westside-treenin toimivuus raw-nostoihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ka-ritsa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä aktiivinen palautuminen ja lihashuolto on erittäin toimiva juttu. Ei sitä voi kieltää mitenkään. Nopeus on myös todella oleellinen asia rawi penkeissä ja sitä voidaan ja kannattaakin harjoitella erikseen.
Lihashuolto on eri asia kuin mennä penkkaamaan 50% painolla. Mutta me nyt puhutaan eri lähtökohdista, minä olen nostanut rawina kisoissa ja Salis taas vetää hyvää settiä varusteilla. Treenaaminen on eri asia kuin se, kun pistetään romut rinnalle ja se tanko pitää pysäyttää. Koko treeni pitäisi rawi nostajalla tähdätä painon kontrolointiin rinnan läheisyydessä, sieltä pitää löytyä jerkkua nostaa stopinkin jälkeen. Nyt mennään tosin jo aika pahasti ohitse asiasta, mutta mun neuvo rawinostajille on, että negatiivista vaihetta ei voi tarpeeksi painottaa, se pitää vetää täydellä kontrollilla ja paineilla hidastaen rintaa kohti.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
kyllä nopeusharjottelu on raakanostajalle ihan yhtä tärkeetä ellei tärkeempääkin kuin paitanostajalle. en nää perustetta, miksei olis. liian hidas negavaihe rasittaa liikaa atp-kp-varastoja, joten en myöskään nää tarvetta liian hitaille laskuille. tärkeempää kuitenkin on se konsentrinen vaihe. tietenkin rauhallisempi lasku takaa paremman lähtöasennon, ei sitä tankoa tietenkään kannata rinnalle tiputella energian säästämisen toivossa.

koska stopista lähdetään staattisen vaiheen jälkeen, on se räjähtävyys aika isossa osassa. mun mielestä raw-nostajan treenit on yleisesti samalla pohjalla kuin paitanostajallakin, eli ojentajapuolen painotusta, koska suurimmalla osalla se heikko kohta ei ole raakanakaan nostaessa se tangon rinnalle jääminen, vaan siellä 90 asteen kyynärkulman kummankin puolen. paita kuitenkin antaa aika reippaasti apua siihen lähtöön, joten raw-nostajan pitää tietenkin tehdä enemmän sitä alaosan treeniä.

joten raw-nostajan pitää tietenkin tehdä enemmän sitä alaosan treeniä.
Ja siihen parasta on kontroloida sitä painoa siinä rinnan lähellä. Nyt puhutaan treenistä, jossa totutetaan keho raskaaseen venytykseen ja sen kontrolointiin. Kun kisanoston aika on, niin ei kukaan käske laskea silloin hitaasti, mutta jos harjoitteilla on tuettu noston viimeistä 15 senttiä, niin sitä voimaa löytyy sieltä kun 100% tehojen aika on. Mutta jokainen tavallaan, minä neuvon unohtamaan täysin nopeustreenit, en näe niissä mitään pointtia, ojentajia vahvistetaan sitten mieluusti lattiapenkiltä. Nopeustreenissä treenataan jollain puoliteholla nopeita nostoja, ne eivät mitenkään tue kisanostotilannetta, jossa painoa on lähes maksimi ja joskus ylikin. Lähes tuplapainon kontrolointi nopeustreenin pohjalta on suoraan sanottuna toivotonta. Niihin isoihin painoihin ja kontrolliin pitää tottua.

no ei kai sitä nyt pelkästään nopeustreenejä tehdä. ei kai kukaan nyt semmosta edes oo väittänyt. en mä ainakaan.

lähinnähän siinä on kyse hermostollisesta treenaamisesta ja hyvinkin yleisesti on tiedossa, että yhdistetty nopeus- ja maksimivoimatreeni parantaa maksimivoimaa paremmin kuin pelkkä maksimivoimatreeni. yleistä solubiologiaa. kommentit nopeustreeneistä kyllä kertovat hieman tietämättömyydestä.

mä en oo koskaan samaa mieltä, jos sanotaan että johonkin juttuun on PARAS systeemi. se on yksilöllistä, vaikka jotain aina voidaan yleistääkin.

mutta kukin tyylillään. en mä ainakaan pakota ketään treenaileen :)

Mutta me nyt puhutaan eri lähtökohdista, minä olen nostanut rawina kisoissa ja Salis taas vetää hyvää settiä varusteilla...

Treenaan pari hassua viikkoa vuodessa varusteilla enkä edes mieti treenejä niin, että ne tukisivat täydellisesti varusteilla nostamista. Raakavoimia pyrin kehittämään.

Ja nopeusvoimatreenit ovat ainakin minulla toimineet aina ja tuoneet pelkkää plussaa maksimiin. Ja juuri siihen raakamaksimiin. Olkoot liike kyykky, penkki tai veto.

kyllä mun mielestä raw-tuloksella on hyvin suuri merkitys paitanostoon ja melkein kaikki mun ohjelmat/esimerkit lähtee siltä pohjalta liikkeelle, että raakanosto pitää saada kehittymään. lähinnähän nopeustreenien etu tulee siinä, että saadaan myös se maksiminosto nopeempaa liikkeelle ja tällöin tietenkin se heikko kohta siirtyy ylemmäs tai häipyy kokonaan. hitaammilla nostajilla näin ei niin hyvin käy. on siis olemassa hitaita ja nopeita ykkösnostajia ja se nopeus on tietenkin yksilöllistä, myös treenattavissa. tietenkään se nosto ei ole silminnähden mikään pikanen, mutta rekrytoimalla enemmän nopeita soluja yhtäaikaa saadaan kyllä tehokkaampi tulos kuin pitkällä suoritusajalla.

kommentit nopeustreeneistä kyllä kertovat hieman tietämättömyydestä.
No sitten en tiedä mitään, mutta taidan olla ainoa tästä porukasta, joka on oikeasti nostanut raw-kisoissa, muut nyt vain puhuvat vielä tällä hetkellä.

Mä yksinkertaisesti väitän, että se hinkkaaminen palautumisen sijaan 50% painolla on käytännössä turhaa. Hyvä esimerkki oli kun Jarkko Haukijärvi tuli kisoihin, kova salipenkkaaja ja nopeusvoimatreenejä alla kuulantyönnöstä johtuen roimasti. Salilla muutama viikko ennen kisaa 270kg, kisoissa lopullinen tulos raw nostona 190kg.

Rawinostajalle kontroloitu lasku alas ja ylös niin paljon kuin irtoaa.

Eli jos JTO väittää että olen tietämätön, niin sitten väittää, tietämättömältä kuitenkin ihan ok tulos kisoissa alle 110kg sarjassa.

Teoriatasolla puhetta riittää usein kovasti ja salillakin nostellaan kovia tuloksia, mutta jos kisaamaan on menossa, niin ainoa mikä merkkaa, on se kisatulos.

No sitten en tiedä mitään, mutta taidan olla ainoa tästä porukasta, joka on oikeasti nostanut raw-kisoissa, muut nyt vain puhuvat vielä tällä hetkellä.

Mä yksinkertaisesti väitän, että se hinkkaaminen palautumisen sijaan 50% painolla on käytännössä turhaa. Hyvä esimerkki oli kun Jarkko Haukijärvi tuli kisoihin, kova salipenkkaaja ja nopeusvoimatreenejä alla kuulantyönnöstä johtuen roimasti. Salilla muutama viikko ennen kisaa 270kg, kisoissa lopullinen tulos raw nostona 190kg.

Rawinostajalle kontroloitu lasku alas ja ylös niin paljon kuin irtoaa.

Eli jos JTO väittää että olen tietämätön, niin sitten väittää, tietämättömältä kuitenkin ihan ok tulos kisoissa alle 110kg sarjassa.

Teoriatasolla puhetta riittää usein kovasti ja salillakin nostellaan kovia tuloksia, mutta jos kisaamaan on menossa, niin ainoa mikä merkkaa, on se kisatulos.
Montamonta valmennettavaa=käytäntö. Eikö?

Montamonta valmennettavaa=käytäntö. Eikö?
217,5kg raw = tietämätön?

Mä uskon, että jto:n valmennettavat nostaisivat mahdollisesti enemmän, jos eivät tuhraisi palautumista nopeustreeniin(jossa rasitetaan lihasta).

Mutta mistäs sitä ikinä tietää mitään varmaksi kuin vain miten itsellä on toiminut.

muutoin raw-nostajan heikko kohta on lähes aina sama kuin paidalla nostavallakin eli se ojentajille siirtyminen n. 90 asteen kyynärkulmassa.

No eikös paras keino tuon heikon kohdan ohittamiseen ole hankkia voimaa rintaan aivan perkeleesti?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja ojentajiin palatakseni, lattiapenkissä ei missään nimessä pidä päästää paineita pois alhaalla, vaan nosto on otettava kuten tekisi oikeaa penkkiä. Lattiapenkki on yksi parhaista liikkeistä simuloimaan penkkinostoa, mutta siinä onnistutaan hyvin eliminoimaan rinnalle vahva venytys ja rasitus. Liikeradan saa kovin lähelle penkkipunnerrusta ja se on oivallinen liike siihen kun rasitus siirtyy enemmän ojentajille.

Ihan hyvin mahdollista. Saavutukset ei millään varmuudella korreloi tiedon kanssa. Ihan sama, kun monilla ammattilaisbodareilla ei oo oikeasti mitään hajua miten ne on kasvaneet jumalattoman isoiksi.
Okei, lopetan keskustelun sitten tässä ketjussa tähän. Voitte ignoorata viestini. Jto on oikeassa. Ikävää keskustella kanssanne kun argumenttini ohitetaan ylimielisesti sanomalla, että olen tietämätön. Ammattibodarivertaus on huono, heillä ne metodit ovat todellakin loppuun asti yksilöity niin ruokavaliossa kuin lääkkeissä.

Okei, lopetan keskustelun sitten tässä ketjussa tähän. Voitte ignoorata viestini. Jto on oikeassa. Ikävää keskustella kanssanne kun argumenttini ohitetaan ylimielisesti sanomalla, että olen tietämätön. Ammattibodarivertaus on huono, heillä ne metodit ovat todellakin loppuun asti yksilöity niin ruokavaliossa kuin lääkkeissä.

En sanonut että olisit tietämätön, vaan että on saavutuksista huolimatta mahdollista olla tietämätön. TC:n sanoin "The unfortunate fact is, many well-built athletes, even pro bodybuilders, have no idea how they got where they are. Many of them are so genetically gifted and embellish their genetic potential even further by using tons of bodybuilding drugs that they actually succeed in spite of themselves."

(Peräänkuuluttaisin nyt sitä sisäänlukutaitoa, mitä itse muistaakseni olet toitottanut muutamaan otteeseen :))

217,5kg raw = tietämätön?

Mä uskon, että jto:n valmennettavat nostaisivat mahdollisesti enemmän, jos eivät tuhraisi palautumista nopeustreeniin(jossa rasitetaan lihasta).

Mutta mistäs sitä ikinä tietää mitään varmaksi kuin vain miten itsellä on toiminut.
217.5kg raw=hyvät "geenit". Väitit muistaakseni itekkin nostaneesi 160kg penkistä 2vuoden treenillä? Kärjistettynä hyvillä geeneillä, roinalla ja perustreenillä nousee varmaan "suht helposti" se tulos.

edit. Jonazn puhu asiaa.

Älä nyt vedä herneitä nenään. Itse olen nostanut viidet raakakisat penkissä ja omalla kohdallani nopeustreenit ja aktiivinen palautuminen ovat todella toimivia ja tuovat pelkästään hyvää treeneihin ja tuloksiin.

Tulokset eivät kerro siitä, että kyseinen henkilö tietäisi oikeasti jotain. Lahjakkaat nostajat kehittyvät yleensä vaikka treenaisivatkin todella simppelisti ja ehkä jopa hieman "tyhmästi." En nyt tarkoita sinua Mike vaikka et aivan normaalia treenaajaa voi edustaa näissä jutuissa. Todella hyvistä lahjoista kertoo jo se, että penkkaat ilman treeniäkin vielä lähemmäs 200kg (jos paikat vain kestäisi).

Nämä metodit on silti koettu erittäin toimiviksi ja hyödyllisiksi kautta maailman, että ei niitä missään nimessä voi sanoa turhiksi ja toimimattomiksi.

Zone-sarja -42%
melkosta provoilua mikeltä, mutta aika voimaton tuikkaus. sen verran omanarvontuntoa on, että toisaalta voidaan miettiä, oisitko ite nostanut huomattavasti enemmän, jos nopeusvoimatreenejä oisit oikein käyttänyt. veikkaisin, että aivan taatusti. 50% ei muuten ole mikään sääntö ja raw-tuloksesta laskettuna suuremmat (65-85%) romut toimii paremmin.

en edes omista valmennettavista puhu, vaan teoria on myös käytäntö hyvin paljon joka puolella maailmaa, kun puhutaan nopeus- ja maksimivoimatreenien yhdistämisestä. jonkin yksittäisen haukijärven ottaminen esimerkiksi on aika heikkoa, eikä sitä voi yleistää millään tasolla. kisaaminen on aika eri juttu ja kuulantyöntäjien penkkitreenit eroaa voimanostosta aikalailla. siitäkin lajista toki löytyy melkosia raw-penkkaajiakin. 270 salilla on taatusti kilvellä tehty ja sillä ei ole mitään tekemistä kisatekniikan kanssa. en usko, että haukijärvi ottas mitenkään hirveitä rautoja edes paidalla ilman opettelua. lisäksi nopeusteeni on erittäin tarkkaa suoritustekniikan kannalta, joten kuulantyöntäjän lajinopeustreenit ei juurikaan penkkiä auta.

se, että on ollut joskus raw-kisoissa ja nostanut niissä hyvän tuloksen ei taas kerro tiedosta tai uskottavuudesta valmennuksessa välttämättä pätkän vertaa. se kertoo lahjakkuudesta, minkä hyvin selkeesti osoittaa toi sun penkin kehitys alkuvuosina (onnea vaan :) ). jos sattuu olemaan luonnostaan nopeustyyppiä, se räjähtävyys paranee hyvin myös ns. perustreenillä, koska solusuhde on niin edullinen. "hidas" maksimi- ja perusvoimatreenihän kehittää sekä hitaita että nopeita soluja. ei voida myöskään ajatella, että paras urheilija olisi se paras valmentaja. aika harva koutsi myöskään on parempi nostaja kuin sen valmennettava.

pecman: ei oo ihan noin yksinkertaista. voimantuottonopeus ei oo suoraan verrattavissa maksimivoimaan. tietenkin voitas ideaalisti ajatella, että aina vaan voimaa enemmän ja onhan se yleensä myös se ykköskeino.

kuitenkin kun on kyseessä tietty laji (penkkipunnerrus), voidaan sitä hermoston työkykyä treenata myös muilla tavoin kuin isoilla raudoilla. tällöin saadaan siihen treeniin vaihtelua ja ehkäistään ylitreenioireita toisin kuin mike sanoi. kuten parikin kertaa toitotettu: on aika vanhaa ja yleistä urheiluvalmennustietoa, että nopeus- ja maksimivoimatreenien yhdistäminen antaa paremman tuloksen kuin pelkkä maksimivoimatreeni.

sitten tietenkin kun aletaan määrittelemään käsitteitä, suomen kielen voima on sama sana vaikka puhutaan englannin vastaavasta strength- tai power -käsitteistä. power on se tehoon liittyvä aikariippuvainen määre ja strength sitten voimantuotto ilman aikarajaa. ei siis ole kovin vaikeaa huomata, miksi lajin nimi on powerlifting eikä strenghtlifting. ajalla on väliä.

mike: en missään nimessä halua olla ylimielinen kommentoidessani juttujasi tietämättömyydellä. esitin sen jopa mielestäni melko lempeästi tyyliin "kommentit nopeustreeneistä kyllä kertovat hieman tietämättömyydestä". kyse kuitenkin on yleisesti tunnustetuista ja paljon tutkituista faktoista, jotka liittyy räjähtävän ja maksimivoiman kehittämiseen ja niitä mielestäni hieman yliolkaisesti väheksyit. se, ettei ne ole toimineet sulla, voi olla kiinni monestakin seikasta alkaen aina vääristä sovelluksista liian pieniin kuormiin tai treenin annosteluun saakka jne.

sorry :offtopic:, mut hitto noita jton juttuja on mukava lukea! on kyllä niin paljon tietoa miehessä että oikeen kateeks käy :)

Penkkituloksellako se tiedon taso mitataan? Tokihan raakana (ja puhtaana) esim. yli 200 kg penkkaava kaveri varmasti jotain treenistä tietääkin, jos ei muuta niin ainakin sen millainen treeni sopii juuri itselle. Toisellehan nopeusvoimatreenit voivat hyvinkin toimia palauttavana treeninä, ja toisella kaikki ylimääräinen rasitus vetää paikat tukkoon.

noista palauttavista: nopeusvoimatreenit vaatii erittäin kovan latauksen nimenomaan psyyken puolelta, koska teho niissä pitää olla huomattavasti kovempi kuin isommissa raudoissa. muuten ei vaikutusta tule. sen takia en niitä suosittele kyllä palautumismielessä. siihen sopii muuten vaan pienemmät romut tai jumpparaudat. jos otetaan kova nopeusvoimatreeni (%) esim.
2*3*60
2*3*75
2*2*80
2*3*65
2*1*85
2*3*75
2*3*60
ei siinä juuri palautelleen tuntunen olo ole, vaikka treenin jälkeen tuliskin olla aika freshi olo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom