on helpompaa pysyä yksinkertaisemmissa menetelmissä, varsinkaan kun se ei mitään "mullistavaa" omaan kehitykseen tuo.
Enemmänkin näkisin sen mielekkyytenä, tai vaihteluna...mikäli on vaikka kyllästynyt johonki aiempaan systeemiin.

Suositut

Back
Ylös Bottom