westside-treenin toimivuus raw-nostoihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ka-ritsa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
elikkä miten westside barbell toimii raw pohjaa tehtäessä, pitääkö muuttaa paljon esim. penkin harjoitteita raw nostoille, koska olen ymmärtänyt että systeemissä tähdätään varuste nostoille. jos joku joka treenannu westsidella viitsisi antaa jotain kommenttia. olisiko jotain ohjelma runkoa westside tyyliin jota vois käyttää raw nostoissa??

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
elikkä miten westside barbell toimii raw pohjaa tehtäessä, pitääkö muuttaa paljon esim. penkin harjoitteita raw nostoille, koska olen ymmärtänyt että systeemissä tähdätään varuste nostoille. jos joku joka treenannu westsidella viitsisi antaa jotain kommenttia. olisiko jotain ohjelma runkoa westside tyyliin jota vois käyttää raw nostoissa??

ite testasin tota westside ohjelmaa aikoinaan mulla ei ainakaan toiminu penkissä ollenkaan, mutta kintuissa ja selässä toimi hyvin.

ohjelmarunkoja en ala väsäämään, mutta systeemi sopii kyllä ihan hyvin myös paidatta nostavalle. huomioitavaa on se, että sitä noston alaosaa tulee vahvistaa hieman enemmän suhteessa paitatreeneihin. muutoin raw-nostajan heikko kohta on lähes aina sama kuin paidalla nostavallakin eli se ojentajille siirtyminen n. 90 asteen kyynärkulmassa.

pitää ottaa kokeiluun kun on saanut vanhan ohjelman suoritettua. osa nostoista kannattaa siis käsitääkseni ottaa täys rataisena eli muuttaa vähän? ja vissii lattiapenkkiä kannattaa tehdä? jaloille aattelin tehdä kyl ihan wsb treeniä ja katsoa mitä vaikuttaa.

noita wsb-systeemejä rakennellessa pätee ihan samat "säännöt" kuin muutakin treeniä suunnitellessa. heikkouksien parantamisen kautta se yleensä menee. analysoi se noston heikko kohta ja sen mukaan sitten ne avut. kuten se nimikin sanoo; APUliike. ei niitä muuten vaan tehdä.

SS-powerin sivuilla on tuollainen valmis runko wsb-treeniin. Onkohan se tarkotettu enempi paitanostajille kuin raw-nostajille? Ei muuten, mutta silmään pisti nuo penkin nopeustreenit, kun koskaan ei mennä yli 60% nostoihin. Eikös raw-penkkaajalla nopeustreenit ole jossain 60-80%?

jep. kyllä mä lähinnä solurekrytoinnin puolelta ajateltuna pitäsin raw-penkkarin nopeustreenit pääasiassa siellä 65-80% välillä ja joskus hieman isommallakin. ehkä joku 60-90% ois se vaihteluväli. pienemmällä haetaan nopeuspäätä ja suuremmalla raudalla voimapäätä sillä käyrällä.

jep. kyllä mä lähinnä solurekrytoinnin puolelta ajateltuna pitäsin raw-penkkarin nopeustreenit pääasiassa siellä 65-80% välillä ja joskus hieman isommallakin. ehkä joku 60-90% ois se vaihteluväli. pienemmällä haetaan nopeuspäätä ja suuremmalla raudalla voimapäätä sillä käyrällä.

Jos nopeus on se heikkolenkki, niin tosiaan silloin pitää reenata jopa sitä nopeuspäätä jopa 20-30 % kuormilla esim. smithissä heittopenkkinä kaverien avustuksella. Tai sitten kumien avulla että pystyy oikeasti tekemään liikkeen kovaa edes lähes loppuun asti. Muuten noin alhaisilla kuormilla reenaaminen on vaarallista ja turhaa eli siksi se ~50-70% vois olla ok jos multa kysytään. Kaikenlaiset kuulan ym. heitot kentällä ovat hyvä vaihtoehto myös.

yks, mitä oon käyttänyt ohjelmissa, on ns. pudotus- ja iskupenkki. sillon kuormat ei voi olla kyllä kovin suuria, eli sillon liikutaan tosiaan pienemmissä kuin 60%:n kuormissa. toki sekin kuorma voi kasvaa kun liikkeeseen oppii. kuulanheitot ja muut on kyllä niin erilaisia liikkeitä verrattuna penkkiin, etten oikein usko niiden siirtovaikutukseen, vaikka selektiiviseen hypertofiaan hieman uskonkin. se on kyllä mun mielestä hyvä sitten esim. rinnallevedon ja tempauksen oheistreeniin.

:pois-otsikosta: eli välillä käytännön näkemystä asiaan. Uskon kyllä et wsb-tyylinen-ohjelmisto toimii raw-penkkiinkin aika sujuvasti - vaikka treenaisi paitanostoja varten, viimeksi tänään treeneissä käytäntöä erolteltiin teoriasta kun Murtomäki otti kesken ketju&kumi treenien ihan vaan vaihtelun vuoksi raaka noston, ei näyttäny 270kg hirveästi painavan ja jonkunlaista wsb tyylistä (liika kategorisointi ja laatikkoleikki on syvältä) Jani vetää ja ihan ajatusta Janin treenin rakentelussa näyttää olevan ja tulosta syntyvän (treeni nousujohteisesti kapuavan kohti kovaa tulosta...) anteeksi että keskeytin, eli jatkakaa..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Edesmennyt Esko Olkkonen käytti tankoheittoja ja hyppyjä heittäen tanko eteenpäin myös omassa valmennuksessaan kotimaisille huippuyleisurheilijoille. Tällaiset kuviot voisivat joillekin voimanostajillekin toimia. Innovatiivinen kaveri oli tuo Esko. Harmi kun on saanut niin paljon negatiivista julkisuutta.

juu usein ollaan hyvin jumittuneita tiettyihin oletuksiin, kuten että wsb-treeni on tietynlaista ja että ei voi treenata jalkoja kuin 2krt/vko tms. soopaa. kyllä se oma/valmentajan kekseliäisyys on usein tie siiehn yksilön kehitykseen.

juu usein ollaan hyvin jumittuneita tiettyihin oletuksiin, kuten että wsb-treeni on tietynlaista ja että ei voi treenata jalkoja kuin 2krt/vko tms. soopaa. kyllä se oma/valmentajan kekseliäisyys on usein tie siiehn yksilön kehitykseen.

ja jokaisen palautuminen yms. on sen verran yksilöllistä ettei samat kaavat edes kaikkiin pure.

Ja kaikki eivät kirveelläkään usko, että myös täysin karsitulla simppelillä progressiolla kykenee kasvattamaan penkkiykköstä etenkin raw-nostoissa. Rawinostajille itse suosittelen paneutumista tehokkaasti siihen noston kontrolointiin etenkin lähellä rintaa.

Itse olen pari kymmentä vuotta hangannut penkkiä ja vieläkään en ole oikeastaan minkään ohjelman mukaan nostanut. Teen yleensä rintatreenin penkkiosuuden "pyramidina" ja alussa sarjat ylöspäin mennessä lämmitellesssä suht lyhyitä ja menen yleensä aina lähelle maksimia. Alas päin tullessa teen varsinaiset työsarjat loppuun saakka.
Tämä systeemi on itsellä toiminut suht hyvin, mutta vaihtelu voisi virkistää... Täytyy ruveta suunnittelemaan uusia kujeita penkkiin ja treeniin yleensäkin.
Lauantaina käyn kokeilemassa Raw-ykköstä kisoissa Helsingissä. Helsingin poliisivoimailijat järjestää kisat penkissä poliiseille, palomiehille ja soltuille. Saa nähdä miten käy....:eek:

Viimeksi muokattu:
Ja kaikki eivät kirveelläkään usko, että myös täysin karsitulla simppelillä progressiolla kykenee kasvattamaan penkkiykköstä etenkin raw-nostoissa. Rawinostajille itse suosittelen paneutumista tehokkaasti siihen noston kontrolointiin etenkin lähellä rintaa.

Itseni mielestä monipuolinen harjoittelu on aina simppeliä ja tylsää parin liikkeen hinkkaamista parempaa.

No se nyt on taas kiinni millä mitataan parempi. Itse sain kahdella sarjalla viikossa erinomaisesti tuloksia ja periaate olikin progressiolla nostaa tuloksia ja hoitaa palautuminen. En ole esim koskaan ymmärtänyt rawi penkkaamisessa nopeuspenkkiä tai palauttavia treenejä. Ei treeni palauta, lepo palauttaa.

Zone-sarja -42%
Kyllä aktiivinen palautuminen ja lihashuolto on erittäin toimiva juttu. Ei sitä voi kieltää mitenkään. Nopeus on myös todella oleellinen asia rawi penkeissä ja sitä voidaan ja kannattaakin harjoitella erikseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom