Warrior diet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu
Diettiä testanneilla melko paljon positiivista sanottavaa....
Taidanpa itsekin tarttua härkää sarvista, karistaa ennakkoluulot romukoppaan ja läteä kokeilemaan.
Kokeneempien tiedot ja vinkit erittäin tervetulleita.
Katsotaanpa sopiiko warrior tyyli meikäläiselle, laitan raporttia jonkun aikaa kokeiltuani jos jotakuta kiinnostaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ole kyseistä ruokavaliota kirjaimellisesti koskaan noudattanut, mutta olen joskus vetänyt ruokailut painoa pudottaessa tai muuten halutessa siten, että esim:
aamupala 08.00 puuroa+maitoa lautasellinen
välipala 11.30 kourallinen pähkinöitä
välipala 15.30 hedelmä tai pari
17.00 treeni jonka jälkeen palkkari
about 19.00 kupoli täyteen terveellistä perusruokaa, paljon vettä aterialla ja sen jälkeen

eli melkein soturidieetti (itse asiassa sitä saa muokata oman tarpeen mukaan),
noin on helppo vähentää kaloreita (joita ei ole myöskään pakko vähentää jos syö älyttömästi illallisella)
- ja saa silti vetää naaman umpeen ruokaa kerran päivässä.
Vitsi mitkä unet tulee tuon illallisen jälkeen..treeni kulkee tosi hyvin mulla kun syö noin, paremmin kuin jos olisi vetänyt ähkylounaan.
En tiedä sitten pitkän aikavälin vaikutuksia. Tilasin piruuttani tuon WD kirjan jotta voin tutkia asiaa tarkemmin.
Kirjoittaja vissiin suosittelee pitämään mässypäiviä välillä.

Ei soturidiettiin liittyvä, mutta olen kuullut munkeista jotka syövät yhden aterian päivässä ja elää sinne 100 vuotiaaksi. Lihaksia nyt ei tietenkään ole, mutta tuskin ne paljoakaan syö sillä yhdellä aterialla. Mutta tää todistaa, että kyllä sitä voi yhdellä ateriallakin pärjätä. Luulisin, että on vain tottumuskysymys niin kuin tämä soturi diettikin.

Vanha viesti mutta tekee mieli vähän mesota... Eli eli, vähäisen ruuan takiahan noilla on hidas aineenvaihdunta, tästä taitaa olla ihan tutkimustakin tehty että pikkusilla miinuskaloreilla ihminen elää pitempään. Ja kyllähän yhdellä ateriallakin pärjää hyvin, muutenhan afrikkalaisia ei pahemmin olis?:provo:

Itellä tollanen tapa ei todellakaan toimis dietillä, tuntuu että kun päivällä koulussa syöny vähän ja kävellyt kotiin siitä parin tunnin päästä, niin olo on kaikkea muuta kuin erinomainen.

Mulla menee silleen, että vaikka ennen treeniä ei olis mitenkään erityisen energinen olo niin alkulämmön jälkeen alkaa jo kone käymään ihan kunnon kierroksilla ja jaksaa ihan sika hyvin vaikka on syönyt vähän.Siis paremmin kuin normaalisti. Mulla on treenikavereita joilla kanssa kulkee treeni hyvin dietillä. Tietysti ei voi loputtomiin vetää miinuksella ja treenata kovaa, mutta ainakin tilapäisesti toimii mulla.
WD:n idishän ei ole olla miinuksilla joten siinä mielessä OT:ksi menee.....

Linjatkaa nyt taman dieetin paapiirteet
siis

-aamulla vahan safkaa
-ja illalla nalassa protskua ja rasvaa tankki tayteen

olenko oikeassa?

Olis mielenkiintoista kun joku oikea suomalainen ravintoasiantuntija rupeis tälle dieetille ja analysoisi kokemuksiaan ja tuloksiaan. Vaikkapa puoli vuotta tai jotain.
Vaikka omakohtaiset tuntemukset/kokemukset ovat tärkeimpiä mielestäni, niin sais vähän väki käsitystä miten tämä toimii. Luonnollisesti tämmösen tyrmää helposti jos ei kukaan suomalainen ravintoasiantuntija suosittele ja sotii "kaikkea" vastaan.

Tuossa pari sivua sitten mainitsin suomalaisen lääkärin Aki Loikkasen kirjoittaman kirjan H-limit. Kirja on yli 700 sivuinen tiiliskivi ja raskasta luettavaa.
Loikkanen suosittelee warrior dietin mukaista ruokailutapaa ja perusteluja löytyy...
Suosittelen jos aihe kiinnostaa.

Aivan, perhana tyhjä pää. En meinannu itteäni varten vaan ylipäätään ihmisiä. Eli suomalaiset ei helpolla usko jos joku jenkki kertoo homman toimivan.
Loikkasta varmaan helpommin uskoo, mutta ei vissiin ole vielä levinnyt älyttömästi(?).
Ehkä asialliset artikkelit ilman legioonaläppää vaikkapa Me Naisissa ja Tekniikan Maailmassa hoitais asian:D

Pitää tutustua joskus tuohon kirjaseen.

Kun kyseenalaistin ko. dieetin pari sivua sitten, niin meinaisin, että onko tämä nyt optimaalisin dieettinä, kun haetaan lihaksikasta ja vähärasvaista kroppaa. Sitten aihe vedettiin elämäntapamuutokseen ja huudeltiin, ettei täällä olla mitään ammattilaiskehonrakentajia.

Elämäntapana tätä WD:tä en epäile, koska ne on yksilöllisiä juttuja, mutta jos tämä tehokkaasti polttaa rasvaa, samalla säästäen lihasta, niin miksi tämä ei ole saanut bodimaailmassa näkyvää kannatusta?

Niin, tuo kaikki on niin suhteellista. Ei siinä mitään pitäähän näistä keskustella kun foorumilla ollaan:)
Joku haluaa 100kg tiukkana toinen 75kg. Siinä mielessä vaikea verrata. Tai toinen haluaa 110kg lihaa, toinen halua pystyä vaikkapa juoksemaan 10km ilman, että on tankannut koko päivän. Lihaksista riippumatta. Veikkaisin, että bodaukseen toimisi hyvin tehokeinona kuten muutkin erikoisemmat dietit, mutta pitkällä aikavälillä ei ehkä tule loputtomiin massaa. Tai sitten tulee. Vaikea sanoa kun harva bodari viittii riskeerata jos on jo toimiva kuvio. Mutta ainakin hoikkan pysymiseen tuo toimii jos siihen ikinä tottuu. Meinaan ei kaikille sovi paastota.

Hoksasin yhtäkkiä että tää hommahan vastaa paljon sitä miten Gambiassa, ja varmaan muuallakin afrikassa, syödään. Päivällä ei paljon mitään, jotain teetä naamaan, ja illalla ihan saatanasti, esim. kalaa ja paistettua riisiä. Kaikki paikalliset oli kyllä hullun timmejä, mutta harvalla oli kovin paljon lihasta (ihan riisikeppejä siis eivät olleet). Tiedä sitten kuinka paljon on geeneistä. Harrastavat kyllä paljon liikuntaa joka paikallisessa ilmastossa on automaattisesti hullun rankkaa.

Nyt nopeasti kirjaa selattua toi ruokavalio sallii paljon enemmän kuin kuvittelsi, esim hedelmät ym ym päivällä. Vaikuttaa hyvältä ja "ruoasta nauttivalta" vaihtoehdolta.
Warriorhehkutus menee ehkä silti vähän yli:)

"Soturidieetti" kärsii selvästikin pahasta imago-ongelmasta. Eikä siihen liene syynä vähiten dieetin nimi. :D Jos laskee treeni-ideologian mukaan, onhan tällä toinenkin nimi: Controlled Fatigue Training, CFT. Fatigueta saa aikaiseksi mm. syömällä mainitulla tavoin ...omituisesti.

Itse idea on joka tapauksessa niin hullu, että päätin kokeilla sitä ihan omakohtaisesti. :evil: Siispä ketoosilta suoraan warriorille ilman mitään siirtymäkausia. Se kävi kyllä helposti, kun ketoosilla ehti jo tottua varastorasvojen käyttöön. Päivä meni melko kummallisen olon siivittämänä, mutta missään vaiheessa ei väsyttänyt, ja vielä töistä lähtiessäkin löytyi aika kivasti ruutia pyöräillä ripeästi takaisin kotiin (kymmenisen kilometriä). Eikä siinäkään vaiheessa ollut varsinaisesti kiire syömään. Ohjeiden mukaisesti nautin hieman protskua päivän aikana, kun tarkoitus on kuitenkin punttailla kohtalaisella intensiteetillä. Keskittyminen tuntui jotenkin helpommalta, mikä on käsittääkseni eräs koko dieetin tarkoituksista. Lisääntynyt toimintakyky päivän aikana tiukassa energiankulutusmoodissa.

Niin, mullahan on tavoitteena päästä läskeistä eroon (varsinainen warriori! :lol2:) ja saada maltillisesti pattia parantuneen voiman, kestävyyden ja suorituskyvyn myötä. Niinikään hapenottokykyä ja yleiskuntoa on tarkoitus parantaa siinä sivussa. Mitään näistä ei saa maksimiinsa, mutta noista pitäisi löytyä joku sopiva tasapaino ja hyvä perusfiilis.

Täytyy nyt katsella, kuinka tämä muotoutuu. Vedin tänä iltana melkoisesti hiilareita (rasvan ja protskun lisäksi), kun eilen meni illalla lähinnä ketoosipöperöä. Mielenkiintoista nähdä, kuinka tämä heijastuu oloon huomenna. Epäilen, että on parempi jättää hiilarit vähemmälle, mutta tutkitaan ennen kuin hutkitaan. Luulisi toisaalta että pienessä hiilaripöhössä treeni kulkisi paremmin, varsinkin aamulla.

Keksin tälle kyllä jonkun toisen nimen, että pystyn keskustelemaan asiasta ihmisten kanssa säädyllisesti. ;) Tai sitten en nimitä sitä mitenkään erityisesti, vaan yksinkertaisesti kuvailen menetelmän kieroutumia ottamatta kantaa sen alkuperään ja katselen rauhassa ihmetyksen ja epäuskon sekaisia ilmeitä. :eek::rolleyes::D:jahas:

Vaikea sanoa itse mitään kun en todellakaan mikään tohtori ole, mutta toisaalta kun miettii niin imeeköhän elimistö hyvin ravintoaineet illalla, kun se on ollut niiden puutteessa koko päivän, vai vetääkö se niitä samalla tavalla kuin muutenkin, vai meneekö elimistö tukkoon ja imee niitä ravintoaineita huonommin? Voi tuo toimiakkin, mutta kannattaa muistaa, että joillekin sopii toinen tyyli ja toisille toinen.

Jos miettii tuota väsymys juttua niin useinhan puhutaan, että pitää syödä aamulla, että jaksaa ja pysyy skarppina, mutta en nyt menisi tuotakaan vannomaan, sillä käyhän JOILLAKIN ihmisillä niin, että kun vetää tuhdin aterian niin sitten mennään jonkinaikaa puolivoimaisena, vaikkei vatsaa välttämättä ähkyyn asti täyttäisikään, ruoansulatus saattaa ihan hyvin vaatia joidenkin ihmisten kohdalla voiman ruoansulatukseen, ja muu elimistö menee sitten simahtaneena. Jos taas elimistö tottuu tuohon ettei se saa suurempaa ateriaa kuin vasta illalla niin se saattaa hyvin tottua siihen.

Viiden päivän kokemuksella näyttää, että hiilihydraattien jatkuva nauttiminen iltaisin johtaa katastrofiin. Treenitehot oli alkuviikosta tosi kovat, mutta perjantaihin mennessä homma alkoi mättää ja tuntui että on pakko paikkailla oloa pikku välipaloilla (hedelmillä) että pysyy nälkä kohtuullisissa rajoissa. Lopulta kotiin polkiessa tuntui että virta on aivan pois, vaikka alkuviikosta pyöräily kävi mennen tullen aivan luontaisesti.

Olo päivällä muuttui samassa suhtessa. Alkuviikko meni tosi mainiosti, mutta perjantaina fiilis oli jo vähän heikko.

Eli: (kuten alkuperäiseen menetelmäänkin kuuluu) ilta-aterioinnin tulee ainakin olla rasvapainotteista. Nyt olen käytännössä taas yksinomaan ketoosisafkoilla, kunnes olo kohenee. Viikonlopun ajattelin noudattaa perheen kanssa normaalia ruokailurytmiä, mutta rasvapainotteisesti. Maanantaina taas pelkän protskuhörpyn voimin töihin.

Niin, proteiinin saantia turvasin päivisin herajuomalla ja viikon edetessä myös rahkalla. Lisäksi söin hieman hedelmiä ja pähkinöitä. Eli mikään varsinainen paastomeininki ei ollut kyseessä, vain niukka välipalapolitiikka.

Ensi viikolla pidän yllä rasvapainotusta ja tutkailen kuinka hiilarien katkaiseminen vaikuttaa tuloksiin. Myöhemmässä vaiheessa erittäin maltillinen hiilaritankkaus varsinaisen aterioinnin päätteeksi voisi olla toimiva homma.

Kokeilu jatkuu siis tästä eräänlaisena ketoosidieetin variaationa.

Oma mielipide on että ehkä hätiköit vähän? Ei ihmiskroppa homeostaasia muutamassa päivässä saa aikaan kun muutos normaaliin on noinkin suuri.
Toki vaikuttaa oma ruumiinrakenteesi, aineenvaihdunta, ruokailutottumukset, treenit yms.

No ne iltasyömiset oli tosiaan aika paskaa, joten hiilarien turmiollisuudesta ei ole epäilystä. Karmiva nälkähän nousee juuri siitä, että kroppa huutaa hiilareita, eikä niitä saa. Varastorasvoille siirtyminen vaatii hetkellisen "pohjalla käymisen", joka on paljon keveämpi rasvoja syömällä. Iltasafkalla riittävän hitaista kuitupitoisista hiilarilähteistä ei yksinkertaisesti saa räävittyä kasaan paljon mitään, joten energia on saatava rasvana. Ja se nyt olisi vihonviimeistä, että kroppa menisi säästöliekille ja lihastenpolttoon hiilarisafkoilla.

Mutta se on totta, että olen hieman kärsimätön, ja pyrin tekemään johtopäätökset mahdollisimman lyhyestä sämppelistä. Uskon kuitenkin, että rasva- ja hiilaripohjaisen dieetin erojen havaitsemiseen viisi päivää on tarpeeksi, varsinkin kun olen tätä ennen ollut rasvapohjaisella dieetillä useita viikkoja ja onnistunut karsimaan sen aikana mukavasti läskejä.

Joka tapauksessa tuomitsen hiilaripohjaisen dieetin tässä systeemissä jo näillä kokemuksin, koska tulos on johdonmukainen ja runsas hiilarien saanti alkuperäisen menetelmän vastaista. Kaiken järjen mukaan varstorasvojen kanssa puljaaminen soveltuu osapäiväpaastoon paljon sujuvammin. Mutta sen sitten näkee ensi viikon jälkeen, pistän tulokset taas tänne.

Uppaillaas tätä ketjua vähäsen. On tuo intermittent fasting ja Lean Gains nyt niin kovaa huutoa, että ajattelin kysellä toteuttaako kukaan tätä versioo vielä/enään? Itse tossa keväällä olin Lean Gainssilla ja nyt uudestaan parisen viikkoa. Safkailut on nyt vaan muuttumassa enemmän tuon soturidieetin suuntaan nykyään. Ja treenit oon muuttanut siitä RPT-systeemistä enemmän kahvakuulapainotteisiksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom